Voorbereiding 2016-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Voorbereiding 2016-2017

Bericht door Mr. Ajax » wo jul 20, 2016 9:51 am

Marillion schreef:
Demosthenes schreef:Zag net een samenvatting van de wedstrijd tegen die Russen (op De Tokeomst), maar Viergever is er nog niet op vooruit gegaan, Sinkgraven gaat weer op dezelfde manier de mist in als vorig seizoen. Westermann is niet (meer?) de snelste.
Zo'n Viergever is achterin de eerste om weer door het ijs te zakken. Vorig seizoen heeft hij het goed opgepakt maar dat was wel in een relatief veilige omgeving omdat De Boer meer voor zekerheid koos. Als Bosz het elftal meer aanvallend wil laten spelen valt die zekerheid weg.

In Sinkgraven heb ik ook weinig vertrouwen. Hij mist actieradius en is ook nogal bleu. Mooie speler voor een potje zomeravondvoetbal maar ik zie hem geen plaats veroveren op het middenveld van Ajax.
Ik vind SInkgraven nog altijd enorm veel potentie hebben, en die jongen is volgens mij een week of twee geleden 19 geworden. Ik schrijf hem zeker nog niet af. Hij moet wel stappen gaan maken, dat balverlies-op-cruciale-plekken-op-het-middenveld-gedoe is echt niet normaal. Tegen de Russen laatst weer zo eentje.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jul 20, 2016 10:34 am

Alleen Feyenoorders blijven altijd tiener en talentvol :ajaxsmiley.gif: , Sinkgraven is in april 21 geworden.
https://www.wikiwand.com/nl/Daley_Sinkgraven
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo jul 20, 2016 11:27 am

Bizar eigenlijk he. We roepen dat die jongen nog erg jong is en dat het er misschien wel uit kan komen, maar als je het dan op internationaal niveau bekijkt, dan zie je zo veel voetballers die op hun 21ste zo gigantisch veel verder zijn. Los even of je ze allemaal helemaal kan vergelijken qua positie, maar die jongen is dus qua leeftijd vergelijkbaar met Draxler, Sané, Kimmich bij Duitsland (om er gewoon even drie te noemen) en Imbula, Rabiot en Coman bij Frankrijk of Alli en Dier bij Engeland. Etcetera. Etcetera. En dan heb je met 7-8 miljoen toch echt een van de grootste talenten van NL te pakken dus. :aai.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 11:33 am

Demosthenes schreef:Zag net een samenvatting van de wedstrijd tegen die Russen (op De Tokeomst), maar Viergever is er nog niet op vooruit gegaan, Sinkgraven gaat weer op dezelfde manier de mist in als vorig seizoen. Westermann is niet (meer?) de snelste.
Marillion schreef:Zo'n Viergever is achterin de eerste om weer door het ijs te zakken. Vorig seizoen heeft hij het goed opgepakt maar dat was wel in een relatief veilige omgeving omdat De Boer meer voor zekerheid koos.
Hebben jullie goed naar Viergever gekeken in een aantal wedstrijden en dan met name die faaldag tegen De Graafschap?? :confused.gif: In het begin had Ajax nog veel de bal, bij 0-0 en 0-1 deed hij alles in zo'n laag tempo... echt obligaat, sloom, bij AFC en menig andere Topklasse amateur zou men woedend op hem worden.

Dan valt de 1-1 en gaat hij, als één van de oudere jongens opeens geforceerd proberen 'de leider' uit te hangen. Je zag gewoon dat hij dat helemaal niet kan, de paniek stond in zijn ogen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 11:34 am

Demosthenes schreef:Zag net een samenvatting van de wedstrijd tegen die Russen (op De Tokeomst), Sinkgraven gaat weer op dezelfde manier de mist in als vorig seizoen. Westermann is niet (meer?) de snelste.
Op 2.32 minuten wordt Westermann er door een redelijk rappe jongen, uitgesprint ja. Kan in een oefenpot eens gebeuren.
http://www.ajax.nl/streams/ajax-actueel ... ovetov.htm

Moment in de eerste 25 seconden vind ik kwalijker en dommer. Of überhaupt hoe na 43 seconden 'highlights' de bal, met dank aan Sinkgraven, Viergever en een jongeling de bal al in je netje ligt

Persoonlijk wel gecharmeerd van na 2.10 minuten die voorzet van buitenspeler Muric, prima verlengd door Cassiera. Bij zijn goal doet Cassiera het ook zeer bekeken, hield prima het overzicht en rondt af.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo jul 20, 2016 1:00 pm

De opstelling van vanmiddag verraadt dus de opstelling voor vanavond (en daarmee de opstelling tegen PAOK):
Opstelling #Ajax: Onana; Dankerlui, De Ligt, Westermann, Lartey-Sanniez; De Jong, Sinkgraven, Gudelj; Muric, Zivkovic, Cerny. #bezaja

Dan wordt het vanavond dus:
Cillessen, Tete, Veltman, Riedewald, Dijks, vdBeek, Bazoer, Klaassen, Cassierra, Dolberg, El Ghazi.

Verrassend wel.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 1:05 pm

Peter schreef:De opstelling van vanmiddag verraadt dus de opstelling voor vanavond (en daarmee de opstelling tegen PAOK):
Dat laatste zou ik niet meteen willen zeggen.
Ik zou Milik, hoewel a.s. woensdag pas net een paar dagen van vakantie terug, tegen PAOK namelijk gewoon opstellen.

In de punt van de spits verdient uiteraard Cassierra de kans. Milik zou ik dan vals op links laten spelen zodat je af en toe snel kunt counteren of ik zou het middenveld zo indelen dat Milik met steun van een paar brekers vaak net achter die spits kan opduiken, rand zestien een paar in schietpositie komt.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jul 20, 2016 1:10 pm

Cassiera rechtsbuiten? Wat is er met AEG gebeurd?

Is er ergens een link naar de wedstrijd?
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 1:18 pm

Lionel schreef:Cassiera rechtsbuiten? Wat is er met AEG gebeurd?
Cassierra evt op de flank idd, of in een ander soort systeem samen met Dolberg en/of Milik. Met El Ghazi weinig opmerkelijks aan de hand toch, die speelt vanavond in de 2e wedstrijd waarin Bosz zijn 'A-opstelling' hanteert.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jul 20, 2016 1:30 pm

Cassierra, Dolberg, El Ghazi.
Zou dit, als het klopt, niet een beetje licht zijn voor een wedstrijd waarin plaatsing voor de CL centraal staat? Youness erbij en toch maar Milik?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 1:36 pm

Demosthenes schreef:
Cassierra, Dolberg, El Ghazi.
Zou dit, als het klopt, niet een beetje licht zijn voor een wedstrijd waarin plaatsing voor de CL centraal staat? Youness erbij en toch maar Milik?
Younes is geblesseerd geraakt Demo, hopelijk niet al te zwaar maar door hem kan wel een streep.
Milik toch maar erbij halen, ben ik het mee eens.

Voorhoede zoals hierboven genoemd is wellicht licht... maar óók frivool, creatief, aanvallend. Om de gunst van het publiek weer te winnen moet je aanvallen, kansen creëren. Ik zie liever een ploeg die durft een aantal fouten maken dan dat we vrijwel niets creëren maar 'het wel redelijk goed staat'. :blush.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo jul 20, 2016 1:54 pm

Reken dan maar op Dolberg op links.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » wo jul 20, 2016 2:12 pm

Oh AEG speelt. Foutje. Maar Younes speelt sowieso. Lijkt mij het enige zekerheidje.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:18 pm

Lionel schreef:Oh AEG speelt. Foutje. Maar Younes speelt sowieso. Lijkt mij het enige zekerheidje.
:excited.gif: :biggrin.gif: :excited.gif:

In wat voor een tunnel zit je? Younes is afgehaakt met een blessure.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo jul 20, 2016 2:33 pm

Ik vind Van de Beek, Bazoer, en Klaassen - mocht dat inderdaad ons middenveld worden vanavond en dus tegen PAOK - wel veel te licht. Zit weinig tot geen duelkracht en recuperatie vermogen in, dat kan nooit goed gaan tegen een elftal felle Grieken die er vol op klappen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:35 pm

Mr. Ajax schreef:Ik vind Van de Beek, Bazoer, en Klaassen - mocht dat inderdaad ons middenveld worden vanavond en dus tegen PAOK - wel veel te licht. Zit weinig tot geen duelkracht en recuperatie vermogen in, dat kan nooit goed gaan tegen een elftal felle Grieken die er vol op klappen.
Hangt ervanaf. Gudelj is nu naar het tweede team verplaatst.

Gudelj is veel te langzaam en slordig in de passing.
Daarom lijken de andere middenvelders steeds nét één stap te laat te komen. Dat is al meteen 180 graden anders als je spelers hebt die net iets sneller zijn en VOORAL (!!) als je de bal niet telkens zo makkelijk verspeelt.

Achter tegenstanders aan rennen is immers veel vermoeiender dan zelf in balbezit zijn en de bal het werk laten doen.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jul 20, 2016 2:43 pm

Cruijff schreef:
Lionel schreef:Oh AEG speelt. Foutje. Maar Younes speelt sowieso. Lijkt mij het enige zekerheidje.
:excited.gif: :biggrin.gif: :excited.gif:

In wat voor een tunnel zit je? Younes is afgehaakt met een blessure.
Straks, in de basis. Niet vanavond.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 2:46 pm

Lionel schreef:Straks, in de basis. Niet vanavond.
Vooruitzicht is dat hij er nog wel even uit ligt. :blush.gif:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo jul 20, 2016 2:47 pm

Cruijff schreef:
Mr. Ajax schreef:Ik vind Van de Beek, Bazoer, en Klaassen - mocht dat inderdaad ons middenveld worden vanavond en dus tegen PAOK - wel veel te licht. Zit weinig tot geen duelkracht en recuperatie vermogen in, dat kan nooit goed gaan tegen een elftal felle Grieken die er vol op klappen.
Hangt ervanaf. Gudelj is nu naar het tweede team verplaatst.

Gudelj is veel te langzaam en slordig in de passing.
Daarom lijken de andere middenvelders steeds nét één stap te laat te komen. Dat is al meteen 180 graden anders als je spelers hebt die net iets sneller zijn en VOORAL (!!) als je de bal niet telkens zo makkelijk verspeelt.

Achter tegenstanders aan rennen is immers veel vermoeiender dan zelf in balbezit zijn en de bal het werk laten doen.
Die bal raak je toch wel een keer of wat kwijt gedurende 90 minuten. Dan moet je hem ook zo snel mogelijk zien terug te pakken. Dat laatste gaat niet lukken met die drie, vrees ik. Gudelj wordt daarin wel onderschat, vind ik, die jongen houdt veel tegen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 20, 2016 2:58 pm

Mee eens. Ik zal hier even een gewaagde voorspelling doen. Gudelj gaat een belangrijke pion worden voor Ajax onder Bosz. Precies vanwege het snel willen terugveroveren van de bal.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 3:03 pm

andere middenvelders steeds nét één stap te laat te komen. Dat is al meteen 180 graden anders als je spelers hebt die net iets sneller zijn en VOORAL (!!) als je de bal niet telkens zo makkelijk verspeelt.

Die bal raak je toch wel een keer of wat kwijt gedurende 90 minuten. Dan moet je hem ook zo snel mogelijk zien terug te pakken. Dat laatste gaat niet lukken met die drie, vrees ik.
Dat is dogmatische Ajax praat hè. Meteen heel veel tijd en energie gooien in die bal zo snel mogelijk willen hebben. Daardoor als gekke stieren gaan rondrennen.
Een hoop andere ploegen, bijv 't nationale team van Portugal denken juist dat je met loeren en met slechts een beperkt aantal spelers druk zetten door een fout van de tegenstander de bal wel een keer krijgt. En dan lanceren ze (als Ronaldo niet meedoet veelal jonge en) snelle spelers.

Ajax zou ook vaak in de tegenstoot kunnen scoren wanneer je zelf gegroepeerd met veel spelers goed staat, ipv met veel mensen naar voren rent en in het veld vóór de bal komt en vervolgens met Viergever & co achterin heel kwetsbaar bent.
Mr. Ajax schreef:Gudelj wordt daarin wel onderschat, vind ik, die jongen houdt veel tegen.
Hangt af van zijn vorm van de dag en het tempo en de finesse van de tegenstander.
In sommige wedstrijden is hij wat ballen veroveren één van de betere. Heeft hij zijn dag niet zo heel erg én gaan dingen te snel dan grossiert hij in onnodige gele kaarten, in balverlies en domme overtredingen.

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo jul 20, 2016 3:23 pm

Yes, 0-1 voor tegen Beziers. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jul 20, 2016 3:29 pm

beelzebub schreef:Yes, 0-1 voor tegen Beziers. :ajaxsmiley.gif:
Jammer dat Ziggo het niet uitzendt.
Er valt zeker niet te concurreren met de Tour de France.

Vanavond het wat grotere affiche Olympique Marseille - Ajax uiteraard wel live op diverse tv kanalen.

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » wo jul 20, 2016 3:48 pm

Opstelling Ajax: Onana; Dankerlui, De Ligt, Westermann, Lartey-Sanniez; De Jong, Sinkgraven, Gudelj; Muric, Zivkovic, Cerny

Dit is de opstelling, De Jong gewisseld na kleine beenblessure. Aangezien tegen Marseille de beoogde 11 aan de aftrap komen voor tegen PAOK kunnen we het volgende concluderen.

Van de Beek vervangt Gudelj

Achterhoede; Tete - Veltman - Riedewald - Dijks
Middenveld; Klaassen - Bazoer - Van de Beek (punt naar voren of achteren is de vraag)
Voorhoede; El Ghazi - Cassierra/Dolberg - Younes*

Younes niet mee maar zou wel op tijd fit zijn voor PAOK. Grote vraag blijft de spits tegen PAOK, wordt dat Dolberg of Cassierra? Verder opvallend dat El Ghazi ondanks zijn matige prestaties er nog niet is uitgespeeld door Muric of Cerny.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo jul 20, 2016 4:01 pm

Ik vind het ook opvallend dat ze beide (Cerny en Muric dus) in het 'tweede elftal' beginnen. Zeker nu Younes niet van de partij is.

Cruijff schreef:
andere middenvelders steeds nét één stap te laat te komen. Dat is al meteen 180 graden anders als je spelers hebt die net iets sneller zijn en VOORAL (!!) als je de bal niet telkens zo makkelijk verspeelt.

Die bal raak je toch wel een keer of wat kwijt gedurende 90 minuten. Dan moet je hem ook zo snel mogelijk zien terug te pakken. Dat laatste gaat niet lukken met die drie, vrees ik.
Dat is dogmatische Ajax praat hè. Meteen heel veel tijd en energie gooien in die bal zo snel mogelijk willen hebben. Daardoor als gekke stieren gaan rondrennen.
Een hoop andere ploegen, bijv 't nationale team van Portugal denken juist dat je met loeren en met slechts een beperkt aantal spelers druk zetten door een fout van de tegenstander de bal wel een keer krijgt. En dan lanceren ze (als Ronaldo niet meedoet veelal jonge en) snelle spelers.

Ajax zou ook vaak in de tegenstoot kunnen scoren wanneer je zelf gegroepeerd met veel spelers goed staat, ipv met veel mensen naar voren rent en in het veld vóór de bal komt en vervolgens met Viergever & co achterin heel kwetsbaar bent.
Mr. Ajax schreef:Gudelj wordt daarin wel onderschat, vind ik, die jongen houdt veel tegen.
Hangt af van zijn vorm van de dag en het tempo en de finesse van de tegenstander.
In sommige wedstrijden is hij wat ballen veroveren één van de betere. Heeft hij zijn dag niet zo heel erg én gaan dingen te snel dan grossiert hij in onnodige gele kaarten, in balverlies en domme overtredingen.
Natuurlijk kan voetbal op verschillende manieren worden gespeeld. Wat jij hier als voorbeeld geeft is een zeer elegante verwoording van je ouderwetse countervoetbal he :ajaxsmiley.gif: . Nou is dat geen vieze woord wat mij betreft, alleen wil ik bij Ajax wel wat anders zien. Jij mag het dogmatishe Ajax-praat noemen, ik noem het een voorkeur voor het agressief en snel terugveroveren van de bal, het liefst nog op de helft van de tegenstander. Heeft trouwens niks met als gekke stieren gaan rondrennen te maken hoor, mits het goed uitgevoerd wordt. En ik mag hopen dat de opdrachten van Bosz iets verder (genuanceerder) reiken dan ' er vol op klappen jongens!'.

Plaats reactie