FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Lionel » zo jul 31, 2011 11:13 pm

Epi Drost schreef:
LucaS schreef:Wat wil je nou horen? Dat Twente beter was en verdiend heeft gewonnen? Mijn zegen heb je.
Ik mis gewoon zelfkritiek hier. Twente speelde beroerd, daar zijn we het in Twente ook wel over eens. Dat daar vervolgens hier een pro Ajax spin aan wordt gegeven snap ik niet. Een slecht Twente wint met tien man in Amsterdam. Maar als we De Boer moeten geloven is Ajax de morele winnaar. Ik snap het niet. Adriaanse is vol zelf kritiek. De Boer niet. Mag ik dat vreemd vinden? Dat 'we sparen spelers voor De Graafschap' excuus is totale bullshit. Twente speelt over drie dagen een wedstrijd die om miljoenen gaat. Die de Graafschap pot is over een week. Maar het is blijkbaar voor sommigen van jullie hier een teken van de grootheid van Ajax dat het deze prijs niet willen winnen? Sorry maar ik geloof er geen barst van. De Boer is een slecht verliezer. Prima en niet eens een slechte eigenschap voor een coach, maar geef toe hoe het echt zit.
:excited.gif:

Lees jij de posts van Joey wel? :hypocrite.gif:

Lees anders de discussie tussen Zuidema en Bertje van een paar dagen geleden... :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

jabu

FC Twente - Ajax 30-07-2011 Johan Cruijff Schaal

Bericht door jabu » ma aug 01, 2011 3:27 am

Epi Drost schreef:Ik mis gewoon zelfkritiek hier.
Dit is een grap toch? Het woord zelfkritiek uit jouw mond...

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma aug 01, 2011 6:22 am

Laten we hopen dat het enorme optimisme op AT gevolgd wordt door sprankelend voetbal, maar enige realiteit is wel op z'n plaats. Ajax speelde tegen tien man en toonde aan wat het woord 'kansloos' inhoudt, er is geen uitgespeelde kans gecreëerd.

Ik lees met enige regelmaat dat Ajax in de eerste helft zoveel kansen had, maar welke uitgespeelde kansen waren er, behalve dan die kopbal op de lat? Hoe vaak is een van onze buitenspelers zijn directe tegenstander voorbij gegaan? Je kunt natuurlijk van 30 meter op doel schieten (Alderweireld werd weer vrij gelaten, net als tegen Feyenoord!) maar dat een kans noemen?

Het was maar een oefenwedstrijd? De wissels waren van tevoren al besproken? Waarom dan Ooijer opstellen, waarom niet Ricardo van Rhijn, of is die helemaal afgeschreven? Waarom moeite doen Serero speelgerechtigd te krijgen, de wissels waren al besproken!

Vorig jaar verloor Ajax, want plaatsing voor de CL ging (terecht) voor, Ajax was toen verder in de voorbereiding dan Twente, Ajax verloor. Nu is het argument dat Ajax verloor, ja, Twente is immers verder in de voorbereiding! Twente nam geen risico's met spelers en kon de aanvallen van Ajax eenvoudig opvangen.

Twente heeft drie keer achter elkaar tegen Ajax gespeeld, drie keer dankzij een geplaatst (en niet zo'n hard) schot een doelpunt gemaakt. Is Vermeer wel de juiste keeper? De trage Ooijer en de langzame Blind, zullen die in de competitie wel voorkomen dat er op doel wordt geschoten? Ik denk het niet. Jansen als verdediger vond ik niet zo'n succes, lange ballen geven heeft weinig zin als een tegenstander zich terugtrekt.

Al met al is Ajax nog (ver) verwijderd van wat de nieuwe beleidsmakers/trainers voor ogen hebben.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

999

Bericht door 999 » ma aug 01, 2011 7:29 am

Ajax-trainer Frank de Boer wisselt zich naar nederlaag

• Gehinderd door Douglas kan Kolbeinn Sigthorsson toch uithalen. FOTO: ROB DE JONG

AMSTERDAM – Het is maar hoe je het bekijkt. Paradoxaal genoeg vertrok Frank de Boer tevreden en Co Adriaanse ontevreden uit de Amsterdam ArenA na FC Twente-Ajax: 2-1. Terwijl de trainer van FC Twente de Johan Cruijff Schaal achterin de bus had liggen en bij zijn collega van Ajax slechts een verliezersmedaille in de binnenzak van zijn colbert zat. Alles draaide om perspectief. Adriaanse zag zijn eerste tastbare prijs in Nederland gewonnen worden met een 100% score uit twee kansen. „Leuk, maar de wijze waarop had weinig te maken met agressief, dominant aanvallend voetbal, zoals ik mijn ploegen graag zie spelen.”

Intussen tankte Ajax volgens De aantreden in december 2010 nog Boer juist wel vertrouwen ondanks niet eerder had gezien van zijn de nederlaag. Hij zag kampioen Ajax. „De uitvoering bood zoveel Ajax de bekerwinnaar FC Twente goede aanknopingspunten dat we negentig minuten lang domineren met een gerust gemoed onze landsop een manier, die hij sinds zijn titel gaan verdedigen.” Te beginnen komende zondag uit bij De Graafschap. De trainer-coach van Ajax hield zich desondanks niet ziende blind voor wat er toch nog allemaal misging tegen FC Twente. „Maar de persoonlijke fouten bij de eerste (Nicolai Boilesen) en tweede (André Ooijer) tegengoal dienen ook ter lering. Nicolai moet meelopen met de speler (Tim Cornelisse) in beweging en André moet strakker rugdekking geven aan Daley Blind als Bryan Ruiz naar binnen trekt om te schieten. Hij jaste hem wel mooi in de kruising. Onhoudbaar voor Vermeer.”

Kritisch was De Boer over de keuzes, die zijn spelers maakten toen Ajax met 11 tegen 10 stond en Miralem Sulejmani in de spits stond nadat Kolbeinn Sigthorsson plaats had gemaakt voor Derk Boerrigter. „We kozen toen voor de hoge voorzet van de flanken, maar je kan van ‘Micky’ niet verwachten dat hij luchtduels wint van Peter Wisgerhof en Douglas.” Daar was De Boer trouwens zelf ook schuldig aan want hij koos ervoor Sulejmani na de wissel door te schuiven naar de spitspositie en niet Siem de Jong, normaliter de stand-in van Sigthorsson. „We hebben onszelf in de vingers gesneden met die wissels, maar dat kon nauwelijks anders”, stak De Boer de hand in eigen boezem. „Vooraf spraken we af dat de late instromers Boilesen, Sigthorsson en Gregory van der Wiel niet de hele wedstrijd zouden spelen omdat we bang waren voor overbelasting. De Johan Cruijff Schaal is belangrijk, maar nog belangrijker is dat iedereen 100% fit is bij de competitiestart. Normaal had ik dat trio nooit gewisseld.”

Tegen FC Twente had het voor Ajax desastreuze gevolgen en kostte het de kampioen de eerste hoofdprijs van het seizoen. Het wist zelfs niet te profiteren van de man-meer-situatie na de rode kaart van de jonge FC Twente-aanvaller Steven Berghuis in de 47e minuut. Sterker, waar Ajax in de eerste helft nog een aantal 100% kansen creëerde, kwam het met een mannetje extra op het veld bijna alleen maar tot afstandschoten. De uitstekend keepende Nicolai Michailov liet zich daar niet door verrassen.

De aanvallende onmacht in die fase onderstreepte ook het belang dat Ajax achter Sigthorsson en De Jong een extra spits nodig heeft. En dan bij voorkeur een oorlogmaker, die iets kan forceren als de stand daar om vraagt. Zoals tegen FC Twente. Dat Ajax’ enige treffer nota bene een kanonskogel van de voet van de opgekomen centrale verdediger Toby Alderweireld betrof, onderstreepte nogmaals het belang van een stormram.
Valentijn Driessen
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » ma aug 01, 2011 7:30 am

Sigthorsson sterk

AMSTERDAM – Alleen de goal ontbrak, maar verder maakte Kolbeinn Sigthorsson een uitstekende indruk in de strijd om de Johan Cruijff Schaal. De nieuwe Ajax-spits toonde zich een betrouwbaar aanspeelpunt, kreeg de handen op elkaar met enkele technische hoogstandjes en imponeerde door in de duels met krachtmens Douglas fysiek overeind te blijven.

„Zeker in de eerste helft ging het goed, maar ik had wel een goal moeten maken”, toonde de IJslander zich zelfkritisch. „Het klikt goed met de andere spelers. Dit was een test om te kijken waar we staan. Ik vind dat we goed hebben gespeeld.” Vanwege zijn aanwezigheid op het jeugd-EK heeft Sigthorsson een deel van de voorbereiding gemist en om die reden werd hij na een dik uur naar de kant gehaald. Het ging ten koste van het aanvalsspel van Ajax, dat direct minder dreigend was. „Natuurlijk wil je alles spelen, maar ik heb er wel begrip voor, dat ik eruit werd gehaald. De laatste tijd heb ik wat last van mijn lies en het is goed om daar rekening mee te houden. Je moet oppassen geen blessure op te lopen.”
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 01, 2011 8:12 am

Zo is het Frank, zeg het ze!!
„De uitvoering bood zoveel Ajax de bekerwinnaar FC Twente goede aanknopingspunten dat we negentig minuten lang domineren met een gerust gemoed onze landsop een manier, die hij sinds zijn titel gaan verdedigen.”
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2011 8:17 am

Demosthenes schreef: Ik lees met enige regelmaat dat Ajax in de eerste helft zoveel kansen had, maar welke uitgespeelde kansen waren er, behalve dan die kopbal op de lat? Hoe vaak is een van onze buitenspelers zijn directe tegenstander voorbij gegaan? Je kunt natuurlijk van 30 meter op doel schieten (Alderweireld werd weer vrij gelaten, net als tegen Feyenoord!) maar dat een kans noemen?
Mee eens. Veel overwicht (ook bij 11 tegen 11) en ook wel wat mogelijkheden en 1 echte kans, inderdaad. Voor de rest was het aanvalsspel van Ajax erg voorspelbaar en miste het de nodige creativiteit/gogme. De passing en het positie kiezen van sommige aansluitende middenvelders rond en in de 16 was vaak ook erg matig. Natuurlijk speelde Twente vrijwel voortdurend (noodgedwongen?) in standje C1 (pas 10 meter achter de middellijn de tegenstander massaal opvangen) en dat zorgde voor erg weinig ruimte voorin. Maar de armoede van Ajax' aanvalsspel viel daardoor des te meer op en dat is niet iets wat in een week of een maand verandert. Ondanks de verdienstelijk spelende Sigthorsson en enkele momentjes van Sulejmani. De samenwerking tussen middenveld en aanval kan nog wel wat bijgeschaafd worden, "daar zit nog wel rek in". Maar voorin missen we gewoonweg teveel kwaliteit om defensief ingestelde tegenstanders te ontmantelen. Hopelijk zijn de ogen bij Frank ook eindelijk open gegaan.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma aug 01, 2011 8:25 am

Toch opvallend dat de pers over het algemeen positief was over Ajax, ook het AD van vandaag is lovend, vooral over Eriksen en Sigthorsson.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2011 8:44 am

Ik zou niet graag de pers als leidraad willen hanteren voor een mening over Ajax. Natuurlijk was het veldspel van Ajax tot voor de 16 best wel aanvaardbaar. Dat kon trouwens ook, omdat Twente wel erg laat de tegenstander opving. Ook bij 11 tegen 11. Maar direct rond en in de 16 had Ajax het verdacht moeilijk. Was er wel veel dreiging, kwam het inderdaad wel tot een aantal mogelijkheden en wat gevaarlijke afstandsknallen, maar dat was het dan ook wel. Score echt uitgespeelde kansen: volgens mij maar 1. En dat vind ik best wel zorgelijk als je de hele wedstrijd een fors overwicht hebt (in ieder geval tot die wissels).

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 01, 2011 8:51 am

Mwa, het lijkt mij toch duidelijk dat het veldspel beter was dan we heel het vorig seizoen hebben gezien.
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2011 9:03 am

LucaS schreef:Mwa, het lijkt mij toch duidelijk dat het veldspel beter was dan we heel het vorig seizoen hebben gezien.
Het veldspel was zeker goed, maar we kregen ook vrij veel ruimte tot 10 meter over de middellijn van Twente. Waar het mij om gaat is wat er rond en in de 16 gebeurde. Natuurlijk is het verdomd lastig spelen tegen een tegenstander die zo massaal (noodgedwongen door de druk en later ivm 11 tegen 10?) met de kont in de 16 hangt. Maar ik had daar graag meer creativiteit en gogme van Ajax gezien, zeker bij zo'n serieuze testcase. Ik vond het voorin vaak erg voorspelbaar en armoeiig, ook voor die wissels. Zeg maar 1-dimensionaal, geen 2 zetten vooruit denkend. Dat kan misschien wat verholpen worden met een betere afstemming tussen de aanvallers en aansluitende middenvelders. Maar we missen wat mij betreft sowieso kwaliteit voorin. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat dit ons gaat opbreken in het eggie.

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » ma aug 01, 2011 9:11 am

LucaS schreef:Zo is het Frank, zeg het ze!!
„De uitvoering bood zoveel Ajax de bekerwinnaar FC Twente goede aanknopingspunten dat we negentig minuten lang domineren met een gerust gemoed onze landsop een manier, die hij sinds zijn titel gaan verdedigen.”
:smallgrin.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 01, 2011 9:43 am

Zuidema schreef:
LucaS schreef:Mwa, het lijkt mij toch duidelijk dat het veldspel beter was dan we heel het vorig seizoen hebben gezien.
Het veldspel was zeker goed, maar we kregen ook vrij veel ruimte tot 10 meter over de middellijn van Twente. Waar het mij om gaat is wat er rond en in de 16 gebeurde. Natuurlijk is het verdomd lastig spelen tegen een tegenstander die zo massaal (noodgedwongen door de druk en later ivm 11 tegen 10?) met de kont in de 16 hangt. Maar ik had daar graag meer creativiteit en gogme van Ajax gezien, zeker bij zo'n serieuze testcase. Ik vond het voorin vaak erg voorspelbaar en armoeiig, ook voor die wissels. Zeg maar 1-dimensionaal, geen 2 zetten vooruit denkend.
Precies, het spel wordt niet gemaakt, er is geen spelmaker. Velen schijnen te denken dat het spel maken bestaat uit een assist geven, maar dat heet een assist geven en niet het spel maken. Een spelmaker moet vooruit denken, die moet anderen de tijd en ruimte bezorgen met eenvoudige passjes en acties. Daar heb je een goede techniek voor nodig maar vooral een goed stel voetbalhersens, brille, fantasie, imagination, je moet de aanval zien voordat die er is. Van der Vaart heeft dat bijvoorbeeld, Aissati deed het dik twee jaar geleden tegen Olympique Marseille, het was los zand en hij bond vleugels, spits en middenveld aan elkaar met eenvoudige maar zinnige passjes.

Als Eriksen dat niet gaat doen moet Serero het maar eens proberen. Want Eriksen neemt de bal aan, gaat aan de wandel, en als hij zich dreigt vast te lopen gaat hij nog eens kijken of hij de bal kwijt kan. Terwijl bijvoorbeeld Sightorsson wel het gogme liet zien dat je juist bij de spelmaker nodig hebt, hij nam met de rug naar de goal een bal achter zijn standbeen aan en legde hem meteen in de ruimte voor zichzelf waarna hij de pass mee kon geven. Dat is ruimte en tijd creeeren met de aanname, weten wat er om je heen en achter je gebeurt en voorzien wat er dan verder kan. Dat inzicht is op het middenveld harder nodig.
Dat kan misschien wat verholpen worden met een betere afstemming tussen de aanvallers en aansluitende middenvelders. Maar we missen wat mij betreft sowieso kwaliteit voorin. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat dit ons gaat opbreken in het eggie.
Als Eriksen die stap maakt, er twee effectieve vleugels staan en Sulejmani eens een keer in de wedstrijd komt ipv er langzaam uit weg zakt, dan kan het heel leuk worden. Zoveel is er niet nodig. Het probleem lijkt me dan ook dat het gevoel van urgentie bij Eriksen ontbreekt. Dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen, het zou hem echter wel enorm ten goede komen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Toppie

Bericht door Toppie » ma aug 01, 2011 11:09 am

Als Ruiz en Douglas verdwijnen is Twente helemaal niks meer , wij hebben het ook moeilijk voorin zonder Luis.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 01, 2011 11:10 am

Eerste helft ging wel (al kreeg Ajax een overwicht van het cynische Twente), maar de tweede helft was dramatisch qua veldspel. De voetbalintelligentie was ver te zoeken bij de heren. Het deed een beetje denken aan Ajax-Timisoara onder Martin Jol.

