Ajax - Willem II 17-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: Ajax - Willem II 17-10-2009

Bericht door joey » do okt 08, 2009 10:04 am

goodfella schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
goodfella schreef:Vorig jaar verspeelde Ajax alles in februari...

Dit jaar kan het in november al voorbij zijn.
Hela! Dat zijn teksten die ik niet van jou verwacht!
Is dat zo? :blush.gif:

Maar ik snap niet waarom iedereen elkaar na papegaait dat Martin Jol er wel wat van snapt itt Marco van Basten. We hadden vorig seizoen na 9 wedstrijden slechts een punt minder behaald. Tegen de degradatiekandidaten Sparta en Roda laten we punten liggen. Twee Brazilianen huren we voor een seizoen om ze vervolgens in het 2de wat ervaring op te laten doen? In de Uefa Lague is het alle hens aan dek. In Groningen speelt Sulejmani een prima pot, maar inmiddels is hij uit de picture verdwenen. Het duo Alderweireld - Vertonghen is met toeval tot stand gekomen. Emanuelson begint als hangende linksbuiten en staat 3 weken later linksback. Siem de Jong mag op donderdag in de basis starten en enkele dagen later zit hij niet eens bij de wedstrijdselectie. Kennedy wordt ook weer van stal gehaald. Waarom zou je nog een voorbereiding doen?
Wat is er met jou gebeurd in Tanzania? Als ik dit een maandje terug had geschreven, had je me afgemaakt. :baaa.gif:

Jol is een betere trainer dan Van Basten, maar dat kan al snel. Hij blijft ook rustig. Maar hij heeft de moeilijke wedstrijden nog niet gehad. Eens zien wat er gebeurt als Ajax gaat verliezen.
Het stinkt aan alle kanten!

Nihad

Bericht door Nihad » do okt 08, 2009 10:27 am

En wat nou als Ajax niet gaat verliezen? :smallgrin.gif:

Ik zie Ajax in november wel winnen van 010, Utrecht en Twente.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 08, 2009 11:32 am

joey schreef: Wat is er met jou gebeurd in Tanzania? Als ik dit een maandje terug had geschreven, had je me afgemaakt. :baaa.gif:
Nee hoor, ik ben al eerder kritisch geweest over Jol. Er is alleen een verschil tussen terechte kritiek of gewoon alles afzeiken wat Ajax doet. Jij zeikt Ajax af omdat ze de Zeeuw hebben gehaald, terwijl Gerrard een betere middenvelder is volgens jou. Ik heb kritiek die gebaseerd is op realisme.
Jol is een betere trainer dan Van Basten, maar dat kan al snel. Hij blijft ook rustig. Maar hij heeft de moeilijke wedstrijden nog niet gehad. Eens zien wat er gebeurt als Ajax gaat verliezen.
De tussenscore wijst iets anders uit. En als je dat scorebordjournalistiek vindt dan verwijs ik je naar mijn verhaal over zijn beleid. Jol doet het net zo goed als van Basten. En van Basten bleef ook rustig. Het zal mij niets verbazen of we komen volgend jaar rond deze tijd tot de conclusie dat van Basten het als trainer niet veel minder heeft gedaan dan zijn opvolger (zowel bij Oranje als bij Ajax).

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 08, 2009 11:33 am

Boabdil schreef:En wat nou als Ajax niet gaat verliezen? :smallgrin.gif:

Ik zie Ajax in november wel winnen van 010, Utrecht en Twente.
Moet ook wel, anders is het feestje al voorbij voordat de eerste sneeuwvlok uberhaupt is gevallen.

joey
Erelid

Bericht door joey » do okt 08, 2009 12:17 pm

goodfella schreef:Nee hoor, ik ben al eerder kritisch geweest over Jol. Er is alleen een verschil tussen terechte kritiek of gewoon alles afzeiken wat Ajax doet. Jij zeikt Ajax af omdat ze de Zeeuw hebben gehaald, terwijl Gerrard een betere middenvelder is volgens jou.
Waar beweer ik dat dan?
Bij mijn weten heb ik gezegd dat De Zeeuw naar Nederlandse begrippen een prima speler is. Een wereldtopper is hij natuurlijk niet, dat lijkt me logisch, want dan zou hij voor Ajax onhaalbaar zijn.
De tussenscore wijst iets anders uit. En als je dat scorebordjournalistiek vindt dan verwijs ik je naar mijn verhaal over zijn beleid. Jol doet het net zo goed als van Basten. En van Basten bleef ook rustig. Het zal mij niets verbazen of we komen volgend jaar rond deze tijd tot de conclusie dat van Basten het als trainer niet veel minder heeft gedaan dan zijn opvolger (zowel bij Oranje als bij Ajax).
Ik vind dat Jol het wél beter doet dan Van Basten. Ik sluit zelfs niet uit dat Ajax dit jaar kampioen wordt, want i.t.t. vorig seizoen zie ik geen concurrent die écht verder is dan Ajax. Jol heeft vaardigheden die Van Basten mist. Zo is hij veel sterker in de omgang met spelers. Die man heeft een hoop ervaring. Jol is geen slechte trainer, al geldt voor hem hetzelfde als voor De Zeeuw geldt: echt top is hij ook niet. Anders was hij wel trainer van een grote club in het buitenland.

Wat mij stoort, is dat het beleid nog steeds niet verbeterd is. De club wordt opnieuw uitgeleverd aan de trainer en zijn vrienden. De grote lijn ontbreekt, er is te weinig voetbalkennis binnen de organisatie. Kijk maar naar het aankoopbeleid. Ook is er nog steeds niets gedaan aan de problemen bij de jeugdopleiding en de scouting. Voor zover ik weet dan.
Ik vraag me ook af of Jol bij Ajax past. Hij is een prestatietrainer bij wie ik nooit iets heb ontdekt van het idealisme dat Ajax eigen is (was). Ik ben bang dat hij van Ajax een dure versie van RKC maakt. Dat de Ajax-stijl, de traditie van onze club en de doorstroming van de jeugd op de achtergrond raken. En tenslotte zet ik, maar dat zal niemand verbazen, vraagtekens bij zijn entourage. Hij haalt bijvoorbeeld Raiola binnen, waar liggen dan zijn prioriteiten?

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 08, 2009 1:03 pm

Maar daar kan Jol toch niks aan doen? Die zit er voor de korte termijn. Ajax is namelijk geen club voor de lange termijn, dat blijkt wel...
IK GELOOF!!!!!!

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 08, 2009 2:35 pm

joey schreef: Jol is geen slechte trainer, al geldt voor hem hetzelfde als voor De Zeeuw geldt: echt top is hij ook niet. Anders was hij wel trainer van een grote club in het buitenland.
Ook dit is geen vanzelfsprekendheid Joey. Vorig seizoen hebben we immers met eigen ogen kunnen zien dan Suarez beter was dan Arnautovic. En toch ging Arnautovic naar Inter en Suarez bleef. Gabri heeft ook 200 wedstrijden voor Barcelona gespeeld, maar is voor Nederlandse begrippen een behoorlijke middenvelder. En zo kan ik nog 100 voorbeelden aanhalen die jouw stelling onderuit halen.

En Rishi, geen enkele club is er voor de lange termijn. Laten we dat nu eens in onze oren knopen met zijn allen. Het gaat om het hier en nu. En morgen is totaal niet interessant.

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 08, 2009 2:44 pm

Je hebt gelijk. Maar bij Ajax is er alleen de volgende minuut.
IK GELOOF!!!!!!

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 08, 2009 2:50 pm

Rishi schreef:Je hebt gelijk. Maar bij Ajax is er alleen de volgende minuut.
Voor mij ook Rishi. Beleid is sowieso niet te voeren, want je bent afhankelijk van je spelersmateriaal. Komende week zullen Vertonghen en Alderweireld maar eens geblesseerd raken. In de winterstop zal Suarez maar eens vertrekken. De Zeeuw zal eens in een vormcrisis terechtkomen. Er zijn zaken waar je geen invloed op uit kunt oefenen en waar je geen beleid op kunt maken. Ja, tot de eerstvolgende transferperiode kun je beleid voeren.

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 08, 2009 2:54 pm

Is wel heel erg makkelijk vindt je niet? Maar ik snap je punt wel.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 08, 2009 2:55 pm

Om ff wat uitgebreider mijn mening weer te geven:

Waarom is er niet gehandeld toen Huntelaar wegging? Waarom is er geen TD die de lange termijn bewaart? Al is het maar voor 1 jaar, dan nog was Ajax stukken verder geweest ipv aankopen als Juanfran, Atouba, Pantelic enz enz.
IK GELOOF!!!!!!

goodfella

Bericht door goodfella » do okt 08, 2009 3:02 pm

Rishi schreef:Is wel heel erg makkelijk vindt je niet? Maar ik snap je punt wel.
Rishi, Ajax eindigde onder Co Adriaanse eens op plek 4 (of 5). Ajax had geen toekomst meer. In de weken erna trok Ajax ene Zlatan, Mido, Trabelsi en Maxwell aan. Iedereen moest erom lachen, maar 10 maanden later was Ajax wel gewoon kampioen. Dat is voetbal.

Een TD? Bij Manchester United hebben ze ook geen TD. Al heb je een leger aan technische mensen in huis; je moet gewoon goede spelers halen en het geluk hebben dat er goede spelers doorbreken. En die spelers vervolgens ook de waardering geven! Of de trainer dat nu doet of de technisch directeur of de adviseur. Dat boeit me niet.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do okt 08, 2009 3:06 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 08, 2009 3:10 pm

Helemaal mee eens. Je moet goede mensen halen. Maar dan moet je wel de juiste mensen op de juiste plaats hebben. En dat is het probleem bij Ajax. De trainers en TD halen allemaal spelers voor de korte termijn die ook nog eens niet kunnen voetballen. Allemaal noodoplossingen die bergen geld kosten.

Nu wordt zo een Pantelic gehaald, je gaat mij niet vertellen dat de spits van de A1 het slechter had gedaan. Of dat een Will slechter is dan een Atouba. Van het salaris van die 2 spelers kan je Suarez een flinke bonus geven om ook na het WK een jaar langer te blijven.

Dat bedoel ik dus met lange termijn en een visie. Neem aan dat je het hier wel mee eens bent?
IK GELOOF!!!!!!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » do okt 08, 2009 3:18 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do okt 08, 2009 4:50 pm

Joey schreef:Ik vind dat Jol het wél beter doet dan Van Basten. Ik sluit zelfs niet uit dat Ajax dit jaar kampioen wordt, want i.t.t. vorig seizoen zie ik geen concurrent die écht verder is dan Ajax. Jol heeft vaardigheden die Van Basten mist. Zo is hij veel sterker in de omgang met spelers. Die man heeft een hoop ervaring. Jol is geen slechte trainer, al geldt voor hem hetzelfde als voor De Zeeuw geldt: echt top is hij ook niet. Anders was hij wel trainer van een grote club in het buitenland.

Wat mij stoort, is dat het beleid nog steeds niet verbeterd is. De club wordt opnieuw uitgeleverd aan de trainer en zijn vrienden. De grote lijn ontbreekt, er is te weinig voetbalkennis binnen de organisatie. Kijk maar naar het aankoopbeleid. Ook is er nog steeds niets gedaan aan de problemen bij de jeugdopleiding en de scouting. Voor zover ik weet dan.
Ik vraag me ook af of Jol bij Ajax past. Hij is een prestatietrainer bij wie ik nooit iets heb ontdekt van het idealisme dat Ajax eigen is (was). Ik ben bang dat hij van Ajax een dure versie van RKC maakt. Dat de Ajax-stijl, de traditie van onze club en de doorstroming van de jeugd op de achtergrond raken. En tenslotte zet ik, maar dat zal niemand verbazen, vraagtekens bij zijn entourage. Hij haalt bijvoorbeeld Raiola binnen, waar liggen dan zijn prioriteiten?
Jol een betere trainer dan MvB? Ik denk het wel, maar weet het niet. Daar komen we echter binnenkort achter. Ik leg dit eens uit.

Je kunt Jol positief benaderen gezien zijn wisselbeleid totnutoe; hij startte het seizoen met Rommedahl in de basis, voor velen toen een gotspe. Dennis speelt wat wedstrijdjes, functioneert toch niet zo heel goed en hup, we halen Kennedy van stal, rechtstreeks van de tribune. Daar gaat Rommedahl overigens naar toe: van basis naar de tribune (als in: niet eens op de bank). Kennedy scoort van afstand in de Europacup (inmiddels traditioneel: blijkt ie 1 x per jaar te doen), maar nog traditioneler is dat ie al snel vervalt in een breedtepass niet onder controle houden, wat lijdt tot veelvuldig balverlies. Dus hup, Kennedy de tribune op, Sulejmani in de basis. Kortom: je hebt onder Jol altijd kans om te spelen, want je kunt van basis naar tribune gaan en vice versa, terwijl je de bank overslaat, dus je zou kunnen zeggen dat ie op deze manier de hele groep scherp weet te houden.

Echter: dat gaat volgens mij niet op. Wat wel opgaat: hij is zoekende. Hij weet het niet. Kijk eens naar de achterhoede: er is gerouleerd met Wielaert, Oleguer, Vertonghen, Alderweireld en zodra onze Belgen de 0 wisten te houden liet hij het staan; hij is er dus uit wat de achterhoede betreft (die mij overigens positief verbaast, maar nog steeds broos is, zo blijkt tegen Anderlecht en Roda, maar temeer omdat we gewoon incapabele vervangers hebben bij een eventuele schorsing of blessure van Jan of Toby, dat gaat ons nog opbreken, vrees ik). Ook op links is er wat geprobeerd, maar nu is het als een tijdje Urby.

Het middenveld laat Jol ook al een tijdje onveranderd: Aissati heeft nu itt het begin van het seizoen een basisplaats, evenals Enoh en De Zeeuw.

Maar voorin is hij er niet uit, zie hiervoor de rechtsbuiten/half plek beschouwing. Voor de spitspositie idem dito: zonder Cvitanich, met Cvitanich, zonder Cvitanich, met Pantelic, etc. Alleen Suarez is (terecht) onomstreden.

De reden waarom we er snel achterkomen hoe Jol als Ajaxtrainer functioneert is: zijn smaken zijn op; hij kan niet meer expirimenteren met dan weer Rommedahl, dan weer Kennedy, dan weer Sulej, dan weer Cvit, dan weer Pantelic; hij heeft ze namelijk allemaal uitgeprobeerd en itt de achterhoede is hij er niet in geslaagd om een vaste aanval (en dus: vast elftal) op te stellen, zodat er vooralsnog geen automatismes inzitten. Helaas. Alleen Gabri heeft hij van deze selectie nog niet fatsoenlijk kunnen uitproberen (die ons denk ik nog positief kan verrassen; ik geloof wel in een middenveld met Gabri - Enoh - De Zeeuw). Jol moet nu dus met de billen bloot: hij moet zijn vaste keuze gaan maken voor de voorhoede en die hopelijk ook eens geruime tijd samen laten spelen in de hoop dat
er eens automatismes ontstaan (en ook dat hij eens wat aan mentale weerbaarheid kan doen, want daar ontbreekt het ook weer aan). We gaan het meemaken.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

WitteKaas

Bericht door WitteKaas » do okt 08, 2009 11:53 pm

Ik moest echt even naar boven scrollen om te kijken of ik wel in het goede topic zat....!!
Gaan we deze pot tegen Willem 2 gewoon winnen zoals het hoort.....5-0????
"The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men"

wimpey

Bericht door wimpey » vr okt 09, 2009 7:14 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Jol een betere trainer dan MvB? Ik denk het wel, maar weet het niet. Daar komen we echter binnenkort achter.
Precies. Sinds Koeman heeft Ajax geen trainer meer gehad die enig rendement uit de hem ter beschikking staande middelen wist te halen. Hopelijk lukt dat Jol wel.

Wanneer Jol met deze groep kampioen zou worden, is ie m.i. een toptrainer. Voorgangers die betere selecties hadden, lukte het niet.

Ajax wint met 3-0 van Willem II trouwens.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 10, 2009 7:22 am

Vedette-10- schreef:Het is waar als jij erop rekent dat Pantelic en Atouba niks gaan toevoegen aan Ajax dit seizoen, maar ik verwacht dat zij meer kunnen en dus zullen betekenen dan Castillion en Will dat dit seizoen kunnen. Ik ben niet zo gecharmeerd van Will, heeft weinig potentie door zijn weinige offensieve kwaliteiten. En talent van het niveau Tim de Cler, oftewel Ajax-onwaardig. Ik zou dan eerder Shakison hebben genoemd.

Neemt niet weg dat er betere aanwinsten te halen vielen dan Pantelic en Atouba, met meer potentie en al aanwezige kwaliteit.
Dat is nu net het probleem. Die waren niet te halen door interne problemen. Ajax heeft weliswaar genoeg geld, maar een salarishuis dat belachelijk hoog was (lees mismanagement uit het verleden). Ajax heeft al jaren niet gepresteerd, waardoor spelers niet naar Ajax willen komen.
Ajax scouting staat nog steeds niet op de rit, vandaar talenten niet gehaald kunnen worden. Et cetera ..... et cetera.
Door allerlei zaken, was er totaal geen speelruimte m.b.t. goede aankopen (De Zeeuw is wel top voor Ajax). Dan moet je creatief zijn en dan val je uiteraard terug op je eigen omgeving (contacten Jol in dit geval). Het probleem bij deze 'haalbare' spelers was wel dat de 1 10 maanden niet meer gespeeld had (achilleshiel blessure <> Atouba) en de andere ook geen wedstrijdritme meer had (4 maanden niet meer gespeeld <> Pantelic). Dan komt de combinatie, geen speelritme, wennen aan nieuw team, druk media, supporters (vanuit onvrede verleden) aan bod. Deze spelers hebben minimaal (nadat ze fit zijn) 5 wedstrijden nodig om in vorm te raken. En dan kan de competitie al over zijn.

Ik heb Jol al vanaf het begin horen zeggen waaraan het lag bij deze selectie en dat komt er nu ook uit. Geen echte Ajaxspits, geen echte buitenspelers, geen creatieve middenvelder met scorend vermogen en geen alternatief centraal achterin (gelukkig hebben het Toby en Vertonghen goed opgepakt, maar wat bij schorsingen / blessures).

We moeten snel van die overbodige spelers af (Luque en de rest van de kliek) en dan gericht spelers halen of toptalenten (zijn die al zover?) vanuit de jeugd laten doorstromen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » za okt 10, 2009 8:02 am

De 3e linksback van HSV een vet contract aanbieden voor 2 jaar doet het 'salarishuis' ook geen goed.

M.a.w. Jol kwakkelt wat dat betreft op dezelfde voet verder als MvG en HtC.

Lionel

Bericht door Lionel » za okt 10, 2009 10:32 am

wimpey schreef:De 3e linksback van HSV een vet contract aanbieden voor 2 jaar doet het 'salarishuis' ook geen goed.

M.a.w. Jol kwakkelt wat dat betreft op dezelfde voet verder als MvG en HtC.
Eens. Jol had gewoon Castillion en Will/andere jeugdverdediger de kans moeten geven. Zo creeer je wel ruimte en kan je eventueel in de winterstop wat proberen.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 10, 2009 1:18 pm

Ajaciedjuh schreef:Ik heb Jol al vanaf het begin horen zeggen waaraan het lag bij deze selectie en dat komt er nu ook uit. Geen echte Ajaxspits, geen echte buitenspelers, geen creatieve middenvelder met scorend vermogen en geen alternatief centraal achterin (gelukkig hebben het Toby en Vertonghen goed opgepakt, maar wat bij schorsingen / blessures).
Met andere woorden, hij had óók dertig miljoen willen investeren. :excited.gif:

Kan ik niets mee. Hij heeft vijf spelers gehaald, die kostten bij elkaar ook een slordige tien tot vijftien miljoen (transfersommen, salaris, enz.). Dit ondanks het feit dat Ajax al een uitpuilende selectie had. Daarvan is De Zeeuw als enige een directe versterking. In plaats van Atouba te halen en Pantelic en twee jongens die in Jong Ajax rondlopen, had hij ook twee echte sterkhouders kunnen kopen.

Daarbij, Ajax heeft naar Nederlandse begrippen gewoon een prima selectie. Niets mis mee. Internationaal zul je er geen hoge ogen mee gooien, maar in de eredivisie staat de aanwezigheid van spelers als Stekelenburg, De Zeeuw, Vertonghen, Enoh, Suarez, enz. garant voor een behoorlijk aantal punten. Aan Jol de taak om het uiterste uit zijn groep te halen. Dat gezeur om spelers slaat nergens op.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za okt 10, 2009 1:40 pm

joey schreef: Kan ik niets mee. Hij heeft vijf spelers gehaald, die kostten bij elkaar ook een slordige tien tot vijftien miljoen (transfersommen, salaris, enz.). Dit ondanks het feit dat Ajax al een uitpuilende selectie had. Daarvan is De Zeeuw als enige een directe versterking. In plaats van Atouba te halen en Pantelic en twee jongens die in Jong Ajax rondlopen, had hij ook twee echte sterkhouders kunnen kopen.
Dat snap ik idd ook niet. Ik hoorde gisteren bij VI dat AJAX meer dan 70 contractspelers heeft. Ipv Atouba, die twee braziliaantjes en Pantalic had ie idd beter 1 of 2 echt goede kunnen halen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 10, 2009 1:44 pm

:smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » za okt 10, 2009 2:36 pm

joey schreef: In plaats van Atouba te halen en Pantelic en twee jongens die in Jong Ajax rondlopen, had hij ook twee echte sterkhouders kunnen kopen.
Eens. Al komt Pantelic nog wel los, hij heeft bewezen goed te kunnen voetballen.

Maar na Roger, Urzaiz, Luque, Kuffour, Colin etc. zou je verwachten dat Ajax anders zou handelen.

Trek er maar een paar uit de jeugd. Sportief maakt het geen verschil en je toont dan i.i.g. iets dat op visie lijkt.

Plaats reactie