Dat zal zeker een rol spelen, maar ik vond het ook opvallend hoe vaak Ajax de bal weggaf zonder onder druk gezet te worden.DelToro schreef:Wat denk je? De eerste 20 minuten speelde Barcelona gedreven, waardoor Ajax er gewoon totaal niet aan te pas kwam. De rest van de eerste helft werd dat al minder, maar alsnog kon Ajax nauwelijks iets. De tweede helft stak Barca er 0,0 energie meer in, werden hun drie beste spelers gewisseld en kreeg de jeugd de kans. Tja, dan is het makkelijker voetballen.wimpey schreef:Een jongen naar m'n hart. Is aanspeelbaar, durft vooruit te spelen, door te dekken, duels aan te gaan.Ajaciedjuh schreef: Positieve vd wedstrijd is dat we hopelijk een nieuwe 6 hebben. Geef Riedewald maar een wedstrijd of 5 de kans.
AEG en Milik spelen ook met kloten. Waarom niet vanaf het begin i.p.v. dat anale spel dat Ajax voor rust speelde?
Dit sloeg al met al helemaal nergens op.
FC Barcelona - Ajax 21-10-2014
Moderator: mods
Re: FC Barcelona - Ajax 21-10-2014
-
Eens Wouter. Zo kwam de 0-2 voort uit een miskleun van een pass van Zimling zonder dat die onder druk stond. De keren dat een Ajacied de bal naar een verkeerd shirt speelde terwijl hij alle tijd en ruimte had, zijn niet op twee handen te tellen, zo vaak. Dit is een gebrek aan kwaliteit vrees ik.
Wat me bij Ajax al een tijdje opvalt dat zo vaak een bal net àchter de man wordt gepassed. Het zou toch abc moeten zijn om hem net voor de voeten te passen, zodat de speler niet in hoeft te houden om de bal op te pikken?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Oh, zeker. Maar de kwaliteit schiet volgens mij ook tekort in de bovenkamer. Dat je niet opgeladen bent voor zo'n pot, het gras wil opvreten, de tegenstander aan flarden wil spelen. Natuurlijk is Barcelona daarvoor een paar forse maten te groot. Zeker als het gaspedaal ingedrukt wordt. Maar Ajax was in de eerste helft zelf ook bijzonder slecht bezig, ging zwaar door de ondergrens, waar Barcelona graag genadeloos gebruik van maakte. Ik noemde het al eerder: die gelatenheid verbijsterde me. Zo slap, zo slordig, zo sloom, zo narrow-minded ook. Niks geen backbone, niks geen hakken in het zand, als makke schapen lieten we ons naar de slachtbank leiden. FdB weet in de rust Ajax dan toch weer wat op scherp te zetten en gelukkig schakelde Barcelona in de 2e helft ook een paar tandjes terug. Maar die slechte start verbaast me wel. En dit is niet de eerste keer dat we gewoon puur slecht aan een wedstrijd beginnen. Tegen PSG zagen we dit bijvoorbeeld ook al. Ik weet niet waar dat aan ligt. Verkeerde voorbereiding naar een wedstrijd toe?Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Eens Wouter. Zo kwam de 0-2 voort uit een miskleun van een pass van Zimling zonder dat die onder druk stond. De keren dat een Ajacied de bal naar een verkeerd shirt speelde terwijl hij alle tijd en ruimte had, zijn niet op twee handen te tellen, zo vaak. Dit is een gebrek aan kwaliteit vrees ik.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Ja, dat was echt een partij gekut waar je als Sinterklaas en Zwarte Piet cadeautjes liep uit te delen in Spanje.wimpey schreef:Echt, hoe fuckin naief kun je zijn. Ballen 'zomaar' weggeven in de as. Er staat tegen zo'n ploeg een verbod op spelers aanspelen die met de rug naar hun doel staan. Een Barca-speler komt er voor en ligt meteen op stoom.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Zimling is vooralsnog het equivalent van de een natte krant (van gisteren).
Die 1-0 ook, Ajax neutraliseerde het tot dan redelijk. En dan combineren ze ineens zomaar door de as (die amper bezet is).

Zonde, want nadat Neymar, Messi en ook nog eens Iniesta waren gewisseld leek het er even op dat Barcelona schrok van het momentum waarop ze afgestraft konden worden voor het te licht opnemen van de tegenstander bestaande uit zich als nog te lichte jongetjes gedragende kinderen. Jammer, want, hoe onverdiend het dan ook zou zijn geweest, 2-2 maken was gewoon nog echt mogelijk geweest.
Overigens liet de NOS het niet zien... maar 30 seconden voor de 1-0 werd er echt een overtreding op Schöne gemaakt. Inplaats van een vrije trap aan Ajax gaf de scheids hem aan Barça.

Het lijkt allemaal zo alsof ze in de eerste helft niet wilden. Hebben jullie nooit zelf een pak rammel gehad op het veld? Niks lukt, 0 vertrouwen.
IK GELOOF!!!!!!
- Monkey Tonk
Een van de belangrijkste details. Je ziet het overal. Haalt alle vaart uit een aanval, en staat een verdediging in staat om zich te herstellen. Een pass op maat, met de juiste vaart, die makkelijk is aan te nemen en door te spelen. De meeste spelers hebben er de techniek niet voor. Een ware meester? Yaya Toure van Manchester City. Vandaag weer met twee simpele passes aan de basis van allebei de goals tegen CSKA. Hij doet alles vanuit balans. En dan heeft hij ook nog een geweldige techniek. Daardoor kan hij zo precies zijn in zijn spel. Als een speler niet in balans is kan hij ook geen zuivere pass geven. Dat is vaak het probleem. Gehaast, gebrek aan rust en techniek.zeux schreef:Wat me bij Ajax al een tijdje opvalt dat zo vaak een bal net àchter de man wordt gepassed. Het zou toch abc moeten zijn om hem net voor de voeten te passen, zodat de speler niet in hoeft te houden om de bal op te pikken?
Inderdaad. Stel dat Ajax de eerste 20 minuten nu wel 0-0 vast had gehouden, dan was het vertrouwen minuut na minuut gegroeid. Nu zaten we er meteen vanaf het begin allesbehalve lekker in en dan waren er diverse keren verschillende spelers die de bal zo inleverden zonder dat ze onder druk werden gezet. Helaas in de meeste gevallen de aankopen.Lionel schreef:Het lijkt allemaal zo alsof ze in de eerste helft niet wilden. Hebben jullie nooit zelf een pak rammel gehad op het veld? Niks lukt, 0 vertrouwen.
Van Ajax mag verwacht worden dat we een stuk beter spelen dan dit. Het enige voordeel dat deze slechte beurt van ons kan opleveren is dat we het Barcelona zo makkelijk hebben gemaakt dat ze er op 5 november weleens te licht over kunnen gaan denken. En dan wellicht opnieuw de bietenbrug op kunnen gaan.
Het verschil tussen de absolute topclubs en de subtop in de CL is wel heel erg groot. Kijk maar naar wat AS Roma in een thuiswedstrijd is overkomen met een 1-7 afstraffing door Bayern.
- InnerHarbour
Er is toch niets gebeurt wat elke weldenkende Ajacied niet verwacht had, die gasten zijn gewoon te goed voor een elftal wat al zat problemen heeft met PEC. Wij moeten zoals elk jaar voor die derde plek gaan. Volle kracht vooruit!
YNWA
Dat Barcelona een paar forse maten te groot is voor dit Ajax was natuurlijk geen verrassing. Dat je het aan die gasten wel kunt overlaten om met razendsnel positiespel een vrije man te creeren en te vinden ook. Dat Ajax soms handen en voeten tekort zou komen om de boel nog wat tegen te houden en dicht te houden idem. Maar dat Ajax in de eerste helft zulke rare fouten in de basics maakt in het controleren en in het verdedigen vind ik wel kwalijk. Bijvoorbeeld aanvallers en opkomende backs volledig vrij laat lopen met een wel erg ruime zonedekking. Of zo lankmoedig centraal (niet) ingrijpen als het echt moet. Dan vraag je er ook om. En ik vind het eveneens kwalijk dat Ajax in balbezit in de eerste helft zo ongelooflijk pover speelde, te vaak amper tot tegenspel kwam. Want zo slap, sloom en slordig. Nervositeit en de imponerende ambiance zullen daarin gisteravond zeker meegespeeld hebben voor enkele jongens. Het blijven mensen. Maar het grote probleem is natuurlijk vooral dat we inmiddels in kwaliteit op veel terreinen en daardoor ook in ons teamwork wel erg veel tekort komen. De ondergrens is akelig laag geworden, gecamoufleerd door titels en een vette bankrekening. Dat wisten we al een tijdje met die sluipende kaalslag van de afgelopen jaren, maar de confrontatie daarmee blijft elke keer toch weer pijnlijk.InnerHarbour schreef:Er is toch niets gebeurt wat elke weldenkende Ajacied niet verwacht had, die gasten zijn gewoon te goed voor een elftal wat al zat problemen heeft met PEC. Wij moeten zoals elk jaar voor die derde plek gaan. Volle kracht vooruit!
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Ajax toont te vaak 2 gezichten en dat breekt je elke keer op ( net een vrouw) en daarvoor moet men ervaring halen zeker op 3 posities.Goed investeren in de juiste spelers en dan maar wat meer salaris geen hoge bonussen bah
-
Psies. Wordt nog lastig zat om Nicosia te verslaan.InnerHarbour schreef:Er is toch niets gebeurt wat elke weldenkende Ajacied niet verwacht had, die gasten zijn gewoon te goed voor een elftal wat al zat problemen heeft met PEC. Wij moeten zoals elk jaar voor die derde plek gaan. Volle kracht vooruit!
Ajax speelt al een hele tijd vrij matig en vind het wel vermakelijk om te zien dat een aantal op dit forum nogal verbaasd of teleurgesteld zijn over het getoonde spel. Alsof dat er niet aan zat te komen. Alsof je met voormalige spelers van AZ of Duitse bankzitters een ronde verder in de CL kan komen.
Whitey on the moon.
-
Ik verwachtte niet dat we van Barca zouden winnen. Maar ook niet dat we niet in staat zouden zijn om, zonder dat sprake was van druk, de bal in de ploeg te houden. Het kan er bij mij gewoon niet in dat ballen zomaar worden ingeleverd, terwijl een directe tegenstander in geen velden of wegen te bekennen was.
- InnerHarbour
En daar snap ik dan weer niets van. Barcelona heeft een budget van 500 miljoen, die leggen 86 miljoen neer voor Suarez als die in zijn top is. Iedereen wil in Spanje bij RM of Barcelona spelen, een goede voetballer van 25 denkt er niet over om in Nederland te gaan spelen al was het alleen maar voor het verschil in salaris met dat soort landen. Gaat niet meer veranderen, wen er maar aan koester de kleine successen internationaal (gelijkspelletje tegen PSG,) en de kampioenschappen nationaal.GangstaRiB schreef:Psies. Wordt nog lastig zat om Nicosia te verslaan.
Ajax speelt al een hele tijd vrij matig en vind het wel vermakelijk om te zien dat een aantal op dit forum nogal verbaasd of teleurgesteld zijn over het getoonde spel. Alsof dat er niet aan zat te komen. Alsof je met voormalige spelers van AZ of Duitse bankzitters een ronde verder in de CL kan komen.
Ik heb gister genoten van de A1, leuke spelers, leuk aanvallend voetbal maar ik heb geen ilusie dat als deze knapen als ze zo doorgaan ze lang in 1 spelen als ze al niet verdwenen zijn voor die tijd.
YNWA
Dat dus. En de matheid. Dan komen er een paar ventjes van nog geen of amper 20 in en die spelen wél met kloten. Dat was het enige pluspunt van een verschrikkelijke avond.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik verwachtte niet dat we van Barca zouden winnen. Maar ook niet dat we niet in staat zouden zijn om, zonder dat sprake was van druk, de bal in de ploeg te houden. Het kan er bij mij gewoon niet in dat ballen zomaar worden ingeleverd, terwijl een directe tegenstander in geen velden of wegen te bekennen was.
Dat illustreert samen met de enthousiaste verhalen over de jeugdwedstrijd maar weer eens dat het probleem hem niet zit in de jeugdopleiding, maar in de doorontwikkeling in het 1e. Daar worden het bange balletjesheenenweerschuivers die zich laten meetrekken naar het niveau van AZ-ers en bankzitters uit Duitsland die van NEC of zo komen.wimpey schreef:Dat dus. En de matheid. Dan komen er een paar ventjes van nog geen of amper 20 in en die spelen wél met kloten. Dat was het enige pluspunt van een verschrikkelijke avond.
Met goede ambitieuze aankopen en zich goed ontwikkelende jeugdspelers, ook op het gebied van lef, kun je natuurlijk ook een kansloze avond in Barcelona hebben. Maar dat blijkt dan achteraf als Barcelona zijn best doet, en is vooraf geen gegeven waar de spelers zich al bij neergelegd hebben.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Ik zou toch zweren dat menig speler, afkomstig uit de Ajax-jeugd, een lekkere transfer heeft gemaakt de voorbije jaren. In de jaren vóór FdB was dat aantal transfers sporadischer.Le T. schreef: Dat illustreert samen met de enthousiaste verhalen over de jeugdwedstrijd maar weer eens dat het probleem hem niet zit in de jeugdopleiding, maar in de doorontwikkeling in het 1e. Daar worden het bange balletjesheenenweerschuivers die zich laten meetrekken naar het niveau van AZ-ers en bankzitters uit Duitsland die van NEC of zo komen.
Enrique had vooraf al bedacht dat hij de drie er na een uurtje af zou halen, alleen moest hij het in de wedstrijd nog even zeker weten of dat kon. Zegt alles hoe Ajax is ingeschat.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
wimpey schreef:Ik zou toch zweren dat menig speler, afkomstig uit de Ajax-jeugd, een lekkere transfer heeft gemaakt de voorbije jaren. In de jaren vóór FdB was dat aantal transfers sporadischer.Le T. schreef: Dat illustreert samen met de enthousiaste verhalen over de jeugdwedstrijd maar weer eens dat het probleem hem niet zit in de jeugdopleiding, maar in de doorontwikkeling in het 1e. Daar worden het bange balletjesheenenweerschuivers die zich laten meetrekken naar het niveau van AZ-ers en bankzitters uit Duitsland die van NEC of zo komen.
Huh? Maar dat is toch niet het ijkpunt voor een succesvolle jeugdopleiding? Hoeveel spelers hebben we op jonge leeftijd verpatst?
Het idee was toch: we kunnen geen elftal kopen, dus bouwen we het op vanuit de jeugd. Én streven we er naar om de goede jongens langer vast te houden, zodat we meer continuïteit krijgen. Dan zou vroeg verpatsen juist geen prioriteit moeten zijn. Sterker nog, een tegenvaller.
Le T. heeft gewoon een fair punt: om jonge spelers in de hoofdmacht te laten groeien en door te laten ontwikkelen naar een (inter)nationaal niveau, heb je in die hoofdmacht een context nodig die dat faciliteert. En daar behoren ook spelers toe die het hogere niveau al hebben en de jonge spelers kunnen 'gidsen'. Alleen oud-topspelers langs de lijn is niet voldoende. Je moet ook kwaliteit binnen de lijnen hebben.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Je bedoelt die jeugd van voor de Cruijff revolutie?wimpey schreef:Ik zou toch zweren dat menig speler, afkomstig uit de Ajax-jeugd, een lekkere transfer heeft gemaakt de voorbije jaren. In de jaren vóór FdB was dat aantal transfers sporadischer.Le T. schreef: Dat illustreert samen met de enthousiaste verhalen over de jeugdwedstrijd maar weer eens dat het probleem hem niet zit in de jeugdopleiding, maar in de doorontwikkeling in het 1e. Daar worden het bange balletjesheenenweerschuivers die zich laten meetrekken naar het niveau van AZ-ers en bankzitters uit Duitsland die van NEC of zo komen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Nee, ik heb het over uitgaande transfers van zelf opgeleide spelers voordat - en nadat FdB trainer van Ajax-1 werd.Raymon schreef: Je bedoelt die jeugd van voor de Cruijff revolutie?
Volgens Le T. ontwikkelen spelers zich onder FdB in Ajax-1 immers onvoldoende. Dus vraag ik me af waar al die uitgaande transfers van zelf opgeleide spelers dan vandaan komen.
VDW, Toby, Jan, Blind, Anita, Siem, Eriksen e.c. Hebben die zich in Ajax-1 onder FdB onvoldoende ontwikkeld?
Zouden die niet zijn verkocht als Frank geen trainer was geworden? Ik denk dat je voor een heel aantal van die spelers die claim niet zomaar zal kunnen maken. Blind misschien, die heeft van Frank vertrouwen en ruimte gekregen om te groeien. Daar heeft Frank zeker een rol in gehad.wimpey schreef: VDW, Toby, Jan, Blind, Anita, Siem, Eriksen e.c. Hebben die zich in Ajax-1 onder FdB onvoldoende ontwikkeld?
Dat ontken ik ook niet. Ik ontken wel dat jeugdspelers die bij Ajax-1 komen zich onder FdB onvoldoende ontwikkelen.zeux schreef: Le T. heeft gewoon een fair punt: om jonge spelers in de hoofdmacht te laten groeien en door te laten ontwikkelen naar een (inter)nationaal niveau, heb je in die hoofdmacht een context nodig die dat faciliteert. En daar behoren ook spelers toe die het hogere niveau al hebben en de jonge spelers kunnen 'gidsen'. Alleen oud-topspelers langs de lijn is niet voldoende. Je moet ook kwaliteit binnen de lijnen hebben.
Het gaat bij het inkopen te vaak mis, dat zie ik ook wel. Voor de prijs van Duarte, Hoorn, Bojan e.c. moet je 1 of 2 krenten uit de eredivisiepap halen.
Boeien. Frank is nu eenmaal trainer van Ajax-1. Jonge gasten krijgen bij Frank ruim baan. De praktijk heeft aangetoond dat ze dat geen windeieren legt.zeux schreef: Zouden die niet zijn verkocht als Frank geen trainer was geworden?
Waarom zou ik me ermee bezig houden of Ajax onder Jol 4 keer op rij de titel zou hebben gepakt of onder Boog failliet zou zijn gegaan?
Frank 'erfde' een mooie, talentvolle groep. Bij een aantal hoefde hij natuurlijk behoorlijk weinig meer te doen. Nu komt er een lichting die door Frank/TH echt 'van nul af' naar een goed (inter)nationaal niveau moet worden getild. Wat Le T. volgens mij vooral constateert, is dat de sprong van Jong Ajax naar de hoofdmacht voor een heel aantal spelers vooralsnog nog wat te groot blijkt.wimpey schreef: Ik ontken wel dat jeugdspelers die bij Ajax-1 komen zich onder FdB onvoldoende ontwikkelen.
Ik denk zelf dat het te vroeg is om al de conclusie te trekken dat Frank niet de goede context weet te bieden voor dit soort gasten.
Wél maak ik mij zorgen over de wel erg jonge selectie, waaruit de ervaring per jaar meer wegvloeit. Maar dat heeft met mijn opvatting over de ideale samenstelling van een team te maken: een groepje instromende jeugd, een groepje 'bestendigde' spelers in hun prime die al een paar jaar meedraaien en een groepje routiniers.
Jonge spelers kunnen èlkaar te weinig leren als het aankomt op presenteren op het niveau waarop Ajax hoopt te (gaan) acteren (nationale top, internationaal top EL-niveau).