Ajax - AZ 05-02-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 11:42 am

Je moet wel oppassen dat lering trekken niet uitloopt op de boel dichttimmeren. Er lopen al grote talenten rond in dit team en er zit nog het een en ander aan te komen.

Nu Ajax uit de titelrace is zullen we de komende maanden het debuut meemaken van Appiehak en Donny, neem ik aan.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door GangstaRiB » vr feb 06, 2015 11:44 am

wimpey schreef:Had die ploeg van Jol zoveel ervaring dan? Zo'n dom meelulwoord: ervaring. :excited.gif:

Jol had Luis, die er 35 in roste. Seizoen daarna was Luis moe en hij forceerde z'n vertrek. Toen liep het voor geen meter en moest Ajax het doen met de ervaring van Ooijer, Mido, Tainio, Atouba en Oleguer.

Ajax staat er prima voor na de successen onder FdB. Het gaat mis daar waar het mis gaat sinds ik Ajax-fan ben: aankoopbeleid. Wat dat betreft is Ajax al sinds mensenheugenis een amateurclub. Prima opleiding, slecht op de transfermarkt.
Ajax staat er alleen financieel goed voor wat mij betreft. FdB houdt teveel van winnen en schroomt niet om elke aanvallende intentie overboord te gooien. De successen hadden mijn inziens voor vertrouwen moeten zorgen. Vertrouwen dat je de beste bent in NL en ook in Europa van je af bijt. Maar het lijkt er op dat de successen van FdB meer met de wegvallende concurrentie te maken heeft gehad. Nu PSV wel een aardig team heeft, haakt Ajax direct af. Het is een combinatie van slecht management en een trainer die denkt dat je met oeverloos getik en een sporadische prik kunt blijven winnen.
Na 4 jaar CL-geld hadden we lichtjaren voor kunnen staan op de rest in NL, maar daarentegen zijn we al weer ingehaald. Dat vind ik het meest jammere van dit alles. Er is nauwelijks progressie gemaakt en dat is te wijten aan het TH én FdB.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Marillion » vr feb 06, 2015 11:49 am

Yopi schreef:Je moet wel oppassen dat lering trekken niet uitloopt op de boel dichttimmeren. Er lopen al grote talenten rond in dit team en er zit nog het een en ander aan te komen.

Nu Ajax uit de titelrace is zullen we de komende maanden het debuut meemaken van Appiehak en Donny, neem ik aan.
Als je prijzen wint is het makkelijk om een koerswijziging te steunen. Maar zit het tegen dan weer je wat het echt waard is. De komende maanden zijn daarom heel interessant. Hoe gaan we met tegenslag om? Vallen we krampachtig terug in een oude reflex en kopen we een half nieuw elftal. Op blijft de prioriteit bij doorstroming van talentvolle spelers liggen maar leren we wel van de gemaakte fouten door hier en daar accenten te verleggen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Duke » vr feb 06, 2015 11:54 am

Yopi schreef:
De wereld vergaat niet. Volgend seizoen staat Ajax er weer.
Het eerste ben ik met je eens, van het tweede ben ik niet overtuigd. Ajax doet het dit seizoen niet veel slechter dan andere jaren qua punten, alleen verspeelt PSV veel minder punten dan andere jaren. Als je met er weer staan bedoelt: een puntenaantal van 71 tot 76 (laatste 4 seizoenen) halen, dan vraag ik me af of dat voldoende is. Het ambitieniveau zou ook hoger moeten liggen, lijkt me.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Jöhnk » vr feb 06, 2015 12:11 pm

wimpey schreef: psv heeft dit seizoen een prima ploeg. :biggthumpup.gif: En een ambitieuzer beleid. Bij Ajax is er zelftevredenheid en verzadiging ingeslopen. Wat dat betreft is die gifbeker geen ramp. Effe neus op de feiten, fouten rechtzetten en volgend seizoen weer volle kracht. En hopelijk nog een paar rondjes EL.

