Ajax - NAC Breda 07-12-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

zeux

Re: Ajax - NAC Breda 07-12-2013

Bericht door zeux » ma dec 09, 2013 3:24 pm

Raymon schreef: Sinds Veltman speelt (weet niet precies wanneer hij er in kwam) gaat het allemaal een stuk beter, ongeacht de tegenstander. Er zit een duidelijkere lijn in, het middenveld is beter inspeelbaar en wordt ook beter ingespeeld. In het verleden werd er vaak genoeg punten verspeeld in deze fase van de competitie dus ik ben zeer tevreden met hoe het nu gaat, ongeacht of we nou winnen of verliezen. Uiteindelijk is je mening af laten hangen van het resultaat nou scoreboard journalistiek. Als Ajax maar dezelfde ijver en visie aan de dag legt als de afgelopen weken dan maken we progressie. Uiteindelijk komen de resultaten dan vanzelf.
Helemaal eens. Het is heel hoopvol wat er de laatste weken gebeurt. Maar het is broos. Vitesse thuis is echt niet lang geleden. Dus pas als de goede tekenen structureel worden, ook tegen ploegen waarbij het er echt om gaat, ben ik werkelijk blij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 09, 2013 3:50 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Eens Bertje. Wat ik me wel afvraag; zijn spel kost ongetwijfeld veel kracht; hoe gaat hij dat consistent volhouden een heel seizoen?
(Nog) niet, denk ik. Maar goed, hij is ook pas twintig.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma dec 09, 2013 4:29 pm

Zeux schreef:
Jöhnk schreef:
Jabu schreef:Wat is er erg aan om te constateren dat Barcelona met een topelftal speelde maar de noodzaak voor deze spelers ontbrak om met het mes tussen de tanden te spelen omdat ze al geplaatst waren? .
Daar is niks mis mee. Maar volgens mij werd er "geconstateerd" dat Ajax de laatste weken alleen van zwakke broeders gewonnen heeft.
Zwakker broeders en een ongemotiveerde broeder.
Ik heb blijkbaar heb ik een totaal andere wedstrijd zitten kijken, een wedstrijd waarin Barcelona in de eerste helft opgejaagd werd iets wat die verzameling zaalvoetballers totaal niet leuk vond en niets in te brengen hadden. Barca ging in de tweede helft flink op zoek naar de overwinning maar door goed verdedigen van een knokkend Ajax kwam het niet zover. Een prestatie die door een vriend (op een enkeling na) en vijand op de juiste waarde werd geschat. Hier wordt o.a. door jou gedaan alsof Barcelona B in het veld stond en der geen meter zin in had.

Pfffffffffff again with those negative waves. :excited.gif:
YNWA

zeux

Bericht door zeux » ma dec 09, 2013 5:05 pm

Tja, als je de nuances in mijn mening niet wilt zien, houdt het op.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma dec 09, 2013 7:00 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Eens Bertje. Wat ik me wel afvraag; zijn spel kost ongetwijfeld veel kracht; hoe gaat hij dat consistent volhouden een heel seizoen?
Niet alleen Klaassen trouwens. De hele middenlinie smijt eigenlijk met energie door de forechecking die het vrij vaak toepast. Op zich ben ik heel erg voor forechecking, omdat het een heleboel gevaar in de kiem kan smoren. Een tegenstander komt zo ook een stuk moeilijker in zijn spel, zodat controle en verdedigen veel soepeler kan verlopen. Bovendien kan je na balherovering profiteren in de omschakeling, omdat de tegenstander dan vaak nog niet goed staat. Aan de andere kant is forechecking zoals gezegd ook een gigantische energieslurper. Het zou me niks verbazen dat forechecking in deze mate in de rest van het seizoen Ajax nog ergens flink gaat opbreken qua chronische vermoeidheid. Een beetje gedoseerder met zo'n (op zich geducht) wapen omspringen lijkt me dan ook best wel raadzaam.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 09, 2013 7:05 pm

Daarom is het ook wel lekker als straks een aantal spelers weer terug zijn, dan kun je ze ook regelmatig rust geven. Met een fitte Duarte en Siem, kun je het middenveld ontlasten. Hetzelfde geldt voor de aanval met Bojan, Kolbeinn en nogmaals Siem. Als daar ook nog een echte buitenspeler bijkomt (huren), dan wordt het nog makkelijker.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma dec 09, 2013 7:34 pm

Ajaciedjuh schreef:Daarom is het ook wel lekker als straks een aantal spelers weer terug zijn, dan kun je ze ook regelmatig rust geven. Met een fitte Duarte en Siem, kun je het middenveld ontlasten. Hetzelfde geldt voor de aanval met Bojan, Kolbeinn en nogmaals Siem. Als daar ook nog een echte buitenspeler bijkomt (huren), dan wordt het nog makkelijker.
Inderdaad geldt hetzelfde voor de aanval bij die forechecking. En de vleugelspitsen mogen dan ook nog eens meeverdedigen met de opkomende backs. Vooral een Fischer werkt zich zo de blubber. Vraag me wel eens af of hij op deze manier wel genoeg overhoudt voor zijn aanvallende acties.

Over de poppetjesinvullerij bij dat rouleren verschillen we dus duidelijk van mening. Ik zie Siem liever niet meer terugkeren op het middenveld, omdat hij daarvoor volgens mij dynamiek, loopvermogen en handelingssnelheid mist. Die mankementen worden nu helemaal duidelijk nu Klaassen op de rechtshalf speelt. Ineens heb je daar een manneke dat box to box kan spelen, kan combineren, aanspeelpunt is voor de verdedigers en ook nog eens rap en zeer verdienstelijk weet aan te sluiten naar de 16. Dat is voor Siem allemaal toch wat teveel gevraagd volgens mij. Of hij staat te diep om die mankementen wat te compenseren en is dan onbereikbaar voor de achterste lijn, of hij laat zich zakken en dan komt hij vaak niet snel genoeg bij de 16. Nee, wat mij betreft gaat Siem voor de 9-positie. De beste plek voor hem lijkt me trouwens de 10, maar daar spelen we nou eenmaal niet mee.

Sigi zie ik liever nooit meer op het veld bij Ajax rondlopen. Laat die maar fijn de bank of de tribune warmhouden of beter nog rap verkassen naar een club in Schotland. Het begint nu eindelijk wat te lopen met het combinatiewerk en positiespel voorin bij Ajax met een (mee)voetballende spits. Op zo'n stoorzender zit ik dan echt niet te wachten. Snap niet wat Frank in die jongen gezien heeft.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Ajax - NAC Breda 07-12-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di dec 10, 2013 1:25 pm

Ik zal het relatief eenvoudig kunnen accepteren als we niet doorgaan in de CL, doordat we verliezen of gelijkspelen, is bij Milan geen schande. We hebben het dan vooral thuis tegen Milan en in mindere mate uit bij Celtic laten liggen; daar leden we onnodig puntverlies.

Ik ben denk ik alleen écht chagrijnig na een ontknoping zoals in de laatste minuten thuis tegen Milan of door een uitschakeling als gevolg van een onterechte rode kaart danwel penalty tegen.

Als we winnen word ik gek en moet ik oppassen dat ik de volgende dag niet nog onder invloed van alcohol aan het werk ga.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Le T.

Bericht door Le T. » di dec 10, 2013 8:18 pm

Ajaciedjuh schreef:Daarom is het ook wel lekker als straks een aantal spelers weer terug zijn, dan kun je ze ook regelmatig rust geven. Met een fitte Duarte en Siem, kun je het middenveld ontlasten. Hetzelfde geldt voor de aanval met Bojan, Kolbeinn en nogmaals Siem. Als daar ook nog een echte buitenspeler bijkomt (huren), dan wordt het nog makkelijker.
Ik vraag me af of De Jong niet een groter probleem is dan Sigthorsson. Op zich voetbalt hij een stuk beter dan Sightorsson, maar Hoesen is ook niet goed en toch loopt het met hem erbij. Wanneer De Jong speelt dan is het eigenlijk altijd voorspelbaar, en een 1-2tje uit een situatie van controle het meest creatieve, als hij als 9.5 speelt is dat al niet veel beter. Veltman is belangrijk, Klaassen is ook al belangrijk maar ik denk dat je Serero daarvoor ook niet kunt missen. Hij denkt altijd naar voren, ziet het spel heel goed en beslist snel. Dus wie ga je opofferen voor De Jong en dwingt die dan weer het spel de kant op waarvan we de afgelopen jaren al veel te veel hebben gezien?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di dec 10, 2013 10:58 pm

Zuidema schreef:
Niet alleen Klaassen trouwens. De hele middenlinie smijt eigenlijk met energie door de forechecking die het vrij vaak toepast. Op zich ben ik heel erg voor forechecking, omdat het een heleboel gevaar in de kiem kan smoren. Een tegenstander komt zo ook een stuk moeilijker in zijn spel, zodat controle en verdedigen veel soepeler kan verlopen. Bovendien kan je na balherovering profiteren in de omschakeling, omdat de tegenstander dan vaak nog niet goed staat. Aan de andere kant is forechecking zoals gezegd ook een gigantische energieslurper. Het zou me niks verbazen dat forechecking in deze mate in de rest van het seizoen Ajax nog ergens flink gaat opbreken qua chronische vermoeidheid. Een beetje gedoseerder met zo'n (op zich geducht) wapen omspringen lijkt me dan ook best wel raadzaam.
Dit wilde je toch zo graag? We zien wel waar het schip strandt.

Op naar morgen. Over een etmaal... :eusa_pray.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » di dec 10, 2013 11:58 pm

Yopi schreef: Dit wilde je toch zo graag?
Je doelt weer op Psv, Yopi? Ik denk dat we hier dan een misverstand over begrippen hebben. Voor de duidelijkheid: forechecking is voor mij kollektief druk op man en bal zetten met als hoofddoel balherovering (je bent dus niet in balbezit). Pressing, waar jij waarschijnlijk op doelt, is voor mij het via aanvalsspel (fors) onder druk zetten van de tegenstander (als je dus weer in balbezit bent).

Daarop aansluitend: ik ben sowieso altijd een groot voorstander van forechecking geweest. Ik zie het graag dat een elftal dat in zijn arsenaal heeft. De voordelen van forechecking noemde ik hierboven al. Maar ik heb ook al eerder geregeld aangegeven, dat je niet voortdurend die energievretende forechecking kan toepassen. Voor pressing, dat ik inderdaad eveneens heel graag zie in het voetjebal, geldt hetzelfde. De turbo kan niet altijd aan staan. Omdat je jezelf anders op een gegeven moment ergens gigantisch gaat tegenkomen door vermoeidheid. In een wedstrijd, maar ook op de lange duur in een deel van het seizoen. Je móet dus fases in de wedstrijd wel temporiseren, een pas op de plaats maken, zuinig op jezelf zijn. Dat je na balherovering via forechecking soms niet direct overgaat tot pressing, maar terugschakelt naar puur op balbezit spelen. Of dat je niet altijd forecheckt, maar soms wat meer compact achterover gaat hangen en de tegenstander pas bij de middellijn opvangt.

Noem dat spelen op balbezit maar een tijdelijke rondo, maar dan met een heel ander uitgangspunt. Ditmaal niet uit onmacht, maar als een soort adempauze, voordat je het gaspedaal weer intrapt. Je blijft daarbij dus wel het tempo, het ritme van de wedstrijd bepalen. Je houdt via balbezit wel controle en grip op de tegenstander. Grote voorbeeld wat mij betreft: Ajax 71-73. Die ploeg kon een meester zijn in dat varieren, in die dynamiek, terwijl het de tegenstander wat liet spartelen. Dat level verwacht ik zeker niet van dit Ajax, begrijp me goed. Maar het seizoen is nog behoorlijk lang en zwaar. Het lijkt me wel verstandig in die energievretende forechecking en pressing toch wat meer balans en rustpunten te vinden.

Lionel

Bericht door Lionel » wo dec 11, 2013 9:17 am

Ze hebben genoeg rust gehad de eerste 12 wedstrijden van het seizoen!
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr dec 13, 2013 12:05 pm

Zuidema schreef: Je doelt weer op Psv, Yopi? Ik denk dat we hier dan een misverstand over begrippen hebben. Voor de duidelijkheid: forechecking is voor mij kollektief druk op man en bal zetten met als hoofddoel balherovering (je bent dus niet in balbezit). Pressing, waar jij waarschijnlijk op doelt, is voor mij het via aanvalsspel (fors) onder druk zetten van de tegenstander (als je dus weer in balbezit bent).

Daarop aansluitend: ik ben sowieso altijd een groot voorstander van forechecking geweest. Ik zie het graag dat een elftal dat in zijn arsenaal heeft. De voordelen van forechecking noemde ik hierboven al. Maar ik heb ook al eerder geregeld aangegeven, dat je niet voortdurend die energievretende forechecking kan toepassen. Voor pressing, dat ik inderdaad eveneens heel graag zie in het voetjebal, geldt hetzelfde. De turbo kan niet altijd aan staan. Omdat je jezelf anders op een gegeven moment ergens gigantisch gaat tegenkomen door vermoeidheid. In een wedstrijd, maar ook op de lange duur in een deel van het seizoen. Je móet dus fases in de wedstrijd wel temporiseren, een pas op de plaats maken, zuinig op jezelf zijn. Dat je na balherovering via forechecking soms niet direct overgaat tot pressing, maar terugschakelt naar puur op balbezit spelen. Of dat je niet altijd forecheckt, maar soms wat meer compact achterover gaat hangen en de tegenstander pas bij de middellijn opvangt.

Noem dat spelen op balbezit maar een tijdelijke rondo, maar dan met een heel ander uitgangspunt. Ditmaal niet uit onmacht, maar als een soort adempauze, voordat je het gaspedaal weer intrapt. Je blijft daarbij dus wel het tempo, het ritme van de wedstrijd bepalen. Je houdt via balbezit wel controle en grip op de tegenstander. Grote voorbeeld wat mij betreft: Ajax 71-73. Die ploeg kon een meester zijn in dat varieren, in die dynamiek, terwijl het de tegenstander wat liet spartelen. Dat level verwacht ik zeker niet van dit Ajax, begrijp me goed. Maar het seizoen is nog behoorlijk lang en zwaar. Het lijkt me wel verstandig in die energievretende forechecking en pressing toch wat meer balans en rustpunten te vinden.
Dank voor de uitleg. :biggthumpup.gif:

Met je betoog ben ik het volledig eens. Ik ga nog een stap verder: aan pressing zonder controle heb je - op de lange duur - niets. Het kan een keer werken, maar normaal gesproken loopt een team dan leeg. Dat was ook de reden dat ik niets zag in het PSV van het begin van dit seizoen - geen controle.

Hoe bepaal je het ritme? Dat is een kwestie van inzicht, van tactische rijpheid. Phillip Cocu beheerste het als geen ander. Rijkaard ook, in zijn latere jaren. Het moment aanvoelen dat je moet aanzetten, dat je gas terug moet nemen. Alleen zo leg je je wil op aan een tegenstander.

Bij Ajax hebben we momenteel helaas geen speler die op dit punt het voortouw neemt. Dat heeft ons tegen Milan zowel uit als thuis de overwinning gekost.

Het is geen kwestie van tactiek, vind ik. Eerder van uitvoering.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di dec 17, 2013 12:50 pm

Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

ferry

Bericht door ferry » di dec 17, 2013 4:04 pm

Ja, hartstikke mooi filmpje. Wat een koude, harde club is het toch he, Ajax. :anew.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo dec 18, 2013 12:18 pm

Schitterend! :biggthumpup.gif: Zowel de Duitse als de Britse media hebben dit inmiddels opgepikt en zijn vol lof!

Lionel

Bericht door Lionel » wo dec 18, 2013 12:44 pm

Prachtig!
IK GELOOF!!!!!!

Rednose

Bericht door Rednose » wo dec 18, 2013 2:03 pm

Ja, geweldige actie, gewoon heel mooi.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Plaats reactie