Dat Duits beheers ik inmiddels wel aardig.Zuidema schreef: Sie haben recht. Zweiter Fall. Entschuldigung.

Ik betwijfel of snuggerheid in te slijpen is. Vooruit denken enzo.Zuidema schreef:Reken maar dat dat trainbaar is.Rishi schreef:Is dat niet trainbaar? Automatisme inslijpen?
Heeft allemaal met kwaliteit te doen, simpel. Enoh: aardige balafpakker, in balbezit armoedig. De Zeeuw: m.i. een ongedisciplineerde speler. De Jong: snelheid van handelen te laag, zwak in de omschakeling. Urby: mooie stijl, dromer, geen denker. Middenveldstrategen heeft Ajax gewoon niet. Eriksen zou het kunnen worden, maar hij is pas 18... Dus dat we voetballend nogal eens in de knoei komen, met deze middenveldbezetting, lijkt me logisch... Wat ik dan minder logisch vindt, is dat die jongens ook bij balverlies nogal eens verzaken. Dat is een kwestie van concentratie en instelling. Zó geweldig zijn die gasten dus voetballend niet, dus dan zou je denken (en mogen verwachten) dat ze hun taken uitvoeren wanneer we de bal niet hebben.
'Ajax is afhankelijk van de klasse van die 2 voorin', hoor je vaak. Die gasten voorin maken inderdaad het verschil, logisch dat ze veel en snel gezocht worden. Waarom zou je niét versterkt gebruik maken van het beste deel van je elftal? We creeren iedere wedstrijd weer een rits aan kansen. Daarentegen: steekpasses, de grote rondo en geniale oplossingen enerzijds en Enoh / De Zeeuw anderzijds: dat gaat 'm echt niet worden!
'Het individu' is nou eenmaal essentieel in het voetbal. Ajax à la LvG was als team geweldig, ja. Komt doordat dat team bestond uit geweldige spelers, wiens kwaliteiten elkaar ook nog eens aardig aanvulden. En dat team was het gevolg van een jarenlang proces van (door)selecteren. Die tijd wordt een trainer van Ajax hedendaags helaas niet meer gegund. De Boertjes speelden 10 jaar voor Ajax, in het huidige voetbal zouden ze na 2 jaar zijn weggekocht.
Messi speelt in een geweldig team. Toch heeft Barcelona vaak de oprispingen van het individu Messi nodig om z'n wedstrijden te winnen... Kijk waar Bayern zonder Robbery staat. En hoe het als team voetbalt... Man U zonder Ronaldo is een ander verhaal dan mét Ronaldo... Kijk hoe ver Oranje tijdens met WK kwam, met afzichtelijk spel, enkel dankzij de individuele klasse van Robben en Sneyder.
We zijn te hard voor dit Ajax, we verwachten teveel van een in de doorsnee niet meer dan redelijke selectie, met een paar man die er bovenuit steken. Enkel omdat onze club naar de naam Ajax luistert, denken wij als fans recht te hebben op vloeiend én succesvol voetbal. Dat we daarvoor het personeel niet hebben, lijkt bijzaak te zijn. M.i. zit er niet veel meer in dan er momenteel uitgehaald wordt. Vorig seizoen 2,5 punt per wedstrijd, dit seizoen CL en 'gewoon' weer bovenin meedraaien. Af en toe aardig spel, regelmatig doorsnee, soms zwaar kut. Is het realistisch (veel) meer te verwachten?
JC moest weer eens effe de opportunist uithangen: iedereen eruit, slechtste team sinds 1965, opleiding totaal kut. Proefbalonnetjes heeft ie te over, oplossingen niet, vriendjes naar voren schuiven kan ie goed en verantwoordelijkheid nemen doet ie nou eenmaal niet. Maar zijn gekrakeel werkt: mensen binnen de voetballerij, de media, voetbalvolgers en de officiele supportersvereniging duiken er bovenop. JC is weer 'the man'. Vraag niet naar details omtrent het hoe Ajax z'n ideeen nou in de praktijk moet brengen en wie dat moet financieren... FC Barcelona heeft inmiddels immers een schuld van een half miljard, na het adopteren van de JC-methode. Die er bij die club op neer komt dat gewoon de beste spelers bij andere clubs worden losgeweekt. Tja, zoiets vertrouw ik mezelf en 99% van de bezoekers van AT ook nog wel toe. Een schuldenberg creeren is niet zo moeilijk.
Maar goed, wat JC zegt is nu eenmaal waar. En dus hoor je dan ineens zo'n Verbeek roepen dat "Heracles beter 'positiespel' speelt dan Ajax". En dan vraag ik me dus af hoe 'positiespel' gedefinieerd wordt en hoe dat los te zien is van de kwaliteit van degenen die het moeten uitvoeren. En dat zelfs bij 'FC Positiespel' het individu Messi degene is die meestal het verschil maakt. En niet die 10 anderen. JC zal er ongetwijfeld een verklaring voor hebben. Ik niet.