Molde FK - Ajax, 01-10-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Molde FK - Ajax, 01-10-2015

Bericht door peter » do okt 01, 2015 10:20 pm

Denk overigens niet dat we het gaan halen, hoor. Zie ons geen punten (meervoud) pakken in Turkije en Schotland op deze manier.

Dit puntverlies heb je ook weer gewoon aan jezelf te wijten. Ken weinig clubs die met zoveel kansen niet weten te winnen.

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 01, 2015 10:21 pm

Genant dit hoor. Dit kan echt niet meer. Ik vind het echt schandalig hoe dit Ajax zich manifesteert. Moet je de Boer horen nu op RTL. Controle, kansen en uiteindelijk hadden we hier moeten winnen. Rot toch op man.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do okt 01, 2015 10:22 pm

Die bal van Riedewald moet tussen de linies, aldus de Boer Heeft hij wel gekeken hoe de linies stonden?

Alexander

Bericht door Alexander » do okt 01, 2015 10:24 pm

Ah, de schuld van de wind. Logisch.

Het wordt tijd dat de Arena zich eens keert tegen deze trainer en dit beleid. Ajax is de schande van Europa geworden. En daarbij wordt tijd dat Overmars ook zo snel mogelijk opsodemietert. Ik heb me vandaag weer gigantisch zitten ergeren aan onze wereldaankoop Gudelj. En ik dacht dat ik het nooit zou zeggen, maar als ik Milik zie stuntelen begin ik Sigthorsson te missen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do okt 01, 2015 10:24 pm

Peter schreef:Die bal van Riedewald moet tussen de linies, aldus de Boer Heeft hij wel gekeken hoe de linies stonden?
Haha. Lachwekkend. Dan moeten er wel linies zijn Frankie.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do okt 01, 2015 10:28 pm

Drie dingen. Had El Ghazi een snipperdag? Hoeveel kansen heeft Fischer nodig? En waarom win je gvd niet van een elftal dat drie keer zo slecht is als De Graafschap? :confused.gif:

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do okt 01, 2015 10:28 pm

Ik heb dinsdag de wedstrijd Barcelona-leverkusen zitten kijken. Als je dan ziet hoe fantastisch leverkusen druk zette met 6 man op de verdediging van Barcelona en hoe moeilijk ze het daarmee hadden. Dan vraag ik mij af: is het nou zo moeilijk omdat er in te slijpen? Zoiets simpels als druk zetten? We spelen tegen fucking molde. Bij een beetje druk leveren ze iedere bal in. Helemaal met de wind tegen. Maar nee hoor, wij blijven lekker afwachtend voetballen.

Skampie

Bericht door Skampie » do okt 01, 2015 10:36 pm

Wahatever... Analyse... Goed of niet... Wat heeft het voor zin. Er is geen trainert die naar je kijkt...
Prima dat Jullie dat allemaal doen, maar zoals van Basten ooit zei:" het is maar een spelletje"

Ajax is niet beter dan dit en gaat het voorlopig ook niet worden... Met of zonder analyses

Negeer mij verder maar... Ik ben een simpele NEKKER die weet wat verliezen is... ( net zoals jullie)

Skampie

Bericht door Skampie » do okt 01, 2015 10:37 pm

Trab schreef:Ik heb dinsdag de wedstrijd Barcelona-leverkusen zitten kijken. Als je dan ziet hoe fantastisch leverkusen druk zette met 6 man op de verdediging van Barcelona en hoe moeilijk ze het daarmee hadden. Dan vraag ik mij af: is het nou zo moeilijk omdat er in te slijpen? Zoiets simpels als druk zetten? We spelen tegen fucking molde. Bij een beetje druk leveren ze iedere bal in. Helemaal met de wind tegen. Maar nee hoor, wij blijven lekker afwachtend voetballen.
EN Molde speelt tegen fucing Ajax... Stelt ook geen moer voor

Zuidema

Bericht door Zuidema » do okt 01, 2015 10:58 pm

Trab schreef:Ik heb dinsdag de wedstrijd Barcelona-leverkusen zitten kijken. Als je dan ziet hoe fantastisch leverkusen druk zette met 6 man op de verdediging van Barcelona en hoe moeilijk ze het daarmee hadden. Dan vraag ik mij af: is het nou zo moeilijk omdat er in te slijpen? Zoiets simpels als druk zetten? We spelen tegen fucking molde. Bij een beetje druk leveren ze iedere bal in. Helemaal met de wind tegen. Maar nee hoor, wij blijven lekker afwachtend voetballen.
Dat zag er inderdaad indrukwekkend uit bij Leverkusen tegen Barcelona. En Leverkusen raakte daarmee Barcelona vol op zijn zwakke plek: de achterste lijn. Traditioneel is de verdediging van Barcelona al niet echt geweldig en nu raakten ze helemaal uit hun doen achterin. Sowieso is Barcelona al enkele wedstrijden opmerkelijk aan het zwalken. Met of zonder Messi, hun positiespel met overal driehoekjes ligt al een tijdje zwaar onder het level van vorig seizoen. Ook toen Iniesta dinsdag nog in het veld stond. Jammer. Ik had graag gezien hoe een Barcelona in vorm voetballend wel onder die formidabele forechecking had weten uit te komen. Hadden we ook direct geweten of dat inderdaad beter lukt met een 6, zoals Cruijff steeds zegt.

Hoe dan ook: als we toch op zoek zijn naar een nieuwe huisstijl met allerhande winnende strategieën, dan mogen we wat mij betreft gerust eens in de keuken gaan kijken bij die Roger Schmidt. Hoe je forechecking en omschakeling na balherovering implementeert in je ploeg en hoe je dat uitvoert. Zelfs dit Ajax moet zich zoiets op een aanvaardbaar level eigen kunnen maken. Kan je een tegenstander flink mee ontregelen en een hoop gevaar direct mee in de kiem smoren.

Mocht Frank toch stom toevallig eens meelezen op AT en geïnteresseerd zijn in Schmidts forechecking, dan zijn deze linkjes misschien handig voor hem. Waarschuwing voor Ajax-fans: ons echec tegen RBS komt ook pijnlijk uitgebreid langs. En vergis ik me nou, of is Frank sinds die optater definitief helemaal van het padje qua taktieken en zo?

https://ja3football.wordpress.com/tag/roger-schmidt/
http://www.coachingsoccertactics.com/co ... -salzburg/
http://www.abseits.at/fusball-internati ... amsterdam/
http://spielverlagerung.com/2014/04/15/ ... midt-2014/
http://analysport.free.fr/index.php/pre ... schmidt-en

Wel een paar risico's natuurlijk bij dat forechecken. Breekt de tegenstander door je forecheckende linies heen, dan kan je dus flink het bokje zijn bij een counter. En je vermoordt met al die energiesmijterij ook je ploeg als je nergens de kans grijpt om te temporiseren in een wedstrijd. Zo vielen er in de slotfase van die pot dinsdag toch nog door vermoeidheid bij Leverkusen her en der gaten, waardoor Barcelona alsnog kon toeslaan. Alleen RBS kon dat forechecken onder Schmidt elke wedstrijd verbazingwekkend genoeg 90 minuten lang volhouden. Maar waarschijnlijk serveerden ze daar altijd Red Bull in de rust ipv thee. Misschien een ideetje voor Ajax als co-sponsor?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr okt 02, 2015 6:19 am

Zuidema schreef:
Dat zag er inderdaad indrukwekkend uit bij Leverkusen tegen Barcelona. En Leverkusen raakte daarmee Barcelona vol op zijn zwakke plek: de achterste lijn. Traditioneel is de verdediging van Barcelona al niet echt geweldig en nu raakten ze helemaal uit hun doen achterin. Sowieso is Barcelona al enkele wedstrijden opmerkelijk aan het zwalken. Met of zonder Messi, hun positiespel met overal driehoekjes ligt al een tijdje zwaar onder het level van vorig seizoen. Ook toen Iniesta dinsdag nog in het veld stond. Jammer. Ik had graag gezien hoe een Barcelona in vorm voetballend wel onder die formidabele forechecking had weten uit te komen. Hadden we ook direct geweten of dat inderdaad beter lukt met een 6, zoals Cruijff steeds zegt.

Hoe dan ook: als we toch op zoek zijn naar een nieuwe huisstijl met allerhande winnende strategieën, dan mogen we wat mij betreft gerust eens in de keuken gaan kijken bij die Roger Schmidt. Hoe je forechecking en omschakeling na balherovering implementeert in je ploeg en hoe je dat uitvoert. Zelfs dit Ajax moet zich zoiets op een aanvaardbaar level eigen kunnen maken. Kan je een tegenstander flink mee ontregelen en een hoop gevaar direct mee in de kiem smoren.

Mocht Frank toch stom toevallig eens meelezen op AT en geïnteresseerd zijn in Schmidts forechecking, dan zijn deze linkjes misschien handig voor hem. Waarschuwing voor Ajax-fans: ons echec tegen RBS komt ook pijnlijk uitgebreid langs. En vergis ik me nou, of is Frank sinds die optater definitief helemaal van het padje qua taktieken en zo?

https://ja3football.wordpress.com/tag/roger-schmidt/
http://www.coachingsoccertactics.com/co ... -salzburg/
http://www.abseits.at/fusball-internati ... amsterdam/
http://spielverlagerung.com/2014/04/15/ ... midt-2014/
http://analysport.free.fr/index.php/pre ... schmidt-en

Wel een paar risico's natuurlijk bij dat forechecken. Breekt de tegenstander door je forecheckende linies heen, dan kan je dus flink het bokje zijn bij een counter. En je vermoordt met al die energiesmijterij ook je ploeg als je nergens de kans grijpt om te temporiseren in een wedstrijd. Zo vielen er in de slotfase van die pot dinsdag toch nog door vermoeidheid bij Leverkusen her en der gaten, waardoor Barcelona alsnog kon toeslaan. Alleen RBS kon dat forechecken onder Schmidt elke wedstrijd verbazingwekkend genoeg 90 minuten lang volhouden. Maar waarschijnlijk serveerden ze daar altijd Red Bull in de rust ipv thee. Misschien een ideetje voor Ajax als co-sponsor?
Bedankt voor de links Zuidema! :biggthumpup.gif: Mooi om te lezen. Dat is tenminste een coach met een visie.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr okt 02, 2015 7:23 am

Trab schreef: Bedankt voor de links Zuidema! :biggthumpup.gif: Mooi om te lezen. Dat is tenminste een coach met een visie.
Graag gedaan.

Frank heeft natuurlijk ook wel een visie. Beperkt denkraam of niet, dat heeft zelfs 4 titels opgeleverd. Maar ik deel desondanks die visie niet. Je ploeg bijvoorbeeld laten spelen in een soort van ring-formatie met een enorm gapend gat op het middenveld lijkt mij niet de juiste manier om gebruik te maken van het aanwezige talent. De recente, op zich best wel aantrekkelijke wedstrijden tegen Ado, Groningen en gisteren grote delen tegen Molde waren vooral leuk, omdat de tegenstander bakken met ruimte weggaf. En zelfs dan valt het op dat we weer verder achteruit gehold zijn onder FdB in 1 tot 2 seizoenen tijd. Een seizoen geleden was het gebrei achterin door die ringformatie verschrikkelijk om te zien, maar konden we van veel ruimte nog best wel efficient en effectief als kollektief gebruik maken. Nu lopen we met Razende Roeltje Fischer, stukadoor Milik, eigenheimer AEG en nog wat spelers in de andere linies vooral ongelooflijk te prutsen als we flink wat ruimte van een tegenstander krijgen. Dat moet met al die talenten toch beter kunnen, Frank?

...

Over dat forechecken nog even: eigenlijk is het best wel triest dat we in de keuken van Roger Schmidt moeten gaan kijken om een strategie te leren die we zelf ooit eens in een ver verleden geïntroduceerd hebben. Ajax 71-73 en Oranje 1974 waren immers meesters geworden in het als kollektief georganiseerd en vroeg forechecken. Inclusief dat noodzakelijke temporiseren, zodat je jezelf niet compleet over de kling joeg.

Weliswaar heeft Roger Schmidt daar een uitgekristalliseerde versie van gemaakt, geschikt voor het moderne voetbal dat sinds de jaren 70 veel dynamischer en atletischer geworden is. Maar de basispatronen blijven toch hetzelfde. Erg jammer dat Ajax enkele overduidelijke succesformules zo slecht borgt in de huisstijl. Dit is absoluut trainbaar, ook voor onze 3e en 4e garnituur, en hoort eigenlijk bij elke Ajax-ploeg in de bagage te zitten.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr okt 02, 2015 7:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr okt 02, 2015 7:43 am

2 handen vol kansen tegen zowel Groningen als Molde. Schrale troost: het is beter dan vorig seizoen. :blush.gif:

Maar voetballend... Linies, Frank. Linies. Lees het verhaal van Cruijff nog eens goed door, zou ik zeggen. Bij windkracht 9 hebben die lange ballen niet veel zin. Wanneer de afstanden onderling OK zijn en de posities goed bezet, dan mol je dat Molde via combinaties.

Maar ik zie Gudelj in de as weer simpel balverlies lijden, op het moment dat enig technisch vernuft gevraagd is. Ik zie Klaassen weer anoniem meehobbelen. Kopt af en toe een bal door en gaat voor de 2e bal na weer een afgeslagen voorzet. Je verwacht wat anders van een 10 van Ajax.

En, ik sluit me aan bij de heren voor me in dit topic, druk zetten. Ajax heeft veel snelheid achterin, duelkracht op het middenveld. Als Molde achterin de bal heeft, dan moet je als trainer van Ajax toch 1 op 1 durven spelen over het hele veld, als team vooruit verdedigen om hun opbouw te verstoren?! :confused.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 02, 2015 9:12 am

Roep ik al een jaar of 3. Ajax moet druk gaan zetten. Dan krijg je vanzelf fouten bij de tegenstander en ontstaat er ook meer ruimte en de 1 tegen 1. Heb de wedstrijd niet gezien maar ik begrijp dat het beter was dan de eerste paar maanden van het seizoen?

Kunnen wel doen alsof dit Molde er niks van kan maar ze winnen toch maar mooi met 1-3 bij Fener.. Of stellen die echt geen ruk voor?
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 02, 2015 9:17 am

Ik weet het niet. Gisteren 2-2 op Celtic park. Bij winst hadden we dus gewoon bovenaan in de poule gestaan. Als we gewoon 2 of 3 doelpunten hadden gemaakt hadden we het hier vermoedelijk nergens over gehad. En op basis van het aantal kansen was dat niet gek geweest. Nu kan alles nog gebeuren in deze poule.

Dat collectief druk zetten is iets dat ik inderdaad heel graag zou zien. Het moet ook kunnen met dit elftal. Achterin hebben we de snelheid om met ruimte in de rug te spelen en eventueel een keer wat te herstellen. Op het middenveld kunnen Bazoer, Gudelj en Klaassen duelkracht inbrengen. En Fischer en El Ghazi zijn toch ook jongens die daar wel aan mee moeten kunnen doen.

De meeste ploegen kunnen daar gewoon slecht mee omgaan. Je speelt immers niet iedere week tegen Barcelona. Door zo de tegenstander in de fout te dwingen moet je het merendeel van de wedstrijden die Ajax speelt onder controle kunnen hebben.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » vr okt 02, 2015 9:34 am

Ik word vooral moe van Gudelj op het middenveld. Exemplarisch was gisteren een moment in de eerste helft. Hij wordt, ik meen door Riedewald, aangespeeld op de positie van verdedigende middenvelder. In een straal van 25 meter was er geen Noor te bekennen. In plaats van op je gemakje opendraaien kaatst hij de bal direct terug. Echt waar, die jongen heeft geen idee wat er allemaal om hem heen gebeurd.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr okt 02, 2015 9:48 am

Alexander schreef:Ik word vooral moe van Gudelj op het middenveld. Exemplarisch was gisteren een moment in de eerste helft. Hij wordt, ik meen door Riedewald, aangespeeld op de positie van verdedigende middenvelder. In een straal van 25 meter was er geen Noor te bekennen. In plaats van op je gemakje opendraaien kaatst hij de bal direct terug. Echt waar, die jongen heeft geen idee wat er allemaal om hem heen gebeurd.
Ik zag het ook gebeuren. Dat gedachtenloze terugleggen op dezelfde man vind ik sowieso altijd een ergernis. Maar hier was het zeker schrijnend. En ook onbegrijpelijk. Want Gudelj kijkt vaak heel druk om zich heen als hij niet in balbezit is. Dus hij moet wel weten wat er om hem heen gebeurt. Kennelijk is dat gekoekeloer alleen maar voor de show. Zie eens hoe goed ik om me heen kijk, zoals me geleerd is. Helaas kijkt hij dus alleen maar en ziet hij niet.

Alexander

Bericht door Alexander » vr okt 02, 2015 9:51 am

Exact dit. Die jongen is totaal ongeschikt voor deze positie.

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 02, 2015 10:12 am

Alexander schreef:Exact dit. Die jongen is totaal ongeschikt voor deze positie.
Ik las dat hij vorig jaar 11 goals heeft gemaakt bij AZ. Dan snap ik sowieso niet waarom je hem voor de verdediging wilt.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 02, 2015 10:19 am

Nu kijk ik niet wekelijks naar AZ maar hij had daar volgens mij een compleet andere rol. Veel meer iemand die van zestien tot zestien speelde. Meters maken, duelleren en met zijn prima trap kwam hij dan met enige regelmaat in scoringspositie.

Dat is iets heel anders dan hij nu bij Ajax moet doen. Daar gaan we dus weer. Iemand beheerst een kunstje. Op basis daarvan halen we die speler om hem vervolgens bij Ajax iets heel anders te laten doen. En dat lukt dan niet.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 02, 2015 10:23 am

Marillion schreef:Nu kijk ik niet wekelijks naar AZ maar hij had daar volgens mij een compleet andere rol. Veel meer iemand die van zestien tot zestien speelde. Meters maken, duelleren en met zijn prima trap kwam hij dan met enige regelmaat in scoringspositie.

Dat is iets heel anders dan hij nu bij Ajax moet doen. Daar gaan we dus weer. Iemand beheerst een kunstje. Op basis daarvan halen we die speler om hem vervolgens bij Ajax iets heel anders te laten doen. En dat lukt dan niet.
Laat hem dan lekker rennen. Ik snap er niks van. We hebben prima spelers om lekker druk te zetten. Snelle verdedigers, sterk middenveld, geen luie spitsen... gebruik ze dan ook :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Alexander

Bericht door Alexander » vr okt 02, 2015 10:26 am

Mwa, van zijn 11 goals in de competitie waren er volgens mij ook 7 uit een penalty. Die jongen kan gewoon niet zo goed voetballen. Tel eens al zijn onnodige overtredingen. En iemand toevallig zijn schot gezien ergens rond de 75e minuut, die ergens hoog in de tribune eindigde? Die jongen maakt zoveel verkeerde keuzes.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Molde FK - Ajax, 01-10-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr okt 02, 2015 10:59 am

Nu was Gudelj niet de grootste dissonant hoor. Om die titel steden Riedewald, AEG en Milik. (Eervolle vermelding: Klaassen).

Alexander

Bericht door Alexander » vr okt 02, 2015 12:15 pm

Heel Ajax was dramatisch, en dat al maanden lang. Zeker bij Riedewald en Ghazi zie je regelmatig goede dingen. Bij Milik en Gudelj zijn die op 1 hand te tellen.

elliquido

Bericht door elliquido » vr okt 02, 2015 1:32 pm

Maar veel belangrijker, waar zijn die lekkere wijven van Thijs?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Plaats reactie