Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 9:55 am

999 schreef: De Boer hoeft niet weg, dat vind ik dus ook geroeptoeter, maar wordt het ook niet eens tijd dat de Boer en het TH van die roze wolk afkomen en een beetje hun voetbal ( ervaring ) verstand gaan gebruiken ..
Ook mee eens. FdB hoeft van mij ook zeker niet weg. Wie zou dan trouwens de vervanger moeten zijn? En heb je dan een garantie dat we kwalitatief de weg naar boven wel weer inslaan? Maar ik denk wel dat het een goede zaak is dat Frank zich eens gaat bezinnen op de nogal rabiate koers die hij nu volgt.

Bv: ten aanzien van je spelers: schieten we niet door met die jeugd? Dat er toch minder jeugd (te vroeg) voor de leeuwen gegooid wordt, dat we toch een paar investeringen in kwaliteit en ervaring met coaching doen, zodat de mix en de balans weer in orde komen?

En ten aanzien van het concept: hebben we eigenlijk wel de spelers voor een systeem met de punt naar achteren? En is dat eigenlijk niet veel te moeilijk voor deze spelers? Met het missen van een controlerende spelverdeler op 6, trechtervoetbal door teveel naar binnentrekkende buitenspelers en te diep staande halven (inclusief geen aanspeelpunt op het middenveld) en backs die veel te grote afstanden af moeten leggen en voor geen meter goed samenwerken op de flanken? Is het dan niet beter dat Ajax teruggaat naar een wat simpeler concept, dat deze spelers wel kunnen verhapstukken? Met bv 'klassieke' buitenspelers die wel de achterlijn opzoeken, een inschuivende CV, een 10 (Siem), backs die knijpen en spaarzaam opkomen enz. Inderdaad, het systeem van Van Gaal in 1995? Ook dan is nog steeds positiespel met driehoekjes heel goed mogelijk en lijken mij de taken voor de spelers een stuk eenvoudiger en overzichtelijker.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo okt 27, 2013 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Demosthenes » zo okt 27, 2013 9:58 am

Wat dat betreft is er kennelijk op AT ook een cultuuromslag gaande. 10 jaar geleden hadden we op AT dit Ajax tot op het bot gefileerd, nu lijken we al dik tevreden met de kans op opnieuw een titel no matter how or what. Ik vraag me af waar die Psv-mentaliteit vol pragmatisme vandaan komt. Een stuk berusting? Omdat we menen vrijwel machteloos te staan tegenover allerhande internationale krachten?
De berustende PSV-mentaliteit, supporters die in Glasgow huishouden à la Feyenoorders en waar ook dat vandaan komt? Gebrainwasht door Telegraaf, VI? Opvallend vind ik de laatste maanden de vele positieve geluiden, een Ronald de Boer die steeds meer en steeds grotere talenten in de B-jeugd ziet, het financiële plaatje ziet er zo rooskleurig uit (Hoe lang nog?) en als Ajax verliest komt dat door Serero en de slechte jeugdopleiding van voor ± vijf/zes jaar geleden, niet door die van de laatste jaren.

De aankopen voor de voorhoede: Sightorsson (lees de wedstrijdtopics door en je ziet wat AT van zijn voetbalkwaliteiten vindt), Hoesen (Heeft hij zich ontwikkeld in 1 1/2 jaar), Andersen (Had er al 40 wedstrijden op zitten in de Deense competitie en is die veel slechter dan de onze?), Van Kessel (uitgeleend, er is weinig hoop voor hem?), Hendriks (Nee, is niet te jong, op zijn leeftijd had Kluivert er al een half jaar competitie op zitten), Bojan (nu onze hoop in bange dagen, maar toen hij meedeed, faalde hij in de ogen van de meeste AT-ers), Boerrigter (al weer weg, bleek dus een miskoop), Sana (shit, die hebben we ook nog), Meleg (speelt al weer maanden, is Ajax meer dan een jaar mee bezig geweest) en dan zal ik Höner maar niet tellen, die is geblesseerd. Ik tel negen aankopen van de laatste jaren, negen spelers voor de voorhoede. We hebben Bergkamp om de spitsen de fijne kneepjes bij te brengen, maar wat is het resultaat?

Fischer heb ik niet genoemd, is van voor het TH/FdB, maar wat is er met hem aan de hand, als ik zo de berichten lees (Celtic en RKC heb ik niet gezien, was met vakantie en in Duitsland/Oostenrijk wordt niets over Ajax gezegd) Uitblinker op een EK onder zeventien, uitblinker op een WK onder zeventien, heeft goede wedstrijden voor Ajax gespeeld, maar hoe langer onder het TH, des te slechter hij wordt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 9:59 am

Zuidema schreef:
LucaS schreef: Ik weet dat een licht cynische ondertoon gelezen moet worden, maar toch ten overvloede de volgende aantekening; Dat de achterstand niet groter is, is geheel en al te wijten aan de concurrentie. De kampioen eindigt dit jaar, als de huidige trend wordt doorgezet, op een puntje of 64! Vergeleken met vorig jaar presteert Ajax in dezelfde wedstrijden een punt of 8 minder.
Mee eens. Een veeg teken hoezeer de boel naar beneden aan het nivelleren is. En die posting van mij mag dan ook gerust met een flink stuk sarcasme en cynisme gelezen worden. Ik verbaas me er echt over, dat een titel in de MM-competitie tegenwoordig als volledig zaligmakend wordt beschouwd. Natuurlijk hartstikke mooi als het lukt, maar het camoufleert ook het verval bij Ajax dat al een tijdje gaande is.

Wat dat betreft is er kennelijk op AT ook een cultuuromslag gaande. 10 jaar geleden hadden we op AT dit Ajax tot op het bot gefileerd, nu lijken we al dik tevreden met de kans op opnieuw een titel no matter how or what. Ik vraag me af waar die Psv-mentaliteit vol pragmatisme vandaan komt. Een stuk berusting? Omdat we menen vrijwel machteloos te staan tegenover allerhande internationale krachten?
Het eerste probleem is dat veel mensen op het forum posten vanuit hun fanatisme voor de leiders van toen of van nu. Daardoor verzandt vrijwel iedere discussie in dezelfde patstelling. Mensen zijn blijkbaar niet meer in staat om het huidige spel te bekritiseren zonder het als een persoonlijke aanval te zien op 'hun voetbalpolitieke voorkeur'.

Uiteraard was mijn posting over bovenaan staan cynisch. Het spel is al tijden niet goed. Ik zie echter wel wat aanknopingspunten. De laatste 2, 3 wedstrijden zie ik ballen goed (hard, zuiver) worden ingespeeld op het middenveld ipv alleen maar balletjes breed. Met name Veltman en Blind doen dit redelijk. Probleem is dat het niet altijd goed gaat, en dan vooral bij andere spelers die hetzelfde proberen waardoor de bal simpel wordt verspeeld terwijl het team vooruit denkt en dus de counter tegen kan krijgen. Een ander probleem is dat bepaalde spelers niet goed met deze ballen overweg kunnen. Ballen springen van de voet, of worden meteen teruggekaatst zonder reden (geen coaching of willen ze bal eigenlijk niet?) of spelers nemen ze aan met de rug naar de goal en dus kunnen ze vaak ook niets anders dan terugkaatsen. Dat was natuurlijk ook altijd de kracht van Eriksen, die nam iedere bal aan en kon er meteen iets mee doen.

Een ander groot probleem is De Jong. Niet scherp, niet in controle en daardoor is hij eigenlijk een matige speler. Hoeveel 100% kansen heeft hij nu al niet om zeep geholpen? Gisteren weer een mislukt schot op een teruggelegde bal. Pijnlijk om te zien.

Maar hoe slecht het gisteren ook leek, toch hebben we een groot aantal mogelijkheden gekregen waar we er minimaal eentje van in zou moeten gaan. Wat dat betreft ontbreekt het ook een beetje aan geluk (bal op de paal van Sigi).

Dus het was slecht, we hebben een belachelijk laag aantal punten maar toch zie ik wat aanknopingspunten. Misschien tegen beter weten in.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Lionel » zo okt 27, 2013 10:32 am

Welke kansen?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 10:36 am

Rishi schreef:Welke kansen?
Bal op de paal. Verschillende schoten van binnen de 16. Enkele schoten van buiten de 16 waar de keeper redding op moest brengen. Serrero die een paar keer kon aanleggen van redelijk dichtbij. Er waren er heus wel een paar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 27, 2013 10:42 am

Raymon schreef:
Rishi schreef:Welke kansen?
Bal op de paal. Verschillende schoten van binnen de 16. Enkele schoten van buiten de 16 waar de keeper redding op moest brengen. Serrero die een paar keer kon aanleggen van redelijk dichtbij. Er waren er heus wel een paar.
Er zijn bijna geen kansen geweest Raymon.Kansloze afstands schoten noem ik geen kansen.Daarnaast zie je ook nu weer dat er enkele spelers met een bord voor hun kop geboren zijn en niet zien dat anderen er veel beter vrij staan ..

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 27, 2013 10:44 am

Raymon schreef:
Zuidema schreef:
Mee eens. Een veeg teken hoezeer de boel naar beneden aan het nivelleren is. En die posting van mij mag dan ook gerust met een flink stuk sarcasme en cynisme gelezen worden. Ik verbaas me er echt over, dat een titel in de MM-competitie tegenwoordig als volledig zaligmakend wordt beschouwd. Natuurlijk hartstikke mooi als het lukt, maar het camoufleert ook het verval bij Ajax dat al een tijdje gaande is.

Wat dat betreft is er kennelijk op AT ook een cultuuromslag gaande. 10 jaar geleden hadden we op AT dit Ajax tot op het bot gefileerd, nu lijken we al dik tevreden met de kans op opnieuw een titel no matter how or what. Ik vraag me af waar die Psv-mentaliteit vol pragmatisme vandaan komt. Een stuk berusting? Omdat we menen vrijwel machteloos te staan tegenover allerhande internationale krachten?
Het eerste probleem is dat veel mensen op het forum posten vanuit hun fanatisme voor de leiders van toen of van nu. Daardoor verzandt vrijwel iedere discussie in dezelfde patstelling. Mensen zijn blijkbaar niet meer in staat om het huidige spel te bekritiseren zonder het als een persoonlijke aanval te zien op 'hun voetbalpolitieke voorkeur'.

Uiteraard was mijn posting over bovenaan staan cynisch. Het spel is al tijden niet goed. Ik zie echter wel wat aanknopingspunten. De laatste 2, 3 wedstrijden zie ik ballen goed (hard, zuiver) worden ingespeeld op het middenveld ipv alleen maar balletjes breed. Met name Veltman en Blind doen dit redelijk. Probleem is dat het niet altijd goed gaat, en dan vooral bij andere spelers die hetzelfde proberen waardoor de bal simpel wordt verspeeld terwijl het team vooruit denkt en dus de counter tegen kan krijgen. Een ander probleem is dat bepaalde spelers niet goed met deze ballen overweg kunnen. Ballen springen van de voet, of worden meteen teruggekaatst zonder reden (geen coaching of willen ze bal eigenlijk niet?) of spelers nemen ze aan met de rug naar de goal en dus kunnen ze vaak ook niets anders dan terugkaatsen. Dat was natuurlijk ook altijd de kracht van Eriksen, die nam iedere bal aan en kon er meteen iets mee doen.

Een ander groot probleem is De Jong. Niet scherp, niet in controle en daardoor is hij eigenlijk een matige speler. Hoeveel 100% kansen heeft hij nu al niet om zeep geholpen? Gisteren weer een mislukt schot op een teruggelegde bal. Pijnlijk om te zien.

Maar hoe slecht het gisteren ook leek, toch hebben we een groot aantal mogelijkheden gekregen waar we er minimaal eentje van in zou moeten gaan. Wat dat betreft ontbreekt het ook een beetje aan geluk (bal op de paal van Sigi).

Dus het was slecht, we hebben een belachelijk laag aantal punten maar toch zie ik wat aanknopingspunten. Misschien tegen beter weten in.
Het ergste is dat je een belachelijk laag aantal punten hebt in een competitie die geen reet voorstelt. Je moet eigenlijk 10 punten losstaan, zodat je weet dat je misschien Europees ook wat kan klaarspelen.

De huidige staat van Ajax heeft meerdere oorzaken: financiele slagkracht, instelling van de trainer en beleid van de club. Vooral de laatste 2 zijn 'maakbaar'. Frank de Boer maakt zich steeds belachelijker als hij zegt dat we domineren, terwijl er geen resultaat geboekt wordt. Het beleid van de club zorgt ervoor dat Ajax weigert te investeren in aankopen. Jeugd wordt nu voor de leeuwen gegooid met het risico dat ze nooit tot wasdom komen zoals Vertonghen en Eriksen. We moeten uitkijken dat ze niet in de knop gebroken worden. Aan de andere kant durft het TH wel geld uit te geven aan échte middelmatige spelers, waarvan je van te voren al weet dat het niks gaat worden. Dat verschil snap ik echt niet. Dat mogen ze me weleens uitleggen.

Ik zal niet snel zeggen dat FdB weg moet, maar zijn opvatting begint me wel steeds meer tegen te vallen. Het is erg behoudend en zonder Eriksen is een wedstrijd beslissen helemaal moeilijk geworden. Dat mag je FdB wel aanrekenen vind ik. Ook tactisch is het geen wonder.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » zo okt 27, 2013 10:49 am

@Raymon: geluk?

Tegen een ploeg als rkc zouden we toch niet afhankelijk moeten zijn van wat 'geluk'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Duke » zo okt 27, 2013 10:51 am

Ik ben blij dat er in ieder geval iemand nog een glimpje licht ziet!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 10:55 am

999 schreef:
Raymon schreef:
Rishi schreef:Welke kansen?
Bal op de paal. Verschillende schoten van binnen de 16. Enkele schoten van buiten de 16 waar de keeper redding op moest brengen. Serrero die een paar keer kon aanleggen van redelijk dichtbij. Er waren er heus wel een paar.
Er zijn bijna geen kansen geweest Raymon.Kansloze afstands schoten noem ik geen kansen.Daarnaast zie je ook nu weer dat er enkele spelers met een bord voor hun kop geboren zijn en niet zien dat anderen er veel beter vrij staan ..
Ik heb zeker 4 100% kansen geteld. En daarbij nog een aantal mogelijkheden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 27, 2013 10:57 am

Zuidema schreef:
Wat dat betreft is er kennelijk op AT ook een cultuuromslag gaande. 10 jaar geleden hadden we op AT dit Ajax tot op het bot gefileerd, nu lijken we al dik tevreden met de kans op opnieuw een titel no matter how or what. Ik vraag me af waar die Psv-mentaliteit vol pragmatisme vandaan komt. Een stuk berusting? Omdat we menen vrijwel machteloos te staan tegenover allerhande internationale krachten?
Wie zijn 'we'? Als ik voor mezelf spreek heb ik geen berusting in het vertoonde spel en het beleid. Sommigen blijven een stijgende lijn zien en het argument '3 kampioenschappen' doodt iedere discussie. Juist met de fluwelen revolutie zou je een soort Ajax moeten zien dat durft en technisch vaardig is. Het tegengestelde is nu het geval. Dat valt me zo tegen. Ik wil erg graag geloven in de vergezichten die Cruijff schetst, maar veel resultaat zie ik nog niet. Sterker nog, ik zie de intentie niet eens.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 10:57 am

Zeux schreef:@Raymon: geluk?

Tegen een ploeg als rkc zouden we toch niet afhankelijk moeten zijn van wat 'geluk'?
Iedere ploeg heeft soms wat geluk nodig zeker als het niet loopt. Scoort Ajax de 1-0 dan wordt het waarschijnlijk 5-0.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door raymon » zo okt 27, 2013 10:58 am

Duke schreef:Ik ben blij dat er in ieder geval iemand nog een glimpje licht ziet!
Begrijp me niet verkeerd, onder de streep is het niet goed genoeg, dat moge duidelijk zijn. Maar behalve het aanwijzen wat slecht gaat, moet je ook kijken naar wat er wel goed gaat. En ik zie sommige dingen wel beter gaan.

Maar dat we kwaliteit in bepaalde linies missen is evident.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 11:18 am

Raymon schreef: Het eerste probleem is dat veel mensen op het forum posten vanuit hun fanatisme voor de leiders van toen of van nu. Daardoor verzandt vrijwel iedere discussie in dezelfde patstelling. Mensen zijn blijkbaar niet meer in staat om het huidige spel te bekritiseren zonder het als een persoonlijke aanval te zien op 'hun voetbalpolitieke voorkeur'.
AT kan op zich een geweldig forum zijn met een zeer hoog niveau. Heel rijk aan ideeen, ook met veel diepgang. Daarvoor zitten hier genoeg klasbakken. Tijdens de 'fluwelen revolutie' werd dat helaas fors verkwanseld wat mij betreft. Alle kampen clashten onwaarschijnlijk hard en buitengewoon fel op mekaar. Vol haat leek het soms wel. Ik ben toen ook een tijdje afgehaakt, vond het niet leuk meer op AT en ben pas weer teruggekomen toen de kruitdampen wat opgetrokken waren. Nu is de sfeer gelukkig weer heel acceptabel, alhoewel een loopgravenoorlog nog wel steeds gaande is. Die helaas nog steeds een hoop in potentie interessante discussies inderdaad laat verzanden. Erg jammer.
Uiteraard was mijn posting over bovenaan staan cynisch. Het spel is al tijden niet goed. Ik zie echter wel wat aanknopingspunten. De laatste 2, 3 wedstrijden zie ik ballen goed (hard, zuiver) worden ingespeeld op het middenveld ipv alleen maar balletjes breed. Met name Veltman en Blind doen dit redelijk. Probleem is dat het niet altijd goed gaat, en dan vooral bij andere spelers die hetzelfde proberen waardoor de bal simpel wordt verspeeld terwijl het team vooruit denkt en dus de counter tegen kan krijgen. Een ander probleem is dat bepaalde spelers niet goed met deze ballen overweg kunnen. Ballen springen van de voet, of worden meteen teruggekaatst zonder reden (geen coaching of willen ze bal eigenlijk niet?) of spelers nemen ze aan met de rug naar de goal en dus kunnen ze vaak ook niets anders dan terugkaatsen. Dat was natuurlijk ook altijd de kracht van Eriksen, die nam iedere bal aan en kon er meteen iets mee doen.
Het gekke was dat ik het in de eerste 10, 15 minuten gisteravond nog wel redelijk vond gaan bij Ajax. Ik zag beweging, ik zag afspeelpunten, ik zag dat de bal redelijk vlot werd ingespeeld, dat soort dingen. Niet groots, maar Ajax leek er in ieder geval zin in te hebben. En dan vervlakt dat ineens en gaat het van kwaad tot erger. Zakt de ploeg langzaam maar zeker door zijn hoeven. En mag je uiteindelijk blij zijn dat Rkc de counters zo dom uitspeelt, want anders hadden we helemaal een zware pijp mogen roken.

Maar ook voor die fase van verval zag je al weer spelers die opnieuw niet de vereiste techniek/handelingssnelheid, de flair en het gogme blijken te hebben. Lastig om dan nog redelijk tot goed veldspel op de mat te leggen. Zelfs als de opbouw wel redelijk vlot verloopt. Weer die kwaliteitskwestie, waar maar geen schot in zit. En als ik Frank mag geloven op korte termijn ook niet wordt aangepakt.
Een ander groot probleem is De Jong. Niet scherp, niet in controle en daardoor is hij eigenlijk een matige speler. Hoeveel 100% kansen heeft hij nu al niet om zeep geholpen? Gisteren weer een mislukt schot op een teruggelegde bal. Pijnlijk om te zien.
De Jong heeft de afgelopen jaren heel veel voor Ajax betekend. En daar waardeer ik hem zeer voor, die jongen kan bij mij niet snel kapot. Maar het is zeker waar, hij blijft kwalitatief toch een heel gemiddelde speler voor een topclub. Een zeer goede luitenant voor de echte klasbakken. Het is eigenlijk best wel tekenend voor het huidige niveau van Ajax dat zo'n jongen zo hoog in de hierarchie staat, zelfs aanvoerder is. En nu zit ie dus ook nog eens in een groot wak, waarschijnlijk door een terugslag na een geforceerde comeback van zijn klaplong. Ik hoorde hem na afloop in ieder geval wat klagen over gebrek aan power bij hem. Je kan trouwens goed zien dat ie flink baalt van zijn huidige vorm en de vorm van Ajax, het vreet echt aan hem. Goeie gozer, hopelijk herstelt ie weer voorspoedig. Dit Ajax kan Siem in zijn ouwe vorm heel goed gebruiken.
Maar hoe slecht het gisteren ook leek, toch hebben we een groot aantal mogelijkheden gekregen waar we er minimaal eentje van in zou moeten gaan. Wat dat betreft ontbreekt het ook een beetje aan geluk (bal op de paal van Sigi).
Ik denk eerder dat mijn geliefde Sigi mazzel had dat die bal nog op de paal gekopt werd. :666.gif:
Dus het was slecht, we hebben een belachelijk laag aantal punten maar toch zie ik wat aanknopingspunten. Misschien tegen beter weten in.
Oh ja, er zijn altijd wel wat aanknopingspuntjes, zelfs tegen Rkc. Het kan volgens mij ook niet veel slechter meer. En waarschijnlijk is een kleine structurele verbetering hier en daar al weer genoeg voor een nieuwe titel in de MM-eredivisie. Kunnen we strakkies toch weer lekker de polonaise lopen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door zeux » zo okt 27, 2013 11:20 am

Volgens mij is het gewoon een basaal bedrijfsmatig principe: wanneer een bedrijf niet investeert, ontwikkelt het zich niet en valt het 'stil'. Wil je weer op gang komen, dan is extra investering nodig. Was je blijven investeren, dan had je het momentum gehouden.
Natuurlijk bepalen economische factoren of je misschien iets moet vertragen, zoals je kunt versnellen in betere tijden, maar stilvallen is iets anders.

Investeren in R&D is ook een vorm van investeren, maar als alle energie in R&D wordt gestopt, terwijl het eindproduct verwaarsloosd wordt en niet goed wordt onderhouden, dan kunnen uiteindelijk de innovaties vanuit R&D ook niet meer landen in een eindproduct van niveau. En zeker niet als de tijdspanne tussen de investering in R&D en de introductie in het verwaarloosde eindproduct te groot wordt.

Tenzij in R&D een compleet nieuw product wordt ontwikkeld natuurlijk. Maar dan zul je een sloot marketinggeld moeten hebben om de nieuwe vondst in de markt te zetten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 11:30 am

GangstaRiB schreef:
Wie zijn 'we'? Als ik voor mezelf spreek heb ik geen berusting in het vertoonde spel en het beleid. Sommigen blijven een stijgende lijn zien en het argument '3 kampioenschappen' doodt iedere discussie. Juist met de fluwelen revolutie zou je een soort Ajax moeten zien dat durft en technisch vaardig is. Het tegengestelde is nu het geval. Dat valt me zo tegen. Ik wil erg graag geloven in de vergezichten die Cruijff schetst, maar veel resultaat zie ik nog niet. Sterker nog, ik zie de intentie niet eens.
Op het gevaar af weer in die loopgravenoorlog terecht te komen: +1.

Voor 'we' had ik inderdaad beter 'sommigen' kunnen schrijven. Het geldt in ieder geval zeker niet voor jou. Dat lijkt me in al je postings meer dan duidelijk.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 27, 2013 11:38 am

Zuidema schreef:
GangstaRiB schreef:
Wie zijn 'we'? Als ik voor mezelf spreek heb ik geen berusting in het vertoonde spel en het beleid. Sommigen blijven een stijgende lijn zien en het argument '3 kampioenschappen' doodt iedere discussie. Juist met de fluwelen revolutie zou je een soort Ajax moeten zien dat durft en technisch vaardig is. Het tegengestelde is nu het geval. Dat valt me zo tegen. Ik wil erg graag geloven in de vergezichten die Cruijff schetst, maar veel resultaat zie ik nog niet. Sterker nog, ik zie de intentie niet eens.
Op het gevaar af weer in die loopgravenoorlog terecht te komen: +1.

Voor 'we' had ik inderdaad beter 'sommigen' kunnen schrijven. Het geldt in ieder geval zeker niet voor jou. Dat lijkt me in al je postings meer dan duidelijk.
Ik wilde het niet laten overkomen alsof ik m'n gelijk wilde halen.... mijn excuus.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 11:51 am

GangstaRiB schreef: Ik wilde het niet laten overkomen alsof ik m'n gelijk wilde halen.... mijn excuus.
Nee joh, excuus is wat mij betreft echt niet nodig, ik had even beter moeten formuleren.
En volgens mij heb je groot gelijk.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Le T. » zo okt 27, 2013 12:30 pm

GangstaRiB schreef:Het ergste is dat je een belachelijk laag aantal punten hebt in een competitie die geen reet voorstelt. Je moet eigenlijk 10 punten losstaan, zodat je weet dat je misschien Europees ook wat kan klaarspelen.

De huidige staat van Ajax heeft meerdere oorzaken: financiele slagkracht, instelling van de trainer en beleid van de club. Vooral de laatste 2 zijn 'maakbaar'. Frank de Boer maakt zich steeds belachelijker als hij zegt dat we domineren, terwijl er geen resultaat geboekt wordt. Het beleid van de club zorgt ervoor dat Ajax weigert te investeren in aankopen. Jeugd wordt nu voor de leeuwen gegooid met het risico dat ze nooit tot wasdom komen zoals Vertonghen en Eriksen. We moeten uitkijken dat ze niet in de knop gebroken worden. Aan de andere kant durft het TH wel geld uit te geven aan échte middelmatige spelers, waarvan je van te voren al weet dat het niks gaat worden. Dat verschil snap ik echt niet. Dat mogen ze me weleens uitleggen.

Ik zal niet snel zeggen dat FdB weg moet, maar zijn opvatting begint me wel steeds meer tegen te vallen. Het is erg behoudend en zonder Eriksen is een wedstrijd beslissen helemaal moeilijk geworden. Dat mag je FdB wel aanrekenen vind ik. Ook tactisch is het geen wonder.
Het zijn ook allemaal geen nieuwe problemen. Helemaal in het begin van De Boers bewind ging Ajax naar Arnhem en tikte daar de bal eindeloos rond, Vitesse speelde daar in de rust op in, en gaf geen halve kans meer weg. En bijna iedereen stond te jubelen over het spel waarmee geen kansen werden gecreeerd. Zo is altijd toegejuichd voor de keuzes die onvermijdelijk tot dit spel met deze selectie leidden, vooral omdat hij daarmee de dogma's waarop de revolutie was gestoeld legitimeerde.

Hij is nooit gecorrigeerd en alleen maar bevestigd, terwijl het al veel vaker om te huilen was. Veel van het geklaag over het spel van de laatste tijd is dan ook nogal hypocriet. Ik zie zelf bij De Boer gewoon niet de kwaliteiten die Ajax verder gaan helpen, integendeel. Dus wat mij betreft mag hij straks met 3 uit 4 zijn carriere elders voortzetten. Geen drama's, gewoon tijd voor iets anders voor beide. Al is het dan niet de eerste keer dat een trainer die wel normaal doet de schade van een populaire echte Ajacied, goed uithangbord etc die er dankzij Cruijff zit mag repareren.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 27, 2013 12:34 pm

De enige houvast die ik kan vinden is dat we spelers als Bojan, Moisander en Duarte achter de hand hebben. Natuurlijk worden ze naarmate hun afwezigheid langer duurt steeds "beter" (gisteren gaf iemand in het vak mij een verhandeling over de onmisbaarheid van Moisander want dan hadden we geen penalty tegen gehad tegen Milan en dus gewonnen, geen 1-0 tegen Twente tegen gehad en geen penalty op Celtic Park tegen gehad; vanzelfsprekend valt dit in de categorie koffiedik kijken), maar ze lijken me beter dan wat er nu op het veld staat. De Duarte die tegen Milan speelde kon me bekoren, het idee van Bojan in de spits ook en Moisander lijkt met centraal achterin beter tot zijn recht komen dan Denswil of Veltman. Als je je dan op drie (essentiële) posities in het elftal kan verbeteren ten opzichte van nu, geeft dat misschien nog enige fiducie.

Maar het moet gezegd; bij iedere andere trainer die Ajax zo laat voetballen en iedere andere directie dan Overmars-Sar was allang begonnen aan de stoelpoten te zagen. In dat licht zie ik -zonder dat ik in een complottheorie denk- ook de bezoekjes van Van der Sar en De Boer aan het uitvak op Celtic Park. Enerzijds zal dat daadwerkelijke interesse zijn geweest, maar ze zullen vast de PR van zo'n actie niet onderschatten. Heb je vak F en Vak 410 achter je staan, dan kan je weinig gebeuren.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 27, 2013 12:39 pm

Zuidema schreef:Het gekke was dat ik het in de eerste 10, 15 minuten gisteravond nog wel redelijk vond gaan bij Ajax. Ik zag beweging, ik zag afspeelpunten, ik zag dat de bal redelijk vlot werd ingespeeld, dat soort dingen. Niet groots, maar Ajax leek er in ieder geval zin in te hebben. En dan vervlakt dat ineens en gaat het van kwaad tot erger. Zakt de ploeg langzaam maar zeker door zijn hoeven. En mag je uiteindelijk blij zijn dat Rkc de counters zo dom uitspeelt, want anders hadden we helemaal een zware pijp mogen roken.

Maar ook voor die fase van verval zag je al weer spelers die opnieuw niet de vereiste techniek/handelingssnelheid, de flair en het gogme blijken te hebben. Lastig om dan nog redelijk tot goed veldspel op de mat te leggen. Zelfs als de opbouw wel redelijk vlot verloopt. Weer die kwaliteitskwestie, waar maar geen schot in zit. En als ik Frank mag geloven op korte termijn ook niet wordt aangepakt.


Wat steeds ook weer opvalt is dat er niemand is die met oplossingen komt, simpele oplossingen.Rkc speelt natuurlijk niet mee, terecht.Rkc gaat lekker in en rond de zestien hangen.Maar dan zou je toch verwachten dat dit AJAX na drie jaar nieuw beleid ( iets wat overigens voorheen wel gebeurde ) kiest voor het veld breed te houden.Trek die achterhoede van Rkc uit elkaar.Zeker als na die tien minuten blijkt dat de backs er niet ovverheen kunnen/willen.Natuurlijk is het geen garantie op succes, maar het is wel een van de ( beproefde ) voetbal wetten.Hou het veld breed, zelfs als je als buitenspeler maar sporadisch langs je man kan gaan.

Wat je ziet is o zo voorspelbaar.O zo langzaam.En o zo voor-geprogrammeerd op de traning lijkt het wel.Daarnaast is het van achteruit ook steeds hetzelfde liedje, ook toen Eriksen er nog was.Tot vervelends toe balletje breed, zonder tempo, zonder idee er achter.Tot dat er iemand van de tegenstander vergeet om zijn man op het middenveld te dekken.Dan kom de pass.Maarja, onze verdedigers blijven vervolgens gewoon staan.De achterhoede van de tegenstander ook.Dus weer geen vervolg aanspeelpunt.Dus komt Kolbein uit de spits zich aanbieden, met de rug naar tegenstander zijn goal... .Ja en dan ? .Bijna nooit wordt er dan razendsnel geschakeld.Bijna nooit iemand die dan diep gaat.Resultaat Kolbein levert de bal, indien hij hem onder controle krijgt, weer in bij de achterste linie en het wandelend getik begint weer van voren af aan ...

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Le T. » zo okt 27, 2013 12:55 pm

Mr. Ajax schreef: Het is inderdaad maar waar je van geniet. Luis Suarez is voor mij nog altijd een van de spelers waar ik het meest van kan genieten. Onder Jol ook zeer zeker, maar het voetbal was niet om aan te gluren. Het werd pas leuk als Suarez de bal kreeg.
Ik genoot toch het meeste van hem in de combinatie met Pantelic en nog een speler.
Wat El Hamdaoui betreft, ik schaam me eigenlijk dat ik nog daarop in ga, wat een gelul. Maar ik krijg ook zo af en toe het gevoel dat jouw leugens niet onbestraft kunnen blijven. De waarheid is natuurlijk dat er onder De Boer prachtige combinatie goals werden gescoord. Veel meer en mooier dan dat ik de laatste tien jaar bij Ajax heb gezien. Vooral vorig seizoen waren een heleboel goals echt teamgoals te noemen, en waren een genot voor het oog.
Ik hou nog meer van teamgoals dan van individuele bevliegingen. Het probleem is echter dat het met die teamgoals ook niet zo opschiet als elke speler met extra klasse is weggesaneerd, aangezien die klasse ook handig is in de combinatie, en dat die teamgoals onder De Boer nou ook weer niet van die fantastische combinaties zijn. Het gaat bijna nooit snel over meerdere schijven, een 1-2tje is het hoogst haalbare, een derde man erbij wordt al snel te ingewikkeld.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 27, 2013 1:11 pm

999 schreef: Hou het veld breed, zelfs als je als buitenspeler maar sporadisch langs je man kan gaan.
Dat niet-breedhouden werd in de tweede helft helemaal kwalijk. Ik zag Andersen en Fischer toen vrijwel voortdurend hutjemutje in de 16 staan tezamen met Sigi, met De Jong en Serero daar vlakbij, alleen temidden van een woud aan Rkc-ers. Je had eigenlijk geen vierkante centimeter ruimte meer. En Frank stond erbij en keek ernaar. Ik kreeg tenminste niet de indruk dat hij het corrigeerde.
Wat je ziet is o zo voorspelbaar.O zo langzaam.En o zo voor-geprogrammeerd op de traning lijkt het wel.
En dat gaat eigenlijk al een paar jaar zo. Dit gedoe krijg je vooral tegen gestaffelde tegenstanders. Het is natuurlijk ook niet gemakkelijk zo'n muur te breken, dat geef ik grif toe. Maar het is best wel schrijnend om te zien hoog groot de onmacht bij Ajax dan is.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Demosthenes » zo okt 27, 2013 1:41 pm

Enerzijds zal dat daadwerkelijke interesse zijn geweest, maar ze zullen vast de PR van zo'n actie niet onderschatten. Heb je vak F en Vak 410 achter je staan, dan kan je weinig gebeuren.
Langzaam maar zeker is Ajax vooral de pr belangrijk geworden en dat dankzij de "voetballers"! FdB wordt echter op de resultaten afgerekend en overwinteren in de CL zit er niet in. In dat geval kun je misschien beter vierde worden en je richten op de tweede helft van de competitie, want die is voor de winterstop nog niet beslist.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Ajax Rules
Berichten: 31744
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Ajax - RKC Waalwijk 26-10-2013

Bericht door Ajax Rules » zo okt 27, 2013 1:46 pm

We hadden een grotere inspanning moeten doen om Babel of Boerrigter te houden. Allebei geen topspelers, maar wel spelers met diepgang. Spelers bovendien die voor een gezondere dynamiek in de selectie hadden gezorgd. Wat er nu met Fischer gebeurt, die eigenlijk niet te passeren valt omdat er simpelweg geen vervanger is, dat KAN gewoon niet en maakt zoveel kapot.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie