Ajax - ADO Den Haag 13-04-2014
Moderator: mods
-
- AT Toto winner 15/16
Re: Ajax - ADO Den Haag 13-04-2014
En nu wordt je voor 5300 man kampioen in Almelo. Heb je dan wat.. 

Dan heb je de 4e titel op rij!
-
- AT Toto winner 15/16
Hmm ik geloof dat ik deze wedstrijd gewoon zou laten lopen zodat je de laatste wedstrijd in een kolkende Arena kampioen kan worden.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Eén van de betere potjes van Ajax de laatste tijd. Goed positiespel, maar dan mis je toch wel weer veel kansen. En het zijn weer de usual suspects die niet mee kunnen, want Sigi en Bojan missen ieder inzicht en/of gevoel. Daar moet dus ook echt wat gebeuren.
Boilesen vond ik overigens weer goed spelen op linksback.
Boilesen vond ik overigens weer goed spelen op linksback.

Achterin is het wel te slordig. Twee doelpunten weggeven tegen ADO mag niet gebeuren. Ik heb het gevoel dat concentratie daarbij vandaag absoluut een rol speelde.
In ieder geval mooi dat we geen fout hebben gemaakt. Dan had er nog wat spanning opgezeten. Nu stellen we het feestje nog even uit. Dat is met het oog op de bekerfinale niet eens zo slecht.
In ieder geval mooi dat we geen fout hebben gemaakt. Dan had er nog wat spanning opgezeten. Nu stellen we het feestje nog even uit. Dat is met het oog op de bekerfinale niet eens zo slecht.
Nil volentibus arduum
Sowieso vond ik het frequente doorkomen van de backs vanmiddag heel behoorlijk. Ook van Ligeon. Creeer je over de vleugel toch veel meer dreiging, ondersteun je de 'vleugelspeler' ook veel meer. Hopelijk heeft Rhijn daarin goed opgelet. Zijn loopacties tegen Twente waren natuurlijk prima, maar hij kan daarin nog veel dwingender worden.Peter schreef: Boilesen vond ik overigens weer goed spelen op linksback.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

Leuk voor Blind en Van Rhijn dat ze de kampioenswedstrijd kunnen spelen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Ajaciedjuh
Verdienen ze ook. Moisander kan ook weer spelen en ik hoorde zojuist dat mogelijkerwijs Siem er ook weer bij kan zijn tegen Zwolle. Leuk voor hem.Zeux schreef:Leuk voor Blind en Van Rhijn dat ze de kampioenswedstrijd kunnen spelen.

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Mwah, dat vind ik wel wat overdreven. Die jongen wisselt eigenlijk al een hele seizoenhelft goede met slechte acties af in een wedstrijd. De ene keer verbaas ik me erover dat ie iets moeilijks zo goed uitvoert, de andere keer ben ik weer verbijsterd dat ie iets gemakkelijks zo ongelooflijk weet te verprutsen.Rishi schreef: Klaassen is een groot talent maar speelde de laatste weken als een natte krant.
En dan ook nog een boerenknol met kromme poten. Het zal helaas behelpen blijven. Toch vind ik hem de laatste tijd voor zijn doen best wel redelijk meedoen. Niet zo'n extreme dissonant als een tijdje terug. Zag hem vanmiddag zelfs een mannetje uitspelen en een pass over de hele geven, die ook nog aankwam. Of was dat beide keren per ongeluk? Dat 'goede spel' moet echt stoppen, strakkies gaat FdB hem nog een contractverlenging aanbieden. Zaten er trouwens al scouts van Celtic voor hem op de tribune?Yopi schreef: Jammer dat we het moeten doen met die IJslandse boerenknol in de spits.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo apr 13, 2014 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Van Rhijn kiest zijn momenten. Dat zie ik veel liever dan Ligeon die zonder na te denken naar voren dendert en dan begint te kappen. Resultaat: ruimte dichtgelopen en ieder tempo uit de aanval.Zuidema schreef:Sowieso vond ik het frequente doorkomen van de backs vanmiddag heel behoorlijk. Ook van Ligeon. Creeer je over de vleugel toch veel meer dreiging, ondersteun je de 'vleugelspeler' ook veel meer. Hopelijk heeft Rhijn daarin goed opgelet. Zijn loopacties tegen Twente waren natuurlijk prima, maar hij kan daarin nog veel dwingender worden.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Kan Siem weer traditioneel de goals maken waarmee we de prijzen winnen.Ajaciedjuh schreef:Verdienen ze ook. Moisander kan ook weer spelen en ik hoorde zojuist dat mogelijkerwijs Siem er ook weer bij kan zijn tegen Zwolle. Leuk voor hem.Zeux schreef:Leuk voor Blind en Van Rhijn dat ze de kampioenswedstrijd kunnen spelen.
Van Rhijn koos inderdaad zijn momenten tot voor kort. Hooguit 4x per wedstrijd dat ie opkwam, schat ik. Het leek soms wel alsof ie niet over de middellijn mocht komen. Waardoor het geregeld zo vast als een huis stond op de vleugel. Stonden Rhijn en Schöne mekaar op een afstandje wat aan te gapen. Stalemate. De laatste wedstrijden verbetert dat gelukkig fors met hem, heeft ie kennelijk de bezieling weer teruggevonden.Bert schreef: Van Rhijn kiest zijn momenten. Dat zie ik veel liever dan Ligeon die zonder na te denken naar voren dendert en dan begint te kappen. Resultaat: ruimte dichtgelopen en ieder tempo uit de aanval.
Ligeon is inderdaad een kip zonder kop, maar er was met zijn frequente opkomen met een wat naar binnentrekkende Schöne eindelijk eens meer dynamiek op de vleugel aan die kant. Ado werd zo ook gedwongen keuzes te maken, waardoor er juist weer ergens ruimte kon ontstaan. Zaak is dan wel natuurlijk dat de organisatie achter die twee goed staat als ze zover doorgeschoven zijn op de vleugel. Maar kennelijk was dat tegen Ado niet een erg groot probleem.

-
Ik zat in het stadion!wimpey schreef:Lekker wat anders gaan doen, joh! Je laat je zondag toch niet verpesten!GangstaRiB schreef:Gaaaaap
Veldbezetting beroerd.
Pas dan zie je pas hoe traag en omslachtig Ajax opereert.
Met dit team kan Frank de Boer vinden dat ie op niveau 5 zit, of wat mij betreft, niveau 8. Dit wordt nooit wat. Het was trechtervoetbal van jewelste. Dit vloekt met alles dat Ajax nastreeft. Geen buitenspelers, geen spelers met iets extra's en de eerste gedachte bij veel spelers is 'terug naar de keeper'.... ik vind het allemaal maar matig hoor.
Vond Serero de beste, die kan tenminste in één tijd spelen. De rest heeft minimaal 3 of 4 balcontacten nodig.
Whitey on the moon.
GangstaRiB schreef:Ik zat in het stadion!wimpey schreef:Lekker wat anders gaan doen, joh! Je laat je zondag toch niet verpesten!GangstaRiB schreef:Gaaaaap
Veldbezetting beroerd.

Briljant is anders, geen niveau top 10 van Europa. Maar de ploeg is in NL moeilijk te kloppen hetgeen ook wat waard is. Heb vandaag toch ook wel een paar heel mooie acties gezien. Hopelijk komt er nog weer eens een super-ajax dat de CL wint en die de huidige groep op houten klazen doet lijken. Als er nou es een paar grote talenten doorbreken en het bestuur dan op dat moment het opgepotte geld aanbreekt...
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
???Bert schreef:Van Rhijn kiest zijn momenten. Dat zie ik veel liever dan Ligeon die zonder na te denken naar voren dendert en dan begint te kappen. Resultaat: ruimte dichtgelopen en ieder tempo uit de aanval.Zuidema schreef:Sowieso vond ik het frequente doorkomen van de backs vanmiddag heel behoorlijk. Ook van Ligeon. Creeer je over de vleugel toch veel meer dreiging, ondersteun je de 'vleugelspeler' ook veel meer. Hopelijk heeft Rhijn daarin goed opgelet. Zijn loopacties tegen Twente waren natuurlijk prima, maar hij kan daarin nog veel dwingender worden.
Ligeon speelde prima, was dreigend en heeft (vandaag) meer snelheid en een betere individuele actie (getoond) dan Van Rhijn (doorgaans doet) als het om de aanvallende intenties gaat.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Dubbel verwoordt het al vrij aardig, ik wil er nog even aan toevoegen dat je totaal geen representatief beeld krijgt wanneer je 1 van de 34 Eredivisie wedstrijden in het stadion bekijkt.GangstaRiB schreef:Ik zat in het stadion!joey schreef:Lekker wat anders gaan doen, joh! Je laat je zondag toch niet verpesten!
Pas dan zie je pas hoe traag en omslachtig Ajax opereert.
Met dit team kan Frank de Boer vinden dat ie op niveau 5 zit, of wat mij betreft, niveau 8. Dit wordt nooit wat. Het was trechtervoetbal van jewelste. Dit vloekt met alles dat Ajax nastreeft.
Voor degenen die graag hun vooroordeel over het saaie spel van Ajax bevestigd willen zien is dit een fijne pot, maar representatief was het totaal niet. Iemand die voor de winterstop Ajax-PEC Zwolle (2-1 winst) heeft gezien, zag dat het toen ook vrij stroef ging, maar wel met écht Ajax spel. Typische buitenspelers hebben wij, met onder meer Kishna, ook gewoon wel.
Uiteindelijk is de hele Eredivisie doodsbang voor Ajax, zelfs wanneer we kut spelen. Wanneer je ook elke uitwedstrijd aanwezig bent en op de lange zijde tussen het thuispubliek zit, zie, voel en hoor je het ontzag voor Ajax. Neem een NAC uit, de slechtste competitiewedstrijd van het seizoen, maar als een kind zo blij waren ze in Breda dat ze een punt tegen Ajax wisten te winnen. De Eredivisie zit nu niet in zijn beste fase, Ajax ook niet, maar nimmer waren de Feyenoord's, PSV's en Twente's zo bang voor ons als in de huidige jaargang. In 1971 waren we de allerbeste van de hele wereld, maar Feyenoord en andere teams in de competitie durfden ons snoeihard aan te pakken, ze klapten er vol op. De huidige diepgewortelde angst vind ik wat onnodig, maar die komt zeker niet vanuit het niets.
-
Klopt, krijg je niet van één wedstrijd in de Arena, maar één wedstrijd in de Arena laat meer zien dan 1.000 samenvattingen of een hele competitie op fox-tv. Ik zat vorig seizoen een paar keer bij een thuiswedstrijd, heb de tijd van Wouters en Blind als coach meegemaakt, ja ook in de Arena, maar zo traag als onder FdB, zo emotieloos als vorig seizoen (Ik mag natuurlijk niet schrijven: dit seizoen) nee, ik kan me het niet herinneren. Het gras groeit sneller.Dubbel verwoordt het al vrij aardig, ik wil er nog even aan toevoegen dat je totaal geen representatief beeld krijgt wanneer je 1 van de 34 Eredivisie wedstrijden in het stadion bekijkt.
Kishna is een verademing, als hij wordt opgesteld, dat laatste gebeurt helaas niet. De Sa is rechtsbuiten, maar welke typische buitenspelers heeft Ajax nog meer?Voor degenen die graag hun vooroordeel over het saaie spel van Ajax bevestigd willen zien is dit een fijne pot, maar representatief was het totaal niet. Iemand die voor de winterstop Ajax-PEC Zwolle (2-1 winst) heeft gezien, zag dat het toen ook vrij stroef ging, maar wel met écht Ajax spel. Typische buitenspelers hebben wij, met onder meer Kishna, ook gewoon wel.
Je bedoelt dat Feyenoord in de tijd dat LvG bij Ajax zat het gevoel had kansrijk te zijn? Ik heb toch andere herinneringen. Feyenoord had trouwens dit seizoen ook van Ajax kunnen winnen en ik heb het, denk ik, al eerder geschreven, de laatste overwinning op Feyenoord was beslissend voor het kampioenschap.Uiteindelijk is de hele Eredivisie doodsbang voor Ajax, zelfs wanneer we kut spelen. Wanneer je ook elke uitwedstrijd aanwezig bent en op de lange zijde tussen het thuispubliek zit, zie, voel en hoor je het ontzag voor Ajax. Neem een NAC uit, de slechtste competitiewedstrijd van het seizoen, maar als een kind zo blij waren ze in Breda dat ze een punt tegen Ajax wisten te winnen. De Eredivisie zit nu niet in zijn beste fase, Ajax ook niet, maar nimmer waren de Feyenoord's, PSV's en Twente's zo bang voor ons als in de huidige jaargang. In 1971 waren we de allerbeste van de hele wereld, maar Feyenoord en andere teams in de competitie durfden ons snoeihard aan te pakken, ze klapten er vol op. De huidige diepgewortelde angst vind ik wat onnodig, maar die komt zeker niet vanuit het niets.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Tja, wat supporters allemaal wel niet denken... De supporters van degradatiekandidaat Nac zullen zeker blij zijn met elk puntje, maar ik hoorde een paar Nac-spelers na afloop wel zeggen, dat ze te voorzichtig hadden gespeeld tegen ons. Psv was ook niet bepaald angstig tegen ons, gezien de 4-0 oorwassing en een eerste half uur in A'dam waarin we niks te vertellen hadden en Psv ons op een vervelende achterstand had kunnen zetten. Gelukkig had Ajax de veerkracht om zich weer in de wedstrijd te spelen. En zijn we de eerste helft tegen Vitesse al weer vergeten? Merkte ik niks van angst. Wel dat ze zich uiteindelijk helemaal hadden leeggespeeld en Ajax pas daardoor weer terug in de wedstrijd kon komen. En een niet bepaald angstig Twente had in de Arena een rijtje zeer gevaarlijke aanvallen en zeker niet alleen uit reactievoetbal. Gelukkig was de keuze in de eindfase nooit goed. Ik telde bijvoorbeeld zeker 3 situaties waarin godbeterehet juist Tadic frank en vrij in de 16 stond en dat er gelukkig voor een andere, verkeerde voortzetting gekozen werd. Voor F. en de supporters zijn we inderdaad een enorme traumatiserende angstgegner geworden. Maar dit komt niet zozeer door dit Ajax. Dat is in 20-25 jaar opgebouwd, waarin we altijd wel van hun wonnen. Ook als we slecht speelden, zoals laatst in R'dam.Cruijff schreef:De huidige diepgewortelde angst vind ik wat onnodig, maar die komt zeker niet vanuit het niets.
Dus tja, wat zegt me die angst van supporters? Natuurlijk ben ik blij met de aanstaande historische 4e titel op rij en weer 15-20 CL-miljoenen in the pocket. Ajax gaat prima wat dat betreft en dat zie ik heel graag. Maar laten we alsjeblieft niet de boel overwaarderen, dat we nu zo groots en meeslepend bezig zijn. Als je alle wedstrijden naloopt, waren er maar enkele bij dat we echt overtuigend wonnen. We hebben vooral door een (op zich zeker bewonderenswaardig) stuk veerkracht en standvastigheid in het teamwork de punten binnengeharkt. En onze concurrenten waren weer eens volop aan het prutsen dit seizoen, ook tegen ons. Dat laatste is niet Ajax' schuld natuurlijk, maar wel een gegeven dat mee zou moeten in de waardering van dit Ajax en de aanstaande titel. Zo geweldig was het allemaal niet dit seizoen. Niet bij ons en zeker niet bij de concurrenten.
Als we toch iets van dit seizoen kunnen zeggen, is het dat we op zich best wel op de goede weg zitten, bevestigd door weer een titel. Maar dat we ook nog een lange weg te gaan hebben. Dat er nog heel erg veel mis gaat bij ons, waar we vooral internationaal in een te vroeg stadium op afgerekend worden. Hopelijk werpt (onder andere) de fluwelen revolutie de komende jaren zijn vruchten af en gaan we de broodnodige, forse stappen in kwaliteit maken.

Ik vond Ligeon vrij aardig. FdB had het zó neergezet (3-4-3) dat Ligeon's tactische beperkingen redelijk verborgen bleven. Als ie geen rechtsbuiten voor zich heeft staan, kan ie er ook niet tegenaan lopen.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ligeon speelde prima, was dreigend en heeft (vandaag) meer snelheid en een betere individuele actie (getoond) dan Van Rhijn (doorgaans doet) als het om de aanvallende intenties gaat.
Boilesen speelde op links een puike pot. Kan zich vanaf de zijlijn middels actie onder druk uit spelen. Da's een mooi wapen.
Demosthenes schreef: Je bedoelt dat Feyenoord in de tijd dat LvG bij Ajax zat het gevoel had kansrijk te zijn? Ik heb toch andere herinneringen.
Ik ook. Alleen herinner ik me ook dat Feyenoord in de eredivisie nogal eens boven het Ajax van LvG eindigde. Maar daar zullen ongetwijfeld verzachtende omstandigheden voor te vinden zijn.

Ajax heeft dit seizoen 3 keer van Feyenoord gewonnen. Dan lijken me de verhoudingen eigenlijk vrij duidelijk.Feyenoord had trouwens dit seizoen ook van Ajax kunnen winnen en ik heb het, denk ik, al eerder geschreven, de laatste overwinning op Feyenoord was beslissend voor het kampioenschap.
-
Beetje flauw om die periodes met elkaar te vergelijken. Ten tijde van LvG waren PSV en Feyenoord ook Europese top met topspelers. Ten tijde van FdB zijn PSV en Feyenoord nog net niet falliet. Dat is ook gelijk het grootste verschil waardoor het lijkt alsof Ajax superieur is aan de tegenstand. En als je dat bevredigend vindt, good for you.wimpey schreef:Ik vond Ligeon vrij aardig. FdB had het zó neergezet (3-4-3) dat Ligeon's tactische beperkingen redelijk verborgen bleven. Als ie geen rechtsbuiten voor zich heeft staan, kan ie er ook niet tegenaan lopen.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ligeon speelde prima, was dreigend en heeft (vandaag) meer snelheid en een betere individuele actie (getoond) dan Van Rhijn (doorgaans doet) als het om de aanvallende intenties gaat.
Boilesen speelde op links een puike pot. Kan zich vanaf de zijlijn middels actie onder druk uit spelen. Da's een mooi wapen.
Demosthenes schreef: Je bedoelt dat Feyenoord in de tijd dat LvG bij Ajax zat het gevoel had kansrijk te zijn? Ik heb toch andere herinneringen.
Ik ook. Alleen herinner ik me ook dat Feyenoord in de eredivisie nogal eens boven het Ajax van LvG eindigde. Maar daar zullen ongetwijfeld verzachtende omstandigheden voor te vinden zijn.![]()
Ajax heeft dit seizoen 3 keer van Feyenoord gewonnen. Dan lijken me de verhoudingen eigenlijk vrij duidelijk.Feyenoord had trouwens dit seizoen ook van Ajax kunnen winnen en ik heb het, denk ik, al eerder geschreven, de laatste overwinning op Feyenoord was beslissend voor het kampioenschap.
Ik zie echter een vrij inspiratieloos Ajax dat braaf de bal rondtikt en af en toe een prik uitdeelt. Nogmaals, in de Eredivisie kom je ermee weg. In Europa gaan we nergens heen, als we op deze weg blijven. Zijn mijn verwachtingen te hoog? Is mijn referentiekader onjuist? Zeg het maar. Maar FdB laat Ajax op een manier spelen die niemand aanstaat (gisteren hoorde je ook weer een voorzichtig gefluit). Het enige dat FdB doet is punten binnenhalen, daardoor blijft de onvrede een beetje onder de waterspiegel borrelen. Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Cruijff zit te genieten van dit Ajax. Dezelfde Cruijff die zegt dat het streven is om weer mee te doen met de Europese top. Ik zie dat niet gebeuren met 11 koorknaapjes die 4 balcontacten nodig hebben om een bal goed te leggen en vervolgens alleen maar achteruit denken.
Whitey on the moon.
Mooi staaltje geschiedvervalsing. Ajax eindigde in 91/92 achter het psv van Robson. In 92/93 achter kampioen Feyenoord met Hanegem als trainer en het psv van Westerhof... Zoals ik al vermoedde: voor falen onder trainer LvG zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden te vinden. Logisch dat Ajax met Bergkamp, Jonk, Pettersson, Blind e.c. niet opgewassen is tegen Bor, Fräser, Heus enzo.GangstaRiB schreef: Beetje flauw om die periodes met elkaar te vergelijken. Ten tijde van LvG waren PSV en Feyenoord ook Europese top met topspelers.

Ik denk dat Cruijff wel over de waan van de dag heen kan kijken. Jong elftal, vele eerstejaars basisspelers, het volgens kenners "slechtste Ajax aller tijden" heeft zich prima herpakt na een zwak begin. Als er iemand is die als trainer vol inzette op ontwikkeling van jeugdige spelers, dan is het Cruijff wel. En hij kent als geen ander de kinderziektes die daarmee gepaard gaan.Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Cruijff zit te genieten van dit Ajax. Dezelfde Cruijff die zegt dat het streven is om weer mee te doen met de Europese top. Ik zie dat niet gebeuren met 11 koorknaapjes die 4 balcontacten nodig hebben om een bal goed te leggen en vervolgens alleen maar achteruit denken.
Mee eens dat één wedstrijd in de Arena meer laat zien dan 1.000 samenvattingen, maar dat is dus het punt. Gangsta RIP en jij gaan al jarenlang (vrijwel) niet meer naar de Arena, maar week in week uit hebben jullie een volledige analyse klaar over zaken die op tv slechts wazig in beeld worden gebracht. Hoe meer er geluld en gekauwd wordt op op tv herhaalde fragmentjes, hoe verder we van de waarheid af komen staan.Demosthenes schreef:Klopt, krijg je niet van één wedstrijd in de Arena, maar één wedstrijd in de Arena laat meer zien dan 1.000 samenvattingen of een hele competitie op fox-tv. Ik zat vorig seizoen een paar keer bij een thuiswedstrijd, heb de tijd van Wouters en Blind als coach meegemaakt, ja ook in de Arena, maar zo traag als onder FdB, zo emotieloos als vorig seizoen (Ik mag natuurlijk niet schrijven: dit seizoen) nee, ik kan me het niet herinneren. Het gras groeit sneller.Dubbel verwoordt het al vrij aardig, ik wil er nog even aan toevoegen dat je totaal geen representatief beeld krijgt wanneer je 1 van de 34 Eredivisie wedstrijden in het stadion bekijkt.
Ja, achteraf zeiden ze dat. Maar het waren dus niet zozeer de NAC supporters die bang waren, de spelers van NAC liep het dun door de broek en daardoor lieten ze Ajax aan een nederlaag ontsnappen.Zuidema schreef:Tja, wat supporters allemaal wel niet denken... De supporters van degradatiekandidaat Nac zullen zeker blij zijn met elk puntje, maar ik hoorde een paar Nac-spelers na afloop wel zeggen, dat ze te voorzichtig hadden gespeeld tegen ons.Cruijff schreef:De huidige diepgewortelde angst vind ik wat onnodig, maar die komt zeker niet vanuit het niets.
Dat laatste is dus onzin, waar we een aantal jaren terug onder andere trainers internationaal het aflegden tegen Dinamo Zagreb en FC Kopenhagen, hebben De Boer en consorten voetballend het gat met AC Milan reeds gedicht. Een club die per jaar 300 miljoen meer spendeert dan wij.Demosthenes schreef:Ik zat vorig seizoen een paar keer bij een thuiswedstrijd, heb de tijd van Wouters en Blind als coach meegemaakt, ja ook in de Arena, maar zo traag als onder FdB, zo emotieloos als vorig seizoen (Ik mag natuurlijk niet schrijven: dit seizoen) nee, ik kan me het niet herinneren. Het gras groeit sneller.
Ja, onder Wouters was het kut, onder Blind was het kut, onder zowel Jol als De Boer zaten en zitten er regelmatig zaadwedstrijden tussen, in 96/97 onder Van Gaal was het ook vaak flut en tussen 1991 en 1993 bakten we er met hem ook in de Eredivisie erg weinig van.
Onder Wouters gleed Ajax het duidelijkst af, maar als je die wedstrijden eerlijk terugkijkt dan zie je dat we vaak gewoon met 7-0 zouden hebben gewonnen van tegenstanders die een stuk sterker waren dan de Eredivisie opponenten van nu. 7-0 Winst wanneer ene Nikos Machlas zijn vizier een beetje op scherp zou hebben gehad. Persoonlijk vond ik het onder Blind het absolute dieptepunt qua voetbal en ging ik me onder Henk ten Cate het hardste schamen voor hoe de toenmalige uithangborden van Ajax Mijn Club representeerden.
www.ajaxlife.nlDe Boer: 'Nu eerst volle bak richting de KNVB-bekerfinale'
Frank de Boer zag na de champagneloze 3-2-zege op ADO Den Haag toch nog een positief punt richting bekerfinale. “We kunnen nu volle bak richting finale gaan kijken. Het is nu niet zo dat er door het feestgedruis een bepaalde spanning weg is. Dat voordeel hebben we en moeten we gebruiken.”
De kampioenenmaker parkeerde de felicitaties van zijn collega Henk Fraser ook netjes in de ijskast. “Ik hoop dat ik over twee weken 'dankjewel' kan zeggen. Het is nog niet zover. Vandaag hebben we onze plicht gedaan. We wisten al dat Feyenoord het PSV heel lastig kon maken. Dat bleek ook het geval.”
De Boer was tevreden over het spel van zijn elftal. “Het enige smetje was de snelle tegengoal na de 1-0, maar daarna pakten we het goed op. In de rust heb ik gezegd dat we onze kansen weer zouden krijgen en dat bleek ook het geval. Uiteindelijk scoren we twee mooie goals via twee mooie aanvallen. We hebben twee kansen weggegeven en zelf genoeg gecreëerd.”
Voor Niklas Moisander kwam de wedstrijd tegen ADO Den Haag te vroeg, maar de Fin zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon beschikbaar zijn voor de bekerfinale tegen PEC Zwolle. Vrijdag trainde hij voor het eerst mee nadat hij geblesseerd raakte aan de binnenband van zijn knie in het bekerduel tegen AZ.
“Toen oogde hij niet honderd procent en een beetje bang. Dat is misschien ook wel normaal als je voor het eerst met de groep traint. Ik heb hem verteld dat hij wel honderd procent moest zijn. Zaterdag ging het al veel beter, maar besloten we in gezamenlijk overleg geen risico te nemen. Als we vandaag kampioen zouden worden, had ik hem wel laten invallen.”
De technische staf koos Nicolai Boilesen tegen ADO Den Haag enigszins verrassend tot man van de wedstrijd. De Boer gaf Ajax Life uitleg. “Ik vond hem weer een beetje ouderwets. Zijn manier van opbouwen, van aanvallen. De juiste keuzes maken en dat bijna 90 minuten lang. Dat wil je van hem zien. We weten dat hij die kwaliteiten heeft en ik ben blij voor hem dat hij vandaag dit niveau haalde. Natuurlijk kan het nog beter, maar dit is de eerste stap in de richting waar wij hem graag zien. En hij zichzelf ook.”
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
Ik snap het al, Van Hanegem en Westerhof konden er niks van. En van 92/93 hoppen we in één keer naar 96/97wimpey schreef:Mooi staaltje geschiedvervalsing. Ajax eindigde in 91/92 achter het psv van Robson. In 92/93 achter kampioen Feyenoord met Hanegem als trainer en het psv van Westerhof... Zoals ik al vermoedde: voor falen onder trainer LvG zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden te vinden. Logisch dat Ajax met Bergkamp, Jonk, Pettersson, Blind e.c. niet opgewassen is tegen Bor, Fräser, Heus enzo.GangstaRiB schreef: Beetje flauw om die periodes met elkaar te vergelijken. Ten tijde van LvG waren PSV en Feyenoord ook Europese top met topspelers.In 96/97 was het nog eens raak. Toen won Ajax in de eredivisie 17 wedstrijden.
![]()
Ik denk dat Cruijff wel over de waan van de dag heen kan kijken. Jong elftal, vele eerstejaars basisspelers, het volgens kenners "slechtste Ajax aller tijden" heeft zich prima herpakt na een zwak begin. Als er iemand is die als trainer vol inzette op ontwikkeling van jeugdige spelers, dan is het Cruijff wel. En hij kent als geen ander de kinderziektes die daarmee gepaard gaan.Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Cruijff zit te genieten van dit Ajax. Dezelfde Cruijff die zegt dat het streven is om weer mee te doen met de Europese top. Ik zie dat niet gebeuren met 11 koorknaapjes die 4 balcontacten nodig hebben om een bal goed te leggen en vervolgens alleen maar achteruit denken.

Cruijff zat te chagerijnen toen LvG Europa bestormde met allemaal jeugdspelers en wist niet hoe snel ie Adriaanse moest afserveren toen ie door Celtic werd verslagen, terwijl Co destijd ook vol inzette op de jeugd. Na de revolutie is er weinig tot niks gebeurd, behalve een coach die in een zwakke Eredivisie boven komt drijven. Het spel lijkt nergens op, de spelers zijn niet bijzonder. Maar Cruijff kan dat niet toegeven, want dat zou zijn 'revolutie' ondermijnen.
Ergo, ik ben het eens met het beleid om trainers een periode de tijd te geven. Bij Louis pakte dat zeer goed uit, bij De Boer zie ik vooralsnog weinig vooruitgang. Je mag 4 kampioenschappen aandragen, maar dat gaat mij niet overtuigen. Ik ben supporter van Ajax vanwege haar voetbalopvatting en intentie. Dat is er bij De Boer totaal uitgesloopt.
Whitey on the moon.
Dat is wel gebleken... Van Gaal is er altijd een geweest van hoge pieken en diepe dalen. Dat laatste wil zijn fanclub nog wel eens ontkennen.GangstaRiB schreef: Ik snap het al, Van Hanegem en Westerhof konden er niks van.