AZ - AFC Ajax di 14-01 18:45 uur. Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel

Re: AZ - AFC Ajax di 14-01 18:45 uur. Beker

Bericht door Lionel » di jan 14, 2025 10:29 pm

wimpey schreef:
di jan 14, 2025 9:40 pm
elliquido schreef:
di jan 14, 2025 9:25 pm
Er is niet genoeg kwaliteit. Als er mogelijkheden ontstaan , dan wordt deze verprutst door een slechte pass ( achter de man) , een vreselijke steekbal of een zwakke voorzet.

Pure armoede
Ik zie Brobbey echt alleen maar met z'n rug naar het doel staan. En wat Godts liet zien was nóg slechter... We hebben echt een buitenspeler nodig die er wat elan in brengt, want dit team zit al effe op dood spoor.

Druk zetten lukt niet meer. Clasie had alle tijd om het spel te verdelen. Hopelijk is Sutalo er zondag weer bij. En hopelijk durft Baas dan weer door te dekken, want nu kom je op het middenveld steeds iemand tekort. Dat het kwalitatief matig is weten we. Maar nu is het qua organisatie en beleving ook weer matig.
Een beetje variatie in de opbouw of in de aanval kan ook geen kwaad. Dit Ajax speelt als City. Daar krijgen de vleugelspelers ook de bal op de middenlijn en omdat er geen back achter ze staat ligt het ook steeds open als ze dan toch maar een keer een actie maken.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » wo jan 15, 2025 9:59 am

Deze wedstrijd weggeven is ook een manier om van het volle wedstrijdprogramma af te komen. :headbang.gif:

Maar serieus, gisteren zat er niets in bij Ajax. AZ was vooral veel meer een team. Dan lees ik iets over een gebrek aan agressiviteit (FF), wat een onzin. Het stond niet goed, dan loop je je te barsten. AZ had het middenveld in handen.

Het is ontluisterend om te zien hoe ver Brobbey en Weghorst zijn weggezakt. Die jongens voelen zich niet senang. Spitsen zijn haantjes, dat moet een coach begrijpen. Een spits wil scoren, belangrijk zijn, dé man zijn. Brobbey doet zijn stinkende best, maar hij moet vooral dienend spelen, bal vasthouden en zo. Weghorst brengt inmiddels niets meer, zelfs niet als invaller, terwijl hij de naam heeft supersub te zijn.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 15, 2025 10:25 am

Brobbey heeft dit seizoen een expected goals van 5,7 en heeft er 1 gescoord. En toch mag hij weer starten.
IK GELOOF!!!!!!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » wo jan 15, 2025 10:33 am

Belachelijk... Hij is totaal niet in vorm...

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 15, 2025 10:36 am

Lionel schreef:
wo jan 15, 2025 10:25 am
Brobbey heeft dit seizoen een expected goals van 5,7 en heeft er 1 gescoord. En toch mag hij weer starten.
Brobbey moet heel blij zijn met FF. Bij iedere andere trainer zat ie (met Pattex vastgekleefd) op de bank. Hij mist de simpelste kansen en doet de simpelste dingen in het veldspel fout. Ja, dat is deels een gebrek aan zelfvertrouwen. Maar dat is er niet uitgerouleerd. Sinds Ajax hem kocht heeft hij heel weinig progressie geboekt. Sterker nog, in 1e halfjaar 2022 was ie belangrijk met cruciale goals. Nu doet ie maar wat. Iedere CV weet wat ie kan verwachten.

Kroes is aan zet. FF heeft alles uit de tube gehaald wat er in 2024 in zat. Die tube beinhoudt weinig individuele klasse, creativiteit en snelheid. Dat is al 1,5 jaar duidelijk. Maar Kroes blijkt daar nog steeds niet op geanticipeerd te hebben.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 15, 2025 10:47 am

Zonder gelijk de één of de ander de schuld te geven is het natuurlijk wel een interessant (en verontrustend) gegeven dat Brobbey eigenlijk alleen maar slechter is gaan spelen. In ieder geval als je naar zijn rendement kijkt en de manier waarop hij als spits met kansen omgaat. Hoe kan dat nou?

Technisch is er nogal wat op aan te merken. Slechte timing, slechte functionele techniek. Hij oogt onrustig en gespannen. Dat versterkt zijn problemen natuurlijk enorm.

Het ligt bij hem zelf om zich te verbeteren. Dat is topsport. Maar topsport is ook dat je als club actief bezig bent om hem te helpen met zijn ontwikkeling. Bij een spits kun je soms de ketchup fles theorie van Ruud van Nistelrooij boven tafel halen maar het zou verstandig zijn om daar niet volledig op te vertrouwen.

Ik zou graag zien dat hij elke dag werkt aan zijn afronding. En dan vooral om dat rustig en gecontroleerd te doen. Niet hard en wild maar zuiver en geplaatst. Binnenkant voet in plaats van wreef. En werk aan timing. Wanneer duik je nou waar op? Hoe komt het nou dat hij bij een kopbal steeds nét niet uitkomt? Dat is dus geen toeval.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jan 15, 2025 10:50 am

Yopii schreef:Deze wedstrijd weggeven is ook een manier om van het volle wedstrijdprogramma af te komen. :headbang.gif:

Maar serieus, gisteren zat er niets in bij Ajax. AZ was vooral veel meer een team. Dan lees ik iets over een gebrek aan agressiviteit (FF), wat een onzin. Het stond niet goed, dan loop je je te barsten. AZ had het middenveld in handen.

Het is ontluisterend om te zien hoe ver Brobbey en Weghorst zijn weggezakt. Die jongens voelen zich niet senang. Spitsen zijn haantjes, dat moet een coach begrijpen. Een spits wil scoren, belangrijk zijn, dé man zijn. Brobbey doet zijn stinkende best, maar hij moet vooral dienend spelen, bal vasthouden en zo. Weghorst brengt inmiddels niets meer, zelfs niet als invaller, terwijl hij de naam heeft supersub te zijn.
Dat vond ik niet. Ajax had grote delen van de eerste helft het betere van spel. De opbouw was redelijk tot goed. Niet zo goed als tegen Feyenoord en PSV, maar wel beter dan de laatste weken. Helaas was de passing onnauwkeurig in de laatste fase van de aanval. Brobbey kon een paar keer kansrijk aangespeeld worden, maar dan was de pass weer net te hard van Godts en Hato. Sowieso speelde Brobbey in het begin sterk, maar het blijft wel wisselvallig. Goede momenten wisselde hij af met slordig kaatsen etc. Al met al vond ik de 1e helft niet zo slecht. Vond ons eigenlijk beter dan AZ. Jammergenoeg had Godts een slechte dag. Al zou het helpen als Hato eens wat vaker buitenom gaat ipv steeds aan de binnenkant positie te kiezen. Dan krijg je zo’n handbalverdediging waar je niet doorheen komt. De enige keer dat hij wel buitenom kwam was meteen gevaarlijk. Al was de voorzet niet op maat omdat hij uitgleed. Gek genoeg ging Wijndal tegen RKC wel steeds buitenom. Dan lijkt het niet een vaste afspraak maar eigen inzicht van de speler. Hato zou daar meer op aangesproken moeten worden.
De 2e helft kunnen we kort over zijn. AZ zakte in en loerde op de counter en de wissels pakten beroerd uit. Farioli heeft niet echt een plan B. Bij PSV zie je vaak Pepi en Luuk de Jong tegelijkertijd in de spits als er iets geforceerd moet worden, maar Farioli durft dat kennelijk niet aan. Die wil in dezelfde structuur blijven spelen. Tsja, dan krijg je ook hetzelfde spel. Helpt ook niet om Taylor op de plek van Hendo te zetten. Zijn kracht is juist in de 16 komen. Weghorst viel ook beroerd in. Hopelijk herstellen we ons zondag, maar heb er een hard hoofd in.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 15, 2025 12:54 pm

Ja, lijkt me een realistische analyse.

Dat verschil tussen Hato en Wijndal. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen afspraken over zijn. Bij Wijndal is die manier van spelen zijn natuurlijke stijl. Dat is het kunstje wat hij bij AZ ook uitvoerde. Wel interessant om daar meer variatie aan te brengen inderdaad. Wellicht is dat sowieso een probleem. Tegenstanders weten inmiddels beter hoe Ajax tegenwoordig speelt. Daar moeten wij weer iets op vinden.

Wat Taylor betreft ben ik het ermee eens dat hij vooral gevaarlijk is als hij kan aansluiten in en rondom de zestien. Probleem is wel dat we voor Henderson eigenlijk geen alternatief hebben. Dus probeer je wat uit. We willen Van den Boomen daar ook liever niet zien toch?

Doorgaans weet Farioli het elftal heel aardig neer te zetten maar aanvallend wat creëren blijft toch te vaak lastig. Hopelijk krijgen we een extra wapen met een jongen als Moro en geeft dat wat meer energie en mogelijkheden. Het laatste blok voor de winterstop was moeizaam. We moeten weer een betere reeks neer gaan zetten zoals in het voorgaande blok.

Heerenveen uit is gevaarlijk maar we moeten dat ook weer niet overdrijven.
Nil volentibus arduum

Nihad

Bericht door Nihad » wo jan 15, 2025 2:46 pm

Ik had echt FdB vibes gisteren.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Yopii

Bericht door Yopii » wo jan 15, 2025 3:09 pm

Doorgaans weet Farioli het elftal heel aardig neer te zetten maar aanvallend wat creëren blijft toch te vaak lastig.
Dat is toch logisch? Met Henderson vlak voor de verdediging kom je elders een man tekort.

Fijn als aanvallers meeverdedigen, maar met de huidige tactiek is Brobbey voortdurend bezig ergens ver van het doel de bal vast te houden in plaats van loopacties te maken en positie te kiezen in de zestien. Geen wonder dat hij niet scoort.
Die probeerde zo te spelen als LVG in 1995: tactisch achterhaald.

Farioli is een defensief ingestelde trainer, hij wil vooral geen tegendoelpunten. Hij gokt erop dat Ajax zeker in de zwakke ED altijd wel scoort. Gisteren werkte dat niet, AZ was vrij goed georganiseerd.
Ajax had grote delen van de eerste helft het betere van spel. De opbouw was redelijk tot goed. Niet zo goed als tegen Feyenoord en PSV, maar wel beter dan de laatste weken. Helaas was de passing onnauwkeurig in de laatste fase van de aanval. Brobbey kon een paar keer kansrijk aangespeeld worden, maar dan was de pass weer net te hard van Godts en Hato. Sowieso speelde Brobbey in het begin sterk, maar het blijft wel wisselvallig. Goede momenten wisselde hij af met slordig kaatsen etc. Al met al vond ik de 1e helft niet zo slecht. Vond ons eigenlijk beter dan AZ.
Hmm, vind je?
Dat zogenaamde overwicht boeit AZ niet zo, dat zag je ook tegen PSV. AZ had de aanvallers goed onder controle. Vandaar die onnauwkeurigheid in de eindfase. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat FF weinig aandacht besteedt aan de aanvallers, die mogen het uitzoeken. Ajax wordt toch vrij vaak gered door Klaassen of Taylor die eentje in prikt. Het aanvalsspel is nogal voorspelbaar. Ajax heeft met Brobbey in de spits geen kopkracht bovendien.

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 15, 2025 4:02 pm

We kunnen een bandje maken van alle open kansen die Brobbey dit seizoen verprutst heeft, joey. Praag, Sociedad, Lazio, Heracles, Willem II. Om het topje ijsberg maar te benoemen. Het ligt niet aan de trainer, maar aan de spits.

Nihad

Bericht door Nihad » wo jan 15, 2025 4:33 pm

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind Ajax ook zeker gisteren aanvallend weinig diversiteit of variëteit aanbrengen in haar aanval spel. Het was allemaal vreselijk voorspelbaar en erg traag en als dan je beste aanvaller feitelijk ook zijn dag niet heeft dan ontstaat er helemaal niets.

Ik maak me gewoon nu echt wel zorgen. Ik krijg nu continu te horen dat Ajax vooral de nul wil houden, maar ook gisteren kregen we gewoon weer twee tegen doelpunten en ook afgelopen zaterdag kregen we goal tegen tegen nota bene RKC. Zo goed vind ik Ajax definitief ook weer niet staan. Ik ben het met je eens wat Ajax kwaliteit mis maar zo’n matige gister is Ajax toch ook weer niet? En je speelt tegen relatieve matige tegenstanders want aller respect voor AZ dat is geen wereldelftal.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » wo jan 15, 2025 4:34 pm

Yopii schreef:
Doorgaans weet Farioli het elftal heel aardig neer te zetten maar aanvallend wat creëren blijft toch te vaak lastig.
Dat is toch logisch? Met Henderson vlak voor de verdediging kom je elders een man tekort.

Fijn als aanvallers meeverdedigen, maar met de huidige tactiek is Brobbey voortdurend bezig ergens ver van het doel de bal vast te houden in plaats van loopacties te maken en positie te kiezen in de zestien. Geen wonder dat hij niet scoort.
Die probeerde zo te spelen als LVG in 1995: tactisch achterhaald.

Farioli is een defensief ingestelde trainer, hij wil vooral geen tegendoelpunten. Hij gokt erop dat Ajax zeker in de zwakke ED altijd wel scoort. Gisteren werkte dat niet, AZ was vrij goed georganiseerd.
Ajax had grote delen van de eerste helft het betere van spel. De opbouw was redelijk tot goed. Niet zo goed als tegen Feyenoord en PSV, maar wel beter dan de laatste weken. Helaas was de passing onnauwkeurig in de laatste fase van de aanval. Brobbey kon een paar keer kansrijk aangespeeld worden, maar dan was de pass weer net te hard van Godts en Hato. Sowieso speelde Brobbey in het begin sterk, maar het blijft wel wisselvallig. Goede momenten wisselde hij af met slordig kaatsen etc. Al met al vond ik de 1e helft niet zo slecht. Vond ons eigenlijk beter dan AZ.
Hmm, vind je?
Dat zogenaamde overwicht boeit AZ niet zo, dat zag je ook tegen PSV. AZ had de aanvallers goed onder controle. Vandaar die onnauwkeurigheid in de eindfase. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat FF weinig aandacht besteedt aan de aanvallers, die mogen het uitzoeken. Ajax wordt toch vrij vaak gered door Klaassen of Taylor die eentje in prikt. Het aanvalsspel is nogal voorspelbaar. Ajax heeft met Brobbey in de spits geen kopkracht bovendien.
Tot de 1-0 zette AZ hoog druk. Daar voetbalde Ajax redelijk onderuit. Paar keer via Rensch, paar keer via Pasveer die hem tussen de linies speelde, paar keer via Henderson die meteen diepte zocht. Alleen de lange bal werkte niet zo. Als Akpom speelt gaat die bal naar de zijkant en weet hij hem goed vast te houden. Nu ging hij steeds door het midden naar Brobbey en die verliest toch veel duels of hij controleert de ballen niet goed. Maar het was opbouwend nog niet zo goed als tegen PSV en Feyenoord. Dat moet beter. Wellicht helpt het als Sutalo terug is. Die is opbouwend wat sterker dan Rugani. Hoe beter je opbouwt, hoe makkelijker het wordt voor de vleugelspelers.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 15, 2025 4:49 pm

Het veldspel gaat echt niet veel beter worden. Hoe immers? Weinig tot geen creativiteit in deze groep.

Waar het vooral mis gaat, is zonder bal. Ajax krijgt er totaal geen druk meer op. Sinds Twente-uit lukt dat gewoon niet meer. Iedere opponent krijgt kansen en kan scoren. Begint ermee dat Baas weer moet gaan doordekken, middenvelders kort op hun man zitten, dat voorin effectief gestoord wordt.

Zoals het nu loopt presteer je binnenkort als Schreuder, Schippie en Steijn. Clasie speelt op een postzegel, maar had gister steeds tijd en ruimte. Dat kan niet.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo jan 15, 2025 6:45 pm

Vraag is waarom dat niet meer lukt. Wel of niet effectief druk zetten is vaak een kwestie van momenten. Als iemand twijfelt dan kan dat overslaan op de volgende en ben je op één of twee plekken te laat dan speelt de tegenstander er onder uit. Vervolgens zakt het vertrouwen.

Het beeld verschilt wel wat per wedstrijd. In de eerste seizoenshelft heeft het een paar keer meegezeten maar nu valt er net wat vaker een bal ongunstig. Schieten wij onze kansen niet binnen en de tegenstander wel. We moeten geen wonderen verwachten van een nieuwe speler zoals Moro die er misschien nog bijkomt maar soms kan zo'n impuls wel helpen. Vertrouwen is iets geks in de sport.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie