Ajax - Willem II 20-8-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mano

Re: Ajax - Willem II 20-8-2016

Bericht door Mano » ma aug 22, 2016 9:39 am

wimpey schreef:
Mano schreef: Volgens mij moet je Ajax tegen Willem II de wei in sturen zonder enige opdracht en NOG winnen.
je wijst 11 man aan en je zegt: regelen jullie het? En winnen. Zo groot moet het kwaliteitsverschil zijn.

Dus laten we beginnen met het afvallen van de 11 poppetjes in het veld. Zij laten het wel heeeeeeeeeeeeel makkelijk uit hun klauwe flikkeren...
Als het zo makkelijk zou zijn... Waarom wint Ajax dan niet van De G. RJC en Willem II?

Chaos op het veld wordt automatisch vertaald naar het falen van de leidinggevende van de chaoten.
het was sarcasme. (mislukt dus :biggrin.gif: ) Omdat het kwaliteitsverschil helemaal niet zo groot is. Daar ligt (mijn ziens) het grootste probleem.
Middenveld wil alleen bewegen als ze de bal hebben. Niemand op middenveld heeft een passeerbeweging.
Hoog druk zetten, snel spelen is dan je enige oplossing om tegenstander stuk te spelen. Als je dat nalaat, ben je gezien. (dat was onder FdB en dus ook Bosz)

als je een type Ronald de Boer op je middenveld hebt, die zo langs een man kan, dan trek je de hele boel open... Hoef je niet met 11 man aan te vallen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 22, 2016 11:27 am

Volgens mij moet je Ajax tegen Willem II de wei in sturen zonder enige opdracht en NOG winnen.
je wijst 11 man aan en je zegt: regelen jullie het? En winnen. Zo groot moet het kwaliteitsverschil zijn.
Zo had je ook van De Graafschap moeten winnen, met een trainer die al jaren voor de groep staat.

Het krediet is soms snel op, de een krijgt vijf tot zeven jaar, de ander nog geen maand.

Tete in het centrum, de man kan niet koppen en hij ligt als back al steeds op de grond omdat hij verkeerd staat. Vroeger werden de slechtste voetballers op de backplaats geposteerd (Nee, heb ik nooit gestaan om de vraag voor te zijn), daar kan Tete staan, maar verwacht dan niet dat hij mee voetbalt, laat de centrale verdedigers maar inschuiven.
Niemand op middenveld heeft een passeerbeweging.
Hoog druk zetten, snel spelen is dan je enige oplossing om tegenstander stuk te spelen. Als je dat nalaat, ben je gezien. (dat was onder FdB en dus ook Bosz)
Een tegenstander passeren is er de laatste jaren wel uitgeramd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Sandro

Bericht door Sandro » ma aug 22, 2016 11:31 am

wimpey schreef:Ik zou als nieuwe trainer denken: we zetten Roda en Willem II effe op 3-0 achter en daarna gaan we de implementatie van 'mijn' ideeën oefenen.
Maar je zet Roda en Willem II niet effe op 3-0 achter als je zoals FdB blijft spelen.

Stel Bosz begint volledig op safe aan het seizoen en verspeelt punten. Dan heeft hij én niet genoeg punten gepakt én niks aan het spelbeeld gedaan. Dan is het krediet helemaal snel op.
Laatst gewijzigd door Sandro op ma aug 22, 2016 11:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Mano

Bericht door Mano » ma aug 22, 2016 11:46 am

Als het mislukt, ga je ten onder met een visie van een ander. :confused.gif:
Nee, je kan beter je eigen koers varen. Als je dan ten onder gaat, ga je tenminste op eigen conto.

Als je dit Ajax aanvallend wil laten voetballen moet je ze eerst initiatieven laten nemen. Dat is al een opdracht op zich want niemand verlaat zijn zone. Een man uit spelen op het middenveld? Daar doen we niet aan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » ma aug 22, 2016 1:35 pm

Ik zie net die 3 goals van Cerny tegen Den Bosch, onbegrijpelijk dat hij niet bij de selectie zat. Naar mijn idee het grootste talent van Ajax, scoort makkelijk en kan een man passeren.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma aug 22, 2016 2:17 pm

Ik vind dat er in de kranten veels te veel de nadruk wordt gelegd op het feit dat Ajax goals zou tegenkrijgen omdat het zo aanvallend speelt onder Bosz. Dat is helemaal niet zo. De 1e goal tegen Willem II valt terwijl Ajax in de opbouw is en compleet verkeerd staat. Zelfde geldt voor die 2e goal. Jullie moeten voor de gein de beelden stilzetten op het moment dat Sanchez aan de bal komt (1e goal) en dan frame voor frame afspelen. Dan zie je ten eerste Riedewald als een soort libero een kilometer achter de verdediging staan. Ten tweede ligt de hele linkerflank open want Dijks staat ergens op linksbuiten. Ten derde laat v.Beek z'n man lopen omdat hij alleen oog voor de bal heeft. Ten vierde zie je Riedewald ook alleen maar naar de bal kijken ipv in positie te blijven.
Bij de 2e goal moet je het beeld stilzetten op het moment dat WIllem II die ingooi neemt. Dan zie je Sanchez nog bij z'n man staan. Een paar seconden later is hij hem kwijt omdat hij alleen naar de bal kijkt.

Check hier de beelden:

https://www.youtube.com/watch?v=u0qPv5KheGI

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 22, 2016 2:43 pm

Dan zie je ten eerste Riedewald als een soort libero een kilometer achter de verdediging staan. Ten tweede ligt de hele linkerflank open want Dijks staat ergens op linksbuiten. Ten derde laat v.Beek z'n man lopen omdat hij alleen oog voor de bal heeft. Ten vierde zie je Riedewald ook alleen maar naar de bal kijken ipv in positie te blijven.

Bij de 2e goal moet je het beeld stilzetten op het moment dat WIllem II die ingooi neemt. Dan zie je Sanchez nog bij z'n man staan. Een paar seconden later is hij hem kwijt omdat hij alleen naar de bal kijkt.
Van de Beek laat Falkenburg vrij opkomen, maar wordt ook niet gecoached, want wie zou dat moeten doen? Sanchez in het Spaans of Riedewald als nog steeds negentienjarige?

Bij het tweede doelpunt dekt Van de Beek lucht. Ik ga het hem niet verwijten, hij kan immers niet beter/alles en had beter een jaar elders kunnen voetballen, daar wat fouten kunnen maken. Hij moest van AT in de basis, Appie niet, want die zou zijn man laten lopen. Van de Beek doet dat wel vaker, de enige kans van Barcelona A1 (vorig seizoen, de bal op de paal), kwam op dezelfde manier tot stand. Tegen de A1 van een NAC of NEC gebeurt dat niet, die middenvelders mogen niet diep gaan, omdat Ajax anders snel uitbreekt. Zo leert van de Beek niets in dergelijke wedstrijden, nu leren zijn dure fouten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » ma aug 22, 2016 2:45 pm

Goede observatie Trab, ik ben benieuwd/hoop dat Bosz dit soort dingen ook bespreekt in de video analyse en hier mee aan de slag gaat?

Mano

Bericht door Mano » ma aug 22, 2016 3:37 pm

Bij de omschakeling staan de meeste mensen toch verkeerd? Daarom zijn counters ook zo gevaarlijk.

Goal 1,
Sanchez stoomt met de bal op, passt opzij en gaat zelf door. Die bal moet dan zuiver zijn want er is vervolgens 0 rugdekking. het veilige tikkie breed is hier een hele gevaarlijke (onmogelijk zelfs). In zo'n situatie is een bal diep veiliger. (op klaassen die rechts liep)

Toen hij diep ging, zou Veltman zijn positie wat meer kunnen innemen maar die stond te kijken.
Dijks was veels te diep...

Je kan het misschien niet verwachten (19jaar) maar zo'n cv mag de bal vervolgens niet breed afgeven als hij zelf diep aan het gaan is. Tenzij hij weet dat zijn positie is overgenomen.

De bal daar verliezen is gewoon dodelijk zelfs tegen Willem II

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 22, 2016 4:33 pm

Trab schreef: Jullie moeten voor de gein de beelden stilzetten op het moment dat Sanchez aan de bal komt (1e goal) en dan frame voor frame afspelen.
Kan me net als die andere Colombiaan nog niet bekoren. Ik zie allerlei matige verdedigers in Ajax-1 en de m.i. beste zit op de bank.
Demosthenes schreef: Hij moest van AT in de basis, Appie niet, want die zou zijn man laten lopen.
Appie moet het met z'n bijna 19,5 jaren (eindelijk) eerst maar eens voor elkaar boksen een keer tot de wedstrijdselectie van Ajax-1 te gaan behoren he. Pas dan kan AT er enigszins zinvol over twisten of ie wel of niet in de basis thuishoort.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma aug 22, 2016 4:59 pm

Op Zuid waren ze trouwens na afloop loeilink op de spelers, die wijselijk maar niet te dicht in de buurt kwamen om te "bedanken". Zulke boze supporters in de Arena is wel even geleden. Een seizoensstart tegen laagvliegers en dan 5 verliespunten na 3 wedstrijden overigens ook.

Sandro

Bericht door Sandro » ma aug 22, 2016 7:59 pm

trab schreef:Ik vind dat er in de kranten veels te veel de nadruk wordt gelegd op het feit dat Ajax goals zou tegenkrijgen omdat het zo aanvallend speelt onder Bosz. Dat is helemaal niet zo.
Inderdaad. Daarom vroeg ik me gisteren ook af wat Bosz dan te snel veranderd zou hebben. Volgens mij valt dat reuze mee.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 22, 2016 8:30 pm

Ajax krijgt niet zozeer goals tegen omdat het aanvallend speelt, maar omdat het slecht georganiseerd verdedigt. Deze matige organisatie is natuurlijk wel degelijk (deels) toe te schrijven aan wijzigingen die Bosz wil doorvoeren. Het belangrijkste verschil is hier al genoemd: Bosz wil eerder druk zetten dan onder De Boer. Het grootste probleem is ook al genoemd: de verdediging sluit niet voldoende aan. Ajax laat hierdoor constant enorme ruimtes vallen tussen verdediging en middenveld, waar tegenstanders grotendeels vrij spel hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 22, 2016 8:43 pm

Was gewoon muiterij. Er wordt meer geëist van de spelers, en dat willen ze blijkbaar niet. Een schandalige vertoning. Heeft niets met tacktiek te maken, maar met instelling, pure instelling en de wil om te werken.

Wat mij betreft gooit bos nouri en cerny erin en trapt ie de werkweigeraars naar kleedkamer 2.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Sandro

Bericht door Sandro » ma aug 22, 2016 8:44 pm

Bert schreef:Ajax krijgt niet zozeer goals tegen omdat het aanvallend speelt, maar omdat het slecht georganiseerd verdedigt. Deze matige organisatie is natuurlijk wel degelijk (deels) toe te schrijven aan wijzigingen die Bosz wil doorvoeren. Het belangrijkste verschil is hier al genoemd: Bosz wil eerder druk zetten dan onder De Boer. Het grootste probleem is ook al genoemd: de verdediging sluit niet voldoende aan. Ajax laat hierdoor constant enorme ruimtes vallen tussen verdediging en middenveld, waar tegenstanders grotendeels vrij spel hebben.
Yep, kijk alleen maar naar die eerste goal van Willem II. De verdedigers van Ajax kunnen niet verder uit elkaar staan dan ze doen. Dijks helemaal voorin, Riedewald helemaal achterin. Veltman kan het balverlies van Sanchez ook niet opvangen.

Weet niet of dat exemplarisch is voor de speelwijze van Bosz. Lijkt me meer een actie van een verdediger die nog niet gewend is (Sanchez) i.c.m. spelers die het allemaal wel leken geloven toen het 1-0 stond. Dijks, maar ook Riedwald, hadden toch gewoon even geen zin om een wat pasjes extra te zetten? Dijks liep wel terug, maar het leek nergens op wat hij vervolgens deed.
Laatst gewijzigd door Sandro op ma aug 22, 2016 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 22, 2016 8:45 pm

Appie moet het met z'n bijna 19,5 jaren (eindelijk) eerst maar eens voor elkaar boksen een keer tot de wedstrijdselectie van Ajax-1 te gaan behoren he.
Vragen naar de bekende weg, Ajax kiest voor hardlopers, zoals ook een Cerny niet tot de wedstrijdselectie voor de wedstrijd tegen Rostov behoort. Ik blijf pleiten voor een verhuur van Appie aan Twente als Ziyech verkocht wordt.

De discussie moet hier echter niet gaan over Appie, maar over wie welke fouten maakte tegen Willem II. Dat Appie dan zijdelings genoemd wordt, is geen probleem, zoals benoemen dat Van de Beek er twee keer naast zat, ook geen probleem mag zijn. Ik heb alleen liever dat hij zijn fouten niet in Ajax 1 maakt, misschien verschillen wij daarover van mening; een jonge speler opstellen is incalculeren dat er fouten worden gemaakt die punten kosten. Dat geldt ook voor Sanchez en zal ook gelden als Appie elders wel wordt opgesteld.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma aug 22, 2016 10:24 pm

Wat Bosz wil is toch helemaal geen hogere wiskunde? Hij legt het dus of niet duidelijk genoeg uit, of de spelers zijn te dom. Ruimtelijke problemen oplossen kan heel snel door communicatie op het veld. Maar dan is er op zijn minst 1 speler nodig die het ziet en corrigeert. Dan maak je dezelfde fout niet twee keer. En dat is altijd de sleutel. Een fout is geen probleem; het herhalen van die fout wel, want dan is er niks van geleerd. Als er niet van fouten wordt geleerd heb je een groot probleem, want dan ben je de kans kwijt op een dynamische ontwikkeling en verschuift de hele dynamiek naar een hele andere vraag: hoe lang gaat het duren voordat dit zooitje op de rails staat?

Gaat dit Ajax snel leren of langzaam leren?
Faites vos jeux.

Le T.

Bericht door Le T. » di aug 23, 2016 12:00 pm

Trab schreef:Ik vind dat er in de kranten veels te veel de nadruk wordt gelegd op het feit dat Ajax goals zou tegenkrijgen omdat het zo aanvallend speelt onder Bosz. Dat is helemaal niet zo.
De razendscherpe blik van onze voetbaldeskundige media is nou eenmaal gevallen op het succesvolle verdedigende voetbal op het EK, 'dus' is dat de nieuwe trend in het voetbal. Bovendien moet het wel aan Bosz liggen, want de sympathieke De Boer maakte Europese indruk en deed het altijd goed tegen Nederlandse tegenstanders.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 23, 2016 12:24 pm

Bosz moet heus de tijd krijgen, maar het heeft weinig zin om te ontkennen dat de resultaten tot nu toe een stuk slechter zijn dan onder De Boer, terwijl er van het voetbal nog net zo min klopt als vorig jaar.
We hebben afgelopen weekend voor de allereerste keer ooit thuis verloren van fucking Willem II.

Mano

Bericht door Mano » di aug 23, 2016 4:04 pm

trek even parallel met vorig seizoen.
Commentaar van FdB na wedstrijd: baltempo te laag, zo creëer je geen kansen, zo speel je een tegenstander niet stuk.
Commentaar van Bosz na wedstrijd: baltempo te laag, zo creëer je geen kansen, zo speel je een tegenstander niet stuk.

Ik kom eigenlijk gewoon tot de conclusie dat ze niet goed genoeg zijn. Want als het baltempo omhoog gaat, gaat men slordig met de kansen om. Tempo omhoog, zorgvuldigheid omlaag.
Als tactiek niet werkt, is er niemand die wat anders kan verzinnen. selectie te eentonig.

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 23, 2016 4:24 pm

Mano schreef:trek even parallel met vorig seizoen.
Commentaar van FdB na wedstrijd: baltempo te laag, zo creëer je geen kansen, zo speel je een tegenstander niet stuk.
Commentaar van Bosz na wedstrijd: baltempo te laag, zo creëer je geen kansen, zo speel je een tegenstander niet stuk.

Ik kom eigenlijk gewoon tot de conclusie dat ze niet goed genoeg zijn. Want als het baltempo omhoog gaat, gaat men slordig met de kansen om. Tempo omhoog, zorgvuldigheid omlaag.
Als tactiek niet werkt, is er niemand die wat anders kan verzinnen. selectie te eentonig.
Dat klopt allemaal wel, maar feit is dat we vorig jaar nauwelijks doelpunten tegen krijgen, terwijl we dit seizoen de 0 nog een keer moeten zien te houden. Zeker al die tegengoals uit corners en vrije trappen hebben niks met een zogenaamd aanvallender systeem te maken.

Mano

Bericht door Mano » di aug 23, 2016 4:33 pm

klopt maar er wordt nu geprobeerd sneller de diepte te zoeken door pass of door (zoals tegen WII) een inschuivende CV.
Dat is goed alleen moet je dan als CV geen foute pass geven want dan ligt alles open achter je.

Spelhervattingen zijn drama.

maar er zitten ook een paar goals tussen die had Cillessen gewoon moeten hebben. Zoals de vrije trap van Rostov en die bal bij Roda.

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 23, 2016 4:39 pm

Mano schreef:Spelhervattingen zijn drama.
Ik vind dat echt ongelofelijk. Als je je in eerste instantie vooral daar op richt scheelt dat al zoveel tegendoelpunten. Dat betekent automatisch betere resultaten, meer vertrouwen en een betere basis om je systeem er langzaam in te slijpen.

Daarnaast kregen we vorige jaren met vrijwel dezelfde spelers vrijwel niks tegen bij standaardsituaties, dus wat dat betreft moet het toch echt aan de organisatiekunde van Bosz liggen dat het nu van het een op het andere moment zo'n drama is bij corners en vrije trappen.

Niet zo gek dat je tegenstanders dan voldoende hebben aan 15% balbezit om van je te winnen.

Sandro

Bericht door Sandro » di aug 23, 2016 4:42 pm

Dat vind ik wel weer erg gemakkelijk. Spelers kunnen toch wel zelf nadenken en bepalen wat ze moeten doen bij standaardsituaties? Zeker als je kennelijk weet hoe het moet, want vorig jaar deden diezelfde spelers het wél goed?

Arthur

Bericht door Arthur » di aug 23, 2016 4:59 pm

Sandro_Calaaabro schreef:Dat vind ik wel weer erg gemakkelijk. Spelers kunnen toch wel zelf nadenken en bepalen wat ze moeten doen bij standaardsituaties? Zeker als je kennelijk weet hoe het moet, want vorig jaar deden diezelfde spelers het wél goed?
Ze krijgen nu andere opdrachten, dat is de enige logische verklaring.

Plaats reactie