FC Twente - Ajax 25-09-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

goodfella

Re: FC Twente - Ajax 25-09-2010

Bericht door goodfella » zo sep 26, 2010 9:06 am

Zojuist de samenvatting gezien op JoepTjoep - net als die van de klassieker - maar wat heeft Ajax een partij kansen gemist zeg in beide wedstrijden. Het had in de Kuip gewoon 0-4 moeten zijn en gisteren 2-5.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 26, 2010 9:16 am

Ik vond het verschil tussen 1e en 2e helft zo groot. Ik kan niet inschatten hoe dat komt; werd Ajax slechter in de 2e helft, of ging Twente juist beter spelen en druk zetten?

Al met al wel geweldig dat Grun 2 minuten voor tijd gelijk maakt in Eindhoven. We staan nog steeds los aan kop na de uitwedstrijden in R'dam en Enschede. Meer dan ik had durven hopen, gezien het programma van PSV.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

999

Bericht door 999 » zo sep 26, 2010 9:24 am

2e helft gingen er weer enkele voor zichzelf staan te ballen, halverwege en na een paar keer vloeken van Jol langs de kant snapte men weer waar het om gaat.

Sulejmani was wederom een drama ..
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo sep 26, 2010 9:28 am

InnerHarbour schreef:Johan Cruijff zal het wel weer niks hebben gevonden. :drecul.gif:
We moeten wel eerlijk blijven, het was een spectaculaire pot gisteren maar niet bijster goed. De manier waarop Twente keer op keer vrij door kan lopen (talloze malen onterecht voor buitenspel teruggefloten) is niet goed. Verdedigend had Ajax geen antwoord op Janssen en De Jong. Van der Wiel had het heel erg moeilijk tegen Chadli. En Anita begint altijd wel aardig, maar sneeuwt onder als het moeilijk wordt.

Aan de andere kant vond ik Twente zeer kwetsbaar. Landzaat (waarom speelde hij?) is traag, Rosales is niks, Kuiper onopvallend en de wissels Janko en Barjami totaal ongevaarlijk.

Nogmaals: leuke en spannende pot, maar met iets meer vernuft had Ajax het niet zo lastig gehad.
Whitey on the moon.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo sep 26, 2010 9:29 am

Ik begrijp die adorering van Twente van sommigen hier niet. Dat was een paar jaar terug met AZ en nu dit weer. Dit Twente gaat iig zeker geen kampioen worden. Wel gaat psv in Enschede verliezen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo sep 26, 2010 9:36 am

Ow ja, vergeten.....

Siem de Jong was dramatisch. Onze zogenaamde nummer 10 die alleen maar denkt hoe hij kan scoren. Wel de lusten, niet de lasten. Ajax is daardoor veel te beperkt.
Whitey on the moon.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 9:46 am

El Clavo schreef:Ik begrijp die adorering van Twente van sommigen hier niet. Dat was een paar jaar terug met AZ en nu dit weer.
Misschien omdat AZ indertijd en Twente momenteel het type voetbal spelen wat we graag zien bij Ajax? En vrijwel niet te zien krijgen in het rood en wit?
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vond het verschil tussen 1e en 2e helft zo groot. Ik kan niet inschatten hoe dat komt; werd Ajax slechter in de 2e helft, of ging Twente juist beter spelen en druk zetten?
Ik hou het op het laatste. Als Ajax de ruimte krijgt om te spelen, is er eigenlijk niet zoveel aan het handje. Het kan hier en daar dan nog wel wat inventiever, wat slimmer allemaal en er mag wel wat meer gescoord worden uit de dotten van kansen, maar dit Ajax is nou eenmaal niet Ajax 71-73 of Ajax 95.

Zodra de tegenstander wat druk gaat zetten en met meer dynamiek gaat spelen (in 2e helft was er bv heel veel beweging bij Twente met zich overal aanbiedende en inschuivende spelers) flikkert de hele boel echter als een kaartenhuis inmekaar bij Ajax.

Dan is alle overleg en organisatie prompt verdwenen, lopen ze overal achter de feiten aan, weten ze niet meer waar ze het zoeken moeten, gaat iedereen naar achteren lopen, wordt er weer blind gepoeierd en ben je zo in no time de bal en de grip op de tegenstander kwijt met alle gevolgen van dien. En dat is niet de eerste keer. Ajax zal echt moeten leren om ook onder druk georganiseerd te blijven spelen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo sep 26, 2010 10:27 am

Ajax speelde met veel dynamiek in de eerste helft, zat overal kort op, smeet met krachten. Volkomen logisch dat dit niet kon worden volgehouden, ook met het oog op dinsdag. Op een gegeven moment moet je kunnen schakelen en slimmer en zuiniger kunnen spelen. Ajax kan dat duidelijk niet. Het viel me nog mee dat we het op 2-2 hielden en dat de laatste 10 minuten toch nog voor Ajax waren.
Ajax!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 10:44 am

Giacomo Puccini schreef:Ajax speelde met veel dynamiek in de eerste helft, zat overal kort op, smeet met krachten. Volkomen logisch dat dit niet kon worden volgehouden, ook met het oog op dinsdag. Op een gegeven moment moet je kunnen schakelen en slimmer en zuiniger kunnen spelen. Ajax kan dat duidelijk niet.
Yep, kunnen temporiseren en toch georganiseerd blijven spelen met grip op de wedstrijd en de tegenstander is ook zoiets. Maar de chaos bij Ajax in de 2e helft werdt wat mij betreft toch vooral veroorzaakt door de tegenstander. En dat is niet voor het eerst. Zie Dynamo Kiev, zie Real, zie F. in het laatste kwartier. Zodra een tegenstander gaat dampfmachen is het mis. Goed mis. Is Ajax geen schim meer van wat het kan zijn. Dat verval is echt veel te groot.
Het viel me nog mee dat we het op 2-2 hielden en dat de laatste 10 minuten toch nog voor Ajax waren.
Dat viel mij ook 100% mee. Vooral toen we in een 4-4-2 gingen spelen, kregen we opnieuw grip op de wedstrijd en kwam er weer rust in de tent. Het middenveld is zoals gewoonlijk weer cruciaal. Als dat niet goed staat of niet goed functioneert is een ploeg een zwalkend schip.

999

Bericht door 999 » zo sep 26, 2010 11:37 am

Als jullie nie kunnen mekkeren dan leve jullie nie meer ..
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 12:01 pm

999 schreef:Als jullie nie kunnen mekkeren dan leve jullie nie meer ..
Wat vond jij gisteravond van Ajax in de 2e helft, Voetske?

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo sep 26, 2010 12:02 pm

Fantastische wedstrijd gezien. De eerste helft heb ik het beste Ajax sinds tijden gezien, met oa Urby in een hoofdrol. Die excelleert toch vaak in topwedstrijden. Jammer dat hij niet constant is.

Tweede helft viel natuurlijk tegen, Twente had zeker het betere van het spel en het veldspel van Ajax leek nergens meer op. Goede kansen voor Twente en een onverwachte kans op de overwinning van Siem, die natuurlijk mist. Die jongen doet werkelijk niets goed dit seizoen en mag zsm vervangen worden door Lodeiro als die fit is.

Ajax had het in de eerste helft moeten afmaken, maar we hebben ook veel pech gehad met de ballen op de paal en lat. Al met al een goede en terechte uitslag. Tot AZ-uit hebben we nu op papier een eenvoudig programma. PSV zit in de shit, Fredje weet het daar allemaal niet meer en die gaan nog meer averij oplopen. Twente wordt onze voornaamste achtervolger vermoed ik.
Face your fears and live your dreams, No Fear

goodfella

Bericht door goodfella » zo sep 26, 2010 12:28 pm

Vond Siem de Jong eerder dit seizoen anders voortreffelijk spelen. Ook in het belang van het team.

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo sep 26, 2010 12:35 pm

Siem is die blonde jongen met nummer 10 he, dat weet je toch GF? :ajaxsmiley.gif:

Voegt voetballend niets toe, laat veel ballen van zijn voet springen, passt vaak fout, loopt veelvuldig in de weg, staat te diep en scoort ook nog eens niet. Een speler als Lodeiro vult onze voorhoede met Suarez en met name Hamdaoui veel beter aan. Voetballend veel sterker, staat minder diep en loert op de steekpass (Hamdaoui!!). Is ook veel creatiever.
Face your fears and live your dreams, No Fear

wimpey

Bericht door wimpey » zo sep 26, 2010 12:42 pm

999 schreef:2e helft gingen er weer enkele voor zichzelf staan te ballen,
Dat zag ik anders. Ruiz bleef in de 1e helft op rechts, in de 2e helft zocht ie overal op het veld de bal. Anita volgde hem (vrij halfslachtig), waardoor er bij ons op links ruimte kwam voor Rosales om op te stomen. Urby verzaakte daar, verdedigde onvoldoende terug. Daar bovenop zocht Luuk de Jong vaak de rechterkant op, waardoor hun middenvelders bij ons in de as ruimte kregen voor loopakties. Waarop door Ajax slecht werd geanticipeerd.

Dat is echt een probleem bij onze ploeg: ze zijn kwetsbaar tegen een ploeg die veel beweegt. Enoh, Lindgren, het centrale duo, da's allemaal vrij statisch. Zie Madrid, zie gisteren de 2e helft. Enige remedie is spelen zoals in de 1e helft: kort erop, fel, zuinig zijn op balbezit, vooruit verdedigen en goed combineren. Typerend was dat we in de 1e helft 5 of 6 situaties hadden waarbij Twente net wel / net niet buitenspel stond. In helft 2 kwam dat niet één keer voor.

Ergo: de ploeg kán wel druk zetten, maar moeilijk onder druk uit komen. Maar dat zullen ze toch écht moeten leren.
halverwege en na een paar keer vloeken van Jol langs de kant snapte men weer waar het om gaat.
El Ham is me te lui. Prima 1e helft, eindelijk deed ie werk zonder bal. 2e helft was het in dat opzicht weer niets. Wissel was terecht en pakte goed uit. Niet dat De Zeeuw goed inviel, maar Ajax had een extra middenvelder en het offensief van Twente werd gebroken. Ik vind wel dat Jol eerder had moeten wisselen, want in het 3e kwart van de wedstrijd werden we overklast op de manier waarop Ajax die Tukkers in het 1e kwart van de wedstrijd overklaste.
Ja. Grossiert in balverlies. Straalt ook niets uit.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 12:54 pm

wimpey schreef:Enige remedie is spelen zoals in de 1e helft: kort erop, fel, zuinig zijn op balbezit, vooruit verdedigen en goed combineren. (...) Ergo: de ploeg kán wel druk zetten, maar moeilijk onder druk uit komen. Maar dat zullen ze toch écht moeten leren.
:biggthumpup.gif:
Dat verbijstert me echt. Wat is er toch met die jongen aan de hand? We weten dat ie verdomde goed kan voetballen. Maar afgezien van wat korte momentjes weet ie dat vooralsnog goed te verbergen. En na 2 jaar moet ie toch wel eens geacclimatiseerd zijn bij Ajax? Volgens Jol is ie wel goed bezig op de trainingen. Waarom kan dat niet in het eggie? Zou het dan toch de druk zijn van die 16 miljoen? Dat ie uit een soort van faalangst daardoor in de wedstrijden aan alle kanten compleet blokkeert?
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo sep 26, 2010 1:02 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » zo sep 26, 2010 12:54 pm

Eens met Wimpey. Ajax moet wel druk zetten. Dan is het gevaarlijk. Anders komen we in de problemen.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » zo sep 26, 2010 1:04 pm

Zuidema schreef: Dat verbijstert me echt.
Het zal die chronische blessure zijn. Redelijk in Madrid, slecht in Rotterdam, tegen MVV en tegen Twente. Fysiek en mentaal lijkt die jongen me niet opgewassen tegen de belasting van topvoetbal. 16 miljoen down the drain.

Laat dat voor de toekomst een hele wijze les zijn: geen JC-adepten meer op Ajax' trainersstoel (na JW, DB, RK, HtC en MvB is de maat wel vol). En miljoenen over de balk gooien voor spelers die een paar aardige optredens in de HCE achter de rug hebben, is onverantwoord. Om bij Ajax, als speler van een kleinere club, te slagen, moet je mentaal verdomd sterk zijn (KJH, Suarez).

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 1:25 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Dat verbijstert me echt.
Fysiek en mentaal lijkt die jongen me niet opgewassen tegen de belasting van topvoetbal.
Daar lijkt het inderdaad wel op. En is een plek stijf aan de linkerkant wel zijn stekkie? Jol zei in juli 2010: "Hij is duidelijk geen linksbuiten, de positie waarvoor Ajax hem ooit haalde. Mickey is een tweede spits, dat zie je aan alles."

En wat ik al eerder noemde: in wat voor verband komt zo'n jongen tot zijn recht? Bij H'veen was de samenwerking met Pranjic zwervend om hem heen uitstekend. Die versterkten mekaar. En hij had daar steeds een sterk, balvast aanspeelpunt in de 16 (Sibon). Dat was kennelijk de optimale situatie voor Sulejmani, daar rendeerde hij op zijn best. Maar ook dan mag je met zijn kwaliteiten in een andere context meer, veel meer van hem verwachten bij Ajax. Dit is zwaar, zwaar onder de maat.
Om bij Ajax, als speler van een kleinere club, te slagen, moet je mentaal verdomd sterk zijn (KJH, Suarez).
Zeker weten. Maar hoe kan je dat van tevoren goed bepalen? De nuchterheid van KJH is dan natuurlijk een sterke indicatie, maar van Suarez had ik van te voren niet verwacht dat ie het leveltje hogerop zó goed zou oppakken. Ik vreesde eerlijk gezegd afgaande op zijn werk bij Groningen voor een egoistische zakkenvuller bij Ajax. In de zin van: de miljoenen zijn binnen, nu ga ik lekker achter overhangen. Egoistisch kan ie trouwens nog steeds zijn, maar van een zakkenvuller is gelukkig niks gebleken. Integendeel zelfs.

999

Bericht door 999 » zo sep 26, 2010 1:30 pm

Zuidema schreef:
999 schreef:Als jullie nie kunnen mekkeren dan leve jullie nie meer ..
Wat vond jij gisteravond van Ajax in de 2e helft, Voetske?
Dat ie lang niet zo dramatisch was als men hier wil doen geloven.En in principe een formaliteit zou zijn geweest indien AJAX een tikkie meer geluk had gehad in de 1e helft waarin AJAX echt goed stond te voetballen.Men vond elkaar, zat er dicht op en creeërde kansen, en dat lag niet aan Twente.Of krijgen we nu weer het " Maar de achterhoede van Twente speelde wel heeel slecht de eerste helft ".WE hadden het gevoel dat dit AJAX tegen dit Twente kansloos was.Nou dus niet

Verder zou zo'n Rommedahl taktisch gezien natuurlijk een plus zijn geweest in de tweede helft.En chronische Sulejmani, geloof er nog steeds geen RUK van .. die jongen is gewoon niet goed genoeg, gescout op twee wedstrijden goed spelen.

Maar goed.Het kan natuurlijk altijd beter ...
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 26, 2010 1:40 pm

999 schreef:
Dat ie lang niet zo dramatisch was als men hier wil doen geloven.En in principe een formaliteit zou zijn geweest indien AJAX een tikkie meer geluk had gehad in de 1e helft waarin AJAX echt goed stond te voetballen.
Zeker waar van die 1e helft, heb genoten van Ajax toen. Maar de ruststand was ondanks een aantal dotten van kansen nog wel steeds 1-1. Datis helaas dan de realiteit, daarmee moet je wel verder. Hoe komen beide ploegen dan uit de kleedkamers?
Men vond elkaar, zat er dicht op en creeërde kansen, en dat lag niet aan Twente.Of krijgen we nu weer het "Maar de achterhoede van Twente speelde wel heeel slecht de eerste helft".
Nee, dat laatste vind ik niet. Ik had wel de indruk dat Twente Ajax wat teveel liet voetballen in de 1e helft en daarmee veel onheil over zich afriep. Zeker als Ajax ook nog eens zeer gretig blijkt te zijn en goed voetballend prima gebruik weet te maken van de gegunde tijd en ruimte. In de 2e helft drukte Twente het gaspedaal toch nog in (veel meer druk op man en bal, dynamischer) en toen bleef er ineens verdomde weinig van Ajax over. Wat ik al eerder zei: dat verval bij Ajax als een tegenstander druk gaat zetten, vind ik erg groot. Te groot eigenlijk om eraan voorbij te gaan.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo sep 26, 2010 2:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » zo sep 26, 2010 1:42 pm

999 schreef: Dat ie lang niet zo dramatisch was als men hier wil doen geloven.
In de 2e helft werden we lang overlopen. Ze drongen ons terug, trokken Ajax uit elkaar. Ajax had er geen antwoord op. Onze linkerkant is echt een probleem. Anita, Urby, Micky: zodra je onder druk kom te staan, zijn die jongens gezien. Daar bestaat echt behoefte tot handelen. Een échte linksachter en een échte linkshalf zouden bepaald geen overbodige luxe zijn. Maar aangezien er nu eenmaal geen geld is, zal Jol inventief moeten zijn en het intern moeten oplossen...

Het probleem ligt trouwens niet exclusief op links, je moet het als team doen he. In helft 1 was El Ham bijv. actief zonder bal, was in beweging en zette druk op tegenstanders. Na rust deed ie hoegenaamd niets meer. Vreemde vogel, goede afmaker, maar het lijkt me nogal een primadonna. Zó goed is ie nou ook weer niet... Zonder hem ging het in de 2e helft beter.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 26, 2010 2:30 pm

Rishi schreef:Eens met Wimpey. Ajax moet wel druk zetten. Dan is het gevaarlijk. Anders komen we in de problemen.
Dat moet Ajax dus wel kunnen. Tegen Twente lukt het nog wel (voor een deel van de wedstrijd), want uiteindelijk heeft Ajax meer kwaliteit, maar tegen een betere ploeg...

In veel competities is het voetbal een stuk atletischer. Tegen ploegen uit die landen krijgt Ajax het sowieso moeilijk.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » zo sep 26, 2010 2:33 pm

wimpey schreef:
999 schreef: Dat ie lang niet zo dramatisch was als men hier wil doen geloven.
In de 2e helft werden we lang overlopen. Ze drongen ons terug, trokken Ajax uit elkaar. Ajax had er geen antwoord op. Onze linkerkant is echt een probleem. Anita, Urby, Micky: zodra je onder druk kom te staan, zijn die jongens gezien. Daar bestaat echt behoefte tot handelen. Een échte linksachter en een échte linkshalf zouden bepaald geen overbodige luxe zijn. Maar aangezien er nu eenmaal geen geld is, zal Jol inventief moeten zijn en het intern moeten oplossen...

Het probleem ligt trouwens niet exclusief op links, je moet het als team doen he. In helft 1 was El Ham bijv. actief zonder bal, was in beweging en zette druk op tegenstanders. Na rust deed ie hoegenaamd niets meer. Vreemde vogel, goede afmaker, maar het lijkt me nogal een primadonna. Zó goed is ie nou ook weer niet... Zonder hem ging het in de 2e helft beter.

Het is maar net wat je onder overlopen verstaat.

Dat wilde ik eerst schrijven, maar heb toch de moeite genomen om even de tweede helft terug te kijken.En mijn mening is dat het klinklare onzin is dat AJAX ( lang ) werd overlopen in de tweede helft.

Behalve die twee kansen die Twente kreeg, notabene door dom balverlies van Lindgren en Enoh. en een verdwaalde uittrap van de Twente keeper die wordt doorgekopt en toevallig bij een Twente speler terecht komt is er tot een keer voor de kopbal van Dougles in de laatste minuut niet 1 speler van Twente in de ZESTIEN van AJAX aan de bal geweest.

Wat AJAX wel deed was de bal te vlug diep spelen, en in de voorhoede ging men weer ( totdat de 2 - 1 viel ) op eigen houtje voetballen.Maar dat balverlies ( wat natuurlijk niet goed is ) werd bijna altijd weer hersteld door het middenveld of achterhoede.Natuurlijk, die kopbal kan er in, net zoals die verdwaalde voorzet die vanaf de paal voor de voeten van L. de Jong viel.Maar dat had ook gekunnen met dat schot van Sulejmani en Suarez.Maar dat is toch iets anders als dat AJAX volgens sommige hier in de tweede helft te kijk werd gezet.

Met een beetje meer scherpte had je zelfs ( voor de kopbal van Douglas ) op 2 - 3 kunnen staan.

Maar goed, jij hebt natuurlijk niet de mogelijkheid om de wedstrijd terug te zien ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » zo sep 26, 2010 2:35 pm

Hetgeen geen schande is. Onze ploeg heeft 5 jaar lang op een europees bijpodium gespeeld. Ze wisten amper wat ze te wachten stond tegen Madrid.

Wanneer we er weer zo hard af gaan tegen Milan wordt het zorgelijk. Maar ik denk dat ze wel het e.e.a. hebben opgestoken in Madrid.

Geen JC-protégés meer op Ajax' trainersbank, joey!! :1evil.gif:

JW, RK, DB, HtC, MvB: één pot nat. Een trainer moet meer kunnen dan met naam en nummer opgeslagen zijn in JC's mobieltje. :666.gif:

Plaats reactie