Wat vond je van die kaart voor Moisander? Ik heb 'm net nog effe terug gezien. Met veel fantasie kun je er m.i. geel voor geven. Die van Boekel is een drama.
Zoveel is er niet gebeurd met de selectie van PSV. Op twee belangrijke posities (spits en VM) hebben ze een gelukkige greep in de afvalbak van elders overbodige spelers gedaan. Iets wat het jaar daarvoor nog grandioos mislukte. Verder hebben Depay en Wijnaldum een sprong in hun ontwikkeling gemaakt.

Als je nu naar de publieke opinie luistert, dan verzuip je volgend jaar weer in de Atouba's, Zimlings en Kuffours. Dat geef ik je op een briefje.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Marillion » vr feb 06, 2015 12:16 pm

Precies, daar ben ik in dat geval ook bang voor.

We moeten wat PSV betreft twee dingen ook niet vergeten. Het kwartje is al een paar keer voor hun de goede kant op gevallen. Ze hadden zomaar een punt of 6 minder kunnen hebben. En het zijn spelers waarvan vooraf lang niet iedereen zeker was. Zo kan ik me herinneren dat Luuk de Jong ook besproken is als mogelijke Ajax versterking. Daar was lang niet iedereen enthousiast over.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Ajaciedjuh » vr feb 06, 2015 12:21 pm

We moeten inderdaad vooral niet gaan panikeren. Het is nu zaak om te leren van de fouten die zijn gemaakt, maar vooral ook de goede dingen intact laten. Emotie mag nu niet de overhand gaan krijgen.

Vasthouden aan het beleid (inzetten op jeugd en langer binden), maar extern aanvullen. Dat wil dus ook zeggen dat de scouting op orde komt. Of het nu het juiste gebruik van is of herstructureren. Er moet in ieder geval een helder beeld zijn:
1) Wat hebben we nodig in de ideale situatie (voor Ajax)?
2) Wat hebben we in het elftal?
3) Wat zijn de gaten?

En vervolgens: kunnen we die op korte termijn invullen vanuit de jeugdopleiding of moeten we deze extern binnenhalen. Die laatste vraagstelling, moet de scouting in kunnen vullen. En dat is een lopend proces, met voortschrijdend inzicht.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 12:36 pm

PSV raakt in de zomer Depay, Wijnaldum en Guardado kwijt. Hoe vangen ze dat op? Bij Nederlandse clubs is niets zeker. Ze zochten een vervanger voor Jozefzoon (!), komen ze aanzetten met Ruiz. Dat is ook niet het toppunt van inventiviteit.

De winnaar heeft altijd gelijk. Zo gaat het in het voetbal.

Nu moeten de verantwoordelijken bij Ajax hun rug recht houden. Koel analyseren wat er verkeerd gegaan is, bijsturen. Maar niet een radicaal andere weg inslaan.

In het verleden zorgden slechte resultaten voor zoveel paniek dat Ajax aan het zwalken raakte. Na 'kwaliteit kopen' kwam 'de jeugd een kans geven' en na 'de jeugd een kans geven' weer 'kwaliteit kopen'. Nu klinkt de roep om 'kwaliteit kopen', het bekende liedje. Het klinkt ons als muziek in de oren: even een ervaren CV ophalen die het elftal neerzet, verdedigend een rots in de branding is en nog kan voetballen ook, even een CV ophalen die... even een linksback ophalen die... dan passeren er namen de revue die totaal onrealistisch zijn: De Jong, Anita, Maxwell, enz. Aarde tot de Ajax-aanhang: topspelers komen niet.

Na dit seizoen moet Ajax in elk geval Schöne en Moisander vervangen. Dat wordt al lastig genoeg.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Baseman » vr feb 06, 2015 12:41 pm

wimpey schreef:Wat vond je van die kaart voor Moisander? Ik heb 'm net nog effe terug gezien. Met veel fantasie kun je er m.i. geel voor geven. Die van Boekel is een drama.
De rode kaart was erg makkelijk gegeven, al heb ik wel begrip voor de beslissing. Als de scheids een overtreding constateert moet hij namelijk rood geven, aangezien het een doorgebroken speler betreft. En Moisander maakte wel degelijk contact, al betrof het slechts een lichte duw.

Wat mij betreft had hij gewoon door laten spelen, voetbal is nu eenmaal een contactsport en licht contact moet kunnen.

