Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 10:50 am

InnerHarbour schreef:Tuurlijk heeft AR volkomen gelijk dat Cruijff medeverantwoordelijk is, als je dat niet ziet ben je blind. In good times and in bad times is hij medeverantwoordelijk.
Zo is het maar net. Je kunt niet de club in brand zetten, overal je mannetjes posteren en dan enkel voor het reilen en zeilen van de opleiding verantwoordelijkheid claimen.

Ik doe een vijandige overname van een staalfabriek, gooi het productieproces volledig om, k@nker tig medewerkers eruit. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het eindproduct. Zoiets... :excited.gif:

De vermeende 'eigen' talenten Tete, Veltman, Dijks, Klaassen, AEG en Fischer waren trouwens onwijs slecht. Om over de aankopen Sinkgraven en Gudelj van dat 3-koppige monster maar te zwijgen. Maar Cruijff verkeert in een positie dat hij aan niemand tekst en uitleg hoeft te geven. Hij dicteert enkel via De T.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 10:56 am

DelToro schreef:Ongelooflijk flauw.
Nee hoor, gewoon de waarheid.

Er is ook niets nieuws onder de zon. Als Ajax niet door de VCL komt, is dat steeds op een zakkige manier. Vermaelen die in eigen doel schiet. Of KJH die een penalty mist. Suarez, Vermaelen, Vertonghen, Van der Wiel, ze hebben allemaal hetzelfde meegemaakt als onze jonkies gisteravond. Blijkbaar is de druk extreem hoog.

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door DelToro » wo aug 05, 2015 11:00 am

Je bent echt blind Yopi.
Daarnaast zeg je die opmerking over De Boer, VD Boog en Cruijff in een reactie op mijn post. Als je mijn reacties had gelezen de afgelopen jaren, dan had je geweten dat het totale onzin is om die opmerking richting mij te maken. Ik heb nooit terug verlangd naar VD Boog. Over de visie van Cruijff op de jeugd ben ik altijd positief geweest. Ik lever alleen zo nu en dan ook wel eens kritiek op Cruijff (vooral bestuurlijk en met relatie tot het TH/eerste elftal) en dan plaats je me dus gelijk al in het anti-Cruijff en pro-VD Boog kamp. Dat vind ik - volgens mij geheel terecht - ongelooflijk flauw.
Laatst gewijzigd door DelToro op wo aug 05, 2015 11:03 am, 3 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door GangstaRiB » wo aug 05, 2015 11:02 am

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef:Tuurlijk heeft AR volkomen gelijk dat Cruijff medeverantwoordelijk is, als je dat niet ziet ben je blind. In good times and in bad times is hij medeverantwoordelijk.
Zo is het maar net. Je kunt niet de club in brand zetten, overal je mannetjes posteren en dan enkel voor het reilen en zeilen van de opleiding verantwoordelijkheid claimen.

Ik doe een vijandige overname van een staalfabriek, gooi het productieproces volledig om, k@nker tig medewerkers eruit. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het eindproduct. Zoiets... :excited.gif:

De vermeende 'eigen' talenten Tete, Veltman, Dijks, Klaassen, AEG en Fischer waren trouwens onwijs slecht. Om over de aankopen Sinkgraven en Gudelj van dat 3-koppige monster maar te zwijgen. Maar Cruijff verkeert in een positie dat hij aan niemand tekst en uitleg hoeft te geven. Hij dicteert enkel via De T.
En niet om m'n gelijk te halen, maar ik (en anderen) zagen dit aankomen en waren daarom al die tijd tegen de revolutie en het communiceren via de Telegraaf. Hij heeft het al meerdere keren gedaan en telkens ging het fout.
Het is zoals Le T. zegt: er zitten teveel kampen binnen Ajax die elkaar tegenwerken. Als iemand iets nieuws wil proberen en het zit niet in de koker van Cruijff, dan wordt je kapot gemaakt.
LvG deed het in de jaren 90 compleet anders en vierde successen. Cruijff zat kniezend toe te kijken. Als er nu een nieuwe LvG opstaat (met compleet andere iedeeën) is de kans groot dat Cruijff ook hier tegen ageert.

Disclaimer:
Ik wil er geen Cruijff vs LvG discussie van maken. En ik pleit ook helemaal niet voor LvG in dit geval.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 11:07 am

Van Gaal had ook geen topper kunnen maken van Veltman of Dijks. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de spelers. Veltman en Dijks zijn spelers van de oude opleiding: ijverig maar tactisch dom. De jongere jongens (Bazoer, Riedewald) zijn veel beter.

Ajax heeft een aantal prima talenten, maar die zijn piepjong. Dan moet je ze met deugdelijke opdrachten het veld in sturen, in plaats van ze te laten verzuipen. Cruijff had het over taken: als je niet in de wedstrijd zit, voer dan tenminste je taak uit. Bij Cruijff (en later ook bij Van Gaal) was altijd precies duidelijk wat een speler moest doen.

Dan zie ik gisteren spelers in hun ijver overal lopen behalve op de juiste plaats. Tactisch was het een puinhoop.

Cruijff direct verantwoordelijk houden voor dit resultaat lijkt me enigszins overdreven. De Boer en Overmars trekken zich immers niets van Cruijff aan. Vraag het Jonk maar.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 05, 2015 11:08 am

Gisteren had niks met Cruijff te maken; het ging gisteren op micro-niveau mis. Het is on-be-grij-pe-lijk (met de nadruk op élke lettergreep) dat direct na de 2-2 de veldbezetting niet werd aangepast, omdat er een soort suïcidale "God zegene de greep" opstelling met Sanogo was ontstaan. Het was easy peasy voor Rapid om daarvan te profiteren. FdB had dat zelf direct moeten omzetten; van de nog nauwelijks van acne af zijnde spelers was het duidelijk teveel gevraagd.

Overigens; voor het waard is; dat Rapid was wel dodelijk efficiënt.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Duke » wo aug 05, 2015 11:11 am

Bellen met Willem: 'Denk niet dat De Boer het seizoen afmaakt'

'De belangrijkste wedstrijd van het jaar', dat was de wedstrijd voor Ajax tegen Rapid Wien. Door het 2-3 verlies is Ajax uitgeschakeld in de voorronde van Champions League. We bellen met onze voetbalverslaggever Willem Vissers over het debacle dat gisteren plaatsvond in de Amsterdam Arena.
Door: Just Fontein 5 augustus 2015, 10:11

Want een debacle, zo mogen we het wel noemen toch?

'Ja, dat lijkt me wel. En begrijp me goed, Rapid Wien is geen slechte tegenstander hoor. Maar als je het in de uitwedstrijd al had kunnen beslissen en er thuis zo af gaat dan mag je zeker spreken van een debacle.'
In de Oostenrijkse media werd Rapid Wien weggezet als underdog.

'Dat is ook logisch. En toch vooral gebaseerd op de wonderlijke ontsnapping in Wenen en uiteraard op de reputatie van Ajax. In ieder geval niet op de selectie.'

Je beschreef Ajax als een 'speeltuinvoetbalvereniging'. Wat bedoel je daarmee?

'Ajax denkt dat het met een veredelde jeugdploeg echt potten kan breken. Dat kan gewoon niet. Jeugdspelers kunnen nog zo goed zijn, ze maken onherroepelijk ook grote fouten.

'Neem Sinkgraven, die met een trucje uitverdedigt bij de eerste goal. Dat doet hij één, twee, misschien drie keer en daarna nooit meer. Maar ja, nu lig je er wel uit in de Champions League.

'Je laat stagiaires ook geen hele krant vol schrijven, je hebt altijd een ervaren verslaggever nodig die tegenwicht kan bieden.'
Moeten we niet constateren dat die hele filosofie-Cruijff niet werkt?

'Nee, want Cruijff betoogt dat de jeugdopleiding de basis moet zijn. En dat die opleiding beter moet. Misschien is die niet goed genoeg. Of wel, maar nogmaals, met die recordpogingen tot het nog meer verjongen van de ploeg ga je het gewoon niet redden in Europa.

Het is Frank de Boer die de opstelling maakt.

'Klopt en ik denk ook niet dat hij dit seizoen afmaakt, eerlijk gezegd. Knap gedaan, die vier kampioenschappen, vergis je niet. Maar de ploeg is er niet beter op geworden. De Boer zegt dat Ajax wel op zoek is gegaan naar ervaring, maar niet de juiste spelers heeft kunnen vinden.

'Wat is die hele scoutingafdeling van Ajax dan nog waard?'
Ze hebben toch die Sanogo? En verloren zoon Heitinga?

'Tja, Johnny Heitinga en Gudelj had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. En zo'n Sanogo komt via een connectie Overmars-Wenger uit de Arsenal-tijd. Waar heb je dan een scoutingafdeling voor?

'Je maakt mij niet wijs dat er in landen als Tsjechië, Roemenië of Zuid-Amerikaanse landen als Uruguay geen spelers rondlopen die Ajax beter maken.'

Wat schrijven andere kranten over het verlies van Ajax?

'Kinderlijke fouten fataal', kopt De Telegraaf. Volgens de krant komt het 'horrorscenario voor Ajax door eigen falen tegen Rapid Wien.' Columnist Valentijn Driessen verwacht dat deze uitschakeling trainer Frank de Boer nog lang zal achtervolgen. 'Vooral omdat het geen incident betreft, kan het heel goed het begin van het einde worden voor De Boer bij Ajax.' Vraagtekens bij de houdbaarheid van De Boer zijn gerechtvaardigd, vindt Driessen.

Een goede serie in de serie in de competitie en plaatsing voor de Europa League kan de pijn verlichten en de druk op de trainer wegnemen. 'Toch lijkt een scheiding tussen Ajax en de trainer uiteindelijk het beste voor alle partijen. Ook voor Frank de Boer komt er een tijd van gaan.' Wel hoopt Driessen dat zijn spelers hem een mooi afscheid in 2016 gunnen. 'Dat is het minste wat de loyale Ajacied De Boer verdient.'

'Gezakt!' kopt het AD. 'Naïef Ajax faalt tegen Rapid Wien bij eerste Europese examen.' Weer begon Ajax redelijk maar zorgde een tegenslag voor onherstelbare onrust. Het Auf Wiedersehen vanuit het feestvierende uit-vak stond symbool voor een nieuw Amsterdams trauma. Ook Voetbal International spreekt van een 'verdedigend zeer matig Ajax'.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 05, 2015 11:18 am

wimpey schreef: Tijd voor een revolutie: Ajax moet niet weer Ajax worden. Ajax moet afrekenen met het verleden, zichzelf opnieuw ontdekken en middels modern management in het moderne voetbal aan zien te komen.
De revolutie is er al. Er is een duidelijke weg ingeslagen. Alleen klopt het niet bij de overgang van jeugd naar het eerste. Vanuit het oogpunt van doorstroming is het nog wel te begrijpen dat het kapitaal niet op het veld staat, maar dat blijkt een duidelijke fout. Bij iedere club die topvoetbal nastreeft moet het kapitaal op het veld staan. Anders presteer je ver onder je mogelijkheden. Anders lever je bij voorbaat al in. Ajax had bijvoorbeeld (blijkbaar) een goede spits kunnen aantrekken een maand of wat geleden. Die vroeg om even bedenktijd, en kwam misschien met een hogere prijs dan de 7 miljoen die Ajax wilde neerleggen. En boem!, meteen was Ajax alweer verder, want 'het is graag of niet', zoals FdB het uitdrukte. Dan komen ze aan het einde van dat verhaal liever met een derde garnituur Arsenal-afdankertje. Die tuinkaboutermentaliteit past niet bij Ajax.

Terzijde, de tuinkaboutertest is overigens een zeer betrouwbare. Ajax-voetbal is rebellenvoetbal. Brutaal, arrogant, flitsend, gestroomlijnd. En een typische Ajaxspeler past duidelijk niet in een tuinkabouteruniform. Dat vloekt verschrikkelijk. Maar stel je Overmars eens voor in een tuinkabouterpakkie. Zit als gegoten! Hetzelfde voor FdB! Prima standbeeldje voor in de achtertuin. Toch?
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op wo aug 05, 2015 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 11:19 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Gisteren had niks met Cruijff te maken; het ging gisteren op micro-niveau mis. Het is on-be-grij-pe-lijk (met de nadruk op élke lettergreep) dat direct na de 2-2 de veldbezetting niet werd aangepast, omdat er een soort suïcidale "God zegene de greep" opstelling met Sanogo was ontstaan. Het was easy peasy voor Rapid om daarvan te profiteren. FdB had dat zelf direct moeten omzetten; van de nog nauwelijks van acne af zijnde spelers was het duidelijk teveel gevraagd.

Overigens; voor het waard is; dat Rapid was wel dodelijk efficiënt.
In Wenen ook al. Amper iets laten zien en toch twee keer gescoord.

Ajax heeft het in de uitwedstrijd laten liggen. Daar was iedereen vorige week al bang voor.

De Boer bood Rapid de overwinning op een presenteerblaadje aan. Een minuut voor de 2-3 ging er al een voorzet voor Cilessen langs, dat had een waarschuwing moeten zijn. Maar nee, Ajax bleef lekker in een zelfmoordformatie spelen.

Het was trouwens de dure, verhoudingsgewijs ervaren Gudelj die de fatale fout maakte. Wat is wijsheid?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Demosthenes » wo aug 05, 2015 11:20 am

Het was toen ook al een tactisch onbenul, die spelers op de verkeerde posities zette, getalenteerde spelers wegjoeg en middelmaat voor talent aanzag, die geen aanvalspatronen wist te trainen en spelers niet beter maakte. Het ging niet verkeerd, de supporters en de media zagen het verkeerd.
Wie heeft het contract verlengd van FdB? In 2013: http://www.voetbalblog.nl/nieuws/frank- ... verlenging Je kunt een werknemer wel overal van beschuldigen, maar de aanstelling van FdB is toch echt door het TH gedaan, het door JC bejubelde TH. De "voetballers" was het gebruikelijke woord en dan hoefde de aanvullling dat zij tot alles in staat zijn er niet bij, da's logisch.

De wedstrijd tegen Vitesse deed mij de ogen openen, maar uiteraard word je in 2012 verketterd, want het was voor de fans volop genieten, kampioenschap op kampioenschap, maar dat het voetbal niet om aan te zien was, deed er niet toe, het Ajax zonder acties, dat was de norm geworden. http://www.nu.nl/sport/2949930/bony-loo ... -ajax.html

Iedereen die nu bij Ajax werkt is er gekomen onder verantwoording van het TH, het TH dat door JC is aangesteld, waar een paar RvC's voor moesten wijken, tot er zoveel vrienden van JC in zaten dat je niet meer kan wijzen op anderen (maar het toch doet)
Het grootste probleem van Ajax is het aankoopbeleid.
In "Het Rapport" staat dat het TH daar verantwoordelijk voor is, niet de trainer van Ajax 1, ook al zal hij een mening hebben over spelers, hij zit niet aan tafel bij het TH, daar is hij uitgezet.

Het spel is al jaren niet om aan te zien, daar is natuurlijk FdB verantwoordelijk voor, maar ook degenen die hem hebben aangesteld = contract hebben verlengd, want als een werknemer niet doet wat hem is opgedragen, moet hij verdwijnen (of veranderen) Gebeurt dat niet, dan moet het TH maar zijn conclusies trekken, al zal de praktijk zijn dat de trainer wordt vervangen; in het communisme was dat ook altijd het geval, de leider werd vervangen i.p,.v. het falende systeem en nee, ik vergelijk het Ajax-beleid niet met het communisme, wel de manier waarop wordt omgegaan met niet kunnen voldoen aan beloftes/verwachtingen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 11:28 am

GangstaRiB schreef: Disclaimer:
Ik wil er geen Cruijff vs LvG discussie van maken. En ik pleit ook helemaal niet voor LvG in dit geval.
Het gedachtengoed van LVG - maar dan uitgevoerd door niveau JOR, Blind - heeft Ajax in het vorig decennium geen goed gedaan. Net zoals het uitvoeren van het gedachtengoed van Cruijff door het 3-koppig monster Ajax nu geen goed doet.

Dat gedachtengoed was ooit prima, de uitvoerders van nu zijn dat niet. Dus laat dat verouderde gedachtengoed eindelijk eens los en vind goede uitvoerders, die modern denken en handelen. En laat JC en LVG eindelijk eens achter je als club.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 11:39 am

Yopi schreef: Het was trouwens de dure, verhoudingsgewijs ervaren Gudelj die de fatale fout maakte. Wat is wijsheid?
15 M aan aankopen doen Ajax de das om. De rol van die Dijks trouwens bij alle 3 tegengoals gezien? :excited.gif:

Kan het persoonlijk hebben, je kon op je klompen aanvoelen na vorig seizoen dat FdB het niet meer op de rails zou krijgen. Ik ga dit seizoen lekker wat anders doen op zondagen.

Weet iemand of ik Fox eredivisie kan vervangen door dat Fox kanaal dat o.a. de PL uitzendt? Of is Fox eredivisie een must voor een abonnement op dat Fox PL kanaal?

Verder hoop ik dat Ajax organisatorisch doorselecteert. Qua adviseur / hobbyist, qua 3-koppig monster, qua AD met de langste inwerkperiode ooit. Modern management, modern voetbal.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door zeux » wo aug 05, 2015 11:42 am

Wouter schreef:
Vijf jaar geleden stond er een eerste elftal. Nu de A-jeugd aangevuld met een peloton miskopen. Het grootste probleem van Ajax is het aankoopbeleid.
Spijker op kop. Totaal geen balans in het elftal. Mocht jaren geleden niet gezegd worden. Hopelijk nu wel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door zeux » wo aug 05, 2015 11:44 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Gisteren had niks met Cruijff te maken; het ging gisteren op micro-niveau mis.
Zo'n 'incident' kun je toch niet anders zien dan de resultante van jarenlang gevoerd beleid?

Dit 'incident' komt ook niet uit de lucht vallen, dat kondigde zich al jaren aan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door El Clavo » wo aug 05, 2015 11:55 am

Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 12:14 pm

zeux schreef:
Wouter schreef:
Vijf jaar geleden stond er een eerste elftal. Nu de A-jeugd aangevuld met een peloton miskopen. Het grootste probleem van Ajax is het aankoopbeleid.
Spijker op kop. Totaal geen balans in het elftal. Mocht jaren geleden niet gezegd worden. Hopelijk nu wel.
Het idee was dan ook om toptalenten op te leiden en dan het eerste elftal op kracht te brengen met gerichte versterkingen die het elftal beter maken*. Niet om kreupele routiniers te halen of doodlopers uit de subtop die het niveau niet aankunnen.

Met het idee is niets mis. Sterker nog, het is de enige manier. Maar de uitvoering valt en staat met de kwaliteit van de mensen die het moeten doen.

Om top te kunnen presteren moet aan drie voorwaarden worden voldaan: topjeugdopleiding, trainer die de jeugd beter maakt en een aankoopbeleid dat zorgt voor geschikte spelers om de hiaten op te vullen. Zonder het tweede en het derde heb je niets aan het eerste, al leid je nog zo goed op.

*aldus Cruijff

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 05, 2015 12:19 pm

El Clavo schreef:Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.
Natuurlijk is er progressie geboekt. De jeugdopleiding is veel beter nu. Als een probleem zich aandient is dat niet het einde van de wereld, of in dit geval de FR. Een probleem is een uitdaging, een uitnodiging om de volgende stap naar boven te nemen. De uitdaging voor Ajax nu is de juiste balans te vinden tussen 1) kapitaal op het veld, en 2) doorstroming van de jeugd. Lijkt me op zich niet zo moeilijk. Knelpunten zijn een veel te zuinige Overmars & co, en een haperende wisselwerking tussen het kamp Jonk en FdB. Los die knelpunten op en je kunt positief en constructief verder bouwen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door brigade zuid » wo aug 05, 2015 12:24 pm

zeux schreef:
Wouter schreef:
Vijf jaar geleden stond er een eerste elftal. Nu de A-jeugd aangevuld met een peloton miskopen. Het grootste probleem van Ajax is het aankoopbeleid.
Spijker op kop. Totaal geen balans in het elftal. Mocht jaren geleden niet gezegd worden. Hopelijk nu wel.
Ik weet al precies hoe komend seizoen er uit gaat zien. Twee wedstrijden goed, gevolgd door vier wedstrijden slecht, dan weer 1 goed, dan weer 3 slecht. Ajax heeft grote talenten maar op deze manier maak je ze alleen maar kapot.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Le T. » wo aug 05, 2015 12:34 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
InnerHarbour schreef:Tuurlijk heeft AR volkomen gelijk dat Cruijff medeverantwoordelijk is, als je dat niet ziet ben je blind. In good times and in bad times is hij medeverantwoordelijk.
Zo is het maar net. Je kunt niet de club in brand zetten, overal je mannetjes posteren en dan enkel voor het reilen en zeilen van de opleiding verantwoordelijkheid claimen.

Ik doe een vijandige overname van een staalfabriek, gooi het productieproces volledig om, k@nker tig medewerkers eruit. Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het eindproduct. Zoiets... :excited.gif:

De vermeende 'eigen' talenten Tete, Veltman, Dijks, Klaassen, AEG en Fischer waren trouwens onwijs slecht. Om over de aankopen Sinkgraven en Gudelj van dat 3-koppige monster maar te zwijgen. Maar Cruijff verkeert in een positie dat hij aan niemand tekst en uitleg hoeft te geven. Hij dicteert enkel via De T.
En niet om m'n gelijk te halen, maar ik (en anderen) zagen dit aankomen en waren daarom al die tijd tegen de revolutie en het communiceren via de Telegraaf. Hij heeft het al meerdere keren gedaan en telkens ging het fout.
Het is zoals Le T. zegt: er zitten teveel kampen binnen Ajax die elkaar tegenwerken. Als iemand iets nieuws wil proberen en het zit niet in de koker van Cruijff, dan wordt je kapot gemaakt.
LvG deed het in de jaren 90 compleet anders en vierde successen. Cruijff zat kniezend toe te kijken. Als er nu een nieuwe LvG opstaat (met compleet andere iedeeën) is de kans groot dat Cruijff ook hier tegen ageert.

Disclaimer:
Ik wil er geen Cruijff vs LvG discussie van maken. En ik pleit ook helemaal niet voor LvG in dit geval.
Goed plan. Het punt lijkt mij dat het geen toeval is dat de laatste keer dat het echt goed met Ajax ging was toen Cruijff zich er niet mee kon bemoeien omdat hij bij zijn grote liefde Barcelona werkte. De Telegraaf werd een half jaar lang genegeerd door Van Praag, en toen was het al op de rails en kon die krant alleen maar in bewondering toekijken en wat huichelen. Overigens was die krant toen ook nog niet zo machtig en nog veel meer een beschouwer dan partij.

Ik ben van mening dat het hoofddoel van de organisatie om de meest bewkame trainer te vinden en die zo goed mogelijk zijn werk te laten doen. Daar volgt dan een goede jeugdopleiding en een goed scoutingapparaat uit. Ik ben het wel eens met mensen die zeggen dat bijvoorbeeld een Ron Jans hier niet zou kunnen slagen, maar dat is nou juist het probleem! (verondersteld dat Jans inhoudelijk een geschikte trainer zou zijn). Je moet de bewkaamste trainers vinden en láten slagen.

De verantwoordelijkheid van Cruijff voor dit debacle is zo goed als volledig. 5 jaar geleden stond er een selectie die het vorige seizoen met heel veel doelpunten, punten en een indrukwekkende reeks overwinningen was geeindigd, ondanks de financiele malaise die was ontstaan na Cruijffs vorige ingreep. Die selectie werd nog eens versterkt, in de voorronde en oefenwedstrijden werd vaak heel aardig gecombineerd en spelers lieten hun heel behoorlijke kwaliteiten zien.

Een slechte wedstrijd tegen een formidabele tegenstander en Cruijff zag zijn kans schoon om er een bom onder te leggen en die weg omhoog af te breken. Het was niet goed genoeg, het moest beter en hij zou wel even vertellen hoe. Inmiddels zijn we 5 jaar verder waarin de omstandigheden ideaal waren om te bouwen aan een Europabestormend Ajax en de selectie is zwakker, er wordt minder aanvallend gespeeld, verdedigend is het veel zwakker, van de bluf is niets meer over, er zijn geen aanvalspatronen en combinaties, er wordt veel minder gescoord en het niveau is afgezakt van ons kunnen meten met Italiaanse tegenstanders tot vrij kansloos verslagen worden door Oostenrijkse tegenstanders.

Dan kunnen we doen alsof Sinkgraven een enorme fout maakte en Gudelj blunderde door niet met een cynische overtreding geel, rood of een strafschop te riskeren. Maar op 16 september 2010 heeft Cruijff en niemand anders dan Cruijff een proces in gang gezet, gestuurd en gecontroleerd wat hierin is uitgemond.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 12:40 pm

Yopi schreef: Om top te kunnen presteren moet aan drie voorwaarden worden voldaan: topjeugdopleiding, trainer die de jeugd beter maakt en een aankoopbeleid dat zorgt voor geschikte spelers om de hiaten op te vullen. Zonder het tweede en het derde heb je niets aan het eerste, al leid je nog zo goed op.
Wordt aan voorwaarde 1 wel voldaan? De 'eigen' spelers zakten m.u.v. Bazoer en Riedewald weer eens volledig door de mand namelijk... Het is trouwens niet óf FdB óf Cruijff en z'n monster. Het is én én. Komt nog bij: voor het 5e seizoen op rij speelt Ajax met een ander defensief centrum dan het seizoen ervoor. Dat werkt ook niet bevorderlijk he.

Vraag me trouwens af hoe FdB dit seizoen nog wil doorstaan. Hij zit vast in z'n denkpatronen. Gisteren staan AEG en Fischer weer eens tegen de zijlijn geplakt. Hoe wíl / kún je dan ooit diepte in je spel krijgen?! :confused.gif: Je backs moeten dan binnendoor of de diepgang moet vanuit het middenveld komen. En die Ösis hadden de as prima dichtgespijkerd.

Overdrijf ik wanneer ik stel dat ik niet één lekker lopende aanval heb gezien? :blush.gif:

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Mano » wo aug 05, 2015 12:44 pm

Cruijff is debet aan dit Ajax.
Als jij een revolutie inleidt en de dagelijkse leiding overdraagt aan mensen die op jouw voordracht binnen komen, kan je niet je handen er vanaf trekken als het mis gaat.

De hoofdaannemer is verantwoordelijk voor de schade veroorzaakt door de twee kranen in Alphen aan de Rijn.
niet de kraanbestuurders.

Er had 2 jaar geleden al ingegrepen moeten worden want het voetbal is al 4 jaar niet om aan te gluren.
Maar als je niet betrokken bent....
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 12:53 pm

Cruijff had die man moeten neerleggen. Zo simpel is het. :hypocrite.gif:

De weg naar boven was niet ingezet. Hoe kom je daar nou bij? Dat is geschiedvervalsing. Ajax werd met Suarez erbij niet eens kampioen. En De Boer kon het ook maar tijdelijk brengen, en dan nog vooral omdat de spelers het heilige vuur hadden na alle mislukkingen van de jaren daarvoor. En natuurlijk omdat PSV en F. het lieten afweten, waardoor subtopper Twente de enige concurrent was.

Ik durf de stelling aan dat Ajax nu meer talent in de ploeg heeft dan ten tijde van het eerste kampioenschap van De Boer. Als Overmars en De Boer inderdaad, zoals het plan was, van het geld dat is verdiend een paar gerichte versterkingen (en niet verzwakkingen) hadden gehaald, stonden we er nu goed voor.

@Wimpey: Tete speelde zowat zijn eerste wedstrijd voor Ajax 1. Laten we die jongen niet meteen afmaken.
Bazoer en Riedewald zijn exponenten van de nieuwe opleiding. Zij staan er dus wel.

Voor mij is het simpel: met een rare opstelling, een rare tactiek (of gebrek daaraan) en rare wissels kom je er nooit. Spelers, jonge spelers met name, gaan dan rare dingen doen. Wat deed De Boer? Hij voerde de druk zo hoog mogelijk op ('wedstrijd van het jaar') en stuurde zijn spelers vervolgens zonder duidelijke boodschap het veld in. Ja, ze moesten het gat vullen. Maar hoe?
Het positiespel klopte niet. RW kon het spel van Ajax simpel ontregelen. De spelers hebben hun stinkende best gedaan, maar dat is niet genoeg. Ajax is niets minder dan RW, in tegendeel. Wij hebben betere spelers. Maar RW speelde met een duidelijke organisatie en wij niet. Dan kun je het over een gebrek aan routine hebben, maar dat is niet het punt.

Davy Klaassen was trouwens erg slecht. Spelen we daarvoor met een 10?

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 1:14 pm

Yopi schreef: @Wimpey: Tete speelde zowat zijn eerste wedstrijd voor Ajax 1. Laten we die jongen niet meteen afmaken.
Geldt ook voor die Dijks. Ze staan wel in Ajax-1. Dus be- / veroordeel ik ze als zodanig.

Ajax implodeert weer eens, Yopi. Het proefballonnetje van JC met al die rookies is geen lust maar een last. Die Volendammer uit het 3-koppig monster weigert om aan meetings deel te nemen i.p.v. zich weerbaar op te stellen. Fatboy lijkt per miskoop een bonus op te strijken, de rol van Bergkamp lijkt zitten en zwijgen te zijn. En FdB is stuurloos, i.p.v. dat hij door een ervaren TD gestuurd wordt.

Cruijff heeft natuurlijk gelijk, ook als ie ongelijk heeft. Maar ik zou graag zien dat hij z'n gelijk ergens anders gaat bewijzen. Want ondanks zijn gelijk en het gelijk van zijn 3-koppig monster staat onze club weer eens oneindig voor lul en zijn talloze miljoenen verdampt aan allerlei onzin.

Tijd voor een nieuwe bezem. Geen groundhog days meer in 1995 of 1960 bij Ajax. Vroeger dient taboe te zijn. Oud-spelers zijn precies dat: oud-spelers. Geen a.s. trainer of directeur. U bent een bewezen vakman en heeft nog nooit in NL gewerkt en geen affiniteit met Ajax: een pré. Run Ajax op de manier waarop Basel, de Red Bulls, Augsburg wordt gerund. Professioneel, prestatief, aansprekend voetbal.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 1:21 pm

Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want graag zonder doping en zonder schimmige constructies met investeerders. En ook zonder 'afspraken' met de Chelski's van deze wereld.
En met een verantwoord financieel beleid. De tijd dat de TD of de trainer dertig miljoen te verpatsen kreeg ligt wat mij betreft achter ons.

Weet je wat we nodig hebben? Een trainer die de spelers beter maakt en een TD die versterkingen haalt, Willem.

Wat de jeugd betreft doorgaan op de ingeslagen weg. Er komt een goede lichting aan.

Overigens had het gisteren best anders kunnen lopen. Kwalitatief doen we niets onder voor RW, vind ik.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door InnerHarbour » wo aug 05, 2015 1:39 pm

En zo is het weer gedraaid dat de jeugd er allemaal niets aan kon doen en Cruijff over water kan blijven lopen. :smallgrin.gif:
YNWA

Plaats reactie