FC APOEL - Ajax 30-09-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mano

Re: FC APOEL - Ajax 30-09-2014

Bericht door Mano » wo okt 01, 2014 7:27 am

Lionel schreef:Andersen hopelijk binnenkort op de plek van Serero. Schöne op rechts. Zivkovic/AEG in de spits maar eens proberen. Beetje snelheid erbij mag best.

Ik word gek van Viergever op 6. Te traag, zit niks in.
Viergever ziet het niet. Hij heeft zovaak de kans door 2 stappen naar voren te zetten om tussen de linies te bewegen.
Dan heeft hij tijd om te draaien (dat duurt bij hem ff) en passes te geven.
Nu krijgt hij de bal en kan deze alleen maar terug omdat hij in de dekking staat
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo okt 01, 2014 7:28 am

zeux schreef:
Zuidema schreef:
zeux schreef:Wat ik positief vindt is dat ze tegen een gesloten spelende ploeg openingen creëerden, terwijl Ajax daar normaal gedproken moeite mee heeft.
Vond ik eigenlijk wel meevallen. Apoel hing inderdaad achterover, maar gaf toch nog vrij veel ruimte weg. Ajax was helaas vaak niet rap en sluw genoeg om daar optimaal van te profiteren.
Toch zag ik meer aanvallende kracht tegen zo'n blokverdediging als normaal.
We creerden inderdaad een aantal goede kansen. Credits voor Ajax. Maar ook tekenend voor de blokverdediging van Apoel. Die gaven geregeld tussen de linies toch nog de nodige ruimte weg, zaten vanachter de middellijn ook niet continu veel druk te zetten op de Ajacieden en verloren ook geregeld een duel of raakten een Ajacied kwijt in de controle/verdediging. Dat was beslist niet feilloos allemaal, ons werd toch wel wat tijd en ruimte gegund ondanks die blokverdediging. De ene muur is de andere niet.

Maar dan moet je daar wel veel meer van profiteren. Sluwe vos Schöne had daar vaak goed het oog voor. Klaassen ook. Een paar anderen helaas aanmerkelijk minder. Wat me ook opviel: Apoel kantelde als 1 blok steeds naar de kant waar de bal was. Dat kan je gebruiken door als een soort handbalploeg razendsnel van kant naar kant te wisselen. Met een crossbal of rap via een paar schijven. De bal is sneller dan de speler, maak daar dan ook gebruik van.

Voorbeeldje: Andersen kreeg ergens in de 2e helft nogal plichtmatig de bal van Boilesen in de voeten geschoven. Te traag, te voorspelbaar, want hij had direct 4 man voor hem staan. Zat dus onmiddellijk in een fuik. Hopeloze zaak, vastloper. Oud Cruijffiaans adagium in dat geval: 4 man bij 1 speler? Dan is er elders ruimte, zoek die op. Wat gebeurt er? Andersen legt de bal terug naar Boilesen. Op zich verstandig, maar te traag. Boilesen neemt de bal relaxed aan, gaat eens wat rondkijken, wat wandelen, geeft het balletje weer traag aan een ander medespeler. Als er eentje zich al eindelijk, eindelijk aanbiedt. Dat kan veel beter en is zeker ook trainbaar. Dat je direct je posities inneemt en tak-tak-tak als een speer die bal via een driehoek of wat dan ook naar elders verplaatst, waar de ruimte dan wel ligt. Die spelpatronen moeten er echt geramd in komen te zitten, deze situaties kom je voortdurend in een wedstrijd tegen. Dat kan beter, veel en veel beter. Ook met deze spelers.

Terzijde: Apoel was in de counter trouwens wel bloedlink. Creeerde zo ook een aantal forse kansen, die we wat gemakkelijk lijken te vergeten. Alhoewel onze asspelers in de controle/verdediging (Viergever, Moisander) vaak ook opzichtig niet thuis gaven. Voor de zoveelste keer. Apoel blijft in dat opzicht toch een linke ploeg, ook straks in Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo okt 01, 2014 7:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Mano

Bericht door Mano » wo okt 01, 2014 7:36 am

Sig is drama! wat een houthakker!
en dan te bedenken dat Milik dus nog slechter is :blackcat.gif: (anders speelt ie nl.)

Dit was een AANVALLEND Apoel, thuis krijg je een verdedigend Apoel. (leek waarschijnlijk niet zo)
Maar dit was de kans om te winnen. En afstand te nemen van Apoel
Zodat de laatste wedstrijd tegen Apoel er niet meer toe doet.

Ajax - Apoel laatste wedstrijd van de poule en een alles of niks wedstrijd waarschijnlijk.
Ik moet het nog maar zien!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

zeux

Bericht door zeux » wo okt 01, 2014 7:58 am

Ik hou van lichtpuntjes Zuidema. Ik zag voorwaarts spel tegen een verdedigend ingestelde ploeg, in plaats van pitloos geschuif op het middenveld. Alles stap voor stap.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 8:11 am

Ajaciedjuh schreef:Er is duidelijke een stijgende lijn te zien.
Dat is ieder seizoen zo. Frank is een prima proces-manager.

Helaas komen we ieder seizoen in de CL nét te kort. Viergever is t.o.v. Blind in creatief opzicht een duidelijke verzwakking. En we hebben dus een aantal garanten op balverlies: 5, 9 en 25. Dat moet enorm frustrerend zijn voor de spelers die gisteren wél balvast waren. En wat Moisander betreft: wat is er met die gast aan de hand? Speelde één goed - en één uitstekend seizoen namens Ajax. Nu is het beneden alle peil.

We hebben nog een miniem kansje. De defensie van Barcelona was gisteren van het niveau Man U. Minder dan die van bijv. Ajax.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 01, 2014 8:28 am

Moisander begint wel een probleem te worden ja. Ik was afgelopen zomer nog bang voor zijn vertrek omdat hij één van onze betere spelers was. Maar dit seizoen lukt het echt voor geen meter met hem. Bij de nationale ploeg ging hij ook al in de fout.

Nu ben ik ook niet overtuigd van onze backups op zijn positie maar hij moet zich onderhand wel een keer gaan herpakken. Anders moet De Boer hem misschien eens prikkelen met een wisselbeurt.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo okt 01, 2014 8:31 am

wimpey schreef:
Toch blijft het vreemd dat je blijkbaar elk seizoen weer dat proces door moet maken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 8:35 am

Duke schreef:
wimpey schreef:
Toch blijft het vreemd dat je blijkbaar elk seizoen weer dat proces door moet maken.
Dat is nu eenmaal het lot van een succesvolle club, die z'n beste spelers steeds kwijt raakt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 01, 2014 8:38 am

Inderdaad, zeker omdat de opstartproblemen er ook zijn wanneer er niet of nauwelijks wijzigingen zijn. Vorig seizoen hadden we de problemen al toen Eriksen en Alderweireld er nog waren. Dit jaar hadden we ze al toen Blind er nog was.

Het is niet ieder seizoen even erg maar je zou verwachten dat je met een zo goed als ongewijzigde groep kunt doorgaan waar je was gebleven.

Voor de CL is het echt wel klaar. Gewoon zien dat we derde worden en dan kan er nog een leuke EL campagne in zitten. Hoeven we ons niet voor te schamen en dat toernooi kan voor ons zelfs ontzettend aantrekkelijk zijn. Toch is het jammer dat we dinsdag niet onze kandidatuur hebben kunnen stellen voor de 2e plek. Dat was met een overwinning ook nog altijd een heel lastig verhaal geworden maar we hadden dan in ieder geval wat langer kunnen meedoen.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 8:51 am

Marillion schreef: Het is niet ieder seizoen even erg maar je zou verwachten dat je met een zo goed als ongewijzigde groep kunt doorgaan waar je was gebleven.
Onderschat de 'ik wil weg' factor niet. Zie Moisander. Of Alderweireld vorig seizoen... Je had begin dit seizoen de naweeën van het WK. Dan vertrekt Blind. Dat kan een groep zoals die Ajax heeft nou nét niet gebruiken.

Ik vind dat Frank dat qua management, ieder seizoen weer, prima oplost. Ajax loopt niet over van talent en de krenten in de pap worden er jaarlijks door anderen uitgevist. En tóch weet Frank er steeds weer een behoorlijk voetballend en presterend geheel van te maken. :biggthumpup.gif:

Ik hoop dat ie nog lang blijft en ooit incidenteel Europees kan vlammen met een topgeneratie jeugd vanuit De Toekomst. Hopen dat Cerny, vd Beek, Nouri, El Mahdioui, Dekker... :eusa_pray.gif:

Wouter

Bericht door Wouter » wo okt 01, 2014 8:55 am

Voor de CL is het echt wel klaar.
Iedereen roept dat, maar vorig seizoen had Ajax Barcelona ook een keer te pakken en tegen PSG maakte Barca flinke fouten achterin. Natuurlijk is Ajax de underdog, maar niks is onmogelijk.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo okt 01, 2014 9:06 am

Nee, op papier kan het natuurlijk nog. Ik neem aan dat de selectie er straks ook echt wel voor gaat.

Maar voor mij was het enige realistische scenario gebaseerd op 6 punten tegen Apoel. Dan zou je al op 7 punten zitten totaal. Als je dan in één van de drie resterende wedstrijden tegen de topploegen een keer zou stunten ben je ineens een heel eind. Zeker als die twee onderling wat punten morsen en misschien een keer een halve misstap maken tegen Apoel.

Nu hebben we met een eventuele zege op Apoel in Amsterdam pas 5 punten. Het is dus waarschijnlijk niet eens genoeg om één keer te winnen van Barcelona of PSG.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo okt 01, 2014 9:21 am

Duke schreef:
wimpey schreef:
Ik weet niet hoe jullie vorig seizoen vonden, maar na de winterstop was het veldspel een dra-ma.

Gisteravond vond ik het spel, net als thuis tegen PSV, er bij vlagen niet slecht uitzien. Hoe ironisch is het dan dat de twee beste gespeelde wedstrijden van het seizoen niet gewonnen werden..

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo okt 01, 2014 9:26 am

Wouter schreef:
Iedereen roept dat, maar vorig seizoen had Ajax Barcelona ook een keer te pakken en tegen PSG maakte Barca flinke fouten achterin. Natuurlijk is Ajax de underdog, maar niks is onmogelijk.
Barcelona scoort ook af en toe.

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo okt 01, 2014 9:27 am

Laten we het van de positieve kant bekijken; Ajax heeft al 5 CL wedstrijden op rij niet verloren (2x winst, 3x gelijk). Als dit in een jaargang zou zijn waren we zo goed als door met 9 punten. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

zeux

Bericht door zeux » wo okt 01, 2014 9:30 am

Wouter schreef:
Het ligt er natuurlijk wel aan of je tegen een Barcelona moet dat al door is of een Barcelona dat nog volle bak moet.

En dat Barcelona-verdedigers in de problemen komen tegen topaanvallers van PSG, wil nog niet zeggen dat ze in de problemen komen tegen de topaanvallers van Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 9:34 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik weet niet hoe jullie vorig seizoen vinden, maar na de winterstop was het veldspel een dra-ma.
Dat ben ik wel met je eens. Vorig seizoen was een vrij vervelend iets. Slechte aankopen en maar een paar highlights, rond die pot tegen Barcelona.

Maar hij weet het dan tóch zo neer te zetten dat Ajax amper tegengoals vangt, in de eredivisie na Vitesse-thuis niets verliest en 'gewoon' vrij makkelijk kampioen wordt.

Ik zag gisteren, net als tegen NAC, wel weer een stijgende lijn. Klaassen was weer beresterk. Uit het niets eigenlijk, want hij bakte er tot dusver weinig van dit seizoen.

Ik zou Boilesen wel eens als VM willen zien. Dat zal ongetwijfeld hachelijke momenten opleveren, maar ondanks z'n talrijke escapades heb ik wel wat met die gozer. Het is een avontuurlijke speler.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 9:39 am

Yopi schreef: Barcelona scoort ook af en toe.
Die nichterige Alves en die Mathieu kunnen er weinig van. En Ter Stegen is onzeker. Barcelona wint met deze achterhoede ongetwijfeld veel wedstrijden, maar geen prijzen.

Ik wil daar een met lef spelend Ajax zien. Het geweld van Messi, Iniesta en Neymar (en Suarez?) is nu eenmaal een gegeven.

Alexander

Bericht door Alexander » wo okt 01, 2014 9:40 am

Ajaciedjuh schreef:
Kwetsbare plaatsen blijven de 6, 8 en 9.
Spijker op z'n kop. Met een 6 als Viergever kom je eigenlijk nooit echt aan het voetballen. Hij mist tempo en overzicht. Verdedigend gaat het nog wel, maar zodra hij onder druk gezet wordt heeft hij geen idee meer. Daar moet zo spoedig mogelijk een oplossing voor gezocht worden.

Ik ben totaal geen fan van Serero. Maakt nooit een goal en geeft zelden de beslissende pass. Weet iemand hoeveel assists hij vorig jaar heeft gegeven? Kan het spel wel versnellen, maar maakt dan vaak de verkeerde keuze. Heeft ook verdomd veel balverlies.

En Sigthorsson, tsja. Het is diep triest dat hij bij Ajax in de spits mag lopen. Doet eigenlijk alles verkeerd. Je moet is opletten hoevaak hij bij voorzetten vanaf de vleugel achter zijn man blijft lopen. Hij zou zo goed zijn in de 16, maar wat bij betreft is het tegendeel waar. Hij kan er werkelijk helemaal niks van. Hopelijk kunnen onze 2 andere spitsen dit snel opvullen, en anders misschien toch na denken over een systeem met Schone, Kishna of Fisher in de spits.

En als dan ook Moisander nog loopt te klungelen, maak je een moeilijke wedstrijd mee. Moisander hoort dit seizoen tot de top 3 slechte Ajacieden. Bakt er helemaal geen jota van. Als ik Boer was zou ik hem zondag eens passeren ten opzichte van Denswil.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo okt 01, 2014 9:55 am

Zonder gelijk weer de hele discussie over wel of niet meer geld investeren in aankopen aan te zwengelen ... Ik had toch wel graag gezien dat Ajax ff wat geld er tegenaan had gegooid wat betreft een spits, en dan wel eentje die er gelijk staat.

Toppie

Bericht door Toppie » wo okt 01, 2014 9:56 am

Tijd voor Zivkovic , geef hem de kans en wacht niet langer bij Fc Grunn trefzeker :biggthumpup.gif:

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo okt 01, 2014 10:25 am

Dat trefzeker viel ook wel mee. Volgens mij scoorde hij daar nou ook niet echt aan de lopende band.

We kunnen allemaal wel lopen zeiken, vooraf wist niemand wat je hier tegen moest verwachten. We winnen een punt tegen PSG ena chteraf kun je zeggen dat je hier had kunnen winnen. Win j er thuis in ieder geval van, word je in ieder geval derde. Zolang we elk jaar tegenstanders als Barca, Real en PSG loten en tegelijkertijd de hand op de knip houden is dat misschien wel het hoogst haalbare.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 01, 2014 10:30 am

brigade zuid schreef: Ik had toch wel graag gezien dat Ajax ff wat geld er tegenaan had gegooid wat betreft een spits, en dan wel eentje die er gelijk staat.
Wie niet... Ik deel de kritiek v.w.b. Sig trouwens niet volledig. Ja, hij had soms weer dozen om z'n schoenen bij de aanname. Hij stond in de 2e minuut met z'n gezicht richting Schöne: dan gaat zo'n doelpoging ook die kant op natuurlijk. Hij had ruimte en had met z'n snufferd richting doel moeten staan, dan hangt ie... Maar ook Sig heeft een stijgende lijn te pakken. Hij schepte ruimte voor medespelers: bij de goal en de schotkans voor Schöne bijv. Z'n loopacties waren OK, hij creëerde zichzelf knap een kans (die bal die breed had gemoeten op Schöne), oogde wat frisser en energieker bij het druk zetten.

Hij is onder Ajax-fans dé boeman. Of ie dat nou helemaal verdient... En laten we wel wezen: er is 5 M voor hem betaald. Hij vertegenwoordigt kapitaal. De bedoeling is dat ie in de winterstop of na dit seizoen verpatst wordt. Daarvoor heeft ie exposure en goals nodig. Ideaal is het niet. Maar een compleet blok aan het been vind ik 'm nou ook weer niet.
Toppie schreef:Tijd voor Zivkovic , geef hem de kans en wacht niet langer bij Fc Grunn trefzeker :biggthumpup.gif:
In een totaal ander spelletje. Vanuit de omschakeling kon ie daar de ruimte in duiken. Bij ons is die ruimte er 9 van de 10 keer niet. Dat vergt van een ventje van net 18 effe wat tijd om dat onder de knie te krijgen. Hij moet bij ons veel meer en veel anders te werk gaan zonder bal.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo okt 01, 2014 10:32 am

wimpey schreef: Ik hoop dat ie nog lang blijft en ooit incidenteel Europees kan vlammen met een topgeneratie jeugd vanuit De Toekomst. Hopen dat Cerny, vd Beek, Nouri, El Mahdioui, Dekker... :eusa_pray.gif:
Yep :biggthumpup.gif: Toekomst: :smile-ajax.gif:
----------------------------- Cillessen
- Rhijn/Tete - Veltman - Denswil (twijfel) / Riedewald - Boilesen / Riedewald
--------------- El Mahdioui / Bazoer (twijfel)/ Riedewald
- Klaassen / Donny ---------------------- Andersen / Nouri / Bay
- Kishna / Muric / Cerny / El Ghazi - Zivkovic ----------- Fischer/Kishna/Dekker

Alleen in de spits kunnen we nog wel wat meer talent gebruiken.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo okt 01, 2014 10:35 am

Khraa schreef:Van Marwijk is een sukkel. Hij kon hem helemaal niet zien. Geen wonder dat die man geen club heeft.
Maar zit Bertje nou echt te azen op het baantje van Blanc of lijkt dat maar zo? Hij heeft nu al meerdere keren (al dan niet in een een-tweetje met Cheque) laten vallen "dat het niet goed zit in Parijs". Het zou wel een stunt zijn als ome Mino hem daar onderbracht.

Plaats reactie