Go Ahead Eagles - Ajax 25-03-2010 (KNVB Beker)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: Go Ahead Eagles - Ajax 25-03-2010 (KNVB Beker)

Bericht door joey » vr mar 26, 2010 11:07 am

Een paar jaar geleden is het goed fout gegaan met F-Ajax. Dat was weliswaar geen bekerfinale, maar toch...

Verplaats je eens in de situatie van Aboutaleb. Hij ligt al onder vuur, het laatste waar hij op zit te wachten is dat voetbalsupporters de stad afbreken. Voor Rotterdam hoeft hij het niet te doen.

F. is belangrijk voor Rotterdam, maar de aanwezigheid van Ajax-supporters is dat niet. Die kost alleen maar geld.

Het zal supporters steeds moeilijker gemaakt worden om mee te gaan naar beladen wedstrijden. Burgemeesters krijgen het namelijk voor hun kiezen als het mis gaat en daar hebben ze geen zin in. Voetbalsupporters zijn de Marokkanen van de sport: ze doen alles fout en ze zijn allemaal fout. Denk maar aan het idee van de PVV om gericht op supporters te schieten.
Het stinkt aan alle kanten!

Nihad

Bericht door Nihad » vr mar 26, 2010 11:10 am

Dan spelen we toch die finale niet? Ik bedoel, voor Ajax heeft de beker geen toegevoegde waarde en om de finale af te werken in een stadion met alleen supporters van de tegenstander is m.i. een farce. Leg dat maar eens uit in het buitenland, zeker als je het WK wil organiseren.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 26, 2010 11:15 am

joey schreef:F. is belangrijk voor Rotterdam, maar de aanwezigheid van Ajax-supporters is dat niet. Die kost alleen maar geld.
Als dat de gedachte is, moet je geen landelijke evenementen als een bekerfinale organiseren.

Het gaat hier niet om een thuiswedstrijd van Feyenoord, waarbij Ajax de bezoekende club is. Het gaat om twee finalisten in de KNVB-beker.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mar 26, 2010 11:23 am

Dat is een formeel standpunt, Ko. In de praktijk is het gewoon F-Ajax. Aboutaleb zou echt de supporters van Heerenveen niet verbieden om te komen.

Kijk, ik vind het jammer. Maar dit is een tijd waarin je stemmen wint met stoere verhalen over stadscommando's. Dan raakt de nuance al snel uit zicht.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 26, 2010 11:30 am

joey schreef:Dat is een formeel standpunt, Ko.
Natuurlijk is het dat. Maar dat hóórt het ook te zijn.

Je kunt niet de Champions League-finale organiseren en zeggen: "Beide clubs 20.000 kaarten, tenzij een riskante Engelse club de finale haalt. Van die club zijn de fans misschien niet welkom, of alleen in kleinere aantallen."

Als je een finale organiseert, moet je instaan voor de gelijke behandeling van de finalisten, wie die finalisten ook zijn. En anders moet je het niet organiseren.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mar 26, 2010 11:38 am

In dit geval ligt het anders. De supporters van Ajax waren al niet welkom in Rotterdam.

Tja, lastig...

Een burgemeester heeft het recht om supporters niet toe te laten. Doe je weinig aan. Hij kan het organiseren van een evenement toestaan en tegelijkertijd besluiten dat die of die groep mensen niet zal worden toegelaten tot dat evenement. Vervolgens is het aan de organiserende partij, i.c. de KNVB, om te bepalen of men op die voorwaarden het evenement nog in Rotterdam wil laten plaatsvinden. In dit geval kan ik me voorstellen dat de KNVB dan naar een andere locatie gaat zoeken.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 26, 2010 11:41 am

joey schreef:In dit geval kan ik me voorstellen dat de KNVB dan naar een andere locatie gaat zoeken.
Dat zouden ze inderdaad moeten doen, ja. En Ajax zou er ook duidelijke taal over moeten spreken: het is absoluut, maar dan ook voor 100% ondenkbaar dat die finale gespeeld wordt zónder dat er evenveel Ajacieden als Feyenoorders op de tribune mogen zitten. Omdat het in strijd is met alles wat een bekerfinale (als evenement) zou moeten zijn en omdat het sportief oneerlijk is (maak er dan een uit- en een thuisduel van; dát zou zonder uitsupporters mogen).

K.
Still alive...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr mar 26, 2010 11:48 am

Eens met de vorige sprekers. Maar waar dan? Het moet wel een behoorlijk stadion zijn, en de Arena zal ook wel problemen opleveren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 26, 2010 11:51 am

Welke stad heeft er zin in Feyenoord-Ajax? Ik vrees geen enkele.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 26, 2010 11:58 am

Misschien draait het wel uit op een uit- en een thuisduel. Zonder supporters van de bezoekende ploeg.

(Zou niet ongunstig zijn, want de kans dat f. over twee wedstrijden tegen ons stunt, acht ik nog veel kleiner dan de kans dat ze dat in één duel doen).

K.
Still alive...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr mar 26, 2010 11:59 am

Minder leuk maar een goed alternatief als AJAX supporters niet welkom zijn.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mar 26, 2010 12:00 pm

Spelen we die bekerfinale toch helemaal niet? Gaan we loten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mar 26, 2010 12:04 pm

Kowalczyk schreef:Dat zouden ze inderdaad moeten doen, ja.
Dat is dan ook de manier: dat de KNVB de directie van De Kuip onder druk zet en de directie van De Kuip Aboutaleb/de hoofdcommissaris van politie. En dan maar hopen dat het werkt.

En Ajax zou er ook duidelijke taal over moeten spreken: het is absoluut, maar dan ook voor 100% ondenkbaar dat die finale gespeeld wordt zónder dat er evenveel Ajacieden als Feyenoorders op de tribune mogen zitten. Omdat het in strijd is met alles wat een bekerfinale (als evenement) zou moeten zijn en omdat het sportief oneerlijk is (maak er dan een uit- en een thuisduel van; dát zou zonder uitsupporters mogen).
Ondenkbaar? :confused.gif:

Ajax is geen partij. Ajax kan een heleboel roepen, maar dat gaat weinig uithalen. Dat is meer voor de bühne dan voor iets anders. Uiteindelijk moet Ajax gewoon voetballen, niet komen opdagen is geen optie. Afgezien van alles heeft dat grote sportieve consequenties voor de komende jaren. Ik neem aan dat Ajax dan namelijk een flinke tijd uit het bekertoernooi zal worden geweerd.

De KNVB gaat over de sportieve aspect van dit probleem, de Driehoek van Rotterdam over het 'veiligheidstechnische'. De KNVB zal namens beide teams de zaak van de Ajax-supporters moeten bepleiten. En op gepaste wijze druk moeten uitoefenen dus.

Nihad

Bericht door Nihad » vr mar 26, 2010 12:12 pm

Ik neem aan dat Ajax dan namelijk een flinke tijd uit het bekertoernooi zal worden geweerd.
Nou, wat vervelend zeg. De beker is m.i. alleen de finale en meer niet.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » vr mar 26, 2010 12:13 pm

Kowalczyk schreef:Misschien draait het wel uit op een uit- en een thuisduel. Zonder supporters van de bezoekende ploeg.

K.
Dan gaat de bondscoach weer moeilijk doen.. normaliter is de wedstrijd na de competitie en nu opeens voor de laatste speelronde.
Alleen dit al is een nadeel voor Ajax. Tenslotte bestaat er een kans dat op de laatste speelronde alles pas beslist gaat worden.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr mar 26, 2010 12:18 pm

joey schreef:Ik neem aan dat Ajax dan namelijk een flinke tijd uit het bekertoernooi zal worden geweerd.
Zou het?

Volgens mij krijg je een 0-3 administratieve nederlaag aan je kont, maar van een schorsing ben ik niet zeker. Bovendien: als je er een zaak van maakt en als punt aanvoert dat de omstandigheden in de finale aantoonbaar in het voordeel van één partij waren... ik denk dat je juridisch nog wel eens je gelijk kon halen ook.

K.
Still alive...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr mar 26, 2010 12:23 pm

Tsja, als Rotterdam niet wil dat er een 'normale' finale gespeeld kan worden, dan organiseren ze die finale toch niet meer? Het is een voorrecht, geen straf.

Nu wordt net gedaan alsof het voetbal een last is op de schouders van de samenleving. Ik vind dat het de verantwoordelijkheid is van de KNVB om daar tegenop te treden. Het gaat hier ook om het imago van het voetbal. Dat het voetbal debielen aantrekt, klopt, maar wij willen niet de gevolgen dragen van enkele debielen in Hoek van Holland die niets met het voetbal te maken hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr mar 26, 2010 12:25 pm

joey schreef:De KNVB gaat over de sportieve aspect van dit probleem, de Driehoek van Rotterdam over het 'veiligheidstechnische'.
Ik heb er alle begrip voor als Aboutaleb geen 20000 Ajacieden in zijn stad wil. Maar dan zal de KNVB dus naar een andere oplossing moeten zoeken (een uit- en thuisduel bijvoorbeeld). En daarvoor zul je ze even flink onder druk moeten zetten ja, dat denk ik wel. Anders zeggen ze: we spelen de bekerfinale voor 50000 stuks ongedierte. Dat is immers de makkelijkste 'oplossing'.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 26, 2010 12:31 pm

Ik vind een finale over twee duels geen geslaagde optie. Een finale hoort één wedstrijd te zijn waar een beslissing valt. Geen rekenwerk met uit en thuis gescoorde doelpunten, geen behoudend voetbal omdat er nog een tweede wedstrijd komt. Gewoon 90 minuten spelen, al dan niet met verlenging en strafschoppen.

Mijn opties:

- Wedstrijd gewoon spelen in Rotterdam met evenveel supporters van beide clubs.
- Wedstrijd op een andere locatie met evenveel supporters van beide clubs.

In andere gevallen wat mij betreft geen wedstrijd. Ajax moet niet gaan spelen zonder aanhang. Dat past niet bij een bekerfinale en ik vind het ook niet eerlijk naar de aanhang toe.
Nil volentibus arduum

Nihad

Bericht door Nihad » vr mar 26, 2010 12:43 pm

Het is toch absurd dat we hier een discussie over hebben? We zijn verdorie verruit de grootste en populairste club van Nederland. En dan bij een finale om een nikszeggende beker mogen we opeens geen supporters meenemen. :excited.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 26, 2010 12:45 pm

Als Rotterdam geen clash wilt tussen Ajax en Feyenoordsupporters dan is er echt geen andere stad die dat wel zou willen hoor. Bovendien zijn De Kuip en De Arena de grootste stadions.....
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr mar 26, 2010 1:03 pm

Bertje schreef:Tsja, als Rotterdam niet wil dat er een 'normale' finale gespeeld kan worden, dan organiseren ze die finale toch niet meer?
Daar zal het misschien in de toekomst op neerkomen, ja. Al zal het zoeken worden naar een stad die zo'n finale wél wil. Dat zegt Jöhnk terecht. Een wedstrijd tussen Ajax en F. is gewoon een hete aardappel. Een gemeente die zo'n wedstrijd toestaat maakt een hoop kosten, met als risico dat er alleen ellende voor terugkomt.
Nu wordt net gedaan alsof het voetbal een last is op de schouders van de samenleving. Ik vind dat het de verantwoordelijkheid is van de KNVB om daar tegenop te treden. Het gaat hier ook om het imago van het voetbal. Dat het voetbal debielen aantrekt, klopt, maar wij willen niet de gevolgen dragen van enkele debielen in Hoek van Holland die niets met het voetbal te maken hebben.
Dat is me te simpel. Voetbal is geen pingpong. Er is het een en ander misgegaan in het verleden. En bepaalde supportersgroepen van Ajax en F. hebben daarbij vooropgelopen met hun stammenstrijd, vandalisme en verbale agressie. Daar kan de KNVB helemaal niets aan doen. Het is ook geen incident, maar een structurele zaak. Zo eerlijk moet je zijn. Je hebt het wel over hele groepen lieden die door de ME en politie met honden van elkaar gescheiden moeten worden, omdat ze er anders een veldslag van maken. Supporters geven altijd maar de schuld aan anderen: aan de burgemeester, aan de politie, aan wie dan ook. Het is janken en jammeren, maar als Ajax iets wint en er mag een feestje komen op het Leidseplein breken de heren de boel af. Tja...

Het voetbal wordt inderdaad in toenemende mate gezien als een probleem voor de samenleving, maar daar hebben jij en ik en de meeste supporters van Ajax maar ook de meeste supporters van F. of van andere clubs geen schuld aan. Dat is het lullige. Het gaat om een kleine groep, maar ik kan me wel voorstellen dat een burgemeester die kleine groep niet in zijn stad wil hebben. Tegelijkertijd zijn wij de dupe, want wij kunnen niet op een prettige manier met onze club mee. Heel frustrerend.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 26, 2010 1:06 pm

Wie denk je dat er alsnog naar Rotterdam afreizen als er geen supporters aanwezig mogen zijn? De relatief grote groep supporters die voor het voetbal komt óf de groep relschoppers?
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 26, 2010 5:50 pm

Aboutaleb heeft er maar voor te zorgen dat zijn stad dit evenement aan kan. Kan niet ligt op het kerkhof en...

Als dit al niet lukt, hoe willen ze dan een WK in goede banen leiden.

LucaS

Bericht door LucaS » vr mar 26, 2010 6:59 pm

Dan laten ze maar geen supporters van Feyenoord toe.
Natuurlijk is Ajax wel partij in deze kwestie. Een finale kent geen thuisploeg, dus als de gemeente Rotterdam niet wil garanderen dat er 15.000 Ajax supporters welkom zijn, dan dient de KNVB Rotterdam de finale af te nemen. Zo niet, moet Ajax de wedstrijd laten lopen.
Overigens, als Ajax kampioen wordt en de bekerfinale niet speelt, is het in augustus Ajax - Feyenoord voor de Cruijffschaal
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie