AJAX - Spartak Moskou 10-03-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: AJAX - Spartak Moskou 10-03-2011

Bericht door joey » vr mar 11, 2011 12:25 pm

Cruijff schreef:
Ronald! schreef:Zouden al die spelers in deze selectie dan echt zo slecht zijn of miste er gewoon de juiste voetbalvisie?
De spelers in onze selectie zijn niet zo slecht... ik vind het juist veelzeggend dat geldsmijters als Manchester City, Liverpool, Rubin Kazan, Zenit St. Petersburg en Spartak Moskou under-achievers zijn en voetballend minder in huis hebben dan een Ajax met grotendeels zelf opgeleide spelers.

Die stelling zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.
Het stinkt aan alle kanten!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 11, 2011 12:34 pm

Dat soort clubs hebben vaak een dodelijke spits (die mist Ajax duidelijk) of een paar heel dure Brazilianen. Maar verder vind ik de meeste Ajax spelers (zelfs die uit de B1) technisch een stuk beter.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mar 11, 2011 12:42 pm

De nuance is weer eens ver te zoeken. Dan kan Ajax er helemaal niets van(PSV-uit) en dan zijn we eigenlijk Europese top (Ajax-Spartak). De waarheid zal wel in het midden liggen.

In de echte top gaat het íets sneller en nauwkeuriger. De spelers van Ajax hebben drie, vier balcontacten nodig.
Het stinkt aan alle kanten!

Arthur

Bericht door Arthur » vr mar 11, 2011 12:44 pm

Rishi schreef:
Arthur schreef:De Ajaxselectie is heus niks bijzonders, maar wat je gisteren een beetje zag is het oude Ajaxgevoel dat het geheel meer is dan de som der delen. Met de juiste aanpak kan Ajax winnen van ploegen die individueel betere spelers hebben.
Maar zover zijn we voorlopig nog niet.
Welke wedstrijd heb jij gezien?
Spartak heeft geen individueel betere spelers dan wij, dus de wedstrijd van gisteren is niet van toepassing op mijn stelling.

Mano

Bericht door Mano » vr mar 11, 2011 12:45 pm

Mooie pot!! voelde als de A1 van barcelona die dinsdag met z'n alle tv hadden gekeken naar hus grotere broertjes en zeiden: dat kunnen we ook! :smallgrin.gif:
(het was een A1 versie van barcelona) :blush.gif:

goed positiespel, FdB is goed bezig.
jammer van die kater...

als ajax die 12 kansen 10x over mogen doen, maken ze hem 8x
Als Alex dat schot 10x over mag doen, maakt ie em 3x

oftewel: het was zo'n wedstrijd...

:ajaxscarf.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mar 11, 2011 1:00 pm

Ronald! schreef:
joey schreef:Maar laten we het positief afsluiten: De Boer is duidelijk bezig met het positiespel. Dat zíe je gewoon. Eindelijk een trainer die dat doet.

Voor de return heb ik weinig hoop. Spartak Moskou kan ongetwijfeld een stuk beter. Dat zullen ze daar wel laten zien, vrees ik. Voor eigen publiek spelen is toch anders.
:1evil.gif: :1evil.gif: :1evil.gif:

Je zou positief afsluiten!! Nog een keer proberen? :hypocrite.gif:
lol

lachen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr mar 11, 2011 1:03 pm

LucaS schreef:Als ik terug denk aan de wedstrijden onder Jol is het echt een wereld van verschil
Mwah onder Jol werd er ook wel eens een goede wedstrijd gespeeld. Gisteravond was het wel aardig maar vergeet niet dat we onder De Boer ook zaadwedstrijden hebben gehad tegen bijv. De Graafschap, VVV Utreg en Roda JC

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr mar 11, 2011 1:15 pm

De lente zit er weer aan te komen. Dan gaat Ajax altijd beter spelen. Het vasthouden van het goede spel, laat staan het gestaag verderbouwen, is meestal een ander verhaal. De nazomer gaat nog best. Maar de late herfst en mooi voetbal? Dat past een stuk minder. Eerst zuigt de bal in de modder, en de volgende maand stuitert hij weer te hard op een halfbevroren veld. Daar kan een verfijnde technicus niet zoveel mee. Vroeger had je de Elfstedentocht. Tegenwoordig is het de jaarlijke lenteinhaalrace. Het gaat niet om wie wint, maar om het heldhaftige.

gaizka

Bericht door gaizka » vr mar 11, 2011 1:18 pm

brigade zuid schreef:
LucaS schreef:Als ik terug denk aan de wedstrijden onder Jol is het echt een wereld van verschil
Mwah onder Jol werd er ook wel eens een goede wedstrijd gespeeld. Gisteravond was het wel aardig maar vergeet niet dat we onder De Boer ook zaadwedstrijden hebben gehad tegen bijv. De Graafschap, VVV Utreg en Roda JC
De 1e helft was echt ontzettend goed. Ontzettend veel kansen gecreeerd, continu direct druk zetten bij balverlies en de bal direct terug veroveren. Jan Vertonghen die goed inschoof waar mogelijk, alleen de afronding ontbrak er aan.

Die crossballen van Vertonghen en Alderweireld zijn trouwens ook een wapen, wat een trap hebben die jongens!

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 11, 2011 1:56 pm

gaizka schreef: Die crossballen van Vertonghen en Alderweireld zijn trouwens ook een wapen, wat een trap hebben die jongens!
Toch mag Alderweireld zijn blikveld wel eens vergroten. Vooral naar rechts. Ik zag Vd Wiel enkele malen diep op de vijandelijke helft helemaal frank en vrij staan aan de zijlijn, terwijl Alderweireld dan alleen maar naar links keek en vervolgens op de overvolle linkervleugel opende. Een snelle strakke pass op Vd Wiel had Spartak over rechts voor heel wat meer problemen kunnen stellen bij zulke gelegenheden.

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 11, 2011 3:29 pm

Klopt. Alleen het is lastig om vanuit de positie van Toby een strakke bal op Greg te geven.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 11, 2011 4:01 pm

Rishi schreef:Klopt. Alleen het is lastig om vanuit de positie van Toby een strakke bal op Greg te geven.
De momenten waar ik op doel, was Vd Wiel rechtstreeks over de grond te bereiken. Dan was het voor Toby alleen een kwestie geweest van snel naar rechts draaien en rap inspelen. Niet al te lastig naar mijn idee. Het grote euvel is volgens mij niet de techniek, maar dat ie dan niet goed kijkt. Jammer.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 11, 2011 4:08 pm

Ajax speelde een prima pot. Zó moet voetbal gespeeld worden. We waren dominant, combineerden goed, hanteerden een hoog tempo en creerden de ene na de andere uitgespeelde kans. En zaten er bij balverlies kort op en gaven zelf geen kans weg. Lullig dat het dan 0-1 wordt. Spartak zat het mee, ons zat het allesbehalve mee. Spartak is geen wonderploeg, in de return zal Ajax weer kansen krijgen.

Er staat een gretig team, dat steeds beter op elkaar ingespeeld raakt. Lichaamstaal van de jongens is ook goed. Ze pakten Spartak meteen bij de strot. Ajax heeft i.i.g. weer een trainer die van eigen kracht uit gaat. Dat er dan wel eens wat mis gaat of een minder resultaat uit de bus rolt, so be it. De spelers en het team ontwikkelen zich tenminste weer. En de trainer ook. Moet ook nog leren. Nadat hij Enoh bracht, ontbrak de aansluiting richting de aanval.

Gewoon met dit team doorgaan. OK, we scoren een keer niet. Dat betekent niet dat het met intrigant EH wél zou zijn gelukt. FdB focust zich, terecht, op de teamprestatie. En die is zonder EH beter dan met de pure individualist EH. Maar als pinchhitter is hij natuurlijk nog 2 maanden prima bruikbaar. Daarna is het sowieso einde verhaal.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 11, 2011 4:21 pm

Sluit ik me van harte bij aan. Gisteravond was natuurlijk een piek en er zullen ook wel weer dalen volgen, maar Ajax lijkt beslist op de goede weg te zijn in het door Wimpey geschetste stramien. Eindelijk.
wimpey schreef: Nadat hij Enoh bracht, ontbrak de aansluiting richting de aanval.
FdB zei in een interview dat hij voor deze vervanging koos, omdat De Zeeuw steeds minder druk kon zetten naar voren (vermoeidheid, gebrek aan wedstrijdritme). Enoh werd op de plek gezet van Anita, Anita moest de rol van De Zeeuw overnemen. Waarmee Anita ook niet meer een of andere lange nr. 24 hoefde te controleren en Enoh dat voor zijn rekening kon nemen. Klinkt op zich redelijk, maar het pakte inderdaad slecht uit. Enoh is een bovengemiddelde balafpakker, maar voetbalt erg matig, waardoor het veldspel direct een stuk stroever verloopt in zijn zone. En Anita bleek helaas niet zo dominant naar voren te kunnen spelen als De Zeeuw.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 11, 2011 4:26 pm

joey schreef: Voor de return heb ik weinig hoop. Spartak Moskou kan ongetwijfeld een stuk beter. Dat zullen ze daar wel laten zien, vrees ik. Voor eigen publiek spelen is toch anders.
Daar maak ik me geen zorgen over. Basel speelde er 1-1 en OM won er met 0-3. Spartak heeft een matige ploeg. Een niet bijzondere ploeg als Ajax creert tegen een topploeg geen dozijn kansen. Waarvan een stuk of 4 100% kansen waren. Bij vlagen wist Spartak niet waar het het zoeken moest.

Wat Ajax op de cruciale momenten miste, was net dat stukkie topkwaliteit. Verkeerde aanname kost een split second tijd, keuzes waren niet altijd goed en de afronding was te doorzichtig. FC Twente heeft voorin meer kwaliteit dan Ajax. Die hadden gewoon met 3-0 van dit Spartak gewonnen.

Ik geloof er nog wel. Onze spelers weten dat ze allesbehalve kansloos zijn in de return. En dat ze weer kansen zullen krijgen. En geen topploeg tegenover zich hebben staan.

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » vr mar 11, 2011 4:48 pm

wimpey schreef:Wat Ajax op de cruciale momenten miste, was net dat stukkie topkwaliteit. Verkeerde aanname kost een split second tijd, keuzes waren niet altijd goed en de afronding was te doorzichtig.
Typerend was de pass van De Zeeuw op Eriksen waarbij Eriksen een halve meter tekort komt: ze misten die scherpte.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 11, 2011 4:58 pm

Zuidema schreef: FdB zei in een interview dat hij voor deze vervanging koos, omdat De Zeeuw steeds minder druk kon zetten naar voren (vermoeidheid, gebrek aan wedstrijdritme).
Ja, ik hoorde het op tv. Ik vond het een onzinverhaal. De Zeeuw in goeden doen is een prima speler voor dit Ajax. Ik vond hem gisteren ook goed spelen. Hij is toch vaak aanspeelbaar tussen aanval en middenlinie. Daar creerde Ajax vaak een mannetje meer.

Jammer dat die kopbal er niet in ging. De voorzet was prima, de loopaktie van De Zeeuw was prima. Dan gaat het echt om milimeters en microseconden. Net effe vroeger of later en die bal gaat erin. Gisteren niet. Pech.

Gewoon zo doorgaan. Je verliest dan wel, maar de ploeg zal vertrouwen hebben getankt en zien dat men onder deze trainer op de juiste weg is. Hetgeen zich in het restant van het seizoen hopelijk uitbetaald in goed voetbal en dito resultaten.

Feest

Bericht door Feest » vr mar 11, 2011 5:19 pm

Zuidema schreef:
Rishi schreef:Klopt. Alleen het is lastig om vanuit de positie van Toby een strakke bal op Greg te geven.
De momenten waar ik op doel, was Vd Wiel rechtstreeks over de grond te bereiken. Dan was het voor Toby alleen een kwestie geweest van snel naar rechts draaien en rap inspelen. Niet al te lastig naar mijn idee. Het grote euvel is volgens mij niet de techniek, maar dat ie dan niet goed kijkt. Jammer.

Nee, Toby neemt de bal heel erg aan de binnenkant van z'n voet aan. Dan is het bijna onmogelijk snel door te voetballen naar rechts. Z'n crossbal en zicht voor de optie diep iswel uitstekend.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 11, 2011 6:55 pm

Feest schreef:
Nee, Toby neemt de bal heel erg aan de binnenkant van z'n voet aan. Dan is het bijna onmogelijk snel door te voetballen naar rechts.
En ik zie het Toby met buitenkantje rechts niet snel doen. Die frivoliteiten laat ie (gelukkig) graag aan anderen over. Als het inderdaad aan zijn balaanname ligt, lijkt me verbetering daarvan een klusje voor FdB c.s. Het zal de variatie en verrassing in de opbouw bij hem alleen maar ten goede komen. En een gemiddelde prof moet toch met zijn rechterpoot een bal strak en rap over de grond naar rechts-rechtsvoor kunnen versturen?

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 11, 2011 7:30 pm

Afstand is te kort.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za mar 12, 2011 3:18 pm

Trab schreef:Net terug van de Arena. Genoten van Ajax in de 1e helft. 2e helft was iets minder. Of het nou kwam doordat er minder bewogen werd of dat Spartak er korter op zat weet ik niet. Feit was wel dat Ajax de bal niet meer kwijt kon van achteruit. Desondanks ook in de 2e helft grote kansen op een goal.
Ik ben nog niet somber over de return. Alles is nog mogelijk.
Dat vroeg ik me ook af. Was het beste Ajax van ieder geval dit seizoen, maar in hoeverre liet Spartak ons voetballen? Ik kreeg het gevoel naar Ajax -Juve of zo te kijken. Wat een sluipmoordenaars.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 12, 2011 3:23 pm

Maar Juve gaf veel minder weg.

Knap dat ze die ene (schiet)kans benutten, maar echt goed waren ze natuurlijk niet.

Rooie

Bericht door Rooie » za mar 12, 2011 3:27 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Trab schreef:Net terug van de Arena. Genoten van Ajax in de 1e helft. 2e helft was iets minder. Of het nou kwam doordat er minder bewogen werd of dat Spartak er korter op zat weet ik niet. Feit was wel dat Ajax de bal niet meer kwijt kon van achteruit. Desondanks ook in de 2e helft grote kansen op een goal.
Ik ben nog niet somber over de return. Alles is nog mogelijk.
Dat vroeg ik me ook af. Was het beste Ajax van ieder geval dit seizoen, maar in hoeverre liet Spartak ons voetballen? Ik kreeg het gevoel naar Ajax -Juve of zo te kijken. Wat een sluipmoordenaars.
Ik had dat gevoel juist helemaal niet. Ajax heeft naast het balbezit ook heel veel kansen gehad, dat heb je tegen Italiaanse ploegen niet. Dit is meer een gevalletje geluk voor die Russen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 12, 2011 3:34 pm

Mwah, je zag wel dat toen Spartak wat verder van eigen doel ging verdedigen in de tweede helft (en meer druk op de bal ging zetten) dat Ajax niet zo goed wist hoe daarmee om te gaan. Eriksen en De Zeeuw stonden regelmatig te diep, waardoor Ajax zich niet onder de druk uit kon voetballen.

Later ging dat weer iets beter, maar toen stond Spartak dus al voor.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 12, 2011 9:00 pm

Jöhnk schreef: Knap dat ze die ene (schiet)kans benutten, maar echt goed waren ze natuurlijk niet.
Ik denk dat we die ploeg maar niet beter moeten 'maken' dan ze zijn. Want zo goed zijn ze dus niet.

Het lag bij Ajax aan de afronding, de eindpass, de aanname op de cruciale momenten en de beslissingen. Bijv. De Jong, die in minuut 1 zeer knap wegdraait, maar dan meteen schiet i.p.v. 3 of 4 meter door te lopen... Die laatste 5 procent (klasse, scherpte, concentratie) zordt ervoor dat we 0-1 verliezen i.p.v. 3-0 winnen.

Hopelijk gaat dat a.s. donderdag net effe beter.

Plaats reactie