Benfica - Ajax 07-11-2018

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: Benfica - Ajax 07-11-2018

Bericht door Monkey Tonk » za nov 10, 2018 9:00 am

Marillion schreef:Zo erg was het toch niet? Ok, er zijn een aantal overtredingen gemaakt. Maar ik vond het niet buitensporig of zo.
Als je telkens iemand op de enkels schopt ziet het er niet zo heel erg uit (want de bal zit daar nu eenmaal vlakbij), maar zo schop je wel Marco van Basten zijn carriere uit. Ze gingen niet voor de bal in dat soort duels. Maar Ajax deed het goed terug. Die actie van Tagliafico waarbij hij wel even op doel zou schieten. haha. Dat was een verschrikkelijke doodschop hoor. Normaal houdt een speler dan in, maar hij schopte nu gewoon keihard door. Gelukkig liep dat nog goed af.

Het is alleen jammer dat er zo'n kloof zit tussen wat de spelers ervaren (en dus ook terugdoen) en wat de scheidsrechter ziet. Benfica zette in de eerste wedstrijd deze toon met allerlei charges op de hoofden van Ajaxieden. Die bikkelharde actie van de Ligt komt niet zomaar uit de lucht vallen. Benfica is gesneden uit het geniepige hout van de Zuid-Amerikaanse houthakkers van weleer. Ajax is in deze serie niet voetballend gegroeit maar wel naar een onverwachte volwassenheid. Da's ook goed. Nu weten Europese tegenstanders dat je dit niet hoeft te proberen, want Ajax is niet te intimideren. Het is goed om te zien wie er bij Ajax bereid zijn om uit te delen als dat nodig is.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za nov 10, 2018 9:36 am

Als Ajacieden het doen zijn het bikkelharde overtredingen en om een doodschop wordt gelachen maar die van de ander zijn geniepig, heerlijk zo'n roodwitte bril. :smallgrin.gif:

BTW, van Basten heeft zelf het begin van zijn enkel ingeluid door een achterlijke sliding in te zetten, meen dat het nog in de Meer was maar voor dat soort dingen hebben wij hier AC.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za nov 10, 2018 9:47 am

InnerHarbour schreef: BTW, van Basten heeft zelf het begin van zijn enkel ingeluid door een achterlijke sliding in te zetten, meen dat het nog in de Meer was maar voor dat soort dingen hebben wij hier AC.
Klopt de basis van zijn structurele enkelblessure komt voort uit een tackel die hij met twee benen inzette op een speler van Groningen.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za nov 10, 2018 9:50 am

Volgens mij kwam het voort uit frustratie weet het niet zeker meer. Doodzonde, zelden zo'n mooie spits gezien die eigenlijk alles kon. :biggthumpup.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za nov 10, 2018 9:54 am

InnerHarbour schreef:Volgens mij kwam het voort uit frustratie weet het niet zeker meer. Doodzonde, zelden zo'n mooie spits gezien die eigenlijk alles kon. :biggthumpup.gif:
Zoals Diego Maradona ooit zei "als Van Basten nog een paar jaar fit was gebleven, dan was hij de grootste aller tijden geworden".

Heeft Diego dat gezegd? Nee. :smallgrin.gif: Maar dat staat wel als quote genoteerd in een special over Pluisje waar de Nederlandse journalisten niet de kans kregen om persoonlijk met hem te spreken dus hebben ze alle Diego soundbites maar zelf uit hun duim gezogen. :smile-ajax.gif:

Johan Cruijff heeft ook nog een keer iets gezegd aangaande hemzelf als trainer en Van Basten als speler....

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za nov 10, 2018 10:00 am

InnerHarbour schreef:Volgens mij kwam het voort uit frustratie weet het niet zeker meer.
Jep geloof dat ie inderdaad mot met een Groningen gozer had en een wat overdreven overtreding 'terug' maakte.
Met een keiharde blocktackel kwam Marco één, zo'n overtreding die echt gevaarlijk is niet in de laatste tijd ook voor jezelf.

Betwijfel echter of hij dezelfde Groningen speler onderuit kegelde als die hij op het oog had om slachtoffer te maken, maar uiteindelijk was ie uiteraard zelf 't grootste slachtoffer dat ie met die actie maakte.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za nov 10, 2018 10:04 am

Bij die actie overigens, daar controleert hij eerst een bal niet goed. Bij een aanname springt de bal te ver van zijn voet af en daar rent Marco dan keihard achteraan om vervolgens twee gestrekte poten in te zetten als de tegenstander eerder bij die bal is.

Maar anyway Johan heeft daar ook nog weleens iets over gezegd al weet ik niet of veel mensen nog perse willen horen wat C allemaal zei.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za nov 10, 2018 11:55 am

InnerHarbour schreef:Als Ajacieden het doen zijn het bikkelharde overtredingen en om een doodschop wordt gelachen maar die van de ander zijn geniepig, heerlijk zo'n roodwitte bril. :smallgrin.gif:
Ajax speelt om te voetballen. Benfica wilde dat op die manier ontregelen. Ajax liet zich niet intimideren en betaalde met gelijke munt terug. Normaal speelt Ajax natuurlijk niet zo. Het zou alleen een zwakte zijn als een team niet op die manier kon reageren op provocatie (zoals bijvoorbeeld Liverpool tegen Real Madrid). Liever zie je dat de scheidsrechter het in goede banen leidt. Die schop van Tagliafico was dan nooit gebeurt, en die was voor mij diep rood. In beide wedstrijden had de scheidsrechter weinig kaas gegeten van voetbal, en voetballers voelen dat aan, dus Tagliafico wist dat hij daarmee weg kon komen.

De overtreding die je volgens mij vaker begint te zien is die waarbij de bal aankomt en een van de twee spelers in een duel voor de bal lijkt te gaan, maar in feite voor de speler gaat. Dat verschil aanvoelen is niet voor elke scheidsrechter even makkelijk, maar als het een trend is die tijdens een wedstrijd doorgaat moet hij dat wel kunnen zien, en niet ieder geval als geisoleerd beschouwen.

Historicus

Bericht door Historicus » za nov 10, 2018 3:04 pm

InnerHarbour schreef:Als Ajacieden het doen zijn het bikkelharde overtredingen en om een doodschop wordt gelachen maar die van de ander zijn geniepig, heerlijk zo'n roodwitte bril. :smallgrin.gif:

BTW, van Basten heeft zelf het begin van zijn enkel ingeluid door een achterlijke sliding in te zetten, meen dat het nog in de Meer was maar voor dat soort dingen hebben wij hier AC.
Tegen FC Utrecht, toch?

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za nov 10, 2018 3:09 pm

Nee, tegen Groningen; een overtreding op Edwin Olde Riekerink uit mijn hoofd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Benfica - AFC Ajax wo 7-11, 21:00

Bericht door Cruijff » di nov 27, 2018 2:33 am

brigade zuid schreef:Worden gele kaarten na de groepsfase kwijtgescholden? We hebben er aardig wat inmiddels.
raymon schreef:Volgens mij pas voor de halve finale. Dus zou je theoretisch, als het score verloop het toelaat, wat gele kaarten kunnen pakken. Dan mis je mensen wel bij de laatste wedstrijd tegen Bayern maar goed, dat is dan jammer.
Jep de gele kaarten tikken al aardig aan.
Real Madrid had er, zeker toen ze nog gecoacht werden door Mourinho, wel een handje van om in de 5e poulewedstrijd bewust wat kaarten te pakken omdat het uitzitten van een schorsing in poule wedstrijd 6 er in veel CL jaargangen voor hen niet echt toe deed.

Maar De Ligt baalde al echt als een stekker dat hij AEK thuis met een lichte blessure moest toekijken, die lijkt me zo ongeveer de allerlaatste persoon die bewust Bayern thuis zou skippen met een expres gepakte schorsing.

Wel kun je nadat je in de volgende ronde op Anfield de 0-3 en de 0-4 hebt gemaakt natuurlijk best die kaart pakken waardoor je de return mist.
Die tweede wedstrijd van de 1/8e finale in de CL in de JC Arena doet er dan weinig meer toe en win je waarschijnlijk ook wel met een paar doelpunten verschil van Liverpool.

elliquido

Bericht door elliquido » di nov 27, 2018 10:25 am

Liverpool gaat toch naar de Europa League? :ajaxsmiley.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di nov 27, 2018 2:03 pm

Die AC zuipt niet alleen, hij zit ook aan de coke. :biggrin.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di nov 27, 2018 2:56 pm

elliquido schreef:Liverpool gaat toch naar de Europa League? :ajaxsmiley.gif:
Dat is zeer goed mogelijk.
Maar als ik van die 3 clubs van naam eentje mag kiezen die niet in de volgende ronde komt, laat dan PSG er maar uit vliegen

elliquido

Bericht door elliquido » di nov 27, 2018 3:11 pm

Cruijff schreef:
elliquido schreef:Liverpool gaat toch naar de Europa League? :ajaxsmiley.gif:
Dat is zeer goed mogelijk.
Maar als ik van die 3 clubs van naam eentje mag kiezen die niet in de volgende ronde komt, laat dan PSG er maar uit vliegen
we winnen eerder van psg dan van liverpool
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di nov 27, 2018 3:33 pm

Hmmm dat weet ik zo net nog niet.

Napoli en AS Roma zijn in mijn ogen wel tegenstanders die je moet kunnen hebben. Maar dat lijken me mooiere opponenten voor de kwart of halve finale.

Plaats reactie