AFC Ajax - Besiktas do 26-09-2024 21:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: AFC Ajax - Besiktas do 26-09-2024 21:00

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 7:14 am

Trab schreef:
do sep 26, 2024 10:30 pm
Daar moeten we niet teveel waarde aan hechten. Hij kreeg zo ongelofelijk veel ruimte.
2e helft was sowieso niet representatief... Ik was effe vergeten dat Ajax altijd wint van Besiktas en Gio. Nu weten we ook weer waarom. Ook dit Ajax kan, net als veel matige ploegen, prima uit de voeten met een zee aan ruimte.

Spel voor rust moet voor de direct betrokkenen leading zijn. En dan trok Besiktas nog niet eens een muur op 30-35 meter van de goal op zoals NAC en Go Ahead dat deden.

Maar van Baas en Brobbey i.p.v. Kaplan en Weghorst wordt dit Ajax een stuk sterker. Baas heeft nog wat schroom, het gaat aan de bal soms nog mis, maar die jongen manifesteert zich knap. En als je ziet wat Brobbey voor het team betekent als aanspeelpunt, dan vraag ik me nogmaals af waarom Kroes die Weghorst zo nodig moest hebben. Die is enkel met z'n goaltje bezig.

Zou me niet verbazen wanneer Kaplan en Weghorst snel foetsie zijn.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 7:17 am

Dit is toch wel fijn om te lezen hoe de trainers bezig zijn met de selectie

Ajax beleeft 'speciale avond' in kolkende ArenA: 'Nu niet arrogant worden' https://www.nu.nl/voetbal/6329640/ajax- ... orden.html

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 7:33 am

wimpey schreef:
Trab schreef:
Daar moeten we niet teveel waarde aan hechten. Hij kreeg zo ongelofelijk veel ruimte.
2e helft was sowieso niet representatief... Ik was effe vergeten dat Ajax altijd wint van Besiktas en Gio. Nu weten we ook weer waarom. Ook dit Ajax kan, net als veel matige ploegen, prima uit de voeten met een zee aan ruimte.

Spel voor rust moet voor de direct betrokkenen leading zijn. En dan trok Besiktas nog niet eens een muur op 30-35 meter van de goal op zoals NAC en Go Ahead dat deden.

Maar van Baas en Brobbey i.p.v. Kaplan en Weghorst wordt dit Ajax een stuk sterker. Baas heeft nog wat schroom, het gaat aan de bal soms nog mis, maar die jongen manifesteert zich knap. En als je ziet wat Brobbey voor het team betekent als aanspeelpunt, dan vraag ik me nogmaals af waarom Kroes die Weghorst zo nodig moest hebben. Die is enkel met z'n goaltje bezig.

Weghorst komt wat gelaten over. Bij Oranje bracht hij altijd veel energie als hij inviel. Bij Ajax lijkt hij wat tammetjes. Heeft natuurlijk wat tikkies gehad. Op het EK was hij nog 2e spits achter Memphis. Nu is hij 3e keus in de pikorde en ook bij Ajax heeft hij Brobbey voor zich, terwijl ook Akpom met meer vertrouwen lijkt te spelen. Denk dat we hem nog even de tijd moeten geven. Gaat vast nog wel z’n waarde hebben.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 7:46 am

Hij is ook zoekende. Je ziet aan hem en de spelers om hem heen dat ze elkaar nog niet goed kennen. En hij moet eigenlijk vooral rond de zestien meter worden voorzien van bruikbare voorzetten en dat lijkt me toch niet echt zijn spel. Daarbij was dit ook wel een lastige invalbeurt om er nog wat van te maken. Wedstrijd in de tas. Een flink aantal wissels. Op hem is de klassieker van toepassing dat 'ie een doelpunt nodig heeft. Dat je bijvoorbeeld thuis op zoek bent naar de winnende goal en dat hij hem als breekijzer maakt.

Moet wel eerlijk zeggen als je hem zo ziet lopen in een Ajax shirt dat, ik er wel even aan moet wennen. :smallgrin.gif:

Verder ben ik ook na een nachtje slapen nog heel tevreden. Lekkere sfeervolle Europese avond. We moeten ons niet rijk rekenen maar het is ook niet nodig om alles weg te relativeren.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 8:54 am

Het is bijzonder om na alle lovende commentaren in Nederland te lezen hoe ze er in Turkije over denken:
Bij Fotomaç werden er wat bittere gevoelens op papier gezet. Want zo'n ruime nederlaag tegen dit Ajax? Dat kan echt niet. 'Dit is een team met een veertigjarige keeper en wat jonge spelers, die goed vooruit en achteruit kunnen rennen. Is Ajax een Europese topploeg? Nee. Een van de beste spelers, Bertrand Traoré, was een wisselspeler bij Istanbul Basaksehir.'
Het is maar hoe je het bekijkt. :smallgrin.gif:

wimpey schreef:
vr sep 27, 2024 7:14 am
Trab schreef:
Klopt. Hoe gek het ook klinkt, GAE bood meer weerstand dan Besiktas. Wat Besiktas aan het doen was???? :confused.gif:
Voor rust kwamen onze vleugelaanvallers er amper aan te pas. Dat geeft te denken. Brobbey stond daardoor op een eiland. Ajax kwam gelukkig op 1-0 en verder zat het ook niet tegen. Er lagen zeker mogelijkheden voor Besiktas, maar dat bespeelde de ruimtes steeds slecht, daarbij greep Sutalo een paar keer voorbeeldig in.
Maar van Baas en Brobbey i.p.v. Kaplan en Weghorst wordt dit Ajax een stuk sterker. Baas heeft nog wat schroom, het gaat aan de bal soms nog mis, maar die jongen manifesteert zich knap.
Kaplan is erg wild.

Farioli heeft goed gezien dat Baas een beter koppel vormt met Sutalo dan Hato of Kaplan. Baas is positioneel sterker dan die andere twee.
Sutalo is 'gewoon' een uitstekende speler. Dat was hij bij Zagreb al en dat is hij nog steeds. Farioli heeft Kroes gered, Sutalo was bijna verkocht voor een dumpprijs. Dan had Kroes dus voor schut gestaan.

En als je ziet wat Brobbey voor het team betekent als aanspeelpunt, dan vraag ik me nogmaals af waarom Kroes die Weghorst zo nodig moest hebben. Die is enkel met z'n goaltje bezig.
Mij ook niet. Farioli heeft Rugani nog, die houdt de bank warm. Daarbij vertegenwoordigt Kaplan een zekere transferwaarde.
Weghorst is Weghorst, hij is overal snel foetsie. Daarbij is hij heel beperkt, hij moet de ballen panklaar aangespeeld krijgen. Ik zie niet in wie dat moet doen. Met Brobbey kun je meer kanten op, daarbij is hij jong en wellicht goed te verkopen.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 9:21 am

Yopii schreef:
vr sep 27, 2024 8:54 am
Farioli heeft Rugani nog, die houdt de bank warm.
Ook een vreemde zet. Als je dan al niet veel geld hebt... Hoe oud zou Traoré zijn? Die is op. Na een uurtje is het he-le-maal gedaan. Het is te hopen dat Kroes in het volgende window een stuk zorgvuldiger te werk gaat met de weinige muntjes die er nog over zijn.

Van de 12 Mislintat-aankopen speelde er gisteren trouwens 1 he. Sutalo is trouwens wel een prima speler. Komt bescheiden over, maar hij is de rots in de achterhoede. Hopelijk gaat ie dat ook uitstralen.

Alexander

Bericht door Alexander » vr sep 27, 2024 9:22 am

Baas was gisteren goed. Is aan de bal ook een stukje comfortabeler dan Hato. Heel knap gezien van Farioli, ik had er geen cent voor gegeven dat die jongen een serieuze kans op een basisplaats zou hebben.
Maar ook Rensch speelde 1 van zijn betere wedstrijden van de laatste jaren.

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 9:25 am

Het komt erop neer dat we vooral voor de breedte hebben gekocht. Traoré lijkt me inderdaad een stukje ouder dan beweerd, trouwens.
'Ajax wervelt langs Besiktas', kopt De Telegraaf op de vrijdagochtend. De krant zag dat Ajax zich na het slechte resultaat in de Eredivisie direct wilde revancheren. Dat moest de ploeg dan doen tegen Besiktas, een team dat zeker niet als makkelijke tegenstander beschouwd kon worden. 'Het elftal van Farioli, dat ten opzichte van het competitieduel van zaterdag in Deventer op twee plaatsen was gewijzigd, speelde geconcentreerd, gaf het eerste bedrijf zodoende niets weg en was aan de bal stukken zorgvuldiger dan in competitieverband.'
Wanneer leren journalisten eens dat een team zo goed speelt als de tegenstander toelaat? Besiktas bakte er niets van, niet aan de bal en niet zonder bal.

Dan kun je er mooie verhalen op loslaten over revancheren, maar zo werkt het niet. Je kunt ook een team treffen dat geen zin heeft in die revanche van Ajax.

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 9:30 am

Baas was gisteren goed. Is aan de bal ook een stukje comfortabeler dan Hato.
Mwah, ik vind Hato technisch en verdedigend best goed, maar hij speelt zijn eigen spel en loopt alle kanten op. Baas heeft vooral meer inzicht.

Je kunt Baas in de verte een beetje vergelijken met Daley Blind: Blind moet je ook geen puur verdedigende taken geven. Voor die puur verdedigende taken heb je Sutalo.

CV's moeten vooral complementair zijn. Verder hangt veel van het middenveld af. Vorig seizoen lieten de middenvelders constant hun man lopen, dat maakte het niet gemakkelijker voor de verdediging.

columbus

Bericht door columbus » vr sep 27, 2024 9:34 am

Maar doen als of eigenlijk een beetje geluk had met louter breedte-aankopen is ook weer het andere uiterste. Ik heb Besiktas tegen Galatasaray gezien, een potje waarin Besiktas echt heel goed speelde

Ajax speelde gisteren gewoon een goede pot. Was de baas op het veld, zorgde met agressief druk zetten dat Besiktas totaal niet in hun spel kon komen. En 4-0 winnen in een Europese wedstrijd is gewoon goed.

Dat Rugani op de bank zit, is dat nu ineens een groot probleem? Een gezonde concurrentiestrijd heeft meer zin dan dat daar 2 jochies van 16 zitten die het niveau nog niet aan kunnen.

Sutalo MOTM, speelde erg sterk. Baas, Henderson en Fitz Jim ook

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 27, 2024 9:35 am

Ik kan wel genieten van Daley Baas. Dat het spel soepeler liep gisteren kwam ook door hem. Er gaat nog weleens wat mis maar die jongen is opbouwend echt een toegevoegde waarde voor ons.
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » vr sep 27, 2024 9:36 am

Yopii schreef:
vr sep 27, 2024 9:25 am
Het komt erop neer dat we vooral voor de breedte hebben gekocht. Traoré lijkt me inderdaad een stukje ouder dan beweerd, trouwens.
'Ajax wervelt langs Besiktas', kopt De Telegraaf op de vrijdagochtend. De krant zag dat Ajax zich na het slechte resultaat in de Eredivisie direct wilde revancheren. Dat moest de ploeg dan doen tegen Besiktas, een team dat zeker niet als makkelijke tegenstander beschouwd kon worden. 'Het elftal van Farioli, dat ten opzichte van het competitieduel van zaterdag in Deventer op twee plaatsen was gewijzigd, speelde geconcentreerd, gaf het eerste bedrijf zodoende niets weg en was aan de bal stukken zorgvuldiger dan in competitieverband.'
Wanneer leren journalisten eens dat een team zo goed speelt als de tegenstander toelaat? Besiktas bakte er niets van, niet aan de bal en niet zonder bal.

Dan kun je er mooie verhalen op loslaten over revancheren, maar zo werkt het niet. Je kunt ook een team treffen dat geen zin heeft in die revanche van Ajax.
Las hier vooral verhalen vooraf over een 1-4, 'zie niet in hoe Ajax kan winnen', etc.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 9:39 am

Yopii schreef:

Mike Verweij is geen journalist.

In de ED wordt Ajax heel anders bestreden. Ajax mag de bal hebben, wordt gegroepeerd verdedigd en bij foutjes wordt er snel omgeschakeld. En dan heeft Ajax het zwaar, want deze buitenspelers en middenvelders zijn geen snelheidsduivels.

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 9:40 am

Lionel schreef:
vr sep 27, 2024 9:35 am
Ik kan wel genieten van Daley Baas.
Van Youri Blind ook?

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 9:46 am

Er gaat nog weleens wat mis maar die jongen is opbouwend echt een toegevoegde waarde voor ons.
Die foutjes moeten er dan wel uit. Op het hoogste niveau gaat het om details.
Las hier vooral verhalen vooraf over een 1-4, 'zie niet in hoe Ajax kan winnen', etc.
Niemand had kunnen denken dat Besiktas zo slecht voor de dag zou komen. Verdedigde met name in de tweede helft op eerbiedige afstand.
In de ED wordt Ajax heel anders bestreden. Ajax mag de bal hebben, wordt gegroepeerd verdedigd en bij foutjes wordt er snel omgeschakeld. En dan heeft Ajax het zwaar, want deze buitenspelers en middenvelders zijn geen snelheidsduivels.
Zelfs in de ED, waar de kwaliteit laag ligt, dat zegt genoeg. We hebben nog een lange weg te gaan.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 9:54 am

Thijs schreef:
vr sep 27, 2024 9:36 am
Yopii schreef:

Inderdaad, de open Amsterdamse kampioenschappen downplayen zijn weer begonnen.

We moeten niet doorslaan maar dit was gewoon wel een prima wedstrijd en een heerlijk Europees avondje. :ajaxscarf.gif:

Op naar zondag en dan zorgen dat we ook in de Eredivisie een goede serie gaan neerzetten.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr sep 27, 2024 9:55 am

wimpey schreef:
vr sep 27, 2024 9:40 am
Lionel schreef:
vr sep 27, 2024 9:35 am
Ik kan wel genieten van Daley Baas.
Van Youri Blind ook?
Zou zomaar een buitenechtelijke zoon van Danny kunnen zijn. Vind het wel leuk hoe die jongen het invult op inzicht en techniek. Jammer dat hij wat andere componenten mist maar zijn bravoure hebben we nodig tot dusver. Laat Sutalo maar beunen.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » vr sep 27, 2024 10:02 am

Op naar zondag en dan zorgen dat we ook in de Eredivisie een goede serie gaan neerzetten.
Dat eerst maar eens, dan praten we verder.

Dicht bij de aarde blijven heeft niets met downplayen te maken. Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt, dat typeert de benadering van tegenwoordig.

Ik zie de dingen liever in perspectief.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr sep 27, 2024 10:17 am

Thijs schreef:
Yopii schreef:

Ja dat is een beetje het manco van sommige posters. Vooraf hebben we geen schijn van kans tegen dit Besiktas, achteraf stellen ze niks voor. En na een gelijkspel tegen GAE is het “zie je wel”.

Gisteren gewoon genoten. Ik zie ook wel dat we er nog lang niet zijn en een lichtjaar verwijderd zijn van het niveau van 5 jaar geleden. Maar dit seizoen heb ik al meer plezier gehad dan in de afgelopen 2 jaar. Wel lijken we met de basisopstelling van gisteren de ideale 11 van Farioli te hebben. Ik heb Berghuis niet gemist. Fitz-Jim en Baas zijn de overduidelijke verrassingen van dit nog prille seizoen. We missen vanzelfsprekend competitieve buitenspelers als alternatief voor Traore en Godts (misschien toch Berghuis als rechtsbuiten proberen?). Maar “onze” jonkies (Rensch, Taylor, FJ, Baas, Godts, Brobbey, en iets minder gisteravond Hato) speelden prima. Mislintat’s geest is op Sutalo na (die natuurlijk ook een metamorfose heeft ondergaan) uit dit elftal verdwenen. Eigenlijk zou ik alleen Ramaj daarvan nog wel eens willen terugzien.

Wat we echt missen is constant zijn, maar ook dat is niet nieuw, want we verspeelden vorig seizoen ook veel punten na Europese wedstrijden. Zó benieuwd hoe we voor de dag komen tegen RKC.

By the way die Besiktas supporters zingen alleen bij voorspoed hè. Dikke humor: vlak voor de 1-0 schenen ze met al hun zaklampen op hun telefoons. Vlak na de 1-0 deed de JCA dat even terug :ajaxsmiley.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 27, 2024 10:17 am

Yopii schreef:
vr sep 27, 2024 10:02 am
Dat eerst maar eens, dan praten we verder.

Dicht bij de aarde blijven heeft niets met downplayen te maken. Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt, dat typeert de benadering van tegenwoordig.

Ik zie de dingen liever in perspectief.
Tussendoor kunnen we ook echt genieten van een goede prestatie. Natuurlijk zijn er altijd kanttekeningen maar van te voren zou het helemaal niets worden. Als dit dan de uitkomst is mag er ook echt wel wat ruimte zijn om de positieve punten eruit te halen en te genieten van een positief resultaat.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » vr sep 27, 2024 10:34 am

Thijs schreef:
Yopii schreef:

Haha! Ja dat was ik. Sorry maar ik vind Ajax nog niet zo goed. Na Besiktas - Galatasaray en GA - Ajax was dat niet zo’n gek idee.

Ajax heeft me gisteren echt wel verrast. De positieve agressie in het spel zonder bal was echt goed. Besiktas heeft nauwelijks hun eigen spel kunnen spelen.

Godt maakt er twee naar die vond ik echt de minste gisteren. Traore voegt in de combinatie met Fitz Jim en Rensch meer toe op dit moment

wimpey

Bericht door wimpey » vr sep 27, 2024 10:39 am

Marillion schreef:
vr sep 27, 2024 10:17 am

Tussendoor kunnen we ook echt genieten van een goede prestatie. Natuurlijk zijn er altijd kanttekeningen maar van te voren zou het helemaal niets worden. Als dit dan de uitkomst is mag er ook echt wel wat ruimte zijn om de positieve punten eruit te halen en te genieten van een positief resultaat.
Absoluut. Die 2e helft was hartstikke leuk om te zien. Bij 3-0 na minder dan een uur ook zoiets van: zó, da's een tijd geleden, the good old days, die is al vroeg in de tas.

Dan zit je rustig en dan vallen je andere dingen op. Dat Besiktas een stuk minder competitief en weerbaar was dan Kowet en NAC bijv. Denk dat Besiktas door hun goede seizoensstart wat overmoedig was. Die keep had bijv. het idee dat ie best wat met een bal kan.

Nederlandse ploegen weten wel hoe ze Ajax aan moeten vliegen. Die pakken het structureel anders aan. Voor Ajax is de uitdaging om een opgetrokken muur te slechten. Daarin is Brobbey cruciaal. Ik vond 'm gisteren sterk. Maar zoals Sneyder (goede analist) ook aangaf: ze kunnen nog veel meer uit hem halen. Zorgen dat de passlijn naar hem steeds open ligt. M.n. Baas zoekt hem vaak. Die jongen verrast me echt. Slaat een linie over, dan heb je beweging, moet tegenstander kiezen... Weghorst en Akpom zijn veel makkelijker te verdedigen, waardoor je als team gewoon veel minder bent.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 11:11 am

wimpey schreef:
Marillion schreef:
vr sep 27, 2024 10:17 am

Absoluut. Die 2e helft was hartstikke leuk om te zien. Bij 3-0 na minder dan een uur ook zoiets van: zó, da's een tijd geleden, the good old days, die is al vroeg in de tas.

Dan zit je rustig en dan vallen je andere dingen op. Dat Besiktas een stuk minder competitief en weerbaar was dan Kowet en NAC bijv. Denk dat Besiktas door hun goede seizoensstart wat overmoedig was. Die keep had bijv. het idee dat ie best wat met een bal kan.

Nederlandse ploegen weten wel hoe ze Ajax aan moeten vliegen. Die pakken het structureel anders aan. Voor Ajax is de uitdaging om een opgetrokken muur te slechten. Daarin is Brobbey cruciaal. Ik vond 'm gisteren sterk. Maar zoals Sneyder (goede analist) ook aangaf: ze kunnen nog veel meer uit hem halen. Zorgen dat de passlijn naar hem steeds open ligt. M.n. Baas zoekt hem vaak. Die jongen verrast me echt. Slaat een linie over, dan heb je beweging, moet tegenstander kiezen... Weghorst en Akpom zijn veel makkelijker te verdedigen, waardoor je als team gewoon veel minder bent.
We zouden eigenlijk iedere week tegen ploegen van Gio moeten spelen. Die liggen ons perfect Afbeelding Heb me wel vermaakt. Eindelijk weer een wedstrijd waar je blij van wordt. Die twee goals meteen na rust waren de nekslag voor Besiktas.
Vond Brobbey overigens ongelukkig spelen. Paar foute kaatsen en die twee ballen die Hato en Traore bij de 2e paal leegden daar moet hij gewoon staan. Hij komt in dit soort situaties nog vaak net te laat. Maar goed, hij is wel een handenbinder en belangrijk voor de ploeg.
RKC zal net als NAC en Go Ahead met 11 man rond de eigen 16 spelen. Dat is wel toevertrouwd aan Fraser. Daar ligt dit seizoen onze zwakte helaas. Tegen sterke tegenstanders die willen voetballen doen we goed mee en komen we met loopacties in de 16. Tegen tegenstanders die zich ingraven hebben we het lastiger. Dan moeten we het bij gebrek aan creativiteit hebben van schoten uit de 2e lijn. En daar ligt nou net niet de kracht van spelers als Fitz Jim. Hopelijk gaat het met Brobbey en Baas erbij beter dan tegen Go Ahead. Tenminste, als ze spelen. En hopelijk kunnen we dezelfde intensiteit leggen in het druk zetten en afjagen.

Alexander

Bericht door Alexander » vr sep 27, 2024 11:13 am

Weghorst en ook Akpom kunnen er weinig van. Weghorst is een Appie Happie spits. Dat wisten we hier allemaal al. Nutteloze aankoop.

Traore speelde zaterdag maar 45 minuten. En nu 60 minuten en hij was helemaal leeg. Die jongen is geen 29. Het zit dichter bij de 40 vermoed ik zo.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr sep 27, 2024 11:20 am

Alexander schreef:Weghorst en ook Akpom kunnen er weinig van. Weghorst is een Appie Happie spits. Dat wisten we hier allemaal al. Nutteloze aankoop.

Traore speelde zaterdag maar 45 minuten. En nu 60 minuten en hij was helemaal leeg. Die jongen is geen 29. Het zit dichter bij de 40 vermoed ik zo.
Dit zijn weer insinuaties die nergens op gebaseerd zijn. Of heb je z’n geboorteakte gezien? Traore speelt met de week beter. Combi met Rensch loopt als een trein. Geef hem ff de tijd zeg.

Plaats reactie