Excelsior - Ajax 21-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door wimpey » zo dec 21, 2014 7:01 pm

zeux schreef: Wie in Nederland? (er van uitgaande dat je er nog steeds van overtuigd bent dat een speler uit het buitenland toch niet komt)
Wanneer je Anita een half seizoen kunt huren (HUREN dus, want KOPEN gaat Anita zeker niet willen), moet Ajax dat m.i. niet laten. Ajax kan een aanjager prima gebruiken.

Vejinovic vind ik ook een goede. Geen aanjager, wel een rustpunt en iemand bij wie je een bal kwijt kunt en die er ook iets offensiefs mee kan.

Dan kan Serero weer naar linkshalf en hoef ik me niet meer te ergeren aan Andersen. Helaas komt dit seizoen voor Nouri, vd Beek (evt. Bazoer) te vroeg. Dus moet Ajax short-term iets doen i.m.o.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo dec 21, 2014 7:17 pm

Hoe goed is die Vejinovic als hij onder druk komt te staan? Ik zie 'm niet vaak maar heb een beetje het beeld van een mooi weer voetballer. Wel één die prachtige dingen laat zien overigens.

Anita zou absoluut een versterking zijn. Ik vond het erg jammer dat hij toen vertrok. Ik heb geen idee of hij interesse zou hebben in zo'n tijdelijke constructie maar als je hem had gehaald i.p.v. Zimling dan hadden we er beter op gestaan. Ik dacht overigens dat hij gewoon regelmatig speelde in Newcastle. Is dat niet meer zo?
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 7:21 pm

Sinkgraven is out of the picture?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo dec 21, 2014 7:29 pm

Sinkgraven is absoluut geen 6 in mijn ogen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo dec 21, 2014 7:40 pm

Vitesse uit wordt een tombola wedstrijd: twee wisselvallige ploegen dus vooraf geen peil op te trekken.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 7:46 pm

Monkey Tonk schreef:Opvallend dat FdB niet met een Kishna - Milik - El Ghazi voorhoede speelt.
Ik vermoed dat FdB niet voor Kishna en AEG tegelijkertijd durft te kiezen, omdat ze met hun risicovolle acties ook een bron van balverlies kunnen zijn en met het te lichte middenveld daarachter (Andersen, Serero) de afvallende bal niet goed kan worden opgepakt of een uitbraak niet goed kan worden onderbroken. Waardoor er te gemakkelijk overgestoken kan worden naar onze kwetsbare verdediging. De pot tegen Vitesse lijkt me daarvan wel een goed voorbeeld. Eentje zal volgens FdB dan nog wel kunnen, maar twee is teveel van het goede. Vandaar waarschijnlijk zijn keus steeds voor een voorzichtiger en balvastere Schöne naast Kishna of AEG.
Met twee creatieve, dreigende vleugelspelers houdt je het veld breder, waardoor er in het midden meer ruimte komt. En het creeren van ruimte tegen dit soort tegenstanders is telkens weer hetzelfde probleem.
Yep, dat laatste is de crux. En hoe pak je dat dus aan. Je suggestie voor de voorste lijn is inderdaad wat zoals bekend Cruijff ook graag ziet. Alleen moet dat niet statisch worden uitgevoerd. Dynamiek en variatie is bij het laten wankelen van een muur steeds weer van belang, ook voorin. Bijvoorbeeld dus de ene keer breed houden aan de krijtlijn voor het maken van ruimte in het midden, de andere keer naar binnentrekken om ruimte te maken op de vleugel voor een opkomende half of back, of weer anders juist alles naar binnen houden rond de 16, zodat de spitsen, of de halven of de backs met de juiste timing de ruimte op de vleugels in kunnen duiken, enz enz. En zelfs die loopacties kunnen weer de inleiding zijn om ruimte elders te creëren. Je zal de spelers in die muur hoe dan ook steeds weer moeten laten kiezen met gerichte loopacties, waarbij je altijd het voordeel van de eerste actie hebt. Weet de derde man dan ook nog wat er moet gebeuren, dan heb je een kans om serieuze gaten te maken in zo'n muur.
Dat die ruimte er later in de wedstrijd vanzelf komt, omdat de tegenstander moe wordt, is op zich ook een 'oplossing', dus dit is geen toevalsoverwinning (met zoveel vers bloed in de aanval via wissels).
Het kan inderdaad zo werken en Ajax onder FdB heeft ook geregeld bewust daarop gespeeld met die langdurige rondo en uiteindelijk zo wedstrijden gewonnen, maar ik geloof niet dat dit vanmiddag doorslaggevend was. Eerder dat we met opportunistisch spel en veel kopsterke mensen in de 16 in de laatste 10 minuten die achterste lijn eens serieus op de proef stelden en dat het toen achterin eindelijk eens ging wankelen. Armoedig natuurlijk, maar nood breekt wetten. Met dat zielloze, veel te voorzichtige tikwerk en te statische positiespel van vanmiddag kwamen we er in ieder geval gedurende 80 minuten amper doorheen.
Maar van Ajax verwacht je meer. Waar is het vernieuwende denken, dat via een nieuwe hoek van inval zo'n verdediging stukspeelt?
Ik vrees dat dat echt teveel gevraagd is voor FdB en deze spelers. FdB heb ik nog niet op inventieve inzichten wat dat betreft kunnen betrappen. Of misschien heeft hij die wel, maar kunnen zijn spelers het dan zeer waarschijnlijk niet verhapstukken. Ik denk dat je voor die vernieuwing dan meer kans maakt bij selecties van het level Barca, Real en Bayern en coaches van het kaliber Guardiola enz. Maar het zou zeker prachtig zijn als uitgerekend Ajax een methode weet te vinden dat je zelfs met een middelmatige ploeg zo'n muur kan kraken. Zoals Ajax ook ooit dat foeilelijke catenaccio wist te doorbreken.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo dec 21, 2014 8:36 pm

Zuidema schreef: Ik vrees dat dat echt teveel gevraagd is voor FdB en deze spelers. FdB heb ik nog niet op inventieve inzichten wat dat betreft kunnen betrappen. Of misschien heeft hij die wel, maar kunnen zijn spelers het dan zeer waarschijnlijk niet verhapstukken. Ik denk dat je voor die vernieuwing dan meer kans maakt bij selecties van het level Barca, Real en Bayern en coaches van het kaliber Guardiola enz. Maar het zou zeker prachtig zijn als uitgerekend Ajax een methode weet te vinden dat je zelfs met een middelmatige ploeg zo'n muur kan kraken. Zoals Ajax ook ooit dat foeilelijke catenaccio wist te doorbreken.
[/quote]

FdB is van de grote lijnen en de ervaring (zeer nuttig voor jonge selectie). Voor de verfijnde details, in aanvallend opzicht, zit er iemand naast hem op die bank. Bergkamp. Die zal toch wel wat interessante ideeen hebben?

Wat mij betreft speelt Ajax in de aanval met teveel angst voor balverlies. Dat is misschien het nadeel van een verdediger als coach. Op het laatste gedeelte van het veld is balbezit niet het hoogste goed. Ik noem maar wat: Argentinie 78 met korte, razendsnelle combinaties dwars door het midden (is op te oefenen). Dan raak je twee van de drie, of drie van de vier keer de bal kwijt, maar die andere keer sta je oog in oog met die keeper. Daarnaast is het altijd dreigend, dus kan een tegenstander niet met twee vingers in de neus achteruit gaan leunen.

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 21, 2014 8:53 pm

Zuidema schreef: Ik vrees dat dat echt teveel gevraagd is voor FdB en deze spelers. FdB heb ik nog niet op inventieve inzichten wat dat betreft kunnen betrappen. Of misschien heeft hij die wel, maar kunnen zijn spelers het dan zeer waarschijnlijk niet verhapstukken.
Ik denk dat Frank zo onderhand flink wordt ondergewaardeerd. Welke andere trainer geeft ons 4 titels op rij en in z'n 5e seizoen het hoogste aantal punten bij de winterstop in 11 jaar? Met de klemtoon dan op: met de selecties waaruit Frank dat rendement heeft weten te peuren.

Vandaag bijv. Milik die steeds de verkeerde keuzes maakt, Van Rhijn die geen bal fatsoenlijk voor het doel krijgt, Serero die al aan z'n lies voelt wanneer ie een bal over meer dan 5 meter verplaatst, juffie Andersen die werkelijk alles slecht deed.

Vitesse was een bevestiging van het beleid van Frank: Schöne i.p.v. buitenspeler, Moisander i.p.v. Denswil. Nee, hij is geen avonturier en ja, hij is een conservatieve trainer. M.i. veel belangrijker: Frank is een winnaar, een vakman en iemand die zo'n jong team houvast geeft. Hij peurt er m.i. jaar in, jaar uit meer uit dan er in zit. :biggthumpup.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 8:56 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Ik vrees dat dat echt teveel gevraagd is voor FdB en deze spelers. FdB heb ik nog niet op inventieve inzichten wat dat betreft kunnen betrappen. Of misschien heeft hij die wel, maar kunnen zijn spelers het dan zeer waarschijnlijk niet verhapstukken.
Ik denk dat Frank zo onderhand flink wordt ondergewaardeerd. Welke andere trainer geeft ons 4 titels op rij en in z'n 5e seizoen het hoogste aantal punten bij de winterstop in 11 jaar? Met de klemtoon dan op: met de selecties waaruit Frank dat rendement heeft weten te peuren.

Vandaag bijv. Milik die steeds de verkeerde keuzes maakt, Van Rhijn die geen bal fatsoenlijk voor het doel krijgt, Serero die al aan z'n lies voelt wanneer ie een bal over meer dan 5 meter verplaatst, juffie Andersen die werkelijk alles slecht deed.

Vitesse was een bevestiging van het beleid van Frank: Schöne i.p.v. buitenspeler, Moisander i.p.v. Denswil. Nee, hij is geen avonturier en ja, hij is een conservatieve trainer. M.i. veel belangrijker: Frank is een winnaar, een vakman en iemand die zo'n jong team houvast geeft. Hij peurt er m.i. jaar in, jaar uit meer uit dan er in zit. :biggthumpup.gif:
Ik blijf wel de kanttekening maken dat Frank ook hulp van de concurrentie heeft gehad bij die vier titels...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 21, 2014 9:14 pm

zeux schreef: Ik blijf wel de kanttekening maken dat Frank ook hulp van de concurrentie heeft gehad bij die vier titels...
Die mag je ook (blijven) maken. Rest de vraag welke club zonder hulp van de concurrentie kampioen wordt.

zeux

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 9:18 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Ik blijf wel de kanttekening maken dat Frank ook hulp van de concurrentie heeft gehad bij die vier titels...
Die mag je ook (blijven) maken. Rest de vraag welke club zonder hulp van de concurrentie kampioen wordt.
Clubs die hun wedstrijden overtuigend winnen.
Bij Ajax faalden de anderen regelmatig harder. Dat geeft een ander cachet aan een titel.

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 21, 2014 9:29 pm

zeux schreef: Clubs die hun wedstrijden overtuigend winnen.
Bij Ajax faalden de anderen regelmatig harder. Dat geeft een ander cachet aan een titel.
Ajax had voor FdB ook regelmatig seizoenen waarin de concurrentie faalde. Daar deed Ajax echter niets mee, omdat we zelf nog veel harder faalden dan anderen. Denk aan Ten Cate of Koster. Met trainer De Boer had je die seizoenen die schaal in de wacht gesleept.

Ik weiger dan ook om 4 titels op rij te bagatelliseren waar het de trainer betreft. Zeker na 14 seizoenen daarvoor met in totaal slechts 3 titels. Er zullen maar weinig trainers zijn die met Ajax zouden hebben gepresteerd wat Frank heeft geflikt.

zeux

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 9:35 pm

Frank heeft het prima gedaan. Maar sprankelend is anders. Dat is de kanttekening die ik maak. De tijd zal leren of we er na die titels ook echt goed voorstaan.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo dec 21, 2014 9:51 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Clubs die hun wedstrijden overtuigend winnen.
Ik weiger dan ook om 4 titels op rij te bagatelliseren waar het de trainer betreft.
Niemand doet dat. We hebben het over het vertoonde spel en het gebrek aan een stijgende lijn.
Zou jij toch kunnen weten, als degene die het iedere wedstrijd niet om aan te zien vindt. ;)

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 10:07 pm

wimpey schreef: Vitesse was een bevestiging van het beleid van Frank: Schöne i.p.v. buitenspeler, Moisander i.p.v. Denswil. Nee, hij is geen avonturier en ja, hij is een conservatieve trainer. M.i. veel belangrijker: Frank is een winnaar, een vakman en iemand die zo'n jong team houvast geeft. Hij peurt er m.i. jaar in, jaar uit meer uit dan er in zit. :biggthumpup.gif:
Eens. Dat laatste lijkt me alleen niet mogelijk, maar ik zal je wel verkeerd begrijpen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma dec 22, 2014 12:08 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo dec 21, 2014 10:45 pm

Ik lees hier wat over Anita die Ajax zou moeten proberen te huren voor de 6 positie; maar ehm... Hoe weten we dat we dan de Anita van 2 jaar terug hebben? Die jongen speelt niet zoveel, zit dus ook anders in zijn vel. Het is geen zekerheidje, denk ik.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma dec 22, 2014 10:13 am

Nee, een zekerheidje is hij natuurlijk niet. Voor zover die uberhaupt al bestaan.

Eigenlijk ben ik ook bijna altijd tegen het terughalen van een speler. De verwachtingen liggen vaak te hoog en het uitgangspunt voor de speler is ook anders. Terugkeren is vaak toch een teken dat het elders niet goed is gegaan. Dat doet mentaal iets met een speler en niet iedereen kan daar goed mee omgaan.

Toch zou ik een korte termijn oplossing met hem wel zien zitten. Al is dat vooral gebaseerd op wat Anita destijds op die positie bij ons liet zien. Of hij dat meteen zou kunnen oppakken? Geen idee.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma dec 22, 2014 10:19 am

Hoe lang heeft Anita echt goed gespeeld op die plek? En heeft het niet ook een tijdje geduurd voordat hij zo sterk speelde? Ik vind het nogal een gok om hem terug te halen. Daarbij lijkt het mij slim een wat duurzamere oplossing te vinden voor die plek.

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma dec 22, 2014 10:52 am

Meesterlijk topic dit als je het terugleest. Zeker vanaf pagina 2 waar eerst een beetje cynisch wordt gevraagd naar een invalbeurt van Mike en daarna zijn doelpunt. Ik proestte bijna de chocomel over mijn scherm hier haha. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma dec 22, 2014 11:25 am

In het uitvak was het ook wel vrij geniaal, haha.

* Oh godverdomme nee he, niet Mike van der Hoorn!

* Jezus, tegen fucking Excelsior Mikie in de spits. Wat een afgang.

-laten we er nog maar een grappige tien minuten van maken- HEUHEUHEUHEUHEUHUEJJJ

Ja...Ja...Oh...JA.....JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA MIKIE MIKIE MIKIE MIKIE!!!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLE BÁLLE OP MIIIIIIIIIIIKIE! MIKIE IN ORANJE, OHOHOHOHH!
(op de melodie van de lambada: MIIIIKIE VAN DER HOORN, JALALALALALALLALLAAAAAAAAA)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 22, 2014 1:29 pm

Monkey Tonk schreef: Niemand doet dat. We hebben het over het vertoonde spel en het gebrek aan een stijgende lijn. Zou jij toch kunnen weten, als degene die het iedere wedstrijd niet om aan te zien vindt. ;)
Dat laatste klopt niet helemaal. Ik zie dit seizoen aardige fasen en mooie goals. Tussen al het gestumper door. Tegen Heerenveen, Vitesse en Excelsior was het ronduit verschrikkelijk.

Maar ik vind het dit seizoen leuker dan dat gortdroge spel van eind vorig seizoen. Ik vermaak me wel met AEG, Milik, Kishna bijv. Alleen hebben die jongens nog niet de vastigheid om Ajax als team nu al naar een hoger niveau te tillen.
Zuidema schreef: Eens. Dat laatste lijkt me alleen niet mogelijk, maar ik zal je wel verkeerd begrijpen.
Denk ik niet. Ik vind Frank een van die trainers die meer uit een groep spelers haalt dan de som der individuele delen. Daar zijn er niet zoveel van. Dit seizoen ex Blind en Siem (+ Poulsen). Jongens die precies weten hoe FdB het wilde hebben. En dat ook goed konden omzetten. Vorig seizoen vertrokken Toby en Eriksen, die ook een meerwaarde hadden. Verlies van kwaliteit bij behoud van prestaties. Dat vind ik onwijs knap. :biggthumpup.gif:

Veel zo niet alles draait om FdB. Hij moet het in de rust tegen APOEL vlot trekken. Met wissels de pot tegen Utrecht en Excelsior uit het vuur slepen. Dat probeerde ie tegen ADO ook: toen ging het mis. Ik zie ook wel dat het totaalpakket bij LVG en JC beter verzorgd was, maar zoveel minder dan hen is FdB niet. Hij is m.i. de rest van het Nederlandse trainersgilde mijlenver vooruit. Meer zit er m.i. in deze groep qua spel en prestaties voorlopig niet in.

Ik hoop dat ze bij Ajax zijn inbreng op de juiste waarde schatten. En dat dat TH kritisch naar Ajax-1 kijkt. De huidige selectie is te licht om de titel te pakken en om in de EL een rol van betekenis te spelen. Dus moet je nú op het middenveld en in de defensie wat doen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 22, 2014 2:13 pm

Idd. :biggthumpup.gif:

Al dat gefit op FdB. Ik denk dat we hem giga zullen missen als hij onverhoopt weg mocht gaan. Er komen een aantal leuke talenten aan. Als we nu ook nog eens de scouting/netwerk op orde kunnen krijgen, zodat de talenten worden aangevuld met ervaring, dan gaan we leuke seizoenen tegemoet.

Ik hoop dat ze rondkomen met Sinkgraven: kwaliteit erbij. :biggthumpup.gif: Maar om de psv-geile media ervan langs te geven (ze zijn al kampioen :excited.gif: ), moet Ajax Moisander en Schöne behouden. Daarnaast is een ervaren kwalitatief sterke 6 een must. Anita (huren)zou mooi zijn: weet hoe FdB wil spelen en kan meteen ingepast worden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma dec 22, 2014 2:56 pm

zeux schreef:Hoe lang heeft Anita echt goed gespeeld op die plek? En heeft het niet ook een tijdje geduurd voordat hij zo sterk speelde? Ik vind het nogal een gok om hem terug te halen. Daarbij lijkt het mij slim een wat duurzamere oplossing te vinden voor die plek.
Vind ik ook. De prestaties van Anita worden in retrospectief steeds beter.

Anita en ook Blind speelden met hun kont tegen de verdediging. Serero meer naar voren. Het is ook een kwestie van organisatie. Al is Serero wat mij betreft niet de oplossing.

Ajax zal na de winterstop beter voor de dag komen, schat ik. Dat gebeurt elk jaar. Een jaar geleden om deze tijd gingen we bijna het schip in bij degradatiekandidaat Roda. Het was dat Jaïro het op zijn heupen kreeg.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma dec 22, 2014 3:28 pm

In mijn herinnering ging hij op die plek al vrij snel goed spelen. En ik was redelijks sceptisch over hem omdat hij als back in mijn ogen totaal ongeschikt was.

De grote kracht van Anita was dat hij altijd de oplossing naar voren zocht. Zijn passing is echt een klasse beter dan die van bijvoorbeeld Serero. En er zat een dosis agressie in zijn spel waardoor hij zeker in de eredivisie geen last had van zijn geringe lengte. Overigens is hij zeker voor zijn lengte fysiek nog best sterk. Je zet 'm niet snel op zij.

Maar het zou natuurlijk geen zekerheidje zijn én het is een korte termijnoplossing. Dat klopt.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » ma dec 22, 2014 3:42 pm

Marillion schreef: De grote kracht van Anita was dat hij altijd de oplossing naar voren zocht.
Die jongen was wekelijks goed voor een x-aantal intercepties op het middenveld. Dat is wel lekker gezien de staat van de Ajax-defensie.
Maar het zou natuurlijk geen zekerheidje zijn én het is een korte termijnoplossing. Dat klopt.
Dat laatste vind ik echt totaal onbelangrijk. Ajax wil kampioen worden, neem ik aan. Dus moet op korte termijn een oplossing gevonden worden voor een existerend probleem. Hoe je dat probleem longer term oplost, zie je volgend seizoen dan wel weer.

Plaats reactie