Vitesse - AJAX 04-03-2018

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Vitesse - AJAX 04-03-2018

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 5:36 pm

Javiskamp schreef:
Cruijff schreef:
Javiskamp schreef:Wa hoor ik nou... Siem er in ivm titelstress?.

Serieus??? :biggrin.gif:
Klopt inderdaad, Ten Hag zei dat hij tot die keuze is gekomen omdat Siem de Jong in het verleden al ervaring heeft opgebouwd met in de eindfase van een seizoen spelen om de landstitel.
Wat heeft dit Ajax in dit stadium te maken met kampioensstress?

Hij heeft twee weekenden op rij Siem gekozen. Voor de wedstrijd tegen Ado dacht men nog dat het een nek aan nek race zou worden.
Nu heeft Siem uiteindelijk nog de 3-2 gemaakt, puur alleen een goal voor de statistieken. Zal Ten Hag, die alles in data en 'meetbare criteria' wil duiden dit bij de volgende speelronde weer als argument in brengen dat de inbreng en het rendement van Siem de Jong in de spits toch niet gering is? :excited.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo mar 04, 2018 5:43 pm

InnerHarbour schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
Mano schreef:tot nu toe zie ik het nut van die wissel Keizer/ten hag nog niet....
Dat is ook logisch, want BEIDE trainers hebben NIET de kwaliteiten om bij Ajax aan het roer te staan.
Is het alleen de trainer of zijn het misschien ook de spelers? Ik lees hier nogal eens dat Ajax met dit materiaal makkelijk kampioen moet worden, vorig jaar lukte dat Bosz, die hier over het algemeen als een prima trainer wordt gezien met een meer volwassen elftal overigens ook niet, je kan je dus afvragen zijn de spelers wel goed genoeg/is de selectie wel in balans?
Bosz verloor helaas in het begin van de competitie punten die achteraf heel duur bleken te zijn. Toen het eenmaal stond speelde Ajax schitterende wedstrijden, vooral Europees. Er zat schwung in, de 5-seconden regel, Ajax ontwikkelde zich. En nu, een kleine 10 maanden na een Europese finale, zijn we een lichtjaar verwijderd van dat spel. En zag ik zowel Ten Hag als Keizer een spelopvatting op de mat leggen en wissels toepassen die eenvoudigweg gruwelijk zijn. Juist in de Nederlandse competitie, met beperkte spelers, moet je de tegenstander opjagen. Door de slechte techniek van je opponent herover je dan relatief snel de bal. Dat spel heb ik onder Keizer noch Ten Hag nog gezien. Natuurlijk is het vertrek van Sanchez en Klaassen een aderlating geweest. Maar dat verklaart absoluut niet dit verval. Dat ligt m.i. echt aan de man die voor de groep staat.

Javiskamp

Bericht door Javiskamp » zo mar 04, 2018 5:49 pm

Sanchez out
Klaassen out
Dolberg in goede doen out

3 bepalende spelers

Kijk naar Feyenoord... 3 bepalende spelers weg en het loopt voorgeen meter...

Ook volgend jaar gaan er de besten bij ajax weg... dus weer opnieuw beginnen

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo mar 04, 2018 5:57 pm

Het knotje in de spits was goed, als rechtsbuiten een stuk minder maar dan praat je over 4 man die weg zijn, maar goed ik zie te weinig om er echt over te kunnen oordelen.
YNWA

Javiskamp

Bericht door Javiskamp » zo mar 04, 2018 6:14 pm

InnerHarbour schreef:Het knotje in de spits was goed, als rechtsbuiten een stuk minder maar dan praat je over 4 man die weg zijn, maar goed ik zie te weinig om er echt over te kunnen oordelen.
Die knot zit toch in Engeland tegenwoordig? :blush.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo mar 04, 2018 6:18 pm

Nee, Chelsea heeft hem verkocht aan Lyon.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 6:32 pm

Het was weliswaar in de wedstrijden die het seizoen kleur hebben gegeven, dat dat knotje Traoré goed speelde, maar laten we niet net gaan doen alsof hij erg vaak erg goed was.

Hij heeft beduidend meer wedstrijden ondermaats gespeeld dan bovengemiddeld en er zijn ook vele fasen geweest waarbij die meer op de grond lag dan voetbalde.

Javiskamp

Bericht door Javiskamp » zo mar 04, 2018 6:50 pm

Noem eens een Ajacied die het nu beter doet?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 6:55 pm

Javiskamp schreef:Noem eens een Ajacied die het nu beter doet?
Mooi moment om die vraag te stellen op een wedstrijddag met louter dieptepunten als deze.
Maar het wordt in 't Ten Hag topic al treffend verwoord en bijvoorbeeld in deze Menno Pot column liever een speler als....:

Javiskamp schreef:Ja... en dan maak je er een swingend geheel van... gaan er 4 weg... kan je weer opnieuw beginnen... wat schiet je daar in godsnaam mee op?

Ajax is geen club om te groeien... Ahax moet er staan...
Misschien moet Ajax eens een mix van "trots"om bij Ajax te spelen en het niet zien als begin stadion Carrière en een 2/3 aantal Kluiverts.. maar niet wat er nu staat.. Te jong en te individueel bezig..
Ben ervan overtuigd dat het significant in de resultaten scheelt als je een paar jaar achtereen met dezelfde jongens speelt.
En als er daar een paar bij zijn die 100% moeten geven voor het feit dat Ajax echt maximaal hun plafond is.

Over 34 wedstrijden levert dat gewoon echt meer op dan een huurspeler die sowieso bij een andere club een plek wil hebben of iemand die op zijn 18e al bezig is met een transfer naar een plek die nu nog totaal niet realistisch is.

Javiskamp

Bericht door Javiskamp » zo mar 04, 2018 7:07 pm

Cruijff schreef:
Javiskamp schreef:Noem eens een Ajacied die het nu beter doet?
Mooi moment om die vraag te stellen op een wedstrijddag met louter dieptepunten als deze.
Maar het wordt in 't Ten Hag topic al treffend verwoord en bijvoorbeeld in deze Menno Pot column liever een speler als....:

Javiskamp schreef:Ja... en dan maak je er een swingend geheel van... gaan er 4 weg... kan je weer opnieuw beginnen... wat schiet je daar in godsnaam mee op?

Ajax is geen club om te groeien... Ahax moet er staan...
Misschien moet Ajax eens een mix van "trots"om bij Ajax te spelen en het niet zien als begin stadion Carrière en een 2/3 aantal Kluiverts.. maar niet wat er nu staat.. Te jong en te individueel bezig..
Ben ervan overtuigd dat het significant in de resultaten scheelt als je een paar jaar achtereen met dezelfde jongens speelt.
En als er daar een paar bij zijn die 100% moeten geven voor het feit dat Ajax echt maximaal hun plafond is.

Over 34 wedstrijden levert dat gewoon echt meer op dan een huurspeler die sowieso bij een andere club een plek wil hebben of iemand die op zijn 18e al bezig is met een transfer naar een plek die nu nog totaal niet realistisch is.
Ajax maximaal hun plafond... ik ga even de soelers heel snel af en kom op Schone

Met 11 soorten Schones wordt je geen kampioen...

Waarom wordt PSV, zelfs Feyenoord kampioen?

Ajax zegt dat het branie heeft... maar verwart dat met misplaatste arrogantie

Daar willen teams wel van winnen ja... en als ze dan ook maar een beetje hun best doen ligt Ajax eraf

Diegene die mekkeren dat Utrecht, Heerenveen! AZ, (ik noem maar wat) alleen maar goed spelen als ze tegen Ajax moeten geven dus eigenlijk toe dat ze zelfs tegen goedspelende middenmoters niet kunnen winnen...

Houd er dan mee op om je beter te voelen dn de rest terwijl je dat al jaren niet meer bebt.

En eisen stellen... goed voetbal en kampioen en jie5 allern kampioen... slaat al helemaal nergens op

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 7:15 pm

Lees nu toch eens een keer wat grondiger :blush.gif: wat ik precies post:

Javiskamp schreef: Ajax maximaal hun plafond... ik ga even de soelers heel snel af en kom op Schone

Met 11 soorten Schones wordt je geen kampioen...
Cruijff schreef: En als er daar een paar bij zijn die 100% moeten geven voor het feit dat Ajax echt maximaal hun plafond is.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 7:18 pm

Javiskamp schreef: Ajax zegt dat het branie heeft... maar verwart dat met misplaatste arrogantie
Ajax had vanmiddag geen branie, nee.
Weet je wie het wel had vandaag? Bryan Linssen van Vitesse.

Dat is nu een schoolvoorbeeld van een gozer die ontzettend hongerig is naar een goal. Wöber blundert weliswaar stevig bij de 2-0 maar die Linssen loert altijd op dit soort buitenkansjes en straft ze vervolgens akelig vaak af.

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 04, 2018 8:03 pm

Sandro schreef:Ik hoorde op de tribune achter me achter me een oud wijf zeggen tegen haar buurvrouw zeggen: "ik dacht dat het koud zou zijn, dus ik heb een thermobroek aan en ook nog thermosokken. En nu zit ik te zweten. En ik had m'n benen gisteren niet geschoren, dus..."

Wtf! Zo'n middag was het dus.

Ik had deze keer ook geen geluk met mijn buren. Dat waren behoorlijk fanatieke Vitesse supporters. Volgens mij hadden ze me wel door. Op een gegeven moment vroeg eentje mij met een stalen gezicht wat de uitslag ook alweer was in De Arena. $##$$%£€!
Hehe... :smallgrin.gif:

Ajax heeft gewoon de Hollandse ziekte. In de eerste helft leek het wel of ze de bal over de doellijn wilden combineren. Weinig voorzetten vanaf de zijkant. Ook lekker rustig de bal rondschuiven achterin, wat altijd tot problemen leidt. In de tweede helft gingen ze wat meer schieten, maar die schoten van Ziyech waren zulke afzwaaiers dat veel Ernhemmers op Noord met een nieuwe voetbal naar huis gingen.

Linssen en Foor speelden een goede wedstrijd. Jammer dat Fraser om onbegrijpelijke redenen altijd de beste speler wisselt. Ook het inbrengen van Van der Werff deed het spel geen goed. Opeens kwam Ajax weer in de wedstrijd. Laffe trainer. Ik vond het ook bizar dat er weer niemand bij de paal stond bij die hoekschop. Pasveer gaat altijd als een zoutzak naar de hoek, dus die tactiek begrijp ik niet.

Overigens heeft IH wel gelijk. PSV heeft met spelers als Van Ginkel en Lozano een paar jongens die met kop en schouders boven de eredivisie uit steken. Ajax heeft dat niet.
Laatst gewijzigd door Wouter op zo mar 04, 2018 8:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

zeux

Bericht door zeux » zo mar 04, 2018 8:08 pm

Wouter schreef:
Sandro schreef:Ik hoorde op de tribune achter me achter me een oud wijf zeggen tegen haar buurvrouw zeggen: "ik dacht dat het koud zou zijn, dus ik heb een thermobroek aan en ook nog thermosokken. En nu zit ik te zweten. En ik had m'n benen gisteren niet geschoren, dus..."

Wtf! Zo'n middag was het dus.

Ik had deze keer ook geen geluk met mijn buren. Dat waren behoorlijk fanatieke Vitesse supporters. Volgens mij hadden ze me wel door. Op een gegeven moment vroeg eentje mij met een stalen gezicht wat de uitslag ook alweer was in De Arena. $##$$%£€!
Hehe... :smallgrin.gif:

Ajax heeft gewoon de Hollandse ziekte. In de eerste helft leek het wel of ze de bal over de doellijn wilden combineren. Ook lekker rustig de bal rondschuiven achterin, wat altijd tot problemen leidt. In de tweede helft gingen ze wat meer schieten, maar die schoten van Ziyech waren zulke afzwaaiers dat veel Ernhemmers op Noord met een nieuwe voetbal naar huis gingen.

Linssen en Foor speelden een goede wedstrijd. Jammer dat Fraser om onbegrijpelijke redenen altijd de beste speler wisselt. Ook het inbrengen van Van der Werff deed het spel geen goed. Laffe trainer.
En de door jou verguisde Pasveer had een paar goede momenten in de tweede helft...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 04, 2018 8:13 pm

Ja, hij keepte niet slecht deze keer.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 04, 2018 9:02 pm

Je verliest door twee belachelijke verdedigingsfouten. Veltman die een bal met links niet eens simpel terug kan passen, en Wobel. Beiden horen niet in Ajax-1. De derde goal was weer eens een schoolvoorbeeld van deze keeper die te klein is om, net buiten zijn doelgebied, een duel om de bal aan te gaan met een koppende spits. Zeker weten dat eens, in een vergeten verleden, de 'beer van de Meer' zo'n bal had weggestompt. Dus eigenlijk zijn het drie fouten die makkelijk te voorkomen zijn.

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 04, 2018 9:13 pm

Koppende spits? Kashia kopte ver buiten de vijf meter terug op Linssen, die van vijf meter binnen schoot. Dat is niet de fout van de keeper.

Lionel

Bericht door Lionel » zo mar 04, 2018 9:20 pm

Tussen Veltman en Siem in...
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo mar 04, 2018 9:33 pm

Monkey Tonk schreef:Je verliest door twee belachelijke verdedigingsfouten. Veltman die een bal met links niet eens simpel terug kan passen, en Wobel. Beiden horen niet in Ajax-1. De derde goal was weer eens een schoolvoorbeeld van deze keeper die te klein is om, net buiten zijn doelgebied, een duel om de bal aan te gaan met een koppende spits.
Ah, dus nu is Onana een te kleine keeper? :smallgrin.gif:

Nee, je verliest niet door twee verdedigingsfouten. De nederlaag wordt ingeleid door momenten die structureel exemplarisch zijn voor Ajax.
Je had deze pot nog bijna kunnen winnen - hij leek geheel om te draaien na minder dan twee minuten nadat er twee wissels - waren in gebracht.

Hoe makkelijk in de Eredivisie een scenario van een wedstrijd op die manier had kunnen lopen....
....Dat was was onterecht geweest en dat had zand in de ogen gestrooid.

Het Ajax waar de opbouw totaal niet klopt en waar dit soort doelpunten als cadeautjes worden weggegeven, dat is dit jaar namelijk het ware Ajax.

Sandro

Bericht door Sandro » zo mar 04, 2018 9:38 pm

De eerste 10 minuten waren wel goed overigens. Siem had kunnen scoren (en had in ieder geval een betere poging moeten doen dan de waardeloze poging die hij deed).

Toen scoorde ex-NEC'er Foor met een fantastische pegel die hij niet zo vaak zo zal maken. Had hij die niet gemaakt dan.....had het zo maar anders kunnen lopen. Maar van zoiets mag je als Ajax zijnde uiteraard niet afhankelijk zijn.

Over Vitesse: alleen Linssen viel me op. Giftig spelertje.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Wouter

Bericht door Wouter » zo mar 04, 2018 10:38 pm

Dan heb je zitten pitten.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 05, 2018 12:11 am

Cruijff schreef:
Monkey Tonk schreef:Je verliest door twee belachelijke verdedigingsfouten. Veltman die een bal met links niet eens simpel terug kan passen, en Wobel. Beiden horen niet in Ajax-1. De derde goal was weer eens een schoolvoorbeeld van deze keeper die te klein is om, net buiten zijn doelgebied, een duel om de bal aan te gaan met een koppende spits.
Ah, dus nu is Onana een te kleine keeper? :smallgrin.gif:
Heb ik al heel lang geleden aangegeven. OK, deze keer was het geen kopbal omdat de spits de tijd had om de bal te laten vallen, maar je zag Onana twijfelen. Als hij groter is gaat hij wel zo'n duel aan, en pakt hij de bal uit de lucht, of stompt die weg. Ik snap zowiezo niet dat mensen Onana zo goed vinden. Is hij niet. Positioneel zwak, en te klein. Hoe kleiner de keeper, hoe groter het doel. Kan hij niks aan doen, maar het kost je wel doelpunten.
Cruijff schreef:Nee, je verliest niet door twee verdedigingsfouten.
Toch wel. Zeker als het niet soepel draait moet je precies zijn achterin, en niet de kraan openzetten met nonchalant spel. Bij zo'n tegengoal als die 1-3 zinkt de moed een team in de schoenen, want je hebt toch al het idee op zo'n middag dat je achter de feiten aanloopt. Zo'n terugspeelbal als van Veltman is gewoon een zeer gebrekkige techniek. Klotespeler vind ik dat. Veel te vaak veel te onzorgvuldig. Een aanvoerder die even uit het niks een corner weggeeft. Lekkere leiding geef je dan. Prima voorbeeld.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op ma mar 05, 2018 12:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 05, 2018 12:16 am

Monkey Tonk schreef:
Cruijff schreef:Nee, je verliest niet door twee verdedigingsfouten.
Toch wel. Zeker als het niet soepel draait moet je precies zijn achterin, en niet de kraan openzetten met nonchalant spel. Bij zo'n tegengoal als die 1-3 zinkt de moed een team in de schoenen.
Na die 3-1 is het klaar, logisch.
Maar je mag nog bijna blij zijn dat deze knullige fouten vandaag zijn gemaakt. Want al zou je vanmiddag eens een keer niet zo flateren, dan volgende week wel.

Met dingen die net wat anders waren gevallen had je met heel veel mazzel van Vitesse kunnen winnen, maar dat zou én onverdiend zijn én de werkelijke situatie maskeren.
Namelijk dat er op heel veel posities geen zak van klopt.
Monkey Tonk schreef:En zo'n terugspeelbal als van Veltman is gewoon een zeer gebrekkige techniek. Verschrikkelijke klotespeler vind ik dat. Veel te vaak veel te onzorgvuldig.
Heb je zijn eigen commentaar gehoord toen ze bij FOX in gingen op die situatie? :smallgrin.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 05, 2018 12:18 am

Nee, wat zei hij?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 05, 2018 12:29 am

De commentator hoefde eigenlijk vrij weinig te vragen.... Veltm.. begon zelf een heel stuk achter elkaar te ratelen:

'Het begint bij beleving, bij met je hart spelen en bij duels winnen en zij waren daar zeker de eerste helft meer gedreven in dan ons.'
'Ja tuurlijk wil je hem goed terugspelen ja. Ja nogmaals, je wilt hem niet richting het doel schieten. Want je weet met het veld, het was verschrikkelijk, wil je niet dat een polletje, ja over zijn voet heen valt. Dus je speelt hem wat naar de zijkant en hij stuitert wat op waardoor ie wat harder ging dan ik verwachte.
Nogmaals, dan is er niks aan de hand, dan geef je een corner weg die kopte ik weg en vervolgens schiet hij hem vanaf 25 meter binnen.'

Plaats reactie