Go Ahead Eagles - Ajax za 21-09-2024 20:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

999

Re: Go Ahead Eagles - Ajax za 21-09-2024 20:00

Bericht door 999 » zo sep 22, 2024 2:51 pm

Maar als je zo blijft spelen dan speel je niet om de 3e plaats ..
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 3:19 pm

Nee, dat klopt. Daarvoor moet het echt beter. Gelukkig hebben we dit seizoen ook echt wel betere wedstrijden gezien.

Gisteren was gewoon bar slecht. Daar is iedereen het over eens lijkt me. Dat is een tegenvaller maar dat betekent voor mij niet dat het allemaal gelijk verloren is. Het is wel duidelijk dat de weg terug omhoog niet zo snel zal gaan als wij willen. Dat is voor een deel natuurlijk wel verklaarbaar doordat het niet gelukt is om de selectie meer te verversen en versterken. Nu moeten we een beetje geluk hebben dat de juiste spelers fit blijven. En dan is het aan Farioli om dit soort ondergrens wedstrijden eruit te krijgen. Maar reken er maar op dat het nog wel een keer gaat tegenvallen de komende maanden.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo sep 22, 2024 3:20 pm

Tja… dat is zeker zo. Met het aankomende programma, de staat van de selectie en het wisselvallige spel zie ik ook niet in waarom het nu ineens heel veel beter zou worden

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 3:47 pm

In ieder geval niet binnen de eerste twee rommelige maanden van de voorbereiding. Ik ben wel van mening dat we een stijgende lijn mogen verwachten door het seizoen heen.

En Ajax is het wel aan haar stand verplicht om serieus voor minimaal plek 3 te spelen. We hebben nog een hoop problemen maar ik hoop dat de nieuwe technische staf de lat wel structureel hoger weet te leggen. En er is veel niet gelukt op de transfermarkt maar er zijn ook een paar transfers wel gedaan. Het was niet mijn keuze om er nog een spits bij te halen maar kennelijk is de verwachting dat het ons iets gaat brengen. De keuze voor een aantal ervaren jongens is specifiek gemaakt om voor die plek te kunnen gaan.

Deze wedstrijd goed afsluiten met winst en acceptabel spel had vertrouwen kunnen geven. Nu blijven we hangen tussen hoop en vrees. Maar het seizoen is nog lang en als we de juiste formatie en manier van spelen vinden moet er echt wel iets mogelijk zijn.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo sep 22, 2024 4:19 pm

Marillion schreef:Ik ken Rugani niet heel goed. Maar het zal toch niet zo zijn dat we met hem op die positie ineens wel een goede opbouw hebben?

De analyse die Farioli gaf klopte wel. Het duurde allemaal te lang. De oorzaak daarvan kan natuurlijk divers zijn. Sneller je medespeler aanspelen en je daar ook voor aanbieden. Als je een seconde te lang wacht is de beschikbare ruimte weg. Ajax oogt wat gelaten en terughoudend. Het is slordig. Dat kan in het hoofd zitten. Dat ze de overtuiging missen om wel tempo te maken, ook als de tegenstander druk zet. Maar het heeft natuurlijk ook simpelweg met de kwaliteiten en gebreken van je spelersmateriaal te maken.

Het is aan hem om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat het even zoeken is om dit aan de praat te krijgen snap ik wel. Tegelijkertijd moet het tegen dit soort tegenstanders ook met dit materiaal wel beter kunnen.

Vorig seizoen wonnen we hier maar dat was ook tegen alle verhoudingen in. Ramaj speelde toen een geweldige wedstrijd. De tijd dat Ajax zich niet gek liet maken door een matige tegenstander die wel fel is en druk zet ligt al even achter ons.
Het duurt allemaal te lang omdat hij erin geprent heeft dat de centrale verdedigers de bal onder hun voet moeten houden om de tegenstander te lokken. Maar als die op eigen helft blijft dan ontbreekt iedere snelheid in de aanvalsopbouw.
De verassing moet vooral komen van de backs die centraal moeten doorkomen in de halfspaces. Dat aspect zit er op zich wel goed in. Hato en Rensch zijn eigenlijk onze gevaarlijkste aanvallers. Vind de samenwerking tussen Rensch en Traore ook steeds beter lopen. Snapte niet zo goed waarom Traore gewisseld werd. Vond hem beter spelen dan de afgelopen wedstrijden. Hij speelde wat directer en ging niet steeds z’n man opzoeken. Hij had alleen 1x gevaarlijk balverlies op het middenveld waar een counter uitkwam. Misschien dat Farioli hem dat aanrekenende. Op links heeft Taylor een zelfde soort connectie maar dan met Hato en niet met Godts. Hoe dan ook, in de eerste helft waren er wel mogelijkheden tot kansen maar was de eindpass vaak niet goed. Rensch die keihard voorlangs schiet terwijl Weghorst vrij voor de goal stond. Een paar keer voorzetten die veels te ver bij de 2e paal belanden. Verkeerde keuzes van Fitz Jim in de eind van een aanval. Een kinderschotje in kansrijke positie enz.
Wat wel onder de maat was, was het drukzetten. Een aspect dat de afgelopen wedstrijden wel goed was, maar gisteren niet. Go Ahead kon zich er makkelijk onderuit voetballen.
De 2e helft was gewoon echt slecht. En Hato liet weer zien dat het terecht is dat hij niet centraal speelt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo sep 22, 2024 6:00 pm

Ik merk wel dat ik dit slecht trek. In september weten dat je voor de prijzen al niet meer meedoet. En dan heb je nog niet eens lastige wedstrijden gehad.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Lionel

Bericht door Lionel » zo sep 22, 2024 6:40 pm

Kroes heeft lopen kloten. Dat is nu toch wel duidelijk?
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 8:32 pm

Jinne schreef:
zo sep 22, 2024 6:00 pm
Ik merk wel dat ik dit slecht trek. In september weten dat je voor de prijzen al niet meer meedoet. En dan heb je nog niet eens lastige wedstrijden gehad.
Ja, tot op zekere hoogte herken ik dat wel. Alleen had ik toch al niet de verwachting dat we voor de titel zouden kunnen spelen.

De strijd om plek 2 en 3 geef ik echt niet op na een moeizame start. Laten we eerlijk zijn. Hoe realistisch was het om te verwachten dat we echt uit de startblokken zouden schieten? Ik hoop dat we in de loop van het seizoen geleidelijk aan beter worden en dan eventueel met een mooie eindsprint een goed slot van het seizoen kunnen hebben.

Probleem is natuurlijk dat we met het trauma van de afgelopen seizoenen te maken hebben. Zowel bij spelers als supporters. Dus bij elke tegenslag steekt dat de kop op en zien we alle hoop alweer vervliegen. En ik ben de eerste om toe te geven dat deze wedstrijd en die tegen NAC fikse tegenvallers zijn. Maar er gaan echt wel een paar dingen beter in vergelijking met vorig seizoen. Het is wel jammer dat het niet gelukt is om de groep wat meer te verversen maar we zullen het hier voorlopig mee moeten doen.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo sep 22, 2024 8:59 pm

Lionel schreef:Kroes heeft lopen kloten. Dat is nu toch wel duidelijk?
Ja die heeft wel behoorlijk gefaald ja. Maar goed, we moeten het zien uit te zingen tot de winterstop. We zullen het meer van het collectief moeten hebben bij gebrek aan creativiteit.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 23, 2024 7:34 am

Trab schreef:
zo sep 22, 2024 8:59 pm
Lionel schreef:Kroes heeft lopen kloten. Dat is nu toch wel duidelijk?
Ja die heeft wel behoorlijk gefaald ja. Maar goed, we moeten het zien uit te zingen tot de winterstop. We zullen het meer van het collectief moeten hebben bij gebrek aan creativiteit.

Wat hebben we nou aan Weghorst als je geen mensen hebt die een voorzet (kunnen) geven? Ik ben niet eens perse tegen de komst geweest van Weghorst maar dan moet je wel anders gaan voetballen. Dat hij niet kan voetballen, weet iedereen (behalve wellicht Weghorst). Maar gebruik hem dan ook op zijn sterke punten, die hij zeker heeft. Hoeveel voorzetten heeft hij gehad?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 23, 2024 7:48 am

Dit was net zo'n drama als tegen NAC. Voor mij geen verrassing.

Farioli zal best een goede veldtrainer zijn, als coach is ie vrij dramatisch. Z'n systeem is in cement gegoten en daar zoekt ie z'n spelers bij. Als je nou geen goede buitenspelers hebt...

Je hebt geen creativiteit om ploegen als NAC en Go Ahead uit elkaar te spelen. Ga dan bijv. voor afstandsschot en voorzet. Die Branco is geen topper, maar heeft wel een goede trap. In plaats daarvan stelt ie Fitz-Jim op, die geen van beiden heeft... Waarom Kaplan opstellen, die zelfs bij JA faalt? Hele vreemde keuzes (incl. wissels) en dat lijkt bij deze man een structureel probleem te zijn. Misschien meer analyseren i.p.v. als een gedrogeerde lama langs de lijn te tijgeren?

Kroesje heeft 'm niet geholpen trouwens. Al maanden is bekend dat Weghorst komt. Je had een vorig seizoen falende back (Sosa) in huis, omdat ie niet in z'n kracht kon spelen. En die nu zichzelf en Weghorst op de kaart had kunnen zetten. Traoré is geen buitenspeler en geen idee waarom Rugani is gehaald.

5 punten verliezen in 4 potjes tegen het rechterrijtje is zwaar onvoldoende. Ook met dit materiaal. Ga gewoon met 2 spitsen spelen, zet Klaassen op 10 voor de loopjes. Henderson centraal is onzin, die hoort op rechts. Branco, bij gebrek aan beter, in de as, Taylor op links. 4 man achterin. Hoe f-ing moeilijk kan het zijn. Speel naar je materiaal i.p.v. naar een systeem.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma sep 23, 2024 7:54 am

Trab schreef:
zo sep 22, 2024 4:19 pm
Het duurt allemaal te lang omdat hij erin geprent heeft dat de centrale verdedigers de bal onder hun voet moeten houden om de tegenstander te lokken. Maar als die op eigen helft blijft dan ontbreekt iedere snelheid in de aanvalsopbouw.
De verassing moet vooral komen van de backs die centraal moeten doorkomen in de halfspaces. Dat aspect zit er op zich wel goed in. Hato en Rensch zijn eigenlijk onze gevaarlijkste aanvallers. Vind de samenwerking tussen Rensch en Traore ook steeds beter lopen. Snapte niet zo goed waarom Traore gewisseld werd. Vond hem beter spelen dan de afgelopen wedstrijden. Hij speelde wat directer en ging niet steeds z’n man opzoeken. Hij had alleen 1x gevaarlijk balverlies op het middenveld waar een counter uitkwam. Misschien dat Farioli hem dat aanrekenende. Op links heeft Taylor een zelfde soort connectie maar dan met Hato en niet met Godts. Hoe dan ook, in de eerste helft waren er wel mogelijkheden tot kansen maar was de eindpass vaak niet goed. Rensch die keihard voorlangs schiet terwijl Weghorst vrij voor de goal stond. Een paar keer voorzetten die veels te ver bij de 2e paal belanden. Verkeerde keuzes van Fitz Jim in de eind van een aanval. Een kinderschotje in kansrijke positie enz.
Wat wel onder de maat was, was het drukzetten. Een aspect dat de afgelopen wedstrijden wel goed was, maar gisteren niet. Go Ahead kon zich er makkelijk onderuit voetballen.
De 2e helft was gewoon echt slecht. En Hato liet weer zien dat het terecht is dat hij niet centraal speelt.

Vooral Kaplan had die instructies duidelijk opgevolgd. Waar we hem juist kennen van een strakke inspeelpass was het nu heel vaak die bal onder de voet houden en wachten. Zorgde voor heel weinig openingen.
Ik vond beide wissels heel vreemd. Taylor heeft een goede klik met Hato en Traoré en Rensch voelen mekaar ook goed aan. Dat gooi je dan helemaal overhoop met een wissel met Klaassen en Gaaei (of all people). Fitz Jim kwam nog een paar keer in positie en het was voor mij dan ook heel simpel om juist hem te wisselen. Staat het ook nog eens logischer met Klaassen op die plek. Rensch en Gaaei als duo is geen match, maar dat komt vooral omdat Gaaei maar één standje heeft. Krijt opzoeken en slingeren.

Een verschrikkelijk slechte beurt van Farioli vond ik dit.

Alexander

Bericht door Alexander » ma sep 23, 2024 9:32 am

Ik vraag me overigens af of Hlysson het minder zou doen op rechtsbuiten dan Traore.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 23, 2024 9:32 am

Ik snap op zichzelf wel dat je soms de tactiek wil gebruiken om de tegenstander te lokken. Het moet alleen geen dogma worden waar je ten koste van alles aan blijft vasthouden. Idealiter speel je ermee als elftal. Soms versnellen, dan weer vertragen. Die momenten moet je in het veld als spelers herkennen.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 23, 2024 9:56 am

wimpey schreef:
ma sep 23, 2024 7:48 am

Farioli zal best een goede veldtrainer zijn, als coach is ie vrij dramatisch. Z'n systeem is in cement gegoten en daar zoekt ie z'n spelers bij. Als je nou geen goede buitenspelers hebt...

Je hebt geen creativiteit om ploegen als NAC en Go Ahead uit elkaar te spelen. Ga dan bijv. voor afstandsschot en voorzet. Die Branco is geen topper, maar heeft wel een goede trap. In plaats daarvan stelt ie Fitz-Jim op, die geen van beiden heeft... Waarom Kaplan opstellen, die zelfs bij JA faalt? Hele vreemde keuzes (incl. wissels) en dat lijkt bij deze man een structureel probleem te zijn. Misschien meer analyseren i.p.v. als een gedrogeerde lama langs de lijn te tijgeren?

Kroesje heeft 'm niet geholpen trouwens. Al maanden is bekend dat Weghorst komt. Je had een vorig seizoen falende back (Sosa) in huis, omdat ie niet in z'n kracht kon spelen. En die nu zichzelf en Weghorst op de kaart had kunnen zetten. Traoré is geen buitenspeler en geen idee waarom Rugani is gehaald.

5 punten verliezen in 4 potjes tegen het rechterrijtje is zwaar onvoldoende. Ook met dit materiaal. Ga gewoon met 2 spitsen spelen, zet Klaassen op 10 voor de loopjes. Henderson centraal is onzin, die hoort op rechts. Branco, bij gebrek aan beter, in de as, Taylor op links. 4 man achterin. Hoe f-ing moeilijk kan het zijn. Speel naar je materiaal i.p.v. naar een systeem.
Goede analyse. En je omschrijft ook mijn gevoel mbt Farioli. Het voelde tegen GAE (net als met NAC overigens) alsof hij tactisch niet kan bijsturen tijdens een wedstrijd. Weghorst laten starten voelde voor mij als een goedmakertje, om de discussie mbt de spitsen te verstommen, maar vervolgens wordt het dusdanig neergezet dat Weghorst totaal niet gebruikt kon worden.
Er zitten 4 trainers op de bank, met videohulpmiddelen en weet ik veel wat nog meer... maar GAE raasde ons aan alle kanten voorbij.
Het schrijnende gebrek aan techniek kan je Farioli niet aanrekenen, maar o o o wat zijn een aantal Ajacieden toch slecht en nerveus zodra ze de bal hebben he? Zo on-Ajax.
Whitey on the moon.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 23, 2024 10:16 am

wimpey schreef:
ma sep 23, 2024 7:48 am

Branco in de as (of überhaupt in zo’n wedstrijd waarin de ruimtes klein zijn en de tegenstander op de counter speelt) is zelfmoord.

Farioli moet gewoon minder gaan rouleren in deze fase van het seizoen. Ga met een vaste formatie aan de slag. En de twee weken zonder wedstrijden hebben ons ook verre van geholpen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 23, 2024 10:32 am

Mr. Ajax schreef:
ma sep 23, 2024 10:16 am

Branco in de as (of überhaupt in zo’n wedstrijd waarin de ruimtes klein zijn en de tegenstander op de counter speelt) is zelfmoord.
Dat werd van Schöne ook gezegd. Het gaat om teambalans.

Overigens is BvdB allerminst een grootmeester, maar hij heeft een goede trap over afstand en een goed schot. De kans dat hij een goal voor je maakt of voorbereidt lijkt me aanzienlijk groter dan dat Fitz-Jim dat doet.

Farioli moet minder dogmatisch zijn. Buitenspelers van dit niveau, voetje op de bal in de opbouw, Fitz-Jim: dat maakt op geen opponent indruk. Ik zie ook wel dat deze selectie niet goed is. Maar wel beter dan die van NAC en Go Ahead. Je hebt echt wel wapens. Maar niet als het systeem belangrijker is dan degenen die het moeten uitvoeren.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 23, 2024 10:36 am

wimpey schreef:
ma sep 23, 2024 10:32 am
Mr. Ajax schreef:
ma sep 23, 2024 10:16 am

Dat werd van Schöne ook gezegd. Het gaat om teambalans.

Overigens is BvdB allerminst een grootmeester, maar hij heeft een goede trap over afstand en een goed schot. De kans dat hij een goal voor je maakt of voorbereidt lijkt me aanzienlijk groter dan dat Fitz-Jim dat doet.

Farioli moet minder dogmatisch zijn. Buitenspelers van dit niveau, voetje op de bal in de opbouw, Fitz-Jim: dat maakt op geen opponent indruk. Ik zie ook wel dat deze selectie niet goed is. Maar wel beter dan die van NAC en Go Ahead. Je hebt echt wel wapens. Maar niet als het systeem belangrijker is dan degenen die het moeten uitvoeren.
Helemaal mee eens. Koppeltje Branco-Weghorst kan goals opleveren. Fitz-Jim moeten ze echt niet meer opstellen. Die jongen kan echt niks.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » ma sep 23, 2024 10:52 am

Farioli moet minder dogmatisch zijn. Buitenspelers van dit niveau, voetje op de bal in de opbouw, Fitz-Jim: dat maakt op geen opponent indruk.
Mee eens.

Ajax is geen speeltuin. Nog een paar wedstrijden zoals tegen NAC en GAE, en het is snel gedaan met het krediet van Farioli, hoe sterk hij verbaal ook is. Over wedstrijden tegen zwaardere tegenstanders heb ik het dan niet eens.

Overigens denk ik niet dat Farioli lang bij Ajax zit. Als hij faalt, is hij zo weg, en als hij slaagt waarschijnlijk ook. Zulke trainers vormen met hun entourage een rondreizend circus. Een blik op zijn CV leert dat hij van club naar club hopt. Zijn volgende doel zal wel de PL zijn.

Ajax moet dan hopen dat het bij de eerste drie eindigt, en dat Kroes tegen die tijd het licht heeft gezien.

999

Bericht door 999 » ma sep 23, 2024 11:46 am

Probleem van nu is niet Kroes, probleem van nu is dat we een " fitte" selectie hebben ( al leek GA fitter , lol ) maar Farioli tactisch geen hoogvlieger lijkt te zijn.Voetje op de bal, daarmee haal je heel de snelheid uit het spel, eens goed gaan kijken en nadenken welke spelers " altijd" op welke posities hebben gespeeld ( en niet het wiel opnieuw willen uitvinden met zonne Gaai op buiten ) en zich gaan afvragen of een technische beperkte speler als Henderson wel de kar moet trekken ( zeer beperkt in creativiteit enz. ) ...

En grijp g.v.d eens in als een elftal zo staat te knoeien als tegen GA.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 23, 2024 1:08 pm

Ik kan me hier wel in vinden:
Goodijk eerlijk: 'Ontbreken van creativiteit is technisch directeur aan te rekenen'
BRON VOETBAL INTERNATIONAL

Lentin Goodijk vindt het lastig om te oordelen of het recente puntenverlies van Ajax de schuld is van Francesco Farioli of Alex Kroes. De Ajax-watcher gaf in een podcast van Voetbal International aan dat de hoofdtrainer en de technisch directeur beiden een aandeel hebben in het matige spel van de Amsterdammers tegen Go Ahead Eagles.

Ajax wist zaterdagavond niet te winnen van Go Ahead Eagles (1-1). Dit gelijkspel betekende het tweede puntenverlies voor Ajax in het nog jonge Eredivisieseizoen. Goodijk is van mening dat het puntenverlies van Ajax niet de schuld is van één persoon. Toch had Kroes volgens Goodijk een betere prestatie kunnen leveren tijdens het smeden van de selectie. 'Ik zit een beetje in het midden. Uiteindelijk zou je met deze selectie moeten kunnen winnen van Go Ahead Eagles, maar onderaan de streep is de selectie niet in balans.'

'Als Go Ahead Eagles de duels weet te winnen en er creativiteit nodig is om de wedstrijd open te breken, dan moet je het hebben van Rasmussen en Gaaei', vervolgt Goodijk zijn verhaal. 'Dan ga je wel kijken naar hoe de selectie in elkaar zit.'

Ook Farioli heeft volgens de Ajax-watcher een aandeel in de matige wedstrijd die Ajax afgelopen zaterdag speelde. Tijdens de podcast concludeert Goodijk dat de selectie van Ajax simpelweg beter is dan die van Go Ahead Eagles. 'Punt één is het ontbreken van creativiteit, dat is de technisch directeur aan te rekenen. Wat de trainer valt aan te rekenen is dat je zoveel duels verliest. Als je de elf naast elkaar zet, heeft Ajax meer kwaliteit dan Go Ahead.'

Naast kritiek op de technisch directeur en de hoofdtrainer van Ajax kwam ook de prestatie van Bertrand Traoré aan bod. De aanvaller kwam tijdens de afgelopen transferperiode naar Ajax. Volgens Goodijk lijdt de nieuwe aanwinst nog te veel balverlies. 'Hij is vroeg in de zomer aangesloten. Hij heeft de speelwijze zich eigen kunnen maken en is een speler met veel ervaring. Ik vond hem vorige maand in Breda tegen NAC ook al best wel door het ijs zakken in een wedstrijd, waarin Ajax het moeilijk had. Hij had zoveel balverlies en rare acties en dat was nu tegen Go Ahead ook zo. Hij werd na een helft gewisseld. Het is best pijnlijk dat Farioli liever een rechtsback op zijn positie heeft dan Traoré.'

Verbeterpunten voor de wedstrijd tegen Besiktas

Nu Ajax zich in een druk schema bevindt, staat donderdag de volgende wedstrijd alweer voor de deur. De Amsterdammers zullen het gaan opnemen in een thuiswedstrijd tegen Besiktas. Als de club uit Amsterdam een goede prestatie wil leveren, dan zullen er volgens Goodijk een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden. 'Er zal wel iets meer uit moeten komen, qua duels winnen, overtuiging en hoe snel de bal rond gaat. Het is nu wel zo voorspelbaar dat je de tegenstander daarmee niet openbreekt. Dat zal beter moeten, maar ik denk dat het thuis tegen Besiktas wel anders wordt.'
‘Van alle emoties wordt angst beschouwd als de meest dwingende overtuiger’ - Silvan Tomkins

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 23, 2024 1:10 pm

En hier ook in. Zouden we wél kunnen winnen in Waalwijk? :confused.gif:
Branie: ‘Twee spitsen, Klaassen erachter en dan maar even geen vleugels’
BRON AJAX SHOWTIME

Ajax voetbalt weer, na een maand van uitstel en afgelasting, maar een onverdeeld succes is de hervatting nog niet. Ajax-podcast Branie heeft twee Ajax-wedstrijden te bespreken: een aardige (tegen Fortuna, 5-0) en een erg slechte (bij Go Ahead Eagles, 1-1).

Ajax-showtimeredacteur Wessel Kroon weet over die laatste wedstrijd maar één positief ding te verzinnen: 'Dat Ajax niet heeft verloren.' Presentator Menno Pot heeft het over de ‘wanhoop’ van Farioli, die zijn twee vleugelspelers (Traoré en Godts) zag falen en moest teruggrijpen op Gaaei en Rasmussen als vervangers.

Basisplaats Weghorst
Dat verklaart misschien ook ten dele waarom Wout Weghorst zich nog niet heeft laten zien, zegt Parool-verslaggever Jop van Kempen: 'Hij heeft nog geen bruikbare bal gekregen. Het is nog te vroeg om hem af te branden.'

De oplossing voor de korte termijn komt van de speciale gast aan tafel: niemand minder dan Dick Sintenie, die nog altijd revalideert na zijn hersenbloeding, maar af en toe kan langskomen bij Branie. 'Als het niet met kwaliteit kan, dan wordt de wil belangrijk. Klaassen heeft die', zegt Sintenie. 'Twee spitsen, Klaassen daar kort achter en dan maar even wat minder activiteit op de flanken.'

Gaat Ajax het zo aanpakken, donderdag tegen Besiktas? Volgende week maandag blikt Branie terug op dat duel en het Eredivisie-vervolg tegen het nog puntloze RKC.

999

Bericht door 999 » ma sep 23, 2024 1:22 pm

wimpey schreef:
ma sep 23, 2024 1:08 pm
Ik kan me hier wel in vinden:
Goodijk eerlijk: 'Ontbreken van creativiteit is technisch directeur aan te rekenen'
BRON VOETBAL INTERNATIONAL

Lentin Goodijk vindt het lastig om te oordelen of het recente puntenverlies van Ajax de schuld is van Francesco Farioli of Alex Kroes. De Ajax-watcher gaf in een podcast van Voetbal International aan dat de hoofdtrainer en de technisch directeur beiden een aandeel hebben in het matige spel van de Amsterdammers tegen Go Ahead Eagles.

Ajax wist zaterdagavond niet te winnen van Go Ahead Eagles (1-1). Dit gelijkspel betekende het tweede puntenverlies voor Ajax in het nog jonge Eredivisieseizoen. Goodijk is van mening dat het puntenverlies van Ajax niet de schuld is van één persoon. Toch had Kroes volgens Goodijk een betere prestatie kunnen leveren tijdens het smeden van de selectie. 'Ik zit een beetje in het midden. Uiteindelijk zou je met deze selectie moeten kunnen winnen van Go Ahead Eagles, maar onderaan de streep is de selectie niet in balans.'

'Als Go Ahead Eagles de duels weet te winnen en er creativiteit nodig is om de wedstrijd open te breken, dan moet je het hebben van Rasmussen en Gaaei', vervolgt Goodijk zijn verhaal. 'Dan ga je wel kijken naar hoe de selectie in elkaar zit.'

Ook Farioli heeft volgens de Ajax-watcher een aandeel in de matige wedstrijd die Ajax afgelopen zaterdag speelde. Tijdens de podcast concludeert Goodijk dat de selectie van Ajax simpelweg beter is dan die van Go Ahead Eagles. 'Punt één is het ontbreken van creativiteit, dat is de technisch directeur aan te rekenen. Wat de trainer valt aan te rekenen is dat je zoveel duels verliest. Als je de elf naast elkaar zet, heeft Ajax meer kwaliteit dan Go Ahead.'

Naast kritiek op de technisch directeur en de hoofdtrainer van Ajax kwam ook de prestatie van Bertrand Traoré aan bod. De aanvaller kwam tijdens de afgelopen transferperiode naar Ajax. Volgens Goodijk lijdt de nieuwe aanwinst nog te veel balverlies. 'Hij is vroeg in de zomer aangesloten. Hij heeft de speelwijze zich eigen kunnen maken en is een speler met veel ervaring. Ik vond hem vorige maand in Breda tegen NAC ook al best wel door het ijs zakken in een wedstrijd, waarin Ajax het moeilijk had. Hij had zoveel balverlies en rare acties en dat was nu tegen Go Ahead ook zo. Hij werd na een helft gewisseld. Het is best pijnlijk dat Farioli liever een rechtsback op zijn positie heeft dan Traoré.'

Verbeterpunten voor de wedstrijd tegen Besiktas

Nu Ajax zich in een druk schema bevindt, staat donderdag de volgende wedstrijd alweer voor de deur. De Amsterdammers zullen het gaan opnemen in een thuiswedstrijd tegen Besiktas. Als de club uit Amsterdam een goede prestatie wil leveren, dan zullen er volgens Goodijk een aantal aanpassingen gemaakt moeten worden. 'Er zal wel iets meer uit moeten komen, qua duels winnen, overtuiging en hoe snel de bal rond gaat. Het is nu wel zo voorspelbaar dat je de tegenstander daarmee niet openbreekt. Dat zal beter moeten, maar ik denk dat het thuis tegen Besiktas wel anders wordt.'
Als er bij zou staan wie Kroes dan had moeten halen en wat dat prijskaartje dan zou zijn wel , nu niet .. Dan is dit gewoon het zoveelste riedeltje zonder inachtneming van de financiële situatie op dit moment bij AJAX ..

En eigenlijk zeg jij dat ook steeds in andere postings Wimpey, dat we met een zooi onverkoopbare spelers zitten zodat we geen kapitaal meer kunnen genereren om daadwerkelijk met een " klasbak " w.b. creativiteit op de proppen kunnen komen ..
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 23, 2024 1:31 pm

999 schreef:
ma sep 23, 2024 1:22 pm

En eigenlijk zeg jij dat ook steeds in andere postings Wimpey, dat we met een zooi onverkoopbare spelers zitten zodat we geen kapitaal meer kunnen genereren om daadwerkelijk met een " klasbak " w.b. creativiteit op de proppen kunnen komen ..
Er was blijkbaar geld om 4 spelers te halen. Kroes is verantwoordelijk voor de selectie. En die zit schots en scheef in elkaar. Wat hij Mislintat terecht verweet wordt hem nu terecht verweten.

999

Bericht door 999 » ma sep 23, 2024 1:35 pm

wimpey schreef:
ma sep 23, 2024 1:31 pm
999 schreef:
ma sep 23, 2024 1:22 pm

Er was blijkbaar geld om 4 spelers te halen. Kroes is verantwoordelijk voor de selectie. En die zit schots en scheef in elkaar. Wat hij Mislintat terecht verweet wordt hem nu terecht verweten.
Geld om 4 spelers te halen zegt toch niks, er was geld maar niet genoeg om in een hogere klasse te scouten .. Lijkt me meer dan duidelijk als je met transfervrije spelers aan moet komen ..

Maar waarom start Farioli met Weghorst terwijl in eerdere wedstrijden Akpom zijn keuze was , Gaai als buitenspeler, komop zeg. Rasmussen ( bij gebrek aan beter ) op een positie die ie nooit speelt .. over zijn inschatting tegen Nac zullen we het maar niet hebben.

Dit is dus tegen GA, niet Psv of zo.Voor mij zakt ie dus volledig door de mand deze 2 ( uit ) wedstrijden ..
Blij met de punten ...

Plaats reactie