Ajax - FC Twente 30-03-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Ajax - FC Twente 30-03-2014

Bericht door wimpey » zo mar 30, 2014 3:22 pm

Yopi schreef:
Je speelt om de titel, niet om de schoonheidsprijs. Ajax heeft Twente vandaag afgetroefd op wilskracht en scherpte.
Te vrijblijvend van de kant van Twente. Ajax heeft geweldige stats over een halve competitie. 43 uit 17, 0 nederlagen, 8 tegengoals. Zooo slecht is Ajax niet.

Serero MOTM: spirit en drive. Bojan, Rhijn en Schöne ook sterk. Van achteruit in balbezit was het zwak.

Ajax kán dit soort wedstrijden gewoon. Andere Nederlandse ploegen niet, die missen die ervaring.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 30, 2014 3:22 pm

Ik ben het wel met GangstaRiB eens. Twente heeft ontzettend veel kansen gemist. Maar als je ze niet maakt, verdien je ook niks. Kansen benutten is ook een kwaliteit.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo mar 30, 2014 3:24 pm

KAMPIOENEN!! :ajaxscarf.gif: :ajaxsmiley.gif: :ajax.gif: :666.gif:
Ajax!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 30, 2014 3:24 pm

Ereronde. haha.

:ajaxscarf.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » zo mar 30, 2014 3:25 pm

De Boer en het TH moeten toch echt gaan nadenken over volgend seizoen want het is allemaal zeer matig

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo mar 30, 2014 3:29 pm

Lekker hoor voor het vierde jaar op rij kampioen worden, prutsertje die de Boer. :smallgrin.gif:
YNWA

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 30, 2014 3:31 pm

InnerHarbour schreef:Lekker hoor voor het vierde jaar op rij kampioen worden, prutsertje die de Boer. :smallgrin.gif:
:smile-ajax.gif: FdB heeft de grootste invloed van allemaal in de 3 en waarschijnlijk 4 titels. :biggthumpup.gif: :ajaxscarf.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 3:33 pm

Giacomo Puccini schreef:KAMPIOENEN!! :ajaxscarf.gif: :ajaxsmiley.gif: :ajax.gif: :666.gif:

:headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif:

Zit er niet mee, de punten zijn binnen. Overwinning was bovendien dik verdiend.

Ik vond het wel mooi om te zien. Ajax heeft gestreden voor elke meter. De overtuiging die Ajax wel had, ontbrak bij Twente.

Neemt niet weg dat De Boer deze wedstrijd grondig moet analyseren. Ajax gaf teveel ruimte weg. Stond in verdedigend opzicht niet goed. En dat is niet de eerste keer dit seizoen.

@Ajaciedjuh: Castaignos kan er geen reet van.

Laudrup

Bericht door Laudrup » zo mar 30, 2014 3:35 pm

Complimenten aan Bojan.

En wanneer gaat Schone een contractverlenging krijgen?
15 mei 2011.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 30, 2014 3:35 pm

Twente mist kansen? Zal wel, maar het is inderdaad een kwaliteit om ze te benutten (ook om ze te creëren) Ajax heeft niemand aan RKC uitgeleend (Vertonghen!) en de minst gepasseerde verdediging (22 tegendoelpunten, maar hoeveel van Cillessen, Twente heeft er 32 tegen) wat kan er nog fout gaan? Het leven in Rotterdam wordt er voor mij weer iets gemakkelijker op.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 3:39 pm

wimpey schreef: Dikverdiende zege. Veldspel van Twente is OK. Dan komt die 16 in zicht en dan stokt het.
Ongelooflijk eigenlijk. Hoeveel aanvallen heeft Twente wel niet gehad, waarbij de achterste lijn vrijwel was uitgespeeld, maar dat alleen de eindpass of het positiekiezen net niet afdoende was. 6, 7 keer? Meer? En dan winnen we toch nog met 3-0. Door uitstekend te counteren in de ruimte bij Twente op het middenveld en in de verdediging. Met Van Rhijn via zijn loopacties in een glansrol. Fraaie 3-0 van Bojan ook, bekroonde zo een verrassend sterke wedstrijd als zwervende spits. Natuurlijk speelde het een stuk lekkerder na de 2-0 en vooral de 3-0, werd het balletje vaak erg strak en vlot rondgetikt. Maar zelfs toen maakte Twente het Ajax achterin soms nog verbazingwekkend moeilijk. Gelukkig bleven ze volharden in geknoei in de eindfase. En dan verdien je het dus ook niet te winnen. Maar wat zijn we vanmiddag vaak langs het randje gegaan. Dit had met een wat koelbloediger tegenstander een fikse zeperd kunnen worden. Nou ja, klus geklaard, kranig gespeeld, 3 cruciale punten zijn binnen. Nou mag de champagne echt koud gezet worden.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 3:47 pm

Twente de complimenten, wij de punten. Had het niet graag andersom gezien. :666.gif:

Doelpunt van Bojan was geweldig, wát een knal. :biggthumpup.gif:

Haha, ik zit nog na te genieten. Heerlijk, deze overwinning. :headbang.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 30, 2014 3:48 pm

Ajaciedjuh schreef:
InnerHarbour schreef:Lekker hoor voor het vierde jaar op rij kampioen worden, prutsertje die de Boer. :smallgrin.gif:
:smile-ajax.gif: FdB heeft de grootste invloed van allemaal in de 3 en waarschijnlijk 4 titels. :biggthumpup.gif: :ajaxscarf.gif:
Ieder voorjaar lacht ie alle zeikstralen uit. :biggthumpup.gif: Het gaat er bij mij ook niet in dat ie "tactisch zwak" is. Ik voorspelde al dat ie met Bojan zou beginnen. Da's logisch tegen het logge duo B&B van Twente. Bojan is geen groot licht, maar vandaag zag ie de ruimtes vrij goed.

Verder loonde zich het loopvermogen van Serero en Van Rhijn. Ze zorgden voor man meer situaties die Ajax redelijk effectief uitspeelde. Al met al een goede zege, zeker gezien het feit dat onze opbouwende driehoek er alles aan deed om goed veldspel onmogelijk te maken.

Dat Kastanjes er geen reet van kan was al bekend. Dat Tadic in toppers een snipperdag opneemt ook. Promes zou ik graag bij ons zen, vanaf links met die lekkere steekballetjes van 'm. Maar Twente was gewoon niet topper-proof. Hun probleem.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 30, 2014 3:55 pm

wimpey schreef:
Ajaciedjuh schreef: :smile-ajax.gif: FdB heeft de grootste invloed van allemaal in de 3 en waarschijnlijk 4 titels. :biggthumpup.gif: :ajaxscarf.gif:
Ieder voorjaar lacht ie alle zeikstralen uit. :biggthumpup.gif: Het gaat er bij mij ook niet in dat ie "tactisch zwak" is. Ik voorspelde al dat ie met Bojan zou beginnen. Da's logisch tegen het logge duo B&B van Twente. Bojan is geen groot licht, maar vandaag zag ie de ruimtes vrij goed.

Verder loonde zich het loopvermogen van Serero en Van Rhijn. Ze zorgden voor man meer situaties die Ajax redelijk effectief uitspeelde. Al met al een goede zege, zeker gezien het feit dat onze opbouwende driehoek er alles aan deed om goed veldspel onmogelijk te maken.

Dat Kastanjes er geen reet van kan was al bekend. Dat Tadic in toppers een snipperdag opneemt ook. Promes zou ik graag bij ons zen, vanaf links met die lekkere steekballetjes van 'm. Maar Twente was gewoon niet topper-proof. Hun probleem.
Wat een overwinning al niet losmaakt. :smallgrin.gif:

Als Twente bij rust 3-0 voorstaat is Bojan een klungel eerste klas. Maar nu, omdat Twente niet scoorde, lijkt het alsof de Ajacieden geen angst in de benen hadden. Kijk de wedstrijd maar eens terug. Het leek nergens op.

Ik ben blij met de 3 punten, maar die hosanna verhalen ineens... :excited.gif:
Whitey on the moon.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 30, 2014 3:57 pm

Ieder voorjaar lacht ie alle zeikstralen uit. :biggthumpup.gif: Het gaat er bij mij ook niet in dat ie "tactisch zwak" is. Ik voorspelde al dat ie met Bojan zou beginnen.
Zeikstralen? Je bedoelt toch alleen critici!
Tactisch sterk? Ik hoop het.
Jij voorspelt: Zit je er echt nooit naast? Ook niet als het gaat over het inschatten van kwaliteiten van spelers? We komen iedere week dichter bij de Europese top?

Ik denk dat bijna iedereen over een paar jaar het spel van Ajax in dit seizoen is vergeten, alleen ik behoor niet tot die groep (Kan er niets aan doen dat ik een geheugen heb, ondertussen een soort handicap), voor mij is de ranglijst niet alles, anders kan ik net zo goed ergens in de zomer kijken naar de eindstand.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 30, 2014 4:04 pm

GangstaRiB schreef: Kijk de wedstrijd maar eens terug. Het leek nergens op.
Tot aan de 2-0 was het idd prut. De opbouw via Veltman, Denswil en Blind was ronduit slecht.

Blind speelt een bal "zomaar" in de voeten van een Twente-speler. Daar ontstaat die kans via Gutierrez / Kastanjes uit. Dat was de grootste (open) kans.

Voor die andere kansen moest Twente nog wel langs Cillessen he. Die er nu eenmaal weinig tegen krijgt. Ajax had voor rust via Kishna en Bojan ook kansen direct voor de keeper.

Ik zeg niet dat het goed was. Wel dat Ajax, als beter team, dikverdiend won.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 30, 2014 4:04 pm

FdB op FOX: Bojan kan het fysiek niet aan. :blush.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 4:07 pm

Wat kan hij fysiek niet aan?

Ramptoerisme, altijd leuk:

http://www.fctwente.net/fanzone_forum.p ... newpost%3D

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 30, 2014 4:07 pm

wimpey schreef: Het gaat er bij mij ook niet in dat ie "tactisch zwak" is. Ik voorspelde al dat ie met Bojan zou beginnen. Da's logisch tegen het logge duo B&B van Twente. Bojan is geen groot licht, maar vandaag zag ie de ruimtes vrij goed.
Nou is dat wel een taktiek die vaker toegepast wordt. Cruijff deed niks anders als speler en als coach als de tegenstander zo'n log blok achterin had. Maar zeker een goede keuze dus, credits voor Frank. En ook prima ingevuld door Bojan. Juist dan moet je niet onbereikbaar bij die bomen van kerels blijven rondhangen, maar gaan zwerven. Kunnen ze absoluut niks mee.
Verder loonde zich het loopvermogen van Serero en Van Rhijn. Ze zorgden voor man meer situaties die Ajax redelijk effectief uitspeelde.
Serero was eindelijk weer eens zeer overtuigend bezig. Geen alibi-getik, maar rap opendraaien, de ruimte zoeken, opbouwend agressief naar voren denkend enz. Zo hoort ie. Klaassen vond ik trouwens ook anders spelen. Niet meer te diep hangend richting 10, maar veel meer van box naar box spelend als een allrounder. En dan komt die jongen wat mij betreft veel meer tot zijn recht.
Al met al een goede zege, zeker gezien het feit dat onze opbouwende driehoek er alles aan deed om goed veldspel onmogelijk te maken.
Die was erg matig inderdaad. Waarna de lange bal maar weer werd gehanteerd, wat vrijwel voortdurend en veelvuldig balverlies betekende. De afvallende bal was dan ook niet voor ons. In de tweede helft werd dat gelukkig wat beter.
Wat Tadic, toch een bovengemiddelde voetballer, in toppers bezielt is me een raadsel. Is dat de druk van het dan moeten waarmaken, wat hij niet goed kan hendelen? Twente vond ik aanvallend tegen Ajax op zich wel topper-proof, alleen dus niet in de 16. Gelukkig maar. Anders hadden ze ons nog een hele nare middag kunnen bezorgen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 30, 2014 4:09 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Kijk de wedstrijd maar eens terug. Het leek nergens op.
Tot aan de 2-0 was het idd prut. De opbouw via Veltman, Denswil en Blind was ronduit slecht.

Blind speelt een bal "zomaar" in de voeten van een Twente-speler. Daar ontstaat die kans via Gutierrez / Kastanjes uit. Dat was de grootste (open) kans.

Voor die andere kansen moest Twente nog wel langs Cillessen he. Die er nu eenmaal weinig tegen krijgt. Ajax had voor rust via Kishna en Bojan ook kansen direct voor de keeper.

Ik zeg niet dat het goed was. Wel dat Ajax, als beter team, dikverdiend won.
Dat kwam mede doordat Twente ontzettend vroeg druk zette. Vroeger zette Ajax druk (vooral thuis), maar nu kon Cillessen alleen maar de lange bal spelen. Technisch hebben we de spelers niet om onder de druk uit te voetballen. Dat moet FdB toch ook zien? 1-0 komt uit de lucht vallen, Twente moet en Ajax straft het knap af. Maar we zijn echt talloze keren langs het randje gegaan.
Whitey on the moon.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 30, 2014 4:10 pm

En de laatste twee doelpunten van Ajax waren knap uitgespeeld. Twente heeft juist geen enkele kans uitgespeeld.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 30, 2014 4:11 pm

Bert schreef:En de laatste twee doelpunten van Ajax waren knap uitgespeeld. Twente heeft juist geen enkele kans uitgespeeld.
Wat is uitspelen. Ik heb ze paar keer op de achterlijn gezien waarbij ze de bal verkeerd terug of voor het doel spelen. Veel meer kun je niet doen om het uit te spelen (behalve scoren natuurlijk).
Whitey on the moon.

Arthur

Ajax - FC Twente 30-03-2014

Bericht door Arthur » zo mar 30, 2014 4:11 pm

GangstaRiB schreef:
Als Twente bij rust 3-0 voorstaat
Maar dat gebeurt dus niet. Dat gebeurt zelfs bijna nooit, ook niet door de andere 'toppers' in Nederland. Ajax is structureel de enige ploeg die doorbijt als er iets te winnen valt. Dat is natuurlijk geen toeval.

Dat het voetbal regelmatig bar slecht is ben ik uiteraard wel met je eens. Ajax is vooral in mentaal op zicht dit jaar de beste. Volgend jaar moeten we ook voetballend weer het verschil gaan maken.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 30, 2014 4:15 pm

Arthur schreef:
GangstaRiB schreef:
Als Twente bij rust 3-0 voorstaat
Maar dat gebeurt dus niet. Dat gebeurt zelfs bijna nooit, ook niet door de andere 'toppers' in Nederland. Ajax is structureel de enige ploeg die doorbijt als er iets te winnen valt. Dat is natuurlijk geen toeval.

Dat het voetbal regelmatig bar slecht is ben ik uiteraard wel met je eens. Ajax is vooral in mentaal op zicht dit jaar de beste. Volgend jaar moeten we ook voetballend weer het verschil gaan maken.
Het gebeurt niet, maar het scheelt niet veel. Twente was niet alleen oppermachtig, maar ze kwamen echt wel dicht bij het doel. Het was geen schijnoverwicht zonder kansen. Maar goed, het zegt een hoop over de algehele kwaliteit dat ze het niet afmaken. Ajax bleef leven en maakte het knap af uiteindelijk.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 30, 2014 4:17 pm

GangstaRiB schreef:Dat kwam mede doordat Twente ontzettend vroeg druk zette.
Ontzettend vroeg? Ajax verloor de bal vooral op het middenveld. Maar de helft van de keren veroverde Twente de bal na een uittrap van Cilessen. Maar anders dan jij vind ik dat Cilessen best iets anders kon dan de verre bal spelen. Cilessen moet aan zijn spelhervatting werken en niet bang alles naar voren knallen. Op die manier moeten zijn medespelers namelijk steeds het luchtduel aan, en we hebben op het middenveld nu eenmaal geen krachtpatsers lopen.
1-0 komt uit de lucht vallen, Twente moet en Ajax straft het knap af.
Twente heeft tot in de tweede helft reactievoetbal gespeeld. Toen het overschakelde naar pressievoetbal ging het prompt mis (voor Twente dan :666.gif: ) Niet zo raar als je ziet wie ze achterin hebben lopen.

Maar we zijn echt talloze keren langs het randje gegaan.
Er waren vooral veel mogelijkheden op kansen voor Twente. De laatste pass was doorgaans slecht. Ajax had minder kansen maar speelde de kansen die het kreeg wel beter uit.

Plaats reactie