sc Heerenveen - Ajax 23-08-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: sc Heerenveen - Ajax 23-08-2013

Bericht door Yopi » vr aug 23, 2013 10:01 pm

Ja, de wedstrijd is afgelopen. Hij gaat naar huis.

LucaS

Bericht door LucaS » vr aug 23, 2013 10:04 pm

Ach, dit wordt gewoon het 5e seizoen op rij met een geweldige tweede seizoenshelft.
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 23, 2013 10:06 pm

Trab schreef: Dit werkte vooral in de uitwedstrijden tegen Twente en PSV goed.
Precies. Toen speelde Ajax met 2 spitsen, middenveldruitje daarachter. Blind kon freewheelen op links, Moisander nam z'n plek over en Poulsen zakte in. Dat zat erin geramd en was de basis voor de titel.

Nu speelt Ajax met 3 aanvallers, balans / discipline is zoek. Die 2e Goal van H'veen vanavond: met 2 (!) balcontacten vanaf eigen helft ligt ie achter Vermeer. Middenveld is onderbezet, de afstanden onderling kloppen niet en je wordt gewoon overlopen. Vanavond, tegen AZ, vorige week in de beginfase.

Die spelers van vorig seizoen zijn het echt niet verleerd. Maar Frank verlangt op dit moment het onmogelijke van ze: aanval houdt geen skippybal vast, middenveld en defensie twijfelen wat te doen.

Gaf het na AZ om JCS en RJC al aan: Ajax speelt te open. Het Framework deugt niet meer. Zal Frank wat aan moeten doen, want anders wordt het dit seizoen niets.

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 23, 2013 10:12 pm

Yopi schreef: Ik lees hier dat Bojan er niets van kan, maar kan Fischer er dan ook niets van? Hij is net zo slecht.
Fischer is járen jonger en heeft vorig seizoen prima wedstrijden gespeeld. psv-thuis bijv. Hij heeft een terugslag, hetgeen niets ongewoons is.

Over Bojan kan ik werkelijk niets positiefs melden. Dit is jaar 6 van zijn terugslag? :confused.gif: Hopeloos geval. Ziet het niet, ligt constant op de grond, lijdt aan de lopende band balverlies. Wanneer je iets positiefs vwb die gozer is opgevallen: enlighten me.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr aug 23, 2013 10:13 pm

Zuidema schreef:Dit is volgens mij geen kwestie van zware benen meer of een verkeerde conditie-opbouw. We hebben nou een rijtje klotewedstrijden achter de rug en dat vanaf minuut 1 per wedstrijd. Zijn ze dan al moe?

Naar mijn mening zit een groot deel van het probleem eerder in de bovenkamers van de heren. De moraal lijkt er niet te zijn om messcherp te spelen. Misschien ivm die 3 titels op rij? Verzadiging? Er is geen echte uitdaging nationaal meer? Zodat je net die 10-20% mist? Is alleen nog de CL interessant? Of lokt het avontuur in het buitenland?
Ik geloof juist niet dat het mentaal is. Het is niets voor Poulsen om lichtzinnig te zijn. Ook de anderen willen heus wel. Maar met een bepaalde seizoensopbouw kan het zo zijn dat je in het begin fysiek niet klaar bent om in wedstrijden te presteren. En laat De Boer dit seizoen net geëxperimenteerd hebben met twee oefenwedstrijden op een dag zodat er extra doorgetraind kon worden. Ik denk dat we daar nu de eerste uitwerkingen van zien. De spelers zijn in een afzichtelijke vorm. Zijn ze nu al moe? Nee, ze zijn niet moe. Ze zijn fysiek niet paraat en daardoor niet scherp. Maar dat is niet gek. Juist vlak na een periode van hard trainen ben je niet in staat tot goede prestaties. Heeft men hiermee de goede keuze gemaakt? Dat vraag ik me af.

De afstemming voorin baart me trouwens ook zorgen. Het lijkt erop dat we weer op blessures moeten hopen (De Boer is in het verleden ook al eens geholpen door bessures.)

LucaS

Bericht door LucaS » vr aug 23, 2013 10:16 pm

ook geen geweldenaar, maar Sana verdient de voorkeur boven zowel Bojan als Fisscher op dit moment.
I think I lost my fucking headache

999

Bericht door 999 » vr aug 23, 2013 10:16 pm

wimpey schreef:
Ajaciedjuh schreef: Eriksen vertrekt nog voor einde transferperiode.
Naar een sterke ploeg in een topcompetitie. Zo klaar als een kokosnoot.

Maar dan nog heeft Voetske - zoals altijd - natuurlijk gelijk. :smallgrin.gif:
Ik ben blij dat jij deze voorspelling doet Willem, die van jou komen bijna nooit uit ...
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr aug 23, 2013 10:38 pm

wimpey schreef:Wanneer je iets positiefs vwb die gozer is opgevallen: enlighten me.
Nee, nog niet.

@Jöhnk: zou kunnen. Maar zie je niet ook een tactisch probleem?

Thom

Bericht door Thom » vr aug 23, 2013 10:42 pm

Toppie schreef:Frank de Boer is klaar
Jij lijkt wel een Fejjenoord-huiler. Het zit even niet mee en meteen Frankafserveren? Kletspraat.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr aug 23, 2013 10:50 pm

Yopi schreef:
wimpey schreef:Wanneer je iets positiefs vwb die gozer is opgevallen: enlighten me.
Nee, nog niet.

@Jöhnk: zou kunnen. Maar zie je niet ook een tactisch probleem?
Ook. Maar als er zoveel misgaat is het lastig te zien waar dat precies zit. Op dit moment ben ik geneigd jou gelijk te geven met je commentaar over de samenstelling voorin. Maar ook op het middenveld wordt er heel veel ruimte weggegeven, vooral in de omschakeling. Of begint dat dan ook weer voorin? Misschien, al kun je niet verwachten dat (vleugel)spitsen nooit balverlies lijden. Dat doen ze nu eenmaal wel, en regelmatig als je er niet op rekent.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr aug 23, 2013 11:12 pm

Jöhnk schreef: De spelers zijn in een afzichtelijke vorm. Zijn ze nu al moe? Nee, ze zijn niet moe. Ze zijn fysiek niet paraat en daardoor niet scherp. Maar dat is niet gek. Juist vlak na een periode van hard trainen ben je niet in staat tot goede prestaties. Heeft men hiermee de goede keuze gemaakt? Dat vraag ik me af.
Ik hoop van harte dat het slechts een fysieke kwestie is, Jöhnk. Dan zou Ajax na verloop van een aantal wedstrijden verbetering moeten vertonen. Hopelijk is de dan inmiddels opgelopen schade niet al te groot. Toch twijfel ik. Er hangt vaak zo'n matheid over Ajax, ook bij de start van wedstrijden. Is dat echt louter en alleen een kwestie van fysieke paraatheid?

Ik vrees dat het huidige gezwalk van Ajax eerder een kwestie van en-en-en is. De fysieke paraatheid lijkt inderdaad niet 100%, mentaal kan een stuk verzadiging een rol spelen (Ajax 1974 en 1975 waren wat dat betreft traumatische jaren voor me) en de hierboven door Trab en Wimpey genoemde mankementen in de taktiek/strategie/afstemming (in combinatie met hier en daar een gebrek aan kwaliteit) lijken me ook zeer plausibel.
Het lijkt erop dat we weer op blessures moeten hopen (De Boer is in het verleden ook al eens geholpen door blessures.)
Inderdaad. Frank wil helaas wel eens erg lang op een verkeerde koers met sommige spelers blijven varen, totdat hij door blessures wel veranderen moet. En vaak vallen dan de puzzelstukjes 'toevallig' wel goed samen. Frank is op zich prima bezig met Ajax, maar het taktisch inzicht van een Cruijff of een Van Gaal heeft ie zeker (nog?) niet.

Aan de andere kant staat een coach vaak ook voor een dilemma. Hoe lang geef je een speler nog vertrouwen? Of hoe lang ga je door met een bepaalde taktiek of strategie? Wanneer zullen de spelers 'het licht zien'? Durft een coach ook te erkennen dat hij het verkeerd gezien heeft (in een speler, in een taktiek/strategie)?

Voorbeeld: een Fischer is wat mij betreft als junior veel te snel een structurele basisplek toebedeeld (bij gebrek aan beter?). Maar ben je hem niet helemaal kwijt als je er (voorlopig) een streep door zet? Hoe gaat deze Razende Roeltje om met een rijtje reservebeurten? Slaan de stoppen dan helemaal door bij hem? Terwijl hij juist overrijp is voor een (tijdelijke) stap terug en een stuk bezinning?

Nu ik het toch over Fischer als voorbeeld heb: oké, hij zal momenteel de onvermijdelijke juniordip doormaken. Maar ook dan zie ik hem nog steeds dezelfde oliedomme dingen doen met zoveel stupide balverlies tot gevolg. En dat al wedstrijdenlang. Dat kan geen team allemaal verhapstukken, hoe goed ook op orde qua controle. Hij is zo alleen maar een verschrikkelijk stuk bron van onrust en een blok aan het been in het team.

Natuurlijk, Fischer is nog erg jong en moet nog veel leren. Maar is er dan werkelijk niemand in het TH bezig met die jongen om hem wat slimmer en sluwer te maken in zijn rol als 'buitenspeler' bij Ajax? Hem aan het bijslijpen met tips & tricks, zodat hij individueel en in het kollektief beter gaat functioneren? Niets van dat alles volgens mij, ik zie het tenminste niet terug op het veld. Maar misschien kijk ik ergens gruwelijk over heen.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za aug 24, 2013 12:41 am

Waarom wil je twee primadonna's op de vleugel die continu naar binnentrekken en die bakken met balverlies lijden. Eentje is echt max ook om het veld breed te houden.
Dat is de keuze van het TH; ik las dat Ajax heel lang bezig is geweest om spits Bojan te halen, om die vervolgens rechtsbuiten te zetten; neem Bojan hem niet kwalijk, een speler kan niet op iedere plek in het elftal uitblinken. Bojan heeft de pech dat Sigtorsson en Hoesen ook spitsen zijn die door het TH zijn gehaald, die gaan voor!
Stilstand is achteruitgang.
Mijn hoop is gevestigd op de verkoop van een paar spelers (Ik zal mijn privé-berichten maar even niet openen), want dan moeten spelers zich gaan bewijzen. Iedereen weet nu al in welke formatie Ajax speelt in april 2014 (mits iedereen fit is) Zoiets is dodelijk voor de spelvreugde/beleving (zie het huidige PSV, daar wil iedereen zich bewijzen)
Over aankopen gesproken: nee, ik ben zeker niet voor paniekaankopen en voor kopen om het kopen. En Ajax heeft het voor dit seizoen natuurlijk niet bepaald meegezeten met die paar (dure) klasbakken die het op de korrel had. Maar ik vraag me wel eens af wat voor effect het heeft op de vaste kern binnen het team, als je steeds met aanbiedinkjes en pikkies denkt de boel te kunnen rooien en de sterkhouders elk seizoen de deur uitlopen. Soms is het gewoonweg best wel lekker als je een klasbak als een gerichte aankoop erbij krijgt. Kan een boost in de moraal geven bij de harde kern.
Er is geen enkele "sterkhouder" de deur uitgelopen en toch zijn er al vijf verliespunten. Aankopen? Bojan is erbij gekomen, Van der Hoorn is aangetrokken (zat niet bij de selectie tegen Heerenveen) Ajax had mensen "op 't oog"? Leuk voor de supporters, voor de pers, maar er komt geen gevestigde speler naar de Nederlandse competitie, Djuricic wilde niet eens bij Ajax spelen. Spelers als Bojan (mislukt bij Barcelona, Milan en Roma) komen, Sana kwam vorig jaar, Ajax richt zich op dat niveau, denkend dat door goed te trainen je er "Messi's" van kunt maken.
Verder vind ik dat De Boer teveel vertrouwen geeft aan zijn spelers. Hoelang heeft Ebicilio wel niet mogen falen als buitenspeler voordat hij eindelijk te licht werd bevonden? Vorig jaar bleef hij ook maar volharden met het opstellen van Boerrigter als rechtsbuiten. En V.Rhijn mag ook maar eindeloos falen.
En dan heb ik het niet eens over middelmaat spelers als Serero en Schone. Volgens mij denkt De Boer echt dat hij van middelmatige spelers goede spelers kan maken. Anders kan ik zijn uitspraken van ''een eventueel vertrek van Eriksen lossen we intern op met Serero,Schone of Klaasen" niet begrijpen.
PSV heeft al zijn middelmaat eruit geflikkerd en de jeugd een kans gegeven. Dat moet Ajax ook doen. Je kan mij niet wijs maken dat er geen betere spelers als Schone en Serero in de jeugd lopen.
Volgens het TH loopt er geen enkel talent in de A1 (tenzij door het TH zelf aangetrokken) Voor de rest van het bericht: zie een opmerking hierboven.
Frank de Boer is klaar
FdB is lid van het TH, het TH beslist, is het TH klaar? In de T. zal maandag wel staan dat het juist nu goed gaat met Ajax.
De afstemming voorin baart me trouwens ook zorgen. Het lijkt erop dat we weer op blessures moeten hopen (De Boer is in het verleden ook al eens geholpen door blessures.)
Dat heet beleid.
Nu ik het toch over Fischer als voorbeeld heb: oké, hij zal momenteel de onvermijdelijke juniordip doormaken. Maar ook dan zie ik hem nog steeds dezelfde oliedomme dingen doen met zoveel stupide balverlies tot gevolg. En dat al wedstrijden lang. Dat kan geen team allemaal verhapstukken, hoe goed ook op orde qua controle. Hij is zo alleen maar een verschrikkelijk stuk bron van onrust en een blok aan het been in het team.
Zou het kunnen komen door de positie in het veld? Linksbuiten, hij speelde, voor zover ik beelden van hem in Deense jeugdteams heb gezien, altijd in de as, maar bij Ajax denken ze anders.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

999

Bericht door 999 » za aug 24, 2013 12:53 am

Had eens op de wisselwerking aan de linkerkant moeten kijken vandaag.Die was er dus niet.Zelfde telt voor de rechterkant.Sporadisch duiken de laatste twee ( M. en A ) in de vrije ruimte, maar echt niet dreigend veels te bang dat ze de bal verliezen.Typisch is dan ook dat in negen van de tien gevallen de bal weer terug gaat.Of dat er niemand aanspeelbaar is ( waar is de spits, help waar is onze spits ? ) en zich vastlopen.

Kolbein is een " van dik hout zaagt men planken " spits.Verbloemd zijn gebrekkige kwaliteiten door heel hard te werken.Of zoals hij die bal aannam in de zestien b.v. ( en dat gebeurt hem steeds ) springt vanaf zijn voet bijna over de achterlijn.Met wat lomp gedoe kan ie er nog een klein beetje van maken.

Schøne voegt niks toe, tempo nul in de omschakeling.Kijk Bojan bakte er ook niet veel van ( Want Wimpey begrijpt mij dus nog steeds niet ).Maar Schøne speelt al enkele jaren bij AJAX, kent het spelleke onderhand toch wel zou je denken.Tja. een keer in de tachtig wedstrijdjes doet ie iets bijzonders omdat de tegenstander geen drol voorstelt.En dan mag Serero het opknappen in de tweede helft, tja, maakt ook niet zo veel verschil.

Bij van Rhijn houd je, net als bij van de Wiel steeds je hart vast.Eigenlijk kan je er de klok op gelijk zetten dat ie minimaal een keer of tien per wedstrijd de verkeerde dingen doet.Blind is aanvallend sterk, verdedigend telt voor hem het zelfde als voor van Rhijn.

Fischer is hopeloos uit vorm, moet beter kunnen.Maar zelfs als hij wel in vorm is verzand ie in nodeloos, rendementsloos gepingel.Maarja, hij is nog jong is dan het excuus.En ik denk dan AJAX is geen kleuterschool.

We hebben twee keepers die zelfs in het nationale elftal mogen ballen.Allebei met hun fouten.Vermeer kan de onmogelijke ballen pakken, maar ook finaal de mist in gaan.Overigens is de Heerenveen keeper 1.90 m. slaat finaal onder de bal door.Lengte is ook niet alles, kwaliteit wel.

En dan hebben we Eriksen en Siem.Steken met kop en schouders boven iedereen uit.Voor Siem was zoveel belangstelling dat ie toch maar besloot om bij AJAX te blijven lol, maar misschien zien de andere clubs het wel verkeerd.Of Eriksen slaagt bij een topclub zal veel afhangen bij welke topclub, is w.m.b. geen zekerheidje.Weet is vloeken in de kerk, want sommige hiero zijn er van overtuigt dat hij de sensatie in het buitenland gaat worden.

En over de " vaste " bankzitters zullen we het maar niet hebben.

Kijk, toen Zlatan in zijn " topjaar " zat bij AJAX, toen stond er wat.Technisch, vastberaden, en onnavolgbaar.Toen Chivu in zijn " topjaar " bij AJAX zat stond er een blok onoverzettelijkheid.Toen Snijeder zijn " topjaar " had was hij het regelcentrum van AJAX.Wedstrijd na wedstrijdje, scoorde zelden een onvoldoende.

Nu geeft speler(s) de naam de dirigent omdat hij goal maakt.Dat dezelfde speler al een wedstrijdje of drie weinig aan het " dirigenten " is vergeten we heel vlug.Echte " DIRIGENTEN " staan juist in zulke wedstrijden op, die trekken het naar zich toe.Wat in principe toch niet zo moeilijk zou moeten zijn in onze M. Mouse competitie.

Vergeef me, ik heb het interview na de wedstrijd niet helemaal gehooord met Alderweireld.Ik meende iets te horen van dat de andere spelers ook mee moeten verdedigen.Nu vind ik dit dan weer typisch dat de verdediger(s) die bij alle drie de tegengoals stond(en) te pitten, en dus puur verdedigende fouten waren, roept dat de andere ook mee moeten verdedigen.Dan denk ik, verdedig zelf eerst maar eens goed voordat je naar anderen gaat wijzen.

Verder, twee goals door kapitale blunder van de Heerenveen keeper, maar weer geen echt uitgespeelde kansen .. De zoveelste wedstrijd weer niet ....

Verder wil ik jullie er toch nog een keertje op attent maken, speciaal voor degene die al die naampjes verzint ( zonder hatelijk te willen doen ) dat dit de selectie is van de Boer, TH en Overmars.Als spelers niet voldoen dan moet je bij hun zijn.Zij niet alleen eindverantwoordelijk maar ook degene die ze gehaald hebben of vertrouwen hebben in deze spelers.Maar dit ter zijde ..

Wat vonden jullie trouwens van dat handjeklap van Bergkamp met de spelers toen ze een voor een bij het begin van de wedstrijd uit de kleedlokaal kwamen ?...
Boabdil schreef:Ik verwacht een simpele overwinning voor Ajax.

0-6

3x Sigithorssonnesdingens
1x Eriksen
1x Fischer
1x Schone

Eitje.
Bijna goed Boabdil :) ..
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » za aug 24, 2013 7:47 am

Demosthenes schreef: Ik las dat Ajax heel lang bezig is geweest om spits Bojan te halen, om die vervolgens rechtsbuiten te zetten; neem Bojan hem niet kwalijk, een speler kan niet op iedere plek in het elftal uitblinken.
Dat is dus iets wat Frank/het TH geregeld flikt en waar ik met mijn verstand werkelijk niet bij kan. Je koopt een speler aan die op een bepaalde plek blijkt te renderen en je zet hem vervolgens in al je arrogante wijsheid neer op een plek in een rol die hem totaal vreemd is. Waardoor je direct al minimaal 50% inlevert. Of een Bojan ook in die categorie valt betwijfel ik sterk, maar het patroon komt me te vaak voor bij Ajax. Van dezelfde orde van zelfoverschatting vind ik trouwens (wat Trab hierboven al aangaf) dat Frank/het TH denkt van middelmatige spelers klasbakken te kunnen maken. Dat schemert ook door in "het vertrek van Eriksen kunnen we intern wel oplossen". Ja, daaag.
Mijn hoop is gevestigd op de verkoop van een paar spelers (Ik zal mijn privé-berichten maar even niet openen), want dan moeten spelers zich gaan bewijzen. Iedereen weet nu al in welke formatie Ajax speelt in april 2014 (mits iedereen fit is) Zoiets is dodelijk voor de spelvreugde/beleving (zie het huidige PSV, daar wil iedereen zich bewijzen)
True, het kan voorkomen dat sommige spelers opstaan en ontbolsteren als andere vertrekken. Maar ik zie bij Ajax momenteel niet de spelers die dan het gat kunnen gaan compenseren dat Eriksen achterlaat bij een vertrek. We bulken al niet van de kwaliteit en zonder jongens als Siem en Eriksen blijft er volgens mij gewoonweg een heel middelmatig ploegje over.

Of de spelvreugde bij Psv veel te maken heeft met de zekerheid/onzekerheid van de formatie in de toekomst waag ik te betwijfelen. Ik denk eerder dat Cocu precies de juiste snaar heeft weten te raken met een avontuurlijke speelstijl in combinatie met een redelijk uitgebalanceerd team, waarbinnen die jonge honden optimaal floreren kunnen. Terwijl ze intussen stap voor stap wegwijs worden gemaakt in het keiharde vak van professional. En dus niet zoals bij een Fischer, die werkelijk niet lijkt te weten wat ie moet doen als 'buitenspeler'. En elke keer toch weer door Frank in het diepe wordt gegooid in de hoop dat ie zo leert zwemmen.
Er is geen enkele "sterkhouder" de deur uitgelopen en toch zijn er al vijf verliespunten. Aankopen? Bojan is erbij gekomen, Van der Hoorn is aangetrokken (zat niet bij de selectie tegen Heerenveen) Ajax had mensen "op 't oog"? Leuk voor de supporters, voor de pers, maar er komt geen gevestigde speler naar de Nederlandse competitie, Djuricic wilde niet eens bij Ajax spelen. Spelers als Bojan (mislukt bij Barcelona, Milan en Roma) komen, Sana kwam vorig jaar, Ajax richt zich op dat niveau, denkend dat door goed te trainen je er "Messi's" van kunt maken.
Het vertrek van Siem, Eriksen en Alderweireld hangt al maanden als een zwaard van Damocles boven de selectie. Dat zal echt wel ergens in het achterhoofd van de jongens rondknagen. "Hoe gaan we dat straks in hemelsnaam oplossen als die of die er niet meer bij is?" Siem heeft dan gelukkig gekozen voor nog een jaartje Ajax, Alderweireld is hopelijk met Vd Hoorn wat te compenseren, maar het vertrek van Eriksen intern oplossen? Pffff... Alleen de arrogantie al...

En zelfs als dat intern zou lukken, of dat Ajax toch ergens een geschikte klasbak van buiten vindt? Dan maak je dus nog steeds geen stappen in kwaliteit, je selecteert niet door. Je vervangt alleen maar min of meer wat weg is gegaan. Begrijp me goed: het is wat mij betreft niet de hoofdoorzaak van de problemen waar Ajax nu mee kampt, maar ik krijg de indruk dat Frank/het TH het belang van kwaliteitsinvesteringen wel eens wat onderschat, zeker voor de moraal.

Over "gevestigde" namen: ik doelde op Chadli en Van Ginkel waarvoor Ajax kennelijk diep in de beurs wilde tasten. Nee, Bojan, Sana en meer van die aanbiedinkjes kan Ajax beter achterwege laten. Schieten we geen ene sodemieter mee op. Wat mij betreft voorbeelden van een verkeerd soort zuinigheid. En nee, de eerste en tweede garnituur zullen zeker niet komen. Maar waar zijn de Trabelsi's, de Pienaars, de Maxwells, de Chivu's ineens gebleven? Om er maar eens een paar te noemen. Toen die kwamen was het Bosman-arrest al meer dan 5 jaar oud en werd er ook al fors tv-geld betaald in enkele landen. Kan iemand me uitleggen wat er sindsdien is veranderd?
Laatst gewijzigd door Zuidema op za aug 24, 2013 9:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jabu

Bericht door jabu » za aug 24, 2013 8:44 am

Zuidema schreef:
Demosthenes schreef: Ik las dat Ajax heel lang bezig is geweest om spits Bojan te halen, om die vervolgens rechtsbuiten te zetten; neem Bojan hem niet kwalijk, een speler kan niet op iedere plek in het elftal uitblinken.
Dat is dus iets wat Frank/het TH geregeld flikt en waar ik met mijn verstand werkelijk niet bij kan. Je koopt een speler aan die op een bepaalde plek blijkt te renderen en je zet hem vervolgens in al je arrogante wijsheid neer op een plek in een rol die hem totaal vreemd is. Waardoor je direct al minimaal 50% inlevert. Of een Bojan ook in die categorie valt betwijfel ik sterk, maar het patroon komt me te vaak voor bij Ajax.
Dat patroon komt natuurlijk wel al heel lang bij Ajax voor. Bergdolmo was een back en kwam bij Ajax centraal, zelfde bij Escude, Rosenberg is een spits en moest op de vleugel, zelfde bij Sonck, Mido werd als linksbuiten gekocht omdat hij daar een keer speelde in België, etc.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za aug 24, 2013 9:05 am

Jabu schreef:
Dat patroon komt natuurlijk wel al heel lang bij Ajax voor. Bergdolmo was een back en kwam bij Ajax centraal, zelfde bij Escude, Rosenberg is een spits en moest op de vleugel, zelfde bij Sonck, Mido werd als linksbuiten gekocht omdat hij daar een keer speelde in België, etc.
Heb je gelijk in. Dit is helaas niet een 'privilege' van Frank/het TH alleen. Het zal wel hogere krijgskunst zijn bij Ajax. Kan ik helaas niet begrijpen, heb ik nou eenmaal niet voor geleerd. Maar ergerlijk vind ik het wel.

Arthur

Bericht door Arthur » za aug 24, 2013 9:15 am

Zuidema schreef:
Maar waar zijn de Trabelsi's, de Pienaars, de Maxwells, de Chivu's ineens gebleven? Om er maar eens een paar te noemen. Toen die kwamen was het Bosman-arrest al meer dan 5 jaar oud en werd er ook al fors tv-geld betaald in enkele landen. Kan iemand me uitleggen wat er sindsdien is veranderd?
Toen had Ajax nog een beetje het aura van een club die recent de CL gewonnen had. Voor buitenlandse spelers stellen we nu echt een stuk minder voor dan toen.

Daarnaast was de zomer dat we Zlatan, Maxwell, Trabelsi, etc haalden wel echt een uitzonderlijke transferperiode in de geschiedenis van Ajax. Je moet er uiteraard naar streven om zoiets weer voor elkaar te krijgen, maar het is niet erg realistisch om dat ineens tot de norm te verheffen.

wimpey

Bericht door wimpey » za aug 24, 2013 9:33 am

Zuidema schreef: Het vertrek van Siem, Eriksen en Alderweireld hangt al maanden als een zwaard van Damocles boven de selectie. Dat zal echt wel ergens in het achterhoofd van de jongens rondknagen.
Dat lijkt me ook. Vraag is niet óf maar wanneer. Zoiets kan onbedoeld / onbewust voor frictie zorgen, lijkt me. Bij een team dat toch al niet in vorm is en vertrouwen mist, heb je zoiets niet nodig. Het gros van de spelers heeft echt wel bewezen beter te kunnen dan ze op dit moment laten zien.
Alderweireld is hopelijk met Vd Hoorn wat te compenseren, maar het vertrek van Eriksen intern oplossen? Pffff... Alleen de arrogantie al...
Ene Bergkamp werd ooit door Litmanen vervangen. Je gaat Eriksen niet 1 op 1 vervangen, maar hopelijk kan het team dat compenseren. Ik kan onze trainer momenteel weliswaar niet echt volgen op bepaalde momenten, maar hij heeft toch wel bewezen een team te kunnen bouwen. Daar klamp ik me momenteel dan maar aan vast.
Over "gevestigde" namen: ik doelde op Chadli en Van Ginkel waarvoor Ajax kennelijk diep in de beurs wilde tasten.
En Djuricic. Ajax wil best wel, maar je moet ook de kans krijgen. En Ajax is terecht kieskeurig. We hoeven het lijstje van mislukte miljoenenaankopen niet nogmaals op te dreunen.

Onder de streep: Frank heeft een enorme berg aan krediet. Bij mij tenminste. :smallgrin.gif: Vanaf vlg. week is duidelijk welke bouwsteentjes bij ter beschikking heeft. Nieuw team smeden, in het seizoen groeien, talent inpassen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 24, 2013 9:36 am

Los van de kwaliteit van nieuwe spelers. Als we nu eens gewoon terugkeren naar de manier van spelen waarmee we vorig seizoen hebben afgesloten. We hebben toen een uitstekende serie neergezet en op wisselspeler Boerrigter na lopen al die spelers nog bij ons rond. Ok, De Jong is geblesseerd en daarmee leveren we op het moment in. Maar deze groep spelers moet veel beter kunnen. We hebben alweer genoeg laten liggen bij de start van het seizoen. Terug naar dat systeem. Dat zal voor betere prestaties zorgen.

Verder moet je denk ik overwegen om op één of misschien twee plaatsen een speler te wisselen. Bojan is al snel de eerste kandidaat maar misschien is het nog wel krachtiger om (ook?) een ander te passeren. Zet bijvoorbeeld Fischer er maar eens naast want wat die laat zien lijkt ook helemaal nergens op. Het moet snel duidelijk worden gemaakt dat we het met dit systeem en deze wedstrijdinstelling niet redden. Je kunt het hebben over overwinteren in de CL. Maar als je op deze manier je zaken al niet op orde hebt hebben we een heel ander probleem want dan gaan we het in de competitie niet redden. Hoef je over Europa niet eens te praten.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » za aug 24, 2013 9:39 am

Az uit en heerenveen uit. Kan gebeuren.

Het seizoen is nog lang, arenaplein is nog ver,
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za aug 24, 2013 9:47 am

Arthur schreef: Toen had Ajax nog een beetje het aura van een club die recent de CL gewonnen had. Voor buitenlandse spelers stellen we nu echt een stuk minder voor dan toen.
Tja, wat is recent? Chivu kwam als pikkie 4 jaar na de CL-winst, Maxwell, Zlatan, Trabelsi en Pienaar 5-6 jaar later. Die kwamen zelfs in een periode dat Ajax erg matig bezig was en van die CL-winnaar bar weinig was overgebleven. Maar misschien werkt een CL-winst of -statuur erg lang door bij talenten, ik weet het niet. Reeel was het in ieder geval niet echt.

Ik vermoed dat Ajax jeugdig toptalent bewerkt met verhalen over de geweldige opleiding en de bewezen springplank naar de Europese (sub)top. Zo zullen Fischer en Eriksen ook wel bij ons terecht zijn gekomen. Maar misschien moet die troef wel veel extremer uitgespeeld worden. Dat Ajax door veel meer (een paar jaar ouder) talent ook als een prima tussenstap gezien wordt op weg naar een internationale topcarriere. Dat je beter eerst nog een paar jaartjes Ajax kan draaien voor een flink stuk rijping. Waarmee je dan nu wel de miljoenen als bankzitter bij een modale PL-club even misloopt, maar dat bij slagen die miljoenen in een veelvoud terug kunnen komen als zeer gerespecteerde basisspeler bij een grotere PL-club. Grote vraag zou dan zijn: hoe profileren we ons? Wat maakt ons aantrekkelijk voor de categorie 'ouder' talent van het kaliber nieuwe Zlatan t/m Chivu?
Daarnaast was de zomer dat we Zlatan, Maxwell, Trabelsi, etc haalden wel echt een uitzonderlijke transferperiode in de geschiedenis van Ajax. Je moet er uiteraard naar streven om zoiets weer voor elkaar te krijgen, maar het is niet erg realistisch om dat ineens tot de norm te verheffen.
Zeker waar. Uitzonderlijk was het zeker. En daarom wil ik het ook niet tot norm verheffen. Maar ik mis die categorie nou wel bij Ajax. Snap niet hoe dat min of meer doodgebloed kan zijn. Is er iets mis met onze scouting? En onze presentatie, onze profilering naar die categorie? Had Don Leo er dan zo'n goed oog voor? En zo'n goede babbel om zulke gasten naar Ajax te lokken?

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » za aug 24, 2013 10:03 am

Maar als een speler uit vorm is.. Fischer/Bojan of niet beter kunnen Schone..Moet er wel wat achter klaar staan..

Onze spits laat die maar eens op links of rechts gaan draven en geef Hoessen maar eens een aantal wedstrijden de kans.. Zijn bal aanname is in ieder geval beter.
Weer op zoek naar een Interim coach..

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » za aug 24, 2013 1:08 pm

Freek zegt wel zinnige dingen soms:

Afbeelding
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za aug 24, 2013 1:23 pm

Vind het vooral een hoop open deuren van Freek. Met name voor Van Basten geldt het dat hij wat inlevingsvermogen tekort komt richting de minder getalenteerden. Coachen tijdens een grote wedstrijd kan Marco wel (in dienst van Ajax ging dat ook prima tegen Fiorentina en Olympique Marseille), als People Manager mist hij een aantal eigenschappen.

Bovendien valt het niet te hopen dat Frank de Boer zijn eigen concentratievermogen overbrengt op alle 10 de veldspelers. In dat geval zouden we elke wedstrijd 10 100% kansen en dus minimaal 5 doelpunten weggeven...

elliquido

Bericht door elliquido » za aug 24, 2013 1:35 pm

Telefoon voor meneer wiesental... Telefoon
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Plaats reactie