PS: Moisander zei in een interview na afloop dat het maximaal een gele kaart had moeten zijn, waarmee hij dus indirect aangaf een overtreding gemaakt te hebben. Niet zo heel handig.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 12:47 pm

Inderdaad. Moisander en handig... :excited.gif:

Dit moest een keer gebeuren. Die man zit het hele seizoen al in een WAK.

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 12:50 pm

Jöhnk schreef: Als je nu naar de publieke opinie luistert, dan verzuip je volgend jaar weer in de Atouba's, Zimlings en Kuffours. Dat geef ik je op een briefje.
De publieke opinie interesseert me niet. Ajax heeft kwaliteit nodig op LCV, VM en in de spits. Kwaliteiten die aansluiten op hetgeen voorhanden is. Want wat voorhanden is, is niet slecht. Maar in de as komen we écht tekort. En niet zo'n beetje ook.

Stappie terug, kritisch kijken naar wat beter kan (en niet in de afbraakmodus kijken) en dan weer vooruit. Er moet vlg. seizoen een selectie staan waarin de jeugd handvaten aangereikt krijgt bij tegenslagen. Nu staan ze er alleen voor. Die disbalans moet eruit.

Qua fitness moet het beter. Vreemd, want Ajax is o.l.v. Benjafield de voorbije seizoenen verdomd fit geweest. Misschien is de trainingsopbouw gericht op pieken in April en de EL-finale in Mei in Warschau. :smallgrin.gif:

Qua keuzes van FdB moet het ook beter. Al heeft ie momenteel weinig te kiezen. En, dat wordt snel vergeten, prikten juist zijn wissels in 2014 vaak de beslissende goals erin. Frank is een prima trainer gebleken, maar de voorwaarden voor presteren zijn inmiddels 'op'. En dat is m.i. de verantwoordelijkheid van het TH.

Je kunt niet onbeperkt op de rommelmarkt blijven shoppen. Op een sofa waarvan de springveren door de bekleding heen prikken laat Angelina Jolie zich op een gegeven moment niet meer rammen.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 1:03 pm

wimpey schreef:En, dat wordt snel vergeten, prikten juist zijn wissels in 2014 vaak de beslissende goals erin.
Van der Hoorn, Van der Hoorn, Mikey van der Hoorn :frank.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Jöhnk » vr feb 06, 2015 1:03 pm

Luuk de Jong en Guardado kómen van de rommelmarkt, wimpey. Ze waren niet alleen mislukt bij hun eigen club, maar ook nog eens elders, op huurbasis.

In de zomer vertrekken, als het goed is, de drie oogappels van Frank: Moisander, Sigthorsson en Zimling. Voor hen zou je inderdaad vervangers kunnen kopen. Al zou ik toch maar oppassen te veel van die vervangers te verwachten. Ajax heeft nu eenmaal een beperkte slagkracht op de transfermarkt. We kunnen kiezen uit spelers die het aardig doen in kleinere competities of spelers die buiten de boot vallen in grotere competities.

Vorig seizoen was Ajax trouwens ook niet fit. We strompelden naar het eind van het seizoen, weet je nog?

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 1:14 pm

Jöhnk schreef:Luuk de Jong en Guardado kómen van de rommelmarkt, wimpey. Ze waren niet alleen mislukt bij hun eigen club, maar ook nog eens elders, op huurbasis.
Ze hadden krasje. Wij halen Zimling, Hoorn, Duarte, Boer, Viergever. Dan houdt het een keer op. Dat zijn aankopen van een niveau waaraan Feyenoord zich doorgaans bezondigt.

Dat moet en kan beter. In een range van 1000 km van Amsterdam zijn goede spelers voor een verantwoord bedrag te halen. TH + FdB een Fox-verbod geven en de reisjes naar Denemarken skippen. 2e BuLi, CH, België: daar lopen echt wel jongens die voor Ajax interessant en betaalbaar zijn en die voor Ajax hun neus niet ophalen.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr feb 06, 2015 2:30 pm

Iedereen heeft het over de verspeelde landstitel, over volgend seizoen, en dat begrijp ik want vermoedelijk worden het er geen 5 op een rij. Maar ergens in mijn onderbuik speelt een kleeeeeiiiin beetje het gevoel: "it aint over 'till the fat lady sings"...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Marillion » vr feb 06, 2015 2:34 pm

Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 2:59 pm

Marillion schreef:Nou, speciaal voor jou dan. :smile-ajax.gif:
Ongezien neem ik een lady die zingt van het formaat Rita Corita aan.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Zuidema » vr feb 06, 2015 5:13 pm

wimpey schreef:Zo'n dom meelulwoord: ervaring. :excited.gif:
Met alle respect Wimpey, maar Ik begrijp niet waarom je met zo'n natuurlijk en menselijk gegeven als ervaring zo'n moeite hebt. Toen jij geboren werd, had je toen direct alle psychische bagage die je nu jaren later hebt? Natuurlijk niet, de potentie was er natuurlijk al wel, maar het moest zich nog wel allemaal ontwikkelen, zoals bij iedereen. Onder andere door wat je meemaakt EN wat je daarvan leert. Zit in dat laatste soms het misverstand tussen ons? Is bij jou 'ervaring' alleen maar gelijk aan oud en alleen maar veel wedstrijden in de pocket and that's it? Terwijl bij mij 'ervaring' juist ontwikkeling en rijping betekent, mede door wat je opsteekt van wedstrijden in de loop van de tijd.
Success will tear us apart.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Jöhnk » vr feb 06, 2015 6:23 pm

Ceteris paribus is meer ervaring natuurlijk beter. Ik geloof zeker in het proces dat jij beschrijft; dat mensen zich ontwikkelen en dat dat extra bagage met zich meebrengt. Alleen: waar ervaring toeneemt met de leeftijd, gaan andere - met name fysieke - eigenschappen juist achteruit met de leeftijd. Tenminste, vanaf een bepaald moment in een carrière is dat het geval.

De ervaring leert dat het gevaarlijk is om spelers te halen die over hun top zijn. Soms gaat het goed, maar meestal gaat het fout. In principe liggen er twee gevaren op de loer als er geroepen wordt om meer ervaring in het algemeen.

1. Om maar aan de wens van "meer ervaring" te voldoen wordt er te veel gekeken naar leeftijd en staat van dienst en te weinig naar kwaliteit. Je moet ervan uitgaan dat spelers tussen hun 24ste en 28ste aan hun top zitten. Het is daarom onverstandig om onder het mom van "ervaring" een speler van 30 jaar of ouder te contracteren die op zijn hoogtepunt al niet goed genoeg was voor Ajax. Denk hierbij aan Robbie Wielaert, Jan van Halst, Nikki Zimling en Ooijer.

2. Eenmaal de dertig gepasseerd, kan het echt hard bergafwaarts gaan met voetballers. Zelfs daarvóór al. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben: spelers gaan fysiek achteruit, raken geblesseerd of hebben het heilige vuur niet meer. Meestal is dit moeilijk te voorspellen. Daarom is het onverstandig om veel geld te betalen voor ervaren spelers. Probleem: dit soort jongens wil meestal wel veel geld hebben. Héél veel geld.

Conclusie: de vijver van (voor Ajax interessante) ervaren spelers is klein. De speler moet een rijkelijk gevulde carrière gehad hebben en moet ervoor openstaan om tegen een geringe vergoeding bij Ajax te komen spelen. Het kan zomaar gebeuren dat er vijf jaar lang (ik zeg maar iets) niets uit die categorie te krijgen is.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door zeux » vr feb 06, 2015 8:46 pm

wimpey schreef: Ze hadden krasje. Wij halen Zimling, Hoorn, Duarte, Boer, Viergever. Dan houdt het een keer op. Dat zijn aankopen van een niveau waaraan Feyenoord zich doorgaans bezondigt.

Dat moet en kan beter. In een range van 1000 km van Amsterdam zijn goede spelers voor een verantwoord bedrag te halen. TH + FdB een Fox-verbod geven en de reisjes naar Denemarken skippen. 2e BuLi, CH, België: daar lopen echt wel jongens die voor Ajax interessant en betaalbaar zijn en die voor Ajax hun neus niet ophalen.
Dat roep ik nu al een paar jaar. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Zuidema » za feb 07, 2015 9:38 am

Jöhnk schreef: Het is daarom onverstandig om onder het mom van "ervaring" een speler van 30 jaar of ouder te contracteren die op zijn hoogtepunt al niet goed genoeg was voor Ajax. Denk hierbij aan Robbie Wielaert, Jan van Halst, Nikki Zimling en Ooijer.
Ben ik zeker met je eens. Leeftijd is sowieso niet doorslaggevend, hoogstens een indicatie dat die tijdrovende rijping zich heeft kunnen voltrekken. Veel belangrijker dan leeftijd is wat een speler heeft meegemaakt en wat hij daar van geleerd heeft.

Kwaliteit is echter boven alles doorslaggevend. Het rijtje dat je daar noemt had daarom helemaal niks bij Ajax te zoeken. Wimpey heeft ook al forse lijsten met rif-raf opgenoemd. Tjonge, wat hebben we eigenlijk ongelooflijk lopen kloten met ons scoutings- en aankoopbeleid de afgelopen decennia. Best wel beschamend eigenlijk voor een club als Ajax.

Overigens zie ik een type klootzak als Van Halst of Poulsen wel graag in een team. Maar dan alsjeblieft met een ietsiepietsie meer voetbalkunde. Ideaal: Lerby, Wouters, Davids, toch ook De Jong. Beesten die het team drijvende houden, voorgaan in de strijd en ook nog eens heel behoorlijk kunnen voetballen.
Eenmaal de dertig gepasseerd, kan het echt hard bergafwaarts gaan met voetballers. Zelfs daarvóór al. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben: spelers gaan fysiek achteruit, raken geblesseerd of hebben het heilige vuur niet meer. Meestal is dit moeilijk te voorspellen.
Ook mee eens. Op Stam bijvoorbeeld zat onvoorstelbaar snel de sleet. Een erg onaangename verrassing, wat maar weer eens aangeeft hoe rap het afgelopen kan zijn met een dertigplusser. Winter vond ik bij Roma al twijfelachtig qua mentaliteit, terug bij Ajax helemaal. Het meest schrijnende voorbeeld bij blessures vind ik misschien wel Davids, die met al zijn ervaring voor een simpel tussendoorpotje geen scheenbeschermers omdeed en prompt zijn been brak. Die hebben we daarna amper nog op niveau teruggezien. Een veteraan die zich als een rookie gedraagt. Lachwekkend, echt lachwekkend.

Natuurlijk is ervaring of rijping geen garantie voor succes. Garanties heb je nergens in de voetballerij. Ook niet met onze eigen jeugd eerst, dat zien we nou wel weer. Maar er is volgens mij wel een soort van basis waar je altijd naar moet streven in een team, om de kans op succes te vergroten. Qua mix, qua balans. Techniek, gogme, weerbaarheid enz. De categorie 30+ heeft dan inderdaad heel veel extra risico’s. Oppassen dus met 30+, heel erg oppassen. Kan een 18-jarige puur op kwaliteit en karakter al (mede) een team dragen? Geweldig, mijn zegen heeft ie. Helaas zijn dat extreme uitzonderingen.

Voor een normale sterveling is, voordat hij aan een dragende rol toe is, toch vaak een stuk rijping nodig en dat kost tijd. Ik toonde elders op AT al aan dat sommige jongens bij Ajax tegen hun 25ste al die vereiste maturity hadden bereikt. Maar zelfs de al zeer begaafde Cruijff heeft zich indertijd nog ontwikkeld van een 18-jarige toptalent naar de absolute buitencategorie rond zijn 23ste -24ste. Een belangrijke factor daarbij was ook weer die rijping in de tussenliggende jaren. Dat blijft onmiskenbaar van belang, ook bij topkwaliteit.
Conclusie: de vijver van (voor Ajax interessante) ervaren spelers is klein. De speler moet een rijkelijk gevulde carrière gehad hebben en moet ervoor openstaan om tegen een geringe vergoeding bij Ajax te komen spelen. Het kan zomaar gebeuren dat er vijf jaar lang (ik zeg maar iets) niets uit die categorie te krijgen is.
Ik geloof toch dat die marges wat groter zijn voor Ajax. Ik zou me dan als Ajax in de scouting op ongeveer de range 25-30 als indicatie richten voor de dragende kern (zie boven). Er moeten in die categorie op deze aardkloot nog wel degelijk de nodige spelers rondlopen, die betaalbaar zijn voor Ajax, die graag voor Ajax willen spelen (bijvoorbeeld als springplank) en die qua kwaliteiten en mentaliteit een toegevoegde waarde kunnen zijn voor Ajax. Natuurlijk, als het grootkapitaal langskomt zijn we gezien. Maar daarbuiten is er nog steeds veel mogelijk volgens mij en hebben wij als club nog veel te bieden, ook financieel. We zijn nou ook weer geen armoedig clubje dat van statiegeld en oud papier moet zien rond te komen. En we spelen thuis steeds voor 50000 toeschouwers, Ajax is volgens mij toch wel dé club van NL met een geweldige historie en reputatie en Ajax leeft behoorlijk onder de mensen. En dat alles in een mondaine en dynamische stad waar het ook goed vertoeven is. Er zijn mindere clubs in de voetbalwereld.

Waarbij onze scouting gezien het dubieuze trackrecord van de afgelopen decennia wel eens flink onder de loep mag worden genomen, zoals ondermeer Wimpey en Zeux al aangaven. Daar is volgens mij nog bijzonder veel winst te halen. Wat gaat daar toch steeds mis? En moet Ajax anders te werk gaan bij de opvang, begeleiding en implementatie van nieuwelingen? Zie bijvoorbeeld de kwestie Sana. Johans werk is wat mij betreft daarom nog niet klaar. Fluwelen revolutie, hoofdstuk 2, target: scouting en aankopen in de seniorencategorie. Maar nu alsjeblieft zonder een bloedige burgeroorlog.

...

Daarnaast vermoed ik dat Ajax met de salarissen en bonussen te dogmatisch en niet erg inventief werkt. Probeer die paar jongens voortkomend uit de club (of van buiten), die zich overduidelijk ontwikkelen naar een dragende kracht voortijdig langer aan je te binden. Dat gebeurt al wel, maar dan liever door echt uitstekende contracten, zodat iemand niet direct zomaar wegloopt voor een relatieve habbekrats. En zonder hinder van bijvoorbeeld dat mijns inziens te dogmatische salarisplafond. Probeer toch dat enorme verloop eens wat in te dammen. Klaassen lijkt me een heel goed voorbeeld. Koester die jongen. Volop.

Als een goede, dragende speler daardoor een 1 of 2 miljoen extra per seizoen gaat kosten aan salaris is dat altijd nog minder dan dat je voor 5-10 miljoen met dito fors salaris van buiten weer iemand als vervanger moet aantrekken. Als dat al lukt. Natuurlijk dit alles wel binnen de financiële marges die voor Ajax verantwoord zijn. Sowieso lijkt mij een salarishuis met veel meer etages, waarin de dragende spelers binnen je team top betaald worden ook een sterke prikkel voor de anderen om bij die elite te willen behoren. Hou ze die worst maar voor de neus op weg naar het ware profwerk. Ben je echt goed en dragend aan het worden, dan zal Ajax je ook vorstelijk gaan betalen.

Komt het grootkapitaal dan op bezoek, dan mogen die door de topsalarissen bij onze toppers extra zwaar bloeden en hebben wij extra financiële compensatie om vervangers aan te trekken. Ik vind dat we nu steeds veel te laag in de boom zitten met ons benepen boekhoudgedoe. Bij Liverpool en bij Man Utd liggen ze nog in een deuk dat ze voor relatief weinig geld Suarez en Blind hebben weten aan te trekken. Het woordje 'bargain' kom ik voor zulke jongens veel te vaak tegen op de desbetreffende forums. Dat moet echt anders.

Verder weet ik niet precies hoe de bonusregeling voor de spelers geregeld is bij Ajax. Maar ik zou graag een stelsel zien dat (bovenop een goed salaris) de prestaties echt fors beloond worden. Bij titels, Europees overwinteren, maar ook bij winst in wedstrijden. Als extra prikkel om te presteren, maar ook om de sociale controle meer op te voeren. Een niet efficiënt en effectief spelende Ajacied moet dan tot de orde worden geroepen door de andere spelers, juist omdat de anderen dat direct zwaar in hun portemonnee voelen. Bijvoorbeeld bij een AEG die zelf schiet, terwijl een ander er veel beter voor staat. Ik zie graag die zelfcorrigerende mentaliteit van de vroegere topelftallen van Ajax weer terugkomen. We zijn volgens mij voor topprofs echt te braaf onderling geworden, laten alles teveel op zijn beloop.
Success will tear us apart.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za feb 07, 2015 11:15 am

Nu ervaring kennelijk een vies woord is, stel ik voor dat we zeggen dat Ajax wat routiniers nodig heeft. Overduidelijk.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Zuidema » za feb 07, 2015 11:36 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Nu ervaring kennelijk een vies woord is, stel ik voor dat we zeggen dat Ajax wat routiniers nodig heeft. Overduidelijk.
Lijkt mij een prima idee. Zijn er ook geen misverstanden meer. Toch? :666.gif:
Success will tear us apart.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Mano » zo feb 08, 2015 11:31 am

Niet panikeren betekent niet niks doen.

hoop alleen dat ze niet terug vallen op oude bekenden...
de Maduro's en Emanuelsons van deze wereld...

Nog even over de wedstrijd... (ik ben wat laat)
voor die rooie kaart, 5 a 10min daarvoor...

AZ zet druk op de achterhoede van Ajax. De bal is bij Cillessen en de CV's staan beide op randje 16 en de backs stonden aan de zijlijn bijna op randje 6 meter.
Het middenveld stond op dat moment rond de middenlijn...

Hoe kan je in godsnaam onder de druk uitspelen als je zo slecht staat :confused.gif:
Als cillessen de bal heeft dan moet de gehele achterhoede tegen de middenlijn aan staan. Als je dan onder druk komt, heb je 3 a 4 afspeel punten...

Dit Ajax is zo reactief. ze bewegen pas als de man naast hem de bal heeft. van een zogenaamde 3de man hebben ze nog nooit gehoord. Sinkgraven was de enige die continue in beweging was en tussen de linies vrij stond. De jongen is 19 dus verwachtte geen wonderen. Ajax liet zich als een kindje overmeesteren... schrijnend om te zien.
er staat geen 1 kerel in het veld die denkt: wat zijn we gvd aan het doen? en even de boel met een harde tackle en wat schelden op eigen mensen weer op scherp zet.

Niemand die tegen de achterhoede zegt: kom GVD naar de middenlijn!!

Na de rode kaart, kwam FdB met een 5-3-1
AJax die een 0-0 koestert.... kippenvel moment...zo slecht :blackcat.gif:
die 5 achterin leken wel Circus renz. die TeTe is ook geen licht... die wist bij god niet waar ie moest lopen en als hij de bal had, wat hij ermee moest doen...

pfff, wat een droevigheid was dat zeg....

eerste helft leek leuk maar er waren maar 2 ballen op doel.... waarvan 1 kopbal uit een corner.
dus breien, breien, breien maar nergens komen. Wederom: er loopt geen 3de man!!!
Een Tweetje, en ondertussen gaat 3de man diep.

De enige die meerdere keren diep ging was Sinkgraven maar dan lag de bal bij bijv. Van Rhijn weer aan zijn verkeerde been dus kon hij hem niet geven...


Zo me gal is eruit :blush.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » zo feb 08, 2015 11:42 am

AZ zet druk op de achterhoede van Ajax. De bal is bij Cillessen en de CV's staan beide op randje 16 en de backs stonden aan de zijlijn bijna op randje 6 meter.
Het middenveld stond op dat moment rond de middenlijn...

Hoe kan je in godsnaam onder de druk uitspelen als je zo slecht staat :confused.gif:
Dit dus. Het team staat niet goed.

De basis: driehoekjes, aanspeelpunten, positiespel = de juiste afstanden, posities ten opzichte van elkaar.

Georganiseerd spelen is zoveel gemakkelijker.

Ik noem een voorbeeld: Marc Overmars kon geen man uitspelen. Hij werd keer op keer in de diepte aangespeeld, er waren vaste patronen. Litmanen met name wist precies hoe hij Overmars moest aanspelen. Zou Overmars in dit Ajax tot zijn recht zijn gekomen? Moeilijk...

Plaats reactie