VVV Venlo-Ajax (zaterdag 17 aug. 2019) Eredivisie

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: VVV Venlo-Ajax (zaterdag 17 aug. 2019) Eredivisie

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 16, 2019 10:31 am

Mazraoui is geen back die alleen maar wil aanvallen en niet kan verdedigen, dat is echt onzin.

Dat verhaal over Mazraoui die De Ligt nodig zou hebben, terwijl Schuurs nog niet stabiel genoeg is, is ook verre van overtuigend. Als je stabiliteit wilt moet je geen halve elftal omgooien. En geen stabiele spelers als Blind weghalen uit hun positie om je nieuwe centrum uit twee rookies te vormen. Er zijn vorig seizoen heel wat automatismes erin geslepen. Het is absurd om dat allemaal weg te gooien en op nul te beginnen omdat er twee spelers weg zijn.

Over de wedstrijd: waarom staat Alvarez er bij niemand in? Die jongen lijkt me gewoon fit. Heeft vakantie gehad en in Mexico ook nog een tijdje meegetraind bij zijn ouwe club. Laat hem het lekker tegen VVV laten zien. Die jongen moet toch gaan spelen op een gegeven moment?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr aug 16, 2019 10:37 am

---------------------Onana----------------------
---Mazraoui--Alvarez--Blind--Tagliafico----
--------------Donny--------Martinez-----------
---Ziyech----------Promes--------------Neres-
----------------------Tadic-----------------------

Hiermee doe ik eigenlijk iets waar ik in principe tegen ben - het weghalen van spelers (in dit geval Donny) uit hun vertrouwde positie. Maar ik zie momenteel geen andere optie, en ben van mening dat we spoedig iemand moeten aantrekken voor die positie zodat Donny weer een linie naar voren kan. Tot die tijd lijkt dit me het meest logisch.

Verder kunnen de voorste 4 lekker veel van positie wisselen. Lijkt me heel naar om tegenover zo'n viertal te staan.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr aug 16, 2019 11:05 am

Mr. Ajax schreef:
Lionel schreef:
Beetje hetzelfde als Nico linksbuiten opstellen omdat hij er toch vaak komt.
Manke vergelijking...

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ehm.. volgens mij is niet gebleken dat hij dat niet kan?
Ik ben het wel eens met columbus dat Nous gewoon een prima rechtsback is, terwijl hij nog geen goede wedstrijd op het middenveld heeft gespeeld.

Dat is overigens ook zoiets. Je draait een topseizoen in een bepaalde formatie en er gaan - tegen alle verwachtingen in - maar 2 (weliswaar belangrijke) spelers weg. Maar in plaats van voort te borduren op het werk van vorig seizoen ga je nu spelers uit hun posities halen. Nous draaide een prima seizoen als rechtsback, dus maken we van hem een middenvelder (terwijl hij vroeger overigens als middenvelder niet goed genoeg werd bevonden). Blind draaide een top seizoen als CV, dus halen we die ook naar het middenveld. Veltman heeft eindelijk eens een keertje een degelijke serie neergezet als rechtsback, die halen we dus weer terug naar CV.

Bizar.
Is idd bizar. Maar dat krijg je als je geen vervangers haalt. Voor Frenkie is niemand gehaald en Marin is meer een type vde beek zonder duelkracht ipv controleur (zie ook de topic van Marin). Aankoopbeleid is dramatisch. Totaal geen visie. Vertrek van Frenkie was al een halfjaar bekend, schone laat je gaan, en nu kan je schuiven met de verdedigers blind en mazraoui naar het middenveld.

Lionel

Bericht door Lionel » vr aug 16, 2019 12:52 pm

Mr. Ajax schreef:Mazraoui is geen back die alleen maar wil aanvallen en niet kan verdedigen, dat is echt onzin.

Dat verhaal over Mazraoui die De Ligt nodig zou hebben, terwijl Schuurs nog niet stabiel genoeg is, is ook verre van overtuigend. Als je stabiliteit wilt moet je geen halve elftal omgooien. En geen stabiele spelers als Blind weghalen uit hun positie om je nieuwe centrum uit twee rookies te vormen. Er zijn vorig seizoen heel wat automatismes erin geslepen. Het is absurd om dat allemaal weg te gooien en op nul te beginnen omdat er twee spelers weg zijn.

Over de wedstrijd: waarom staat Alvarez er bij niemand in? Die jongen lijkt me gewoon fit. Heeft vakantie gehad en in Mexico ook nog een tijdje meegetraind bij zijn ouwe club. Laat hem het lekker tegen VVV laten zien. Die jongen moet toch gaan spelen op een gegeven moment?
Hoezo is dat verhaal niet overtuigend? Zo stel je toch een elftal samen als coach? Maar prima :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 16, 2019 1:06 pm

EtH zoekt tot dusver spelers bij z’n systeem. Zoekt 2 controleurs, terwijl ie de handen er al aan vol heeft om er 1 te vinden.

Aankoopbeleid is op z’n zachtst gezegd moeilijk te doorgronden. Ajax heeft veel verdedigers en halfspelers/aanvallende middenvelders.

Toppie

Bericht door Toppie » vr aug 16, 2019 1:21 pm

Erik ten Hag denkt dat Donny van de Beek de rest van het seizoen bij Ajax blijft. Op de achtergrond sluimert de interesse van Real Madrid, terwijl men in Amsterdam hoopt op een langer verblijf van de Oranje-international. In aanloop naar de wedstrijd van zaterdagavond tegen VVV-Venlo liet de trainer zich kort uit over de situatie van Van de Beek en ging hij wat dieper in op die van Kasper Dolberg. De Deense spits is zijn basisplaats kwijt en wordt gelinkt aan TSG Hoffenheim.

Van de Beek gaf na afloop van de wedstrijd tegen PAOK Saloniki (3-2 winst) aan dat hij hoopt dat er snel duidelijkheid rondom zijn situatie komt. Tijdens het persmoment werd Ten Hag vrijdag gevraagd naar de stand van zaken. “Dit soort vragen moet je aan Marc (Overmars, red.) stellen”, reageerde de coach. Gevraagd naar zijn eigen gedachte, zei Ten Hag: "Ik denk dat Donny dit seizoen voor Ajax speelt.”

Wie mogelijk nog vertrekt uit Amsterdam is Dolberg. De Telegraaf meldde vrijdag dat TSG Hoffenheim de Deense spits op huurbasis wil aantrekken. “Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik heb geen contact met de mensen van Hoffenheim”, aldus Ten Hag. “Ik heb hem het vertrouwen gegeven in de voorbereiding, maar we hebben voor die positie veel concurrentie. Hij heeft het een paar keer goed gedaan en een paar keer wat minder. Hij heeft de potentie om bij ons een heel belangrijke rol te gaan spelen.”

In de thuiswedstrijd tegen PAOK had Ten Hag geen plek voor Dolberg in de wedstrijdselectie. “Kasper zit wel in een fase waarin hij elke week moet gaan spelen. We proberen hem iedere dag te verbeteren en dat zie je soms terug. Het is nog niet stabiel en structureel genoeg. Hij moet het iedere wedstrijd kunnen brengen. Tot nu toe is het heel wisselend. In de voorbereiding en tegen PSV in de Johan Cruijff Schaal heeft hij het uitstekend gedaan.”

Tegen PAOK koos Ten Hag voor Dusan Tadic in de spits. “En met Tadic in de spits functioneert het team”, concludeert de trainer. “Klaas-Jan Huntelaar is superscherp op de momenten dat hij erin komt. Ook dan functioneert het team. Dus er is veel concurrentie en het teambelang gaat boven anders. Dus als het team met een bepaalde spits beter functioneert, dan moet je daar voor kiezen.”
Persconferentie vanmiddag

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr aug 16, 2019 1:57 pm

Hij heeft ook gezegd dat Nous last van zijn knie heeft en Huntelaar van zijn rug. En..niet onbelangrijk, dat vde beek op een andere positie op het middenveld zeker een optie is. Toch 4-3-3 dan? Of Beek controlerend in de 4-2-3-1 van nu?

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr aug 16, 2019 2:00 pm

Oh, lees net dit op de Telegraaf:

‘Ten Hag speelt met de gedachte om Donny van de Beek eens naast Daley Blind in een controlerende rol te laten spelen. Quincy Promes komt in dat geval in aanmerking voor de positie vlak achter de centrumspits.’

Of dat nou de oplossing is..

elliquido

Bericht door elliquido » vr aug 16, 2019 2:06 pm

Wat ik zeg, Erik heeft me ge PM-ed :-)

Met D&D op het middenveld, Nous en Nico gewoon als opstomende backs en voorin met de lopende mensen Neres, Tadic, Zyjech en Promes….. Dat is toch heel lastig verdedigen

Blijft over de RCV.. Ik zeg Schuurs gewoon, totdat Alvarez beter blijkt.
Geen Veldman,, die mag lekker reserve spelen samen met Maggelhaas voor RCV en Dest voor RB

Heb je hunt voor de spits samen met Traore.. Dolberg een jaartje duitse kampfgeist inhameren.
Marin voor de 10 positie als backup
Lang voor de buitenpositie

missen we alleen nog een goede backup voor de 6 en 8 positie
Ekkelenkamp, de wit en eiting zijn dat niet m.i.

Gravenberg zou wel kunnen , vraag me af waarom dat niet doorzet.

Gooi die Reiziger eruit Erik, Ik help je wel :-) voor de helft
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr aug 16, 2019 3:12 pm

Trab schreef:Oh, lees net dit op de Telegraaf:

‘Ten Hag speelt met de gedachte om Donny van de Beek eens naast Daley Blind in een controlerende rol te laten spelen. Quincy Promes komt in dat geval in aanmerking voor de positie vlak achter de centrumspits.’

Ik laat me graag positief verrassen maar heb er geen goed gevoel bij. Ook Van de Beek is geen controlerende middenvelder.

Daarbij heb ik de indruk dat dit ook een manier is om op een geforceerde manier een plaats vrij te maken voor Promes omdat die jongen natuurlijk ontevreden is. Ze hebben bij die transfer nooit rekening gehouden met de gedachte dat iedereen voorin zou blijven.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr aug 16, 2019 3:49 pm

Marillion schreef:
Trab schreef:Oh, lees net dit op de Telegraaf:

Ik laat me graag positief verrassen maar heb er geen goed gevoel bij. Ook Van de Beek is geen controlerende middenvelder.

Daarbij heb ik de indruk dat dit ook een manier is om op een geforceerde manier een plaats vrij te maken voor Promes omdat die jongen natuurlijk ontevreden is. Ze hebben bij die transfer nooit rekening gehouden met de gedachte dat iedereen voorin zou blijven.
Helemaal met je eens. Lijkt me ook niet het moment voor experimentjes. Di wacht de CL alweer. Dan ga je niet weer iemand uit het succesteam van vorig jaar op een andere positie zetten.

Sandro

Bericht door Sandro » vr aug 16, 2019 9:14 pm

Nee, zeker niet nu al. Daar moet dan op getraind worden eerst. Maar ik zie het ook niet zitten in vd Beek als VM. Laat ik het zo zeggen: ik zou die variant als in EtH was niet de eerste prioriteit op de training geven.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 17, 2019 9:56 am

Aangezien er een aantal mensen zijn die pleiten voor een 4-3-3 met de punt naar achteren, ben ik ff de archieven ingedoken. Het eerste halfjaar onder Ten Hag speelden we 4-3-3 met Ziyech en Donny als aanvallende middenvelders en Schone in de punt naar achteren. Frenkie was toen net doorgebroken en speelde centraal achterin naast de Ligt. Hij raakte na 1 wedstrijd onder Ten Hag echter geblesseerd en heeft toen dat eerste halfjaar niet meer gespeeld. Anyway, dat eerste halfjaar van Ten Hag was geen succes in de 4-3-3.
De schwung kwam er pas in nadat hij aan het begin van het vorige seizoen switchte naar 4-2-3-1 met Zyiech op rechtsbuiten, Donny op 10 en Frenkie op het middenveld.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za aug 17, 2019 9:59 am

Dat kun je dan aan het systeem ophangen, maar de schwung werd natuurlijk in essentie veroorzaakt door Frenkie met zijn formidabele kwaliteiten op het middenveld te zetten. En die mis je nu.

Bovendien Trab, als we nu in hetzelfde systeem gaan spelen, hoe zou je middenveld er met de huidige selectie uitzien?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za aug 17, 2019 10:34 am

Lionel schreef: Hoezo is dat verhaal niet overtuigend? Zo stel je toch een elftal samen als coach? Maar prima :excited.gif:
Nee, dat vind ik niet. Het is ook best een selectief verhaal. Mazraoui heeft nog nooit laten zien goed genoeg te zijn voor het middenveld. Als rechtsback heeft hij het uitstekend gedaan. Nu haal je hem dus weg uit de enige positie waarop hij heeft laten zien goed genoeg voor te zijn en neem je een enorme gok (net zo groot als Schuurs op CV).

Spelers weghalen uit hun eigen posities en ze neerzetten op posities waar ze het nog nooit hebben laten zien... In de regel gaat dat geen verbetering opleveren. Zeker niet als het om een team gaat die 3 maanden geleden nog uiterst succesvol speelde in een specifieke samenstelling.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2019 10:50 am

Wat mij betreft spelen we zo:

Onana
Tagliafico
Blind
Schuurs of Alvarez
Mazraoui
Martinez
Van de Beek
Marin
Neres
Tadic
Ziyech

Alvarez heb ik echt nog nooit in actie gezien. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat hij is gehaald als CV i.p.v. De Ligt. Hij moet het dan maar uitvechten met Schuurs.

Martinez moet er met zijn agressieve manier van spelen voor zorgen dat er minder gaten vallen tussen de linies. Aangestuurd door Blind die achterin minder last heeft van zijn gebrek aan wendbaarheid. Dat laatste bleek in de omschakeling een aantal keren een serieus probleem in situaties waarbij het gat tussen de linies dus te groot was. Incidenteel kunnen die twee van positie wisselen.

Van de Beek en Marin moeten zorgen voor de aanvallende impulsen waarbij die laatste zich mag laten inspireren door de vechtlust van collega Martinez in z'n rug. Van de Beek zal ook meer balans moeten zoeken in zijn spel in de zin dat hij niet te ver naar voren mag staan.

Voorin hoef ik niet toe te lichten. Beste linie die mogelijk is met Huntelaar en Promes achter de hand.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 17, 2019 12:10 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Dat kun je dan aan het systeem ophangen, maar de schwung werd natuurlijk in essentie veroorzaakt door Frenkie met zijn formidabele kwaliteiten op het middenveld te zetten. En die mis je nu.

Bovendien Trab, als we nu in hetzelfde systeem gaan spelen, hoe zou je middenveld er met de huidige selectie uitzien?
Denk niet dat het alleen Frenkie was Cees. Zyiech in een vrije rol op rechts pakte ook goed uit evenals Donny op 10. We scoorden vorig jaar niet voor niks een recordaantal goals. Onder de 4-3-3 waarin Ten Hag het eerste halfjaar speelde, stonden Kluivert en Neres voorin. Meer klassieke buitenspelers ipv een zwervende Zyiech. Bovendien stond de spits vaak geïsoleerd doordat we in de punt naar achteren speelden.

Ik weet niet goed wat Ten Hag dit seizoen beoogd had. Je kan twee dingen doen. Een vervanger halen voor Frenkie - die per definitie minder is maar waarmee je de rest van je elftal in zijn kracht laat - of tactisch iets anders spelen omdat Frenkie niet te vervangen is.
Afgaande op de eerste wedstrijden is dat laatste niet het geval. Ten Hag heeft in alle wedstrijden nog 4-2-3-1 gespeeld net als vorig jaar. Rijst de vraag waarom hij geen vervanger voor Frenkie gehaald heeft. Of was Marin zijn beoogde vervanger? Iemand die Ten Hag voorafgaand aan het seizoen beschreef als een dynamische middenvelder die ook veel in de 16 vde tegenstander komt. Maar is dat waar Ajax behoefte aan had? Met de 4 voorin + de twee backs die vaak als buitenspelers fungeren speel je al met 6 man rond de 16 van de tegenstander. Frenkie kreeg vaak het verwijt dat hij weinig in de 16 kwam, maar dat was niet voor niks. Als je zo aanvallend speelt heb je twee controleurs erachter nodig die de balans bewaken.
Uit de analyse van VI over Marin in april dit jaar, bleek al dat hij defensief tekort komt, duelkracht ontbeert en tactisch niet de slimste is. Waarom haal je zo iemand dan? Of is het scoutingsapparaat van VI beter dan dat van Ajax? En waarom Schone zo makkelijk laten gaan waardoor we helemaal geen controleurs meer hebben? Wat is de gedachte erachter? Oplossen door verdedigers naar het middenveld te schuiven - Blind, Mazraoui - waardoor die niet op hun beste positie spelen, de automatismen van vorig jaar hierdoor verdwijnen en de afgeschreven Veltman weer van stal gehaald wordt?
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk. Had gewoon een goede vervanger voor Frenkie gehaald - geld zat - en die is dan misschien minder, maar zet Martinez ernaast als vervanger van schone en je gaat er qua dynamiek en duelkracht weer iets op vooruit. Dan kan je de rest van het elftal in tact houden.
Ten Hag kan wel blijven zeuren dat ie nog in de voorbereiding zit en het ideale middenveld niet gevonden heeft, maar daar is hij grotendeels zelf verantwoordelijk voor. Het vertrek van Frenkie was al een halfjaar bekend.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » za aug 17, 2019 12:17 pm

Ik vind Martinez een goeie aankoop, zijn felheid en duelkracht (ook in de lucht) zijn prima. Ik vind hem echter nog veel te onrustig als hij met de bal gaat lopen. Steekt af en toe door maar verspeelt dan regelmatig de bal met een slechte pass. Lijkt me (nog) niet geschikt als CDM.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 17, 2019 12:23 pm

raymon schreef:Ik vind Martinez een goeie aankoop, zijn felheid en duelkracht (ook in de lucht) zijn prima. Ik vind hem echter nog veel te onrustig als hij met de bal gaat lopen. Steekt af en toe door maar verspeelt dan regelmatig de bal met een slechte pass. Lijkt me (nog) niet geschikt als CDM.
Zou kunnen. Heb wel een paar keer een strakke lange crossbal van hem gezien op de stropdas. Hij kan best wel voetballen. En anders Alvarez wellicht op het middenveld. Zie geen andere oplossing. Met Marin gaan we het niet redden.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za aug 17, 2019 1:22 pm

Trab schreef:
raymon schreef:Ik vind Martinez een goeie aankoop, zijn felheid en duelkracht (ook in de lucht) zijn prima. Ik vind hem echter nog veel te onrustig als hij met de bal gaat lopen. Steekt af en toe door maar verspeelt dan regelmatig de bal met een slechte pass. Lijkt me (nog) niet geschikt als CDM.
Zou kunnen. Heb wel een paar keer een strakke lange crossbal van hem gezien op de stropdas. Hij kan best wel voetballen. En anders Alvarez wellicht op het middenveld. Zie geen andere oplossing. Met Marin gaan we het niet redden.
+1.

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 17, 2019 1:27 pm

Trab schreef:
Een lange bal kan iedereen geven. Betekent niet dat je een goede middenvelder bent. Blind heeft techniek en een pass. Maar niet geschikt imo.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za aug 17, 2019 1:29 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:
Een lange bal kan iedereen geven. Betekent niet dat je een goede middenvelder bent. Blind heeft techniek en een pass. Maar niet geschikt imo.
Ben je nu voor of tegen Blind op het middenveld?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za aug 17, 2019 1:32 pm

Trab schreef:
Ik denk dat hij wel de potentie heeft om daar te spelen. Het zal af en toe nog een leertraject zijn want het is natuurlijk relatief nieuw voor 'm. Maar er zit wel muziek in bij deze jongen. En omdat hij van huis uit veel meer verdediger is dan bijvoorbeeld Marin moet hij beter oog hebben voor de balans. Hij gaat er wel een paar extra kaarten pakken.

Overigens kun je in balbezit altijd Blind of Schuurs ook laten inschuiven voor de opbouw natuurlijk. Het hoeft niet ineens allemaal uitsluitend van Martinez te komen.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 17, 2019 3:34 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:
Omdat Blind niet in grote ruimtes kan spelen? Wie is volgens jou dan wel geschikt om in het huidige systeem op de twee controlerende posities te spelen? Als niemand dat is en Ten Hag wil toch vasthouden aan dit systeem dan heeft het aankoopbeleid toch gewoon gefaald?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za aug 17, 2019 4:27 pm

Verassende opstelling... Dest rechtsback, Schuurs centraal, Promes in de basis. O.a. Veltman en Neres op de bank. Dolberg en Nous op de tribune (Nous zal wel geblesseerd zijn).

Plaats reactie