Ajax - PSV 04-10-2015 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Ajax - PSV 04-10-2015 14:30

Bericht door wimpey » ma okt 05, 2015 8:04 pm

Zuidema schreef:Leuk, die wijsheid achteraf. Valt dat kwartje nou pas? Waarom grijpt hij tijdens de wedstrijd niet in? Je ziet toch dat het glad verkeerd staat?
Omdat ie het niet ziet. 4-2-3-1: een garantie dat je elftal in 2 delen uiteen valt. In dat deel tussen die voorste 4 en de achterste 6 konden Hendrix, Guardado en Pröpper hun goddelijke gang gaan. Want daar lág me een ruimte! :excited.gif:

FdB is steeds defensiever gaan denken. In November 2013 joeg Ajax 45 minuten lang Barcelona over het veld. Dat druk zetten is sinds 2014 passé. Dit seizoen speelt Ajax puur countervoetbal. Door al die clean sheets in NL gingen ze zich verbeelden dat er een goede defensie en organisatie stond. Optisch bedrog, door Celtic, Rapid en Molde al aangetoond. En gisteren door een sterk psv dus.

Maar het ligt uiteraard allemaal aan Cruijff. Die natuurlijk ook geen voetbalinhoudelijke kritiek mag uiten op het ronduit achterlijke systeem en de dito tactiek die FdB hanteert. FdB kan m'n rug op met z'n los-zand afbraakvoetbal. Ik ga wel naar de Toekomst. Daar wordt tenminste wel met cojones gespeeld.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 9:06 pm

De cijfers leken inderdaad nog wel acceptabel. Maar ondertussen hebben we in alle cruciale wedstrijden slecht gepresteerd.

Als je kijkt naar de punten is er natuurlijk op zichzelf nog niets aan de hand. We staan aan kop in Eredivisie en in de EL staat alles dicht bij elkaar. Maar als we er zo kansloos en naïef afgaan in de wedstrijden waar het er echt op aan komt dan zijn de vooruitzichten niet zo best. Want zo'n wedstrijd tegen PSV weegt natuurlijk zwaarder dan wat aardige momenten tegen ADO en Groningen.

Nu blijven we ook nog eens met de kater zitten omdat er eerst weer interlands tussen zitten. Misschien dat het intern bij Ajax de ruimte geeft om nog eens goed na te denken over de invulling van het basiselftal. Hoe zorgen we er voor dat de kwaliteiten van de beschikbare spelers wél tot uiting komen. Want zonder te overdrijven hebben we echt beter materiaal dan we nu te zien krijgen.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma okt 05, 2015 9:21 pm

Marillion schreef: Misschien dat het intern bij Ajax de ruimte geeft om nog eens goed na te denken over de invulling van het basiselftal. Hoe zorgen we er voor dat de kwaliteiten van de beschikbare spelers wél tot uiting komen. Want zonder te overdrijven hebben we echt beter materiaal dan we nu te zien krijgen.
Volgens mij is dat zonneklaar hoor: balans in het elftal. Elf beginnende zwemmers werkt niet. En tien beginners + Gudelj ook niet.
Vijf jaar slecht inkopen wreekt zich nu.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 9:28 pm

Ik zit ondertussen het college van Raymon Verheijen te volgen op RTL7 maar spelen op zondag na een EL wedstrijd op donderdag is gewoon competitievervalsing. Dat was 't dus. :smile-ajax.gif:

Maar wat deze groep betreft. Er zitten absoluut missers tussen maar ik denk dat we met deze groep echt beter kunnen. Alleen moeten we spelers dan wel laten doen waar ze goed in zijn. Neem de spitspositie. Fischer heeft werkelijk niets wat hem een geschikte spits maakt. Waarom staat hij daar? Omdat we er inmiddels in geslaagd zijn om Milik al zijn vertrouwen kwijt te laten spelen. Milik kan niet alles maar bij Polen staat er gewoon een andere kerel in het veld. Bij Ajax moet hij alles doen waar hij niet goed in is.

Het verschil van afgelopen zondag doet in mijn ogen geen recht aan het kwaliteitsverschil tussen de selecties. We zijn weggespeeld omdat er niets van klopte. Het materiaal van Ajax is echt niet veel minder. Zelfs niet met die miskopen erbij. PSV heeft ook maar een paar goede spelers.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma okt 05, 2015 9:33 pm

Vraag is: welke coach maakt wel een lekkere taart van dit deeg?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 9:53 pm

Laat ze daar nou intern eens lekker een paar keer voor met elkaar aan tafel gaan zitten. We hebben een schat aan ervaring en voetbalkennis binnen de organisatie. Gewoon open objectief met elkaar vaststellen wat er niet goed gaat.

Wat hebben we nu aan spelersmateriaal in huis en met welke manier van voetballen komen de kwaliteiten van deze groep het beste naar voren.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma okt 05, 2015 9:59 pm

Marillion schreef:Laat ze daar nou intern eens lekker een paar keer voor met elkaar aan tafel gaan zitten. We hebben een schat aan ervaring en voetbalkennis binnen de organisatie. Gewoon open objectief met elkaar vaststellen wat er niet goed gaat.

Wat hebben we nu aan spelersmateriaal in huis en met welke manier van voetballen komen de kwaliteiten van deze groep het beste naar voren.
Je zou toch verwachten dat dit al vijf jaar main topic is binnen het TH?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 10:06 pm

Het gaat mij om nu. De afgelopen jaren zijn niet meer interessant. Door steeds die hele geschiedenis er bij te betrekken krijg je vervuilde discussies.

De vraag nu is heel simpel: Hoe krijgen we deze groep spelers beter aan het voetballen? Het wil er bij mij niet in dat het antwoord op die vraag niet te vinden is met de beschikbare mensen. We schieten niemand naar de maan.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » ma okt 05, 2015 10:18 pm

Tja, misschien zouden ze eens moeten beginnen met de spelers op de juiste plek zetten. In ieder geval een plek waar de spelers zich prettig en vertrouwd voelen. En mocht dan blijken dat je hiermee niet in een geliefd systeem uitkomt, so be it... Er zijn vele wegen naar Rome.

zeux

Bericht door zeux » ma okt 05, 2015 10:48 pm

Marillion schreef:Het gaat mij om nu. De afgelopen jaren zijn niet meer interessant. Door steeds die hele geschiedenis er bij te betrekken krijg je vervuilde discussies.

De vraag nu is heel simpel: Hoe krijgen we deze groep spelers beter aan het voetballen? Het wil er bij mij niet in dat het antwoord op die vraag niet te vinden is met de beschikbare mensen. We schieten niemand naar de maan.
Het is niet het vervuilen van de discussie.

Als je er van uit kunt gaan dat jouw onderwerp al vijf jaar main topic is van het TH, waarop is dan jouw vertrouwen gebaseerd dat ze er van nú wel goed over na gaan denken?

elliquido

Bericht door elliquido » ma okt 05, 2015 10:49 pm

Marillion schreef:Ik zit ondertussen het college van Raymon Verheijen te volgen op RTL7 maar spelen op zondag na een EL wedstrijd op donderdag is gewoon competitievervalsing. Dat was 't dus. :smile-ajax.gif:
Nu ruk je het enigszins uit het verband. Hij zij dat hem opgevallen was op eindrondes dat teams met 2 dagen rust bijna altijd verloren tov teams met 3 dagen rust. Nu is dat statistisch te mager, dus heeft hij 27.000 wedstrijden bekeken en bleek deze bewering statistisch zeer waar . je kan dus zeggen dat op donderdag Europacup spelen en op zondag weer competitie een vorm van competitievervalsing is.
Het interview was voor de wedstrijd van zondag natuurlijk.

Voetbal vereist een ander type i nspannng dat bijv. Wielrennen. Dus je hersteltijd is daardoor langer.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 06, 2015 7:24 am

Dat schrijf ik toch, alleen enigszins kort samengevat. :ajax.gif:

Ik moet eerlijk zeggen dat hij wel een aantal goede punten had. Het komt allemaal wat pedant over door de manier waarop hij het brengt. Maar als het over zijn vakgebied gaat heeft hij er in ieder geval goed over nagedacht en kan hij onderbouwen waarom hij iets roept. Dat verhaal over snelle en langzame opbouw is iets dat in het wielrennen in ieder geval wel zo is. En ik geloof wel dat dit in het voetbal niet ineens anders werkt. Het is natuurlijk een conservatieve sport.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di okt 06, 2015 7:36 am

Verheijen is inderdaad zeer overtuigd van zijn eigen gelijk, maar ik denk inderdaad dat hij goed weet waar hij het over heeft. Hoe reageerde Derksen op hem? Die vindt dat soort dingen over het algemeen maar onzin.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » di okt 06, 2015 8:24 am

zeux schreef: Volgens mij is dat zonneklaar hoor: balans in het elftal. Elf beginnende zwemmers werkt niet. En tien beginners + Gudelj ook niet. Vijf jaar slecht inkopen wreekt zich nu.
Gudelj was afg. zondag de zwakste zwemmer van alle 22.

Het volgende kán simpelweg niemand ontgaan zijn:

- het gapende gat tussen de voorste 4 en de achterste 6 bij Ajax. Daar paste een booreiland tussen en in die ruimte kon psv naar hartelust combineren en het spel naar zich toe trekken
- FdB wist dit in de rust niet te corrigeren
- AEG stond weer tegen de zijlijn geplakt
- 1:1 met Arias was voor Ajax en leidde tot 100% kansen
- Klaassen stond wederom op een plek waarop ie duels moest uitvechten i.p.v. dat hij in z'n kracht (opduiken in de ruimtes) kon spelen
- de alibiwissels

De basics zijn niet goed verzorgd. Aankopen is een van die basics: die zitten op bank en tribune. Tactiek, spelers in hun kracht laten spelen is een andere. FdB weet het niet, ziet het niet en hij bereikt zijn spelers niet. Zouden ze hem nog serieus nemen? Anticipeert de directie op hetgeen ze voorgeschoteld krijgen? Het is een zootje, maar dat is niet van vandaag of gisteren. FdB is nu de sterke man, naar hem conformeert men zich. Maar dat kan ie dus niet aan, hij heeft juist behoefte aan sturing.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 06, 2015 8:30 am

Duke schreef:Verheijen is inderdaad zeer overtuigd van zijn eigen gelijk, maar ik denk inderdaad dat hij goed weet waar hij het over heeft. Hoe reageerde Derksen op hem? Die vindt dat soort dingen over het algemeen maar onzin.
Het was een keurig interview.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di okt 06, 2015 9:10 am

wimpey schreef: Omdat ie het niet ziet. 4-2-3-1: een garantie dat je elftal in 2 delen uiteen valt. In dat deel tussen die voorste 4 en de achterste 6 konden Hendrix, Guardado en Pröpper hun goddelijke gang gaan. Want daar lág me een ruimte! :excited.gif:

FdB is steeds defensiever gaan denken. In November 2013 joeg Ajax 45 minuten lang Barcelona over het veld. Dat druk zetten is sinds 2014 passé. Dit seizoen speelt Ajax puur countervoetbal. Door al die clean sheets in NL gingen ze zich verbeelden dat er een goede defensie en organisatie stond. Optisch bedrog, door Celtic, Rapid en Molde al aangetoond. En gisteren door een sterk psv dus.

Maar het ligt uiteraard allemaal aan Cruijff. Die natuurlijk ook geen voetbalinhoudelijke kritiek mag uiten op het ronduit achterlijke systeem en de dito tactiek die FdB hanteert. FdB kan m'n rug op met z'n los-zand afbraakvoetbal. Ik ga wel naar de Toekomst. Daar wordt tenminste wel met cojones gespeeld.
Exact! :biggthumpup.gif:

Ik stoor me er geweldig aan dat de spelers de schuld krijgen. Op deze manier is er geen eer te behalen. Riechedly Bazoer bijvoorbeeld is een geweldig talent. Maar ook hij kan die enorme gaten niet dichtlopen.

Kan iedereen een bezoekje aan de Toekomst aanraden. Kost niets en je krijgt nog leuk voetbal te zien ook. Gelukkig waait daar een geheel andere wind. Nu nog een coach die Ajax 1 goed neerzet en durft te laten voetballen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di okt 06, 2015 9:49 am

De Boer en Overmars zitten in juni om de tafel en tekenen het elftal van 15/16. Ze ontdekken wat gaten en willen deze opvullen. Ze zien dat Sinkgraven zich begint aan te passen en dat Bazoer grote stappen maakt. Desalniettemin mist men wat in de gehele breedte. Vuur en passie en iemand met laufpensum. Ze pakken het lijstje erbij en dat blijkt een kleurenfoto van Gudelj te zijn. Die moeten we halen! Minpunten? Weinig dwingend en een matige handelingssnelheid. Pluspunten? Goed schot en een sterke uitstraling. Een winnaar.
Ze zijn het al gauw met mekaar eens dat hij de missing link is. Ze weten dat ze dan in een half jaar 14 miljoen aan middenvelders uitgeven, maar dan heb je ook de crème de la crème te pakken. Marc vraagt zich nog af hoe de Boer zijn middenveld dan wil neerzetten, maar de Boer pent drie namen neer: Sinkgraven - Gudelj - Klaassen. Gudelj als verdedigende schakel en Sinkgraven en Klaassen die zorgen voor diepte. OK, zo gaan we doen.

Begin september is de conclusie dat het spelen met een verdedigende middenvelder niet kan, want Gudelj viel erg door de mand. De Boer snapt er niks van dat die Gudelj die rol niet kan vervullen.
De oplossing ligt er in dat je het systeem verandert. We komen ook wel erg weinig in de 16 he Marc? Ja, misschien moeten we zorgen dat Klaassen op 10 staat. Maar heb je Sinkgraven gezien? Nou, die laat dan z'n man lopen en dan heb je de poppen aan het dansen! Tja, dan zet je Bazoer en Gudelj als controleurs er naast en heb je iets wat misschien kan gaan werken, Frank. En Sinkgraven zetten we gewoon linksbuiten met een opdrachtje, zo beaamt Frank.
Begin oktober is de conclusie dat de samenwerking tussen Klaassen en Milik niet werkt. Ze snappen er niks van. Die Milik houdt geen bal vast en Sinkgraven heeft veel te weinig dreiging. Laten we kiezen voor de onvoorspelbaarheid en Fischer in de spits zetten. Younes deed het niet gek, dus die mag dan het veld breed houden. En het middenveld dan Frank? Bazoer loopt zich de ballen uit de broek, maar Gudelj en Klaassen hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Nou, laten we even afwachten hoe onze nieuwe voorste linie opereert, want misschien valt alles nu wel op zijn plek. Soms moet je gewoon geluk hebben dat alles opeens werkt en PSV is ook zwaar gehavend. En toen was het zondag....

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di okt 06, 2015 10:07 am

...en werd De Boer wakker.

Ajax 1 trainen is geen hobby, het is een vak, verdomme. :1evil.gif:

Zulke wedstrijden verloren we vorig seizoen zogenaamd door een gebrek aan Vuur en Passie. Nu hebben we Vuur en Passie gekocht voor zes miljoen en verliezen we nog. Zou het aan iets anders liggen?

Alexander

Bericht door Alexander » di okt 06, 2015 10:20 am

En het andere gedeelte van Vuur en Passie zit op de tribune.

Ik lees ergens dat het de Boer was opgevallen dat Fisher en Klaassen steeds met z'n tweeën druk aan het zetten waren. Als je dat nou tijdens de wedstrijd ziet, waarom doe je er dan niets aan?

Mano

Bericht door Mano » di okt 06, 2015 2:39 pm

Zolang FdB 1 staat, wordt hij niet gewipt.

we wachten netjes totdat het kalf (dit seizoen) verdronken is en gaan dan ontslaan en vervangen. :666.gif:

en als Marcje O wel blijft, dan ben ik bang voor de vervanging...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Rooie

Bericht door Rooie » wo okt 07, 2015 11:24 am

De 1-2 uitslag was een magere afspiegeling van de verhoudingen:

http://www.ajaxlife.nl/updates/pijnlijk ... japsv-1516

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo okt 07, 2015 2:20 pm

Pfff, pijnlijke cijfers.
Spits Milik kwam in de 74ste minuut in het veld en had slechts zes balcontacten. Vijf daarvan waren passes, waarvan er twee aankwamen: één bij de aftrap na de 1-2 en één diep op eigen helft. Milik had geen enkel schot en creëerde geen kans. Zo kom je natuurlijk nooit tot een slotoffensief.
Slechts met 72,7 procent van de passes wist Ajax de bal binnen de ploeg te houden. Sinds Opta de eredivisie analyseert (juli 2010) had Ajax nog nooit zo'n lage passnauwkeurigheid in een thuisduel.
Als het zo slecht gaat met een elftal, is het aan de trainer om in te grijpen. Dat deed De Boer pas na 64 minuten voetballen: Thulani Serero voor Younes. Later kwamen Arek Milik en Lasse Schöne binnen de lijnen met het idee de aanval te versterken, maar dit mislukte faliekant. De blessuretijd meegerekend duurde Ajax - PSV voor Schöne ruim dertien minuten. Het is door de mannen van Opta teruggekeken omdat het niet te geloven valt, maar het is echt zo. De Deen had welgeteld een balcontact: een mislukte pass in de laatste minuut.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Mano

Bericht door Mano » do okt 08, 2015 7:57 am

FdB bewijst al jaren dat als hij gaat wisselen, de wedstrijd (voor Ajax) dood valt.

Geeft alweer aan dat hij heel 1 dimensionaal is. Er is een plan A.
Als plan A niet werkt of niet goed wordt uitgevoerd, is het klaar met Ajax.

dan hebben ze een offday of is er geen inzet of ..... :excited.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za okt 10, 2015 10:41 am

Eredivisie vrouwen
PSV - Ajax 1 - 3

Zo, is dat ook weer rechtgezet. :ajaxsmiley.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie