Ajax - FK Rostov 16-08-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Ajax - FK Rostov 16-08-2016

Bericht door peter » wo aug 17, 2016 9:26 am

Op basis van de eerste drie wedstrijden zie je dat onze backs vaak de bal hebben en dat Bosz wil dat ze naar voren denken. Het tandem El Ghazi en Veltman moet duidelijk wennen (of ze zien het niet). El Ghazi gaat bijna nooit diep en loopt soms het centrum in op momenten dat Traore het ook totaal niet verwacht. Idealiter trekt Traore dan uit het centrum waardoor je ruimte maakt, maar die gedachte zat er bijna nooit achter. Overigens vond ik El Ghazi wel ijverig en zuiver, hoor. Normaliter heeft die jongen 1 a 2 assists in een wedstrijd als deze.
Veltman had het lastig, maar was wel een verbetering ten opzichte van Tete. Defensief was hij solide en beet hij zit goed vast in de tegenstander. Aanvallend was het niet best, maar nog altijd beter dan wat Tete liet zien.
De tandem Dijks-Younes haperde ook opzichtig. Younes speelde een prima pot en draaide die back helemaal dol, maar Dijks brengt zo verschrikkelijk weinig. Ja, als bliksemafleider had hij een rol, maar met bal is het toch echt weinig. Matige motoriek, slechte voorzetten, geen gevoel voor ruimte. Wel heel ijverig, maar ja.

Verder moeten we echt wat doen aan die dode spelmomenten, hoor. Zowel voor als tegen.
Gudelj krijgt die ballen niet voorbij de eerste paal of legt ze op kniehoogte voor. En bij iedere vrije trap/corner van de tegenstander staan we positioneel hopeloos. Geen mannetjes bij de palen en op de een of andere manier staat er altijd iemand vrij in het centrum die de bal kan inkoppen.

Tot slot valt het me op dat Bosz geen gelukkige hand heeft in het wisselen. Cassierra brengen voor Younes legde de hele linkerkant stil. Die jongen ging naast Traore staan en die zwakke back werd compleet vrij gelaten. Zwakke invalbeurt en ook een hele beroerde invulling van de linksbuitenpositie. Cassierra wordt zometeen optie 3 op de linksbuitenpositie en de spitspositie denk ik zo.

Nog een hoop werk aan de winkel, maar op basis van de eerste 70 minuten was ik wel heel hoopvol. Veel kansen, een topspits, verdedigend sterk centraal duo. Je moet alleen zorgen dat je een jongen met wat meer gevoel voor diepgang hebt op de vleugels. Ook omdat Younes (nog?) te weinig inhoud heeft.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 9:33 am

Peter schreef:Op basis van de eerste drie wedstrijden zie je dat onze backs vaak de bal hebben en dat Bosz wil dat ze naar voren denken. Het tandem El Ghazi en Veltman moet duidelijk wennen (of ze zien het niet). El Ghazi gaat bijna nooit diep en loopt soms het centrum in op momenten dat Traore het ook totaal niet verwacht. Idealiter trekt Traore dan uit het centrum waardoor je ruimte maakt, maar die gedachte zat er bijna nooit achter. Overigens vond ik El Ghazi wel ijverig en zuiver, hoor. Normaliter heeft die jongen 1 a 2 assists in een wedstrijd als deze.
El Ghazi moeten we gewoon lozen, helaas.

Normaliter heeft hij 1 of 2 assists in een wedstrijd als deze? Je zou denken van wel, maar hij heeft nóóóóit twee assists. Dat ligt niet alleen aan de spits, ook aan zijn eigen voortzettingen. :blush.gif:

Ben het met je eens dat hij zeker wel ijverig is, de jongen werkt hard.
Maar aan een 'echte buitenspeler' zoals Cerny of een echte teamspeler als Schöne hebben we mijns inziens meer.

Ik blijf ook maar herhalen dat wanneer Schöne je spelhervattingen neemt ipv Gudelj, je echt veel makkelijker gaat scoren want véél betere spelhervattingen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo aug 17, 2016 9:57 am

Peter schreef:Op basis van de eerste drie wedstrijden zie je dat onze backs vaak de bal hebben en dat Bosz wil dat ze naar voren denken. Het tandem El Ghazi en Veltman moet duidelijk wennen (of ze zien het niet). El Ghazi gaat bijna nooit diep en loopt soms het centrum in op momenten dat Traore het ook totaal niet verwacht. Idealiter trekt Traore dan uit het centrum waardoor je ruimte maakt, maar die gedachte zat er bijna nooit achter. Overigens vond ik El Ghazi wel ijverig en zuiver, hoor. Normaliter heeft die jongen 1 a 2 assists in een wedstrijd als deze.
Veltman had het lastig, maar was wel een verbetering ten opzichte van Tete. Defensief was hij solide en beet hij zit goed vast in de tegenstander. Aanvallend was het niet best, maar nog altijd beter dan wat Tete liet zien.
De tandem Dijks-Younes haperde ook opzichtig. Younes speelde een prima pot en draaide die back helemaal dol, maar Dijks brengt zo verschrikkelijk weinig. Ja, als bliksemafleider had hij een rol, maar met bal is het toch echt weinig. Matige motoriek, slechte voorzetten, geen gevoel voor ruimte. Wel heel ijverig, maar ja.

Verder moeten we echt wat doen aan die dode spelmomenten, hoor. Zowel voor als tegen.
Gudelj krijgt die ballen niet voorbij de eerste paal of legt ze op kniehoogte voor. En bij iedere vrije trap/corner van de tegenstander staan we positioneel hopeloos. Geen mannetjes bij de palen en op de een of andere manier staat er altijd iemand vrij in het centrum die de bal kan inkoppen.

Tot slot valt het me op dat Bosz geen gelukkige hand heeft in het wisselen. Cassierra brengen voor Younes legde de hele linkerkant stil. Die jongen ging naast Traore staan en die zwakke back werd compleet vrij gelaten. Zwakke invalbeurt en ook een hele beroerde invulling van de linksbuitenpositie. Cassierra wordt zometeen optie 3 op de linksbuitenpositie en de spitspositie denk ik zo.

Nog een hoop werk aan de winkel, maar op basis van de eerste 70 minuten was ik wel heel hoopvol. Veel kansen, een topspits, verdedigend sterk centraal duo. Je moet alleen zorgen dat je een jongen met wat meer gevoel voor diepgang hebt op de vleugels. Ook omdat Younes (nog?) te weinig inhoud heeft.
Ik vond Veltman helemaal geen verbetering tov Tete. Je veroordeeld Tete obv 1 mindere wedstrijd uit tegen PAOK. Een wedstrijd waarin bovendien in een ander systeem gespeeld werd en iedereen onwennig was. Veltman speelde dramatisch gisteren. Maar ik weet wel hoe de beeldvorming komt. Hij kleunde er 1 of 2 keer stevig in en dan lijkt het heel wat. In balbezit deed hij echter alles fout en z'n voorzetten waren nog beroerder dan die van Dijks. Laat staan z'n geweldige crossballen achter de man en over de zijlijn. Pakte ook weer een onnodige gele kaart voor vasthouden (hoe vaak doet hij dat niet per wedstrijd) en speelde daarna met vuur door het doodleuk nog een keer te doen. Tete is 10x klasse beter. Belachelijk dat ie niet speelde. Veltman is voetballend niks beter.

999

Bericht door 999 » wo aug 17, 2016 10:00 am

Mwah, Tete zit niet in zijn beste vorm op dit moment Trab ... en zo goed is Tete ook niet in balbezit.Ik heb hem b.v. nog nooit betrap op een fatsoenlijke crosspass over de hele wat Veldman dus wel beheerst ... Geloof dat ie 1 keer een verkeerde crosspass heeft gegeven ..
Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 10:03 am

Trab schreef: Ik vond Veltman helemaal geen verbetering tov Tete. Je veroordeeld Tete obv 1 mindere wedstrijd uit tegen PAOK. Een wedstrijd waarin bovendien in een ander systeem gespeeld werd en iedereen onwennig was. Veltman speelde dramatisch gisteren.

Nee, niet op basis van 1 wedstrijd.
Tete heeft vaker een mindere beurt gehad.

Veltman daarentegen, was een tijd achtereen (blessure) Tete een stuk beter als rechtsback. En met name bij Ajax - Feyenoord toen hij Elia volledig zoek speelde maakte hij een goede beurt. Gisteravond inderdaad niet.

De Dominee

Bericht door De Dominee » wo aug 17, 2016 10:32 am

Waarom niet eens proberen met Riedewald terug op 6 waar hij een openbaring was?

Dijks - Sanchez - Tete - Veltman

Dijks bij gebrek aan beter. Riedewald op 6. Klaassen en Bazoer ervoor, wellicht Sinkgraven kansen geven.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo aug 17, 2016 10:41 am

999 schreef:Mwah, Tete zit niet in zijn beste vorm op dit moment Trab ... en zo goed is Tete ook niet in balbezit.Ik heb hem b.v. nog nooit betrap op een fatsoenlijke crosspass over de hele wat Veldman dus wel beheerst ... Geloof dat ie 1 keer een verkeerde crosspass heeft gegeven ..
Klopt. Veltman heeft een betere crossbal, maar of hij ook een betere voorzet heeft betwijfel ik. Gisteren gaf hij steeds van die pisboogballen die over iedereen heen gingen. A la v.rRhijn. Denk dat Tete dat beter kan. In de competitie heeft hij vaak een vleugelspeler voor zich dus komt hij minder op. Gisteren had de rechtsback geen tegenstander en alle mogelijkheid om aan te vallen. Veltman deed dat beroerd. Overigens was ik met Veltman centraal gestart. Sánchez is nog niet toe aan een basisplaats. Zeker niet in de CL. Spreekt de taal niet, kijkt alleen naar de bal. Vragen om problemen naast jonkie Riedewald.

999

Bericht door 999 » wo aug 17, 2016 10:52 am

Trab schreef:
999 schreef:Mwah, Tete zit niet in zijn beste vorm op dit moment Trab ... en zo goed is Tete ook niet in balbezit.Ik heb hem b.v. nog nooit betrap op een fatsoenlijke crosspass over de hele wat Veldman dus wel beheerst ... Geloof dat ie 1 keer een verkeerde crosspass heeft gegeven ..
Klopt. Veltman heeft een betere crossbal, maar of hij ook een betere voorzet heeft betwijfel ik. Gisteren gaf hij steeds van die pisboogballen die over iedereen heen gingen. A la v.rRhijn. Denk dat Tete dat beter kan. In de competitie heeft hij vaak een vleugelspeler voor zich dus komt hij minder op. Gisteren had de rechtsback geen tegenstander en alle mogelijkheid om aan te vallen. Veltman deed dat beroerd. Overigens was ik met Veltman centraal gestart. Sánchez is nog niet toe aan een basisplaats. Zeker niet in de CL. Spreekt de taal niet, kijkt alleen naar de bal. Vragen om problemen naast jonkie Riedewald.
Van Sanchez ben ik met je eens.Maar heb wel het idee dat deze jongen nog wel stappen kan en gaat maken.W.b. Tete, Veldman maar ook Dijks en El Ghazi laten ze allemaal op dit moment zien dat ze geen fatsoenlijke voorzet in hun benen hebben.Train er op zo ik zeggen.Zo moeilijk is een voorzet niet .Maar ook b.v. een vrije trap, die meestal opgeëist wordt door Gudelj zijn belabberd. En nu snap ik best dat ze niet allemaal de kruising in kunnen vliegen, maar dit zijn steeds kansloze ballen die hij laat zien.

Heb je dus al 5 elementen in een wedstrijd die haperen ...
Blij met de punten ...

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 11:05 am

In deze wedstrijd zijn ze verdedigend niet op de proef gesteld.

aanvallend lag de bal erg vaak bij de laatste linie en die hebben dan niet zoveel in de melk te brokkelen.
was afgelopen jaren al zichtbaar en dus niet 1,2,3 weg.
geneuzel in de ruimte als je tete/veltman/sanchez wisselt of husselt. Geen van allen springt er aanvallend meer uit dan de ander.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 17, 2016 11:29 am

Ze zijn verdedigend amper op de proef gesteld, omdat ze het prima voor elkaar hadden. Veel druk en de counter werd er telkens goed uitgehaald. Alleen Sánchez had een momentje.... had zomaar rood kunnen zijn.

Toch wel lekker om verdedigers te hebben met zoveel snelheid: Riedewald, Sánchez, Dijks en Tete zijn allemaal zeer snel. Veltman lost veel positioneel op.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

elliquido

Bericht door elliquido » wo aug 17, 2016 12:51 pm

Hoop doet leven. Het spel oogt fruitiger in ieder geval. Zeer belangrijke wedstrijd volgende week. Mochten we in rostov slagen, dan begint het seizoen wat mij betreft zeer goed.

Zaterdag tegen willem 2 mag de bank hun energie erin leggen (sinkgraven, tete, dolberg cassiera, viergever, schone)
kunnen youness, veldman , dijks en klaassen, guldelj en el ghazi even hun rust pakken om woensdag alles te geven
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo aug 17, 2016 4:22 pm

Kom zeg, het is het begin van het seizoen, gewoon met je sterkste elftal spelen.
YNWA

elliquido

Bericht door elliquido » wo aug 17, 2016 9:31 pm

Waarom?
Hiermee moet je ook van Willem 2 winnen

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 17, 2016 10:35 pm

Ja. En van Roda JC ook.

elliquido

Bericht door elliquido » wo aug 17, 2016 11:20 pm

Die was te gemakkeljk

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 19, 2016 11:31 am

elliquido schreef:Die was te gemakkeljk
Mwah. Je moet van matige ploegen als PAOK, Roda en Rostov gewoon winnen.

Ik zie voorlopig dit seizoen een Ajax dat effe als de brandweer gaat, maar dat niet in veel kansen en rendement omzet. De tegenstander laat ze uitrazen en slaat dan toe. Thuiswedstrijden, spelhervattingen en wissels zijn wel een dingetje bij Bosz tot dusver. Ook wel belangrijke dingetjes...

De flossefie van Bosz spreekt me wel aan, de man verdient tijd en krediet om er wat van te maken. Betekent natuurlijk niet dat je ondertussen maar punten moet morsen tegen waardeloze tegenstanders. Zou het tegen het grote Willem II morgen dan eindelijk gaan lukken met de eerste thuiszege? :excited.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za aug 20, 2016 2:14 pm

elliquido schreef:Waarom?
Door samen te trainen/spelen wordt je beter.
YNWA

zeux

Bericht door zeux » za aug 20, 2016 2:23 pm

InnerHarbour schreef:
elliquido schreef:Waarom?
Door samen te trainen/spelen wordt je beter.
Ja, eens. Zeker met zoveel nieuwe spelers in de ploeg.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 21, 2016 11:08 pm

elliquido schreef:Die was te gemakkeljk
Dat viel dus wel mee.

Plaats reactie