Voorbereiding 2016-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog?

Re: Voorbereiding 2016-2017

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jul 18, 2016 10:00 pm

Absoluut wel waar. De overwinning op Citeh was in 2012. in november 2013 wonnen we thuis van Barca (zonder Messi). Maar in 2014-2016 (de laatste jaren dus) was het gewoon op met de kwaliteit. En was het veldspel om te huilen. Geen mening; maar feit.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 1:35 am

we wonnen dik verdiend potten van een Manchester City met in de basis spelers als Tobias Sana.
Barcelona werd, toch ook niet tegen de verhouding in verslagen terwijl je speelde met jongens Hoesen, Serero, Moisander, Boilesen, een invaller als Denswil op de proppen kwam nadat je met 10 man was komen te staan na een flinke onoplettendheid van Ricardo van Rhijn.

Ook met minder materiaal kun je gedurfd en aanvallend voor de dag komen en zelfs regelmatig betere ploegen verslaan
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Absoluut wel waar. De overwinning op Citeh was in 2012. in november 2013 wonnen we thuis van Barca (zonder Messi). Maar in 2014-2016 (de laatste jaren dus) was het gewoon op met de kwaliteit. En was het veldspel om te huilen. Geen mening; maar feit.
Klopt.
Maar al vaak genoeg uitgelegd waar dat aan ligt.

Ik zal in de post hieronder nog eenmaal heel kernachtig proberen te formuleren wat in mijn ogen duidelijk de oorzaak van het dalende niveau van De Boers laatste jaren bij Ajax is.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 1:35 am

Probleem is dat we wel halsstarrig een 4-3-3 vooraf op het 'opstellingen papier' zetten, maar én slechts een deel van de spelers opstellen die er geschikt voor zijn. én een coach hadden die een deel van hen op een onlogische plek is. én een deel van de spelers qua niveau tekortkomt én we veel te behoudend het veld in gaan.

Logisch is dat er dan veel dingen mis gaan die je vrij snel kunt verbeteren.

Nu hebben we dus een coach die het omgekeerde van behoudend het veld in wil gaan. Spelers moeten initiatief nemen wat ze door de gewenning tegen zelfs een De Graafschap al niet meer durfden of konden. Even omschakelen voor de spelers, sommigen klagen daar zelfs tegen journalisten over. :excited.gif: :aai.gif:

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » di jul 19, 2016 7:36 am

Volgens mij moet je met deze selectie echt wel aantrekkelijk voetbal kunnen spelen.

Co Adriaanse ging in zijn periode bij AZ altijd uit van de eigen kracht van zijn elftal ipv zich aanpassen aan betere tegenstanders (o.a. Villareal), en bij dat AZ speelden ook geen topvoetballers (zelfde selectie eindigde voor de komst van Co nog 13e). Tegen Villareal gaf hij bijvoorbeeld Landzaat de opdracht om constant over Riquelme heen te gaan omdat Riquelme een hekel had aan mee verdedigen. Ik heb genoten van het voetbal dat dat elftal speelde, en dat was met spelers als Kromkamp, Meerdink en Huysegems.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di jul 19, 2016 8:20 am

Hahah Jan Kromkamp... die heeft zelfs nog een aantal Interlands gespeeld dankzij AZ...

Sandro

Bericht door Sandro » di jul 19, 2016 8:45 am

Nog lachwekkender is dat Meerdink een interland gespeeld heeft.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di jul 19, 2016 10:02 am

Sandro_Calaaabro schreef:Nog lachwekkender is dat Meerdink een interland gespeeld heeft.
Waren nog wel tijden dat we het EK/WK haalde. Denneboom en Slory mochten toen ook nog eens meedoen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 10:07 am

WP_LeGeNd schreef:Hahah Jan Kromkamp... die heeft zelfs nog een aantal Interlands gespeeld dankzij AZ...
Sandro_Calaaabro schreef:Nog lachwekkender is dat Meerdink een interland gespeeld heeft.
Ach, welnee. Allemaal niet extreem raar, zelfs vrij logisch te verklaren.
Zoals het niveau van 't Nederlands elftal in perioden schommelt (het ene kalenderjaar ben je sterker dan Argentinië, het andere nog minder dan IJsland...) is het aantal beschikbare spelers ook een golfbeweging.

Door lijsten aan blessures en afzeggingen kom je vaak uit bij merkwaardige namen.

Ik ben er juist voorstander van om regelmatig kleinere, gretige namen te laten mee trainen. Dan ontstaat er op de training meer interactie, makkelijker doelpunten of juist makkelijker een verdediger in vorm die vrijwel al zijn duels wint.

Als zo ongeveer alle spelers even sterk zijn en de trainer traint heel monotoon vanuit het idee 'de formatie staat goed' gebeurt er op trainingen vaak geen reet en in een wedstrijd tegen een opponent die zich verdedigend ingraaft vervolgens ook niets.

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » di jul 19, 2016 10:18 am

Die jongens stegen onder Co Adriaanse wel boven zichzelf uit en haalden op een haar na de Uefa Cup finale, als deze selectie boven zichzelf uitstijgt moeten er dan toch ook mooie dingen mogelijk zijn?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 10:24 am

Gaizka1985 schreef:
Die jongens stegen onder Co Adriaanse wel boven zichzelf uit en haalden op een haar na de Uefa Cup finale, als deze selectie boven zichzelf uitstijgt moeten er dan toch ook mooie dingen mogelijk zijn?
Nederland klopte met jongens als Ooijer, Stekelenburg, Mathijsen, van Bronkh Brazilië en Uruguay, De Vrij, Indi en Cillessen gaven geen enkele kans weg tegen Argentinië met Messi in een halve finale op een WK.

Lees wat ik post bovenin deze topic-pagina nog even, Ajax won van Manchester City met Sana.

Als wat de trainer gedaan heeft klopt en het team op elkaar afgestemd is, kun je snel tot prestaties komen die hoger zijn dan je budget toelaat. Moeten de spelers die samen een team vormen ook bereid zijn klussen voor elkaar op te knappen...

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » di jul 19, 2016 12:22 pm

Exactomundo Cruijff, daarom is dat defaitisisch gedoe van sommige supporters dat we niets meer te zoeken hebben in de CL ook zo'n gelul. Door de jaren heen hebben zelfs clubs als Apoel Nicosia en Sturm Graz de tweede ronde gehaald.

Anyway nieuw bloed morgen ind e selectie. Na het vertrek van Warmerdam (linksback) en Van Rhijn (Rechtsback) mogen nu Damil Dankerlui (linksback) en Terry Lartey Sanniez (rechtsback) nu mee naar Frankrijk.
https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... 6FCll1o.97 Opvallend; Younes er niet bij! Zou hij een blessure hebben of familie-omstandigheden? Ik denk eigenlijk nog eerder het laatste want anders blijft zo'n jongen voor het proces nog wel bij de groep tenzij hij b.v. echt iets ernstigs heeft opgelopen.

Verder ook nog Dolberg en De Ligt erbij die wel zullen verdwijnen als Sanchez en Milik weer terug zijn. Bij Zivkovic die er nog bij zit lijkt me meer een spelletje hard to get spelen naar b.v. FCU. Sheraldo Becker is in mijn ogen ook mee om het geheel te completeren.

Wat ik verwacht

Ploeg 1

Onana/Boer, Sanniez, Westermann/De Ligt, Viergever, Dankerlui, Schone, Van De Beek, Sinkgraven, Becker, Dolberg, Cerny

Ploeg 2

Cillissen, Tete, Rieddewald, Veltman, Dijks, Bazoer, Gudelj, Klaassen, Muric, Cassierra, El Ghazi

Moeilijk in te schatten hoe Frenkie De Jong erop staat. Verder zou het geheel nog kunnen afwijken bij b.v. Westermann die toch de basiself haalt.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 12:30 pm

Andriy Demchenko schreef:Exactomundo Cruijff, daarom is dat defaitisisch gedoe van sommige supporters dat we niets meer te zoeken hebben in de CL ook zo'n gelul. Door de jaren heen hebben zelfs clubs als Apoel Nicosia en Sturm Graz de tweede ronde gehaald.

Anyway nieuw bloed morgen ind e selectie. Na het vertrek van Warmerdam (linksback) en Van Rhijn (Rechtsback) mogen nu Damil Dankerlui (linksback) en Terry Lartey Sanniez (rechtsback) nu mee naar Frankrijk.
https://www.ajaxshowtime.com/article/ho ... 6FCll1o.97
Correctie, Andriy.
De door jou genoemde clubs haalden niet in de CL kwalificaties niet de 2e ronde, maar de 4e ronde. En Apoel Nicosia inmiddels natuurlijk ook al reeds het toernooi.

wimpey

Bericht door wimpey » di jul 19, 2016 12:38 pm

Andriy Demchenko schreef: Opvallend; Younes er niet bij!
Olympia?

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » di jul 19, 2016 12:43 pm

Ik bedoelde in het toernooi zelf beste Cruijff, had het helemaal niet over voorrondes. Sturm Graz won toen de groep met o.a. Monaco, Galatasaray en Rangers.

Sturm Graz toen in de kwalifiers trouwens wel tegen een zekere club; https://www.youtube.com/watch?v=zUWkx3ZgN2o

In 2012 bereikte Apoel Nicosia de laatste 8 door na de poules ook Lyon uit te schakelen.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » di jul 19, 2016 12:43 pm

wimpey schreef:
Andriy Demchenko schreef: Opvallend; Younes er niet bij!
Olympia?
Liesblessure, hij heeft afgezegd voor de OS.

Sandro

Bericht door Sandro » di jul 19, 2016 2:14 pm

Gaizka1985 schreef:
Eens hoor. Ik bedoel alleen dat ik vind dat zo'n jongen als Meerdink bij Oranje niks te zoeken heeft. Die kwam mee bij AZ omdat hij daar boven zichzelf uit steeg. In het Nederlands Elftal wordt doorgaans niet zo gespeeld als AZ toen deed en zijn er veel minder automatismen, waardoor je aan zo'n jongen niet veel hebt. Daarnaast staat hij daar helemaal onderaan in de pikorde natuurlijk, waar hij bij AZ gewoon onderdeel van het geheel was.

Volgens mij speelde hij die interland onder Van Basten. Die selecteerde wel vaker merkwaardig...Maar goed, terug naar de voorbereiding maar.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

beelzebub

Bericht door beelzebub » di jul 19, 2016 5:01 pm

Deze is ook wel geinig ter overdenking, en toen was van Gaal al een paar jaar bezig he...:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 5:59 pm

Thanks for het overzicht!

Ik zat laatst nog met een oom in conclaaf 'wanneer was nu precies die twee potten tegen Lazio Roma?'
Toen dus! :biggthumpup.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jul 19, 2016 7:24 pm

Deze is ook wel geinig ter overdenking, en toen was van Gaal al een paar jaar bezig he...:
Oké, als Peter Bosz de CL wint, net als LvG, en een jaar later weer in de finale komt, zal ik niet meer over het gelijkspel tegen AFC beginnen. :ajaxscarf.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 8:55 pm

Demosthenes schreef:
Dan is 5-0 winnen wel een lekkere uitslag. :smile-ajax.gif: Je zult die gasten later in het seizoen in Europa maar tegenkomen, dan herken je toch nog 2 of 3 spelers uit de oefenpot en denk je 'daar valt wat tegen te halen'.
Kunnen wij tegen AFC loten voor de beker? Ik hoop het niet, want bij AFC zijn nu ook wel in training, denk ik.
:smile-ajax.gif:

Twee jaar terug troffen we in het bekertoernooi 'buurman' JOS Watergraafsmeer bij de good old Jaap Eden Schaatsbaan en Voorland om de hoek, dus stadgenoot AFC zal ook in de koker zitten. :smile-ajax.gif:

Amateurclubs trainen over het algemeen wel de hele zomer door als er nog voor de schoolvakantie en bouwvak een wedstrijd tegen een profclub op het programma staat. :666.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jul 19, 2016 10:15 pm

Amateurclubs trainen over het algemeen wel de hele zomer door als er nog voor de schoolvakantie en bouwvak een wedstrijd tegen een profclub op het programma staat.
maar dan nog is 2-2 niet iets om trots op te zijn. De spelers van mijn amateurclub trainen in ieder geval niet in de zomer.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 19, 2016 10:52 pm

Demosthenes schreef:
Amateurclubs trainen over het algemeen wel de hele zomer door als er nog voor de schoolvakantie en bouwvak een wedstrijd tegen een profclub op het programma staat.
maar dan nog is 2-2 niet iets om trots op te zijn. De spelers van mijn amateurclub trainen in ieder geval niet in de zomer.
Clubs die 75 jaar bestaan en dan een profclub ontvangen, of dat nu pak hem beet PEC Zwolle is of Feyenoord, trainen in de zomer wel door hoor. Bij de eerste selectie gaat het er serieus aan toe, als zo'n pot op 9 of 10 juli is, spreekt men massaal af dat de zomervakanties pas daarna gepland worden.

Helaas zijn de topspelers in het amateur (bovenkant Hoofdklasse is beter dan Jupiler League) vaak ook niet (veel) minder fit dan profvoetballers. Dikdoenerij op Ibiza doen ze niet massaal aan.

AFC is, zeker de laatste jaren, geen piepkleine dwerg maar inderdaad wat een slappe vertoning van Ajax... Twee keer achterkomen en nadat je 1-1 maakt ook meteen de 2-1 weer binnenlaten hè. Leek qua gezapig spel en onzekerheid echt heel erg op de wedstrijd tegen De Graafschap. :blush.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jul 20, 2016 7:13 am

Zag net een samenvatting van de wedstrijd tegen die Russen (op De Tokeomst), maar Viergever is er nog niet op vooruit gegaan, Sinkgraven gaat weer op dezelfde manier de mist in als vorig seizoen. Westermann is niet (meer?) de snelste.

Toppie

Bericht door Toppie » wo jul 20, 2016 8:59 am

Als Bos er uit ligt over 2 maanden dan mag nog maar 1 man aankloppen LvG :blush.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jul 20, 2016 9:49 am

Demosthenes schreef:Zag net een samenvatting van de wedstrijd tegen die Russen (op De Tokeomst), maar Viergever is er nog niet op vooruit gegaan, Sinkgraven gaat weer op dezelfde manier de mist in als vorig seizoen. Westermann is niet (meer?) de snelste.
Zo'n Viergever is achterin de eerste om weer door het ijs te zakken. Vorig seizoen heeft hij het goed opgepakt maar dat was wel in een relatief veilige omgeving omdat De Boer meer voor zekerheid koos. Als Bosz het elftal meer aanvallend wil laten spelen valt die zekerheid weg.

In Sinkgraven heb ik ook weinig vertrouwen. Hij mist actieradius en is ook nogal bleu. Mooie speler voor een potje zomeravondvoetbal maar ik zie hem geen plaats veroveren op het middenveld van Ajax.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie