PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Demosthenes » ma aug 04, 2014 9:57 am

Van mij hoeft er niet meer gekocht te worden, er moet beter ingekocht worden. Dat er zoveel miskopen zijn gedaan is geen reden om te doen alsof het TH alles inzet op de jeugdopleiding en nauwelijks koopt. Er zijn eigenlijk maar twee opties, zorg je dat de selectie elk jaar iets sterker wordt, of laat je die elk jaar iets zwakker worden. Het TH gaat feitelijk voor optie 2.
Het TH gaat voor optie 1, maar velen zien dat nog niet, die moeten nog bekeerd worden, die denken dat Ajax steriel speelt enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door brigade zuid » ma aug 04, 2014 10:30 am

Mano schreef:Ik heb het gevoel dat Ajax elk jaar een klein stukje zwakker wordt....
En doordat de Eredivisie niet zoveel voorstelt, komen ze toch als beste uit de bus.
Precies, zo is het en straks gaan we er gewoon weer af tegen een clubje uit Zwitserland of Oostenrijk.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door peter » ma aug 04, 2014 12:37 pm

Rechtstreeks van vakantieadres naar de Arena getrokken voor dit 'schouwspel'.

Het was werkelijk waar niet om aan te gluren. Zo'n Ligeon mag weer opdraven omdat van Rhijn (lang) geblesseerd is, maar dat kan toch eigenlijk niet? Die jongen heeft niets bij Ajax te zoeken. Doet werkelijk waar alles fout.

Verder functioneerde het middenveld totaal niet en was Kishna ook erg matig. Dit in combinatie met een spits die de balletjes op wacht en je creeert dus 0,0.

Overigens blijf ik me er over verbazen dat die Mokotjo nog altijd bij Zwolle zit. Die gozer speelde wederom een toppot. 180 minuten tegen Ajax en veruit de beste man van het veld. Waarom twijfelen clubs zo lang?!

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door gaizka » ma aug 04, 2014 1:14 pm

Dat laatste (over Mokotjo) begrijp ik ook niet, zou voor iedere Nederlandse topclub een prima versterking zijn! Ik begrijp dat hij alleen komt als Blind vertrekt?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Marillion » ma aug 04, 2014 1:48 pm

Ik denk dat zijn geringe lengte toch een rol speelt. In het voetbal is fysiek toch steeds belangrijker.

Moet zeggen dat hij inderdaad een prima indruk maakt. Ik zie Zwolle nooit dus had niet zo'n goed beeld. Wel jammer dat hij niet 15 centimeter groter is maar dan speelde hij zeker niet meer bij Zwolle. Wat Ajax betreft, hij komt denk ik in beeld bij een vertrek van Moisander. Dan gaat Viergever naar achteren (waar hij volgens mij ook thuis hoort) en heb je Blind en Mokotjo voor het middenveld.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Demosthenes » ma aug 04, 2014 2:28 pm

gaizka schreef:Dat laatste (over Mokotjo) begrijp ik ook niet, zou voor iedere Nederlandse topclub een prima versterking zijn! Ik begrijp dat hij alleen komt als Blind vertrekt?
Feyenoord had hem niet meer nodig, misschien "te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken"? Zo overtuigd zijn ze bij Ajax niet, want waar Viergever gisteren speelde, daar had toch Mokotjo kunnen staan?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Marillion » ma aug 04, 2014 2:38 pm

In Rotterdam zagen ze denk ik meer in Clasie? Fysiek een stuk sterker natuurlijk. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door GangstaRiB » ma aug 04, 2014 2:50 pm

wimpey schreef:
Duke schreef:
wimpey schreef:
Prima dat Ajax in de voorbereiding het lid op de neus heeft gekregen. :biggthumpup.gif:
Wat is daar positief aan?
De voorbereiding liep te goed. Zie uitspraken FdB.

Ik neem aan dat iedereen voor aanvang van het echte werk nu even wakker geschud is.
Maar wat heb je eraan om C-garnituur wakker te schudden?

Gisteren is er werkelijk waar één kans gecreeërd, het rollertje op de paal van Viergever. Daarna is er he-le-maal niks gebeurd. Ajax was niet bij machte om kansen af te dwingen tegen PEC.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Zuidema » ma aug 04, 2014 5:17 pm

GangstaRiB schreef: Gisteren is er werkelijk waar één kans gecreeërd, het rollertje op de paal van Viergever. Daarna is er he-le-maal niks gebeurd. Ajax was niet bij machte om kansen af te dwingen tegen PEC.
Hoho, vergeet die kopkans van Moisander uit een corner niet in de slotfase. Zó slecht waren we nou ook weer niet. Vooral niet toen we maar weer plan-B van stal haalden, met Vd Hoorn in de spits naast Sigi en we lange ballen in de 16 gingen pompen. Toen werden we best nog behoorlijk dreigend. Dat biedt toch nog hoop voor de toekomst. En er is wel degelijk progressie te zien. Een paar maanden geleden werd het nog 5-1 waar het 8-1 had moeten zijn tegen een veredelde middenmoter met een begroting van ruim 10% van die van Ajax. Nu werd het slechts 1-0, waar we met een nulletje of 3 om de oren hadden moeten hebben. Dus we gaan er echt wel op vooruit. Zucht. :kots:

Pec Zwolle had het natuurlijk wel een stuk gemakkelijker. Lekker achterin een muur opbouwen, waar dit Ajax toch niet de creativiteit en inventiviteit voor heeft om doorheen te breken. En bij balbezit rap de boel uitcounteren in zeeen van ruimte met dat vederlichte middenveld van Ajax en een rijtje wannebees achterin, Ligeon voorop. Maar dit was gewoon weer een incident heb ik inmiddels begrepen. De hoeveelste ook alweer?
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Zuidema » ma aug 04, 2014 5:30 pm

Arthur schreef:
Zuidema schreef: Er is trouwens een tijd geweest dat Ajax zich niks aantrok van die enorme budgetten rondom en relatief goedkoop een talentvolle en evenwichtige selectie samenstelde en met een goede technische staf daar omheen toch tot goede resultaten met vaak aansprekend voetbal wist te komen. Kennelijk is dat voltooid verleden tijd.
Volgens mij verhef je nu 1994/1995 tot norm, want verder kan ik me niet herinneren dat bovenstaande het geval is geweest.
True, we hebben wat dat betreft meer slechte dan goede periodes gekend. Ik vind overigens de afgelopen paar decennia naast 94-96 ook de periodes 86-88, 90-92, en 2001-2003 wel aan bovengenoemde criteria voldoen. Daarna begon het serieuze gekwakkel. Ik weet het, de voetbalwereld is sindsdien sterk veranderd, vooral in de geldstromen. De scouting is moordend, het bosmanarrest, de tv-gelden, noem de hele riedel maar weer op. Ajax heeft er meer dan last van. Maar ook dan mag je toch wel verlangen van een ploeg van 65 miljoen euri dat het voetbal speelt waar je als liefhebber wat lol aan beleeft? Of speelt Ajax tegenwoordig alleen nog maar voor boekhouders? Met 4 op een rij en opnieuw geweldige jaarcijfers? Met dat geld doen we toch geen ene f*ck. En schalen kan ik ook wel bij Blokker kopen. Mooiere ook nog.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Trab » ma aug 04, 2014 10:11 pm

Zuidema schreef:
True, we hebben wat dat betreft meer slechte dan goede periodes gekend. Ik vind overigens de afgelopen paar decennia naast 94-96 ook de periodes 86-88, 90-92, en 2001-2003 wel aan bovengenoemde criteria voldoen. Daarna begon het serieuze gekwakkel. Ik weet het, de voetbalwereld is sindsdien sterk veranderd, vooral in de geldstromen. De scouting is moordend, het bosmanarrest, de tv-gelden, noem de hele riedel maar weer op. Ajax heeft er meer dan last van. Maar ook dan mag je toch wel verlangen van een ploeg van 65 miljoen euri dat het voetbal speelt waar je als liefhebber wat lol aan beleeft? Of speelt Ajax tegenwoordig alleen nog maar voor boekhouders? Met 4 op een rij en opnieuw geweldige jaarcijfers? Met dat geld doen we toch geen ene f*ck. En schalen kan ik ook wel bij Blokker kopen. Mooiere ook nog.
De hele Cruijff revolutie is ontketend om Ajax weer Ajax te laten zijn. Zelf weer echte Ajax spelers opleiden. Dat dat tijd kost kan ik begrijpen. Wat ik echter niet kan begrijpen is dat de hoofdverantwoordelijke voor Ajax 1, doodleuk een centrale verdediger als midmid opstelt. Dat is toch ongelooflijk? En dan nota bene aan het begin van het seizoen verkondigen dat je het publiek meer wil vermaken. In de as van het veld moeten je beste spelers spelen. Waarom wordt die Bazoer niet opgesteld als die met zoveel tamtam gehaald is? En als die er nog niet klaar voor is haal dan een voetballende middenvelder voor die positie. Hetzelfde geldt voor de spitspositie. Haal je een groot talent als Zivkovic, zit die niet eens bij de selectie.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Lionel » ma aug 04, 2014 11:06 pm

Dat grote talenten er niet bij zitten heeft misschien wel te maken met het proces waar ze in zitten. Snap alleen niet wat je met Viergever op 6 moet. Kan daar niet spelen.
IK GELOOF!!!!!!

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Mano » di aug 05, 2014 8:14 am

Noem 1 bepalende creatieve speler bij Ajax? :confused.gif:
0,0 in de selectie.

Alle ogen op Kishna & AEG wat natuurlijk belachelijk is want het zijn jonkies met 0,0 ervaring in eredivisie
Daarnaast staan ze op een positie in het veld waarbij ze uitgeschakeld zijn als er geen aanvoer is vanuit middenveld
(en Kishna is van glas)

Als er geen bepalende middenvelder komt, wordt dit een extreem lelijk seizoen en dit keer verwacht ik niet dat we als bovenliggende partij eruit komen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Arthur » di aug 05, 2014 8:34 am

Ik zie niet in waarom dit seizoen anders zal lopen dan de vele voorgaande:

De eerste periode wordt moeizaam, totdat De Boer, al dan niet door toeval, de juiste opstelling vindt. Vervolgens gaan we een serie neerzetten met goede resultaten.

Afhankelijk van de resultaten van andere ploegen betekent dit dat we de achtervolging inzetten of dat we een voorsprong gaan nemen. Als er 1 andere ploeg is die ook veel wint dan zal dit waarschijnlijk niet genoeg zijn om kampioen te worden. Als de andere ploegen, zoals de voorgaande jaren, elkaar allemaal punten afsnoepen, blijven we waarschijnlijk dichtbij genoeg om er weer overheen te gaan.

Als we tot het einde zullen moeten strijden om kampioen te worden verwacht ik in de laatste maanden vrij goed voetbal. Als het voor die tijd, al dan niet in ons voordeel, beslist is, dan zal het seizoen als een nachtkaars uitgaan, zoals vorig jaar.

In de CL zullen we waarschijnlijk matig beginnen en richting het einde nog 1 of 2 leuke resultaten neerzetten. Of dat voldoende is om door te gaan zal afhangen van de andere ploegen.

Tenslotte zullen er weer een paar spelers zijn waar veel supporters het nu nauwelijks in zien zitten, die aan het eind van het seizoen als sterkhouders zullen worden gezien.

Tot zover mijn glazen bol :blub.gif:

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Mano » di aug 05, 2014 9:40 am

Conclusie: wederom een armoedig seizoen?

Wie was dit jaar de sterkhouder?
Schöne? :excited.gif:

Voor wie (buiten ajax in z'n geheel) ging jij naar het stadion?
Ik kon afgelopen jaar van niemand specifiek genieten.

vroeger had je minimaal 1 a 2 diamantjes lopen waar je van genoot.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Pride of Amsterdam » di aug 05, 2014 9:46 am

Heb niet het hele topic doorgenomen.. dus misschien is het de revue al gepasseerd.

Maar ik lag in een deuk toen ik Van der Hoorn een "kopduel" zag aangaan door te proberen de bal op de borst aan te nemen. Uiteraard wist De PEC-er de bal simpel weg te koppen en het "duel" te winnen.

Echt... waar zit die jongen met z'n gedachten?
Op naar de vierde ster!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Demosthenes » di aug 05, 2014 9:55 am

Pride of Amsterdam schreef:Heb niet het hele topic doorgenomen.. dus misschien is het de revue al gepasseerd.

Maar ik lag in een deuk toen ik Van der Hoorn een "kopduel" zag aangaan door te proberen de bal op de borst aan te nemen. Uiteraard wist De PEC-er de bal simpel weg te koppen en het "duel" te winnen.

Echt... waar zit die jongen met z'n gedachten?
Hij was waarschijnlijk bezig met het zetten van "de drie stappen van FdB"; het is niet alleen Van der Hoorn en natuurlijk mag ik niet schrijven dat het misschien toch niet die fantastische verdediger is, je moet hem de kans geven en zo'n kans heeft een Hoesen/Andersen/Sana-looptijd: twee jaar.

Op AN las ik een typerende zin: PEC-keeper Boer heeft meer spelers gepasseerd (bal door de benen van Milik) dan de hele Ajaxselectie (geen citaat) Klopt natuurlijk niet, Kishna is ook een keer zijn man gepasseerd en in de tweede helft dreigde een Ajacied zijn man te passeren, maar werd aan zijn shirt getrokken; twee acties, dat is attractiever?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door InnerHarbour » di aug 05, 2014 9:59 am

Demosthenes schreef:je moet hem de kans geven en zo'n kans heeft een Hoesen/Andersen/Sana-looptijd: twee jaar.
Wat denk je van Delay Blind, 4 jaar lopen aankutten als linksback.
YNWA

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Trab » di aug 05, 2014 10:12 am

De Boer meldt in de Telegraaf dat hij de hele wedstrijd heeft teruggezien en dat ze voortgaan borduren op de dingen die goed gingen :drecul.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Demosthenes » di aug 05, 2014 10:14 am

InnerHarbour schreef:
Demosthenes schreef:je moet hem de kans geven en zo'n kans heeft een Hoesen/Andersen/Sana-looptijd: twee jaar.
Wat denk je van Delay Blind, 4 jaar lopen aankutten als linksback.
Blind is geen back, je kunt Kishna misschien wel tien jaar als back proberen, in het verleden is Robbie Witschge als back getest, Goossens en wie ik verder nog vergeet. Bogarde was een succes, ex-spits Reiziger als back ook, maar beiden spelen al jaren niet meer.

Daley Blind komt vooral (start)snelheid tekort, hem als back opstellen is of een noodgreep of een bewuste keuze (tegenstander speelt zonder rechterspits) of het niet zien. De kans is aanwezig dat Van der Hoorn dezelfde weg gaat als een Hoesen, na twee jaar geen verbetering, misschien voor hem: op naar de woestijn en erg rijk worden.

Anders trainen? Anders voetballen? Wie weet, kan hij wel iets, maar Ajax is de laatste jaren niet zo veranderd van systeem.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 05, 2014 10:16 am

Trab schreef:De Boer meldt in de Telegraaf dat hij de hele wedstrijd heeft teruggezien en dat ze voortgaan borduren op de dingen die goed gingen :drecul.gif:
Hier word ik dus héél erg zenuwachtig van.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Demosthenes » di aug 05, 2014 10:19 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Trab schreef:De Boer meldt in de Telegraaf dat hij de hele wedstrijd heeft teruggezien en dat ze voortgaan borduren op de dingen die goed gingen :drecul.gif:
Hier word ik dus héél erg zenuwachtig van.
Heeft hij ook gezegd wat hij goed vond? Gewone stervelingen hebben het niet gezien, denk ik.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Arthur » di aug 05, 2014 10:31 am

Mano schreef:Conclusie: wederom een armoedig seizoen?
Ik geef ook aan dat ik een goede periode verwacht. Het is maar waar je op focust.
Voor wie (buiten ajax in z'n geheel) ging jij naar het stadion?
Ik kon afgelopen jaar van niemand specifiek genieten.

vroeger had je minimaal 1 a 2 diamantjes lopen waar je van genoot.
Ik ga nooit voor spelers naar het stadion. Suarez en Ibrahimovic zijn twee spelers geweest waar ik altijd naar uitkeek om ze te zien spelen, maar zulke spelers hebben we vaker niet dan wel gehad, dus ik zie dit niet als specifiek probleem van dit Ajax.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Thijs » di aug 05, 2014 10:34 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Trab schreef:De Boer meldt in de Telegraaf dat hij de hele wedstrijd heeft teruggezien en dat ze voortgaan borduren op de dingen die goed gingen :drecul.gif:
Hier word ik dus héél erg zenuwachtig van.
Dat begrijp ik, en het is ook wel heel erg selectief gequote van de Telegraaf. Ik probeer het filmpje op Telegraaf/Telesport TV terug te zoeken maar kan het niet vinden, is nl. gisteren gemaakt tijdens het afpassen van de Oger-pakken. Hij begon zijn verhaal dat hij nog erg baalde van gisteren en uitgebreid na de training heeft gesproken wat er allemaal fout ging. Daarna zei hij iets over de goede dingen, maar het is wel weer flauw om alleen dat te benoemen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PEC Zwolle - Ajax 03-08-2014 Johan Cruijff Schaal

Bericht door Marillion » di aug 05, 2014 10:43 am

Er gaan natuurlijk altijd dingen wel goed. Hoe scheef de verhouding tussen goed en slecht soms ook kan liggen in een wedstrijd. Daarbij, De Boer werkt het hele jaar met deze groep. Hij zal dus altijd anders reageren dan de gemiddelde AT'er die vanaf de zijlijn kritiek kan geven. Ook al is die kritiek soms terecht. Ik ben er vrij zeker van dat hij intern een ander praatje zal houden dan dat wat wij als buitenstaanders te horen krijgen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie