Vitesse - Ajax 3 augustus 2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Vitesse - Ajax 3 augustus 2019

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 04, 2019 8:35 am

Ajax Rules schreef: De ploeg is nog niet fit, en nog niet compleet en tactisch nog in opbouw.
Martinez vond ik uitstekend.
Marin was uiterst ongelukkig op cruciale momenten, maar dat lijkt me toevallig. Heeft het in zich om te slagen denk ik.
Promes zie ik het nog niet zo in, maar die moet nog tijd krijgen om het te laten zien.
Schuurs was ok, niet geweldig.

Dolberg weer heel slecht, en die kun je het mneer kwalijk nemen dan Ziyech (die nog niet fit is). Tadic ook echt slecgt, maar wel weer zo belangrijk.
Martinez uitstekend? Hoe kun je tot zo'n conclusie komen? Aan de bal een aantal keer dom en slordig balverlies, terwijl hij verdedigend ook een aantal dikke flaters had. Ik vind het een goede speler met potentie en ben blij dat ie gehaald is, maar vandaag was het op z'n minst slecht. En ik blijf het herhalen - het is geen goed plan om met 2 onbewezen jonge nieuwelingen te beginnen centraal achterin.

Dolberg, tsja... Begint op het gedweep van De Boer met Sigthorsson te lijken. Die jongen voldoet niet, ok al stel je hem nog 14 keer op. Het gaat om het best mogelijke team neerzetten, niet om het ontwikkelen van het zelfvertrouwen en vorm van Dolberg. Ik durf te stellen dat we zelfs met Traore in de spits gisteren tot beter spel en meer doelpunten waren gekomen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 04, 2019 9:22 am

Ok; Marinez is wel goed, nee toch niet. Marin is waardeloos, nee toch niet. Alleen over Dolberg hebben we consensus op AT..

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 04, 2019 9:26 am

Mr. Ajax schreef: Martinez uitstekend? Hoe kun je tot zo'n conclusie komen? Aan de bal een aantal keer dom en slordig balverlies, terwijl hij verdedigend ook een aantal dikke flaters had. Ik vind het een goede speler met potentie en ben blij dat ie gehaald is, maar vandaag was het op z'n minst slecht. En ik blijf het herhalen - het is geen goed plan om met 2 onbewezen jonge nieuwelingen te beginnen centraal achterin..........
De reacties op respectievelijk Martinez en Marin vallen me allebei op. Martinez lijkt vrijwel niets verkeerd te kunnen doen terwijl Marin niets goed kan doen.

Gisteren ging Martinez onder meer een keer fors in de fout waarna Tagliafico nog net kon corrigeren net binnen de zestien. Daar valt dan net geen doelpunt uit maar dat was wat mij betreft net zo'n misser als dat Marin te slap het duel aangaat bij het doelpunt van Bazoer. Over de één hoor je niemand terwijl de ander op alles kritiek krijgt.

Voor mij is de belangrijkste conclusie dat het nog geen ingespeeld elftal is. De automatismen die er vorig seizoen waren ontbreken nog. Het ontbreken van De Jong laat zich zowel in de opbouw als de omschakeling voelen. Het gaat tijd kosten om de nieuwe spelers dat spel onder de knie te laten krijgen. Hopelijk lopen we ondertussen niet te veel schade op.
Nil volentibus arduum

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 04, 2019 9:31 am

Eigenlijk zoals ieder seizoen. Als was de 1-1 in de vorige seizoensopening wellicht het gevolg van rouleren.

Sandro

Bericht door Sandro » zo aug 04, 2019 9:36 am

Hopelijk krijgen ze het onder de knie. Ben nog van geen enkele aankoop onder de indruk en Schuurs doet het goed, maar ik kan me niet voorstellen dat hij er opeens een heel seizoen staat. Hopelijk ben ik te negatief (er blijft nog relatief veel kwaliteit over), maar voorlopig heb ik het idee dat we het niveau van vorig seizoen niet gaan benaderen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 04, 2019 9:38 am

Dat lijkt me ook geen rocket science Sandro. Met name De Jong (en in mindere mate De Ligt) zijn haast niet te vervangen. Strepen we dan ook Van de Beek weg zoals ie de vorige tweede seizoenshelft functioneerde, en de vrije trappen van Lasse, dan is dat onmogelijk op te vangen.

Sandro

Bericht door Sandro » zo aug 04, 2019 9:49 am

Yep...maar ik denk dat de impact wel eens nog een stuk groter kan zijn dan de meesten denken. Het moet heel snel beter, dat wordt nog een hele opgave.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 04, 2019 9:59 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ok; Marinez is wel goed, nee toch niet. Marin is waardeloos, nee toch niet. Alleen over Dolberg hebben we consensus op AT..
Verschillende meningen op een discussieforum is toch geen zeldzame verschijning, WeekendCees? :ajaxsmiley.gif:

Overigens heb ik niet gezegd dat Martinez geen goede speler was; ik heb juist benadrukt dat ik vind dat het wel een goede speler is met heel veel potentie. Alleen speelde hij gisteren geen goede wedstrijd - had een paar flinke missers zowel met als zonder bal - en vind ik het geen goed idee om hem op dit moment op die positie op te stellen.

Vwb Marin - ik weet het nog niet. Ik blijf het gevoel houden dat ie niet op de juiste positie staat.

Mano

Bericht door Mano » zo aug 04, 2019 10:07 am

Ik denk dat Marin beter tot zijn recht komt op de plek van vd Beek.
Dan op plek de Jong

Als vd beek gaat, wie zet je oo het middenveld?
Alvarez? Blind Marin
Oogt wat verdedigend
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 04, 2019 10:20 am

Mano schreef:Ik denk dat Marin beter tot zijn recht komt op de plek van vd Beek.
Dan op plek de Jong

Eens.
Mano schreef:Als vd beek gaat, wie zet je oo het middenveld?
Alvarez? Blind Marin
Oogt wat verdedigend
Dat weergeeft de formatie niet echt he. In feite spelen we sinds vorig jaar met een dubbele 6 (bijvoorbeeld - Alvarez en Blind) met daarvoor een aanvallend ingestelde trio (bijvoorbeeld - Ziyech - Marin - Neres).

Als je het dus zo schetst:

-----Alvarez-------Blind-----------
--Ziyech-----Marin------Neres-----

Dan ziet het er al heel anders uit en helemaal niet te verdedigend, vind ik.

De Dominee

Bericht door De Dominee » zo aug 04, 2019 10:26 am

Mazraoui viel gisteren prima in op het middenveld. Marin oogt meer als een vervanger van Donny dan Frenkie in mijn ogen.

Tadic
Neres - Marin - Ziyech
Blind - Mazraoui
Nico - Martinez - Alvarez - Dest
Onana
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo aug 04, 2019 10:34 am

Martinez begon sterk met een geweldige lange bal in de eerste minuten die vde beek had kunnen scoren. Daarna werd hij wat overmoedig en liep hij zich een keer vast op de helft van Vitesse. Maar goed, hij toont in ieder geval lef aan de bal en durft door te schuiven. Dat heb ik liever dan een centrale die iedere bal breed speelt. In de duels was hij ook gewoon sterk. Tweede helft was hij minder. Een keer verkeerd stappen oa waar die kans van Linssen uit ontstond. Hij oogde wat vermoeid. Marin is aan de bal wel goed, tenminste, als hij de tijd heeft. Zodra hij onder druk gezet wordt leidt hij vaak balverlies. En dat is nu net het verschil tussen een topspeler en een goede speler. Zonder druk lijkt iedere speler goed. En positioneel heeft hij ook nog veel te leren. laat zijn mannetje geregeld lopen in de omschakeling. Zie de 1-0. Overigens leed schone ook vaak balverlies als hij onder druk gezet werd. Vond schone wat stabieler in de passing, technisch verfijnder en een betere traptechniek. Marin heeft daartegenover een versnelling naar voren en komt meer in de 16 vde tegenstander. Vind hem op dit moment nog niet beter dan schone maar dat kan nog komen. Hij is er pas net.

Toppie

Bericht door Toppie » zo aug 04, 2019 10:35 am

De Dominee schreef:Mazraoui viel gisteren prima in op het middenveld. Marin oogt meer als een vervanger van Donny dan Frenkie in mijn ogen.

Tadic
Neres - Marin - Ziyech
Blind - Mazraoui
Nico - Martinez - Alvarez - Dest
Onana
Een kwestie van tijd en alles laten inslijten dan zoeken naar vastigheid dat is de puzzel voor ETH zijn uitdaging en snel afscheid nemen van Dolberg en Huntelaar of Tadic in de spits anders speel je elke wedstrijd met 10 man das toch belachelijk die Dr Deen psychologisch afwezig :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op zo aug 04, 2019 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo aug 04, 2019 10:40 am

Vind Marin geen 10. Niet verfijnd genoeg. Een 10 moet snelle ogen hebben, niet teveel met de bal lopen, 1x raken, loopacties maken, gaten trekken voor anderen. Bovendien moet hij met beide benen kunnen afronden. Die kans die hij miste voor een leeg doel kan echt niet. Hij lijkt mij meer een type spelmaker/controleur.

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 04, 2019 10:42 am

Het is puzzelen voor EtH, in de weken van de waarheid. Ajax heeft kwalitatief jasjes uitgedaan, maar had gister moeten winnen. Ik betwijfel of Marin het ‘m gaat worden in de engine room. Duelkracht en handelingssnelheid onvoldoende.

Ik zou tegen Paok met Maz naast Blind beginnen. Tadic spits, Neres links.

999

Bericht door 999 » zo aug 04, 2019 10:45 am

Wedstrijd terug kijkend had het ook 2 - 6 kunnen worden.
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo aug 04, 2019 10:53 am

999 schreef:Wedstrijd terug kijkend had het ook 2 - 6 kunnen worden.
Kansen genoeg idd. Vooral een fase in de eerste helft na de 1-0 van Vitesse werd er goed gespeeld. De tweede helft daarentegen werd weer zwak begonnen.

Wouter

Bericht door Wouter » zo aug 04, 2019 10:56 am

Of 4-1, als Linssen beter met zijn kansen was omgesprongen en de scheids het doelpunt van Tadic had afgekeurd.

Dat zo'n Marin (?) die bal er van twee meter voor open doel er niet in krijgt verraadt ook een gebrek aan rust en controle. Waarschijnlijk zijn ze de bal nu nog aan het zoeken tussen de leeuwen van Burgers Zoo.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo aug 04, 2019 11:12 am

Wouter schreef:Of 4-1, als Linssen beter met zijn kansen was omgesprongen en de scheids het doelpunt van Tadic had afgekeurd.

Dat zo'n Marin (?) die bal er van twee meter voor open doel er niet in krijgt verraadt ook een gebrek aan rust en controle. Waarschijnlijk zijn ze de bal nu nog aan het zoeken tussen de leeuwen van Burgers Zoo.
Waarom zou de goal van Tadic afgekeurd worden? Was geen buitenspel.

De tweede helft was minder maar Vitesse had heel weinig in te brengen natuurlijk.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 04, 2019 11:19 am

Ik zou Blind centraal achterin laten staan. Die vastigheid heeft Ajax nodig. Ben zowiezo bang dat Ajax verdedigend behoorlijk met de billen bloot zal gaan. Als je ziet wat voor ruimte er lag voor Vitesse. Twee goals die voortkwamen uit een veel te gemakkelijke pass. De Ligt is voor Ajax een veel groter verlies dan FdJ, ook al is de laatste de betere speler. Ajax heeft met vd Beek nog steeds een prima middenveld, en het zou achterlijk zijn om die ook te laten gaan. De achterhoede is een probleem. Het wegvallen van FdJ en Schone is genoeg. Als je daar ook vd Beek bijzet, dan begin je echt helemaal opnieuw -achterhoede plus middenveld - en moet je ook niet staan te kijken als Neres niet blijft.

Verleden jaar had Ten Hag de mazzel dat Tadic, Ziyech en Neres, met aanvoer vanuit het middenveld, en via opkomende backs, het mogelijk maakten om een steekpassenvariant zonder echte spits te spelen. Dat viel zo in elkaar. Als Ten Hag het echt zo bedacht had bleef hij niet zo pijnlijk vasthouden aan Dolberg. (Ten Hag viel totaal door de mand tegen Spurs, wat mij betreft. Niet alleen met Dolberg en Magallan. Als hij gewoon FdJ op Eriksen zet is het afgelopen met het verzet van Spurs).

Met een beetje pech kan dit een verschrikkelijk kutseizoen worden.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo aug 04, 2019 11:55 am

Monkey Tonk schreef:Ik zou Blind centraal achterin laten staan. Die vastigheid heeft Ajax nodig. Ben zowiezo bang dat Ajax verdedigend behoorlijk met de billen bloot zal gaan. Als je ziet wat voor ruimte er lag voor Vitesse. Twee goals die voortkwamen uit een veel te gemakkelijke pass. De Ligt is voor Ajax een veel groter verlies dan FdJ, ook al is de laatste de betere speler. Ajax heeft met vd Beek nog steeds een prima middenveld, en het zou achterlijk zijn om die ook te laten gaan. De achterhoede is een probleem. Het wegvallen van FdJ en Schone is genoeg. Als je daar ook vd Beek bijzet, dan begin je echt helemaal opnieuw -achterhoede plus middenveld - en moet je ook niet staan te kijken als Neres niet blijft.

Verleden jaar had Ten Hag de mazzel dat Tadic, Ziyech en Neres, met aanvoer vanuit het middenveld, en via opkomende backs, het mogelijk maakten om een steekpassenvariant zonder echte spits te spelen. Dat viel zo in elkaar. Als Ten Hag het echt zo bedacht had bleef hij niet zo pijnlijk vasthouden aan Dolberg. (Ten Hag viel totaal door de mand tegen Spurs, wat mij betreft. Niet alleen met Dolberg en Magallan. Als hij gewoon FdJ op Eriksen zet is het afgelopen met het verzet van Spurs).

Met een beetje pech kan dit een verschrikkelijk kutseizoen worden.

Vind het gemis van Frenkie groter. De ligt mis je vooral bij corners. Frenkie bepaalde het hele spel van Ajax. Met 1 versnelling kon hij 3 man uitspelen. Bovendien was hij snel en corrigeerde ongelooflijk veel in verdedigend opzicht. Dat wordt wel eens onderschat.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo aug 04, 2019 11:58 am

Zul je zien dat dit weer zo’n seizoen wordt waar voor fnoord weer alles op zn plek valt zoals 2 jaar geleden. :excited.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 04, 2019 12:01 pm

Het vertrek van Frenkie doet heel veel pijn. Niet alleen bij balbezit maar inderdaad ook bij balverlies. En Marin doet niet aan verdedigen. Dat is toch een probleem.

De Dominee

Bericht door De Dominee » zo aug 04, 2019 12:07 pm

Niet als je hem elders opstelt. Als dat ook niet werkt, kan hij door naar de bank. Blind - Mazraoui is niet perse heel veel minder dan Frenkie - Schone. Als duo dan.

Frenkie is als individuele speler natuurlijk onvervangbaar.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 04, 2019 12:16 pm

Daarom het gepuzzel van EtH.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie