Ajax - FC Twente 24-09-2011
Moderator: mods
Re: Ajax - FC Twente 24-09-2011
Ik geloof nooit dat die grens het niet zag. Die kerel stond voor zijn neus.
Het begint bijna m'n stokpaardje te worden maar dat komt omdat het ook steeds weer hetzelfde liedje is...... hoe vaak mag Vink nog belangrijke wedstrijden voor Ajax kapitale blunders in het nadeel van Ajax maken? Kan die man geen stadionverbod krijgen? 'Dragende krachten' Vd Wiel en Vertonghen zakken ook voor de zoveelste keer door het ijs.
Van sommigen wel een erg hard oordeel. Er schort best wel een hoop aan hoor, maar de ploeg heeft veruit de beste kansen gehad en achteraf is het wmb ongelofelijk dat er niet is gewonnen. Kan zomaar zijn dat we eenvoudig winnen in Groningen.
Jeetje, Ajax..
Willen jullie het wel echt?
Dat is een uitwedstrijd, dus als Groningen nog niet al te ver voor staat als we na 35 minuten wakker worden maken we inderdaad kans.Dubbel schreef:Van sommigen wel een erg hard oordeel. Er schort best wel een hoop aan hoor, maar de ploeg heeft veruit de beste kansen gehad en achteraf is het wmb ongelofelijk dat er niet is gewonnen. Kan zomaar zijn dat we eenvoudig winnen in Groningen.
Ik kan het eerlijk gezegd ook niet geloven.Jöhnk schreef:Ik geloof nooit dat die grens het niet zag. Die kerel stond voor zijn neus.
Dat lijkt me wel.Jeroennaarbeneden schreef:Jeetje, Ajax..
Van der Wiel en Vertonghen zijn schoolvoorbeelden van spelers die weliswaar talent hebben, maar nooit geleerd hebben hoe ze moeten verdedigen. En zo valt er op alle spelers wel wat aan te merken.
Precies.Jöhnk schreef:Van der Wiel en Vertonghen zijn schoolvoorbeelden van spelers die weliswaar talent hebben, maar nooit geleerd hebben hoe ze moeten verdedigen. En zo valt er op alle spelers wel wat aan te merken.
Technische en tactische fouten bij de vleet.
Het stinkt aan alle kanten!
999 schreef dat er een verdediger dichter bij de lijn stond by de hoek. Heb ik op de TV niet kunnen zien. Als dat zo is, dan natuurlijk geen offside.Ajaciedjuh schreef:????? Nee hoor, keeper en verdediger nog 3 meter er achter.Kilroy schreef:Nee hoor, die tweede goal was offside van Vertongen. De kopbal was de pass.
Er stond inderdaad nog een verdediger, Kilroy. Vlak voor de neus van de grensrechter. Dat is het ergerlijke.
Maar kan je na zoveel jaar in het eerste dat ook nog zeggen? Ze hebben beiden 100+ Eredivisie-wedstrijden en 25+ interlands achter hun naam staan.joey schreef:Precies.Jöhnk schreef:Van der Wiel en Vertonghen zijn schoolvoorbeelden van spelers die weliswaar talent hebben, maar nooit geleerd hebben hoe ze moeten verdedigen. En zo valt er op alle spelers wel wat aan te merken.
Technische en tactische fouten bij de vleet.
- Monkey Tonk
Een scheids die je twee punten kost. Haha. En maar denken dat duistere praktijken alleen in Italie, en af en toe Duitsland, voorkomen. In Nederland kan dat helemaal niet, dus een onderzoek naar dat soort zaken is niet eens aan de orde. Je mag het niet eens denken, tenzij je meteen ook hard bewijs hebt. Dus geen onderzoek -naar hard bewijs-, tenzij er eerst hard bewijs is. Zo steekt de paddestoel ongeveer in elkaar.
Eigen schuld. Ajax heeft dit over zichzelf afgeroepen. Na de eerste 25 minuten, waar ik voor het eerst dit seizoen een goed Ajax heb gezien, zakte het totaal in elkaar. Waar dat t/m de (+-) 55ste minuut nog mét de bal was, was het daarna zonder bal. De gelijkmaker zat er aan te komen. Ondanks dat Twente, op de kopbal van Landzaat na, geen hele grote kransen kreeg. Ajax heeft m.i. laf gespeeld. En laf gewisseld. Ik begin steeds meer te twijfelen aan Frank de Boer. Ajax speelt apatisch, nonchalant. Het balbezit lijkt het doel te zijn geworden en niet het middel. Er zit geen pit in. Geen gogme. Onze buitenspelers kiezen liever voor een pass terug op de back dan dat ze een actie maken, onze middenvelder en centrumverdedigers spelen de bal liever terug naar Vermeer dan dat ze een pass naar voren geven. Ik begin me steeds vaker te ergeren.
Eriksen, Janssen (heeft hij vandaag ook ballen naar voren gegeven?), Van der Wiel, Vertonghen, Sightorsson, allemaal heel matig... De Jong, Boerrigter en Alderweireld een voldoende.
Eriksen, Janssen (heeft hij vandaag ook ballen naar voren gegeven?), Van der Wiel, Vertonghen, Sightorsson, allemaal heel matig... De Jong, Boerrigter en Alderweireld een voldoende.
Die speler was met de ballen van die grens aan het spelen!Kilroy schreef:999 schreef dat er een verdediger dichter bij de lijn stond by de hoek. Heb ik op de TV niet kunnen zien. Als dat zo is, dan natuurlijk geen offside.Ajaciedjuh schreef:????? Nee hoor, keeper en verdediger nog 3 meter er achter.Kilroy schreef:Nee hoor, die tweede goal was offside van Vertongen. De kopbal was de pass.
IK GELOOF!!!!!!
Bij mediamarkt hebben ze nog wel wat TVs staan waarop je dat wel had kunnen constateren.Kilroy schreef:999 schreef dat er een verdediger dichter bij de lijn stond by de hoek. Heb ik op de TV niet kunnen zien. Als dat zo is, dan natuurlijk geen offside.Ajaciedjuh schreef:????? Nee hoor, keeper en verdediger nog 3 meter er achter.Kilroy schreef:Nee hoor, die tweede goal was offside van Vertongen. De kopbal was de pass.
Blij met de punten ...
- InnerHarbour
Tja drie minuten voor tijd de boel nog weggeven was natuurlijk niet best, kansen zat gehad en als je dan nog niet wint moet je niet mauwen over de scheids, moet je de schuld bij jezelf zoeken.
YNWA
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Wat mij nog het meest verbaasde waren die eerste 25 minuten, niet het spel van daarna want dat strookt met de rest van het seizoen tot nu toe. Fantasieloos en in wezen ook angstig, balbezit is de beste verdediging zullen we maar zeggen. Als je het niet ook gebruikt om tot vele uitgespeelde mogelijkheden te komen dan is het tamelijk laf voetbal.CdE schreef:Eigen schuld. Ajax heeft dit over zichzelf afgeroepen. Na de eerste 25 minuten, waar ik voor het eerst dit seizoen een goed Ajax heb gezien, zakte het totaal in elkaar. Waar dat t/m de (+-) 55ste minuut nog mét de bal was, was het daarna zonder bal. De gelijkmaker zat er aan te komen. Ondanks dat Twente, op de kopbal van Landzaat na, geen hele grote kransen kreeg. Ajax heeft m.i. laf gespeeld. En laf gewisseld. Ik begin steeds meer te twijfelen aan Frank de Boer. Ajax speelt apatisch, nonchalant. Het balbezit lijkt het doel te zijn geworden en niet het middel. Er zit geen pit in. Geen gogme.
Ik heb ook het idee dat ze zich al een paar weken aan het overschreeuwen zijn, spelers en trainer, met een schijnzelfverzekerdheid. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze in het veld echt het gevoel hebben dat ze het beste voetbal van Nederland spelen. Ze voelen dat het heel stroef gaat en bluffen dat ze zoveel uitspelen en dat het steeds beter gaat. Opvallend is dan ook dat het helemaal inzakte nadat ze bijna een half uur voetbalden zoals ze al het hele seizoen pretenderen te doen.
Wat betreft het wedstrijdverloop, het is natuurlijk een enorme blunder van die scheidsrechter, maar je hebt dan nog 70 minuten om er een leuke anekdote van te maken. Er is geen enkele reden om dat het verhaal van de wedstrijd te laten worden, shit happens en het was niet in het laatste kwartier of zo, het had met die blunder toch nog een verhaal kunnen worden van de talloze gemiste kansen, of van Ajax dat Twente eenvoudig opzij zette, het werd geen van beide. Natuurlijk had Ajax er meer kunnen maken, maar als je met aanvallend voetbal kampioen wilt worden, moet je van bijna elke wedstrijd kunnen zeggen dat een veel grotere uitslag ook had gekund. Dat hoort bij aanvallend voetbal, je moet elke wedstrijd 10 goede doelpogingen kunnen uitspelen, anders werkt het niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?
De wissel Enoh voor Sulejmani begreep ik ( weer ) niet van FdB.Twente werd daarna met de minuut sterker omdat wij voorin geen druk meer konden zetten en Enoh alleen maar voor onze verdediging aan het zwemmen was, maar ook Theo kon het niet meer bijbenen.De wissel Boelykin voor Sigthórsson zou je nog kunnen inkomen.Verse spits voor een wat vermoeide spits, al begrijp ik dat dan weer niet dat zoiets pas 9 minuten voor tijd moet gebeuren.Die 9 minuten kan ie ook nog wel volhouden lijkt me.FdB had het over 6-7 AJAX kansen, nou volgens mij waren de meeste kansjes afstandsschoten, de 1 - 0 notabene op de counter.
Overgens heb ik het idee dat het team nu niet over een heel goede conditie beschikt, vanaf minuut 75 sjokt bijna iedereen maar zo'n beetje over het veld.
Tja, en dan de slapers bij dat doelpunt van Twente.Wisgerhof mag op zijn dooie gemak opkomen ( dat had ie al enkele keren eerder mogen doen ) en de bal zonder enige druk voorzetten op de Jong.De fout begint al eerder bij het geen druk zetten op Wisgerhof ( iedereen loopt achteruit ), en daarna staan er weer enkele te pitten.Of dat nu Vertonghen is, die lucht staat te dekken, of v.d. Wiel die toch ook moet zien dat de Jong zich gaat vrijlopen.
Dit is nu alweer de zoveelste wedstrijd dat spelers staan te schutteren, iets waar je als trainer natuurlijk bar weinig aan kan doen.Maar goed, we hebben tig ex-spelers die dat deze jongens dat wel zullen bijleren ( schijf ik met een nee-knikkend hoofd ).Jol kan er over meepraten.En niet alleen Jol.AJAX heeft alweer 6 verlies punten in 7 wedstrijden ( tegen tegenstander die gewoon te pakken waren ) deels door fouten van zijn trainer, deels door blunders van de spelers.En dat rondgaan van de bal is natuurlijk leuk voor de buhne, maar tot nu toe niet echt met een rendement, een idee erachter ..
Ericsen was wederom zeer anoniem aanwezig
Overgens heb ik het idee dat het team nu niet over een heel goede conditie beschikt, vanaf minuut 75 sjokt bijna iedereen maar zo'n beetje over het veld.
Tja, en dan de slapers bij dat doelpunt van Twente.Wisgerhof mag op zijn dooie gemak opkomen ( dat had ie al enkele keren eerder mogen doen ) en de bal zonder enige druk voorzetten op de Jong.De fout begint al eerder bij het geen druk zetten op Wisgerhof ( iedereen loopt achteruit ), en daarna staan er weer enkele te pitten.Of dat nu Vertonghen is, die lucht staat te dekken, of v.d. Wiel die toch ook moet zien dat de Jong zich gaat vrijlopen.
Dit is nu alweer de zoveelste wedstrijd dat spelers staan te schutteren, iets waar je als trainer natuurlijk bar weinig aan kan doen.Maar goed, we hebben tig ex-spelers die dat deze jongens dat wel zullen bijleren ( schijf ik met een nee-knikkend hoofd ).Jol kan er over meepraten.En niet alleen Jol.AJAX heeft alweer 6 verlies punten in 7 wedstrijden ( tegen tegenstander die gewoon te pakken waren ) deels door fouten van zijn trainer, deels door blunders van de spelers.En dat rondgaan van de bal is natuurlijk leuk voor de buhne, maar tot nu toe niet echt met een rendement, een idee erachter ..
Ericsen was wederom zeer anoniem aanwezig
Blij met de punten ...
Met die wissel draaide Ajax zichzelf definitief de nek om, maar daarvoor was het ook al hommeles. Vanaf minuut 1 in de 2e helft speelde Twente met veel meer druk op man en bal naar voren, wat Ajax veel te gemakzuchtig oppakte. Of was het onkunde? In ieder geval zag ik ineens meer en meer onrust in de ploeg komen en wist Ajax zich vrijwel niet meer onder die druk uit te voetballen. Door een paniekerige en erg slordige passing, maar ook door slecht positiespel. Twente kon te gemakkelijk de bal weer terugveroveren en druk blijven zetten, waarbij Ajax steeds meer terug ging en zich uiteindelijk van het kastje naar de muur liet tikken. Niks geen hakken in het zand, de boel al bij de middellijn opvangen en druk naar voren zetten. Alles klonterde uiteindelijk samen rond de 16.999 schreef:De wissel Enoh voor Sulejmani begreep ik ( weer ) niet van FdB.Twente werd daarna met de minuut sterker omdat wij voorin geen druk meer konden zetten en Enoh alleen maar voor onze verdediging aan het zwemmen was, maar ook Theo kon het niet meer bijbenen.
Viel mij ook op. Nou had Ajax in de eerste 20 minuten wel vrij veel plankgas gespeeld, maar dan kan de tank toch nog niet leeg zijn? Onbegrijpelijk wat er in het laatste part van de pot gebeurde.Overgens heb ik het idee dat het team nu niet over een heel goede conditie beschikt, vanaf minuut 75 sjokt bijna iedereen maar zo'n beetje over het veld.
Als ik de beelden rond dat doelpunt terug zie, is Enoh de man die op het moment van het opkomen van Wisgerhof het dichtste bij De Jong staat. Eriksen en Siem lopen wat obligaat rond op het middenveld, te ver verwijderd om de verdediging te kunnen ondersteunen op doorkomende mensen. Enoh aarzelt kennelijk, laat De Jong weglopen (net als bij die kopkans van Landzaat) en probeert nog met uitstappen druk te zetten op Wisgerhof, wat dan inmiddels veel te laat is. Dan loopt De Jong al het gat in, omdat Vertonghen Janko niet goed afdekt/laat lopen en Toby die dekking wel moet overnemen. Blijft Vd Wiel over, die wat sukkelig meehobbelt, niet naar binnen knijpt om het gat nog te dichten. Inderdaad moet ie zo Ola John loslaten, maar die staat dan nog vrij ongevaarlijk bij de zijlijn. Het gat in het centrum dichten is in die situatie toch prioriteit 1. Een en al misverstanden, dekkingsfouten en geen inzicht en alertheid. Vreselijk.Tja, en dan de slapers bij dat doelpunt van Twente.Wisgerhof mag op zijn dooie gemak opkomen ( dat had ie al enkele keren eerder mogen doen ) en de bal zonder enige druk voorzetten op de Jong.De fout begint al eerder bij het geen druk zetten op Wisgerhof ( iedereen loopt achteruit ), en daarna staan er weer enkele te pitten.Of dat nu Vertonghen is, die lucht staat te dekken, of v.d. Wiel die toch ook moet zien dat de Jong zich gaat vrijlopen.
Het is inderdaad triest om te zien hoe de spelers knoeien en blunderen. En het houdt maar niet op, ze lijken er helemaal niks van te leren. Wel vind ik dat Frank veel dwingender moet coachen. Na de wedstrijd zit ie weer wat te wauwelen over zijn halfzachte inbreng van de kant, maar deze ploeg heeft een alerte en felle coaching van de kant gewoonweg nodig. Dit Ajax heeft te weinig kwaliteit om de problemen zelf op te lossen. Dan is Frank zijn stem maar kwijt na de wedstrijd. Maakt ook niet uit, er komt over het algemeen toch alleen maar dom gewauwel over domineren uit zijn strot na een pot.Dit is nu alweer de zoveelste wedstrijd dat spelers staan te schutteren, iets waar je als trainer natuurlijk bar weinig aan kan doen.
Dat doe ik al tijden. Inderdaad balbezit om het balbezit. Amper drive en initiatief naar voren. Dat begint al bij Vertonghen achterin, die inderdaad gisteravond veel te weinig gebruik maakte van de ruimte voor hem. Schuift hij in, dan moet iemand van Twente uitstappen, waardoor er elders ruimte komt, waar je weer van zou kunnen profiteren. Niets van dat alles. Gewoon lekker veilig achterin blijven hangen. Zelfs na de zoveelste obligate pass naar Anita komt hij niet op. Anita kan ook niks, want er staat al iemand op hem te wachten en naar voren komt er door slecht positiespel amper een aanspeelpunt vrij en dus moet die bal maar weer naar achteren. Het is allemaal zo statisch, zo obligaat, zo voorspelbaar, zo narrow-minded, met geen enkel idee hoe het spel naar voren gespeeld moet worden. En zo ploegt en ploetert Ajax maar voort. De strijd om de titel gaat tussen Ajax en Psv? Forget it. Deze ploeg mag zo spelend de handen dichtknijpen als ze op de 3e plaats eindigen.Cde schreef: Ajax speelt apatisch, nonchalant. Het balbezit lijkt het doel te zijn geworden en niet het middel. Er zit geen pit in. Geen gogme. Onze buitenspelers kiezen liever voor een pass terug op de back dan dat ze een actie maken, onze middenvelder en centrumverdedigers spelen de bal liever terug naar Vermeer dan dat ze een pass naar voren geven. Ik begin me steeds vaker te ergeren.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo sep 25, 2011 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar Zuidema, dat ligt meer aan Twente dan aan Ajax. Twente stelde zich in de eerste helft (uit Tukkers oogpunt gezien) veel te passief op, liep terug en liet Ajax aan de bal. Als de tegenstander dat doet, dan lijkt het nog wel wat bij Ajax. Maar... zodra de tegenstander (welke dan ook) vooruit durft te verdedigen, druk zet, de ruimtes klein maakt voor Ajax, dan gaat het faliekant mis. Dan breekt het gebrek aan basistecniek bepaalde spelers op, het lukt niet meer als het baltempo omhoog moet. En meer smaken dan de grote rondo hebben we niet.Vanaf minuut 1 in de 2e helft speelde Twente met veel meer druk op man en bal naar voren, wat Ajax veel te gemakzuchtig oppakte. Of was het onkunde? In ieder geval zag ik ineens meer en meer onrust in de ploeg komen en wist Ajax zich vrijwel niet meer onder die druk uit te voetballen. Door een paniekerige en erg slordige passing, maar ook door slecht positiespel. Twente kon te gemakkelijk de bal weer terugveroveren en druk blijven zetten, waarbij Ajax steeds meer terug ging en zich uiteindelijk van het kastje naar de muur liet tikken. Niks geen hakken in het zand, de boel al bij de middellijn opvangen en druk naar voren zetten. Alles klonterde uiteindelijk samen rond de 16.
Klopt. Twente laat Ajax in de 1e helft veel te veel het initiatief, maar Twente pakt Ajax in de 2e helft toch nog aan op de wijze die Ajax dus duidelijk niet kan verhapstukken. Wat nog verergerd wordt door de wissel Enoh-Sulejmani. Dan heeft Twente Ajax al in de grip en kan de druk met Landzaat en Janko nog meer opgevoerd worden. De credits daarvoor zijn voor Twente, maar het laat ook weer eens zien hóe kwetsbaar Ajax is.joey schreef:
Maar Zuidema, dat ligt meer aan Twente dan aan Ajax. Twente stelde zich in de eerste helft (uit Tukkers oogpunt gezien) veel te passief op, liep terug en liet Ajax aan de bal. Als de tegenstander dat doet, dan lijkt het nog wel wat bij Ajax. Maar... zodra de tegenstander (welke dan ook) vooruit durft te verdedigen, druk zet, de ruimtes klein maakt voor Ajax, dan gaat het faliekant mis. Dan breekt het gebrek aan basistecniek bepaalde spelers op, het lukt niet meer als het baltempo omhoog moet. En meer smaken dan de grote rondo hebben we niet.
Ik vraag me wel af of dat louter en alleen een kwestie van basistechniek is (waardoor het baltempo niet omhoog kan). Wat mij vooral steeds weer frappeert is hoeveel onrust er dan in de ploeg komt. Vrijwel niemand houdt de kop er nog bij, er is geen rust en overleg meer, geen organisatie, geen positiespel. Niemand lijkt meer te weten wat je moet doen in zulke situaties. Een gebrek aan gogme wat bij overwicht en balbezit van Ajax eigenlijk ook al speelt. Gechargeerd, maar het blijft in mijn kop knarsen: de grote doelloze rondo en het balbezit om het balbezit camoufleren hoe matig tot slecht dit Ajax eigenlijk is. En als een tegenstander druk zet, komt dat gebrek aan kwaliteit er aan alle kanten uit. Helaas.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo sep 25, 2011 9:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Twee punten ten opzichte van PSV, drie punten ten opzichte van Twente (+3 vs 0), vijf in totaal.Monkey Tonk schreef:Een scheids die je twee punten kost.
Een goal, vijf punten. Deze tegengoal was nog belangrijker dan de gelijkmaker van Bulykin van vorige week (was slechts vier punten).
Ik ben er doodziek van....
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Theo Janssen gaf aan dat er één op één gespeeld zou worden, daar had hij zijn medespelers ook op gewezen, zei hij, maar het gebeurde gewoon niet. Hoe kan dat???? Ze zijn allemaal alleen met zichzelf bezig, ze missen het overzicht want wat ze zelf moeten is al zo lastig.Zuidema schreef:Ik vraag me wel af of dat louter en alleen een kwestie van basistechniek is (waardoor het baltempo niet omhoog kan). Wat mij vooral steeds weer frappeert is hoeveel onrust er dan in de ploeg komt. Vrijwel niemand houdt de kop er nog bij, er is geen rust en overleg meer, geen organisatie, geen positiespel. Niemand lijkt meer te weten wat je moet doen in zulke situaties. Een gebrek aan gogme wat bij overwicht en balbezit van Ajax eigenlijk ook al speelt. Gechargeerd, maar het blijft in mijn kop knarsen: de grote doelloze rondo en het balbezit om het balbezit camoufleren hoe matig tot slecht dit Ajax eigenlijk is. En als een tegenstander druk zet, komt dat gebrek aan kwaliteit er aan alle kanten uit. Helaas.
Je zíet de manco's van de opleiding: matige basistechniek, gebrek aan gogme. Een speler als Vertonghen loopt al een tijdje mee, heeft een grote mond ook, maar wanneer staat hij eens op en zet hij de ploeg neer? Dat doet hij niet, hij wacht tot de trainer het oplost.
Kijk, we hadden mazzel dat Adriaanse startte met de verkeerde tactiek. Daardoor konden we de eerste helft nog domineren. Maar ik dacht steeds: wanneer heeft hij het door, wanneer zet hij het om? Dat gebeurde pas in de tweede helft, daardoor ontsnapten we nog bijna. Maar het probleem is echt structureel, als de tegenstander druk zet zijn we nergens meer.
Zo op het oog hebben we leuke talenten, maar er ontbreekt van alles aan.