AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door beelzebub » vr mar 28, 2014 5:28 pm

Ajax Rules schreef:
Rishi schreef:Ik hoop niet dat AR dat bedoelt.
Waarom hoop je dat niet?

Ja, ik bedoelde de JS-schaal, titel en beker.

Dat zou ik echt geen triple durven noemen AR. Dat is voor mij de dubbel plus de EC I.
En vooruit een kleine triple is de dubbel plus de UEFA cup.

Maar de JC schaal... dat vind ik inflatie van de triple behalen, sorry.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Monkey Tonk » vr mar 28, 2014 6:22 pm

Zuidema schreef: Inderdaad vrij degelijk. Maar 'niet goed' vind ik een eufemisme voor het kraak-noch-smaak-voetbal dat Ajax al een tijd lang laat zien. Ik erger me dood, zo verpletterend armoedig spelen we. In elke linie, maar voorin (op Schöne na) nog wel het meest. Samenwerking tussen middenlinie en aanval is ook hopeloos. Tussen elke linie eigenlijk. En we hadden ook nog de hele week op positiespel getraind? Dan wist Ajax dat gisteravond met die kansloze poeiers goed te verbergen.

Natuurlijk missen we spelers door blessures, natuurlijk is Eriksen vertrokken, natuurlijk zijn we voor de zoveelste keer uit een wak aan het kruipen (waarom eigenlijk?). Natuurlijk is Ajax uit en thuis een groot verschil. Naturlijk is Az in Alkmaar een lastige tegenstander. En natuurlijk is het geweldig dat FdB met zo'n matige selectie en zulk matig (eigenlijk alleen degelijk) voetbal zelfs nog grote kans heeft op de dubbel. Wel een veeg teken trouwens hoe het voetbal er nationaal inmiddels voor staat, maar dat terzijde.

Dit spel met zulke matige spelers kan wat mij betreft echt niet. Voetballend worden we zo langzamerhand een ongelooflijk grijze muis. Dertien in het dozijn. Er moeten serieus bakens verzet worden, ondanks dat zicht op een dubbel. Deze zomer en daarna. In de selectie, maar ook bij Frank. Niet controle boven alles tot in het extreme, maar ook streven naar overrompeld, aanvallend veldspel dat voor mij bij Ajax hoort. Dat Ajax weer Ajax wordt, echt leuk om naar te kijken. Dat hij daarmee ook laat zien dat hij dé coach voor Ajax is. Niet alleen door de op zich prachtige resultaten. Lukt dat, dan mag ie van mij levenslang bij Ajax blijven. Graag zelfs.
Het is niet makkelijk om beter te worden aan 'de top'; ook al is het maar de Nederlandse. Ajax speelt al maanden slecht en staat nog steeds een straatlengte voor. Waarom zou je dan beter moeten worden?

Zonder daadwerkelijke concurrentie is er geen blijvende motivatie om het spel te verbeteren. Daarom zakt het Nederlandse voetbal momenteel weg. Zo gauw je weer twee teams hebt die het echt met elkaar uitvechten verandert de dynamiek. Wat dat betreft vind ik de serie van psv bemoedigend. Als ze dat volgend jaar kunnen voortzetten heeft Ajax daar ook wat aan. Zonder concurrentie zit Ajax tussen de wal en het schip; de glansloze titels ten spijt.

Voorlopig neem ik zelf wel genoegen met de titels. Doe er maar vijf op rij, zou ik zeggen. Maar alleen omdat deze selectie toch geen aansluiting vindt bij de Europese top. Maak het alleen volgend seizoen wat moeilijker, want nog nietszeggender moet het niet worden. Lijkt me ook niet goed voor de doorstromende jeugd, want die passen zich aan het niveau aan.

Die slof en die ouwe voetbalschoen zijn prima, maar het moeten geen twee sloffen worden.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Demosthenes » vr mar 28, 2014 8:44 pm

Zonder daadwerkelijke concurrentie is er geen blijvende motivatie om het spel te verbeteren. Daarom zakt het Nederlandse voetbal momenteel weg. Zo gauw je weer twee teams hebt die het echt met elkaar uitvechten verandert de dynamiek. Wat dat betreft vind ik de serie van psv bemoedigend. Als ze dat volgend jaar kunnen voortzetten heeft Ajax daar ook wat aan. Zonder concurrentie zit Ajax tussen de wal en het schip; de glansloze titels ten spijt.
Ik weet niet waarom het Nederlandse voetbal wegzakt, ik zie wel dat het tempo zo laag ligt, dat bij Ajax balbezit heilig is, enz. Ik zal niet alles herhalen, het is al bijna twee jaar hetzelfde. De concurrentie is niet het sterkste argument, want Salzburg heeft in Oostenrijk veel minder concurrentie dan Ajax (Europees gezien stond op zo'n Europese ranglijst de nummer 5 van Oostenrijk onder ADO en NEC), maar speelt met Ajax, een verschil in spelopvatting van dag en nacht (of jaren vijftig tegenover 2014?). Gelukkig miste Salzburg alleen al in de eerste helft tegen Ajax zo'n 6 à 7 kansen (in Salzburg) Is de Roemeense competitie sterk? Vorig jaar was Steaua te sterk.
Voorlopig neem ik zelf wel genoegen met de titels. Doe er maar vijf op rij, zou ik zeggen. Maar alleen omdat deze selectie toch geen aansluiting vindt bij de Europese top. Maak het alleen volgend seizoen wat moeilijker, want nog nietszeggender moet het niet worden. Lijkt me ook niet goed voor de doorstromende jeugd, want die passen zich aan het niveau aan.
Vijf op rij is prima, dertien op rij ook. De jeugd? De jeugd speelt al volgens "Het systeem".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Zuidema » za mar 29, 2014 10:05 am

wimpey schreef:Juist de spelers die in hun eerste volledige seizoen als basisspeler zitten, hebben een mindere periode. Lijkt me geen toeval. En het is volslagen onzin om die jongens een gebrek aan kwaliteit aan te wrijven. De spanning van het 'moeten', van de buit binnen halen is een heel andere dan die van achtervolgen. Dichterbij komen geeft een kick. Je hebt weinig te verliezen. Deze jonge gasten hebben alles te verliezen en dat leidt tot verkramping. Ze moeten die prijzen nu uit het vuur slepen, dan zijn ze over de drempel heen.
Eens. Maar er is volgens mij meer aan de hand met die eerstejaars. Ajax had mijns inziens qua resultaten en veldspel dit seizoen zijn beste periode van begin november (Ajax-Celtic 1-0) tot en met medio december (tot de rode kaart tegen Milan-uit). Met tussendoor wat 'easy' targets in de competitie inclusief redelijk forse uitslagen. De ploeg zat toen overduidelijk in een flow, steeg uit boven zichzelf. Mede door de inspirerende resultaten en vaak goed veldspel in de CL, maar zeker ook door het prima werk toen van de eerstejaars.

Na de rode kaart bij Milan-uit is het gekwakkel serieus begonnen en dat duurt eigenlijk nog steeds voort. Achteraf zou je kunnen concluderen dat we in november-december blijkbaar flink boven ons niveau hebben gespeeld, dat bij Milan-uit de ballon kennelijk is leeggelopen en dat we sindsdien (zwaar) onder ons niveau spelen door allerhande crisisjes en tegenslagen. Ik heb daarbij de indruk dat vooral de eerstejaars sinds Milan-uit heel erg tegen zichzelf aan het knokken zijn. Waarom lukte het toen allemaal wel en nu niet of amper? In dat geval is het niet alleen een kwestie van een tijdelijke vormdip of de druk van een aanstaande titel. Maar is het dus ook sowieso inherent aan de instabiliteit, de nukken en grillen van jeugdtalent. Een zeer nuttige, maar ook onvermijdelijke louteringsfase bij het groeiproces naar een volwassen, gerijpte professional.

Helaas houdt dat vechten tegen jezelf en zo disfunctioneren niet bij het individu op. Voetbal is immers ook een teamsport, jouw functioneren hangt mede af van het functioneren van de anderen om je heen. Geven enkele spelers niet thuis om wat voor reden ook, dan kunnen anderen daar flink last van hebben en meegetrokken worden naar beneden. Dat risico is volgens mij zeker aanwezig bij (teveel) eerstejaars op het vlaggenschip. Vooral in de middenlinie (Serero, Klaassen) kan dat fors uitpakken, want dat is toch de ruggegraat van het elftal. Functioneert die lijn niet meer naar behoren, dan hebben de verdediging en de aanval daar veel extra trammelant door, zowel naar voren als naar achteren. En dat zien we volgens mij wedstrijd na wedstrijd terugkomen. Nog afgezien van de tactische en strategische strapatzen van FdB.

We hebben goddank met veel kruip-door-sluip-door overwinninkjes het vege lijf steeds weten te redden en staan nu waar we staan: klaar om heel veel te gaan oogsten. Prima natuurlijk, maar wat hebben we naar mijn mening eigenlijk ook onverantwoord veel risico genomen met al die eerstejaars op het Vlaggenschip. Zeker financieel: het gaat toch maar effe om minimaal 15-20 miljoen extra omzet via de CL, toch al snel een 20% van Ajax' totale jaaromzet.

Ik blijf daarom hameren op die balans, die mix. Meer ervaring/coaching/controle tegenover minder grilligheid van de jeugd. Los nog van kwaliteiten als creativiteit en gogme. Maak het ajsblieft niet te gek met dat eigen jeugd eerst. Natuurlijk is een betere balans en mix geen absolute garantie voor goede resultaten. Niets is gegarandeerd in het voetjebal. Ook eigen jeugd eerst is overigens geen garantie voor succes. Maar je hebt volgens mij met een ervarener balans/mix dan nu wel een stuk meer vat op stabiliteit en continuïteit, dat je niet zo overgeleverd bent aan die instabiliteit van jeugdtalent. De 'mazzel' houdt op een gegeven moment ergens op. En dat is wel gegarandeerd in het voetjebal.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door wimpey » za mar 29, 2014 11:47 am

Baseman schreef: Ajax heeft niet voor niets al 25 verliespunten, met een team dat op veel minder posities is gewijzigd dan PSV.
Ik heb de indruk dat de doorsnee psv-er het een raadsel vindt dat Ajax boven psv staat. En dat ze dat eigenlijk jaar in, jaar uit een raadsel vinden.
Maar waar het mij om gaat is dat jonge spelers inderdaad een mindere periode hebben, met name als ze in hun eerste seizoen als basisspeler zitten. Behalve als je PSV'er bent, want dan speel je volgens jou vooral slecht omdat je mindere kwaliteiten hebt.
Wat zei ik dan over Depay, Arias, Rekik? :confused.gif:

Het zijn juist de wat meer ervaren spelers bij psv die het niveau niet opkrikken. Bruma heeft 2 jaar BuLi in de benen: ik zie het er niet aan af. Willems was basisspeler tijdens het laatste EK: is ie sindsdien beter geworden? Van Schaars ben ik niet kapot. En het seizoen van Maher is kort samen te vatten: een paar miljoen aan afschrijving en salaris down the drain.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za mar 29, 2014 1:27 pm

Ik vind het ook een raadsel dat Ajax boven PSV staat. Mijns inziens heeft men in Eindhoven een sterkere selectie.

In afgelopen winterstop heb ik met wat zaalvoetbalmaatjes de weddenschap aangegaan dat PSV nog CL zou halen door eerste of tweede te worden. Hoongelach viel mij ten deel. Inmiddels knijpen ze 'm.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door zeux » za mar 29, 2014 1:58 pm

Welk niveau whisky staat erop Cees?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za mar 29, 2014 4:43 pm

Hahaha, inderdaad. We praten over een Smokehead!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door zeux » za mar 29, 2014 5:38 pm

Oeeeeee! Good choice!!!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Marillion » za mar 29, 2014 5:53 pm

Ik neem aan dat je het wel zo hebt dichtgetimmerd dat ze niet ook nog de voorronde moeten overleven?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za mar 29, 2014 5:59 pm

Misschien hoeven ze niet eens voorrondes te spelen...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Marillion » za mar 29, 2014 6:05 pm

Wil je niet zulke vervelende suggesties doen op deze heerlijke zonnige dag? :smallgrin.gif:

Maar PSV gaat ook nog wel het nodige verspelen:

PSV - FC Groningen
SC Heerenveen - PSV
PSV - Feyenoord
PEC Zwolle - PSV
PSV - NAC

Prima comeback van ze, maar dit winnen ze niet allemaal. Ik kan nu al genieten van de gedachte aan de mogelijkheid dat Feyenoord ons weer een handje komt toesteken. :666.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door zeux » za mar 29, 2014 6:56 pm

Integendeel, ik denk dat F. misschien wel de enige echt lastige is... In ieder geval bij de flow waarin ze nu zitten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door Demosthenes » za mar 29, 2014 8:00 pm

Zeux schreef:Integendeel, ik denk dat F. misschien wel de enige echt lastige is... In ieder geval bij de flow waarin ze nu zitten.
Flow, ik mis die "flow" bij Ajax, het zou zo maar kunnen dat ...

Ik vraag me af of het spel onder Wouters, Blind en Van Basten nou veel slechter was dan nu of niet. Ik mis in ieder geval de aanvallen/aanvallers, mis het initiatief enz. Is PSV in "the winning mood"? (archaïsch woord voor flow) dan kan PSV ook kampioen worden, zoals Ajax dat drie jaar achtereen is geworden, want dat is ook alleen maar gebeurd omdat de "toppers" punten bleven verspelen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

AZ - Ajax 27-03-2014 KNVB Beker

Bericht door zeux » za mar 29, 2014 10:37 pm

Haha, die Eindhovenaren bewijzen meteen maar mijn ongelijk. 2-3 tegen Groningen. Het kan verkeren. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie