AZ - Ajax 17-03-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: AZ - Ajax 17-03-2013

Bericht door Cruijff » ma mar 18, 2013 12:35 pm

Interessant is trouwens dat Eriksen in dit artikel zelf zegt dat het gister niet soepel liep, dat hij niet goed gespeeld heeft.

Daarnaast heeft hij een beetje last van zijn 'schietspier' dat Siem de laatste tijd meer op vrije trappen heeft getraind en er daarom op dit moment ook (tijdelijk?) de aangewezen man voor is. Opvallend vond ik ook dat hij een week of 3 terug zei dat hij de dag voor een wedstrijd niet op corners had getraind en er vervolgens tijdens de wedstrijd drie op rij slecht nam. Dat vind ik zéér opmerkelijk. Een stukje zelfreflectie, ja, maar dan mis je toch wel ook wel wat basistechniek als je corners gewoon echt niet voorbij de eerste paal meer krijgt.

Bij veel van de matige schoten of ballen die Eriksen simpel inlevert bij de tegenpartij denk ik: "SHIT!. Je ziet het niet alleen niet, je kan het zo te zien ook niet. Technisch ben je gewoon geen topspeler."

En hij bevestigt en passant nog even wat ik gister in het stadion zag toen ik boos op hem werd. Esteban is met een stift te kloppen als hij ver voor zijn doel staat, een neiging die hij regelmatig heeft. Maar op het moment dat Eriksen gisteren besloot te stiften, stond hij absoluut niet voor zijn doel. Bijna op zijn doellijn zelfs. Eriksen zijn oog en voeten zijn nog nieteens een kwart zo snel als die van leermeester Bergkamp ooit waren.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 18, 2013 12:41 pm

Cruijff schreef: Technisch ben je gewoon geen topspeler.
We agree to disagree. :smallgrin.gif:

Eriksen heeft m.i. van alle eredivisiespelers het meeste technische potentieel. By a mile.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 18, 2013 12:47 pm

Dan verschillen we zeker van mening. Djuricic, Boëtius, Bony en nog zeker 5 andere Eredivisie spelers kunnen een stuk meer met de bal dan Eriksen. Ajax zal er niet op vooruit gaan wanneer ze Eriksen voor Djuricic inruilen, maar er zijn wel een aantal andere spelers die Eriksen kunnen vervangen.

Bij Maher klopt het plaatje wat betreft de potentie én de haalbaarheid. Eriksen vindt dat hij naar een grotere competitie moet gaan en Maher is tot en met 2015 of 2016 bruikbaar voor Ajax. In de zomer van 2013 is Maher op de markt, daarna als het tegenzit is hij niet meer te koop én is er 4 of 5 jaar lang geen vergelijkbare groeibriljant meer te vinden bij een Eredivisie middenmoter.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma mar 18, 2013 12:49 pm

Bony is technisch echt niet geweldig hoor. Die speelt niet voor niets op zijn 32-ste nog in de eredivisie.

Djuricic vind ik een twijfelgeval. De rest is een heel stuk minder.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 18, 2013 12:52 pm

Bony had in de Arena (als Ajax speler) technisch een enorme flop kunnen worden. Als hij een paar ongelukkige momenten / wedstrijden op rij had gehad en een te lage handelingssnelheid zou de gemiddelde seizoenkaarthouder hem al snel beschimpen als een hopeloze prutser.

Technisch is Bony geen Europese top, maar ik wil wel letterlijk stellen dat hij meer met een bal kan dan Eriksen. Hij schiet veel harder, zuiverder, mikt consequent tussen de palen en als hij een bal meegeeft aan een medespeler (zie doelpunt Marco van Ginkel afgelopen zaterdag) dan doet hij dat met een precisie waar Eriksen niet bij in de buurt komt.

Alexander

Bericht door Alexander » ma mar 18, 2013 12:59 pm

Eriksen is een fantastische voetballer, maar ik vind hem nog niet rijp voor de top. Beter speelt hij nog 1 jaar in NL en maakt hij dan de stap.

Maher is ook een fantastische voetballer, maar speelt in een team met jongens al Hendriken, Beerens, Wijnaldum en Lam. Zet gisteren 3x een speler van AZ alleen voor de goal.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 18, 2013 1:06 pm

Ik kan je redenatie erg goed volgen Alexander, maar ik zie het toch liever op een net iets andere manier verlopen.

Eriksen heeft overduidelijk zijn kwaliteiten en vindt klaarblijkelijk dat hij komende zomer al klaar is voor een volgende stap. Dat zegt hij immers telkens in interviews. Ik twijfel eraan of hij het in Manchester of zelfs al in pak hem beet Valencia gaat redden, maar ik twijfel er vooral aan of hij door nog een jaar stappen vooruit gaat maken. Ik vrees zelfs dat hij ons team een beetje remt in de ontwikkeling, ik ben hem liever kwijt dan rijk. Zeker gezien zijn huidige marktwaarde.

Ik steek liever 3 seizoenen in Maher dan 1 jaar in de niet altijd volledig gemotiveerde Eriksen. Als we daar break-even op zouden spelen heeft dat mijn voorkeur. In de huidige situatie levert dat zelfs een miljoen of 7 op dus dan zeg ik doen!

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 18, 2013 1:12 pm

Cruijff schreef:Interessant is trouwens dat Eriksen in dit artikel zelf zegt dat het gister niet soepel liep, dat hij niet goed gespeeld heeft.
Dat lijkt mij de meest correcte inschatting van deze wedstrijd van het hele weekend. Ik ben dan ook helemaal niet negatief over hem wat betreft zelfreflectie en zelfkritiek, dat hypen is iets wat om hem heen gebeurd en niet waar hij zelf aan meedoet om zijn marktwaarde te verhogen. Wat betreft de corners denk ik dat hij in het algemeen moeite heeft met teveel tijd. Ik vind hem op zijn best als hij geen tijd krijgt, geen gelegenheid om te treuzelen en met de bal te gaan lopen, maar ook niet om te gaan nadenken en twijfelen. Hij had na zijn debuut al dat hij vaak verkrampte als hij de hoek voor het uitzoeken had, hij is denk ik gebaat bij de flow van het spel, het impulsief en op reflex moeten spelen.
Bij veel van de matige schoten of ballen die Eriksen simpel inlevert bij de tegenpartij denk ik: "SHIT!. Je ziet het niet alleen niet, je kan het zo te zien ook niet. Technisch ben je gewoon geen topspeler."

En hij bevestigt en passant nog even wat ik gister in het stadion zag toen ik boos op hem werd. Esteban is met een stift te kloppen als hij ver voor zijn doel staat, een neiging die hij regelmatig heeft. Maar op het moment dat Eriksen gisteren besloot te stiften, stond hij absoluut niet voor zijn doel. Bijna op zijn doellijn zelfs. Eriksen zijn oog en voeten zijn nog nieteens een kwart zo snel als die van leermeester Bergkamp ooit waren.
Er moet af en toe ook eens wat fout kunnen gaan, hij besliste tenminste snel, dat kan een keer de foute beslissing zijn. Ik schat hem qua "oog-voet-coordinatie" wel heel hoog in. Het is geen Bergkamp maar zo groot is het verschil nou ook weer niet, Maher schat ik wat dat betreft wel iets hoger in maar niet veel. Technisch en qua inzicht vraag ik me alleen wel eens af waar zijn wreeftrap is, waar zijn buitenkant is, waar is de onverwachte improvisatie op een druk stuk veld om de ruimte in zijn rug te vinden, waar zijn de wippertjes over korte afstand? Hij put uit een vrij beperkt arsenaal, met name wat dat betreft zie ik Maher met veel meer fantasie en improvisatievermogen spelen en ook meer verschillende dingen proberen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 18, 2013 1:21 pm

Cruijff schreef:Bony had in de Arena (als Ajax speler) technisch een enorme flop kunnen worden. Als hij een paar ongelukkige momenten / wedstrijden op rij had gehad en een te lage handelingssnelheid zou de gemiddelde seizoenkaarthouder hem al snel beschimpen als een hopeloze prutser.

Technisch is Bony geen Europese top, maar ik wil wel letterlijk stellen dat hij meer met een bal kan dan Eriksen. Hij schiet veel harder, zuiverder, mikt consequent tussen de palen en als hij een bal meegeeft aan een medespeler (zie doelpunt Marco van Ginkel afgelopen zaterdag) dan doet hij dat met een precisie waar Eriksen niet bij in de buurt komt.
Ik begin toch behoorlijk onder de indruk te raken van die Bony. Hij doet me namelijk in één opzicht aan Romario denken. Dat katachtige, hij is met 1 a 2 passen in één keer een meter weg van zijn man, en dat is genoeg want hij heeft de situatie al helemaal door. Dat is wel een bijzondere kwaliteit en ook een technische kwaliteit. Hij legt de bal namelijk wel akelig precies neer zodat hij precies goed uitkomt met zijn passen en op de juiste plek voor een schot.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Toppie

Bericht door Toppie » ma mar 18, 2013 2:22 pm

Bony is een slimme speler meer niet geen top

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma mar 18, 2013 2:51 pm

Toppie schreef:Bony is een slimme speler meer niet geen top
Bony is 24 die kan echt wel ver komen. Drogba speelde op z'n 24e nog voor guingamp, en scoorde aanzienlijk minder!

Plaats reactie