Ajax - FK Rostov 16-08-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Khraa

Re: Ajax - FK Rostov 16-08-2016

Bericht door Khraa » di aug 16, 2016 11:47 pm

Dijks verloor na 7 seconden de bal.... pakte hem 4 seconde later weer af en gaf hem voor. Wat hij deed had niets met goed voetbal te maken. Hij rent en doet maar wat.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

elliquido

Bericht door elliquido » di aug 16, 2016 11:53 pm

Misschien in Rusland die ballen in de hoek schieten ipv recht op de keeper.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 17, 2016 5:59 am

Zuur is het gevoel bij het wakker worden, maar ook hoopgevend over het spel wat we het eerste uur hebben gezien. Al eerder door andere geschreven met Sánchez en Traoré heeft het elftal een kwaliteitsinjectie gehad.

Dit elftal heeft op de flank nog zo'n injectie nodig. Een concurrent van Younes/El Ghazi. Voorkeur als hij op beide flanken uit de voeten kan, maar in ieder geval vanaf links.

Ik wil er 3 spelers nog extra uitpakken: de verguisde Gudelj speelde een prima wedstrijd, zowel verdedigend, maar ook opbouwend. Daarnaast zag ik eindelijk weer een beetje terug van de oude Bazoer. Als laatste speelde Dijks deze keer wel een goede wedstrijd.

De beste was echter (wederom) Riedewald, wat een kanjer is dat zeg. :biggthumpup.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo aug 17, 2016 6:36 am

Giacomo Puccini schreef:Rostov is natuurlijk een vele malen betere ploeg dan dat armoedige Paok. No 2 van Rusland is wat anders dan de no 4 van Griekenland. Je ziet duidelijk dat Ajax verder is dan een paar weken terug, dat vertekent het beeld misschien een beetje. Traore en Sanchez waren er tegen Paok ook nog niet bij. Die tillen Ajax naar een hoger niveau.

En Veltman was helemaal niet dramatisch slecht, speelde juist prima. Had alleen minder ruimte dan Dijks, omdat El Ghazi het veld wel breed houdt.
Donder toch op. Als er iemand symbool staat voor het tikkie breed voetbal van de boer dan is het Veltman wel. Haalt alle tempo uit de aanvallen en deed helemaal niks met de ruimte.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 17, 2016 7:07 am

Ik ben wel positief gestemd. We hebben duidelijk een stijgende lijn te pakken en Bosz durft ook keuzes te maken. Westermann op de tribune, Tete gepasseerd, Kwaliteit durven inpassen (Sánchez, Traoré) en ondanks de druk, gewoon vasthouden aan de spelfilosofie. En ja, we zullen nog wel een aantal keren op onze bek gaan, maar zie eindelijk weer goed voetbal.

Ook over het transferbeleid ben ik tot nu toe positief. Veel overbodig materiaal afgevoerd (ongeveer 25! verkocht en een 6-tal verhuurd). Met Sánchez en Traoré is kwaliteit gekocht/gehuurd en met Cassierra/Dolberg zijn er grote talenten bijgekomen. Westermann ziet er tot dusver nog niet goed uit.

Als Overmars er nu nog in slaagt om een een kwaliteitsinjectie op de flanken erbij te krijgen, dan hebben we een mooie selectie staan. De linksback en een creative middenvelder zouden het elftal verder kunnen versterken, maar dan moeten er zeker op het middenveld ook spelers weg.

Kern:

------------------- Cillessen
- Veltman - Sánchez - Riedewald - xxxx
------------------ Bazoer
- Klaassen -------------------- Xxxx
---xxxx --------- Traoré ------ Younes

Prima alternatieven/backup: Tete, Dolberg, Cassiera, Gudelj, Sinkgraven, El Ghazi

Misschien is het momenteel het beste voor het elftal om Riedewald toch op 6 te zetten, om zo meer voetbal op het middenveld te krijgen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

T82

Bericht door T82 » wo aug 17, 2016 7:08 am

Trab schreef:
Scherrer schreef: Weet niet wat voor opdracht Cassiera had meegekregen van Bosz, maar hij stond alleen maar in de spits ipv linksbuiten. Hierdoor klopte de veldbezetting niet meer en kwamen we niet meer door.
Eens. Daardoor kreeg Dijks nog meer ruimte, zei Leo Oldenburger ook. Laat je daar nou net niks aan hebben... Vond overigens de dingen die met Cassiera mét bal deed wel positief.

Verder lees ik hier positieve dingen over Gudelj. Heeft iemand kunnen tellen hoeveel ballen er breed gingen naar Dijks? Als dat al goed opbouwen is..............

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » wo aug 17, 2016 7:52 am

Gudelj heeft wel ontzettend veel ballen veroverd en aanvallen van Rostov geneutraliseerd, ook niet onbelangrijk!

Ik vond Ajax zeer volwassenen en geconcentreerd spelen, 90 minuten op de helft van Rostov gespeeld en geen echte kans weggegeven. Als we volgende week ook zo verdedigen verwacht ik dat we door gaan, Traore gaat namelijk scoren!

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:09 am

Trab schreef:Wat de wedstrijd betreft: ik zat vandaag in het stadion en had hierdoor een mooi overzicht. De ruimtes lagen bij de backs doordat ze met 2 spitsen speelden. Dijks vulde dat goed in maar Veltman speelde dramatisch slecht. Zoveel ruimte en er zo weinig mee doen. Er waren ontelbare mogelijkheden om er overheen te komen of om snelheid te maken aan de bal, maar hij kiest steeds voor het balletje breed naar Bazoer of nog verder naar achteren. De spaarzame keren dat hij wel doorkwam gaf hij beroerde voorzetten. Echt de slechtste man op het veld. De op 1 na slechtste was El Ghazi. Die goser snapt werkelijk waar niet wanneer hij diep moet gaan of in de bal moet komen. Als hij diep moet gaan komt hij in de bal en andersom. Drama.
Zat er ook en dit viel me ook op. Veltman kon veel vaker opstomen met de bal en AEG wist niet of ie diep of naar de bal moest komen. Had ook het idee dat Veltman AEG niet kon lanceren omdat hij (AEG) maar niet wist wat hij wilde.

Verschil tussen Youness en AEG is dat Youness eigenlijk al weet wat hij gaat doen als de bal komt en AEG pas kijkt waar hij is/wat hij gaat doen als de bal stil in zijn voeten ligt.

De enige keer dat Veltman wel over AEG ging, besloot AEG om een actie te maken. DIe vervolgens mislukt. BOEM geen rugdekking.... Werd gelijk spannend. Dat risico mag je helemaal niet nemen als je back je net passeert langs de zijlijn.

Over het algemeen, leuke wedstrijd om te kijken. een goed Ajax en gewoon meerdere echte kansen gecreëerd tegen een team dat zich volledig ingraaft. Tijd niet gezien. Geeft de burger moed!
Wel een kut uitslag

Dijks deed het naar behoren. Stoomde er goed langs, gaf redelijk voor. Maar door overtal Rostov komt zo'n bal niet aan.

Cillessen wel gewoon zijn 3de fout in 5 wedstrijden. Het is dat Onana en Boer echt veel slechter zijn.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo aug 17, 2016 8:14 am

Ajaciedjuh schreef:Zuur is het gevoel bij het wakker worden, maar ook hoopgevend over het spel wat we het eerste uur hebben gezien. Al eerder door andere geschreven met Sánchez en Traoré heeft het elftal een kwaliteitsinjectie gehad.

Dit elftal heeft op de flank nog zo'n injectie nodig. Een concurrent van Younes/El Ghazi. Voorkeur als hij op beide flanken uit de voeten kan, maar in ieder geval vanaf links.

Ik wil er 3 spelers nog extra uitpakken: de verguisde Gudelj speelde een prima wedstrijd, zowel verdedigend, maar ook opbouwend. Daarnaast zag ik eindelijk weer een beetje terug van de oude Bazoer. Als laatste speelde Dijks deze keer wel een goede wedstrijd.

De beste was echter (wederom) Riedewald, wat een kanjer is dat zeg. :biggthumpup.gif:
Eens.

Younes speelde zijn tegenstander helemaal weg in de eerste helft. Jammer dat ie niet meer inhoud heef om het langer vol te houden.
AEG.... had een paar leuke voorzetten maar voor de rest loopt ie altijd naar binnen. Veltman kon de bal niet aan em kwijt omdat AEG in de drukte ging lopen.
Ajax ontbeert een echte '10' die Traoré beter kan benutten. Gisteren liep Klaasen weer 90 minuten lang zowat naast Traoré en heeft geen bal gehad. Wat is het nut? Het middenveld is allemaal van hetzelfde. Een investering in Zyech zou echt geen overbodige luxe zijn.
Whitey on the moon.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:17 am

Klaasen kon wel vaker en sneller gezocht worden. Ik zag menig keer dat Riedewald of Veltman direct hard konden inspelen op Klaassen die mooi tussen de linies stond. Deze pass werd alleen nooit gegeven.

Als je die pass wel geeft, kan hij (klaassen) kaatsen met Bazoer of Gudelj die dan gelijk met gezicht naar goal staan.

Die pass mis ik nog
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

zeux

Bericht door zeux » wo aug 17, 2016 8:20 am

Mano schreef:Klaasen kon wel vaker en sneller gezocht worden. Ik zag menig keer dat Riedewald of Veltman direct hard konden inspelen op Klaassen die mooi tussen de linies stond. Deze pass werd alleen nooit gegeven.

Als je die pass wel geeft, kan hij (klaassen) kaatsen met Bazoer of Gudelj die dan gelijk met gezicht naar goal staan.

Die pass mis ik nog
Een beetje wat Blind een aantal keer bij ManU deed afgelopen weekend?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:26 am

zeux schreef:
Die wedstrijd niet gezien dus weet niet of je nu sarcastisch bent of serieus :blush.gif:
Dat het sarcastisch voelt komt niet door jou maar door de naam Blind :biggrin.gif:

zeux

Bericht door zeux » wo aug 17, 2016 8:34 am

Mano schreef:
zeux schreef:
Die wedstrijd niet gezien dus weet niet of je nu sarcastisch bent of serieus :blush.gif:
Dat het sarcastisch voelt komt niet door jou maar door de naam Blind :biggrin.gif:
Nope, niet sarcastisch. Ten eerste omdat ik absoluut geen blinde Blind-hater ben, verre van (die hetze tegen hem is doodvermoeiend), ten tweede omdat Van Marwijk afgelopen weekend een paar voorbeelden liet zien van prachtige strakke passes van Blind, door het middenveld van Bournemouth. Volgens mij precies wat hierboven wordt gevraagd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 8:37 am

Giacomo Puccini schreef:Rostov is natuurlijk een vele malen betere ploeg dan dat armoedige Paok. No 2 van Rusland is wat anders dan de no 4 van Griekenland. Je ziet duidelijk dat Ajax verder is dan een paar weken terug, dat vertekent het beeld misschien een beetje. Traore en Sanchez waren er tegen Paok ook nog niet bij. Die tillen Ajax naar een hoger niveau.
Heb ik anders niet 90 minuten achtereen gezien. Sanchez timede paar keer gevaarlijk mis. Gaf ook nog een volstrekt onnodige corner weg.

Ook niet mee eens dat Rostov zoveel beter dan PAOK is. Aan de bal was PAOK in mijn ogen juist behoorlijk goed, echter, ze hadden hem niet zo heel vaak. Rostov had hem zo mogelijk nog veel minder vaak en hun enige echte wapenfeit was die vrije trap die Cillessen had moeten pakken.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:45 am

Ik was/ben ook geen blind hater maar gezien zijn achternaam weet je het maar nooit

Nou dat is wel wat ik miste. Ik zat er bepaalde moment erg goed voor en kon heel goed zien dat Veltman en/of Riedewald in 1 strakke pass Klaassen kon bereiken en omdat Ajax het veld klein hield (of Rostov) was het niet meer dan 15meter. Zo'n pass zou direct de boel openbreken.

een paar keer zag ik dat de 3de man werd gezocht en dat deze (3de) al in beweging was waardoor het direct gevaarlijk werd. Iets wat ik vorig jaar niet zag. Traore was daar trouwens vaak bij betrokken.

Als je deze 2 bovenstaande zaken goed en regelmatig uitvoert, heb je een crea middenvelder niet nodig. Dan ontstaan er genoeg kansen. Als je bovenstaande niet uitvoert, is een crea middenvelder wel handig.
in dat geval zou een Nouri op de bank wel wat kunnen brengen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo aug 17, 2016 8:49 am

Mee eens mbt de steekpass door het midden. Riedewald en ook Sánchez kunnen en durven die te geven, het mag alleen nog wat vaker. Vertrouwen!?

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 17, 2016 8:51 am

Younes moet nu alles steeds in zijn eentje doen. Dijks speelt zijn eigen wedstrijd i.p.v. het faciliteren van de linksbuiten.
IK GELOOF!!!!!!

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:55 am

Ajaciedjuh schreef:Mee eens mbt de steekpass door het midden. Riedewald en ook Sánchez kunnen en durven die te geven, het mag alleen nog wat vaker. Vertrouwen!?

ik denk dat Bosz het stap voor stap opbouwt.
Eerst durven druk zetten van achteruit. Dat hebben ze gedaan. Delen van de wedstrijd stond Sanchez 5 meter over de middenlijn als laatste man.
Pass tempo omhoog en vooruit passen. Dat gaat nog niet goed genoeg
als dat allemaal staat, linie overslaan (steekpass op Klaassen)

denk dat dat stapje nog niet is gezet.
Wat wel duidelijk is, is dat ze het niet uit zichzelf zien en als ze het wel zien, waarom ze de bal niet geven :confused.gif: angst voor fouten?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 8:58 am

Khraa schreef:Dijks verloor na 7 seconden de bal.... pakte hem 4 seconde later weer af en gaf hem voor. Wat hij deed had niets met goed voetbal te maken. Hij rent en doet maar wat.
Klopt, is allemaal toeval gedoe.
Desondanks kan er juist heel snel een gevaarlijke situatie ontstaan als je een bal die je verliest heel rap weer herovert.

Dijks die de bal kwijtraakte betekende het eerste balbezit voor Rostov. Vrijwel al die spelers deden een stapje naar voren. Een paar tellen heeft Dijks de bal weer en kan hem meteen voorgeven. Iemand met een goede voorzet had meteen voor een 1-0 kunnen zorgen.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:58 am

Lionel schreef:Younes moet nu alles steeds in zijn eentje doen. Dijks speelt zijn eigen wedstrijd i.p.v. het faciliteren van de linksbuiten.

welnee,
Younes kan juist doen waar hij goed in is omdat Dijks zo vaak opstoomt.
Dat het niet allemaal even effectief is, is een ander verhaal.
in dat kader: gezien hoeveel ballen er van Marcello aankomen en/of in de 2de ring? :excited.gif:

De kant AEG/Veltman loopt niet. Veltman komt niet en AEG gaat niet.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 17, 2016 8:59 am

Cruijff schreef:
Khraa schreef:Dijks verloor na 7 seconden de bal.... pakte hem 4 seconde later weer af en gaf hem voor. Wat hij deed had niets met goed voetbal te maken. Hij rent en doet maar wat.
Klopt, is allemaal toeval gedoe.
Desondanks kan er juist heel snel een gevaarlijke situatie ontstaan als je een bal die je verliest heel rap weer herovert.

Dijks die de bal kwijtraakte betekende het eerste balbezit voor Rostov. Vrijwel al die spelers deden een stapje naar voren. Een paar tellen heeft Dijks de bal weer en kan hem meteen voorgeven. Iemand met een goede voorzet had meteen voor een 1-0 kunnen zorgen.

Noem eens 5 linksbacks met een goeie voorzet? :excited.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 9:05 am

Mano schreef:
Lionel schreef:Younes moet nu alles steeds in zijn eentje doen. Dijks speelt zijn eigen wedstrijd i.p.v. het faciliteren van de linksbuiten.

welnee,
Younes kan juist doen waar hij goed in is omdat Dijks zo vaak opstoomt.
Ja en nee.
Er is ruimte omdat ze op links, redelijk op elkaar afgestemd, loopacties maken. Iets wat aan de rechterkant veel minder vaak gebeurd.

Er zijn vervolgens véééél te weinig échte acties op links omdat met name Dijks (maar niet louter Dijks) vervolgens veel te vaak de bal onnodig kwijtraakt.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 17, 2016 9:06 am

Dijks loopt nooit door zonder de bal als hij de bal als een postbode naar Younes brengt.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 9:12 am

Lionel schreef:Dijks loopt nooit door zonder de bal als hij de bal als een postbode naar Younes brengt.
Dan moet je beter uit je doppen kijken. Dat gebeurt wel hoor. Sterker nog, als Younes (of Cassierra, tegen PAOK) linksbuiten speelt is er voor hem amper loopruimte omdat Dijks daar continu is. Overigens geeft Dijks maar weinig ballen aan de linksbuiten, veel meer geeft hij aan Gudelj. Ook dat werkt niet bepaald mee.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo aug 17, 2016 9:13 am

Cruijff schreef:
Mano schreef: Younes kan juist doen waar hij goed in is omdat Dijks zo vaak opstoomt.
Ja en nee.
Er is ruimte omdat ze op links, redelijk op elkaar afgestemd, loopacties maken. Iets wat aan de rechterkant veel minder vaak gebeurd.
gebeurt

Plaats reactie