Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Bericht door Zuidema » vr dec 19, 2014 11:35 am

Le T. schreef: Ik ben de laatste om te zeggen dat je altijd scherp, opgeladen en geconcentreerd kunt zijn.
Oh nee, dat hoor je mij ook niet beweren. We blijven mensen, iedereen heeft wel eens een slechte dag, niemand is onfeilbaar. En het blijft een teamsport. Alles hangt met mekaar samen. Het gekloot van de een kan er voor zorgen dat de ander niet goed uit de verf komt. Maar toch blijf ik het wel merkwaardig vinden als zo'n slechte dag bij meer dan driekwart van de ploeg vanaf minuut 1 voorkomt in een wedstrijd. Er waren bijvoorbeeld teveel spelers, bij wie de ballen meters van de poten afsprongen, terwijl de inspeelpass op zich wel oké was. Of dat er met genoeg tijd en ruimte toch zo slordig gepasst werd dat de bal werkelijk helemaal nergens terechtkwam.

Dan is het niet alleen de taktiek van drukzetten door de tegenstander, waar we weer eens geen antwoord op hebben, dan is het niet alleen een kwaliteitskwestie bij de spelers, maar volgens mij heeft de ploeg zich dan ook niet goed opgeladen voor deze wedstrijd. Ze hebben de kop er dan vrijwel allemaal niet bij, zijn niet geconcentreerd, lopen maar wat te dromen. Het is ook maar een door-de-weeks bekertjewedstrijdje, de CL is natuurlijk veel interessanter, de vakantie lonkt, we doen dit wel effe in de 3e versnelling. Ik heb het idee dat vrijwel de hele groep dan in zo'n sfeertje naar die wedstrijd toeleeft. Maar goed, mentaliteit is natuurlijk ook een kwaliteitskwestie. Ook daarin moeten al die jonge gasten een stuk rijpheid ontwikkelen. Dan hebben ze gisteravond een zeer leerzame confrontatie mogen ondergaan.

Wat me veel meer zorgen baart is dat het aantal tegenstanders groeit dat doorkrijgt hoe je dit Ajax moet aanpakken. En dat Ajax daarin maar geen stappen lijkt te maken om daar toch iets van een antwoord op te vinden. Dat zal zeker ook een kwaliteitskwestie zijn. Vooral met onze huidige verdedigers schiet je dan bitter weinig op, kan je van achteruit onder de druk uitvoetballen eigenlijk wel schudden. Maar verder wreekt zich hier ook weer de matige samenwerking tussen alle linies als je met zo'n speltype wordt geconfronteerd. En ik zie geen flard dat we daar wat ontwikkeling in doormaken. Eigenlijk al enkele jaren niet.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr dec 19, 2014 11:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr dec 19, 2014 11:35 am

wimpey schreef: Ik sluit niet uit dat Riedewald een betere 6 wordt dan Vejinovic.
Ja dat kun je voor iedere speler zeggen. Straks is Riedewald op een aanvaardbaar niveau en is (bijvoorbeeld) Klaasen verkocht en heb je daar weer een jong talent rondlopen. Ajax blijft op dit niveau doormodderen, terwijl er geld zat is om de selectie écht te versterken.
Whitey on the moon.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 11:42 am

wimpey schreef:
Le T. schreef:Mijn maatstaf is dat clubs met een 20, 10 of 5 keer kleinere begroting dan Ajax met angst en beven voor een grote uitslag naar de Arena zouden moeten komen. Dan mag het best een keer misgaan, het klasseverschil moet er zijn. Als dat verschil er ten opzichte van die clubs niet eens is, dan kan Vitesse je inderdaad wegspelen en hoeven we het over Red Bull Salzburg en PSG niet eens te hebben.
Wanneer ik dit verhaal projecteer op bijv. Man U, waar de keeper steeds het verschil maakt...

'Angstgegners' zijn van alle tijden. Het is ook niet van vandaag of gisteren dat Ajax zich niet onder druk weet uit te spelen. Kwestie van kwaliteit.

Kwaliteit heeft niet zoveel met geld te maken: Ajax - Vitesse 0-4, MK Dons - Man U 4-0. Ajax zet vol in op talentontwikkeling. Ik sluit niet uit dat Riedewald een betere 6 wordt dan Vejinovic. Momenteel is dat duidelijk niet het geval. Dat neemt Ajax op de koop toe. Wellicht wat te vaak.
Het stadium van ontwikkeling en waar het heen gaat is onderdeel van mijn maatstaf. De Boer en de schuurpapieren revolutie gaan hun 4e jaar in, en ipv meer klasse zien we steeds minder klasseverschil met de kleintjes en kleineren.

De opbrengst van de jeugdopleiding fluctueert vanzelfsprekend, maar we zitten nu juist met een piekje. Daar moet je van profiteren, maar het gebrek aan kwaliteit wat op de miskoop toe genomen wordt zorgt eerder voor achteruitgang in klasse dan in vooruitgang.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Wouter

Bericht door Wouter » vr dec 19, 2014 11:48 am

Ajax verkoopt elk jaar weer de beste spelers en probeert dat op te vangen met eigen jeugd. Op zich is dat streven wel lovenswaardig. Alleen denk ik dat ze afgelopen zomer net iets te veel aan kwaliteit hebben ingeboet. Met name de VM-positie blijkt toch cruciaal. Ajax is op het middenveld zwakker geworden terwijl PSV met Guardado een ervaren tig-multinational binnen heeft weten te hengelen.

Alexander

Bericht door Alexander » vr dec 19, 2014 11:58 am

Peter schreef:Zelden zo'n kneuzenavond gehad in de Arena.

Gelukkig bleef Vak410 lekker hossen. Word je ook wel eens moe van, hoor.
Inderdaad, irriteerde me ik ook mateloos aan. Als Ajax zo gênant wordt weggespeeld is het totaal ongeplaatst om zo door te blijven springen.

Zelden Ajax zo door de ondergrens zien zakken. Op Serero en misschien Riedewald na speelde iedereen een 3 of een 4. Veltman was slecht, Denswil was dramatisch, maar wat Viergever gisteren heeft laten zien sloeg alles hoor. Die jongen kan echt he-le-maal niks. Verdedigend lachwekkend en aanvallend zo mogelijk nog zwakker. Verkeerde balaannames, slechte passes, verkeerd getimede tackles. We hebben het allemaal voorbij zien komen. Die jongen is compleet ongeschikt voor het Ajax niveau. Er loopt volgens mij ook niks rond bij het tweede of in de A1, dus laten we zondag maar gewoon Riedewald opstellen op die plek.

Als gisteren ook 1 ding duidelijk is geworden, is dat Ajax het niet in hun hoofd moet halen om Moisander en Schone te verkopen deze winter. Die 2 heb je echt heel erg nodig wil je nog mee gaan spelen voor het kampioenschap, hoor.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 12:00 pm

Le T. schreef: Het stadium van ontwikkeling en waar het heen gaat is onderdeel van mijn maatstaf. De Boer en de schuurpapieren revolutie gaan hun 4e jaar in, en ipv meer klasse zien we steeds minder klasseverschil met de kleintjes en kleineren.
Die ontwikkeling van spelers individueel is er wel. Voorbeelden te over. Investeren in jeugdige spelers loont. Dat heeft de casus Daley Blind wel aangetoond. FdB bleef in hem geloven, daar waar Jol hem liet verrotten in de reserves.
De opbrengst van de jeugdopleiding fluctueert vanzelfsprekend, maar we zitten nu juist met een piekje.
Dat vanzelfsprekend mag je me uitleggen. FdB heeft het jarenlang moeten doen met de categorie Lukoki. Dat was de maatstaf voor talent in het verleden. Dat latje ligt nu significant hoger.
Daar moet je van profiteren, maar het gebrek aan kwaliteit wat op de miskoop toe genomen wordt zorgt eerder voor achteruitgang in klasse dan in vooruitgang.
Dat ben ik dan helemaal met je eens. Zie ook wat Wouter schrijft. Ajax doet het uitstekend op het gebied van jeugd. En erg slecht op het gebied van aankopen, op een enkele uitzondering na.

zeux

Bericht door zeux » vr dec 19, 2014 12:01 pm

Dit weekend winnen en het is weer hosanna. Dan was deze wedstrijd een incidentje in een toernooi dat toch al als inferieur en overtollige ballast wordt gezien.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » vr dec 19, 2014 12:11 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Het stadium van ontwikkeling en waar het heen gaat is onderdeel van mijn maatstaf. De Boer en de schuurpapieren revolutie gaan hun 4e jaar in, en ipv meer klasse zien we steeds minder klasseverschil met de kleintjes en kleineren.
Die ontwikkeling van spelers individueel is er wel. Voorbeelden te over. Investeren in jeugdige spelers loont. Dat heeft de casus Daley Blind wel aangetoond. FdB bleef in hem geloven, daar waar Jol hem liet verrotten in de reserves.
De opbrengst van de jeugdopleiding fluctueert vanzelfsprekend, maar we zitten nu juist met een piekje.
Dat vanzelfsprekend mag je me uitleggen. FdB heeft het jarenlang moeten doen met de categorie Lukoki. Dat was de maatstaf voor talent in het verleden. Dat latje ligt nu significant hoger.
Wel mooi. In je laatste quote schets je een barre woestijn waar Frank mee moest werken kwa talent en in je eerste quote stel je dat Frank parels uit die vijver kon vissen. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 12:12 pm

Zuidema schreef: Wat me veel meer zorgen baart is dat het aantal tegenstanders groeit dat doorkrijgt hoe je dit Ajax moet aanpakken. En dat Ajax daarin maar geen stappen lijkt te maken om daar toch iets van een antwoord op te vinden. Dat zal zeker ook een kwaliteitskwestie zijn. Vooral met onze huidige verdedigers schiet je dan bitter weinig op, kan je van achteruit onder de druk uitvoetballen eigenlijk wel schudden.
Je mist gewoon een verbindingsspeler die je onder druk kunt inspelen en die dan een oplossing paraat heeft. Naam al een paar keer genoemd, maar Vejinovic liet effe zien hoe je dat doet. Die speel je in en die verplaatst dan de bal over 20 meter zuiver naar een vleugel. Zonder extra aanname ondanks een druk zettende tegenstander. Serero doet dat over 5 meter of draait weg. Vaak de drukte in. Riedewald zakte veel te veel in, die werd 5e verdediger.

Die VM-positie is key. En die is bij Ajax onvoldoende bezet. Dat probleem lost Ajax intern ook niet effe op. Maar aangezien we geen aankopen in de winterstop kunnen verwachten, wint Ajax dit seizoen niets. 2e plek is het maximaal haalbare. EL zal ook snel voorbij zijn. Dat moet men binnen de club toch ook kunnen zien. :666.gif:

Komt nog bij: tegenstander die druk zet, dan is een middel de lange bal 'over die druk heen'. Maar onze CVs hebben ook geen goede lange bal. Denswil gaat op sukkeldraf richting z'n linksback lopen. Alibispeler is dat. Veltman heeft met de bal aan de voet wél lef. Maar ook geen goede lange bal. Dus gaat het in de 1e opbouwfase of bij de VM al mis. Met een beetje geluk krijgen de 'halven' wat afval. Maar je aanval bereik je never nooit.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 12:16 pm

zeux schreef: Wel mooi. In je laatste quote schets je een barre woestijn waar Frank mee moest werken kwa talent en in je eerste quote stel je dat Frank parels uit die vijver kon vissen. :-)
Nee, dat suggereer ik niet. Dat maak jij ervan. Ik stel vast dat talentontplooiing een kwestie van tijd, vertrouwen, inzicht en geduld is. En bovenal een beleidskwestie. Je kunt Atouba halen of op de ontwikkeling van jong talent inzetten.

Dat is ook mijn verwijt richting TH. Ze halen nog altijd rommel extern. Zet dan nog meer vol in op jeugd.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 12:18 pm

wimpey schreef:
Een speler verhuren aan Groningen is ook investeren. Vrij jonge spelers met veel talent halen is ook investeren in jeugd. VdHoorn, Sana en Duarte laten wegrotten op de tribune terwijl Moisander en Viergever spelen is dat niet (waarmee ik geenszins wil beweren dat die tribunezitters moeten spelen). Spelers halen voor de zwakke plekken die de jeugdopleiding laat ís investeren in jeugdige spelers, want die kunnen zich in een sterker team beter ontwikkelen.
De opleiding produceert geen klasse, de opleiding kan van talent een potentiele klassespeler maken, die zich daartoe dan in het eerste kan ontwikkelen. Talent moet je vinden, daar zit altijd een toevalsfactor in en daarmee is het een gegeven dat de opbrengst van de jeugdopleiding van jaar tot jaar fluctueert. Als je beter wordt in het vinden van talent en in het opleiden zal het tussen hogere niveaus fluctueren, maar nog steeds fluctueren.
Daar moet je van profiteren, maar het gebrek aan kwaliteit wat op de miskoop toe genomen wordt zorgt eerder voor achteruitgang in klasse dan in vooruitgang.
Dat ben ik dan helemaal met je eens. Zie ook wat Wouter schrijft. Ajax doet het uitstekend op het gebied van jeugd. En erg slecht op het gebied van aankopen, op een enkele uitzondering na.
Wat ik een beetje mis is het gevoel van urgentie, de wil om zo hoog mogelijk te reiken. Als eigen jeugd het goet doet dan lijkt dat vooral een argument om niet aan te kopen, als miskopen wegkwijnen dan lijkt dat een argument om vooral niet te kopen of nog minder uit te geven aan een aankoop. Ik zou zeggen dat wanneer de eigen jeugd het goed doet dat je dat dan als kans ziet om met gerichte aankopen eindelijk weer eens een elftal neer te zetten dat afstand neemt van de kleintjes, middenmoters en subtoppers, en in Europa kan stunten.

Mano

Bericht door Mano » vr dec 19, 2014 12:19 pm

het oude Ajax kon op 75% een wedstrijd domineren en winnend afsluiten, dit Ajax absoluut niet.
pure kwaliteit verschil...

Dit team is (door iedereen erkent) gewoon niet goed genoeg!!
als iedereen 100% geeft, kan men binnen de eredivisie het verschil maken.

Wanneer Ajax voor staat en de tegenstander gas terugneemt, kan dit Ajax dat ook. (gas terugnemen)
Maar alle wedstrijden moeten ze 100% inzet hebben anders wordt het spannend/niks.

Dat is het wezenlijke kwaliteitsverschil tussen nu en aantal jaar terug
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr dec 19, 2014 12:22 pm

Ik denk niet dat het TH met Viergever, Van den Hoorn en Duarte dacht rommel binnen te halen.

Begrijp ik nu goed dat Veldman wordt afgeschreven als mogelijke sterkhouder voor Ajax? En Denswil, Viergever en Van den Hoorn ook? Dan wordt het nog gezellig na de winterstop. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 12:26 pm

Le T. schreef: Een speler verhuren aan Groningen is ook investeren.
Die speler daarna weer in Jong Ajax dumpen is talent verkloten. Blind jr. mag FdB op z'n blote knieën danken voor waar ie nu is. Dat was hem i.s.m. Jol namelijk zeker niet gelukt.
De opleiding produceert geen klasse, de opleiding kan van talent een potentiele klassespeler maken, die zich daartoe dan in het eerste kan ontwikkelen. Talent moet je vinden, daar zit altijd een toevalsfactor in en daarmee is het een gegeven dat de opbrengst van de jeugdopleiding van jaar tot jaar fluctueert. Als je beter wordt in het vinden van talent en in het opleiden zal het tussen hogere niveaus fluctueren, maar nog steeds fluctueren.
Qua talent in de opleiding ziet het er nu beduidend beter uit dan enkele jaren geleden. Dat heeft die schuurpapieren revolutie wel mooi voor elkaar gekregen.
Wat ik een beetje mis is het gevoel van urgentie, de wil om zo hoog mogelijk te reiken.
Dat mis ik ook. Ajax moet ook dit seizoen coute que coute kampioen willen worden.
Als eigen jeugd het goet doet dan lijkt dat vooral een argument om niet aan te kopen, als miskopen wegkwijnen dan lijkt dat een argument om vooral niet te kopen of nog minder uit te geven aan een aankoop.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Duarte, vd Hoorn koop je gewoon niet. Dat niveau pluk je uit je opleiding.
Ik zou zeggen dat wanneer de eigen jeugd het goed doet dat je dat dan als kans ziet om met gerichte aankopen eindelijk weer eens een elftal neer te zetten dat afstand neemt van de kleintjes, middenmoters en subtoppers, en in Europa kan stunten.
Dat zie ik ook zo. Die gerichte aankopen hoeven ook geen miljoenen te kosten. Jongens als Mertens, Chadli, Strootman waren voor een habbekrats op te halen.

zeux

Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Bericht door zeux » vr dec 19, 2014 12:28 pm

Le T. schreef: Wat ik een beetje mis is het gevoel van urgentie, de wil om zo hoog mogelijk te reiken. Als eigen jeugd het goet doet dan lijkt dat vooral een argument om niet aan te kopen, als miskopen wegkwijnen dan lijkt dat een argument om vooral niet te kopen of nog minder uit te geven aan een aankoop. Ik zou zeggen dat wanneer de eigen jeugd het goed doet dat je dat dan als kans ziet om met gerichte aankopen eindelijk weer eens een elftal neer te zetten dat afstand neemt van de kleintjes, middenmoters en subtoppers, en in Europa kan stunten.
Zit de jeugd ook niet teveel in een comfortzone? Ze weet dat het beleid bij Ajax 'jeugd, jeugd, jeugd' is. Ze weet ook dat plekken in het elftal aankoopvrij worden gehouden voor 'hun' aanstormende talent. Ajax heeft zo vol ingezet op dat beleid dat er geen weg meer terug is. Het zijn op handen gedragen prinsjes. Dat noopt niet tot wézenlijk vechten voor een plek.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 12:48 pm

zeux schreef:
Le T. schreef: Wat ik een beetje mis is het gevoel van urgentie, de wil om zo hoog mogelijk te reiken. Als eigen jeugd het goet doet dan lijkt dat vooral een argument om niet aan te kopen, als miskopen wegkwijnen dan lijkt dat een argument om vooral niet te kopen of nog minder uit te geven aan een aankoop. Ik zou zeggen dat wanneer de eigen jeugd het goed doet dat je dat dan als kans ziet om met gerichte aankopen eindelijk weer eens een elftal neer te zetten dat afstand neemt van de kleintjes, middenmoters en subtoppers, en in Europa kan stunten.
Zit de jeugd ook niet teveel in een comfortzone? Ze weet dat het beleid bij Ajax 'jeugd, jeugd, jeugd' is. Ze weet ook dat plekken in het elftal aankoopvrij worden gehouden voor 'hun' aanstormende talent. Ajax heeft zo vol ingezet op dat beleid dat er geen weg meer terug is. Het zijn op handen gedragen prinsjes. Dat noopt niet tot wézenlijk vechten voor een plek.
Dat lijkt me ook ja, de lat moet door het beleid vaak omlaag. Zo'n Veltman moet een ondergrens halen of banken, daar leert die van de ondergrens te halen. Eriksen was volgens mij ook verder geweest wanneer hij niet was weggekomen met hele slechte reeksen.
wimpey schreef:
Le T. schreef: Een speler verhuren aan Groningen is ook investeren.
Die speler daarna weer in Jong Ajax dumpen is talent verkloten. Blind jr. mag FdB op z'n blote knieën danken voor waar ie nu is. Dat was hem i.s.m. Jol namelijk zeker niet gelukt.
De lat hoog leggen betekent ook dat spelers op de bank of tribune komen te zitten.
Qua talent in de opleiding ziet het er nu beduidend beter uit dan enkele jaren geleden. Dat heeft die schuurpapieren revolutie wel mooi voor elkaar gekregen.
Of het is gewoon een fluctuatie. Het ging ook doorgaans fout bij het belangrijkste deel van hun ontwikkeling: de eerste jaren in het eerste. Wat dat betreft verdient FdB wel credits hoewel hij ook daarin fouten maakt.
Wat ik een beetje mis is het gevoel van urgentie, de wil om zo hoog mogelijk te reiken.
Dat mis ik ook. Ajax moet ook dit seizoen coute que coute kampioen willen worden.
Dat is dan het enige wat nog wel een beetje klopt. Een seizoen spelen kunnen ze goed, en in combinatie met concurrentie die het laat afweten rijgen ze kampioenschappen aaneen. Maar na elke vernedering of afstraffing heet het een off day, ging het mis op details, hadden ze gedomineerd maar die drieenhalve kans niet afgemaakt etc. Het gaat juist mis op de hoofdlijn, en de details redden onder omstandigheden het kampioenschap. Ik mis het zoveel mogelijk zo snel mogelijk willen. Daar hoort de beker en Europees succes ook bij, en dat is qua niveau heel ver weg zo blijkt elk jaar weer.
Als eigen jeugd het goet doet dan lijkt dat vooral een argument om niet aan te kopen, als miskopen wegkwijnen dan lijkt dat een argument om vooral niet te kopen of nog minder uit te geven aan een aankoop.
Met dat laatste ben ik het niet eens. Duarte, vd Hoorn koop je gewoon niet. Dat niveau pluk je uit je opleiding.
Daarom durven ze niet meer aankopen te doen, want ze kunnen het kaf niet van het koren onderscheiden. Dan moet je heel snel de organisatie uitbreiden met mensen die dat wel kunnen.
Ik zou zeggen dat wanneer de eigen jeugd het goed doet dat je dat dan als kans ziet om met gerichte aankopen eindelijk weer eens een elftal neer te zetten dat afstand neemt van de kleintjes, middenmoters en subtoppers, en in Europa kan stunten.
Dat zie ik ook zo. Die gerichte aankopen hoeven ook geen miljoenen te kosten. Jongens als Mertens, Chadli, Strootman waren voor een habbekrats op te halen.
Daar moet je het oog in hebben, en als je dat zelf niet hebt moet je dat oog gaan halen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr dec 19, 2014 12:56 pm

De selectie is gewoon in disbalans m.b.t. ervaring. Waarom functioneerde het middenveld gisteren niet, heeft volgens mij o.a. te maken met het niet spelen van Schone. Die is gewoon de 4e man op het middenveld en heeft ervaring. Hetzelfde geldt voor het wegvallen achterin met Moisander. Moisander speelt een matig seizoen (vorig jaar was hij overal de beste speler), maar is nog minimaal een klasse beter dan Denswil.

Ajax heeft aan het begin van het seizoen proberen te anticiperen met Zimling, maar die heeft gewoonweg de ervaring niet. Als het allemaal loopt, hebben we genoeg talent, maar als het even tegenzit of we weten niet om te gaan met de tactiek van de tegenstander, is het allemaal erg broos. We zullen nog wel vaker dit soort wedstrijden krijgen dit seizoen. Ik zou Moisander houden t/m einde seizoen en als het even kan een goede ervaren 6 aantrekken.

Willen we kans maken op het kampioenschap, dan ligt daar de sleutel tot succes: Moisander, Schone onder geen beding laten gaan en investeren (huren mij part) van een goede ervaren 6. Riedewald gaat er wel komen, maar laat hem maar zijn invalbeurten hebben op linksback en 6. In Denswil heb ik geen vertrouwen. In Veltman had ik wel vertrouwen, maar die laat dit seizoen geen progressie zien.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mano

Bericht door Mano » vr dec 19, 2014 12:57 pm

zeux schreef:
Zit wat in!
denk niet dat dat nu al speelt maar voor de aankomende generaties wel
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr dec 19, 2014 1:40 pm

wimpey schreef: Je mist gewoon een verbindingsspeler die je onder druk kunt inspelen en die dan een oplossing paraat heeft.
Dat zou zeker een stap in de goede richting zijn. Of Vejinovic dan de oplossing is? Ik twijfel. Inderdaad verdeelde hij het spel gisteravond heel soepel en behoorlijk vlot. Diep, lang, kort, breed. Met overzicht en precisie. Netjes. De pseudodruk van Ajax op hem vond ik alleen niet echt een graadmeter. En ik vond hem ook weinig dynamisch en niet echt geweldig in de controle. Ik heb bij hem ook het gevoel dat hij bij een subtopper als Vitesse goed zijn partij kan meeblazen, maar dat hij bij een club als Ajax, waar alles perfect moet en elke fout genadeloos uitvergroot wordt, toch een moeilijke tijd tegemoet zal gaan. Velen van zijn kaliber zijn hem reeds voorgegaan. Maar misschien dat Wouter over dat alles bij Vejinovic meer kan zeggen.

Aan de andere kant: we zitten dan weer met slechts 1 direct afspeelpunt van achteruit te werken. De halven staan vaak net wat te ver weg, de opgeschoven backs in een fuik. Erg statisch, voorspelbaar en te gemakkelijk te pareren. Wil Ajax stappen maken, dan zal het middenveld enz veel meer moeten roteren of zelfs meer organisch moeten worden. Wie waar staat maakt dan niet echt uit, zolangs de ruimtes maar gecreeerd worden en die ruimtes bespeeld worden met voortdurend wisselende driehoekjes. Inderdaad, stiel Barcelona in zijn goeie tijd, Bayern de laatste jaren. Dat level is natuurlijk veel te hoog gegrepen voor dit Ajax en deze kwaliteit spelers, maar wat mij betreft is die stiel wel het nastreven waard om ons veldspel bij druk of een muur eens wat beter op de rails te krijgen. Vooral als je nationaal echt superieur wilt worden en internationaal eens wat verder wilt komen dan alleen een rondje EL na de winter.

Vwb de lange bal: dat blijft zeker een goed middel bij druk als je daar de spelers voor hebt. Moisander kan het op een goeie dag, anderen inderdaad niet of amper. Voorin hadden we bovendien een tijdlang spelers rondlopen aan wie een lange bal te vaak niet besteed was, ook als die bal goed en controleerbaar gegeven werd. Omdat ze niet balvast genoeg waren of niet de snelheid en diepgang daarvoor hadden. Met Milik en AEG zou dat toch beter moeten kunnen worden. Vooralsnog blijft het echter nog flink behelpen. Het vereiste positiespel beheersen we dus niet afdoende, de lange bal idem. En we hebben de juiste spelers vaak niet daarvoor. Zo blijven we dus zeer, zeer kwetsbaar voor drukzettende tegenstanders.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr dec 19, 2014 2:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 19, 2014 1:54 pm

Ik vond Klaassen in de opbouw dramatisch. Stond steeds zo diep dat hij of niet aanspeelbaar was of makkelijk gedekt kon worden door een CV van Vitesse. Aan de bal was hij ook een drama.

Ik vind Frank de Boer overigens ook een tactische kneus. Kijkt ernaar en doet werkelijk helemaal niks :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » vr dec 19, 2014 2:03 pm

Interessant punt van Orange14 in de Engelse sectie: Frank heeft nogal wat cruciale knockout-wedstrijden verloren.

Wat hij met de kampioenschappen heeft gedaan - langzaam, maar gestaag - is knap, maar een echte cupfighter kun je hem niet noemen.

Arthur

Bericht door Arthur » vr dec 19, 2014 2:23 pm

De belangrijkste op 15 mei tegen Twente heeft hij in ieder geval gewonnen.

Ik vraag me overigens af wat zo'n stelling zegt. Als je een toernooi niet wint, wat alle ploegen op 1 na doen, dan heb je dus automatisch een cruciale knock out wedstrijd verloren. Wedstrijden die wel zijn gewonnen voelen, op de finale na, automatisch als minder cruciaal.

De Boer is natuurlijk geen trainer van het niveau Van Gaal, maar ik geloof niet dat hij de beperkende factor is bij onze club.

zeux

Bericht door zeux » vr dec 19, 2014 2:35 pm

Dit schreef Orange14 aan de andere kant van de taallijn:
Orange14 schreef:Well I see where FdB is saying that yesterday's performance was a total "off day" on the part of the players. I'm pretty tired of this lame excuse and FdB's refusal to acknowledge that he did not get his team ready to play from both a tactical and motivational perspective. I admire the fact that he has brought four straight league titles to the club but his poor results in all knock out competitions CL, EL, & Beker cup (don't count the Cruyff match at the beginning of the season as that's really unimportant) reflects badly on him.

I don't think that he really has a tactical clue about how his team should play. We've seen only a single approach, "build from the back" and if that doesn't work, do it some more. There is no awareness about how to increase space in the midfield and the contrast between Vitesse and Ajax last night was stark. the only time the club gets into any type of free wheeling offense is when they have a two goal lead the opponents are stretched or when the opponent has a man sent off. this club really cannot win close matches at all and when they give up a quick 2 goals there is no way the get back into the match.

If a manager cannot accept his own limitation and try to change or even worse blames the players it's time to leave. Personally I don't think FdB is capable of managing a bigger club but maybe that's a minority view. He's under contract until 2018 and maybe the Board will accept this year as an outlier and look eagerly to the arrival of Nouri, van Beek and the other youth players that are percolating up the ranks. I worry about their ultimate development if they are forced into this current Ajax tactical set up.

It's time to go Frank.
Of Frank meteen moet gaan is weer een heel ander punt, maar dat Frank in 'knock out competitions' geen heel sterke track record heeft, klopt toch wel?

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 19, 2014 2:40 pm

Frank kan zich niet aanpassen of kan niks veranderen tijdens een wedstrijd. Het duurde tegen Apoel tot de rust om mst 3 verdedigers te spelen. Bij mijn team gaat zoiets sneller hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » vr dec 19, 2014 3:11 pm

*Open deur modus*. Dit Ajax zou zoveel baat hebben bij zelfs maar 1 echte killer centraal achterin. Een type Alex. Van der Hoorn is dat helaas niet geworden, hoewel ik bijna vind dat hij een echte kans moet krijgen als basisspeler.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie