AZ - Ajax 25-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

willemien
Berichten: 165
Lid geworden op: di sep 23, 2003 3:41 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door willemien » za okt 24, 2009 5:27 pm

Ik weet dat ik er een tijdje uit ben, natuurlijk heel slecht, maar eeuh... "Alderweireld/Vertonghen..."

wat is dat? Klinkt zo vlaams.

Dat zijn toch geen... geen... geen Bélgen ?!

Enfin. Ik heb een nieuw zenderpakket mét voetbal ! :blub.gif:

Zondag voor het eerst sinds lange tijd tenminste weer bewegende beelden van Ajax. Nu alleen nog maar hopen dat ik niet vloekend voor de bak moet gaan zitten.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Monkey Tonk » za okt 24, 2009 5:53 pm

Ze hadden geen tv in de bajes? (oh nee, dat is een andere Willemien)

Welkom terug. Leuk.

En ook een beetje eng. Er gaan hier een hoop mensen samen oud worden.

Ja, Belgen met Amsterdamse branie. Het heeft iets onmogelijk poetisch.


(Junkie Doodle van AM)

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Giacomo Puccini » za okt 24, 2009 6:00 pm

Hey Junkie, wist niet dat jij het was! Of misschien was ik het vergeten. Ook welkom terug Willemien.

Herrie / HermaN van AM
Ajax!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10320
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door WP_Legend » za okt 24, 2009 9:13 pm

WP_LeGeNd schreef:ik heb morgen om 16.00 een afspraak in de buurt van de nieuwe kerk, maar wil wel graag de wedstrijd kijken. Kent iemand een leuke kroeg daar in de buurt waar de wedstrijd te zien is?
Iemand een suggestie?

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Jeroen126 » za okt 24, 2009 9:37 pm

Dan ga je toch gewoon lekker op Leidse zitten.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Scherrer » zo okt 25, 2009 12:08 am

joey schreef:
wimpey schreef:Men is nogal positief hier. Dat heb ik dus niet.

Alderweireld en Vertonghen hadden de laatste wedstrijden weer van die 'momentjes', voorin zijn we totaal afhankelijk van Suarez en op het middenveld lopen Enoh en Demy zich het schompus.

Dat kan niet eeuwig goed blijven gaan. Ik ben bang dat we met 2-1 verliezen.
Alsof AZ op dit moment top is. AZ is stukken minder dan vorig seizoen.

Ajax kan AZ nu een tik geven. Dat moet dus maar gebeuren. Zoals Davids ooit zei: als je beet hebt, moet je doorbijten. Zonder dat word je geen kampioen.
Alsof Ajax op dit moment wél top is. En nog de overtreffende trap daarvan, alsof jíj Ajax op dit moment top vindt. :hypocrite.gif:

Maargoed, ik heb er niet heel veel vertrouwen in. Gebasseerd op donderdag, waar ik Ajax in tegenstelling tot de meesten hier niet goed vond spelen. Het was veel te druk, chaotisch en zonder lijn. Ook zat er werkelijk geen enkele rust in het spel. Ajax won omdat het individueel wat betere spelers heeft en er feller op zat, maar niet omdat het als team beter veldspel liet zien.

AZ heeft een opkikker gehad na de wedstrijd tegen Arsenal, speelt tegen een team waar ze zich altijd en overal voor 110% voor kunnen opladen en hebben twee dagen meer rust gehad. Een overwinning voor Ajax zou me sterk verbazen. Ik ben bang voor een kansloze 2-0 nederlaag.

Eén troost. Ik ben genant slecht in het voorspellen van uitslagen. :smallgrin.gif:
***

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Ronald! » zo okt 25, 2009 12:29 am

Mogelijk is het hier al eerder vermeld, maar ik moet het toch echt nog even kwijt: AZ speelt morgen namelijk zonder wissels tegen Ajax.....



....ze hebben geen bank meer.


Daarnaast wordt er komende week een begin gemaakt met het afbreken van het DSB stadion. Bij de bouw is namelijk verkeerd cement gebruikt....


...failli-cement.

Ik kon vanmiddag een lach niet onderdrukken, dus bij deze. ;)

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door LouisXIV & co » zo okt 25, 2009 6:15 am

Het grootste gevaar in deze wedstrijd zal de onderschatting aan Ajax-zijde zijn. Als zelfs een speler als De Zeeuw al van die laatdunkende uitspraken gaat doen, weet je dat de rest vast niet veel realistischer denkt. Vooral daarom verwacht ik gewoon een standaard nederlaag. Dit Ajax is gewoon nog te onvolwassen om twee wedstrijden achterelkaar goed te spelen. Na één goeie pot loopt men alweer naast de schoenen. En dus word je gaan kampioen.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door LouisXIV & co » zo okt 25, 2009 6:17 am

Maareh, Willemien, where have you been? Welkom terug! :biggthumpup.gif:
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

wimpey
Berichten: 52102
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door wimpey » zo okt 25, 2009 7:30 am

joey schreef: Alsof AZ op dit moment top is. AZ is stukken minder dan vorig seizoen.
Duidelijk.
Ajax kan AZ nu een tik geven. Dat moet dus maar gebeuren. Zoals Davids ooit zei: als je beet hebt, moet je doorbijten. Zonder dat word je geen kampioen.
Da's de theorie. Vraag is of Ajax dat in de praktijk weet om te zetten. Daar heb ik m'n twijfels bij.

Denk dat Jol zich aanpast. Gabri op Martens, Anita op El Ham. Iets in die richting.

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10320
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door WP_Legend » zo okt 25, 2009 8:33 am

Jeroennaarbeneden schreef:Dan ga je toch gewoon lekker op Leidse zitten.
das een kwartier lopen en mis ik dus een groot gedeelte van de tweede helft...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door joey » zo okt 25, 2009 11:05 am

Scherrer schreef:Alsof Ajax op dit moment wél top is. En nog de overtreffende trap daarvan, alsof jíj Ajax op dit moment top vindt. :hypocrite.gif:
Naar internationale maatstaven is Ajax uiteraard geen top, eerder middelmatig. Maar naar Nederlandse begrippen heeft Ajax een goede selectie. Dat heb ik steeds gezegd, ook vorig seizoen al. De selectie van Ajax deed en doet niets onder voor die van AZ. De situatie is natuurlijk wel veranderd sinds vorig jaar. Toen had AZ Van Gaal en Ajax Van Basten. Nu moet AZ het met Koe doen en staat bij ons Jol voor de groep, die ik toch hoger aansla dan Koe.
Maargoed, ik heb er niet heel veel vertrouwen in. Gebasseerd op donderdag, waar ik Ajax in tegenstelling tot de meesten hier niet goed vond spelen. Het was veel te druk, chaotisch en zonder lijn. Ook zat er werkelijk geen enkele rust in het spel. Ajax won omdat het individueel wat betere spelers heeft en er feller op zat, maar niet omdat het als team beter veldspel liet zien.
Mee eens. Ajax moet slimmer gaan spelen, anders is de pijp binnenkort leeg.

Eén troost. Ik ben genant slecht in het voorspellen van uitslagen. :smallgrin.gif:
Ik ook, maar ik denk dat Ajax wint. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door jamie » zo okt 25, 2009 11:38 am

Ronald! schreef:Mogelijk is het hier al eerder vermeld, maar ik moet het toch echt nog even kwijt: AZ speelt morgen namelijk zonder wissels tegen Ajax.....



....ze hebben geen bank meer.


Daarnaast wordt er komende week een begin gemaakt met het afbreken van het DSB stadion. Bij de bouw is namelijk verkeerd cement gebruikt....


...failli-cement.

Ik kon vanmiddag een lach niet onderdrukken, dus bij deze. ;)
:drecul.gif: :drecul.gif: :drecul.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door 999 » zo okt 25, 2009 12:11 pm

Nou, de kriebels beginnen nu toch toe te nemen ..

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Kowalczyk » zo okt 25, 2009 12:12 pm

Willemien!

F*ck me... Da's lang geleden! :00001732.gif:

Oké - allemaal!

Jaaaaaaaaaaaa - Dirkie is failliet, is failliet, is failliet!
Ja Dirkie is failliet; er is geen cent die je nog ziet
Dat is niet, dat is niet, dat is niet zo frappant
Hij naaide, hij naaide, hij naaide 't hele land!


K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Laudrup
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 2:11 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Laudrup » zo okt 25, 2009 12:12 pm

Weinig vertrouwen in een goede afloop.....
15 mei 2011.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 25, 2009 12:15 pm

joey schreef:
Maargoed, ik heb er niet heel veel vertrouwen in. Gebasseerd op donderdag, waar ik Ajax in tegenstelling tot de meesten hier niet goed vond spelen. Het was veel te druk, chaotisch en zonder lijn. Ook zat er werkelijk geen enkele rust in het spel. Ajax won omdat het individueel wat betere spelers heeft en er feller op zat, maar niet omdat het als team beter veldspel liet zien.
Mee eens. Ajax moet slimmer gaan spelen, anders is de pijp binnenkort leeg.
Ik ben het ermee eens dat Ajax in wedstrijdfases slimmer zou moeten spelen, maar niet omdat de pijp binnenkort leeg is. Spelers aan onze kant als Suarez, Gabri, Enoh en De Zeeuw kunnen prima met veel energie spelen, en of ze dat een heel seizoen volhouden zie je dan wel weer.. is ook niet heel belangrijk want vroeg of laat lopen ze toch wel blessures en kaarten op en kunnen ze uitrusten. Nu Gabri fit is kun je ook wat rouleren.

Tegen een team als AZ moet je er trouwens gelijk bovenop vliegen, ze opjagen en aanpakken zodat zij hun 'slimme spelletje' niet kunnen spelen.

Waar Ajax wel slimmer in zou moeten worden, is temporiseren. Je kunt niet 90 minuten in een wedstrijd één hoog tempo spelen. Ajax schakelt niet bewust een tempootje lager maar verliest op een gegeven moment scherpte door vermoeidheid en maakt dan fouten en verliest duels wanneer het niet gegroepeerd staat, komt dan in moeilijkheden en geeft het initiatief weg. Ajax zou in zulke fases op balbezit moeten spelen, want als je dat goed uitvoert dan kost het weinig kracht en kan de tegenstander niet scoren. Je houdt dan het initiatief. Maar ik betwijfel of Ajax, met name voorin, de spelers heeft die dit kunnen uitvoeren. Suarez bijvoorbeeld legt altijd risico in zijn spel, waardoor hij zichzelf ofwel een kans creëert, ofwel de bal kwijt is en de tegenstander kans geeft voor een tegenaanval. Wat dat betreft is Pantelic totaal geen toegevoegde waarde, want die houdt de bal ook niet even lekker vast om ondertussen het overzicht te bewaren en een medespeler in het spel te betrekken. Die wil ook graag zijn actie maken waarna hij vaak de bal kwijt is. Sulejmani doet het wat dat betreft nog het beste.

Door in fases terug te schakelen en op balbezit te spelen zou je bovendien meer kracht overhouden om met nog meer energie de tegenstander onder druk te zetten wanneer de wedstrijd daarom vraagt.

Temporiseren is trouwens wel iets waar veel ploegen moeite mee hebben, het is één van de moeilijkste dingen in het voetbal omdat 11 neuzen dezelfde kant op moeten staan. Er moet ook een soort leider op het veld staan die tactisch sterk is en zijn medespelers kan sturen. Bij Ajax zie ik dit nog niet.

Urby is een speler die totaal geen kaas gegeten heeft van temporiseren, hij doet alles in één tempo en is tactisch een nitwit, dus die moet je sowieso van het middenveld weghalen.

Wil Jol van Ajax een slimme, temporiserende ploeg maken, dan moet er nog wel heel veel werk verzet worden. Ik denk dat het van onze spelers te veel gevraagd is. Met name de spelers voorin hebben het niet echt in zich om zo te kunnen spelen. Zij zouden tegen hun natuur in moeten voetballen.
Ajax!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Vedette-10- » zo okt 25, 2009 12:17 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door 999 » zo okt 25, 2009 12:25 pm

Kowalczyk schreef:Willemien!

F*ck me... Da's lang geleden! :00001732.gif:

Oké - allemaal!

Jaaaaaaaaaaaa - Dirkie is failliet, is failliet, is failliet!
Ja Dirkie is failliet; er is geen cent die je nog ziet
Dat is niet, dat is niet, dat is niet zo frappant
Hij naaide, hij naaide, hij naaide 't hele land!


K.
Die liedjes worden pas leuk als AJAX wint ..

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13428
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Nihad » zo okt 25, 2009 12:46 pm

Groetjes uit de bus.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door joey » zo okt 25, 2009 12:52 pm

Giacomo Puccini schreef:
joey schreef:
Maargoed, ik heb er niet heel veel vertrouwen in. Gebasseerd op donderdag, waar ik Ajax in tegenstelling tot de meesten hier niet goed vond spelen. Het was veel te druk, chaotisch en zonder lijn. Ook zat er werkelijk geen enkele rust in het spel. Ajax won omdat het individueel wat betere spelers heeft en er feller op zat, maar niet omdat het als team beter veldspel liet zien.
Mee eens. Ajax moet slimmer gaan spelen, anders is de pijp binnenkort leeg.
Ik ben het ermee eens dat Ajax in wedstrijdfases slimmer zou moeten spelen, maar niet omdat de pijp binnenkort leeg is. Spelers aan onze kant als Suarez, Gabri, Enoh en De Zeeuw kunnen prima met veel energie spelen, en of ze dat een heel seizoen volhouden zie je dan wel weer.. is ook niet heel belangrijk want vroeg of laat lopen ze toch wel blessures en kaarten op en kunnen ze uitrusten. Nu Gabri fit is kun je ook wat rouleren.

Tegen een team als AZ moet je er trouwens gelijk bovenop vliegen, ze opjagen en aanpakken zodat zij hun 'slimme spelletje' niet kunnen spelen.

Waar Ajax wel slimmer in zou moeten worden, is temporiseren. Je kunt niet 90 minuten in een wedstrijd één hoog tempo spelen. Ajax schakelt niet bewust een tempootje lager maar verliest op een gegeven moment scherpte door vermoeidheid en maakt dan fouten en verliest duels wanneer het niet gegroepeerd staat, komt dan in moeilijkheden en geeft het initiatief weg. Ajax zou in zulke fases op balbezit moeten spelen, want als je dat goed uitvoert dan kost het weinig kracht en kan de tegenstander niet scoren. Je houdt dan het initiatief. Maar ik betwijfel of Ajax, met name voorin, de spelers heeft die dit kunnen uitvoeren. Suarez bijvoorbeeld legt altijd risico in zijn spel, waardoor hij zichzelf ofwel een kans creëert, ofwel de bal kwijt is en de tegenstander kans geeft voor een tegenaanval. Wat dat betreft is Pantelic totaal geen toegevoegde waarde, want die houdt de bal ook niet even lekker vast om ondertussen het overzicht te bewaren en een medespeler in het spel te betrekken. Die wil ook graag zijn actie maken waarna hij vaak de bal kwijt is. Sulejmani doet het wat dat betreft nog het beste.

Door in fases terug te schakelen en op balbezit te spelen zou je bovendien meer kracht overhouden om met nog meer energie de tegenstander onder druk te zetten wanneer de wedstrijd daarom vraagt.

Temporiseren is trouwens wel iets waar veel ploegen moeite mee hebben, het is één van de moeilijkste dingen in het voetbal omdat 11 neuzen dezelfde kant op moeten staan. Er moet ook een soort leider op het veld staan die tactisch sterk is en zijn medespelers kan sturen. Bij Ajax zie ik dit nog niet.

Urby is een speler die totaal geen kaas gegeten heeft van temporiseren, hij doet alles in één tempo en is tactisch een nitwit, dus die moet je sowieso van het middenveld weghalen.

Wil Jol van Ajax een slimme, temporiserende ploeg maken, dan moet er nog wel heel veel werk verzet worden. Ik denk dat het van onze spelers te veel gevraagd is. Met name de spelers voorin hebben het niet echt in zich om zo te kunnen spelen. Zij zouden tegen hun natuur in moeten voetballen.
Ben ik het allemaal mee eens, behalve met dat ene waarin jij het niet met mij eens bent. :666.gif:

Kortom, ik denk dat een speler als Suarez binnenkort uitgeput is en zijn gebruikelijke winterdepressie zal krijgen. Ook de middenvelders raken op deze manier aan slijtage onderhevig. Die lopen zich kapot.

Temporiseren is inderdaad een van de moeilijkste onderdelen van het voetbal. Moet je tactisch sterke spelers voor hebben. Net als jij betwijfel ik of onze spelers de gogme hebben om een wedstrijd op die manier te controleren. Dan kom je weer terug bij de opleiding. Onze opleiding brengt niet veel 'denkers' voort.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13432
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Arthur » zo okt 25, 2009 1:05 pm

Ik denk dat er ook in de gouden tijden van onze jeugdopleiding maar weinig spelers op jonge leeftijd al in staat waren om het team te sturen mbt temporiseren. Het zijn toch meestal de ervaren spelers die dat doen en het probleem van Ajax is nou juist dat we dat soort spelers bijna niet kunnen krijgen of houden.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door joey » zo okt 25, 2009 1:19 pm

Daar heb je zeker gelijk in, dat inzicht komt ook met de jaren. Maar ik zie bij de jeugd van Ajax weinig ruimte voor spelers om zich in die richting te ontwikkelen. Daarvoor staan de trainers langs de kant te hard te schreeuwen. Maar goed, dit heeft weinig meer met AZ-Ajax te maken.

Nog een uurtje dus en het begint. Iemand die al de opstelling weet? :ajaxscarf.gif: :blub.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo okt 25, 2009 1:25 pm

Arthur schreef:Ik denk dat er ook in de gouden tijden van onze jeugdopleiding maar weinig spelers op jonge leeftijd al in staat waren om het team te sturen mbt temporiseren. Het zijn toch meestal de ervaren spelers die dat doen en het probleem van Ajax is nou juist dat we dat soort spelers bijna niet kunnen krijgen of houden.
Precies. Daarom speelt Ajax naar de mogelijkheden "slim". Met dit materiaal moet je gewoon hard werken. Gelukkig heeft Jol het voorelkaar gekregen de ploeg gedisciplineerd, fit en hard werkend voor de dag te laten komen. Dat is toch de basis. Tactisch vernuft en slimheid zijn momenteel te hoog gegrepen, misschien volgend jaar als Ajax kan blijven doorselecteren. Een speler als Schaars vind ik nou wel iemand die dat temporiseren beheerst, en bovendien aardig ervaren voor zijn leeftijd. Seedorf zou die rol van "verlengstuk van de trainer" ook goed op zich kunnen nemen.
Ajax!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door Thijs » zo okt 25, 2009 1:29 pm

Spannend he jongens, voelen jullie ook dat dit een héle belangrijke pot is? 3 punten is aanhaken en meedoen, nul punten is...waarschijnlijk 6 punten achterstand en je helemáál geen fouten meer mogen permitteren.

We MOETEN winnen!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Plaats reactie