Ajax - AZ 24-01-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door joey » ma jan 25, 2010 11:15 am

LucaS schreef:Waarbij bij RKC onder Jol zeer verzorgd speelde. Blijkbaar is er toch iets bij Ajax waardoor elke trainer er moeite mee heeft iets van patronen in de ploeg te krijgen.
Nou, zeer verzorgd...

Ik ben het wel met je eens dat er een patroon zichtbaar is. Het lukt geen enkele trainer om er patronen in te slijpen. Dan kun je wel zeggen dat hij meer tijd moet krijgen, maar waarom lukt het Rutten bij PSV dan wel? Vorig seizoen was het een puinhoop bij PSV, maar nu al heeft Rutten zijn ploeg in tactisch opzicht aan de praat.

Zeg ik maar weer eens dat de jeugdopleiding niet goed genoeg functioneert. Bepaalde spelers hebben heus talent, maar ze moeten nog teveel leren als ze in Ajax 1 komen en maken daardoor teveel fouten. Neem Alderweireld, die opgeleid is als mandekker. Waarom laat hij zijn man steeds uit zijn rug lopen? Waarom stelt hij zich vaak verkeerd op? Had daar niet aan gewerkt kunnen worden? Nu kost het punten. Ik trek de vergelijking maar weer eens: Frank de Boer beheerste dat allemaal wél. Wat het verschil is? Deze spelers doen niet meer aan straatvoetbal, maar zitten altijd bij Ajax. Wat ze niet bij Ajax leren, leren ze helemaal niet.

Mijn vriendin zei gisteren: wat spelen ze de bal steeds slap in. Dat klopte ook, met als gevolg dat er veel duels te zien waren. Daarbij mogen dan de plaggen uit het veld getrapt worden, het blijft een tekortkoming. Technisch is het zeer matig. Dat het niet altijd opvalt, komt door het snel teruglopende niveau van de eredivisie. Een beetje aanvalslinie had Ajax gisteren geslacht. Maar AZ moest het doen met een stelletje overschatte aanvallers. (Ik heb zelden een aanvaller gezien die zó sterk is aan de bal en zó'n laag rendement heeft als Dembélé. Maar dat terzijde.)
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 11:18 am

Helemaal mee eens Joey! Als je die Alderweireld soms ziet verdedigen... dat ziet Jol toch ook? Ga eens met zo iemand aan de slag! Hamer erop dat ze elkaar de bal niet zo slap toespelen.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door GangstaRiB » ma jan 25, 2010 11:19 am

De vergelijking met PSV gaat mank in mijn ogen. PSV speelt nagenoeg met dezelfde selectie die 2 jaar geleden nog kampioen werd. Vorig jaar heeft Stevens het gigantisch verkloot, maar zelfs onder Lodeweges kon je zien dat PSV gelijk weer de draad oppakte. Het is niet raar dat PSV het daarom onder Rutte zo goed doet. Dat is voor een deel de kwaliteit van Rutte, maar het team an sich stond gewoon nog. Een speler als Affelay was, als hij een Ajacied zou zijn, allang verkocht zijn. Die mazzel heeft PSV. Ik denk dat Jol en Rutte weinig voor elkaar onderdoen. Jol heeft alleen te maken met een zeer zeer onevenwichtige selectie.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Harm » ma jan 25, 2010 11:20 am

Ik hoop dat men dat bij Ajax vooral blijft denken.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door joey » ma jan 25, 2010 11:23 am

GangstaRiB schreef:De vergelijking met PSV gaat mank in mijn ogen. PSV speelt nagenoeg met dezelfde selectie die 2 jaar geleden nog kampioen werd.
Onder Koe, het stralend licht. :hypocrite.gif: :confused.gif:
Een speler als Affelay was, als hij een Ajacied zou zijn, allang verkocht zijn.


Waarom? Hij is nog jong.
Die mazzel heeft PSV. Ik denk dat Jol en Rutte weinig voor elkaar onderdoen. Jol heeft alleen te maken met een zeer zeer onevenwichtige selectie.
Hij heeft vijf spelers gehaald, dus... Met Lodeiro erbij zelfs zes. Een half elftal dus.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door GangstaRiB » ma jan 25, 2010 11:33 am

joey schreef:
GangstaRiB schreef:De vergelijking met PSV gaat mank in mijn ogen. PSV speelt nagenoeg met dezelfde selectie die 2 jaar geleden nog kampioen werd.
Onder Koe, het stralend licht. :hypocrite.gif: :confused.gif:
Een speler als Affelay was, als hij een Ajacied zou zijn, allang verkocht zijn.


Waarom? Hij is nog jong.
Die mazzel heeft PSV. Ik denk dat Jol en Rutte weinig voor elkaar onderdoen. Jol heeft alleen te maken met een zeer zeer onevenwichtige selectie.
Hij heeft vijf spelers gehaald, dus... Met Lodeiro erbij zelfs zes. Een half elftal dus.
Pantelic en De Zeeuw renderen.
Atouba: miskoop.
Eduardo en die ander: goedkoop probeersel om de selectie te versterken.
Lodeiro: je kan niet zeggen dat Jol daar nu al beschikking over heeft.

Qua aankoopbedragen heeft Jol natuurlijk een pas op de plaats moeten maken. Dat heeft Bassie in z'n eentje zitten te verbrassen.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door LucaS » ma jan 25, 2010 11:35 am

Pardon? Jol heeft inmiddels ook al ongeveer 11 miljoen uitgegeven aan aankopen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Jöhnk » ma jan 25, 2010 11:38 am

Baseman schreef:Vermeer is eigenlijk de ideale invalkeeper, om de een of andere reden keept hij dan altijd erg goed. Om vervolgens door de mand te vallen als hij een vaste basisplaats krijgt...
Mee eens. :biggthumpup.gif:

Ik hoop dat Stekelenburg een goed WK keept en daarna andere oorden opzoekt. En laat Ajax dan niet de fout maken door Vermeer weer uit te proberen, want die heeft zijn kans al gehad.

GangstaRiB
Berichten: 16907
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door GangstaRiB » ma jan 25, 2010 11:38 am

LucaS schreef:Pardon? Jol heeft inmiddels ook al ongeveer 11 miljoen uitgegeven aan aankopen.
Voor 6 spelers, waarvan de helft voor Demy... nou das zeer netjes te noemen.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 11:40 am

Ik vind nou niet dat PSV nou heel veel voor ligt op Ajax. Oke, Ajax heeft wat onnodige punten verspeeld maar dat zijn gewoon kleine zaken.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Toppie » ma jan 25, 2010 11:45 am

Rishi schreef:Ik vind nou niet dat PSV nou heel veel voor ligt op Ajax. Oke, Ajax heeft wat onnodige punten verspeeld maar dat zijn gewoon kleine zaken.
Het verschil is dat Pisvee een paar spelers heeft lopen met scorend vermogen en bij Ajax niet. Pisvee scoort 10min voor tijd vaak 1-0 vooral bij thuis wedstrijden en bij FC Utreg verliezen ze normaal met 3-0 maar spelen hun gelijk. Eigenlijk doet MClaren dat ook met Twente.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 12:27 pm

Ik vind het allemaal wel meevallen. Tuurlijk is 9 punten (te)veel maar we moeten niet gaan doen alsof PSV oppermachtig is.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 25, 2010 12:43 pm

Kowalczyk schreef:Ik pleit ook niet voor Vermeer in de basis, hoor. We hebben twee keepers met veel talent, maar beide ook duidelijk aanwijsbare zwakheden. En beide staan ze een beetje stil en willen de laatste tekortkomingen er maar niet uit. Ik heb in beide geen 100% vertrouwen. Ik heb nooit een 'Van der Sar-gevoel' bij ze, zo van: dat zit goed. Stekelenburg is wel de terechte nummer 1, maar deze specifieke bal van Ari had 'ie zeker niet gehad. Typisch zo'n bal waarbij Stekelenburg capituleert en zo'n beetje hulpeloos gehurkt blijft staan. En daarna dat gesticuleren. Vind ik altijd vrij irritant.

K.
Eens, als het gaat over Stekelenburg. Aan de andere kant: Vermeer duikt misschien wel teveel. Zodra een tegenstander schiet, ook van ver buiten de 16, duikt Vermeer, niet even afwachtend of een Ajax-verdediger het schot blokt. Dan ligt ie dus helemaal buiten positie. Ik doel nu niet op de situatie rondom de weergaloze redding op de kopbal van Ari, maar op andere situaties, waarvan ik er gister zeker 2 zag: een geblokt schot van AZ, maar Vermeer lag al op de grond.
Overigens is Vermeer volgens mij gewoon te klein. De vrije trap van Schaars, vlak voor rust: hij had hem, door helemaal gestrekt te gaan, maar net. Een lange keeper zou er minder moeite mee hebben gehad. Stekelenburg zou ook bijvoorbeeld een stuk minder kansloos zijn geweest bij dat schot van AZ in de 2e helft. Vermeer keek ernaar, maar deed niets.

Punt is: eigenlijk zit ik met zowel Stekel als Vermeer niet lekker rustig te kijken, maar wel wat rustiger als Stekel op goal staat. Ik vind hem iets beter (nee: iets minder slecht) dan Vermeer. Want beiden zijn inderdaad gewoon geen topkeepers.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 12:50 pm

Ik vind Stekelenburg dus wel goed. Het oogt allemaal niet zo spectaculair en dat is misschien zijn probleem.
IK GELOOF!!!!!!

T82
Berichten: 1785
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door T82 » ma jan 25, 2010 1:04 pm

Jöhnk schreef:
Enganche schreef:Ik vind het ook vreemd hoor. Vorige week Eriksen ten koste van Aissati, een week later Eriksen op de bank en De Jong en Aissati in de basis. Dat gaat wel heel snel met een 17-jarige jongen die Jol door en door kent.
Eriksen speelde niet ten koste van Aissati. Hij speelde als tweede spits.
Eriksen speelde als diepe nummer 10 en stond op Gilissen.

Gebruikersavatar
Dr. Living Stoned
Founding Father
Berichten: 19598
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 6:30 pm
Locatie: at home

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Dr. Living Stoned » ma jan 25, 2010 1:21 pm

maar waarom dan? We speelden tegen AZ toch? Als spelers zulke fouten gaan maken moeten ze niet zeuren wanneer de coach ze ernaast zet!
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 1:22 pm

T82 schreef:
Jöhnk schreef:
Enganche schreef:Ik vind het ook vreemd hoor. Vorige week Eriksen ten koste van Aissati, een week later Eriksen op de bank en De Jong en Aissati in de basis. Dat gaat wel heel snel met een 17-jarige jongen die Jol door en door kent.
Eriksen speelde niet ten koste van Aissati. Hij speelde als tweede spits.
Eriksen speelde als diepe nummer 10 en stond op Gilissen.
Hij stond wel diep(er) dan bijvoorbeeld een De Jong of Aissati.
IK GELOOF!!!!!!

T82
Berichten: 1785
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door T82 » ma jan 25, 2010 3:19 pm

Rishi schreef:
T82 schreef: Eriksen speelde als diepe nummer 10 en stond op Gilissen.
Hij stond wel diep(er) dan bijvoorbeeld een De Jong of Aissati.
Omdat NAC zonder aanvallende middenvelder speelt...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door 999 » ma jan 25, 2010 3:28 pm

Vervanger van vader geworden keeper Stekelenburg houdt Ajax op been tegen AZ: 1-0

VERMEER BEVALT

AMSTERDAM – Ajacied Kenneth Vermeer schrok zondagmorgen om acht uur wakker van een rinkelende telefoon. De reservedoelman kreeg enkele uren voor de aftrap van het duel met AZ van clubarts Edwin Goedhart te horen dat Maarten Stekelenburg de trotse vader was geworden van een zoon en hij moest keepen. Vermeer behoedde de thuisclub in de 39e en 44e minuut met katachtige reddingen voor een achterstand, beviel trainer Martin Jol zodoende uitstekend en zag Gregory van de Wiel de strijdlustige Amsterdammers de volle buit bezorgen: 1-0. „Natuurlijk smaakt dit naar meer. Maar ik weet dat Maarten op dit moment de nummer één is en heb daarmee leren leven. Ik ben er professioneel genoeg voor om er te staan als dat wordt gevraagd”, aldus de man van de wedstrijd.

De afmelding van Stekelenburg leek voor Martin Jol de vierde streep door de rekening. De trainer van Ajax kon om verschillende redenen ook al geen beroep doen op de andere vaste basiskrachten Marko Pantelic (geblesseerd), Eyong Enoh (Afrika Cup) en Demy de Zeeuw (geschorst) en wist dat hij simpelweg moést winnen. Door het teleurstellende gelijkspel van vorige week bij NAC en de overwinning van PSV op NEC zou bij een nederlaag een Ajax-onwaardige kloof van twaalf punten met de Eindhovenaren ontstaan. En dat was middenin het hervormingsproces en met Feyenoord-Ajax op de rol geen pretje geweest. „AZ speelde zo ongeveer in de formatie, waarmee de club vorig seizoen kampioen werd. We zijn daarom blij met de zege”, haalde Jol uiteindelijk opgelucht adem.

Zo werd het na rust met passie spelende Ajax samen met PSV zelfs de grote winnaar van het weekeinde. FC Twente maakte bij Groningen opnieuw een misstap (0-0), staat nog wel zeven punten voor, maar gaf de Ajacieden hernieuwd geloof in de tweede plaats, die recht geeft op de voorronde van de Champions League. Ervan uitgaande dat de titel vorige week definitief werd verspeeld, leverde ook de blik naar beneden vrolijke Ajax-gezichten op. FC Utrecht en Heracles gingen roemloos ten onder tegen Roda JC en Vitesse, waardoor Europa Leaguevoetbal vijftien wedstrijden voor het einde al zo goed als zeker is.

Tussen de eredivisiebedrijven door werkte Jol afgelopen week door het voorzichtig brengen van Christian Eriksen, het naderende debuut van Hyun-jun Suk, de contractverlenging van Luis Suarez en het aantrekken van Nicolas Lodeiro al aan de toekomst van Ajax. De huidige staat van het elftal zal hem tegen AZ aanvankelijk opnieuw niet vrolijk hebben gestemd. De absentie van De Zeeuw, Pantelic en Enoh bleek voor rust niet op te vangen. Aan niets was te zien dat Jol het elftal al zeven maanden kneedde. Spelers schoven de bal voortdurend in de voet van een tegenstander. Als Luis Suarez druk zette, keek hij hopeloos achterom waarom zijn medespelers achteruit liepen. En AZ werd geen strobreed in de weggelegd om tot het zestienmetergebied – of soms zelfs daarin – naar hartenlust te combineren.

Daardoor leek het alsof de Alkmaarders aardig voetbalden, maar in feite deed het elftal van Dick Advocaat veel te weinig met de geboden ruimte. Desondanks had AZ met een voorsprong moeten rusten. Ari had de bal – na een van richting veranderd schot van Kew Jaliens tegen de lat – voor het binnenwerken, maar de reeds geslagen Vermeer herstelde zich wonderbaarlijk. „Ik had de mazzel dat Ari niet goed inkopte”, bleef de Ajax-goalie bescheiden. Ook een vrije trap van Stijn Schaars ranselde hij uit zijn doel. Tot frustratie van Schaars, die na een veel te harde tackle op Ismail Aissati op dat moment eigenlijk al niet meer op het veld had mogen staan. „Als wij op voorsprong waren gekomen, had ik het nog willen zien”, zei de Alkmaarse captain, die daarmee terecht aangaf dat het duel een dubbeltje op zijn kant was.

Het evenwicht dat er in de krachtsverhouding was, bleek er in de kaarten niet. AZ beklaagde zich dat er zeven Alkmaarders op de bon werden geslingerd, voordat er een Ajacied een gele kaart kreeg, maar eigenlijk viel op geen van die beslissingen van Björn Kuipers iets aan te merken. Dat Advocaat diep in de tweede helft met rood naar de kant werd gestuurd, omdat hij de leidsman ’oetlul’ had genoemd, kon er ook nog wel bij.

Ajax leidde op dat moment al met 1-0 door Van der Wiel, die na geblunder van Schaars en Moussa Dembélé, de aanval zelf opzette en na een combinatie met Suarez schitterend afrondde. Dat Mounir el Hamdaoui de bal drie minuten daarvoor buiten het bereik van Vermeer op de lat had geschoten, maakte de tegentreffer nóg pijnlijker voor AZ. Toch was de zege de verdienste van Ajax. „We hebben voor rust wel gezwijnd, maar de punten uiteindelijk zelf afgedwongen”, vond Jol. „We hadden misschien zelfs wat meer moeten scoren.”

Ajax - AZ 1-0 (0-0). 63. Van der Wiel 1-0. Scheidsrechter: Kuipers. Toeschouwers: 47.770. Gele kaart: Lindgren (Ajax), Moisander, Dembele, Schaars, Mendes da Silva, Jaliens, Lens, Moreno (AZ).

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Thijs » ma jan 25, 2010 3:34 pm

En dan 'Vermeer bevalt', haha. Mooi.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door joey » ma jan 25, 2010 4:11 pm

Rishi schreef:Ik vind nou niet dat PSV nou heel veel voor ligt op Ajax. Oke, Ajax heeft wat onnodige punten verspeeld maar dat zijn gewoon kleine zaken.
Kleine zaken? Het is het verschil tussen kampioen worden en in december al voor de titel uitgeschakeld zijn. Als dit kleine zaken zijn, wat zijn dan grote zaken? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 4:22 pm

Tegen NAC had Suarez MOETEN scoren, net als Demy. Tegen Utrecht speelde Ajax een goede 1e helft en zakte het in elkaar in de 2e helft. Van Twente hoefde Ajax ook niet te verliezen.

Het zijn kleine dingetjes Joey. Geen rampen. Dit zeg ik nu. Dan ga ik er wel vanuit dat Ajax wint van Twente, Feyenoord en PSV.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Nihad » ma jan 25, 2010 4:25 pm

Blabla.

Ajax speelde gisteren ronduit dramatisch. Echt slecht. Ik ben het met Joey eens. Buiten Suarez, van der Wiel en de Zeeuw, komen de meeste spelers van Ajax kwaliteit te kort. Het was af en toe om te janken. Bijvoorbeeld zo´n Urby die een zee van ruimte heeft en dan niet eens een fatsoenlijke voorzet geeft. :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door FlaFlu » ma jan 25, 2010 4:28 pm

Joey vindt niet dat de spelers van Ajax voor de Eredivisie kwaliteit tekort komen hoor. Hij vindt dat Jol met deze selectie kampioen moet kunnen worden.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 24-01-2010

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 4:29 pm

Precies. PSV voetbalt ook niet hartverwarmend hoor...
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie