Vitesse - Ajax 27-01-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Alexander » zo jan 27, 2013 2:52 pm

Laten we gewoon beginnen met een spits in de spitspositie. Dat voetbalt een stuk makkelijker. Stop verder met het opstellen van Schone in dit soort wedstrijden.

Verder heb je inderdaad gelijk Trab. Een rechtsback moet je met een rechtsback vervangen. Nu ga je schuiven en gaat het mis.

Ik vind het lastig wat je met de rechtsbuitenplaats moet doen. Het is duidelijk dat Derk al het niveau mist. Helaas geldt dat hetzelfde voor Lukoki en Sana. Je kan wel iemand gaan kopen, maar ik zou ook niet weten wie.

Zeeburg
Berichten: 36
Lid geworden op: di aug 14, 2012 12:06 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Zeeburg » zo jan 27, 2013 2:54 pm

Trab schreef:De Boer is gewoon een matige trainer.
Ajax verliest een keer en De Boer is meteen weer een matige trainer. Vandaag wisselde hij slecht ja, maar de afgelopen maanden liep het goed tot prima. Vind het geen schande om een keer te verliezen, al is de manier waarop stuitend. Maar het zet Ajax weer even met beide voeten op de grond. Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg.
Ik maak me wel zorgen om types als Boerrigter, Lukoki en Sana.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Yopi » zo jan 27, 2013 2:56 pm

InnerHarbour schreef:Met andere woorden, hij is te traag en laat zijn man uit zijn rug weglopen, kan dus niet verdedigen. Iets wat ik ik weet niet hoe lang roep, in dit land kan je daarmee zelfs international worden.
In de meeste wedstrijden speelt Blind naar voren, dan neemt Moisander zijn positie over. Ajax speelt dan een veredeld 3-4-3 en krijgt daardoor een overwicht op het middenveld. Die rol kan Blind wel aan, omdat hij dan amper (loop) duels hoeft uit vechten. Zelfde geldt voor Van Rhijn aan de andere kant.

Het probleem ontstaat als de tegenstander het veld breed houdt en snel diep speelt, dan is het niet meer te belopen voor de CV's. Daardoor was Ajax kansloos tegen Dortmund en Madrid, twee ploegen met veel diepgang en veel positiewisselingen. Als het middenveld niet in staat is om de diepe bal eruit te halen zijn de rapen gaar.

Het heeft ook niets met de wissels te maken. In de eerste helft had Ajax ook al problemen, alleen profiteerde Vitesse toen niet.
Laatst gewijzigd door Yopi op zo jan 27, 2013 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33692
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door zeux » zo jan 27, 2013 2:57 pm

Raymon schreef:
Ibarra heeft de hele wedstrijd geen pepernoot geraakt tot aan die goal dus ach, als dat dan je conclusie is dan zegt dat wel weer genoeg :biggthumpup.gif:
Ik denk dat toch zo langzamerhand wel duidelijk is hoe IH denkt/post?

Zou er niet op ingaan verder. Dat vindt ie alleen maar lekker.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door 999 » zo jan 27, 2013 2:58 pm

Raymon schreef:
Yopi schreef:En daar ging Blind de mist in. Ook de schuld van smurf Sana. :confused.gif:

Werkelijk te stom voor woorden, dit.
Je bedoelt natuurlijk Moisander die op een klote plaats de bal verliest en daarom uit het centrum is. Die ruimte is natuurlijk voor Blind niet te belopen.
Inderdaad, maarja die heet geen Blind ..

columbus
Berichten: 5430
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door columbus » zo jan 27, 2013 2:58 pm

de Boer zou moeten stoppen met Derk rechtsbuiten op te stellen. Die jongen is stijf links en komt techniek te kort om het te compenseren. Zijn kwaliteit is zijn snelheid maar daar wordt totaal geen gebruik van gemaakt op deze manier. Stel hem dus of linkbuiten op of helemaal niet.

Verder volledig eens met Trab.

Wat me ook weer zorgen baart is dat de heren blijkbaar volkomen in paniek raken wanneer de tegenstander meer fysiek in de strijd gooit.

Doodzonde, slecht spelen en 2-0 voorstaan mag je natuurlijk nooit niet meer weggeven.

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 497
Lid geworden op: za apr 10, 2004 9:07 am

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Leon » zo jan 27, 2013 3:01 pm

Verbazingwekkend dat er over Veltman wordt gezegd dat hij niet zuiver inspeelt.

@CatenaccioNL: Joël Veltman verstuurde meer passes dan ieder ander (87) en zijn passing was zuiverder dan ieder ander (93%) bij #vitaja vandaag.
Eén club. Eén stad. Ajax Amsterdam.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door 999 » zo jan 27, 2013 3:02 pm

Trab schreef:De Boer is gewoon een matige trainer. Hij is halverwege de 1e seizoenshelft gered door Cruijff die hem vertelde dat hij 15 meter meer naar voren druk moest zetten. Hierdoor is het een tijdje beter gegaan. Maar vandaag maakt hij weer blunder op blunder. Het begint al met het opstellen van Veltman centraal, waardoor je op 2 posities moet schuiven. Waarom niet gewoon een rechtsback voor een rechtsback? Die Veltman is niks en zal niks worden ook. Die gast heeft geen body, is klein, traag en heeft nog een slechte inspeelpass ook. Het is toch niet te geloven dat hij tot 2x toe helemaal vrij doorschuift, alle tijd van de wereld heeft en vervolgens de bal zomaar inlevert.
Fout nummer 2 was het inbrengen van Sana. Nog zo'n prutser die er geen reet van kan. Fischer zat misschien niet goed in de wedstrijd, maar is tenminste wel iemand met gogme en iemand die het juiste moment van naar binnenkomen herkent. Sana doet precies het tegenovergestelde. Die loopt naar binnen als hij naar buiten moet lopen en andersom. Drama aankoop. En als je ziet dat Vitesse de duels gaat opzoeken, gooi dan Enoh erin ipv Sana. Of haal De Jong terug naar het middenveld.
Fout nummer 3 is het blijven handhaven van Boerrigter op rechts. Zelfs na het inbrengen van Sana. Kan de Boer 1 reden vertellen waarom hij dat doet? En op het eind haalt hij zelfs Moisander eraf ipv Veltman, waardoor het nog 4 of 5-2 had kunnen worden. Ongelooflijk slecht gecoacht.
En daar is geen speld tussen te krijgen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door InnerHarbour » zo jan 27, 2013 3:04 pm

leon schreef:Verbazingwekkend dat er over Veltman wordt gezegd dat hij niet zuiver inspeelt.

@CatenaccioNL: Joël Veltman verstuurde meer passes dan ieder ander (87) en zijn passing was zuiverder dan ieder ander (93%) bij #vitaja vandaag.
Ja alleen jammer dat hij traag/klein is en verder geen fysiek heeft, allemaal dingen die ik op de eerste plaats in een CV zoek.
YNWA

wimpey
Berichten: 52067
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door wimpey » zo jan 27, 2013 3:05 pm

Yopi schreef: In de meeste wedstrijden speelt Blind naar voren, dan neemt Moisander zijn positie over. Ajax speelt dan een veredeld 3-4-3 en krijgt daardoor een overwicht op het middenveld. Die rol kan Blind wel aan, omdat hij dan amper (loop) duels hoeft uit vechten. Zelfde geldt voor Van Rhijn aan de andere kant.
Precies. Het is niet de bedoeling dat Blind en Rhijn moeten verdedigen. :smallgrin.gif: Want dat kunnen ze dus niet. Geen wonder dat Ajax 2 keer van Vitesse verliest. Rutten liet ze met 4 aanvallers spelen, dus dan moeten de backs defensief aan de bak. Met alle gevolgen van dien.

