Sparta Rotterdam - AFC Ajax zo 22-12 12:15 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

999

Re: Sparta Rotterdam - AFC Ajax zo 22-12 12:15 uur

Bericht door 999 » zo dec 22, 2024 3:33 pm

wimpey schreef:
zo dec 22, 2024 3:18 pm
999 schreef:
zo dec 22, 2024 3:05 pm
wimpey schreef:
zo dec 22, 2024 2:52 pm
Jij mag Farioli geen goede trainer vinden. Dikke prima.
Wordt er inderdaad niet warm of koud van ...
Dikke prima. De resultaten met deze matige selectie geven je zwaar ongelijk, maar ieder z'n mening. Farioli weet i.i.g. hoe ie met deze spelers een wedstrijd moet winnen. I.t.t. z'n voorgangers, zoals 'het brein achter de successen van het Ajax van EtH'.
Voor Eredivisie begrippen is dit een primaselectie en scorebord journalistiek is ook een mening , waar je blijkbaar steeds die andere droeftoeters bij moet halen om je mening kracht bij te zetten.maar ieder zijn mening ..

Maar ik herhaal nog maar een keer , blij met de punten maar verder zijn het heel veel ruk wedstrijden.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 22, 2024 3:36 pm

WP_Legend schreef:
zo dec 22, 2024 3:27 pm
Inderdaad, 2 buitenspelers met diepgang en een voorzet op Wout of Brobbey en een creatieve 10 en het lek is boven.
Dat geld is er niet. Het zal met kleine stapjes moeten gaan. Waarbij Ajax t.o.v. 2023 een kwantumsprong heeft gemaakt he:

13 punten meer, door in de beker, op koers in Europa. Misschien moeten de boo boys dat ook effe in ogenschouw nemen. Het gaat om de middelen waarmee je welke prestaties levert.

999

Bericht door 999 » zo dec 22, 2024 3:36 pm

WP_Legend schreef:
Inderdaad, 2 buitenspelers met diepgang en een voorzet op Wout of Brobbey en een creatieve 10 en het lek is boven.
En dan verwacht jij een minder verdedigend AJAX met een vaste basis elf ?

Of gewoon dezelfde defensieve aanpak en rouleren tot er nog meer automatisme er uit zijn gesloopt..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » zo dec 22, 2024 3:45 pm

wimpey schreef:
zo dec 22, 2024 3:36 pm
WP_Legend schreef:
Dat geld is er niet. Het zal met kleine stapjes moeten gaan. Waarbij Ajax t.o.v. 2023 een kwantumsprong heeft gemaakt he:

13 punten meer, door in de beker, op koers in Europa. Misschien moeten de boo boys dat ook effe in ogenschouw nemen. Het gaat om de middelen waarmee je welke prestaties levert.
Wat snap jij nu niet met blij met de punten maar niet met het vertoonde spel, ( iedereen dacht na Pvs,ondanks wat mazzel dit is het en het werd minder en minder ), rouleren, en achterlijke begin opstellngen ..
Blij met de punten ...

elliquido

Bericht door elliquido » zo dec 22, 2024 3:51 pm

Kroes moet aan de bak om die 2e plek te stabiliseren.

Loos de usual suspects
Versterk de vleugels en de rechtsback
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 22, 2024 4:01 pm

PSV is de enige topclub in Nederland op dit moment, wat daarachter zit is subtop. Utrecht heeft mindere spelers dan Ajax.

zeux

Bericht door zeux » zo dec 22, 2024 4:32 pm

Ik las dit van Menno op facebook:
Als invallers de wedstrijden beslisten, zeiden we vroeger tegen elkaar: "Gouden wissels!" En dan zei één bijdehandje plagerig: "Gouden wissels? Dat betekent: slechte basisopstelling."
Zo werkte dat ooit, toen de speelkalender véél minder vol was en elke wedstrijd op die kalender véél minder fysiek belastend.
Dit Ajax heeft een vrij smalle kern van spelers die het verschil moeten maken - en die kern kan niet alle wedstrijden volledig spelen. Maar: je wilt ze graag wel fit houden, zodat je ze in elke wedstrijd kunt inzetten in een bepaalde fase (die dan hopelijk de beslissende fase is).
Zo moet je dat zien. Je speelt een wedstrijd niet met elf spelers, maar met zestien. Die zijn gelijkwaardig: zestien spelers die een serieuze moot speeltijd krijgen en een bepaald deel van de wedstrijd worden ingezet om bij te dragen aan het volbrengen van de missie.
Zo denkt Farioli en hoewel het veldspel de laatste tijd niet meer zo goed is als in de fase van PSV, Feyenoord en Maccabi, legt hij die puzzel, dat 'game plan', meestal heel erg goed.
Je kunt zeggen: Fitz-Jim, Traoré, Brobbey en Godts maakten het verschil, dus stel die vanaf het begin op! Maar zijn ze net zo belangrijk en beslissend als je ze de éérste 35 minuten laat spelen, in plaats van de laatste? Is dat het gunstigste halfuur om ze te gebruiken, als er niet meer in ze zit?
Ik denk van niet.
Ik denk dat Farioli's gedachtengang in dat opzicht gewoon klopt (en dat de vraag hoe goed of slecht het veldspel is een ander verhaal is, dat je daar los van moet zien).
Ajax (én Farioli) hebben wat mij betreft een uit-ste-kend kerstrapport ten opzichte van wat ik ervan verwacht had. Nu hopelijk een paar spelers erbij die ervoor kunnen zorgen dat de kern van spelers die het verschil maakt iets breder wordt. Dan kun je de vervolgstap zetten en verder bouwen.
Ik zie het ook wel zo.

Wat betreft halen spelers: met één waren ze heel erg concreet bezig - een minuut te laat.
En waarschijnlijk moeten we daar blij mee zijn: in half seizien PL heeft Sulemana verdeeld over zes wedtrijden 60 minuten gespeeld. Da's niet heul veul.
Ken echter de situatie bij Southampton niet. Hebben ze daar een prima linksvoor die gewoon standaard speelt, waardoor Sulemana daar achter 'hangt'?

En niet voldoen bij Southampton zegt nog niets over hoe hij het in de context van Ajax zou doen (kijk naar Tadic. :-) ).

Je mag wel hopen dat inmiddels (ook) andere spelers zijn gescout.

Deze winterperiode wordt natuurlijk wel een belangrijke voor Kroes. De stand in zowel de competitie als in Europa heeft ook zicht op een goed Europees vervolg nà 24/25. Had Ajax nu 5de gestaan en ergens onderin de EL-poule gebungeld, is dat toch een ander perspectief. Twee of drie gerichte aankopen kunnen de campagne 24/25 een goed vervolg geven. Niet te gek doen, maar ook niet te passief zijn, lijkt mij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo dec 22, 2024 4:37 pm

Prima weekend voor Ajax. Gaatje geslagen door verlies F'noord en Utrecht. Tweede plek is realistisch, en dat is dit seizoen het doel.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Trab
AT Toto winner 04/05

Sparta Rotterdam - AFC Ajax zo 22-12 12:15 uur

Bericht door Trab » zo dec 22, 2024 4:37 pm

999 schreef:
Trab schreef:
zo dec 22, 2024 3:13 pm
999 schreef:
Willem hij MOET wisselen omdat zijn plan niet deugde, de mist in ging.Hij lulde dat spelers van Sparta er af moesten omdat ze kramp kregen,, dat is ook onzin .. Tja, die fitness gelul begint ook steeds ongeloofeaardiger te worden

Punten blij mee, geeft ook aan wat een GOEDE ( wat meer ervaren trainer er van het kunnen maken eerdere sezoenen in plaats van de S en S en S ) ..
Het plan was natuurlijk niet om Godts, Traore, Brobbey, FJ 0 minuten te geven. Dus in die zin was het geen moeten wisselen maar wel degelijk van te voren bedacht. Het zou allemaal helpen als we twee goede back ups zouden hebben op de flanken. Dan hoef je niet je hele systeem om te gooien in de 1e helft.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Komop Trab, dus Farioli neemt bewust steeds het risico om met deze onzin opstellingen te beginnen, en vervolgens heeft ie de " glazen bol " geraadplergd van nu niet wisselen want dadelijk krijgen we een pingel en Taylor moet um dan nemen , net op tijd voordat ik um wissel met Berghuis.

Wij zijn blij met de punten, en daar door zijn we behoorlijk mild, maar hopelijk slaat dat " geluk " in de 2e seizoens helft niet om.
Rustaaaagh! Jij had het over noodgedwongen wisselen. Ik zei alleen maar dat het niet noodgedwongen was omdat ze sowieso een helft gespeeld hadden. Dat staat verder los van de waardeloze 1e helft en waardeloze systeem waar hij mee op de proppen kwam.
Ik hoop gewoon op in ieder geval twee buitenspelers erbij in de winterstop. Dat je niet hoeft terug te vallen op Akpom, Rasmussen of een ander systeem. Het verschil wordt gemaakt op de vleugels. Dat zie je bij PSV en Feyenoord.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo dec 22, 2024 4:41 pm

Monkey Tonk schreef:Prima weekend voor Ajax. Gaatje geslagen door verlies F'noord en Utrecht. Tweede plek is realistisch, en dat is dit seizoen het doel.
Ja heerlijk dat Utrecht ook verloren heeft Afbeelding

zeux

Bericht door zeux » zo dec 22, 2024 4:44 pm

Top 6 bij winterstop:

1. psv - 45 punten, doelsaldo +46
2. AJAX - 39 punten, doelsaldo +21
3. Utrecht - 36 punten, doelsaldo +6
4. Feijenoord - 35 punten, doelsaldo +19
5. AZ - 32 punten, doelsaldo +14
6. Twente - 31 punten, doelsaldo +11

Maar zes puntjes achter psv (dat wel veel beter doelsaldo heeft, dus feitelijk 'drie resultaten' achter).
En drie punten voor op de nummer drie, met weer een veel beter doelsaldo, dus 'twee resultaten'.

Al met al had ik dit niet verwacht bij begin competitie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Sandro

Bericht door Sandro » zo dec 22, 2024 5:06 pm

11 punten meer dan vorig seizoen en een doelsaldo dat 15 doelpunten beter is. Dat had ik ook niet verwacht. En het verschil met PSV op de ranglijst is kilometers minder.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo dec 22, 2024 5:12 pm

Het seizoen valt zo toch lekker in de plooi voor Ajax voor die tweede plek. Psv is te sterk voor de titel, dus met die pot in Eindhoven is elk puntje meegenomen. Utrecht-uit is altijd lastig voor Ajax, maar ik denk dat die straks wegzakt en geen kandidaat meer zal zijn voor plek twee. Ajax ontvangt de concurrenten F., Az en Twente nog thuis en tegen aansprekende tegenstanders kan Ajax vaak wat extra's brengen in de Arena. Hopelijk morst Ajax wel weinig punten tegen de kleintjes met dat roulatiesysteem van Farioli. Kunnen we eindelijk ook weer eens profiteren van die directe plaatsing via plek twee. Daar hebben we immers zat coëfficiëntpunten in een recent verleden voor verzameld om ons te belonen. En de concurrentie hebben we door ons wanbeleid zo langzamerhand wel genoeg vetgemest via de CL.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo dec 22, 2024 6:26 pm

Heb niks van de wedstrijd kunnen zien. Kijk net de samenvatting. Prima goal van Traore :biggthumpup.gif:

Verder nul goals geïncasseerd. Prima.

Geen champagnevoetbal, verwacht ik ook niet dit seizoen. Gewoon puntjes sprokkelen door weinig tegen te krijgen. Dat moet genoeg zijn in de Eredivisie.
Whitey on the moon.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo dec 22, 2024 7:51 pm

Ik heb heerlijk gewinkeld en las af en toe de tussenstand...

Ben blij dat ik niet thuis ben gebleven.. maar je staat 2e.. met deze selectie.. chapeau
Wellicht 1 of 2 gerichte huur deals en je kan 2e blijven

Sutalo ziek of ook moe ?
Weer op zoek naar een Interim coach..

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 22, 2024 8:28 pm

zeux schreef:
zo dec 22, 2024 4:32 pm

Ken echter de situatie bij Southampton niet. Hebben ze daar een prima linksvoor die gewoon standaard speelt, waardoor Sulemana daar achter 'hangt'?

En niet voldoen bij Southampton zegt nog niets over hoe hij het in de context van Ajax zou doen (kijk naar Tadic. :-) ).
Waar komt toch de mythe vandaan dat Tadic bij Southampton niet voldeed?
Southampton eindigde nooit eerder op een hogere plek in de PL dan in de eerste twee seizoenen van Tadic.

En dat terwijl ze echt roofbouw op hem pleegden, door hem ook in de League Cup, ook in de FA Cup praktisch altijd op te stellen.

Dat het spel van Ajax nog een stuk beter bij Tadic pastte (en hij ook kwalitatief leuke teamgenoten kreeg, een goede groep waarin hij al snel de aanjager was) helpt zeker ook, maar het is onzin dat hij bij Southampon niet gepresteerd zou hebben.

Lionel

Bericht door Lionel » zo dec 22, 2024 8:39 pm

Rouleren is prima. Maar waarom stel je in godsnaam Godts en Traore tegen Telstar op om ze drie dagen later op de bank te zetten?
IK GELOOF!!!!!!

Sandro

Bericht door Sandro » vr dec 27, 2024 1:34 pm

Monkey Tonk schreef:
zo dec 22, 2024 2:31 pm
Mathematisch is er wel wat te zeggen voor de Ravioli opstellingen tegen zwakkere broeders.

Eerste uur: jouw mindere opstelling (0) tegen hun sterkste opstelling (0). Geen voordeel

Laatste half uur: je sterkste opstelling (+1) tegen een mengeling van hun vermoeide spelers en tweede keuze (-1). Voordeel +2.

Normale aanpak:
Eerste uur: je sterkste opstelling (+1) tegen hun sterkste (0). Voordeel 1.
Laatste half uur: je mindere opstelling (0) tegen hun mindere (-1). Voordeel 1.

In deze, uiteraard abstracte, voorstelling van zaken, kun je dus of de hele wedstrijd met een voordeel van +1 spelen, of een half uur met een voordeel van +2. Dat laatste is van een grotere doorslag, omdat de balans helemaal naar Ajax overslaat.

Op papier ...
Dat is natuurlijk onzin. Er zit echt geen rocketscience achter hoor. De enige reden om niet met je sterkste opstelling te beginnen, zou moeten zijn dat spelers rust gegeven wordt.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr dec 27, 2024 2:39 pm

Dat is wat ik zo vreemd vond tegen Sparta: want waar moesten onze beste aanvallers rust voor krijgen? De winterstop?

999

Bericht door 999 » vr dec 27, 2024 3:48 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr dec 27, 2024 2:39 pm
Dat is wat ik zo vreemd vond tegen Sparta: want waar moesten onze beste aanvallers rust voor krijgen? De winterstop?
:drecul.gif:
Blij met de punten ...

zeux

Bericht door zeux » vr dec 27, 2024 4:35 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
vr dec 27, 2024 2:39 pm
Ja, dat vroeg ik mij ook af...

Hij wilde het 'ingeslepen' patroon om met twee 'shifts' te spelen niet doorbreken?

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 27, 2024 4:55 pm

Denk toch dat MT en Farioli hetzelfde denken hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Sandro

Bericht door Sandro » vr dec 27, 2024 5:15 pm

Lionel schreef:
vr dec 27, 2024 4:55 pm
Denk toch dat MT en Farioli hetzelfde denken hoor.
Dat zou heel kwalijk zijn. Er is niets logischer dan je tegenstander vanaf het begin bij de strot te pakken. Kun je spelers altijd later nog rust geven.

Ik denk dat er 2 verklaringen kunnen zijn:

- hij is voorzichtig met bepaalde spelers omdat ze blessuregevoelig zijn. Ook al is het nu dan winterstop, een flinke blessure wil je alsnog niet hebben.
-het is een narcist, die ten alle tijden gezien wil worden als degene die met zijn beslissende wissels de doorslag gaf

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 27, 2024 7:06 pm

Hoezo zou dat kwalijk zijn? Het kan toch een combinatie zijn van meerdere factoren?

Hij vindt de combinaties die hij opstelt beter bij elkaar passen én hij wil voorzichtig zijn met bepaalde spelers.
IK GELOOF!!!!!!

Sandro

Bericht door Sandro » vr dec 27, 2024 7:34 pm

Lionel schreef:
vr dec 27, 2024 7:06 pm
Hoezo zou dat kwalijk zijn? Het kan toch een combinatie zijn van meerdere factoren?

Hij vindt de combinaties die hij opstelt beter bij elkaar passen én hij wil voorzichtig zijn met bepaalde spelers.
Dat kan zeker. Maar wat bedoel jij dan als je schrijft "ik denk dat MT en Farioli hetzelfde denken"?

Ik reageer op wat MT in zijn post erboven schrijft. Als F zo denkt dan zou dat kwalijk zijn. Namelijk 60 minuten aankijken en hopen dat je niet achter komt, en alles op de laatste 30 minuten zetten.

Plaats reactie