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma aug 01, 2011 12:56 pm

Le T. schreef:
Zuidema schreef:
Het veldspel was zeker goed, maar we kregen ook vrij veel ruimte tot 10 meter over de middellijn van Twente. Waar het mij om gaat is wat er rond en in de 16 gebeurde. Natuurlijk is het verdomd lastig spelen tegen een tegenstander die zo massaal (noodgedwongen door de druk en later ivm 11 tegen 10?) met de kont in de 16 hangt. Maar ik had daar graag meer creativiteit en gogme van Ajax gezien, zeker bij zo'n serieuze testcase. Ik vond het voorin vaak erg voorspelbaar en armoeiig, ook voor die wissels. Zeg maar 1-dimensionaal, geen 2 zetten vooruit denkend.
Precies, het spel wordt niet gemaakt, er is geen spelmaker. Velen schijnen te denken dat het spel maken bestaat uit een assist geven, maar dat heet een assist geven en niet het spel maken. Een spelmaker moet vooruit denken, die moet anderen de tijd en ruimte bezorgen met eenvoudige passjes en acties. Daar heb je een goede techniek voor nodig maar vooral een goed stel voetbalhersens, brille, fantasie, imagination, je moet de aanval zien voordat die er is. Van der Vaart heeft dat bijvoorbeeld, Aissati deed het dik twee jaar geleden tegen Olympique Marseille, het was los zand en hij bond vleugels, spits en middenveld aan elkaar met eenvoudige maar zinnige passjes.

Als Eriksen dat niet gaat doen moet Serero het maar eens proberen. Want Eriksen neemt de bal aan, gaat aan de wandel, en als hij zich dreigt vast te lopen gaat hij nog eens kijken of hij de bal kwijt kan. Terwijl bijvoorbeeld Sightorsson wel het gogme liet zien dat je juist bij de spelmaker nodig hebt, hij nam met de rug naar de goal een bal achter zijn standbeen aan en legde hem meteen in de ruimte voor zichzelf waarna hij de pass mee kon geven. Dat is ruimte en tijd creeeren met de aanname, weten wat er om je heen en achter je gebeurt en voorzien wat er dan verder kan. Dat inzicht is op het middenveld harder nodig.
Dat kan misschien wat verholpen worden met een betere afstemming tussen de aanvallers en aansluitende middenvelders. Maar we missen wat mij betreft sowieso kwaliteit voorin. Ik hoop het niet, maar ik vrees dat dit ons gaat opbreken in het eggie.
Als Eriksen die stap maakt, er twee effectieve vleugels staan en Sulejmani eens een keer in de wedstrijd komt ipv er langzaam uit weg zakt, dan kan het heel leuk worden. Zoveel is er niet nodig. Het probleem lijkt me dan ook dat het gevoel van urgentie bij Eriksen ontbreekt. Dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen, het zou hem echter wel enorm ten goede komen.
Zou Janssen die spelmaker niet kunnen zijn in een meer vooruitgeschoven rol?

Edit: waar is Thijs als je hem nodig hebt? Er is nog geen Graafschap - Ajax topic! :1evil.gif:
Laatst gewijzigd door Michael_B op ma aug 01, 2011 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 01, 2011 2:48 pm

De Dominee schreef: Zou Janssen die spelmaker niet kunnen zijn in een meer vooruitgeschoven rol?
Dat betwijfel ik. Ajax speelt namelijk wel erg ver naar voren (een A-tje volgens Co?) en dan is spel maken vaak niet een kwestie van een perfecte pass over 30 meter maar van ruimte maken met de aanname, vaak explosief, passen over 10 meter, doorbewegen en aanbieden. Kansen uitspelen vanuit balbezit op de helft van de tegenstander is vaak een beetje schaken, 5 a 6 passes voor er iemand een goede uitgangspositie heeft voor een assist, dan zit de spelmaker er daar vaak 2 keer tussen met een korte actie. Dat zie ik Janssen niet doen, niet beweeglijk en explosief genoeg. Eriksen op zich wel, maar dan moet hij eerder beginnen met denken. Hij heeft soms van die aannames waarmee hij ineens tijd heeft, maar dan gaat hij lopen met de bal, ipv dat hij al heeft bedacht naar wie de bal moet, én hoe hij zich dan weer gaat aanbieden.

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma aug 01, 2011 2:49 pm

Helder. :biggthumpup.gif:

Serero leek in dat potje tegen die Argentijnse tieners wel op zo'n type.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 01, 2011 4:14 pm

Inderdaad. Ik ben al langer kritisch op Eriksen en dan met name op de status die heeft omdat hij gehyped wordt, maar wat ik van Serero gezien heb lijkt hij juist dat te hebben wat Eriksen nog mist. Daarmee schrijf ik Eriksen niet af, maar de lat mag voor hem zo langzamerhand wel eens wat hoger gelegd, of zijn taakomschrijving naar beneden bij gesteld. Maar ik denk dat als Serero en Sightorsson gaan combineren dat enorm lastig wordt voor een heleboel verdedigers. Eriksen zou dan een wat teruggetrokkener rol kunnen gaan spelen met Janssen als controleur.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 01, 2011 4:48 pm

Serero wordt juist gehypt. Die heeft tegen de amateurs een keer goed gespeeld en is meteen dit en dat.

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 01, 2011 4:53 pm

Zuidema schreef: En dat vind ik best wel zorgelijk als je de hele wedstrijd een fors overwicht hebt (in ieder geval tot die wissels).
Ik niet. Want het is en blijft de voorbereiding. Vanaf a.s. zondag zal er een ander Ajax staan. Met Vertonghen kom je van achteruit bijv. makkelijker aan opbouw / voetbal toe. Maakt het voor het middenveld ook een stuk makkelijker.

Kijk de as van de wedstrijd tegen Twente eens aan. Vrijwel compleet veranderd i.v.m. vorig seizoen. Die onderlinge afstemming kost gewoon wat tijd. Tijd die Ajax tot De Graafschap nog heeft en in de voorbije weken heeft gehad.

Ik vraag me wél af of Siem - Janssen - Eriksen een middenveld in balans gaat worden. De grote Ajax-ploegen hadden op het middenveld een bouwer, breker en een loper. De breker (die uiteraard ook kan ballen) mis ik vooralsnog. Afwachten, de juiste formatie rolt er vanzelf uit.

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma aug 01, 2011 5:06 pm

Misschien is dit wel onze sterkste elf:

Boerrigter - Sigthorsson - Serero
Janssen - Eriksen
Anita
Boilesen - Vertonghen - Alderweireld - Wiel
Vermeer

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma aug 01, 2011 6:21 pm

Sulejmani - Sigthorsson - Eriksen
De Jong
Janssen - Anita
Boilesen - Vertonghen - Alderweireld - Wiel
Vermeer

Ik zou het zo wel eens willen zien. Eriksen vind ik nog niet rijp voor een rol op het middenveld. Met zijn snelheid kan hij voorin wel voor gevaar stichten. Met Anita-Janssen heb je veel voetbal op het middenveld, De Jong vind ik op zijn sterkst net achter de spits zodat hij gevaarlijk in de 16 kan opduiken en steekpasses kan geven, daarbij vergeet hij ook zijn verdedigende taken niet uit te voeren; in de stijl van Litmanen. Sulejmani zie ik graag aan de linkerkant zodat hij beter voorzetten kan geven op Sigthorsson en niet iedere keer de snelheid uit de aanval haalt door te hoeven kappen naar zijn goede been.
Ajax!

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 01, 2011 6:37 pm

In de sterkste elf zit wat mij betreft niet per definitie Eriksen, wel in de meest getalenteerde elf, maar dat is wat anders. Ik neig dan ook meer naar een middenveld met Serero en Janssen, waarbij Lodeiro ook nog in aanmerking komt. Janssen controlerend vind ik niet zo verkeerd, juist omdat hij zo'n goeie trap heeft. Ik denk dat Eriksen rechtsbuiten wel goed zou kunnen invullen. Hij heeft de trap er voor en glipt er makkelijk langs. Alleen omdat hij zo gehyped is zal hij dat misschien als degradatie ervaren. Als een van de aanvallende middenvelders met de punt naar achteren kan ook, maar dan zie ik hem liever wat verder van de spits af spelen dan Serero.

Nou loop ik misschien wat op de zaken vooruit ten aanzien van Serero, hij heeft wel laten zien goed in de kleine ruimte te kunnen voetballen en wel laten zien vooruit te denken en goede ideeen te hebben waardoor je ruimte krijgt. In die zin verschilt dat niet erg van Eriksen, wel talent laten zien, maar nog geen goede voetballer.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma aug 01, 2011 8:05 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: En dat vind ik best wel zorgelijk als je de hele wedstrijd een fors overwicht hebt (in ieder geval tot die wissels).
Ik niet. Want het is en blijft de voorbereiding. Vanaf a.s. zondag zal er een ander Ajax staan.
Het kan inderdaad schelen als je voor het eggie speelt. Maar toch kom ik tot nu toe in de voorbereiding het een en ander aan problemen tegen op het vlaggenschip die volgens mij niet zo gemakkelijk op te lossen zijn. Problemen die nogal structureel lijken. De balans van het team, maar ook de moeizame samenwerking tussen sommige middenvelders en aanvallers en zeker het forse kwaliteitsgebrek op de flanken. Ik ben er vooralsnog niet kapot van, Wimpey. En ik vrees dat we diezelfde trammelant in het eggie weer tegen zullen komen.
Met Vertonghen kom je van achteruit bijv. makkelijker aan opbouw / voetbal toe. Maakt het voor het middenveld ook een stuk makkelijker.
Daarin heb je zeker een punt. Een inschuivende Vertonghen zal de aansluiting van de middenvelders naar voren ook gemakkelijker kunnen maken.
Kijk de as van de wedstrijd tegen Twente eens aan. Vrijwel compleet veranderd i.v.m. vorig seizoen. Die onderlinge afstemming kost gewoon wat tijd. Tijd die Ajax tot De Graafschap nog heeft en in de voorbije weken heeft gehad.
Sterker nog, als ik me niet vergis hebben we de beoogde as (Vertonghen-Janssen-Sigthorsson) door allerhande perikelen deze voorbereiding nog geen seconde in het veld gehad. En verder heeft Ajax gelukkig zelfs nog wat meer tijd voor die afstemming. De eerste 4 wedstrijden zijn op papier makkies en mogen eigenlijk geen puntverlies opleveren. De eerste serieuze wedstrijd is volgens mij Heracles uit op 10 september. Waarna er een rijtje behoorlijke pittige wedstrijden volgen. Dan moeten we er zeker staan. Maar er moet nog wel het nodige afgestemd worden tussen de diverse linies voor we er echt staan. En ik blijf erbij: Ajax heeft echt een kwaliteitsinjectie op de flank nodig.
Ik vraag me wél af of Siem - Janssen - Eriksen een middenveld in balans gaat worden. De grote Ajax-ploegen hadden op het middenveld een bouwer, breker en een loper. De breker (die uiteraard ook kan ballen) mis ik vooralsnog.
Ik zit me al een tijdje suf te puzzelen op met name dat middenveld en ik kom er maar niet uit. Ik vind de weerbaarheid, de balans eveneens zorgelijk. Cruijff is van mening dat je voor een optimaal werkende 4-3-3 met de punt naar achteren moet spelen (de befaamde driehoekjes). Prima, wie ben ik om Johan daarin tegen te spreken? Wat ik me wel afvraag: hebben wij wel de spelers om zo te spelen? Moeten we toch niet terug naar 2 controleurs en een man in de punt naar voren? Juist voor die balans en weerbaarheid?

Met Bertje had ik kortgeleden al een uitgebreide discussie over ons middenveld. Hij vindt dat Ajax met deze middenlinie juist de moderne trend bij geen balbezit volgt. Dat via goed positiespel van de huidige middenvelders de tegenstander tot balverlies kan worden gedwongen. Hij is ook van mening dat types als Neeskens en Davids (zgn. destroyers) eigenlijk niet meer in het moderne voetbal passen (corrigeer me maar als ik het verkeerd omschrijf, Bertje).

Ik ben dan misschien ouderwets, maar ik ben daar niet van overtuigd. Ik zoek het meer in (bij voorkeur) allrounders op het middenveld, die in de basics naar alle kanten kunnen ondersteunen. Waarbij elke allrounder het liefst wel een specialiteit zou moeten beheersen. Zoals in de door jouw genoemde rolverdeling: bouwer, breker, loper. En ik mis dus ook vooral die (goed voetballende) breker bij Ajax. Eentje die de man met bal opzoekt om dat kreng terug te veroveren, terwijl de rest de afspeelpunten daaromheen afdekt of onder druk houdt. Eentje die de hakken in het zand zet, die zijn tanden laat zien, de knokker. Een type Enoh, maar dan eentje met meer dan 1 hersencel en meer voetballende skills. Maar dat zou weer een aankoop voor het middenveld betekenen, terwijl we wat mij betreft nog zitten te springen om goede backup achterin en een kwaliteitsinjectie op een flank. Pffff... Lastig, lastig. Bah, ik hou niet van het kiezen tussen verschillende kwaden. :excited.gif:

Plaats reactie