Een goed Ajax zou tegen zo'n ploeg de man meer op het middenveld uitbuiten, maar daar leverden Schöne en Poulsen veel te veel in. Ajax heeft dus amper gevoetbald, veel dat ding achterin rond getikt, 2 mazzelige goals gemaakt en had geen middel toen Vitesse eindelijk door had dat er wat te halen viel. Dikverdiend verloren dus.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Demosthenes » zo jan 27, 2013 3:05 pm

Net op voetbaltube de doelpunten gezien, maar beide Ajaxdoelpunten kwamen inderdaad wel erg gelukkig tot stand, twee keer van richting veranderd.

De tegendoelpunten kwamen van de zijkant, dat is niet voor het eerst, je kunt het onze verdedigers niet kwalijk nemen, zij kunnen niet beter. Wat met Veltman? Spelers als Vermaelen, De Mul en Vertonghen werden uitgeleend aan een ploeg in de eredivisie voordat ze een basisplaats waardig gevonden werden, anderen (Josefzoon, Bonevacia) die uitgeleend werden vielen af, maar dat hoefde niet met Veltman. Hij is al 21 m.a.w. zou er ondertussen aan toe moeten zijn (Zijn blessure is al van een tijd terug)

Denswil had niet zijn dag niet in de thuiswedstrijd, Veltman vandaag niet, maar uitlenen? Nee, dat hoeft niet. Almere City is afschrijven i.p.v. uitlenen.

Baseman e.c. zal deze week wel naar de ranglijst kijken, dat is het enige waar het om gaat, ook al zullen sommigen deze nederlaag weer als een incident zien.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Le T. » zo jan 27, 2013 3:07 pm

Trab schreef:De Boer is gewoon een matige trainer. Hij is halverwege de 1e seizoenshelft gered door Cruijff die hem vertelde dat hij 15 meter meer naar voren druk moest zetten. Hierdoor is het een tijdje beter gegaan. Maar vandaag maakt hij weer blunder op blunder. Het begint al met het opstellen van Veltman centraal, waardoor je op 2 posities moet schuiven. Waarom niet gewoon een rechtsback voor een rechtsback? Die Veltman is niks en zal niks worden ook. Die gast heeft geen body, is klein, traag en heeft nog een slechte inspeelpass ook. Het is toch niet te geloven dat hij tot 2x toe helemaal vrij doorschuift, alle tijd van de wereld heeft en vervolgens de bal zomaar inlevert.
Fout nummer 2 was het inbrengen van Sana. Nog zo'n prutser die er geen reet van kan. Fischer zat misschien niet goed in de wedstrijd, maar is tenminste wel iemand met gogme en iemand die het juiste moment van naar binnenkomen herkent. Sana doet precies het tegenovergestelde. Die loopt naar binnen als hij naar buiten moet lopen en andersom. Drama aankoop. En als je ziet dat Vitesse de duels gaat opzoeken, gooi dan Enoh erin ipv Sana. Of haal De Jong terug naar het middenveld.
Fout nummer 3 is het blijven handhaven van Boerrigter op rechts. Zelfs na het inbrengen van Sana. Kan de Boer 1 reden vertellen waarom hij dat doet? En op het eind haalt hij zelfs Moisander eraf ipv Veltman, waardoor het nog 4 of 5-2 had kunnen worden. Ongelooflijk slecht gecoacht.
Ik denk niet dat het 'gewoon een matige trainer' is, dan denk ik meer aan een Maaskant of zo. Ik denk dat De Boer een aantal grote trainerskwaliteiten heeft, en een aantal grote tekortkomingen als trainer. Die grote tekortkomingen moeten eerst ondervangen, en daarna verholpen worden. Voor beide is hij te koppig, en dat is dan ook het echte probleem.

Zijn grootste tekortkoming lijkt mij dat hij gewoon geen goede aanvallers en creatieve spelers kan herkennen, en niet ziet hoe je daarmee kansen moet uitspelen. Leuk die grote rondo, maar vervolgens heb je van daaruit klasse nodig, jongens die iets extra's kunnen. En die haal je niet voor een appel en een ei uit de jupilerleague of Zweden en een slechts verdienstelijke middenvelder volstaat ook niet als spits.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Trab » zo jan 27, 2013 3:08 pm

Zeeburg schreef:
Ajax verliest een keer en De Boer is meteen weer een matige trainer. Vandaag wisselde hij slecht ja, maar de afgelopen maanden liep het goed tot prima. Vind het geen schande om een keer te verliezen, al is de manier waarop stuitend. Maar het zet Ajax weer even met beide voeten op de grond. Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg.
Ik maak me wel zorgen om types als Boerrigter, Lukoki en Sana.
Dat van De Boer is niet naar aanleiding van deze wedstrijd Zeeburg. Ik heb het al vaker geroepen. Het is goed dat er nu rust bij Ajax is en dat er veel oudspelers aan het bewind staan, maar dat neemt niet weg dat je De Boer objectief moet beoordelen.
Vorig seizoen liep het voor de winterstop voor geen meter en ging het gerucht al dat hij voor de cruciale wedstrijd tegen PSV tips kreeg van Cruijff. O.a. het eerder druk naar voren zetten door de backs. Ajax speelde toen grandioos en werd daarna kampioen. De Boer ontkende toen dat het kwam door de tips van Cruijff.
Dit jaar liep het weer voor geen meter. Het positiespel was drama, er werd geen druk naar voren gezet etc. Totdat het opeens ging lopen. O.a. weer de thuiswedstrijd tegen PSV.
Wat lees ik een week later in de column van Jaap de Groot in de telegraaf? Ajax heeft besloten 15 meter meer naar voren druk te zetten waardoor het opeens ging lopen. Iemand als Jaap de Groot kan dat nooit zelf zien. Die heeft geen verstand van voetbal. Dus kan het niet anders dan dat Cruijff met De Boer gesproken heeft en hem als tip gegeven heeft dat hij 15 meter meer naar voren moet spelen.
Dit roept bij mij de vraag op of De Boer zelf wel zo'n goede coach is en het zelf ziet, of dat Ajax vooral beter ging spelen door de tips van Cruijff.
Laatst gewijzigd door Trab op zo jan 27, 2013 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sander
Berichten: 864
Lid geworden op: do dec 29, 2005 1:52 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door sander » zo jan 27, 2013 3:09 pm

Ik heb Boerrigter in de Pierro gezet http://i.imgur.com/ocfZMJS.gif

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Alexander » zo jan 27, 2013 3:12 pm

leon schreef:Verbazingwekkend dat er over Veltman wordt gezegd dat hij niet zuiver inspeelt.

@CatenaccioNL: Joël Veltman verstuurde meer passes dan ieder ander (87) en zijn passing was zuiverder dan ieder ander (93%) bij #vitaja vandaag.
Passjes naar Vermeer, Moisander, Toby en Blind. Passjes vooruit heb ik nauwelijks gezien.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Trab » zo jan 27, 2013 3:13 pm

Alexander schreef:
Passjes naar Vermeer, Moisander, Toby en Blind. Passjes vooruit heb ik nauwelijks gezien.
Precies. Dat waren vooral breedtepasses. Twee keer had hij alle ruimte om in te schuiven - wat hij ook deed - om vervolgens de bal zomaar in te leveren.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33692
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door zeux » zo jan 27, 2013 3:15 pm

Zeeburg schreef:
Trab schreef:De Boer is gewoon een matige trainer.
Ajax verliest een keer en De Boer is meteen weer een matige trainer. Vandaag wisselde hij slecht ja, maar de afgelopen maanden liep het goed tot prima. Vind het geen schande om een keer te verliezen, al is de manier waarop stuitend. Maar het zet Ajax weer even met beide voeten op de grond. Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg.
Ik maak me wel zorgen om types als Boerrigter, Lukoki en Sana.
Ik heb helemaal niets gezien van de wedstrijd, dus kan ook niks zeggen over deze wedstrijd. Maar als je naar het beeld van de afgelopen twee jaar kijkt, is het wel opvallend hoe ontzettend veel slechte wedstrijden er zijn gespeeld door Ajax. En er dus eigenlijk geen echte progressie is. Ze hebben genoeg van die klote-potjes gewonnen om 2x kampioen te worden (ook doordat de concurrentie vaak genoeg nóg slechter speelde en punten verloor), maar dat verhult meer, dan dat het openbaart.

Het is bijna ieder weekend een dubbeltje op zijn kant. Vorig weekend viel het de goede kant op, dit weekend de verkeerde. Er zijn weinig weekenden dat je denkt: zo, Ajax was dominant, volledig terecht gewonnen, solide spel. Ik zie ook niet hoe we - met deze groep - die stabiliteit er wel in kunnen krijgen. En als aan het einde van het seizoen jongens als Siem (wel regelmatig een 'anker') en Eriksen (alleen een 'anker' in wedstrijden waarmee hij zich in de kijker kan spelen) vertrekken, dan wordt het kwalitatief nog weer minder. En helemaal als het nieuwe transferbeleid wordt gevolgd en ze vervangen worden door jeugd.

Twee kampioenschappen, maar wel twee die als een laagje chroom over een kartonnen selectie liggen.
Laatst gewijzigd door zeux op zo jan 27, 2013 3:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Demosthenes » zo jan 27, 2013 3:16 pm

Of FdB een goede trainer is? Hij werkt nu ruim twee jaar op dit niveau en gaat wel eens de fout in (Bergkamp en Spijkerman zitten naast hem), maar hij krijgt van Ajax de kans om het vak te leren en dat gaat gepaard met fouten, tenzij je over uitzonderlijke kwaliteiten beschikt en daar ziet het niet naar uit.

Koeman is nu ook een betere coach dan toen bij Ajax. Wouters, Blind en MvB kregen ook de kans, maar hebben die niet gegrepen.

Net als spelers had ik liever gezien dat ook trainers eerst elders kijken, daar de fouten maken en dan ziet Ajax wel wie er boven komt drijven, dat hoeft niet altijd de beste ex-voetballer te zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Yopi » zo jan 27, 2013 3:22 pm

wimpey schreef:Het is niet de bedoeling dat Blind en Rhijn moeten verdedigen. :smallgrin.gif: Want dat kunnen ze dus niet. Geen wonder dat Ajax 2 keer van Vitesse verliest. Rutten liet ze met 4 aanvallers spelen, dus dan moeten de backs defensief aan de bak. Met alle gevolgen van dien.
Het is dan voor de CV's dweilen met de kraan open. Dan loopt Poulsen terug, twijfelen de backs, raakt Ajax op het middenveld het overwicht kwijt, enz. Spelers gaan dan fouten maken omdat ze minder of geen afspeelmogelijkheden hebben. In een poging overwicht op het middenveld te herstellen stormen de backs bij balbezit naar voren, waardoor ze bij snel balverlies gezien zijn.

Een goed Ajax zou tegen zo'n ploeg de man meer op het middenveld uitbuiten, maar daar leverden Schöne en Poulsen veel te veel in. Ajax heeft dus amper gevoetbald, veel dat ding achterin rond getikt, 2 mazzelige goals gemaakt en had geen middel toen Vitesse eindelijk door had dat er wat te halen viel. Dikverdiend verloren dus.

Ajax beheerst maar één speltype, en voor dat speltype moet je een man-meer-situatie scheppen op het middenveld. Als dat niet lukt valt alles weg.

Ik ben het met Trab eens, Frank is bepaald geen tactisch wonder. Het wordt tijd voor de tips van Cruijff. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Arthur » zo jan 27, 2013 3:26 pm

Ach, we hebben weer eens een keer verloren (de eerste uitwedstrijd in een jaar) en nu heeft de trainer het weer gedaan.
Als we vandaag hadden gewonnen, wat ondanks het slechte spel makkelijk had gekund, dan hadden we de schaal volgens aan aantal hier ongeveer al in handen gehad. Nu is dat iets onzekerder, maar het is nergens voor nodig om er meteen zo'n drama van te maken. Er komen hierna een paar makkelijkere potjes aan en tegen de tijd dat de zon weer een beetje gaat schijnen zullen we net als afgelopen jaren weer een stuk beter voetballen.

wimpey
Berichten: 52067
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door wimpey » zo jan 27, 2013 3:33 pm

Zeux schreef: Twee kampioenschappen, maar wel twee die als een laagje chroom over een kartonnen selectie liggen.
I.m.o. ben je een heel behoorlijke trainer wanneer je kampioen wordt met de selecties waarmee FdB kampioen is geworden. Legio trainers gezien die veel beter materiaal hadden en de titel misten.

In de heenwedstrijd stond Denswil te krukken, vandaag Veltman. Hopelijk leren ze ervan. De club heeft immers de keuze gemaakt op jeugdspelers in te zetten.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Trab » zo jan 27, 2013 3:34 pm

Yopi schreef:
In de meeste wedstrijden speelt Blind naar voren, dan neemt Moisander zijn positie over. Ajax speelt dan een veredeld 3-4-3 en krijgt daardoor een overwicht op het middenveld. Die rol kan Blind wel aan, omdat hij dan amper (loop) duels hoeft uit vechten. Zelfde geldt voor Van Rhijn aan de andere kant.

Het probleem ontstaat als de tegenstander het veld breed houdt en snel diep speelt, dan is het niet meer te belopen voor de CV's. Daardoor was Ajax kansloos tegen Dortmund en Madrid, twee ploegen met veel diepgang en veel positiewisselingen. Als het middenveld niet in staat is om de diepe bal eruit te halen zijn de rapen gaar.

Het heeft ook niets met de wissels te maken. In de eerste helft had Ajax ook al problemen, alleen profiteerde Vitesse toen niet.
Ajax had in de 1e helft helemaal geen problemen. Vitesse was nauwelijks gevaarlijk, van Aanholt kwam niet door. De enige gevaarlijke kans die ze kregen kwam door dom balverlies van Poulsen en uit een standaardsituatie. Dit allemaal doordat Ajax vroeg druk zette.
Na de 2-0 gingen ze echter achteruit lopen en werd er geen druk meer gezet. Einde verhaal.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Yopi » zo jan 27, 2013 3:35 pm

Nee, niet mee eens, toen lag de ruimte er ook al. Ajax kreeg niet écht vat op het middenveld, veel fouten, veel verkeerde keuzes. Dat druk zetten lukte ook maar af en toe. Vitesse kreeg toch de kans om met snelle tegenstoten diep op de helft van Ajax te komen.

Het is echt geen toeval dat Ajax al een paar keer een voorsprong heeft weggegeven. Als de tegenstander opportunistisch durft te spelen, is Leiden in last.


Ik vind De Boer in veel opzichten een prima trainer, maar tactisch is hij niet top. Vandaag werd hij duidelijk afgetroefd door Rutten.

Maar je hebt gelijk, Arthur. Volgende week kan het allemaal weer anders zijn. Tegen VVV moeten we in staat zijn wél het middenveld te controleren.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Trab » zo jan 27, 2013 3:46 pm

Yopi schreef:Nee, niet mee eens, toen lag de ruimte er ook al.
De ruimtes in de 1e helft ontstonden door slordig spel in balbezit van Ajax. Niet doordat het tactisch niet goed stond. Heb jij Van Aanholt door zien komen in de 1e helft? Heb jij Janssen door zien komen in de 1e helft? Nee, totaal niet. Ajax was heer en meester, zette vroeg druk en liet centraal mensen doorschuiven waar het kon. Alleen was het vervolg slecht. Het spel in balbezit zeg maar.
Na de 2-0 werd er geen druk meer gezet en liet men Vitesse komen. Dan zie je dat Janssen en van Aanholt opeens wel de ruimte krijgen om door te komen en dat Ajax in de duels wordt gedwongen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Vitesse - Ajax 27-01-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo jan 27, 2013 3:49 pm

Het is te hopen dat we binnenkort weer een echte spits hebben en dat zal dan Babel moeten zijn. Kolbeinn heeft nog wel even nodig verwacht ik.

Schöne heeft een te lage handelingssnelheid voor topwedstrijden. Siem, Eriksen en Poulsen op het middenveld en voorin met Fischer, Babel en een aankoop :ajaxsmiley.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie