AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Lionel » zo jul 28, 2013 8:41 pm

Het probleem is de instelling. Het rondspelen van de bal als doel en niet als middel. Geen diepgang. In geen enkele linie.

Frank moet op 6 Poulsen opstellen. De backs kunnen dieper spelen waardoor er meer diepgang ontstaat. Met Schone spelen we alleen de bal een beetje rond.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16904
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door GangstaRiB » ma jul 29, 2013 7:43 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Er werd gewoon niks gecreëerd.
Toch heeft Ajax wel een handvol grote kansen laten liggen. Sig, Blind, Fischer (2 *), Andersen... Ik denk dat je er van het trio Sig - Bojan - Fischer 2 moet opstellen. Voorin werd het wel erg vol en 'klein'. Ook doordat de backs er niet 'overheen' kwamen. Ik ben ook voorstander van Poulsen op VM, bij counters en luchtduels zag Ajax er erg kwetsbaar uit.

Ik mag het natuurlijk niet vaststellen, maar nagenoeg alle gevaar van AZ kwam over hun rechterkant. Daley Blind was positioneel defensief en in de duels z'n gebruikelijke zelf. Je hebt op die plek toch echt een speler met meer dynamiek en body nodig. Die heeft Ajax gelukkig in huis: Boilesen komt eraan.

Dus vooralsnog de 5 van gisteren achterin, daarvoor een ruitje met Schöne, Poulsen, Siem en Eriksen. En Sig en Fischer of Bojan voorin. Dan heb je nét dat beetje meer ruimte voor beweging vanuit de 2e lijn en loopakties voorin. Probleem is immers dat de ploeg er gisteren slechts een paar keer in slaagde áchter de laatste linie van AZ te komen.
In welke minuut viel het leeuwendeel van die kansen, die jij beschrijft? Tegen het einde, toen Ajax wel moest, gingen ze opportunistischer spelen en verrek, AZ had overtredingen nodig en Ajax begon eindelijk op de deur te kloppen. Maar daar was wel een tijdsdruk voor nodig. Tot aan de 80ste minuut leek het niet alsof Ajax ging scoren.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door 999 » ma jul 29, 2013 8:54 am

Ach, de eerste helft hebben ze twee kansen gecreeërd.Eentje met gepriegel en gefriemel door het midden, proberend om door drie verdedigers te gaan.En de tweede was die met Siem die aan de linker zijkant door kwam.

Verder waren het v.n.l. afstandsschoten.En op het einde wat kansen toen AZ het achterin open ging gooien.Beetje keeper aan AZ kant en je had er minimaal met 0 - 2 van het veld gegaan. Het beeld is vooralsnog precies hetzelfde als eerdere seizoen onder de Boer.Een hele hoge percentage balbezit met weinig echt uitgespeelde kansen.Maar goed, misschien dat we tegen Roda Jc wat verbetering w.d.b. gaan zien ..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Marillion » ma jul 29, 2013 8:59 am

Waarom Vermeer niet op tijd was voor de elftalfoto:

Afbeelding

Afbeelding

:smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Cruijff » ma jul 29, 2013 9:13 am

:biggrin.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Yopi » ma jul 29, 2013 9:43 am

Ik heb alleen de tweede helft gezien. :1evil.gif:

Ideale voorbereiding op de competitie deze wedstrijd. Je mag hem verliezen maar er staat wel druk op. Beter dan dat je, zoals PSV, zonder serieuze wedstrijd in de benen meteen vol aan de bak moet in een cruciale pot.

Ajax blijft kwetsbaar in de omschakeling met deze twee backs. De een is zo traag als een slak en de ander snapt er niets van. Dat is toch een reden tot zorg. Een goede ploeg profiteert daarvan. AZ kon een paar keer doorlopen.

Voorin is het erg druk met al die spelers die aan de bal willen zijn. Niemand die eens een 'opofferingsloopje' maakt, zoals Bergkamp het noemt.

Andersen viel me op. Kan voetballen, dat zie je meteen. Wel flegmatiek, maar hij is nog erg jong.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Duke » ma jul 29, 2013 10:03 am

Het ligt natuurlijk niet alleen aan de backs dat Ajax zo kwetsbaar was in de omschakeling. Dat Blind zo'n duel verliest als bij het eerste doelpunt moet normaal gesproken geen probleem opleveren, als de organisatie verder klopt.

Er kwam pas wat pit in toen het 0-2 stond. Tot die tijd dachten ze blijkbaar dat het op 75% ook wel zou lukken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » ma jul 29, 2013 10:07 am

Yopi schreef: Ideale voorbereiding op de competitie deze wedstrijd. Je mag hem verliezen maar er staat wel druk op.
En de ploeg zal blij zijn dat ze na verlenging niet met lege handen staan, maar met die schaal. Een half uur extra voor nop in die broeikas zou een domper zijn geweest.

Moisander heeft het over de zwaarste wedstrijd in jaren: http://www.nusport.nl/eredivisie/353739 ... jaren.html

Het was een goede les (hopelijk).

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Le T. » ma jul 29, 2013 10:15 am

elliquido schreef:ik denk dat we AZ ook onderschatten. Die hebben defensief en met gudelj toch goed ingekocht en hebben een goed team staan die in de breedte ook genoeg hebben (overtoom, lewis, ortiz, ) en martens komt er ook aan.
Zullen tegen kleine teams het ook nog moeten doen, maar onderschat ze dit jaar niet.
Goede trainer ook. Ik zie best kwaliteiten bij De Boer, maar ik heb niet het idee dat hij alle aspecten van het vak al beheerst.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » ma jul 29, 2013 10:16 am

Duke schreef: Dat Blind zo'n duel verliest als bij het eerste doelpunt moet normaal gesproken geen probleem opleveren, als de organisatie verder klopt.
Blind verloor wel erg veel duels. Voorafgaand aan kopkans Elm in 1e helft, bij de 0-2 bijv. In de verlenging mocht die RB van AZ net naast mikken omdat Blind het duel niet opzocht. Vrijwel alle gevaar kwam over Ajax' linkerkant.

Vorig seizoen zakte Poulsen bij balbezit in en nam Moisander de plek van Blind over bij balbezit. Schöne denkt en handelt offensiever, dus bij balverlies ben je een stuk kwetsbaarder. En dat komt dan m.n. tot uiting bij de defensief sowieso al kwetsbare Blind. Daar moet FdB wat mee doen. Poulsen is voor de balans een belangrijke schakel.
Er kwam pas wat pit in toen het 0-2 stond. Tot die tijd dachten ze blijkbaar dat het op 75% ook wel zou lukken.
Ik geef het je te doen in die sauna.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Arthur » ma jul 29, 2013 10:20 am

Ik denk dat er van Blind defensief wat meer gevraagd gaat worden omdat Van Rhijn aan de rechterkant nu ook op moet komen om de ruimte die Bojan achterlaat te bespelen.
Daarom zal het wel niet heel lang duren voordat Boilesen in de basis staat.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door InnerHarbour » ma jul 29, 2013 10:21 am

Arthur schreef:Ik denk ook dat er van Blind defensief wat meer gevraagd gaat worden omdat Van Rhijn aan de rechterkant nu ook op moet komen om de ruimte die Bojan achterlaat te bespelen.
Daarom zal het wel niet heel lang duren voordat Boilesen in de basis staat.
:blub.gif:
YNWA

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » ma jul 29, 2013 10:24 am

Le T. schreef: Goede trainer ook. Ik zie best kwaliteiten bij De Boer, maar ik heb niet het idee dat hij alle aspecten van het vak al beheerst.
Dat geldt ook voor Verbeek. Met AZ tegen degradatie spelen strekt niet bepaald tot aanbeveling.

AZ wilde Ajax het spelen onmogelijk maken. Dat lukte goed. Objectief gezien speelde AZ het eigen spelletje beter dan Ajax dat deed. Dat de moeilijkheidsgraad van het Ajax-spel effe wat hoger ligt dan die van AZ is ook duidelijk.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door beelzebub » ma jul 29, 2013 10:27 am

Hmmz. Als ik jullie analyses zo lees komt het er dus op neer dat we twee tandems krijgen. Als Blind speelt, moet Poulsen spelen. Als Schone speelt, moet Boilesen spelen. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Lionel » ma jul 29, 2013 10:28 am

Ik vond dus dat er totaal geen idee achter het spel zat.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door InnerHarbour » ma jul 29, 2013 10:36 am

beelzebub schreef:Hmmz. Als ik jullie analyses zo lees komt het er dus op neer dat we twee tandems krijgen. Als Blind speelt, moet Poulsen spelen. Als Schone speelt, moet Boilesen spelen. :ajaxsmiley.gif:
Blind moet gewoon nooit spelen, hoe hij dat duel aangaat, als een wijfelend juffershondje, klets erin, maak desnoots een flinke overtreding, pak een kaart, maar ga er niet in als een pisnicht zodat de tegenstander ermee vandoor gaat. :1evil.gif:
YNWA

columbus
Berichten: 5465
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door columbus » ma jul 29, 2013 10:37 am

Voor het moment van de 0-1 maakt het echt niet uit of Boilesen of Blind daar staat. Op het moment van balverlies staan er veel te veel mensen voor de bal, vervolgens is de omschakeling retetraag waardoor AZ simpeltjes een man-meer-situatie kreeg...

Bojan en zeker Fischer staan veel te veel naar binnen waardoor Blind en van Rhijn wel die ruimte wel in moeten duiken. Buitenspelers zouden veel meer de buitenkant moeten houden, nu is het trechtervoetbal dat zo makkelijk te verdedigen is.

Daarnaast mag het allemaal best een tikkie opportunistischer. Zoveel balbezit waar zo weinig meegedaan wordt maakt het zo vreselijk slaapverwekkend...

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7918
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door elliquido » ma jul 29, 2013 10:44 am

gelukkig zijn we als ajax-publiek ook erg mild en objectief op de tribune als ajax oportunistisch gaat spelen en we daardoor meer balverlies hebben :ajaxsmiley.gif: :hypocrite.gif: (wat inherent is aan opportunistisch en meer risicovol spel)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

GangstaRiB
Berichten: 16904
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door GangstaRiB » ma jul 29, 2013 10:54 am

elliquido schreef:gelukkig zijn we als ajax-publiek ook erg mild en objectief op de tribune als ajax oportunistisch gaat spelen en we daardoor meer balverlies hebben :ajaxsmiley.gif: :hypocrite.gif: (wat inherent is aan opportunistisch en meer risicovol spel)
Ik ben supporter van Ajax om de manier van spelen. En de 'Ajax-manier' is niet doelloos de bal naar elkaar toeschuiven. Als je meer risico neemt (hoewel de verdediging in deze wedstrijd ook erg hoog stond) loop je misschien een tegendoelpun op, maar de kans dat je tegen die tijd zelf al 2 of 3 goals gemaakt hebt is ook groter.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Yopi » ma jul 29, 2013 11:09 am

Duke schreef:Het ligt natuurlijk niet alleen aan de backs dat Ajax zo kwetsbaar was in de omschakeling.
De primaire taak van verdedigers is verdedigen. Deze twee zijn keer op keer even niet beschikbaar als het op verdedigen aankomt. Als dat zo blijft zijn we buitengewoon kwetsbaar tegen elke ploeg die goed kan counteren.
Er kwam pas wat pit in toen het 0-2 stond. Tot die tijd dachten ze blijkbaar dat het op 75% ook wel zou lukken.
Misschien had dat ook met de hitte te maken?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Duke » ma jul 29, 2013 11:20 am

Yopi schreef:
Duke schreef:Het ligt natuurlijk niet alleen aan de backs dat Ajax zo kwetsbaar was in de omschakeling.
De primaire taak van verdedigers is verdedigen. Deze twee zijn keer op keer even niet beschikbaar als het op verdedigen aankomt. Als dat zo blijft zijn we buitengewoon kwetsbaar tegen elke ploeg die goed kan counteren.
Blijkbaar is dat het systeem waar De Boer voor kiest, vleugelverdedigers die meer de aanval ondersteunen dan dat ze verdedigen. En dat zal ook voor Boilesen gelden, die zal hooguit door zijn snelheid meer kunnen corrigeren. Maar vleugelverdedigers wiens primaire kwaliteit verdedigen is hebben we volgens mij sowieso niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Yopi » ma jul 29, 2013 11:27 am

Nee, helaas niet.

Vind ik toch een misser van De Boer, want zoveel voegen die twee in aanvallend opzicht niet toe. Ze spelen leuk mee maar dat is het dan.

Ik zou graag een verdediger erbij hebben als Michael Reiziger. Een killer, een speersnelle verdediger die kan corrigeren.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Ajaciedjuh » ma jul 29, 2013 11:55 am

Tete, maar is die is nog jong. Heeft wel de verdedigende capacteiten (en snelheid).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Le T. » ma jul 29, 2013 11:59 am

wimpey schreef:
Le T. schreef: Goede trainer ook. Ik zie best kwaliteiten bij De Boer, maar ik heb niet het idee dat hij alle aspecten van het vak al beheerst.
Dat geldt ook voor Verbeek. Met AZ tegen degradatie spelen strekt niet bepaald tot aanbeveling.
Met een door faillissement geplaagd AZ een jaar nog serieus meedoen om de titel en het jaar erop de beker overtuigend winnen wel.
AZ wilde Ajax het spelen onmogelijk maken. Dat lukte goed. Objectief gezien speelde AZ het eigen spelletje beter dan Ajax dat deed. Dat de moeilijkheidsgraad van het Ajax-spel effe wat hoger ligt dan die van AZ is ook duidelijk.
Als die moeilijkheidsgraad van het AZ-spel zo laag ligt, dan lijkt me helemaal dat Ajax ook wel eens snel mag combineren en daarmee kansen uitspelen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » ma jul 29, 2013 12:10 pm

Le T. schreef: Met een door faillissement geplaagd AZ een jaar nog serieus meedoen om de titel en het jaar erop de beker overtuigend winnen wel.
Overdrijf effe niet zo. Gerbrands heeft het prima geregeld na DSB. Dat AZ een tijd bovenaan stond, betekent trouwens niet dat men serieus meedeed om de titel. Een 4e plaats is 'gewoon', gemeten naar de mogelijkheden van Elm, Moisander, Wernbloom, Martens, Maher, Altidore, Viergever, Poulsen. Prima spelers.

Plaats reactie