Go Ahead Eagles - Ajax za 21-09-2024 20:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Go Ahead Eagles - Ajax za 21-09-2024 20:00

Bericht door peter » zo sep 22, 2024 7:55 am

Lionel schreef:
zo sep 22, 2024 7:27 am
Was dit een statement van Farioli?
Dat geloof ik niet, want dan graaf je je eigen graf. Maar opmerkelijk vind ik dit wel. Twijfel nu wel een beetje aan het inachattingsvermogen van de beste man.

De wissel Taylor snapte ik overigens ook niet. Speelde niet goed, maar was nog wel het meest zuiver en bij hem weet je ook nooit wat er kan gebeuren. Zo’n Fitz Jim speelde echt heel beroerd, maar mag dan wel 90 minuten blijven staan.

Maar goed, het hangt ook niet op individuen. Het was een totale offday. Nou ja, off day. We zijn inmiddels gewend dat we door de bodem kunnen zakken.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo sep 22, 2024 8:41 am

Wel een goede analyse van Farioli die ook gewoon toegeeft dat het slecht was en dat GAE Ajax liet lijden.

Maar goed.. analyseren is een ding, nu recht proberen te zetten. Het zou weleens helpen als hij met een vastere kern gaat proberen te spelen en dat die dan ook fit blijven.

Onbegrijpelijk dat je na de achterstand binnen 4 minuten het repareert en vervolgens weer exact het slechte voetbal van daarvoor laat zien. Ik verwacht toch echt de invloed van Henderson en Weghorst om dat een beetje stabiel te krijgen.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » zo sep 22, 2024 9:25 am

Hebben we Farioli al kunnen betrappen op enig tactisch vernuft ?
Blij met de punten ...

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 9:58 am

Niet echt, het is vooral hard werken, fit zijn, enz. Heb al eerder aangegeven dat ik wacht op zijn inzichten over het spel.

In deze fase zou Ajax moeten toegroeien naar een vast elftal. Alleen zo slijp je automatismen in de ploeg. Ik zie het tegenovergestelde gebeuren: rouleren en wisselen en rouleren en wisselen.

Ajax heeft Brobbey trouwens hard nodig. Hij speelt amper, dat baart me zorgen.
Hands is hands. Volgens mij was het gewoon een penalty.
De regel is zo onduidelijk als wat, daardoor krijgen we deze discussie keer op keer.
Geen penalty, zou ik zeggen, want anders was de bal tegen het gezicht van Klaassen gekomen, daar had de speler van GAE ook niets aan gehad.

Ik geef toe dat dit mijn interpretatie is, overigens, en vind dat het ook zo zou moeten zijn: een reflex is geen penalty. Klaassen had er niets aan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 10:16 am

Ik denk dat hij echt wel naar een vaste formatie wil toewerken. Wellicht met 1 of 2 andere accenten afhankelijk van de tegenstander. Het maakt nu eenmaal uit of je een sterke tegenstander treft die druk zet of ééntje die zich vooral terugtrekt rondom de zestien.

De wisselingen in de basis van gisteren waren min of meer gedwongen. Brobbey lijkt echt wel de voorkeur te hebben maar hij moet wel inzetbaar zijn. En Kaplan speelde alleen omdat Baas niet inzetbaar was.

De manier waarop Rensch en Hato spelen is een wijziging die vanuit Farioli komt. Dat spreekt me wel aan want beide spelers passen in die rol. De ruimte tussen de linies die de laatste seizoenen veel te groot was heeft hij ook echt wat aan gedaan al gaat dat nog niet altijd helemaal goed. Nu is het zoeken naar goede aanvallende opties. Eerlijk gezegd, dat zal niet heel erg meevallen want we hebben bijzonder weinig creativiteit en snelheid tot onze beschikking. Gisteravond was een flinke tegenvaller. Tegelijkertijd snap ik wel dat het even tijd kost om hier aanvallend iets van te maken.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 11:02 am

Ik denk dat hij echt wel naar een vaste formatie wil toewerken. Wellicht met 1 of 2 andere accenten afhankelijk van de tegenstander. Het maakt nu eenmaal uit of je een sterke tegenstander treft die druk zet of ééntje die zich vooral terugtrekt rondom de zestien.

De wisselingen in de basis van gisteren waren min of meer gedwongen. Brobbey lijkt echt wel de voorkeur te hebben maar hij moet wel inzetbaar zijn.
Hoop dat je gelijk hebt. Ik zie weinig in al dat gewissel.

Waarom deed Rugani niet mee, die kan toch spelen op beide CV-posities? Zo'n dure, ervaren speler haal je niet voor de bank, zou ik denken.

Het valt sowieso niet mee voor Farioli, hij heeft een talent met niemand erachter op linksbuiten, op rechtsbuiten heeft hij niemand (Traoré is een spits) en een creatieve middenvelder ontbreekt voorlopig, waardoor het allemaal zo voorspelbaar is. Je ziet toch veel spelers die niet weten wat ze willen of niet zien wat ze zouden moeten willen, daardoor is het spel zo traag. Snelheid in het spel krijg je door automatismen en inzicht, beide ontbreken bij dit Ajax.

Toppie

Bericht door Toppie » zo sep 22, 2024 11:07 am

Een verdediger van,Juve en een spits die een cult figuur is Voortaan Klaassen in de startfase en Brobbey Achterrin geen Rensch Lui Jammer dat Berghuis en nog 4 weken niet bjj is duurt 7 weken totaal We missen echt Gogme volgens Rinus Michels :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op zo sep 22, 2024 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 11:07 am

Met Brobbey en Berghuis als starters staat er al wel een ander elftal. Maar ja, we weten allemaal al dat dit niet elke week het geval zal zijn want als de één niet geblesseerd is dan is de ander het wel.

Rugani weet ik ook niet. Was hij inzetbaar en kreeg Kaplan gewoon de voorkeur? Op zichzelf logisch dat Kaplan tijd krijgt want ik zie wel wat in hem. Ik had Rugani dan ook nóóit gehaald want we kunnen op meerdere andere posities beter een versterking gebruiken.

Over het versnellen van het spel. Daar is Fitz-Jim af en toe wel iemand die wat probeert door met één keer raken een bal door te spelen. Ik hoop erop dat dit wat beter gaat lopen naarmate hij langer speelt. De intentie is er wel bij hem. Waar hij echt elke dag verplicht extra aan moet werken is zijn trap. Dat is gewoon pupillen niveau.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 11:19 am

Met Brobbey en Berghuis als starters staat er al wel een ander elftal. Maar ja, we weten allemaal al dat dit niet elke week het geval zal zijn want als de één niet geblesseerd is dan is de ander het wel.
Mee eens, maar dan blijf je zitten met het probleem op de vleugels. Ik vraag me trouwens af of Farioli het ziet zitten in Brobbey.

Rugani, Weghorst en Traoré (voor de rechterkant) vind ik onnodige aankopen. Vooruit, Rugani is gehuurd, maar dat is ook niet gratis.

Had een speler gehaald die op beide vleugels uit de voeten kon, dat was beter geweest. En dan niet een speler als Sulemana die nog lang niet inzetbaar was, natuurlijk.

Ik weet het niet met Fitz-Jim, hij scoort af en toe een zeven maar meestal een vijf. Hang je aan zo'n jongen je aanvalsspel op? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 11:27 am

Alleen uit min or meer armoede natuurlijk. Mijn hoop is dat hij zich ontwikkelt naarmate hij meer minuten maakt. Bij Jong Ajax stak hij er echt wel regelmatig bovenuit.

Soms zie je hem echt wel goede dingen doen. Hij denkt snel, kijkt vooruit en durft ook direct te spelen. Maar het is tegelijkertijd ook allemaal nogal flets. Hij moet fysiek nog steviger worden zodat hij meer weerbaar is in duels. En hij moet dus vooral ook echt werken aan zijn trap. Dat is een enorme beperking want stel dat hij snel een spits inspeelt en doorloopt. Dan kun je hem als tegenstander bijna gewoon laten schieten.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo sep 22, 2024 11:33 am

Ik snap wel waarom Rugani gehaald is. Kaplan maakte op mij niet echt indruk. Zeker het was zijn eerste potje in de basis, maar in de opbouw was het zo traag.

Als al je creativiteit hangt aan Fitz Jim, tja. Godts is talentvol maar was gisteren bijzonder matig. Traore ook. Als ze al niet best zijn en ook nog eens altijd eeuwig binnendoor willen, lopen ze constant de drukte in. Weghorst werd daarom ook totaal niet in stelling gebracht. En Taylor, die is nog nooit opgestaan in dit soort wedstrijden

Vond het gisteren pover in alles. Ajax zal moeten beseffen dat het niet zo goed is en echt in iedere wedstrijd moeten beginnen met duels gaan winnen. Altijd er 100% op klappen. Dan win je de meer de bal en zakt de moed bij de tegenstander wel in de schoenen. Als je dat dus niet doet krijg je een wedstrijd als gisteren.

Het is een beetje in de lijn der verwachtingen, een matige selectie is niet in staat meer te brengen dan dit.

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 11:55 am

Ik snap wel waarom Rugani gehaald is. Kaplan maakte op mij niet echt indruk. Zeker het was zijn eerste potje in de basis, maar in de opbouw was het zo traag.
Kaplan ging er bij JA met een rode kaart af. Waarom speelde Rugani niet? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 12:02 pm

Ik ken Rugani niet heel goed. Maar het zal toch niet zo zijn dat we met hem op die positie ineens wel een goede opbouw hebben?

De analyse die Farioli gaf klopte wel. Het duurde allemaal te lang. De oorzaak daarvan kan natuurlijk divers zijn. Sneller je medespeler aanspelen en je daar ook voor aanbieden. Als je een seconde te lang wacht is de beschikbare ruimte weg. Ajax oogt wat gelaten en terughoudend. Het is slordig. Dat kan in het hoofd zitten. Dat ze de overtuiging missen om wel tempo te maken, ook als de tegenstander druk zet. Maar het heeft natuurlijk ook simpelweg met de kwaliteiten en gebreken van je spelersmateriaal te maken.

Het is aan hem om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat het even zoeken is om dit aan de praat te krijgen snap ik wel. Tegelijkertijd moet het tegen dit soort tegenstanders ook met dit materiaal wel beter kunnen.

Vorig seizoen wonnen we hier maar dat was ook tegen alle verhoudingen in. Ramaj speelde toen een geweldige wedstrijd. De tijd dat Ajax zich niet gek liet maken door een matige tegenstander die wel fel is en druk zet ligt al even achter ons.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 12:14 pm

Ik ken Rugani niet heel goed. Maar het zal toch niet zo zijn dat we met hem op die positie ineens wel een goede opbouw hebben?
Dat niet, maar waarvoor hebben we hem gehaald? Blijkbaar wordt hij geen basisspeler? Zelfs tweede keus is hij niet. Of is hij ook al niet fit? :confused.gif:

Analyse van Farioli mag dan kloppen, wat gaat hij eraan doen? Die analyse is nogal een open deur, namelijk.
Het duurde allemaal te lang.
Dat zei mijn tante ook, toen ze opkeek van haar haakwerkje. :smallgrin.gif:

columbus

Bericht door columbus » zo sep 22, 2024 12:19 pm

Rugani zal gehaald zijn als vervanger voor Sutalo. Snap niet waarom je de nadruk nu zo legt waarom hij gehaald is. De centrale verdedigers uit het 2e kunnen er geen ruk van. 4 spelers voor 2 centrale posities is zo slecht niet

999

Bericht door 999 » zo sep 22, 2024 12:23 pm

Wat was trouwens de achterliggende gedachte van Farioli om te starten met Weghorst ?.Voorzetten van links en rechts .. lol ..
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 12:29 pm

Yopii schreef:
zo sep 22, 2024 12:14 pm
Dat niet, maar waarvoor hebben we hem gehaald? Blijkbaar wordt hij geen basisspeler? Zelfs tweede keus is hij niet. Of is hij ook al niet fit? :confused.gif:

Analyse van Farioli mag dan kloppen, wat gaat hij eraan doen? Die analyse is nogal een open deur, namelijk.
Het duurde allemaal te lang.
Dat zei mijn tante ook, toen ze opkeek van haar haakwerkje. :smallgrin.gif:
Ik ben bang dat de eerste conclusie zo onderhand mag zijn dat we geen wonderen moeten verwachten. Op zichzelf is dat ook niet zo gek als je kijkt waar we vandaan komen en in welke beperkte mate het is gelukt om de selectie te verversen.

Spelers hebben te weinig vertrouwen. Als een tegenstander dan de ruimte aan Ajax laat lukt het nog wel om een balletje rond te spelen. Maar zodra de druk erop komt zakt het vertrouwen en komen in het hoofd ongetwijfeld ook de situaties van vorig seizoen weer terug bij een aantal jongens.

Als je onder druk uit wil spelen moet je technisch vaardig zijn én vertrouwen hebben. Cruciaal is daarnaast ook dat je als elftal dezelfde plannen hebt. Net als met druk zetten. Als de één druk zet en de ander niet ga je nat. Aan de bal is het niet veel anders. Als er twee snel vooruit willen maar de derde wil de bal misschien wel liever niet krijgen of durft het risico niet te nemen van een pass vooruit dan ben je al te laat.

En naast dit soort zaken gaat het natuurlijk ook gewoon over kwaliteit. Zo is Henderson een prima speler voor dit elftal om de balans in defensief opzicht te bewaken. Maar als hij de spelmaker uit moet gaan hangen dan gaat er wat mis. Dat heeft hij nog nooit gedaan namelijk. Maar wie pakt die rol wel op? Wie kan en durft het spel te versnellen?
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 12:33 pm

columbus schreef:
zo sep 22, 2024 12:19 pm
Rugani zal gehaald zijn als vervanger voor Sutalo. Snap niet waarom je de nadruk nu zo legt waarom hij gehaald is. De centrale verdedigers uit het 2e kunnen er geen ruk van. 4 spelers voor 2 centrale posities is zo slecht niet
Ik vind zijn profiel niet bij zijn situatie passen. Zo'n routinier haal je voor de basis. Verdient ook gewoon een Juve-salaris, neem ik aan.

De prioriteiten lagen bovendien elders.

Yopii

Bericht door Yopii » zo sep 22, 2024 12:34 pm

Als je onder druk uit wil spelen moet je technisch vaardig zijn én vertrouwen hebben. Cruciaal is daarnaast ook dat je als elftal dezelfde plannen hebt. Net als met druk zetten. Als de één druk zet en de ander niet ga je nat. Aan de bal is het niet veel anders. Als er twee snel vooruit willen maar de derde wil de bal misschien wel liever niet krijgen of durft het risico niet te nemen van een pass vooruit dan ben je al te laat.
Telkens een andere opstelling helpt niet mee.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 12:52 pm

Dat is zeker waar. Maar wat is je alternatief als spelers onvoldoende belastbaar zijn?

We hebben het de afgelopen seizoenen gezien. Ajax was niet alleen slecht georganiseerd maar ook niet fit en onvoldoende belastbaar. Daar is wel aan gewerkt maar dat repareer je niet volledig in een paar maanden. Je kunt er dan voor kiezen om wel telkens dezelfde spelers op te stellen om zo snel mogelijk naar automatismen te gaan. Maar dan neem je het risico dat ze geblesseerd raken en er langer uit liggen.

Dit aspect is lastig inschatten omdat wij niet precies weten welke klachten spelers hebben. Maar dat je ermee te maken hebt lijkt me duidelijk.

Bijkomend probleem is dat de kwaliteit snel omlaag gaat als we sommige spelers moeten vervangen. Brobbey en Berghuis kunnen enorm belangrijk zijn maar dan moeten ze wel inzetbaar zijn. Berghuis is zowat de enige met creativiteit. Als je een speler met een goede trap wil inpassen kom je al snel uit bij iemand als Van den Boomen maar dan krijg je er weer andere problemen bij.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo sep 22, 2024 1:00 pm

Andere opstelling viel toch wel mee? Brobbey en Baas waren geblesseerd of komen net terug van een blessure. De trainer koos nu voor Weghorst en Kaplan. Een probleem er van maken waarom Rugani niet werd opgesteld is zoeken naar probleem wat er niet is.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo sep 22, 2024 1:04 pm

Ik denk dat hij het meer over de eerdere serie wedstrijden had.

Dit waren inderdaad wissels omdat spelers niet beschikbaar waren. Al had hij voorin natuurlijk kunnen vasthouden aan Akpom. Waarbij ik wel even wil aantekenen dat iedereen die jongen het liefst had willen zien vertrekken.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » zo sep 22, 2024 1:18 pm

Marillion schreef:
zo sep 22, 2024 1:04 pm
Ik denk dat hij het meer over de eerdere serie wedstrijden had.

Dit waren inderdaad wissels omdat spelers niet beschikbaar waren. Al had hij voorin natuurlijk kunnen vasthouden aan Akpom. Waarbij ik wel even wil aantekenen dat iedereen die jongen het liefst had willen zien vertrekken.
Dat doet er dus niet toe wat wij willen w.b.Akpom.Na de 5 - 0 met Akpom komt ie nu opeens met Weghorst aankakken.Terwijl alleen Baas vervangen hoefde te worden.

Over zijn wissels zullen we het maar niet hebben,behalve wat wil hij bewijzen , bewerkstellen met Gaai als buitenspeler ..

Zoiets doe je bij Cafevoetbal .
Blij met de punten ...

Toppie

Bericht door Toppie » zo sep 22, 2024 1:44 pm

De vraag is beter hoe nu verder weer een gelijk spel. Moet toch echt verbeteren anders weer een exit trainer als de punten achterstand groter wordt Pisvee en AZ achterhalen is al een feit.

columbus

Bericht door columbus » zo sep 22, 2024 2:09 pm

Of gewoon niet in paniek raken en accepteren dat je met deze spelersgroep om de 3e plaats speelt en dat dit het is wat het is

Plaats reactie