Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mr. Ajax » ma jan 28, 2019 9:48 am

Het is gewoon ineens geen team meer. Waar het voor de winterstop juist in de hechte teamspirit zat, het geloof en bereidheid om te strijden voor een collectieve doel, is het nu een stel sellswords bij mekaar. Er is sinds de winterstop al geen middenveld meer, die bestaat gewoon niet. Als ze niet snel weer hun focus op Ajax kunnen leggen dan mogen Frenkie, Matthijs en alle andere die al met hun volgende stap bezig zijn en hun beentjes aan het sparen zijn lekker tot un zomerse droomtransfer vanaf de tribune meekijken. We hebben er toch niks aan. Dan heb je nog een stuk meer aan een Dani De Wit en een Ekkelenkamp die ervoor willen vechten.

Nooit gedacht dat de ondergrens dit seizoen zo onvoorstelbaar laag zou kunnen zijn. Ik ben nog goed misselijk van gisteren. Echt even geen zin in dit Ajax.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mano » ma jan 28, 2019 9:51 am

wimpey schreef:
Mano schreef:Zoals Ajax nu speelt, ga je er over 3 weken keihard af tegen Real Madrid. Speel je nog 13 wedstrijden om de keizers baard. Net als vorig seizoen... Het begint gvd te wennen!
Beetje vroeg om de handdoek te gooien he. 15 te gaan, edsv moet nog uit naar vrijwel het gehele linkerrijtje. Ajax naar het rechterrijtje.
Edsv struggled ook maar geeft gas bij. Ze winnen nipt maar wel op doorzettingsvermogen en inzet.
Dat zijn 2 peilers die bij Ajax altijd als eerste het raam uit gaan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Wouter
Berichten: 19087
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wouter » ma jan 28, 2019 9:51 am

Historicus schreef:In de media wordt nu vaak de 9-4 in 1964 genoemd als grote uitslag. Dat was twee weken na het debuut van Cruijff in een seizoen dat Ajax bijna degradeerde en Feyenoord (Feijenoord) met Henk Groot de Eredivisie won.

Het was het bij rust al 5-2! Interessant is de opstelling van Ajax toen. Bertus Hoogerman op doel, Wim Suurbier, Kees Ruiter, Günther de Haan, Werner Schaaphok, Bennie Muller, Sjaak Swart, Johan Cruijff, Klaas Nuninga, Siem Tijm en Peet Petersen. Toch stonden er ondanks al die tegengoals wel vijf spelers op het veld die nog een Europa Cup 1-finale met Ajax zouden spelen. En ook veel middenvelders toen in de achterste linie.

Bij de 6-2 tegen Feyenoord (met Kenneth Vermeer) stonden er bij Ajax acht spelers op het veld die in 2017 nog de Europa Leaguefinale gespeeld hebben, plus Daley Blind.

Heeft Sjaak Swart al gezegd wat ie van de wedstrijd vond?
"Feyenoord moet degraderen", naar verluidt.

Tja, het klinkt wat tegenstrijdig, maar juist als je aanvallend en op de helft van de tegenstander wil spelen is de verdedigende discipline belangrijk. Bij balverlies moet je dan meteen collectief druk zetten. Als een of twee spelers verzaken word je kapot gespeeld.

En als je ziet dat vier (!) Ajacieden op Berghuis afgaan terwijl er twee Feyenoorders vrij voor het doel staan...Zelfs op mijn niveau weet iedereen dat het centrum dichthouden het belangrijkste is.
Laatst gewijzigd door Wouter op ma jan 28, 2019 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 10:04 am

wimpey schreef:
Trab schreef:
wimpey schreef:Goed stuk van VI. De naam Blind komt opvallend vaak voor. :hypocrite.gif:
Haha. Ik wist dat je dat ging zeggen ;)
Alleen is het niet opvallend he. Feit is dat Lammers en Berghuis konden excelleren, omdat hun directe tegenstander Blind verzaakt.

VI stelt dan ook terecht dat Blind bij 5 van de 10 tegengoals direct betrokken was. Dat is nogal wat voor ervaren leider, die Ajax' duurste aankoop aller tijden is.
Zoals ook aangeduid in het door Trab gequote VI-stukje, de verdediging verzuipt als de ene helft van het elftal hoog druk zet, en de andere helft achteruit loopt. Er worden basisfouten gemaakt, waarvoor ze de oplossing al kennen. Als die oplossing er niet komt is het niet onkunde, maar onwil. Ajax zet dit in principe snel weer recht. Het maakt niet zoveel uit of je met 3-2 of met 6-2 verliest. Op een moment als dit moet je de rust bewaren en helder blijven denken. Het onheldere denken in de wedstrijd los je niet op door in paniek te raken; maar paniekreacties zijn helaas zeer menselijk.

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 10:10 am

Monkey Tonk schreef: Zoals ook aangeduid in het door Trab gequote VI-stukje, de verdediging verzuipt als de ene helft van het elftal hoog druk zet, en de andere helft achteruit loopt. Er worden basisfouten gemaakt, waarvoor ze de oplossing al kennen. Als die oplossing er niet komt is het niet onkunde, maar onwil. Ajax zet dit in principe snel weer recht. Het maakt niet zoveel uit of je met 3-2 of met 6-2 verliest. Op een moment als dit moet je de rust bewaren en helder blijven denken. Het onheldere denken in de wedstrijd los je niet op door in paniek te raken; maar paniekreacties zijn helaas zeer menselijk.
Dit is veel te makkelijk. Blind wordt binnen een week 2 keer volledig te kijk gezet. Als zgn. leider. Heeft blijkbaar het niveau niet, is niet zelfkritisch en leert niet van fouten.

Geschikt om in een ultra-defensief systeem (WK 2014) te spelen. Niet in een ploeg die met ruimte in de rug speelt. Doorselecteren. Miljoenenverlies accepteren en een échte leider en verdediger aantrekken.

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mr. Ajax » ma jan 28, 2019 10:33 am

De Ligt doet het de laatste weken net zo slecht als Blind. En dat is je aanvoerder, Golden Boy, naar verwachting duurste verdediger ooit en noem maar op...

Ze spelen allemaal kut de laatste weken. De oplossing ligt ook niet bij de individuele spelers. Ook met Messi in de ploeg was het gisteren 6-2 geworden. Het gaat om het TEAM, en die is op mysterieuze wijze gewoon helemaal verdwenen. Wat we na de winterstop zien heeft 0,0 te maken met er daarvoor allemaal gebeurde. Echt creepy.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Marillion » ma jan 28, 2019 10:37 am

Monkey Tonk schreef: Zoals ook aangeduid in het door Trab gequote VI-stukje, de verdediging verzuipt als de ene helft van het elftal hoog druk zet, en de andere helft achteruit loopt. Er worden basisfouten gemaakt, waarvoor ze de oplossing al kennen. Als die oplossing er niet komt is het niet onkunde, maar onwil. Ajax zet dit in principe snel weer recht. Het maakt niet zoveel uit of je met 3-2 of met 6-2 verliest. Op een moment als dit moet je de rust bewaren en helder blijven denken. Het onheldere denken in de wedstrijd los je niet op door in paniek te raken; maar paniekreacties zijn helaas zeer menselijk.
Wat is hier jouw definitie van snel? We zijn inmiddels al vijf punten kwijt.

Het lijkt inderdaad onwil. Spelers laten het lopen en lossen voor elkaar de problemen niet meer op. Het antwoord op de vraag wat er in de winterstop is gebeurd waardoor we hier nu mee maken hebben is de sleutel.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Alexander » ma jan 28, 2019 10:50 am

De spelers willen niet voor de trainer door het vuur gaan. Dat is wel duidelijk. De directie is dus verplicht in te grijpen, maar zal dat ongetwijfeld wel weer achterwege laten.

Ajax is in de 3 uitwedstrijden onder Ten Hag tegen PSV en Feyenoord 3 keer totaal zoek gespeeld. Het zal toch niet iedere keer aan de instelling van de spelers liggen?

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Alexander » ma jan 28, 2019 10:52 am

Interview van Sjaak Swart in Telegraaf gelezen overigens? Die is ook even vernietigend over Ten Hag.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door 999 » ma jan 28, 2019 10:53 am

Donny van de Beek en Sjaak Swart zijn meer dan alleen speler en zaakwaarnemer

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 10:53 am

Alexander schreef:Interview van Sjaak Swart in Telegraaf gelezen overigens? Die is ook even vernietigend over Ten Hag.
Betrouwbare bron. Z'n Donny wordt gewisseld, dat kán natuurlijk niet.

Sjaak en De T. Dan kan alle objectiviteit het raam uit.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door 999 » ma jan 28, 2019 10:55 am

Dan weet je ook meteen waar dat " er is geen klik " verhaal van die Driessen vandaan komt ..

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mano » ma jan 28, 2019 10:59 am

ik kan me trouwens wel voorstellen dat EtH niet voor extra motivatie zorgt bij spelers.

Waar je bij sommige trainers geprikkeld wordt om meer te geven zal je dat bij EtH niet voelen.
puur door zijn monotone gewauwel. Ik geloof wel dat hij het spelletje ziet en als je doet wat hij zegt, het wel goed komt. Alleen zal die 'extra' prikkel uit jezelf moeten halen. Dat krijg je niet door een motivatie-speech van EtH
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door 999 » ma jan 28, 2019 11:07 am

Motivatie speech om tegen Feyenoord 110% je best te doen :confused.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 11:17 am

Marillion schreef:
Monkey Tonk schreef: Zoals ook aangeduid in het door Trab gequote VI-stukje, de verdediging verzuipt als de ene helft van het elftal hoog druk zet, en de andere helft achteruit loopt. Er worden basisfouten gemaakt, waarvoor ze de oplossing al kennen. Als die oplossing er niet komt is het niet onkunde, maar onwil. Ajax zet dit in principe snel weer recht. Het maakt niet zoveel uit of je met 3-2 of met 6-2 verliest. Op een moment als dit moet je de rust bewaren en helder blijven denken. Het onheldere denken in de wedstrijd los je niet op door in paniek te raken; maar paniekreacties zijn helaas zeer menselijk.
Wat is hier jouw definitie van snel? We zijn inmiddels al vijf punten kwijt.

Het lijkt inderdaad onwil. Spelers laten het lopen en lossen voor elkaar de problemen niet meer op. Het antwoord op de vraag wat er in de winterstop is gebeurd waardoor we hier nu mee maken hebben is de sleutel.
Verlies moet je alleen maar gebruiken om van te leren en beter van te worden. Het hele 'in zak en as zitten' werkt alleen maar vetroebelend, en leidt af van wat je moet doen.

Geen idee wat er in Florida is gebeurd, maar Ajax voor de winterstop liep over van spelvreugde, en nu loopt men met tegenzin over het veld. Ik kan me inmiddels voorstellen dat Ten Hag de puntjes nog meer op de i heeft willen zetten, tijdens dat trainingskamp, en dat dit bij sommigen ten koste is gegaan van de spelvreugde. Je ziet het omgekeerde momenteel bij Manchester United. Niet meer vooruit te branden onder de kritische Mourinho, en sinds Solskjaer alleen nog maar aan het winnen; gebaseerd op niet veel meer dan hervonden spelvreugde.

Hoe breng je zo'n groep weer samen? In dit geval is het heel makkelijk ...

Nummer 34...

En winnen natuurlijk. De spelvreugde komt vanzelf terug als je weer gaat winnen. We gaan nu zien hoe Ajax met wat interne uitdagingen omgaat. Prima toch? Het is toch leuk om nieuwe dingen te leren en beter te worden? Je mag F-noord dankbaar zijn dat ze een zwak punt blootleggen. Bedankt van Persie, we doen er ons voordeel mee!

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mano » ma jan 28, 2019 11:32 am

999 schreef:Motivatie speech om tegen Feyenoord 110% je best te doen :confused.gif:
Ik zeg ook niet dat het door EtH komt. Spelers hebben gewoon verzaakt.
Wat ik hiermee aan wil geven is dat gezeik op EtH nergens op slaat. Dat hij geen geweldige persoonlijkheid is, ja dat zien we allemaal en dat hij daarom misschien niet extra motiveert maar niet dat hij een bagger trainer is zoals de T. beweert
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Iggy
Berichten: 20
Lid geworden op: wo jul 06, 2016 6:59 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Iggy » ma jan 28, 2019 11:39 am

Precies, je kunt het EtH toch niet kwalijk nemen dat spelers blijkbaar niet 100% willen geven tegen Feyenoord.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk

Mr. Ajax
Berichten: 14595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mr. Ajax » ma jan 28, 2019 12:06 pm

Hebben de spelers trouwens al hun excuses aangeboden aan de supporters? Lijkt me wel erg op zijn plaats na zo'n ongekende historische vernedering. Blijft wel erg stil wat dat betreft.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 28, 2019 12:14 pm

Mr. Ajax schreef:Hebben de spelers trouwens al hun excuses aangeboden aan de supporters? Lijkt me wel erg op zijn plaats na zo'n ongekende historische vernedering. Blijft wel erg stil wat dat betreft.
Had net nog even therapeutisch telefoongesprekje met een gappie; we overwogen om zaterdag niet naar Ajax -VVV te gaan, want hoeveel kan een mens aan? Uiteindelijk besloten we natuurlijk toch te gaan, want hoewel de spelers ons in de steek hebben gelaten, moeten we onszelf niet tot dat niveau verlagen door vervolgens zelf Ajax in de steek te laten. Wat we echter allebei wel verwachten: veel lege plekken en een verdeelde Arena; sommigen zullen een hels fluitconcert geven (waar ik niet aan mee zal doen, maar wat ik evenmin onbegrijpelijk zal vinden) als de spelers voor de warming-up het veld op komen, sommigen zullen klappen (daar heb ik momenteel ook geen zin in). Maar wat zou de selectie nu een mooi gebaar kunnen maken door op Ajax.nl hun excuses aan te bieden. Dan krijgen we zaterdag vermoedelijk een betere sfeer en daarmee een positievere vibe. Want als we iets nodig hebben, is dat het wel.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 28, 2019 12:16 pm

Zou zo’n selectie eigenlijk doorhebben wat ze veroorzaken met zo’n nederlaag? Dat elke Ajax-supporter sinds gistermiddag 16.30 tot vermoedelijk ergens morgen wordt gestalkt via What’s app en in gesprekken voor lul wordt gezet enkel en alleen omdat ie voor Ajax is?

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Thijs » ma jan 28, 2019 12:20 pm

Inderdaad zeg. Al die meewarige blikken, donderstraal toch een end op.

Eentje had een Feyenoord-sjawl om en vroeg hoe m'n weekend was. Ik ben haar leidinggevende dus ik heb direct even hardop gezegd dat ik haar functioneringsgesprek graag als eerst wil doen komende week. :hypocrite.gif:

Die Feyenoorders zijn natuurlijk niets gewend dus die hebben nu weer materiaal voor de komende tien jaar.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 12:25 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Wat we echter allebei wel verwachten: veel lege plekken en een verdeelde Arena; sommigen zullen een hels fluitconcert geven (waar ik niet aan mee zal doen, maar wat ik evenmin onbegrijpelijk zal vinden) als de spelers voor de warming-up het veld op komen, sommigen zullen klappen (daar heb ik momenteel ook geen zin in).
Ik ga niet al te vaak, maar m'n zoontje wilde weer eens. Enorm slecht timing van daddy, want zaterdag wordt Ierland v Engeland gespeeld. Echte sport, door gasten die er wel voor gaan, zeg maar...

Anyway, ik heb dat jong erop voorbereid dat het wel eens héél gezellig kon worden in de Arena!
Thijs schreef: Eentje had een Feyenoord-sjawl om en vroeg hoe m'n weekend was. Ik ben haar leidinggevende...
Nou, dat zal me een lekkertje wezen... :excited.gif: Shaggies draaien en obese, gok ik.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 12:27 pm

Het magische Ajax, van eerder in het seizoen, leeft bij de steekpass. Haal dat eruit, door het inbrengen van Dolberg, en je hebt in de internationale top niks meer te zoeken. Werk eraan verder, omdat het niet te verdedigen is, en je kunt van iedereen winnen.

We moeten terug naar het steekpassenvoetbal van Ajax, en dat draaide om Tadic, Ziyech, en Neres, met opkomende vleugelverdedigers voor het ontvangen van de steekpass. Ajax is daar steeds meer vanaf gestapt, en nu denken sommigen zelfs dat Dolberg iets extras brengt. Je zit met Dolberg op een zijspoor. Dat is een hele voorspelbare spits die heel makkelijk te verdedigen is. De niet-te-verdedigen rits aan steekpassen waarmee Ajax eerder een tegenstander aan gort speelde is met hem verdwenen.

Met Dolberg kun je niks. Het ligt niet aan hem. Hij past gewoon niet in de succesformule, die, blijkbaar, per ongeluk ontdekt werd, want als het bewust was stap je er niet zomaar weer vanaf.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op ma jan 28, 2019 12:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 12:28 pm

edsv v kakkies 3 dagen voor 1/2 bekerfinale. :excited.gif:

Ik zet alvast m'n huis in op een zege voor edsv.

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 12:29 pm

Monkey Tonk schreef: Met Dolberg kun je niks. Het ligt niet aan hem. Hij past gewoon niet in de succesformule, die, blijkbaar, per ongeluk ontdekt werd, want als het bewust was stap je er niet zomaar weer vanaf.
Dolberg was zekers niet de minste. Al die steekpass-gevers waren te lui en te slap om wat anders te doen dan een steekpass geven.

Plaats reactie