Ajax - Vitesse 26-08-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Ajax - Vitesse 26-08-2011

Bericht door Zuidema » vr aug 26, 2011 10:04 pm

D_skilled schreef:Dat heet in trainersjargon 'het geduld opbrengen', Zuidema. :hypocrite.gif:
Klopt. En dus is Frank best wel tevreden, want alles gaat volgens plan. Helaas kan ik dat geduld niet opbrengen. Ik moet maar eens kijken hoe ik dat uurtje 'voorspel' beter kan besteden. :666.gif:

Rooie

Bericht door Rooie » vr aug 26, 2011 10:06 pm

Peter schreef: Ik vind alleen Sulejmani wel een dissonant, hoor. Dat is me een momentenvoetballer.
Onzichtbaar. Eerste helft ging ook alles over links, alleen Greg kwam af en toe mee op. Die jongen staat elke keer in het centrum op de bal te wachten. En ja, met De Jong achter je is het ook niet makkelijk voetballen, maar dit is wel erg apathisch.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr aug 26, 2011 10:34 pm

Ik heb het op studio sport gezien.. (samenvatting) en ik vond het helemaal zo slecht nog niet hoor... en wat is er precies mis met Boerrichter? Leuke voetballer... mooie doelpunten ook..
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » vr aug 26, 2011 10:37 pm

Heeerlijke uitslag! :onfire.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr aug 26, 2011 10:44 pm

Ramona schreef:Heeerlijke uitslag! :onfire.gif:
:ajaxsmiley.gif:
YNWA

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr aug 26, 2011 10:49 pm

banjavi schreef:Ik heb het op studio sport gezien.. (samenvatting) en ik vond het helemaal zo slecht nog niet hoor...
Zo'n samenvatting is zeker leuk om naar te kijken. Ook nu weer. Ajax had in de 1e helft ook wel 3 tot 4 leuke aanvallen met dito kansen of mogelijkheden. Maar dat is alles bijmekaar hooguit 5 minuten van de 45. En die overige (van Ajax-kant matige) 40 minuten zie je dus niet in de samenvatting. Die waren helaas een stuk minder leuk om te zien.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr aug 26, 2011 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » vr aug 26, 2011 10:50 pm

Ja... ik heb Eredivisie Live ook opgezegd... was het echt spuugzat te betalen voor al die ergernis... dus vandaar dat ik het tegenwoordig weer ouderwets hier mee doe.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Ramona

Bericht door Ramona » vr aug 26, 2011 10:51 pm

Was Vitesse dan zooo slecht? :smallgrin.gif:

Dreun voor Vitesse bij Ajax

vrijdag 26 augustus 2011 | 21:56 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 26 augustus 2011 | 23:27

Afbeelding
Jan-Arie van der Heijden (r) van Vitesse vrijdagavond tijdens de wedstrijd tegen Ajax in duel met aanvoerder Jan Vertonghen. Foto: ANP

AMSTERDAM - Vitesse is er niet in geslaagd voor een stunt te zorgen bij Ajax. De topper in de eredivisie eindigde afgetekend in 4-1 voor de Amsterdammers. Vitesse hield Ajax in een slechte wedstrijd 53 minuten bij en werd toen binnen tien minuten afgeserveerd.

Eriksen, Boerrigter en Sightórsson zorgden ervoor dat het duel hard naar de Amsterdamse kant wentelde (3-0). Met die drie treffers in korte tijd tekende zich ook de eerste nederlaag aan onder het bewind van John van den Brom.

De trainer koos voor doelman Marko Meerits, die de teruggekeerde Eloy Room uit de basis hield. Vanaf maandag kan Van den Brom ook beschikken over zijn derde keeper Piet Velthuizen. Hij is dan speelgerechtigd na een positieve uitspraak van de FIFA. Velthuizen is van Hercules Alicante gehaald om eerste keeper te worden bij Vitesse.

Meerits maakte zijn uitverkiezing aanvankelijk wel waar, maar haalde een paar rare capriolen uit. De jonge doelman staat altijd op de goede plaats en houdt heel veel tegen. Hij is alleen niet klemvast.

Dat leverde Ajax bijna een treffer op. Meerits loste een schot van Theo Janssen en Sulejmani kreeg de bal voor de voeten. Hij was veel te gehaast.

Het spel was van beide kanten niet best. Vitesse liet Ajax het initiatief en de Amsterdammers deden er weinig mee. Het was ook alsof er een deken over het veld hing in de benauwde Arena. Veel spelers leken moeite te hebben om op adem te komen.

Vitesse kreeg naarmate de eerste helft vorderde niet meer grip op de wedstrijd, wel meer kansen. De grootste twee waren voor Van Ginkel en Bony. Van Ginkel kreeg de bal na een slimme steekpass van Hofs mee, maar kreeg de bal niet voorbij doelman Vermeer.

Bony kwam wel voorbij de doelman, maar zag Alderweireld met een kunstzinnige omhaal de bal voor de lijn weg ranselen.

Na rust veranderde er aanvankelijk weinig aan het spelbeeld, wel aan de stand. Acht minuten na de rust krulde Eriksen - die van 16 meter en een beetje vrij mocht aanleggen - de bal in de kruising: 1-0. Drie minuten later lag de bal er aan de andere kant bijna in. Vitessenaar Kashia kopte de bal in, doelman Vermeer redde knap en Van Ginkel tikte de bal met zijn knie bovenop op de lat.

Daarmee was de laatste kans van Vitesse verkeken. Na de 2-0 van Boerrigter - hij dreunde de bal achter Meerits - brak het Arnhemse verzet. Sightórsson tikte vervolgens bij de eerste paal binnen en knalde in de 62e minuut van afstand raak: 4-0.

Een afstraffing diende zich aan, maar Vitesse ontkwam met een flinke dreun na tien duels zonder nederlaag onder Van den Brom. De eretreffer van Büttner na een mooi stiftballetje van Bony op de paal, verzachtte de pijn een beetje: 4-1.

Ajax - Vitesse 4-0 (0-0). 53. Eriksen 1-0, 62. Boerrigter 2-0, 63. Sightórsson 3-0, 71. Sightórsson 4-0, 88. Büttner 4-1.

Scheidsrechter: Jan Wegereef

Gele kaarten: Pröpper ((Vitesse).

Opstelling Vitesse: Meerits; Van der Struijk (64. Yasuda), Kashia, Drost, Büttner; Van Ginkel, Van der Heijden, Pröpper (81. Vink); Chanturia (69. Jenner), Bony, Hofs.

Bijzonderheden: Wimilio Vink maakt zijn debuut bij Vitesse. Saillant: zijn vader Gery Vink is trainer van Jong Ajax.

http://www.gelderlander.nl/
Laatst gewijzigd door Ramona op vr aug 26, 2011 11:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr aug 26, 2011 11:01 pm

Ramona schreef:Was Vitesse dan zooo slecht? :smallgrin.gif:
Mocht u de samenvatting niet gezien hebben: in de 2e helft klapte de boel behoorlijk inmekaar, ja. Dat zal elke Nijmegenaar deugd hebben gedaan. :666.gif:

Maar in de 1e helft had Ajax flink wat moeite met de defensieve speelwijze van Vitesse en kwamen ze een paar keer zelfs gevaarlijk door. Gelukkig had Vermeer een geweldige reflex bij een opgelegde kans en redde Toby (nadat hij weer eens zijn mannetje kwijt was) een keer vlak voor de doellijn.

Ramona

Bericht door Ramona » vr aug 26, 2011 11:09 pm

Zekers...groot feest in Niemoagen... :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Rooie

Bericht door Rooie » vr aug 26, 2011 11:10 pm

Vond Vitesse niet zo slecht. Ze hebben wel een erg slechte verdediging. Middenveld is aardig en in de aanval is die Bony toch wel een wapen, gaat genoeg scoren in de Eredivisie.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » vr aug 26, 2011 11:11 pm

Vond het wel een leuke avond, die mist maakt zo'n avond toch weer wat mooier. :smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Rooie

Bericht door Rooie » vr aug 26, 2011 11:21 pm

Iemand Studio Ajax gezien? Is er iets gebeurd?

Afbeelding
rezel Erik Rezelman
En dan ook nog ruzie maken met Aegon en de uitgestoken hand van Hidde weigeren. Wat een loser die Van der Aat. #Ajax yfrog.com/klmy7nrj
1 minuut geleden
@rezel Erik Rezelman
Henri van der Aat komt na afloop Studio Ajax verhaal halen bij kritische Hidde van Warmerdam.Vd Aat was echt boos #ajax yfrog.com/kf1kevrj
Laatst gewijzigd door Rooie op vr aug 26, 2011 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr aug 26, 2011 11:23 pm

Benji schreef:... en in de aanval is die Bony toch wel een wapen, gaat genoeg scoren in de Eredivisie.
Zekers. Hij oogt wat traag en niet bijster soepel, maar hij is akelig gevaarlijk aan de bal. Mooie lob ook over een kansloze Vermeer op de paal.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr aug 26, 2011 11:24 pm

Ik wordt een beetje moe van het woord 'we hebben gedomineerd' van onze Frankie. Je zou als ajax-supporter bijna denken dat je gek bent na wat je gezien hebt. Dit is nu al 4 wedstrijden gaande en hij weigert maar in te grijpen. Als we met deze opstelling de CL ingaan zijn we kansloos en dat is jammer want met een beetje fatsoenlijke opstelling liggen er best mogelijkheden om een ronde verder te komen.
In mijn beleving probeert De Boer geforceerd 4-3-3 met de punt naar achteren te spelen omdat Johan er een voorstander van is en omdat Barcelona ook zo speelt. Hij vergeet echter 1 ding: Barcelona speelt helemaal geen 4-3-3 maar een soort 4-4-2 met Messi in de punt naar voren op het middenveld. Sigthorsson is een heel ander type dan Messi en het heeft dan ook weinig zin hem a la Messi in te laten zakken. Die jongen verspeelt veels te veel kracht met al dat inzakken. Hij is op zijn sterkst in het strafschopgebied dus is het veel handiger om met een vaste 10 achter hem te spelen zodat hij dichter bij het strafschopgebied kan blijven. Ik zou dan ook opteren voor Eriksen op 10. Hoeft Eriksen ook minder verdedigend werk te doen en kan die zich focussen op zijn specialiteit: de steekbal. Als controlerende spelers Anita en Janssen. Komt Janssen ook weer wat meer voor de goal. Zoals hij nu speelt heeft hij 0,0 waarde voor Ajax. Vertonghen en Toby kunnen dan lekker inschuiven want er staat dan geen man meer voor ze. Extra voordeel van het spelen met een echte 10 is dat je eerder druk kan zetten op de verdediging van de tegenstander. De Boer heeft de mond vol van druk zetten, maar ik zie ze dit seizoen telkens terugzakken op de eigen helft bij balbezit van de tegenstander. Het hele tempo gaat eruit. Als je toch die sfeer in het stadion ziet vandaag dan is het toch ongelooflijk dat je slap speelt? Als speler moet je daar vleugels van krijgen en erop vliegen, maar doordat ze zo inzakken gaat het hele tempo eruit. Wakker worden Frank!

Lionel

Bericht door Lionel » vr aug 26, 2011 11:42 pm

Mee eens. Jansen op 6 is onzin. Voegt daar niks toe. En van dat druk zetten zie ik ook weinig.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za aug 27, 2011 1:18 am

Door een verrassend, plezierig uurtje ben ik nu pas terug, maar jullie commentaar lezend (Heb geen samenvatting gezien) heb ik toch een beetje de indruk dat ik een andere wedstrijd gezien heb.

Oké, het is laat, maar ik heb volgens mij drie grote kansen voor Vitesse gezien, ook kansen toen het 0-0 stond en ik had nooit het idee dat Ajax de "0" zou houden. Ik vond Ajax niet dwingend genoeg (Ik zal waarschijnlijk mijn wensen over het niveau van Ajax moeten bijstellen) spelen, al snap ik ook dat het na de 2-0 "gelopen" was.

Ik denk dat als Vitesse drie kansen krijgt, RM er misschien 5 x 3 = 15 krijgt! Dat Lyon er misschien maar 2 x 3 = 6 krijgt en Zagreb er 3 + 1 = 4 krijgt, maar hoe vaak zullen die clubs scoren? Hoeveel kansen zal Ajax krijgen, want verdedigen is in Nederland een "vies" woord.

De spelers die het team moeten dragen hadden zeker een offday (hoop ik) Ik ben blij met de overwinning, maar zie het somber in, zowel de CL-wedstrijden, als de competitie. Ik realiseer me ook dat de concurrentie verzwakt kan worden door verkopen op het laatste moment, maar het is "on-Ajax" om daar rekening mee te houden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

columbus

Bericht door columbus » za aug 27, 2011 1:21 am

Helemaal eens, Trab! In mijn optiek staat het met de punt naar voren ook veel beter. Nu, met de punt naar achter, staat de as niet goed. Sigthorsson zakt teveel in, Eriksen komt te weinig in balbezit, Janssen moet 20 meter naar voren voetballen om gevaarlijk te worden en Vertonghen kan nu niet inschuiven omdat Janssen daar al staat...

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za aug 27, 2011 6:18 am

Benji schreef:Iemand Studio Ajax gezien? Is er iets gebeurd?

Afbeelding
rezel Erik Rezelman
En dan ook nog ruzie maken met Aegon en de uitgestoken hand van Hidde weigeren. Wat een loser die Van der Aat. #Ajax yfrog.com/klmy7nrj
1 minuut geleden
@rezel Erik Rezelman
Henri van der Aat komt na afloop Studio Ajax verhaal halen bij kritische Hidde van Warmerdam.Vd Aat was echt boos #ajax yfrog.com/kf1kevrj
Hidde bleef maar zeiken over het 'feit' dat iedereen hem weg wilde hebben bij Ajax. Ik kan me de irritatie wel voorstellen. Maar je moet er als bestuurder natuurlijk wel boven staan.
Veel opvallender vond ik zijn uitspraak 'dat er momenteel ontzettend veel gebeurde op transfergebied, veel meer dan de buitenwereld notie van had'. Jammer dat Hidde daar niet verder op in ging.
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op za aug 27, 2011 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.

Bericht door Le T. » za aug 27, 2011 8:17 am

Trab schreef:Ik wordt een beetje moe van het woord 'we hebben gedomineerd' van onze Frankie.
Ik roep ook al tijden dat dominantie niet een doel op zichzelf is, en het er om gaat hoe je die gebruikt om kansen uit te spelen, maar juist daarin zag ik gisteren een positieve ontwikkeling. De 1e helft kom je gewoon een keer of 5 gevaarlijk voor de goal vanuit balbezit, niet vanuit de omschakeling. We gingen in mineur de rust in omdat Vitesse op het laatst nog gevaarlijk was, maar aanvallend was het niet meer zo zorgwekkend. Niet dat het goed was, het was beter.

Motm vond ik Sightorsson. Had kort na rust een fase met een paar keer onnodig balverlies maar zijn in de bal komen en vasthouden is juist heel belangrijk voor de dominantie, en dat doet hij goed. Hij combineert dat dan ook nog met het zijn van lastpak in de zestien, scherpte voor de goal, afmaken en meedoen in snelle combinaties. Het is geen lichtvoetige ballerina maar hij gebruikt de lengte van zijn passen en zijn reach heel slim en daar kan ik wel van genieten.

Erissen had 2 schitterende acties, maar ik vond hem voor de rest ook een verademing tov eigenlijk al een hele lange tijd. Hij speelde nog steeds wel eens postbode en het is nog steeds geen speler die een paar passes vooruit denkt en het spel dirigeert met kleine tikjes en de dreiging van een actie, maar hij was vinnig en af en toe zelfs goochem. Al met al een goede wedstrijd van hem en daarvoor moet ik lang terug.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS

Bericht door LucaS » za aug 27, 2011 9:25 am

Mwa, die grote rondo (in een t elaag tempo) is ook wel het gevolg dat tegenstanders van het kaliber dat Ajax tot nu toe trof zich tegenwoordig weer ouderwets volledig ingraven, en die paar kansen zijn vaak het gevolg van counters. Ik neem niet aan dat Real haar kansen via de counter zal (moeten) afdwingen. Neemt niet weg dat het rondspelen/stuk spelen een stuk sneller moet. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat gaat komen, het is nog redelijk vroeg in het seizoen en de basis is toch behoorlijk aangepast.
I think I lost my fucking headache

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 27, 2011 9:29 am

Le T. schreef: Ik roep ook al tijden dat dominantie niet een doel op zichzelf is, en het er om gaat hoe je die gebruikt om kansen uit te spelen, maar juist daarin zag ik gisteren een positieve ontwikkeling. De 1e helft kom je gewoon een keer of 5 gevaarlijk voor de goal vanuit balbezit, niet vanuit de omschakeling. We gingen in mineur de rust in omdat Vitesse op het laatst nog gevaarlijk was, maar aanvallend was het niet meer zo zorgwekkend. Niet dat het goed was, het was beter.
Ik vond de 1e helft zwak. In zo'n kolkende arena moet je de tegenstander bij de strot pakken, opjagen, onder druk zetten. Net als vorig jaar tegen twente thuis. Niks van dat alles. Ajax liet zich inzakken en bouwde veels te traag op. Waar die 5 uitgespeelde kansen vandaan komen is mijn een raadsel. Ik heb maar 1 goede kans geteld en dat was die van Boerrigter. Kijk als die clown in de goal een bal loslaat na een schot van 20 meter afstand en Sulejmani krijgt een kans in de rebound, dan vind ik dan niet echt de verdienste van Ajax.
De enige die gevaar stichtte in de 1e helft was Boerrigter. Al was die vder struijk wel erg zwak. Maar goed, de voorzetten van Boerrigter waren prima. Voor de rest in de 1e helft: het hele middenveld onzichtbaar, sulejmani onzichtbaar en achterin hadden ze het maar moeilijk met die ene spits.
Le T. schreef: Motm vond ik Sightorsson. Had kort na rust een fase met een paar keer onnodig balverlies maar zijn in de bal komen en vasthouden is juist heel belangrijk voor de dominantie, en dat doet hij goed. Hij combineert dat dan ook nog met het zijn van lastpak in de zestien, scherpte voor de goal, afmaken en meedoen in snelle combinaties. Het is geen lichtvoetige ballerina maar hij gebruikt de lengte van zijn passen en zijn reach heel slim en daar kan ik wel van genieten.
Sigtorsson is een prima spits, maar ik denk dat hij nog beter zou renderen met een echte 10 achter zich. Hij is het sterkst in het strafschopgebied, niet ergens op het middenveld.
Le T. schreef: Erissen had 2 schitterende acties, maar ik vond hem voor de rest ook een verademing tov eigenlijk al een hele lange tijd. Hij speelde nog steeds wel eens postbode en het is nog steeds geen speler die een paar passes vooruit denkt en het spel dirigeert met kleine tikjes en de dreiging van een actie, maar hij was vinnig en af en toe zelfs goochem. Al met al een goede wedstrijd van hem en daarvoor moet ik lang terug.
De 1e helft was Erikssen onzichtbaar. De 2e helft maakte hij het verschil. Hij was vanaf minuut aktiever, kwam meer achter de spits en dan zie je dat Ajax veel gevaarlijker wordt. De eerste 25 minuten na rust heb ik dan ook genoten.
Laatst gewijzigd door Trab op za aug 27, 2011 9:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs

Bericht door Thijs » za aug 27, 2011 9:30 am

Demosthenes schreef:Door een verrassend, plezierig uurtje ben ik nu pas terug,
Wie kopt hem in. :ajaxscarf.gif:

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za aug 27, 2011 9:34 am

LucaS schreef:Mwa, die grote rondo (in een t elaag tempo) is ook wel het gevolg dat tegenstanders van het kaliber dat Ajax tot nu toe trof zich tegenwoordig weer ouderwets volledig ingraven, en die paar kansen zijn vaak het gevolg van counters. Ik neem niet aan dat Real haar kansen via de counter zal (moeten) afdwingen. Neemt niet weg dat het rondspelen/stuk spelen een stuk sneller moet. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat gaat komen, het is nog redelijk vroeg in het seizoen en de basis is toch behoorlijk aangepast.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar juist daarom zou ik graag zien dat Ajax de tegenstander op de eigen helft opjaagt en dwingt tot fouten. Dat gebeurde niet. Ajax zakte bij balbezit van de tegenstander in tot rond de middenlijn. Dat vind ik jammer. Vorig jaar hadden we De Zeeuw die beheerste dat perfect.

Thijs

Bericht door Thijs » za aug 27, 2011 9:42 am

Nog even de panna van Eriksen op Pröpper, geweldig.

http://www.youtube.com/watch?v=mNbr9nA7 ... r_embedded

En nee, nu geen treurig gezanik van 'hij moet functioneel spelen, dit bewaart 'ie maar voor het circus, balbalblablabla'.

Plaats reactie