Voorbereiding 2016-2017

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Voorbereiding 2016-2017

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2016 7:30 am

Demosthenes schreef:
Cruijff schreef:Demo, check even de beelden van het door mij geposte en door Monkey Tonk en Marillion bewierookte linkje.

Voetbal (uit 1992) dat je, dat weet ik zeker zult waarderen.
Zag af en toe ook de lange bal :ajaxsmiley.gif:
:ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif:

Niets mis met de lange bal, op sommige momenten.

Wanneer je speelt met een speler als Suárez of in dit geval met Dennis Bergkamp, die speelde met nummer 10 maar in deze wedstrijd meer als '9,5' dan als 10 waardoor hij vaak in de punt van de spits opdook, dan zou ik regelmatig met een lange bal een station overslaan. Om zo'n speler een aantal keren op volle snelheid diep te sturen.

In deze wedstrijd zie je dan dat het meteen een aantal keer gevaarlijk wordt.
Het gevaar van de andere kant, Romario werd vakkundig geneutraliseerd.
Laatst gewijzigd door Cruijff op ma jul 18, 2016 7:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jul 18, 2016 7:30 am

'Onrustige Ajacieden willen dat Bosz extra zekerheid inbouwt'

Over ruim een week speelt Ajax de eerste wedstrijd in de derde voorronde van de Champions League, maar de Amsterdammers lijken nog niet klaar te zijn voor het treffen met PAOK Saloniki. In de voorbereiding werd er nog geen enkel duel gewonnen: na de nederlaag tegen FC Liefering en het gelijkspel tegen AFC werd er zaterdag verloren van AA Gent en Krylia Sovetov.

De Ajacieden hebben tijd nodig om te wennen aan de ideeën van Peter Bosz, maar die tijd is er eigenlijk niet. Volgens De Telegraaf is er in de spelersgroep lichte onrust en ziet een aantal spelers liever dat Bosz met het oog op de Champions League-wedstrijden tegen PAOK wat extra zekerheid inbouwt.

De spelers achten zichzelf nog niet in staat om negentig minuten lang bij balverlies de tegenstander collectief af te jagen en zouden zo nu en dan ook willen inzakken, zo wordt beweerd. “De coach staat nu al voor een lastige beslissing: een (tijdelijke) concessie doen of onverstoorbaar doorgaan met het opleggen van zijn visie”, schrijft De Telegraaf.
:smallgrin.gif: Wie niet mee kan of wil, haakt af, lijkt me.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2016 7:33 am

Dus Klaassen moet er maar uit, wimpey?

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma jul 18, 2016 7:34 am

En Veltman.. En Dijks... En Tete... :ajaxsmiley.gif:

Je kan nooit 5 tegen 2 komen te staan (tegen Liefering) bij balverlies. Extra zekerheid of niet. Dan moet je die bal niet verliezen of niet voor die pass kiezen.

Edit; layout verneukt, klik even hier voor het volledige plaatje.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jul 18, 2016 7:48 am

Bosz mag wel uitkijken dat ie niet de 'Adriaanse treatment' krijgt. Een muitende groep en onvrede over de resultaten. Maar goed... halen de we de CL wel of niet... die paar miljoenen.. het blijft gerommel in de marge natuurlijk als je het vergelijkt met de grote competities. Dan heb ik liever een coach die risico durft te nemen met af en toe een uitschieter, danwel positief of negatief.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jul 18, 2016 7:50 am

beelzebub schreef: Je kan nooit 5 tegen 2 komen te staan (tegen Liefering) bij balverlies. Extra zekerheid of niet. Dan moet je die bal niet verliezen of niet voor die pass kiezen.
Dat dus. Ik lees dat Ajax goals weggeeft door individuele fouten. Dat is een gevolg van gebrek aan (kwaliteit, scherpte) en/of zelfoverschatting. Dat los je niet op door het inbouwen van extra zekerheid maar door diegene(n) er naast te zetten. Bosz heeft er niets aan om concessies te doen.

Sandro

Bericht door Sandro » ma jul 18, 2016 8:06 am

Inderdaad. Het spel wat hij wil spelen zal moeilijk uitvoerbaar zijn op zo'n korte termijn, maar als je nu al van de gewenste speelwijze gaat afwijken dan zullen ze het nooit leren.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma jul 18, 2016 8:14 am

Dan maar 11 nieuwe spelers. Blijkt maar weer eens dat Frank te lang de baas is geweest.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jul 18, 2016 8:50 am

Haha gaan ze nu al muiten?

Ik had verwacht dat ze het wat sneller zouden oppikken, maar blijkbaar is het erg lastig. Ben ook heel benieuwd of ze het gaan oppikken, want anders moet je dus alsnog verder moeten doorselecteren.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma jul 18, 2016 8:52 am

Wat een stelletje geboren pussys zijn het toch... Ik schaam me ervoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gaizka1985

Bericht door Gaizka1985 » ma jul 18, 2016 8:59 am

wimpey schreef:

Over ruim een week speelt Ajax de eerste wedstrijd in de derde voorronde van de Champions League, maar de Amsterdammers lijken nog niet klaar te zijn voor het treffen met PAOK Saloniki. In de voorbereiding werd er nog geen enkel duel gewonnen: na de nederlaag tegen FC Liefering en het gelijkspel tegen AFC werd er zaterdag verloren van AA Gent en Krylia Sovetov.

De Ajacieden hebben tijd nodig om te wennen aan de ideeën van Peter Bosz, maar die tijd is er eigenlijk niet. Volgens De Telegraaf is er in de spelersgroep lichte onrust en ziet een aantal spelers liever dat Bosz met het oog op de Champions League-wedstrijden tegen PAOK wat extra zekerheid inbouwt.

De spelers achten zichzelf nog niet in staat om negentig minuten lang bij balverlies de tegenstander collectief af te jagen en zouden zo nu en dan ook willen inzakken, zo wordt beweerd. “De coach staat nu al voor een lastige beslissing: een (tijdelijke) concessie doen of onverstoorbaar doorgaan met het opleggen van zijn visie”, schrijft De Telegraaf.
Dat denk ik ook, verwacht niet dat Bosz concessies gaat doen, en terecht!

Ik wil een Ajax zien dat tegenstanders afjaagt, zoals wij een paar jaar geleden werden afgejaagd en overklast door Red Bull Salzburg.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2016 9:16 am

Toch ben ik wel benieuwd hoe we er hier over denken als blijkt dat een aantal spelers niet op deze manier kan spelen. Gaan we dan minimaal tot de winterstop vrolijk van de ene nederlaag naar de andere? Of ontstaat er dan toch behoefte om, in ieder geval tijdelijk, wat meer behoudend te spelen?

Het gaat uiteindelijk toch om het winnen van wedstrijden en het spelen voor de titel. Ik denk dat er niemand tegen is om aantrekkelijk en aanvallend voetbal te spelen maar dit is wel Ajax. Er moet ook af en toe eens worden gewonnen.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jul 18, 2016 9:19 am

Marillion schreef:Toch ben ik wel benieuwd hoe we er hier over denken als blijkt dat een aantal spelers niet op deze manier kan spelen. Gaan we dan minimaal tot de winterstop vrolijk van de ene nederlaag naar de andere? Of ontstaat er dan toch behoefte om, in ieder geval tijdelijk, wat meer behoudend te spelen?

Het gaat uiteindelijk toch om het winnen van wedstrijden en het spelen voor de titel. Ik denk dat er niemand tegen is om aantrekkelijk en aanvallend voetbal te spelen maar dit is wel Ajax. Er moet ook af en toe eens worden gewonnen.
Ik vind dat Ajax/supporters door de zure appel heen moeten bijten. Een ander systeem kost tijd, maar zorgt uiteindelijk wel voor een hoger niveau dan het conservatieve systeem van Frank. Ajax kan nog wel een keer zonder kampioenschap, aangezien we toch niks met het geld doen.
Whitey on the moon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2016 9:24 am

Het doel van een kampioenschap is toch niet om geld te verdienen? Ajax is een club die altijd om de titel moet spelen.

Ik zie ook graag attractief voetbal maar ik zie mensen nu wel heel makkelijk roepen dat we er maar doorheen moeten en dat we desnoods een paar spelers vervangen. Die mensen wil ik nog wel eens horen als we straks een paar maanden verder zijn en we nog steeds van de ene naar de andere flater gaan.

Het is geen zekerheid dat we het doel ook bereiken. Bosz heeft in het verleden zijn teams wel aan het voetballen gekregen maar dat is wel een ander niveau en een omgeving met minder druk. Hier moet hij uiteindelijk niet alleen bij aantrekkelijk voetbal uitkomen maar ook bij de titel.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2016 9:32 am

GangstaRiB schreef:Bosz mag wel uitkijken dat ie niet de 'Adriaanse treatment' krijgt. Een muitende groep en onvrede over de resultaten.
In welke wedstrijden heeft de selectie van Adriaanse dan lopen muiten?
In die roemruchte pot tegen Celtic liepen Cruz en Van der Vaart zich de longen uit het lijf, maar Co stelde 2 creatieve middenvelders tegen een 5 mans middenveld op. :drecul.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma jul 18, 2016 10:03 am

Marillion schreef: Hier moet hij uiteindelijk niet alleen bij aantrekkelijk voetbal uitkomen maar ook bij de titel.
Maar dat wat Bosz onder 'aantrekkelijk voetbal' verstaat is ook maar een middel. Ook zijn doel is het resultaat.

Frank werd 2 keer 2e, wat an sich niet heel slecht is. Maar ik had het gevoel dat het resultaat het product was van hetgeen de tegenstander van Ajax toeliet. Hetgeen weer het gevolg was van de aanpak, die met het stijgen van het aantal jaren van FdB bij Ajax steeds voorzichtiger en behoudender leek te worden.

Wil je weer toe naar een Ajax dat met enige regelmaat zélf het resultaat bepaalt, dan zul je toe moeten naar een speelwijze die dat mogelijk maakt. Bosz trekt die gasten uit hun comfort zone en legt het latje hoger. Sneller denken en handelen, fysiek zwaardere eisen. Dat kunnen de heren blijkbaar (nog?) niet verhapstukken. Het domste wat Bosz m.i. kan doen is hun eisen inwilligen, want dat tast zijn autoriteit en credibility onherroepelijk aan. Hij moet z'n aanpak niet aanpassen aan het niveau van de selectie, want dat heeft FdB voor hem al veel te lang gedaan.

999

Bericht door 999 » ma jul 18, 2016 10:06 am

wimpey schreef:

Kop had moeten zijn Ongeduldige in plaats van Onrustige , lijkt me ...
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » ma jul 18, 2016 10:07 am

wimpey schreef:
Marillion schreef: Hier moet hij uiteindelijk niet alleen bij aantrekkelijk voetbal uitkomen maar ook bij de titel.
Maar dat wat Bosz onder 'aantrekkelijk voetbal' verstaat is ook maar een middel. Ook zijn doel is het resultaat.

Frank werd 2 keer 2e, wat an sich niet heel slecht is. Maar ik had het gevoel dat het resultaat het product was van hetgeen de tegenstander van Ajax toeliet. Hetgeen weer het gevolg was van de aanpak, die met het stijgen van het aantal jaren van FdB bij Ajax steeds voorzichtiger en behoudender leek te worden.

Wil je weer toe naar een Ajax dat met enige regelmaat zélf het resultaat bepaalt, dan zul je toe moeten naar een speelwijze die dat mogelijk maakt. Bosz trekt die gasten uit hun comfort zone en legt het latje hoger. Sneller denken en handelen, fysiek zwaardere eisen. Dat kunnen de heren blijkbaar (nog?) niet verhapstukken. Het domste wat Bosz m.i. kan doen is hun eisen inwilligen, want dat tast zijn autoriteit en credibility onherroepelijk aan. Hij moet z'n aanpak niet aanpassen aan het niveau van de selectie, want dat heeft FdB voor hem al veel te lang gedaan.
Precies ..
Blij met de punten ...

Arthur

Bericht door Arthur » ma jul 18, 2016 10:08 am

wimpey schreef:

Op zich mee eens, maar het is ook de taak van de trainer om te zorgen dat zijn spelers geloven in zijn werkwijze. Anders heeft het allemaal geen zin.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jul 18, 2016 10:11 am

Ik ben het ook niet oneens met de aanpak om door te gaan met het werken aan de speelstijl. Ik verbaas me wel over het gemak waarmee we desnoods accepteren dat we nergens om meedoen. We hebben het hier wel over Ajax.

Wat mij betreft kan er behoefte ontstaan aan een tussenweg. Stel nu dat blijkt dat een aantal spelers de stap niet kan maken. Ga je dan stomweg minimaal een half seizoen door met deze aanpak of kom je tot de conclusie dat je misschien tijdelijk een pas op de plaats moet maken. Zover is het wat mij betreft overigens nog zeker niet. Maar het kan niet zo zijn dat we straks een heel seizoen van flater naar flater gaan.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma jul 18, 2016 10:15 am

BOSZ WIL 90 MINUTEN AFJAGEN
Afbeelding
Afbeelding

wimpey

Bericht door wimpey » ma jul 18, 2016 10:21 am

Arthur schreef: Op zich mee eens, maar het is ook de taak van de trainer om te zorgen dat zijn spelers geloven in zijn werkwijze. Anders heeft het allemaal geen zin.
Nou, ik denk dat de club Ajax een omslag moet maken. Spelers die de titel laten liggen tegen De Graafschap hebben geen recht van spreken. Bijvoorbeeld...

Veeg teken dat de basis van vorig seizoen nog bij elkaar is. Ze hebben geen indruk gemaakt. De taak van Bosz is ook om spelers aantrekkelijker (en dus beter) te maken voor een hoger marktsegment. Dat krijg je niet voor elkaar door op de oude voet door te gaan en te hopen op een tegenstander die 'm in eigen doel schopt. Die spelers zullen meer belastbaar en weerbaarder moeten worden om er als team op vooruit te kunnen gaan. Dus ik hoop dat Bosz de backing heeft om spelers die niet mee kunnen of willen eruit te gooien. En dat ie dat ook gewoon doet.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jul 18, 2016 10:26 am

Marillion schreef:Ik ben het ook niet oneens met de aanpak om door te gaan met het werken aan de speelstijl. Ik verbaas me wel over het gemak waarmee we desnoods accepteren dat we nergens om meedoen. We hebben het hier wel over Ajax.

Wat mij betreft kan er behoefte ontstaan aan een tussenweg. Stel nu dat blijkt dat een aantal spelers de stap niet kan maken. Ga je dan stomweg minimaal een half seizoen door met deze aanpak of kom je tot de conclusie dat je misschien tijdelijk een pas op de plaats moet maken. Zover is het wat mij betreft overigens nog zeker niet. Maar het kan niet zo zijn dat we straks een heel seizoen van flater naar flater gaan.
De conclusie is dat het voetbal a la de Boer een doodlopende weg is gebleken. Europees was het rampzalig, in de beker was het ook ronduit slecht en het kampioenschap verloren we vanwege het feit dat we geen ondergrens hebben.

Bosz krijgt een loodzware last, want het EK vond plaats en Ajax wist zich te 'kwalificeren' voor de voorrondes. Als je dan een nieuwe weg kiest, dan heb je het liefst een traject a la PSV vorig jaar. Kampioen, geen grote ronde en dus veel tijd voor het inslijpen van een nieuw systeem.

Het zou mij overigens ook erg verbazen als dezelfde 11 poppetjes dit systeem moeten spelen, hoor. De basis van vorig jaar faalde op het moment supreme en ze zouden dan alle 11 ook beter passen in het aanvallende voetbal van Bosz? Dat lijkt me uitgesloten.

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma jul 18, 2016 10:27 am

Ach, aanloopprobleempjes. Heeft-ie bij zijn andere clubs ook gehad... :ajaxsmiley.gif:
http://www.telegraaf.nl
Twijfel slaat toe bij Ajax
Mike Verweij

Van paniek is bij Ajax geen sprake. Maar na de derde nederlaag in vier duels is in de selectie van Peter Bosz de twijfel toegeslagen. In de drie weken voorbereidingstijd tot dusver blijken de Ajacieden veel moeite te hebben met de adoptie van het voetbalgeloof van Bosz, wat hij bij de Amsterdamse topclub moet injecteren.

Op zich hoeft de Ajax-leiding daar niet van in de war te raken. Ware het niet dat over acht dagen de eerste Champions Leaue-voorrondewedstrijd tegen PAOK Saloniki op het programma staat (26 juli, 20.45 uur). Bosz en zijn Ajacieden hebben tijd nodig, maar die is er door het piekmoment zo vroeg in het seizoen nauwelijks. Wel of niet de groepsfase van het miljoenenbal halen, scheelt de club miljoenen euro’s.

Na het verlies tegen de Oostenrijkse tweede divisieclub FC Liefering (3-4) en het gelijkspel tegen de amateurs van AFC (2-2) volgden dit weekeinde zeperds tegen het Belgische AA Gent (0-2) en het Russische Krylia Sovetov (1-2).

De nieuwe trainer zei bij zijn presentatie in de Amsterdam ArenA al dat Guram Kashia bij Vitesse twee jaar nodig had om zich de wetten van het pressievoetbal en hoog druk zetten eigen te maken. Met zo’n grote ruimte in de rug verdedigen stond gelijk aan zelfmoord, vond de Georgiër, die later wél de vruchten zou plukken van Bosz’ aantrekkelijke speelwijze.

Statistieken

De statistieken wijzen uit dat de visie niet van de ene op de andere dag is geïmplementeerd. Als startende coach van Heracles Almelo won hij in 2004 weliswaar zijn eerste oefenpotjes tegen amateurs – Den Ham (9-1), Lemelerveld (5-0) – maar toen de tegenstand in de voorbereiding toenam (SC Heerenveen 1-3, Litex Lovech 0-2 en Dunfermline 0-0), ging het mis.

En bij Vitesse was dat in 2013 niet anders. Na overwinningen op de dreumesen Valleivogels (13-1), OWIOS (11-0) en Voorwaarts Twello (5-0) volgden nederlagen tegen Lierse SK (1-2) en Bayer Leverkusen (0-4). De enige uitschieter was een 1-0 zege op Standard Luik.

Zeperds

De zeperds tegen AA Gent en Krylia Sovetov, zaterdag achter gesloten deuren op De Toekomst, en de naderende duels met PAOK zorgen binnen de spelersgroep voor lichte onrust. Een aantal spelers ziet liever dat Bosz met het oog op de Champions Leaguewedstrijden extra zekerheid inbouwt. Zij achten zichzelf nog niet in staat negentig minuten bij balverlies de tegenstander collectief af te jagen en zouden zo nu en dan ook willen inzakken.

Een logische reactie van de Ajacieden, die de afgelopen seizoenen aan het handje van de veel behoudendere Frank de Boer liepen. Jasper Cillessen incasseerde afgelopen seizoen in 34 wedstrijden 21 tegentreffers en nu kreeg Ajax in vier duels al tien goals (Cillessen vijfmaal) om de oren.

De directie van Ajax heeft Bosz juist aangesteld om de roep van het kritische Amsterdamse publiek om aantrekkelijker voetbal te beantwoorden. De coach staat nu al voor een lastige beslissing: een (tijdelijke) concessie doen of onverstoorbaar doorgaan met het opleggen van zijn visie. Hij moet er in elk geval voor zorgen dat iedereen snel op dezelfde golflengte komt te zitten.

Zijn eigen ervaringen zullen daarbij als leidraad dienen, maar Bosz kan ook naar Erik ten Hag kijken. Al vroeg in het seizoen klaagden de spelers van FC Utrecht vorig jaar steen en been over de veel te lange en intensieve oefensessies van Ten Hag. De trainer deed géén concessies en leidde zijn ploeg vervolgens naar de bekerfinale en play-offs én werd Coach van het Jaar.

Pech met Champions League

Bosz heeft alleen de pech dat één van de zwaartepunten van het seizoen al in juli en augustus ligt met de voorronde van de Champions League en zijn selectie nog niet compleet is. Heiko Westermann en Mateo Cassierra, die tegen Krylia Sovetov zijn eerste treffer aantekende, zijn weliswaar aangesloten, maar hebben pas enkele trainingen in de benen. Davinson Sanchez moet eerst de finale van de Copa Libertadores spelen alvorens hij naar Amsterdam komt en Arek Milik viert na het EK nog vakantie.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

zeux

Bericht door zeux » ma jul 18, 2016 10:37 am

Ik denk dat Bosz de CL gewoon laat schieten. Niet realistisch dit jaar.

Als we er tegen PAOK uit knikkeren, mag Ajax dan nog wel door richting EL?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie