Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13428
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Nihad » ma jan 28, 2019 12:12 am

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben hier echt kapot van. Echt helemaal stuk. Verliezen van Feyenoord is een ding, maar met deze cijfers ....Ik heb na de wedstrijd verdwaasd rondgelopen. Alsof ik KO ben geslagen. Hoe had dit ooit kunnen gebeuren? Dit is een zwarte bladzijde.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Wouter
Berichten: 19026
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wouter » ma jan 28, 2019 12:29 am

Marillion schreef:
Wouter schreef:Feyenoord wordt hier natuurlijk ook gewoon onderschat. Het is geen topploeg maar met Van Persie en Berghuis hebben ze wel twee klasbakken voorin die noncholance achterin keihard afstraffen..
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Met name als het gaat om Van Persie.

Maar jij als buitenstaander. Op hoeveel posities geef jij oprecht de voorkeur aan een speler van Feyenoord?
Twee of drie. Van Persie, Berghuis. En wellicht een Botteghin boven Magallan, die een zwakke indruk maakte.

Vandaag leek die Mazraoui trouwens wel aan de drugs. Reageerde heel traag en te laat op alles. Op een gegeven moment zag je ook dat een Ajacied de bal had (ik dacht weer Mazraoui) en dat een Feyenoorder (Berghuis, geloof ik) van veertig meter afstand op hem af kwam rennen. Dan denk je: "Wat een kansloze actie van die Feyenoorder, domme doodloper, die Ajacied speelt de bal in de tussentijd wel naar een medespeler." Maar die Ajacied talmde zo lang dat de Feyenoorder bij hem kwam en hem zo van de bal zette. Een heel vreemd moment. Zat ook in de samenvatting van Studio Sport.

Historicus
Berichten: 3373
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Historicus » ma jan 28, 2019 2:11 am

In de media wordt nu vaak de 9-4 in 1964 genoemd als grote uitslag. Dat was twee weken na het debuut van Cruijff in een seizoen dat Ajax bijna degradeerde en Feyenoord (Feijenoord) met Henk Groot de Eredivisie won.

Het was het bij rust al 5-2! Interessant is de opstelling van Ajax toen. Bertus Hoogerman op doel, Wim Suurbier, Kees Ruiter, Günther de Haan, Werner Schaaphok, Bennie Muller, Sjaak Swart, Johan Cruijff, Klaas Nuninga, Siem Tijm en Peet Petersen. Toch stonden er ondanks al die tegengoals wel vijf spelers op het veld die nog een Europa Cup 1-finale met Ajax zouden spelen. En ook veel middenvelders toen in de achterste linie.

Bij de 6-2 tegen Feyenoord (met Kenneth Vermeer) stonden er bij Ajax acht spelers op het veld die in 2017 nog de Europa Leaguefinale gespeeld hebben, plus Daley Blind.

Heeft Sjaak Swart al gezegd wat ie van de wedstrijd vond?

Historicus
Berichten: 3373
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Historicus » ma jan 28, 2019 2:50 am

Historicus schreef:In de media wordt nu vaak de 9-4 in 1964 genoemd als grote uitslag. Dat was twee weken na het debuut van Cruijff in een seizoen dat Ajax bijna degradeerde en Feyenoord (Feijenoord) met Henk Groot de Eredivisie won.

Het was het bij rust al 5-2! Interessant is de opstelling van Ajax toen. Bertus Hoogerman op doel, Wim Suurbier, Kees Ruiter, Günther de Haan, Werner Schaaphok, Bennie Muller, Sjaak Swart, Johan Cruijff, Klaas Nuninga, Siem Tijm en Peet Petersen. Toch stonden er ondanks al die tegengoals wel vijf spelers op het veld die nog een Europa Cup 1-finale met Ajax zouden spelen. En ook veel middenvelders toen in de achterste linie.

Bij de 6-2 tegen Feyenoord (met Kenneth Vermeer) stonden er bij Ajax acht spelers op het veld die in 2017 nog de Europa Leaguefinale gespeeld hebben, plus Daley Blind.

Heeft Sjaak Swart al gezegd wat ie van de wedstrijd vond?
Volgens mij bracht Swart toen toch het verhaal de wereld in dat Hoogerman per ongeluk iemand anders contactlenzen droeg?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Trab » ma jan 28, 2019 7:53 am

zeux schreef:
Trab schreef: Bij de 4-2 dekt Blind ook weer te ruim op Berghuis die vrij kan voorgeven.
Er stonden er twee iets te ruim te dekken. Curieus dat steeds alleen Blind wordt genoemd. Maar ja dat is de speler waar een deel van AT de pik op heeft en die dan continu wordt aangepakt.

Die voorzet komt er, dat hadden Blind en die ander (zag effe niet wie) beter kunnen voorkomen, maar vervolgens staat iemand he-le-maal vrij in de zestien. En dààrdoor wordt het een goal. Zoals bij die andere goals Feijenoorders totaal vrij staan in de zestien. Staan die spelers gedekt of worden die beter verdedigd, dan wordt een voorzet die er tussendoor glipt ineens een stuk minder gevaarlijk. En neemt de kans op een goal substantieel af.
Je quote alleen 1 zin. Ik zei ook dat daarna De Ligt en Magallan de fout in gingen door vpersie niet goed te dekken. Ik heb helemaal niks tegen Blind. Sterker nog, in balbezit is hij misschien wel de beste Ajacied. Kan altijd onder druk aangespeeld worden, blijft altijd rustig. Alleen verdedigend mag het wel wat agressiever. Als je ziet hoe een nobody als Verdonk 90 minuten kort en agressief op Zyiech zit en je vergelijkt het met gesjok van Blind achter Berghuis aan..Heeft hij er 1x kort opgezeten in de hele wedstrijd? Het was voortdurend reageren ipv anticiperen. ‘Oh Berghuis is aangespeeld, laat ik er eens achteraan gaan.’
Maar niet alleen Blind gisteren. De rest vde verdediging ook. Echter is Blind wel 1 vde routiniers die voor heel veel geld is gehaald en waarvoor het salarisplafond is doorbroken. Dan mag je verwachten dat hij voorop gaat in de strijd en de ploeg bij de hand neemt. Net zoals je van De Ligt als aanvoerder en centrale man mag verwachten dat hij de boel organiseert. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet al rond is met een club. Anders ga je met alle scouts vde topclubs op de tribune niet zo zwak en gelaten voetballen. Dan wil je je toch bewijzen en scheld je iedereen verrot die verzaakt. Wat voor leider ben je anders.
Over leiding gesproken: Ten Hag moet zich ook zorgen maken. Je kan niet blijven zeggen dat spelers zich niet aan afspraken houden. Dat kan je 1x doen, maar als het de week erna weer gebeurt dan wordt er dus niet naar hem geluisterd of heeft men lak aan hem.

Lionel
Berichten: 47608
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Lionel » ma jan 28, 2019 8:03 am

Waarom corrigeerde EtH niks? Dat snap ik dan niet. Treed godverdomme op..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door InnerHarbour » ma jan 28, 2019 8:09 am

Trab schreef:Over leiding gesproken: Ten Hag moet zich ook zorgen maken. Je kan niet blijven zeggen dat spelers zich niet aan afspraken houden. Dat kan je 1x doen, maar als het de week erna weer gebeurt dan wordt er dus niet naar hem geluisterd of heeft men lak aan hem.
Nu.nl van gister na de wedstrijd
In de eerste competitiehelft kregen we acht doelpunten tegen en nu tien in twee wedstrijden. We waren niet consequent en gedisciplineerd en hebben onze verdedigende opdrachten niet goed uitgevoerd. Het was slecht. We begonnen nog goed, maar daarna kwamen we afspraken niet na."
Waarmee trainers eigenlijk zeggen: het lag niet aan mij hoor.

Ten Hag
YNWA

Lionel
Berichten: 47608
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Lionel » ma jan 28, 2019 8:11 am

Precies. Fucking triest van EtH. Hij kan niks herstellen.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door LucaS » ma jan 28, 2019 8:16 am

Helemaal niet triest, iedereen zag dat dat gebeurde. Ten Hag moet wel consequenties verbinden aan zijn woorden, de grootste 'zondaars' kan hij niet zomaar weer in de basis laten starten.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Monkey Tonk » ma jan 28, 2019 8:28 am

Waan vd dag regeert weer. Ajax zette zichzelf in deze wedstrijd op het verkeerde been. Iedere klutsbal stuiterde bij F'noord voorin goed in de eerste helft, en alles vloog erin. Je vraagt je dan af of Ajax in de rust koel genoeg is om de draad weer op te pakken, en dat bleek niet zo (mogelijk mede door het moment met FdJ vlak voor het rustsignaal, waardoor Ajax woedend de kleedkamer inliep). Het spel in de tweede helft was eigenlijk schandalig.

Het team verdedigend wel goedzetten is helemaal niet moeilijk, dus de reacties, vooral in de media, zijn weer fantastisch overtrokken.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33715
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door zeux » ma jan 28, 2019 8:30 am

Trab schreef:Echter is Blind wel 1 vde routiniers die voor heel veel geld is gehaald en waarvoor het salarisplafond is doorbroken. Dan mag je verwachten dat hij voorop gaat in de strijd en de ploeg bij de hand neemt.
Zeker, dat mag je. Zoals je dat ook van Tadic, Ziyech, Frenkie, De Ligt, Schöne, etc mag verwachten.

De rut zat in het hele elftal.

Ik vind dan dat Blind onevenredig hard wordt geïsoleerd als dé culprit. Zeker omdat zijn fouten - niet agressief genoeg dekken - in voorstadia van een goal zitten. Dat is òòk fout, maar je kunt dan niet goals op één conto (zijn) schrijven. En dat gebeurde wel gedurende de wedstrijd. Omdat hij voor een aantal op dit forum - jij blijkbaar niet - de geliefde pispaal is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52101
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 8:37 am

zeux schreef:
Trab schreef: Bij de 4-2 dekt Blind ook weer te ruim op Berghuis die vrij kan voorgeven.
Er stonden er twee iets te ruim te dekken. Curieus dat steeds alleen Blind wordt genoemd. Maar ja dat is de speler waar een deel van AT de pik op heeft en die dan continu wordt aangepakt.
Jammer dit, want je kunt ook naar de feiten kijken. Blind verdient het o.b.v. z'n prestatieniveau om loeihard aangepakt te worden.

Tegen Heerenveen kon de directe tegenstander van Blind de wedstrijd van z'n leven spelen. Gisteren was dat wederom het geval.

Duurste aankoop Ajax aller tijden. Defensief een liability, geen leider, geen corrigerend vermogen, dekt niet door, kruipt tegen CVs aan i.p.v. de linkerkant te houden, een van de eersten die de witte vlag hijst en verzuipt. Blind is aan de bal prima, zodra er fysiek werk geleverd moet worden speel je met 10 man. Je ziet toch waar bij de 1e, 2e en 4e goal de assist vandaan komt? Hoeveel ruimte de speler op Ajax' linkerkant heeft om die bal in alle rust panklaar te leggen? :confused.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9116
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma jan 28, 2019 8:40 am

Oké, maandagochtend. Daaraan we dan. Volkskrant ligt al ongelezen bij het oud papier. Alle media nog een dagje negeren. 2 x vandaag de what’s app checken waarop ineens allemaal pseudo kakkerlakken onder stenen vandaan kruipen en me sinds gistermiddag berichtjes sturen. Negeren die handel, werkt het beste. Verder gezorgd voor een dag lang penitentiaire inrichtingen bezoeken, om met cliënten bij te praten zodat ik niet op kantoor hoef te komen, want ineens zijn ze vandaag anti-Ajax. Zo. Plan de campagne is af. Dan nog alleen het chagrijn, ongeloof, verbijstering, pijn en verdriet laten slijten. Ik hoop dat dat tegen donderdag weer op een aanvaardbaar niveau is.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mano » ma jan 28, 2019 8:40 am

Wat mij interesseert is; wat is er met de groepsdynamiek gebeurd dat men niet meer voor elkaar rent :confused.gif:

Ik kan de transferperikelen niet los zien van het huidige niveau van Ajax.

Ajax wilde de groep bij elkaar houden maar ging wel winkelen met 2 spelers in de etalage. (Wober en Neres) - tegenstrijdige belofte
Wilde Wober blijven en heeft Ajax een bod op hem geaccepteerd of wilde hij zelf weg?
Neres vs Lainez, Lainez komt niet en Neres moet blijven terwijl hij een week ervoor in de etalage stond
Magallan aangetrokken maar lijkt toch geen Argentijnse moordenaar
FdJ verkocht voor een wereld bedrag, trekt ie vanaf nu zijn beentjes in?
Zijn Ziyech en de Ligt ook in gesprek met verschillende partijen?

Neres loopt geen meter meer dan noodzakelijk. FdJ dekt helemaal niet door en sjokt terug naar de 16. Etc etc.
Wat denken ze?

Wat mij mateloos irriteert is dat bij het minste of geringste het spel van Ajax in elkaar klapt. Je hebt in principe dit jaar één van de beste selecties van de laatste 10 a 15 jaar. Maar ergens in het seizoen spelen er andere belangen bij de BV'tjes en wordt er verzaakt. Het zijn gewoon overbetaalde primadonna's
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door LucaS » ma jan 28, 2019 8:42 am

A goshie, de.T ruikt zijn kans om de anti Ten Hag campagne te verhevigen, en Swart laat zich daarvoor misbruiken. Waarschijnlijk omdat zijn oogappel werd gewisseld en daar boos over was
I think I lost my fucking headache

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Mano » ma jan 28, 2019 8:50 am

Zoals Ajax nu speelt, ga je er over 3 weken keihard af tegen Real Madrid. Speel je nog 13 wedstrijden om de keizers baard. Net als vorig seizoen... Het begint gvd te wennen!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Thijs » ma jan 28, 2019 9:08 am

Boabdil schreef:Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben hier echt kapot van. Echt helemaal stuk. Verliezen van Feyenoord is een ding, maar met deze cijfers ....Ik heb na de wedstrijd verdwaasd rondgelopen. Alsof ik KO ben geslagen. Hoe had dit ooit kunnen gebeuren? Dit is een zwarte bladzijde.
Ik ook, dit kan in het rijtje De Graafschap-uit 2016, PSV-uit 2018. Ook als we nog kampioen worden blijft dit een hele grote smet.

Ben echt weer helemaal klaar met dit seizoen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door El Clavo » ma jan 28, 2019 9:10 am

Boabdil schreef:Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben hier echt kapot van. Echt helemaal stuk. Verliezen van Feyenoord is een ding, maar met deze cijfers ....Ik heb na de wedstrijd verdwaasd rondgelopen. Alsof ik KO ben geslagen. Hoe had dit ooit kunnen gebeuren? Dit is een zwarte bladzijde.
Ik ben een uur gaan hardlopen. Nog nooit meegemaakt in mijn hele Ajax leven. Nu weet ik hoe een feyenoord supporter zich voelt al die jaren. Hier komt geheid weer een DVD van. Wat een schande dit!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Trab » ma jan 28, 2019 9:15 am

Analyse VI vandaag:

Voor de winterstop incasseerde Ajax in zeventien Eredivisie-duels acht tegendoelpunten. Na de winterstop kwamen daar in slechts twee duels liefst tien tegentreffers bij. Wat is er aan de hand? Een ontluisterende analyse van de tien tegendoelpunten die duidelijk maakt dat de ploeg de tactische discipline moet aanhalen om het seizoen nog te redden.

TEGENGOAL 1
Wedstrijd: Ajax – Heerenveen 4-4.

Doelpunt: 14. Sam Lammers 1-1.

Hoe: Lammers soleert langs Lasse Schöne en Daley Blind en schiet vanaf de rand van het strafschopgebied met links de bal diagonaal langs Kostas Lamprou.

Spelsituatie: normale opbouw Heerenveen. Ajax verdedigt met drie man tegen twee man van Heerenveen.

Fout: vooral individueel. Schöne gokt bij het inkomen op Lammers op het onderscheppen van de bal, maar wordt uitgespeeld. Lammers is vervolgens ook sterker in de een-tegen-een tegen Blind.

TEGENGOAL 2
Wedstrijd: Ajax-Heerenveen 4-4

Doelpunt: 51. Sam Lammers 3-2.

Hoe: Lammers speelt Daley Blind uit op het middenveld en dribbelt vervolgens naar de rand van het strafschopgebied. Daar haalt hij dit keer uit met rechts.

Spelsituatie: Ajax probeert vooruit druk te zetten op de opbouw van SC Heerenveen, maar krijgt onvoldoende druk op de bal.

Fout: zowel collectief/tactisch als individueel. De ruimtes zijn te groot. Blind gokt bij het inkomen op Lammers, terwijl achterin Matthijs de Ligt en Daley Sinkgraven ee-op-een staan met veel ruimte in de rug. Zowel De Ligt als Sinkgraven kan daardoor niet ingrijpen of doordekken wanneer Blind wordt uitgespeeld.

TEGENGOAL 3
Wedstrijd: Ajax-Heerenveen 4-4

Doelpunt: 56. Mitchell van Bergen 3-3

Hoe: Mitchell van Bergen is te snel en handig voor Daley Sinkgraven in de een-tegen-een en schiet vanaf de rand van het strafschopgebied de bal strak achter Kostas Lamprou.

Spelsituatie: Omschakeling. Ajax valt aan via vele schijven op de helft tegenstander. SC Heerenveen verdedigt en slaat toe in de counter.

Fout: collectief/tactisch. Wanneer Kik Pierie de voorzet van Tadic wegkopt heeft Ajax liefst acht spelers (!) voor de bal. Ondanks een 3-2 voorsprong. Alle middenvelders en de verdedigers De Ligt en Mazraoui zijn mee ten aanval getrokken, waardoor Blind en Sinkgraven een-tegen-een staan tegen Lammers en Van Bergen in een enorme ruimte. Russische roulette op een moment dat helemaal niet gegokt hoefde te worden.

TEGENGOAL 4
Wedstrijd: Ajax-SC Heerenveen 4-4

Doelpunt: 91. Pierie 4-4.

Hoe: bij een corner van Arber Zenelli tikt in het doelgebied Kik Pierie de bal met zijn rechtervoet achter Kostas Lamprou.

Spelsituatie: standaardsituatie.

Fout: individueel. Ajax hanteert een mix van zone- en mandekking bij coners van de tegenpartij. Dusan Tadic is belast met de dekking van Pierie, maar lijkt er op te gokken dat Frenkie de Jong de corner vanZenelli met het hoofd zal wegwerken. De bal is echter veel te hoog, waardoor Pierie de bal omgehinderd en van dichtbij kan intikken.

TEGENGOAL 5
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 16. Toornstra 1-1

Hoe: Steven Berghuis zet vanaf rechts voor naar Jens Toornstra en Jerry St.Juste die vrij staan in het strafschopgebied. Het is uiteindelijk Toornstra die de bal ongehinderd achter Andre Onana werkt.

Spelsituatie: lange aanvalsopbouw van Feyenoord over vele schijven, waarbij Ajax probeert druk op de bal te krijgen.

Fout: collectief/tactisch. Daley Blind, Frenkie de Jong, Lisandro Magállan en Dusan Tadic proberen op de linkerflank te voorkomen dat één speler van Feyenoord, Steven Berghuis, de bal kan voorgeven. Daardoor staan er twee man (!) van Feyenoord, Jerry St. Juste en Jens Toornstra, in het strafschopgebied van Ajax vrij. Het is het resultaat van een fase waarin achter elkaar Blind en Matthijs de Ligt hun positie verlieten om vooruit druk te zetten op Berghuis en Van Persie, waardoor uiteindelijk de hele ploeg uit elkaar wordt gespeeld.

TEGENGOAL 6
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 31. Berghuis 2-1

Hoe: Jens Toornstra zet voor vanaf de rechterflank. Bij de tweede paal kan Steven Berghuis de bal controleren en vrij inschieten.

Spelsituatie: Omschakeling. Feyenoord-keeper Kenneth Vermeer heeft de bal en bij Ajax lopen sommige spelers terug, terwijl anderen druk op de bal proberen te zetten wanneer Vermeer uitgooit.

Fout: collectief/tactisch. Sam Larsson speelt Noussair Mazraoui weer eens uit (de Zweed noteerde vier succesvolle dribbels, het meest van alle Feyenoorders) en kan dertig meter overbruggen omdat bij Ajax de ene helft vooruit loopt en de andere helft achteruit. Uiteindelijk kan Toornstra op de rechterflank worden bereikt, omdat Blind niet terug is in zijn positie. Toornstra bereikte de volledig vrijstaande Berghuis.

TEGENGOAL 7
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 42. Van Persie 3-2

Hoe: Jens Toornstra zet voor vanaf links, Robin van Persie schiet met rechts binnen

Spelsituatie: Omschakeling. De defensie van Ajax schuift op na een uittrap van keeper Andre Onana en wordt verslagen in de omschakeling nadat Sven van Beek het kopduel had gewonnen rond de middenlijn.

Fout: collectief/tactisch. Het doelpunt lijkt een kopie van de 2-0 die Luuk de Jong maakte nadat Onana de bal had uitgetrapt en Jorrit Hendrix het kopduel won op het middenveld. Net als toen liep ook nu de defensie van Ajax blind naar voren en werd de ruimte in de rug fataal.

TEGENGOAL 8
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 56. Van Persie 4-2

Hoe: Steven Berghuis zet vanaf de rechterflank voor met links, Robin Van Persie schiet van dichtbij raak.

Spelsituatie: Normale opbouw Feyenoord, Ajax staat gewoon in positie.

Fout: individueel. Daley Blind laat Berghuis ongehinderd voorzetten vanaf de flank, Lisandro Magállan is Van Persie volledig kwijt.

TEGENGOAL 9
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 75. Vilhena 5-2

Hoe: Jens Toornstra zet voor vanaf de rechterflank, bij de tweede paal kan Tonny Vilhena vrij inschieten.

Spelsituatie: omschakeling. Een pass van Dusan Tadic wordt onderschept. Ajax probeert de bal terug te veroveren, maar slaagt daar uiteindelijk niet in.

Fout: collectief/tactisch. In de omschakeling liggen de flanken open. Nicolai Jørgensen lanceert Toornstra, die bij Daley Sinkgraven wegloopt op de rechterflank. Blind kan op zijn beurt Jørgensen niet bijhouden. Wanneer de Deen de voorzet van Toornstra mist, staat Tonny Vilhena vrij bij de tweede paal.

TEGENGOAL 10
Wedstrijd: Feyenoord-Ajax 6-2

Doelpunt: 84. Ayoub 6-2

Hoe: een schietpoging van Nicolai Jørgensen wordt in eerste instantie geblokt door Daley Blind. Daarna brengt de invaller echter een andere invaller (Yassin Ayoub) in stelling.

Spelsituatie: omschakeling. Feyenoord verovert de bal op helft tegenstander en profiteert daarna van de ruimte die er ligt.

Fout: individueel. Linksback Daley Sinkgraven levert de bal in bij de opbouw. Daarna profiteert Feyenoord in de omschakeling.

PLAN B
Vorige week kreeg invaller-doelman Kostas Lamprou nog de schuld van de 4-4 tegen SC Heerenveen. Maar wanneer we de tien tegendoelpunten van de afgelopen twee Eredivisieduels bekijken, dan stellen we vast dat dit niet terecht is. De tegendoelpunten worden namelijk vooral veroorzaakt door een gebrek aan balans en het ontbreken van tactische discipline. Bij Ajax wil men wel samen aanvallen, maar willen de spelers ook samen verdedigen?

Natuurlijk heeft het gebrek aan balans ook te maken met de keuzes van de spelers. Ajax heeft verdedigers die graag willen inschuiven (Mazraoui, De Ligt, Blind), middenvelders die het spel willen verdelen (De Jong, Schöne) en willen scoren (Van de Beek) en aanvallers die denken in balbezit. Dat is ook de kracht van de ploeg. Voor de winterstop was die hyper-aanvallende speelstijl mogelijk door een tactische bewustzijn om samen gedisciplineerd hoog druk te zetten na balverlies. De wedstrijd tegen PSV toonde al aan dat de ploeg daarbij balanceerde op een dun koord.

Na de winterstop is Ajax van het koord afgevallen, en niet door individuele fouten. De concentratie, opofferingsgezindheid en de onderlinge afstemming die nodig zijn om samen vooruit druk te zetten, lijken weg. Ajax houdt het vooruitverdedigen nog wel eventjes vol, maar al snel zijn er te veel spelers die verzaken. Daardoor verzuipt de defensie.

Opvallend is dat Ajax dan geen plan B heeft. Geen enkele ploeg is in staat om een hele wedstrijd hoog druk te zetten. Normaal gesproken hoort zoiets in fases te gaan. Op de momenten dat de ruimtes te groot worden, hoort een ploeg in te zakken bij balverlies en de ruimtes klein te maken. Dat laatste zie je echter niet bij de Amsterdammers. Zowel bij een voorsprong (tegen SC Heerenveen) of achterstand (tegen Feyenoord) lijkt Ajax bij balverlies slechts een concept te kennen: hoge druk. Zelfs wanneer duidelijk is dat de ploeg bezig is zichzelf daarmee in de voet te schieten zoals tegen SC Heerenveen en Feyenoord. Het is moeilijk vast te stellen wat de oorzaak daar van is. Is het onkunde, onwil of een totaal gebrek aan respect voor de tegenstander (onderschatting)? Juist het aantrekken van routiniers als Tadic en Blind had dit moeten verhelpen.

Wat het ook is: Erik ten Hag zal snel de tactische discipline moeten herstellen in de ploeg om te voorkomen dat zijn ploeg bezig is aan een verloren seizoen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door InnerHarbour » ma jan 28, 2019 9:18 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Volkskrant ligt al ongelezen bij het oud papier.
Prima actie. :biggthumpup.gif: Zou een dagelijks ritueel moeten zijn. :hypocrite.gif:
YNWA

wimpey
Berichten: 52101
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 9:20 am

Mano schreef:Zoals Ajax nu speelt, ga je er over 3 weken keihard af tegen Real Madrid. Speel je nog 13 wedstrijden om de keizers baard. Net als vorig seizoen... Het begint gvd te wennen!
Beetje vroeg om de handdoek te gooien he. 15 te gaan, edsv moet nog uit naar vrijwel het gehele linkerrijtje. Ajax naar het rechterrijtje.

Overmars heeft nog een aantal dagen om iets van autoriteit te bewijzen (niet dat ie dat ineens gaat doen, maar dat terzijde...). Er is dinero plenty, dus met een VM en een linksbenige verdediger (dus niet van die papieren verdedigers die er nu staan) zouden ze na 10 tegengoals bezig moeten zijn. Voor leiderschap, mannelijkheid, weerbaarheid en fanatisme lijkt men enigszins allergisch bij Ajax. :excited.gif:

Sar en Overmars konden zelf aardig een bal tegenhouden c.q. raken. Ze hebben gespeeld met Rijkaard, Bogarde, Davids, Vidic, Adams, Keown, Vieira e.c. Ze zouden moeten weten hoe je een selectie samenstelt die in balans is. En zouden ook moeten weten dat je er met teveel juffies in je team dus 10 om de oren krijgt tegen willekeurige tegenstanders.

wimpey
Berichten: 52101
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 9:24 am

Goed stuk van VI. De naam Blind komt opvallend vaak voor. :hypocrite.gif:

Denk dat die tegen VVV mag banken. Of willen we ook een VVV-er, die net als Lammers en Berghuis de pot van z'n leven kan spelen?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7378
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door Trab » ma jan 28, 2019 9:33 am

wimpey schreef:Goed stuk van VI. De naam Blind komt opvallend vaak voor. :hypocrite.gif:
Haha. Ik wist dat je dat ging zeggen ;)

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door InnerHarbour » ma jan 28, 2019 9:34 am

YNWA

wimpey
Berichten: 52101
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 27-1-2019

Bericht door wimpey » ma jan 28, 2019 9:39 am

Trab schreef:
wimpey schreef:Goed stuk van VI. De naam Blind komt opvallend vaak voor. :hypocrite.gif:
Haha. Ik wist dat je dat ging zeggen ;)
Alleen is het niet opvallend he. Feit is dat Lammers en Berghuis konden excelleren, omdat hun directe tegenstander Blind verzaakt.

VI stelt dan ook terecht dat Blind bij 5 van de 10 tegengoals direct betrokken was. Dat is nogal wat voor ervaren leider, die Ajax' duurste aankoop aller tijden is.

Plaats reactie