FC Twente - Ajax, KNVB Bekerfinale, 08-05-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

SylvievdVaart

Re: FC Twente - Ajax, KNVB Bekerfinale, 08-05-2011

Bericht door SylvievdVaart » zo mei 08, 2011 10:30 am

Thijs schreef:Ik wil gewoon winnen, volgende week zien we wel weer verder.
Helemaal mee eens! Vandaag EN volgende week die fuckers uit de Achterhoek te grazen nemen :666.gif:

Het is nog maar half twaalf :excited.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo mei 08, 2011 11:05 am

heb toch een klein beetje kriebels.. Win je dan deel je toch een tik uit... Tel daarbij een uitverkochte Arena en de kansen op de 3e ster worden groter.

Verlies je hoe ga je daarmee om...
Weer op zoek naar een Interim coach..

Toppie

Bericht door Toppie » zo mei 08, 2011 11:16 am

Bekerwedstijden staan los van de competitie wedstrijden, die beleef je toch anders als speler. Ik denk dat Ajax echt niet volle bak gaat, terwijl er volgende week miljoenen kunnen worden gehaald door rechtstreekse plaatsing CL en derde ster. :ajaxscarf.gif:

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo mei 08, 2011 11:45 am

Toppie schreef:Bekerwedstijden staan los van de competitie wedstrijden, die beleef je toch anders als speler. Ik denk dat Ajax echt niet volle bak gaat, terwijl er volgende week miljoenen kunnen worden gehaald door rechtstreekse plaatsing CL en derde ster. :ajaxscarf.gif:
Er kunnen volgende week ook miljoenen worden verloren door 3de te worden. Dat is mijn grootste angst.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo mei 08, 2011 12:05 pm

Meer lengte, meer fysiek, evenwichtiger elftal en spelers die in de grote wedstrijden het verschil kunnen maken. Ik zet m'n geld op Twente vandaag. Ik denk dat Ajax het niveau van de eerste helft bij Twente uit in de competitie moet halen wil het de Tukkers overrompelen. Dat zie ik niet snel gebeuren, want dat niveau is daarna nauwelijks meer gehaald.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 12:11 pm

D_skilled schreef:Meer lengte, meer fysiek, evenwichtiger elftal en spelers die in de grote wedstrijden het verschil kunnen maken. Ik zet m'n geld op Twente vandaag. Ik denk dat Ajax het niveau van de eerste helft bij Twente uit in de competitie moet halen wil het de Tukkers overrompelen. Dat zie ik niet snel gebeuren, want dat niveau is daarna nauwelijks meer gehaald.
En dat niveau in de 1e helft werd mede gehaald bij de gratie van Twente, dat een opmerkelijk gretig Ajax toen veel te vrij liet rondtikken. In de 2e helft zat Twente er veel meer bovenop en was ook veel daadkrachtiger naar voren met rap positiespel. Met name het middenveld van Ajax werd toen compleet opengereten met vrije doortocht naar de achterste lijn. Opnieuw die Januskop bij Ajax, die we dit seizoen al zo vaak gezien hebben.

Hoewel Twente kennelijk liefst over de grond de boel uitspeelt, zullen er inderdaad ook door de lucht zat mogelijkheden zijn voor de Tukkers via oa Luuk de Jong en Douglas. Als ik zie hoe ongelooflijk Ajax tegen bv H'veen aan het knoeien was als hoge ballen de 16 inzeilden. Hoeveel open kopkansen waren het? 4, 5? En de heren Ajacieden stonden erbij en keken ernaar. Een wel heel bijzondere vorm van in de zone verdedigen. Ook met dank aan een keeper die over geweldige reflexen beschikt, maar kennelijk denkt dat ie buiten zijn doelgebied hands maakt. Hopelijk heeft Frank hem dat nu uitgelegd.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mei 08, 2011 12:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo mei 08, 2011 12:15 pm

Dat komt omdat Ajax in de eerste helft met kracht had gesmeten. Er werd flink gas gegeven en Twente werd vroeg vastgezet. Dat houd je echter nooit een wedstrijd lang vol en viel Ajax ver terug. Ajax is zeer kwetsbaar met lopende mensen dwars door de as van het elftal. Vorig seizoen Twente thuis, dit seizoen Twente uit. Dat heeft ook met een stuk fysiek en bereidheid te maken om je man continue op te pikken.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 12:24 pm

D_skilled schreef: Dat komt omdat Ajax in de eerste helft met kracht had gesmeten. Er werd flink gas gegeven en Twente werd vroeg vastgezet. Dat houd je echter nooit een wedstrijd lang vol en viel Ajax ver terug.
Dat speelde zeker ook mee. Ajax smeet met energie in die 1e helft. Maar ook dan nog speelde Twente erg apathisch, liet het allemaal maar gebeuren. Ik denk dat beide patronen opgaan. Twente tapte na rust uit een wezenlijk ander vaatje en Ajax kreeg de rekening gepresenteerd voor het plankgas in de 1e helft.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mei 08, 2011 12:34 pm

D_skilled schreef:Dat komt omdat Ajax in de eerste helft met kracht had gesmeten. Er werd flink gas gegeven en Twente werd vroeg vastgezet. Dat houd je echter nooit een wedstrijd lang vol en viel Ajax ver terug.
Yep, typisch het voetbal van Jol. Ren-je-rot.
Ajax is zeer kwetsbaar met lopende mensen dwars door de as van het elftal. Vorig seizoen Twente thuis, dit seizoen Twente uit. Dat heeft ook met een stuk fysiek en bereidheid te maken om je man continue op te pikken.
Nou, bereidheid... De spelers moeten het ook zien. Het ontbreekt ze vaak aan inzicht.
Het stinkt aan alle kanten!

CdE

Bericht door CdE » zo mei 08, 2011 12:34 pm

D_skilled schreef:Meer lengte, meer fysiek, evenwichtiger elftal en spelers die in de grote wedstrijden het verschil kunnen maken. Ik zet m'n geld op Twente vandaag. Ik denk dat Ajax het niveau van de eerste helft bij Twente uit in de competitie moet halen wil het de Tukkers overrompelen. Dat zie ik niet snel gebeuren, want dat niveau is daarna nauwelijks meer gehaald.
Mee eens. Ik vrees dat Twente een maatje te groot is. Gewoon een beter team. Ajax zal een goede dag moeten hebben wil het van Twente kunnen winnen. In zo'n finale weet je het natuurlijk nooit. Factoren als vorm van de dag, geluk (en wat dat betreft hebben we de laatste weken niet te klagen) etc. tellen in zo'n finale ook mee. Maar lastig wordt het zeker.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo mei 08, 2011 3:30 pm

Kowalzyck onderstreept op twitter mijn gedachtes over de twee finales. Goede hypothese. :biggthumpup.gif:
Ik begrijp dat ik mijn stelling even moet toelichten: winst voor #Ajax in de #bekerfinale (#tweaja) verkleint de kans op de landstitel.

Ik ben namelijk van mening dat FC Twente een beter elftal heeft dan Ajax. Ze zijn regerend kampioen (zijn dus al eens op de enige juiste manier omgesprongen met kampioensdruk), ze staan bovenaan, ze zijn wat stabieler, fysiek wat steviger, wat meer een hechte eenheid en (heel belangrijk) ze hebben hun beste spelers - de mannen die het verschil kunnen maken, in hun eentje een wedstrijd kunnen beslissen - niet in de winterstop verkocht, maar gehouden: Ruiz en Janssen.

Ajax had dit seizoen wat mij betreft twee spelers die echt het verschil kunnen maken en in hun eentje wedstrijden kunnen winnen: Suárez en Stekelenburg. Maar hun verhalen zijn bekend.

Dat ik Twente hoger inschat, en Ajax nadrukkelijk als underdog zie, betekent niet dat Ajax niet van Twente kan winnen. Dat kan wel degelijk, zeker in Amsterdam, voor 50.000 Ajacieden. Als Ajax een goede dag heeft, ontlopen de twee teams elkaar niet veel en denk ik zelfs dat Ajax (in full flow) wat meer voetballend vermogen heeft. Dat was vorig seizoen hetzelfde en toen won Ajax onverwacht eenvoudig in de ArenA (3-0).

Maar ik denk wel dat het voor Ajax het beste was geweest om te kunnen focussen op één duel tegen Twente: één allesbeslissende wedstrijd om de landstitel, in de Amsterdam ArenA. Twee keer van Twente winnen, zie ik Ajax eerlijk gezegd niet doen.

Ajax probeert nu te focussen op twee duels tegen Twente. Dat brengt het gevaar met zich mee dat Ajax te vroeg piekt (namelijk: in de bekerfinale) of dat hun concentratie net te veel spreiden.

Je kunt zeggen: dat geldt voor Twente ook. Ja, dat is waar, maar ik denk dat Twente veel minder dan Ajax vatbaar is voor concentratieverlies en (bijvoorbeeld na een onverwacht goede bekerfinale) een zekere lichtzinnigheid.

Eigenlijk is dát mijn grootste vrees: dat Ajax in de bekerfinale opvallend goed speelt en een (ogenschijnlijk) vrij eenvoudige zege behaalt. Dan kan ik er bij Ajax zo drie of vier aanwijzen die op 15 mei aan de aftrap verschijnen met een attitude van 'gewoon nog een keertje zo spelen, dan pakken we ze opnieuw'.

Vergelijk het met het tweeluik tegen Spartak Moskou: uitstekend gespeeld in de eerste wedstrijd (niet eens gewonnen, alleen maar goed gespeeld) en dan in duel twee aan de aftrap verschijnen met de gedachte 'gewoon zo doorgaan, dan komt het goed'. Gregory van der Wiel gaf achteraf nota bene met droge ogen toe dat hij zo aan de wedstrijd was begonnen, en dat Ajax ronduit verbaads was geweest over dit 'andere' (lees: fellere, sterkere, meer verbeten en grimmige) Spartak.

Dát effect vrees ik tegen Twente (nog los van het feit dat ik Twente sterker acht dan Ajax en het liefst sowieso op één piek had ingezet).

Het zou voor Ajax het beste zijn om de bekerfinale te verliezen, denk ik, eerlijk gezegd. Niet met 7-0 (want zo'n klap werkt hard door en heeft nooit een positieve uitwerking), maar met bijvoorbeeld 2-1, of op strafschoppen, het liefst enigszins onverdiend (wraakgevoelens, de overtuiging dat er op 15 mei nog een schepje bovenop moet - dát moeten we hebben).

Maar op verlies kan ik niet hopen, vanavond. Ik kan niet hopen dat Ajax een bekerfinale verliest, zelfs niet wanneer een stemmetje in mijn hoofd maar blijft fluisteren dat dat eigenlijk het beste zou zijn met het oog op de schaal.

En daarom, dus, had ik eigenlijk liever gehad dat de bekerfinale vandaag tussen Twente en een ándere club dan Ajax was gegaan. Focussen op één finale tegen Twente is voor dit jonge, ietwat labiele Ajax al moeilijk genoeg.

Maar goed, zo is het niet gelopen. Ajax moet vanavond de bekerfinale spelen, en dus hoop ik (al zegt de prijs op zichzelf me dit seizoen niet al te veel) uiteraard toch dat ze winnen. Ik zou niet anders kunnen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 4:33 pm

Eigenlijk is dát mijn grootste vrees: dat Ajax in de bekerfinale opvallend goed speelt en een (ogenschijnlijk) vrij eenvoudige zege behaalt. Dan kan ik er bij Ajax zo drie of vier aanwijzen die op 15 mei aan de aftrap verschijnen met een attitude van 'gewoon nog een keertje zo spelen, dan pakken we ze opnieuw'.
Vreselijk. Alsjeblieft niet weer Spartak, zeg...
Het zou voor Ajax het beste zijn om de bekerfinale te verliezen, denk ik, eerlijk gezegd. Niet met 7-0 (want zo'n klap werkt hard door en heeft nooit een positieve uitwerking), maar met bijvoorbeeld 2-1, of op strafschoppen, het liefst enigszins onverdiend (wraakgevoelens, de overtuiging dat er op 15 mei nog een schepje bovenop moet - dát moeten we hebben).
Sluit ik me van harte bij aan. Klein verlies? Prima. Met wraakgevoelens? Helemaal uit de kunst. Zolang ze er op de 15e maar messcherp en tot in de tenen gemotiveerd staan. Dat bekertje kan me niks schelen, die mag Twente strakkies gerust in de prijzenkast plaatsen. Het gaat om die pot van over een week.

999

Bericht door 999 » zo mei 08, 2011 4:39 pm

Met alle respect maar dat is supporters gelul .. Als voetballer wil je deze wedstrijd gewoon winnen .. Deze prijs wil je pakken en als voetballer, ongeacht het resultaat van deze bekerwedstrijd, weet je dat volgende week een geheel andere wedstrijd is ...
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » zo mei 08, 2011 4:42 pm

Gewoon twee keer winnen. Als je kampioen wil worden moet je de beste zijn. Daar maakt een voluit gespeelde bekerfinale geen verschil.
I think I lost my fucking headache

jabu

Bericht door jabu » zo mei 08, 2011 4:49 pm

Sterker nog. Een goede wedstrijd en overwinning geeft vertrouwen. Dan is er nog een hele week om weer te focussen op de volgende wedstrijd. Tweemaal vol er voor gaan!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 4:50 pm

999 schreef:Met alle respect maar dat is supporters gelul .. Als voetballer wil je deze wedstrijd gewoon winnen ..
Soms heb ik bij Ajax het idee dat de supporters beter dan de spelers door hebben waar het allemaal om gaat. Ik vind Ko's analyse gezien Ajax' labiliteit dan ook helemaal zo slecht nog niet. Ik ga daarom voor een klein, graag lullig verlies. Zodat Ajax echt helemaal op scherp staat op de 15e.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 08, 2011 4:54 pm

Zoals tegen Spartak bedoel je?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 4:59 pm

Hehe... :666.gif:

Zie Ko's eerste citaat dat ik aanhaal. Daar doel ik op. Natuurlijk zou een overwinning een voetbalteam normaal gesproken goed doen. Bij Ajax heb ik juist de indruk dat een aantal jongens de weelde daarvan paradoxaal genoeg niet kunnen dragen, wat teveel op een wolkje gaan zitten en daardoor tóch niet met de vereiste instelling de kampioenswedstrijd ingaan.

999

Bericht door 999 » zo mei 08, 2011 5:15 pm

Het AJAX spel komt nogal houterig over ..
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » zo mei 08, 2011 5:19 pm

Ebecilio is al rijp voor een wissel

LucaS

Bericht door LucaS » zo mei 08, 2011 5:20 pm

:ajaxscarf.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 5:21 pm

Tjonge, wat laat Janssen zich daar te kakken zetten.

wimpey

Bericht door wimpey » zo mei 08, 2011 5:23 pm

Janssen niet alleen, Zuidema. Waar waren de CV's? :smallgrin.gif:

Je kon met een MX-tank door dat centrum rijden zonder iemand te raken.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mei 08, 2011 5:25 pm

Pffff, blijft bloedlink met die hoge ballen door de lucht. :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo mei 08, 2011 5:26 pm

Ach, ik had van de media en velen hier begrepen dat Twente veel beter is, dus het valt me nog niet tegen.

Plaats reactie