Ajax - FC Groningen 06-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: Ajax - FC Groningen 06-02-2014

Bericht door Lionel » do feb 06, 2014 11:17 pm

Ik snap wel wat Frank bedoelt hoor. Maar hij mag zich het gekloot van de 2e helft aanrekenen.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:20 pm

LucaS schreef:Volgens mij heeft de Boer uitgebreid verklaard dat Riedewald voortaan zijn 2e linksback was. Het zou dan ook belachelijk zijn als hij daar vanavond opeens Duarte neerzet.
Na vanavond is het wat minder belachelijk. Kostic vrat hem vrijwel op.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 06, 2014 11:20 pm

De 1e helft was niet eens zo slecht. We speelden alleen met 1 man minder doordat riedewald werkelijk iedere bal naar achteren speelde en aangezien van rhijn daar ook een handje van heeft gaat al het tempo uit de wedstrijd en kreeg Groningen alle tijd om zich te organiseren. Vind niet dat je de schuld alleen bij de middenvelders kan leggen. Als ze sneller ingespeeld worden hebben ze vanzelf meer ruimte. Ik heb schijt aan Veltman, maar die goser blijft wel gewoon vooruit spelen en inschuiven. Ook al kwamen zijn passes vandaag zelden aan. Ik vind dat Ajax qua druk zetten, de tegenstander vastzetten het uitstekend deed, alleen de opbouw was te traag door het risicoloos naar achteren spelen van onze backs. Voorin missen we iemand met snelheid en een individuele actie. Bojan had zijn momenten, maar het is te weinig. Die 2 ballen moeten gewoon hangen. Klaar. Is puur een kwestie van ten koste van alles willen winnen. Het is te vrijblijvend bij hem. En Siem is nog lang niet de oude.
Laatst gewijzigd door Trab op do feb 06, 2014 11:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:21 pm

wimpey schreef:Bojan gaat natuurlijk weer tranentrekkend slecht spelen.
Je zult het vermoedelijk niet toegeven, maar dat viel vanavond wel mee, Wimpey.

Lionel

Bericht door Lionel » do feb 06, 2014 11:21 pm

Welke 2 ballen, Trab?
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 06, 2014 11:23 pm

Rishi schreef:Welke 2 ballen, Trab?
Die 2 ballen op de doellijn.

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:23 pm

Ajax volgt je adviezen overigens aardig op, Rishi. Winnen van PSV en de kakkies en daarna mochten ze prutsen van je....

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do feb 06, 2014 11:26 pm

Ik vind het eigenlijk wel een leuk thema; het zoeken naar vorm terwijl je bovenaan staat. Weer eens wat anders.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » do feb 06, 2014 11:29 pm

Trab schreef:De 1e helft was niet eens zo slecht. We speelden alleen met 1 man minder doordat riedewald werkelijk iedere bal naar achteren speelde en aangezien van rhijn daar ook een handje van heeft gaat al het tempo uit de wedstrijd en kreeg Groningen alle tijd om zich te organiseren. Vind niet dat je de schuld alleen bij de middenvelders kan leggen. Als ze sneller ingespeeld worden hebben ze vanzelf meer ruimte. Ik heb schijt aan Veltman, maar die goser blijft wel gewoon vooruit spelen en inschuiven. Ook al kwamen zijn passes vandaag zelden aan. Ik vind dat Ajax qua druk zetten, de tegenstander vastzetten het uitstekend deed, alleen de opbouw was te traag door het risicoloos naar achteren spelen van onze backs. Voorin missen we iemand met snelheid en een individuele actie. Bojan had zijn momenten, maar het is te weinig. Die 2 ballen moeten gewoon hangen. Klaar. Is puur een kwestie van ten koste van alles willen winnen. Het is te vrijblijvend bij hem. En Siem is nog lang niet de oude.
Ben ik grotendeels met je eens maar ik vind dat vandaag ook het middenveld, en met name Klaassen en Serero, het flink hebben laten afweten. Klaassen omdat hij gewoon niet aanspeelbaar is, en al een aantal wedstrijden lang niet. Serero is normaal gesproken degene die het tempo kan verhogen met z'n spel maar vandaag sprongen alle ballen van z'n voet. Dan kan ik me voorstellen dat je daar als verdediger niet blij van wordt. Grootste probleem op dit moment is Klaassen. Die speelt zonder vertrouwen en overtuiging. Verstopt zich grotendeels en dan is het lastig voetballen. Het is natuurlijk een teken aan de wand dat een Bojan de bal bijna op de eigen middenlijn op gaat halen. Dan klopt er dus iets niet.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:33 pm

Het middenveld Serero-Blind-Klaassen speelde briljant tegen Barca, maar is inmiddels eigenlijk (vooralsnog) gewogen en te licht bevonden. Het draait al vanaf midden december voor geen meter meer.

Zuidema

Bericht door Zuidema » do feb 06, 2014 11:37 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het middenveld Serero-Blind-Klaassen speelde briljant tegen Barca, maar is inmiddels eigenlijk (vooralsnog) gewogen en te licht bevonden. Het draait al vanaf midden december voor geen meter meer.
Blind begint nu ook al wat in de malaise te delen in die linie, maar hoe kan het toch dat Serero en Klaassen zo teruggevallen zijn? Vooral Klaassen is helemaal inmekaar gekukeld. Zo'n beetje elke bal springt van zijn voet. Wat Raymon ook zegt: speelt zonder overtuiging, durft amper nog iets. Die zit echt in een zwaar wak. How come? Chronische vermoeidheid? Roofbouw? Die jongens hebben een paar maanden wel gigantisch met energie lopen smijten.

AT Toto winner 09/10

Ajax - FC Groningen 06-02-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:46 pm

Ik voorzie in ieder geval nog zware maanden in het verschiet. Misschien toch beter om Siem op het middenveld te zetten ipv Klaassen? Moeilijk, moeilijk..

Begin september was ik bang voor een rampseizoen, na het vertrek van Toby en Eriksen. Wonderwel staan we bovenaan, maar dat het slecht gaat aflopen, is nog steeds een realistisch scenario. Ik hoop dat Ajax de komende zomer, als vermoedelijk spelers zoals Siem, Moisander en Blind vertrekken, er niet alleen maar naar Jong Ajax wordt gekeken, maar ook naar aankopen voor de broodnodige kwaliteitsinjectie. Het kan niet goed blíjven gaan, op deze manier. Ik ben blij met De Boer als coach, maar het is een feit dat Ajax onder zijn bewind niet beter en beter gaat voetballen. Het spel innoveert niet.
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog op do feb 06, 2014 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do feb 06, 2014 11:47 pm

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Het middenveld Serero-Blind-Klaassen speelde briljant tegen Barca, maar is inmiddels eigenlijk (vooralsnog) gewogen en te licht bevonden. Het draait al vanaf midden december voor geen meter meer.
Blind begint nu ook al wat in de malaise te delen in die linie, maar hoe kan het toch dat Serero en Klaassen zo teruggevallen zijn? Vooral Klaassen is helemaal inmekaar gekukeld. Zo'n beetje elke bal springt van zijn voet. Wat Raymon ook zegt: speelt zonder overtuiging, durft amper nog iets. Die zit echt in een zwaar wak. How come? Chronische vermoeidheid? Roofbouw? Die jongens hebben een paar maanden wel gigantisch met energie lopen smijten.
Het hele team vecht momenteel tegen zichzelf. Van branie, twee maanden geleden, naar angst. (het moment gemist; waar we het eerder over hadden).

Je ziet dat spelers niet voor elkaar willen lopen. Die hele slechte breedtepass, over de hele, van van Rhijn is een voorbeeld. Hoe onzuiver die bal ook was, hij was niet onbereikbaar. Maar de aangespeelde Ajacied liet hem over de zijlijn lopen. Geen stap teveel. 'Bal niet goed, bekijk het maar' mentaliteit.

elliquido

Bericht door elliquido » vr feb 07, 2014 12:07 am

Kan iemand mij uitleggen waarom moisander elke keer de bal opbrengt tot op de veters van riedewald om hem dan pas te passen. Dat kan ook 10 tellen eerder zodat de verdedigers ze niet kunnen opsluiten.m

Gek werd ik ervan
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr feb 07, 2014 12:34 am

Monkey Tonk schreef: Het hele team vecht momenteel tegen zichzelf. Van branie, twee maanden geleden, naar angst. (het moment gemist; waar we het eerder over hadden).
Maar hoe hou je dat moment dan wel vast en hoe kan je dat als fundament zelfs uitbouwen in het team? Het lijkt me erg vluchtig allemaal. De ploeg zat even in een flow en na Milan was dat over en uit. En hoe zit dat bij de individuele speler? Je noemde ergens anders al dat het formidabele niveau van Klaassen in november een toevalstreffer was. Dat hij eerst nog stappen moest zetten om dat niveau bewust neer te kunnen zetten. Dat hij eigenlijk door een stuk loutering heen moest om die twijfel in zijn kop kwijt te raken. Heel herkenbaar trouwens, maakt zo'n beetje elk toptalent mee. Maar dan is de crisis die hij nu doormaakt toch ook onvermijdelijk en is dat momentum dus nooit goed vast te houden. Ook niet voor het team, als je daarin zo'n belangrijke rol vervult. En je móet er zelfs wel doorheen, het is zo cruciaal voor het leerproces.

Dat zou trouwens zelfs kunnen betekenen dat Klaassen voorlopig even op de rangeerlijn moet worden gezet voor een reset. Zo heeft het team niks meer aan hem. Tja, en dan komt De Jong inderdaad weer terug op het middenveld. En Sigi terug in de spits. Daar zou ik niet blij mee zijn, want dan zet je in twee linies ineens forse stappen terug... Lastig. lastig. Dit kan wel eens Franks grootste klus in de afgelopen drie jaar worden. Hoe krijg je het team nu weer serieus aan de praat?

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 07, 2014 1:04 am

Zuidema schreef:
Monkey Tonk schreef: Het hele team vecht momenteel tegen zichzelf. Van branie, twee maanden geleden, naar angst. (het moment gemist; waar we het eerder over hadden).
Maar hoe hou je dat moment dan wel vast en hoe kan je dat als fundament zelfs uitbouwen in het team? Het lijkt me erg vluchtig allemaal. De ploeg zat even in een flow en na Milan was dat over en uit. En hoe zit dat bij de individuele speler? Je noemde ergens anders al dat het formidabele niveau van Klaassen in november een toevalstreffer was. Dat hij eerst nog stappen moest zetten om dat niveau bewust neer te kunnen zetten. Dat hij eigenlijk door een stuk loutering heen moest om die twijfel in zijn kop kwijt te raken. Heel herkenbaar trouwens, maakt zo'n beetje elk toptalent mee. Maar dan is de crisis die hij nu doormaakt toch ook onvermijdelijk en is dat momentum dus nooit goed vast te houden. Ook niet voor het team, als je daarin zo'n belangrijke rol vervult. En je móet er zelfs wel doorheen, het is zo cruciaal voor het leerproces.

Dat zou trouwens zelfs kunnen betekenen dat Klaassen voorlopig even op de rangeerlijn moet worden gezet voor een reset. Zo heeft het team niks meer aan hem. Tja, en dan komt De Jong inderdaad weer terug op het middenveld. En Sigi terug in de spits. Daar zou ik niet blij mee zijn, want dan zet je in twee linies ineens forse stappen terug... Lastig. lastig. Dit kan wel eens Franks grootste klus in de afgelopen drie jaar worden. Hoe krijg je het team nu weer serieus aan de praat?
Die flow van een paar maanden geleden was een toevalstreffer (niet de vorm van Klaassen). Als ze die bewust neer kunnen zetten hebben ze 'het'. Ik denk dat zoiets een strijd is, en dat het team daar nu middenin zit. Ze weten wat ze kunnen, en begrijpen niet waarom het niet loopt. Een leerproces.

Daarnaast lijkt de motivatie niet optimaal. De lucht ging een beetje uit de ballon toen ze zich niet kwalifeerden voor de CL in Milaan. Die teleurstelling was groter dan ik verwacht had, wat aanduidt dat ze naar het volgende niveau willen, en, misschien, dat ze na drie kampioenschappen wat minder geinteresseerd zijn in de competitie. Ze spelen in ieder geval niet met de flair en interesse van het ten koste van alles kampioen willen worden.

Ik volg het proces met interesse. Het viel me tegen dat Frank Sig terugbracht toen Ajax zo goed liep. Hij leek het magische moment te missen. Maar die klok draai je niet meer terug. In ieder geval heeft Frank zijn handen vol. Hij zal het wel weer flikken, lijkt me. Heeft veel geluk.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 07, 2014 8:08 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Ik vond hem een van de beteren, Cees. Het was een zootje van Ajax' kant en daar kan een opportunist als Bojan wel wat mee.

De gebreken kwamen natuurlijk ook wel weer aan het licht: duikt niet in de spits wanneer Siem daar weg is, 2 ballen krijgt ie er vanaf de doelmond niet in, komt altijd in de bal i.p.v. diepte te maken. Hij ziet het gewoon niet. Dat tolereren we tot de zomer nog effe en dan gaat ie terug naar Barcelona.

Ik zie het duister in voor Ajax in het restant van het seizoen. Iedere pot 90 minuten tot het gaatje moeten gaan in 3 competities, met een vrij smalle selectie. Dat hou je natuurlijk niet eeuwig vol, m.n. omdat enkele basisspelers vorm, inhoud en vertrouwen missen.

Chris

Bericht door Chris » vr feb 07, 2014 8:23 am

wimpey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Ik vond hem een van de beteren, Cees. Het was een zootje van Ajax' kant en daar kan een opportunist als Bojan wel wat mee.

De gebreken kwamen natuurlijk ook wel weer aan het licht: duikt niet in de spits wanneer Siem daar weg is, 2 ballen krijgt ie er vanaf de doelmond niet in, komt altijd in de bal i.p.v. diepte te maken. Hij ziet het gewoon niet. Dat tolereren we tot de zomer nog effe en dan gaat ie terug naar Barcelona.
Hij hoort ook niet aan de buitenkant. Het is een spits, die graag in het centrum naar de bal toekomt, naar de buitenkant trekt. M.a.w. alles wat het systeem van Ajax blokkeert. Vooral als hij de buitenkanten opzoekt en de buitenspelers naar binnenkomen.
Wimpey schreef: Ik zie het duister in voor Ajax in het restant van het seizoen. Iedere pot 90 minuten tot het gaatje moeten gaan in 3 competities, met een vrij smalle selectie. Dat hou je natuurlijk niet eeuwig vol, m.n. omdat enkele basisspelers vorm, inhoud en vertrouwen missen.

Ik zie juist dat Ajax een vrij brede selectie heeft. De wisselspelers maakte juist het verschil gisteren. M.i. is het niveau onderling niet heel groot. Het hang van een aantal factoren af: Hoe snel De Jong weer in vorm komt, hoe snel het groeiproces van de jonkies (Klaassen, Veltman) voltooid is. En hoe snel het vertrouwen in eigen kunnen dan weer hersteld is. Dan krijgen we een Ajax te zien dat makkelijker mee strijdt op verschillende fronten. Nieuwe uitdaging voor Frank. Misschien hebben we wel teveel jeugdigheid in het team.
Chris a.k.a Giiser

Toppie

Bericht door Toppie » vr feb 07, 2014 8:25 am

Nieuwe aardschok gevoeld in Groningen
Tsja die 2-1 dreunt nog na :smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 07, 2014 9:01 am

Hahahahahaha kuttoppie :smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Baseman

Bericht door Baseman » vr feb 07, 2014 9:07 am

Toppie schreef:Ik krijg een Pisvee gevoel
Deze vergelijking ging aardig op...beter zijn, kansen krijgen, kansen missen, 1e kans tegenstander levert meteen een doelpunt op en de 2e helft in de problemen komen. Het grote verschil is alleen dat Ajax het dan wel voor elkaar krijgt om op de een of andere manier niet te verliezen en regelmatig zelfs te winnen.

Het spel van Ajax is momenteel niet best, maar de 3 punten worden (bijna) iedere keer toch binnen gehaald.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 07, 2014 9:12 am

Ajax is, op 15 minuten na, stukken beter dan Groningen en heeft echt genoeg opgelegde kansen gehad. Na de 1-0 moet je gewoon de 2-0 en 3-0 maken. Dan is er niks aan de hand en win je, zoals Frank aangeeft, met 5-0.

Maar hij moet zich wel zorgen gaan maken over de hoeveelheid kansen die de ploeg weggeeft en het gebrek aan diepgang en snelheid vanaf het middenveld en vooral in de aanval. Bojan is 3x sneller dan zijn tegenstander dus moet je ervoor zorgen dat je hem minstens 3x diep wegstuurt. En als hij niet wilt luisteren geef je hem rauwe paella. Siem had eerder gewisseld moeten worden. Veel eerder. Deed niks goed. Wederom niet. Veltman mag ook een paar schoppen onder zijn reet krijgen. Riedewald is er niet klaar voor. Duarte linksback opstellen dan maar.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 07, 2014 9:16 am

We mogen Sigthorsson in ieder geval dankbaar zijn. Maakt toch weer een belangrijk doelpunt. Voor de rest moeten we het maar snel vergeten en hopen op beterschap voor komende zondag.

Ik maak me wel wat zorgen want het spel is als sinds de winterstop ronduit slecht. Eigenlijk zelfs al wat langer want tegen Roda en Cambuur moest Hoedini er ook al aan te pas komen. Dat blijft niet goed gaan. Zeker niet als we komende weken ook nog een wat voller programma hebben.Ik hoop dat De Boer ze weer aan het voetballen krijgt.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 07, 2014 9:19 am

Ajax moet met meer druk naar voren spelen. Tegenstanders afjagen. Dat zakte een beetje in. En als Klaassen en Serero niet diepgang blijft Ajax te statisch met voorhoedespelers als Siem, Schone en Bojan/Fischer.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 07, 2014 9:23 am

Dat moet inderdaad, zeker in de eredivisie, 9 van de 10 keer genoeg zijn om een tegenstander te pakken. De meeste ploegen kunnen zich daar niet onderuit spelen.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie