Ajax - PSV 04-10-2015 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: Ajax - PSV 04-10-2015 14:30

Bericht door Lionel » ma okt 05, 2015 9:00 am

Peter schreef:
wimpey schreef: Eerlijk is eerlijk: ik heb genoten van het spel van psv. :biggthumpup.gif: Intelligent, prima afgestemd op elkaar, goed getraind. Ik lees net Bazoer voor Klaassen bij Oranje. Na zó'n pot van Hendrix. Die Blind is echt van de pot gerukt.

Met Ajax-1 heb ik het wel gehad. Ze doen maar daar in de Arena. Ik ga de rest van het seizoen wel naar De Toekomst als ik Ajax wil zien.
De definitieve selectie was natuurlijk al voor Ajax-PSV bekend he. Dat die Hendrix een prima pot afdraait is wat dat betreft 'mosterd na de maaltijd'.

Ik heb er ook weinig fiducie in dat ze bij Ajax-1 de uitgang van de tunnel nog gaan vinden. Die tombola zal nog wel even doorgaan. Over drie weken ben je alweer twee spelsystemen en een aantal poppetjes verder. De grote zoektocht naar een succesnummer gaat nog wel door tot februari.
Klaassen viel toch af ná de wedstrijd?
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 9:04 am

Klopt, in die zin had hij ook Hendrix kunnen pakken. Al is de selectie van Bazoer op zichzelf nu ook weer niet zo vreemd. Dat is nu net één van de weinige spelers die dit seizoen gewoon een goede ontwikkeling laat zien.

En Nigel de Jong is natuurlijk pas nodig op het eindtoernooi. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » ma okt 05, 2015 9:07 am

Wat doet Trustfull eigenlijk bij Ajax? Hij kwam binnen voor de tactische inzichten, toch?

Mano

Bericht door Mano » ma okt 05, 2015 10:09 am

pfff, na anderhalf seizoen ellende is de gifbeker nog niet leeg....

Het is mij duidelijk. FdB is geen tactisch licht en gaat schuiven tot de winnende combo in gemaakt.
deed hij 3 seizoenen geleden met Ajax (Anita op 6) en 2 seizoenen geleden ( Blind op 6) ook al.
toen had hij geluk dat PSV veel punten verspeelde. Dat geluk had hij vorig jaar niet en dit jaar gebeurd dat ook niet.

Daarnaast heeft hij ook geen sterke selectie die zichzelf corrigeert. Dat komt voornamelijk door de jeugd.
De inkopen helpen ook niet en gewoon geen killers voorin lopen.... allemaal vrijblijvende mooi weer voetballers.
AEG, Fischer, Milik zijn geen constante waardes

Ajax moet niet wachten tot einde seizoen, winterstop gebruiken voor aantrekken nieuwe coach.
FdB bedankt voor 4 titels en even rust en stabiliteit binnen de club, nu tijd om tactisch slim met de talenten om te gaan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma okt 05, 2015 10:29 am

Alexander schreef:Wat doet Trustfull eigenlijk bij Ajax? Hij kwam binnen voor de tactische inzichten, toch?
Melvin Vissers (lette blijkbaar onvoldoende op) werd in de B1 gek van het woord dat Trustfull constant gebruikte: "restverdediging". Welk woord gebruikte FdB afgelopen week (volgens mij voor het eerst):"restverdediging". Dat is de invloed van Trustfull? De rest is pr.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma okt 05, 2015 10:33 am

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 10:40 am

Haha, nog nooit van gehoord. Maar met name het eerste gedeelte van dit filmpje is net Jiskefet. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 05, 2015 10:47 am

Haha, snapt hij het zelf? :smallgrin.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma okt 05, 2015 10:50 am

Duke schreef:Er gaat een wereld voor me open: https://www.google.nl/search?q=restverd ... XfUYjimpAE
:smallgrin.gif:
Ook FdB al in 2013 (Ik doelde op http://www.ajaxshowtime.com/article/bij ... erdediging) maar je zou daar zitten als speler en begrijpen? :biggrin.gif: Ik niet, maar ik ben ook geen trainer-in-spé, heb nooit die ambitie gehad, ben alleen maar een supporter.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma okt 05, 2015 11:06 am

Ik vind het woord Countercontrole veel mooier!

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma okt 05, 2015 11:17 am

Haha. Weet je hoelang het duurde voordat ik doorhad dat counter hetzelfde was als het modewoord: omschakeling? :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Mano

Bericht door Mano » ma okt 05, 2015 11:30 am

Yopi schreef:Haha, snapt hij het zelf? :smallgrin.gif:
hij had ff nodig, op het laatst snapte hij het zelf ook :biggrin.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma okt 05, 2015 11:31 am

beelzebub schreef:Haha. Weet je hoelang het duurde voordat ik doorhad dat counter hetzelfde was als het modewoord: omschakeling? :ajaxsmiley.gif:
:blush.gif:
ik heb het nu pas door...

elliquido

Bericht door elliquido » ma okt 05, 2015 11:49 am

Ik Vind counter en omschakeling net even iets anders

Counter is vanuit sterk verdedigende stelling bliksemsnel een offensief starten.

Een omschakeling kan ook ontstaan uit balverlies op middenveld.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Duke

Bericht door Duke » ma okt 05, 2015 11:56 am

Yopi schreef:Haha, snapt hij het zelf? :smallgrin.gif:
Dat mag je toch hopen. :blush.gif:

Salvador Dali

Duke

Bericht door Duke » ma okt 05, 2015 12:43 pm

Tete ziet geen kwaliteitsverschil tussen Ajax en PSV

Ajax staat nog steeds bovenaan, maar is niet langer de trotse koploper. En PSV is na een uitzege (1-2) terug in de titelrace. Frank de Boer wijt het kansloze verlies aan een offday, Kenny Tete zegt dat het niets te maken heeft met een verschil in kwaliteit.

PSV miste maar liefst drie spelers en we kunnen niet zeggen dat Luuk de Jong, Maxime Lestienne en Jetro Willems de minsten van het stel zijn. Desondanks heerste de lampenclub op een manier die menig Ajacied vol in het supportershart trof. Ajax wekte amper de indruk lekker mee te voetballen.

“Het verdedigen bestond uit kunst- en vliegwerk. Terugrennen en hopen dat je op tijd bent om een bal af te pakken of te blokken. We kwamen er voetballend, met z'n allen, niet aan te pas. PSV had 63 procent balbezit, dat heb ik nog nooit meegemaakt,” aldus Tete in gesprek met Ajax Life.

De gemiddelde Ajacied liep voor de aftrap al niet over van vertrouwen, maar uit niets bleek dat PSV een belangrijk trio moest missen. Als de gasten uit Eindhoven twee of drie doelpunten extra hadden gemaakt, viel er ook weinig van te zeggen. Uitgespeelde aanvallen van Ajax waren zeer schaars.

“We hadden een metertje meer moeten lopen of creatiever moeten zijn met de bal,” vervolgt Tete. “PSV liet ons wel opbouwen, maar onze keuzes waren moeilijk en niet goed. Er waren geen opties. Wat kun je doen als je weinig opties hebt? Dan zijn je keuzes meestal helemaal niet goed.”

Als de topper in de ogen van velen iets aantoonde, is het wel dat PSV over meer kwaliteit beschikt binnen zijn selectie. Tete wil daar niets van weten. “Of het een kwaliteitsverschil is? Nee, dat denk ik niet. Als team deden we het niet goed. Te weinig vrijlopen, te weinig kansen creëren, dan ziet het er zo uit. We moeten gewoon nog meer doen om de tegenstander te laten lopen.”

Het gevoel bekroop de rechtsback tijdens de tweede helft dat Ajax best kans maakte op de winst. “Natuurlijk,” reageert Tete zelfs. “We kregen kansen via Viktor en Amin, die in de eerste helft al knap raak schoot. Maar echt controle... Nee, dat niet. PSV trok ons helemaal uit elkaar. Als het moeilijk wordt om druk te zetten, kunnen zij er gemakkelijk tussendoor spelen. Daardoor kom je kapot te zitten.”
www.ajaxlife.nl

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma okt 05, 2015 12:44 pm

WP_LeGeNd schreef:
beelzebub schreef:Haha. Weet je hoelang het duurde voordat ik doorhad dat counter hetzelfde was als het modewoord: omschakeling? :ajaxsmiley.gif:
:blush.gif:
ik heb het nu pas door...
Omschakeling is geen modewoord. Bij Ajax gebruikten ze het al in 1995. Musampa wordt een wereldtopper als hij beter wordt in de omschakeling. :hypocrite.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 05, 2015 1:13 pm

Duke schreef:Het gevoel bekroop de rechtsback tijdens de tweede helft dat Ajax best kans maakte op de winst. “Natuurlijk,” reageert Tete zelfs. “We kregen kansen via Viktor en Amin, die in de eerste helft al knap raak schoot. Maar echt controle... Nee, dat niet. PSV trok ons helemaal uit elkaar. Als het moeilijk wordt om druk te zetten, kunnen zij er gemakkelijk tussendoor spelen. Daardoor kom je kapot te zitten.”
Pijnlijk voor De Boer. Als de spelers allemaal zo voelen dat het systeem niet werkt zullen ze steeds minder vertrouwen in hem krijgen.

Alexander

Bericht door Alexander » ma okt 05, 2015 2:22 pm

Tete ziet het al beter dan onze trainer. Tactiek klopt voor geen meter en daardoor was het voor die jongens ondoenlijk om druk te zetten.

Duke

Bericht door Duke » ma okt 05, 2015 4:03 pm

Nu zal een speler als Tete niet tegen De Boer zeggen dat zijn tactiek nergens op slaat, maar zou er een speler zijn die dat wel doet? Ik betwijfel het.

Salvador Dali

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma okt 05, 2015 5:49 pm

Duke schreef:Nu zal een speler als Tete niet tegen De Boer zeggen dat zijn tactiek nergens op slaat, maar zou er een speler zijn die dat wel doet? Ik betwijfel het.
Ik ook. Als die jonkies al snappen waar het mis gaat en hoe dat opgelost zou moeten worden. De spelers zitten qua gezagsverhoudingen sowieso in een lastig parket. Zijn ze (te) kritisch, dan kan het ook wel eens hun basisplaats kosten en kan je zelfs op een exit-traject in Jong Ajax gezet worden. Dan hou je je kop wel. Of je moet gaan lobbyen met zijn allen. En anders duikt de onvrede wel onder en rot het daar verder.

Ik kan niet achter de schermen kijken, maar als ik zie hoe driftig en verbolgen Frank steeds weer reageert op incidentele kritische opmerkingen/vragen vanuit de media en met allerhande non-argumenten komt, lijkt mij de tolerantiedrempel bij Frank best wel laag. Ik vraag me af of hij daarin veel overleg/inspraak vanuit de spelersgroep duldt, hoe taktisch gebracht ook. Terwijl dat draagvlak juist wel zeer wenselijk is. Leidinggeven is en blijft tweerichtingsverkeer.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » ma okt 05, 2015 5:50 pm

Gelukkig toch nog wat reflectie:
ANN schreef: De Boer: 'Verkeerde strategie gekozen'

Frank de Boer stak maandag bij zijn terugblik op Ajax - PSV voor Ajax TV de hand in eigen boezem. 'Het ergste vind ik dat we eigenlijk niets in te brengen hadden. Daar baal ik het meest van. Het gat tussen de linies was te groot. Er zat een bepaalde twijfel in de ploeg tussen de voorste linie die stuurde en druk wilde zetten en de laatste die linie die niet een-op-een durfde te gaan spelen. Uiteindelijk kwamen we overal een stap te laat.'
Ajax Netwerk
'Of het Europa League duel van donderdag invloed had, weet ik niet. Ik merk de laatste tijd wel dat het qua scherpte wat achteruit gaat. Dat is ook wel te begrijpen als je veel wedstrijden achtereen speelt met een jonge groep. De scherpte om al organisatorisch goed te staan ontbrak een beetje. We reageerden in plaats van anticiperen op situaties. Hoe we die scherpte terug gaan krijgen? Rouleren is een optie daarin. Maar je hoopt ook een bepaalde agressiviteit en frisheid te krijgen in zo'n wedstrijd als tegen PSV. Dat was niet het geval.

Uiteindelijk hebben we de verkeerde strategie gekozen. PSV kwam er steeds onder de druk uit. Misschien hadden we juist tien meter lager moeten uitzakken of juist vol een-tegen-een gaan spelen. Dat is een keuze die je maakt. Nu stoorden Viktor en Davy vaak met zijn tweeën. Of met zijn allen doorgaan of de twee voorhoede spelers terug laten zakken. Ik ben da verantwoordelijk voor. Ik neem mezelf dat het meest kwalijk.'
Dat biedt in ieder geval nog een klein beetje hoop op verbetering.

Rooie

Bericht door Rooie » ma okt 05, 2015 5:59 pm

Wellicht ben ik nu te kritisch, maar dit heeft toch niets met strategiekeuze te maken? Blijkbaar voerde een deel van het team de opdracht niet goed uit. Ik kan me niet voorstellen dat de strategie was om met 2 man druk te gaan zetten.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma okt 05, 2015 6:02 pm

Leuk, die wijsheid achteraf. Valt dat kwartje nou pas? Waarom grijpt hij tijdens de wedstrijd niet in? Je ziet toch dat het glad verkeerd staat? Het was dan toch niet zo moeilijk geweest om Fischer en Klaassen in ieder geval terug te halen naar achteren en Psv bij de middellijn pas aan te pakken? Niet mijn keuze, ik zie de ploeg liever Psv direct voorin bij de strot pakken met alle linies fors naar voren. Maar als dat er om wat voor reden dan ook niet in zit, dan kies je toch voor die andere optie en laat je het toch niet zo dooretteren?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 05, 2015 6:47 pm

Ik maak hieruit op dat het de opdracht was om collectief druk te zetten maar dat dit mis ging omdat er twijfel in het elftal sloop waardoor de afstanden te groot werden. Dan vraag ik me om te beginnen af waar die twijfel dan vandaag kwam. Is dat dan omdat in de praktijk bleek dat het niet goed stond waardoor het niet te belopen was? Of lag de oorzaak meer in het feit dat er te weinig overtuiging in het druk zetten zat (zelfvertrouwen, niet topfit etc) waardoor dat niet lukte.

En daarna komt dan inderdaad de vraag. Als blijkt dat het om wat voor reden dan ook niet werkt. Waarom grijpt er dan niemand in. Vanaf de kant of in het veld. Het hele stadion ziet het mis gaan maar wij lopen vrijwel 90 minuten lang achter de feiten aan.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie