Ajax - AZ 05-02-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

columbus
Berichten: 5409
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door columbus » do feb 05, 2015 11:02 pm

Ajax wordt eventjes gruwelijk genaaid door de scheidsrechter en verliest ook mede door de achterlijke keuzes van de Boer de wedstrijd. Verder vond ik AZ helemaal niet beter, al werd dat wel op FOX beweerd. De Boer moet ff eens flink door elkaar geschud worden en kappen op steeds zijn oogappeltjes op te stellen. Schone was een drama in de spits en over de inbreng van vooral Zimling zullen we het maar niet hebben. Ghazi en Kishna hebben laten zien dat prima samen opgesteld kunnen worden. Prima debuut van Sinkgraven, ga er maar aan staan om na 1 training te mogen beginnen bij een club die momenteel onder hoogspanning staat. Vond Bazoer ook wel een prima eerste helft spelen. Ook vd Hoorn wil ik wel eens positief noemen, vond ik echt prima spelen. Echt niet minder als Veltman.

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Rutger » do feb 05, 2015 11:06 pm

Ik had juist het gevoel dat een beweegbare spits als Schöne wel zou werken, dit kan uiteraard ook een andere speler zijn, want Schöne is hopeloos uit vorm. Maar dat we in de eerste helft vooral Klaassen als diepgaande middenvelder missen. Je zag regelmatig dat Schöne uit de spits verdween en op de flank was en dat er dan voor het doel niemand stond. Op zo'n moment zou ik toch graag Klaassen die ruimte in zien duiken.

Over het spel en de wissels na de rode kaart zal ik het maar niet hebben. :blush.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9090
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do feb 05, 2015 11:29 pm

Jezus jongens...in de rust had ik nog best hoop op een overwinning, daarna ging het door de belachelijke rode kaart mis, al speelde AZ vanaf de tweede helft sowieso al beter. Ik snap niet dat als we eindelijk eens met vleugelspelers beginnen er geen centrumspits staat. Deze opstelling schreeuwt toch om Milik of Zviko in de spits? Boilesen is Juffie 2.0. Bizár slecht, die jongen. Hopeloos. Die moét echt geslachtofferd worden komende week. De wissels na de rode kaart sloegen ook nergens op. Kishna zag ik tot meer in staat dan Schone of AEG. 5 verdedigers was een aanfluiting. Einde seizoen. Wordt nog serieus knokken voor de tweede plaats op deze manier.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13428
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Arthur » do feb 05, 2015 11:36 pm

Ach, moet je wel tweede willen worden? Je hele voorbereiding is in de war en het eindresultaat is precies hetzelfde als wanneer je derde wordt.
Je mag alleen niet onder Feyenoord eindigen natuurlijk.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door brigade zuid » do feb 05, 2015 11:51 pm

Als je zo doorgaat komt zelfs europees voetbal nog in gevaar, zo groot is dat gat niet meer. Vanaf nu is het alleen nog achterom kijken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Cruijff » vr feb 06, 2015 1:28 am

brigade zuid schreef:Als je zo doorgaat komt zelfs europees voetbal nog in gevaar, zo groot is dat gat niet meer. Vanaf nu is het alleen nog achterom kijken.

Balen..!

Direct na afloop van de wedstrijd via via aan een kaartje voor PSV-Ajax op 1 maart kunnen komen. Ik mag lijen dat Ajax dit seizoen in Eindhoven wint en op die manier nog iets van het seizoen weet te maken.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Cruijff » vr feb 06, 2015 1:35 am

Arthur schreef:Ach, moet je wel tweede willen worden? Je hele voorbereiding is in de war en het eindresultaat is precies hetzelfde als wanneer je derde wordt.
Je mag alleen niet onder Feyenoord eindigen natuurlijk.
Dat laatste is helemaal waar, maar 2e moet en zal je juist absoluut moeten willen worden. Zijn we een topclub, of hoe zit dat?

De voorbereiding van Ajax loopt door voorrondes helemaal in de war? Welnee, we hebben 4 van die wedstrijden hartstikke hard nodig om het team een beetje op elkaar ingespeeld te krijgen. Als FC Twente rond 20 juli al naar Azerbeidzjan moet en dan als een dooie kanarie spelen is inderdaad drama voor zowel het imago van de club als van de Europacup, maar dat het seizoen na heel erg lang oefenen een slow start krijgt met een wedstrijd om de kat z'n kut zoals de JC Schaal dat is ook niet alles.


Tuurlijk ben je graag kampioen en stroom je meteen in, maar voor een 5e titel op rij zijn we simpelweg niet goed genoeg en die voorronde CL wedstrijden zijn zo ongeveer nog leuker dan de CL. I'm sure guys like Thijs and Wiekent Cees will agree. Kiev, Odessa, Thessaloniki, Glasgow, Marseille, Valencia of Sevilla daar wil je wel heen in de zomer..!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Zuidema » vr feb 06, 2015 8:03 am

Arthur schreef:Aan alle negatieve bespiegelingen over de wissels heb ik weinig toe te voegen. Ik kan niet bedenken wat hij hiermee dacht te bereiken.
Ik vermoed dat FdB naar een 4-4-1 of 5-3-1 wilde toewerken. Een blok voor de 16, opvangen, omschakelen en snel uitbreken met de counter. Met de snelle AEG als counterspits en Schöne daarachter als dreh- & angelpunkt en Vd Wiel en (de opnieuw onwaarschijnlijke slechte) Boilesen als diepgaande mensen langs de flanken. Daar is op zich nog wel iets voor te zeggen. Jammer alleen dat de desbetreffende spelers dat niet goed konden uitvoeren, deels door vormcrises. En je veldbezetting is helemaal naar de vaantjes, zoals gebruikelijk bij zo'n variant op 5-3-2. Je krijgt de tegenstander dan helemaal over je heen en Ajax liet zich volledig wegdrukken tegen de eigen 16. Bovendien heb je dan bij balverovering amper afspeelpunten naar voren om uit te breken. Je bent de grip compleet kwijt en het is gewoonweg te gemakkelijk te pareren. Weer hetzelfde liedje als op het WK enz, enz.
Om toch maar iets positiefs te noemen: het middenveld waar we mee begonnen heeft veel potentie. Ze vulden elkaar ook goed aan. Natuurlijk win je met zulke pikkies nu de oorlog nog niet, maar aangezien die toch al verloren is laten we het zo wat mij betreft staan. Klaassen kan de De Jong rol in de spits gaan vervullen, want zo'n type spits blijkt toch dé succesformule de afgelopen jaren. Kishna en El Ghazi lekker laten pielen voorin en De Boer een wisselvervod voor die twee geven.
Eens. Een spits die balvast is, kan meevoetballen als dreh- und angelpunkt voorin en zich soms laat terug vallen, zodat anderen het gat in kunnen duiken, om daarna direct weer aan te sluiten. Schöne is dramatisch uit vorm, kon dat niet goed invullen, maar dat is wel dé rol voor de 9 in ons aanvalsspel. En die weet FdB maar niet goed in te vullen. Vooral de 9 en de 6 zijn zo de voornaamste zorgenkindjes op weg naar een elftal dat staat.

In de eerste helft speelde Ajax zelfs weer eens leuk voetbal. Veel rappe combinaties met veel variatie, veel beweging, lef. Soms zelfs frivool. Kon ik zeker waarderen. Veelbelovend debuut van Sinkgraven ook. Jammer genoeg bleef van dat veldspel niks over toen AZ in de tweede helft Ajax agressiever en met meer druk bespeelde. Zag je toch weer hoe vederlicht dit elftal was. Vooral op het cruciale middenveld, altijd weer de ruggegraat van een elftal. De rode kaart en de wissels (zie boven) deden de rest.
Success will tear us apart.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 8:47 am

In de 1e helft zat het niet mee, in de 2e tegen. Net voor rust begon AZ druk te zetten, toen kantelde de wedstrijd al. Van Boekel deed de rest...

Hopelijk nog een paar rondjes EL, dan zit het seizoen erop. I.p.v. snijden aan de bovenkant en aanvullen aan de onderkant moet het TH het dit keer maar eens andersom doen. Qua talent zit het prima, maar die jongens missen in de as spelers waaraan ze zich op kunnen trekken.

Ajax heeft een LCV, VM en spits nodig. En een linksback. Een Deense exodus lijkt me sowieso een goed idee.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 8:55 am

Arthur schreef:Aan alle negatieve bespiegelingen over de wissels heb ik weinig toe te voegen. Ik kan niet bedenken wat hij hiermee dacht te bereiken.
Bazoer zat er doorheen. Die kon ik volgen. Waarom ie niet 4-3-2 gaat spelen met 2 snelle aanvallers was me ook niet duidelijk... Die Hoedt is trouwens een betere LCV dan Moisander en Viergever. :blush.gif:
Jöhnk schreef:Al bijna 270 minuten niet gescoord nu in de eredivisie. Is dat eerder voorgekomen?
Onder DB in 4 wedstrijden op rij in 05/06.
Yopi schreef: @Wimpey: zonder Andersen loopt het ook niet.
Eerste helft was prima. Er zet lijn, voorwaartse drang en tempo in. Sinkgraven is wel effe iets beter dan Lulu, trust me.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Duke » vr feb 06, 2015 9:10 am

Van Boekel na het zien van de beelden: 'Het is duidelijk rood'

Arbiter Pol van Boekel haalde donderdag de woede van Ajax op zijn hals door aanvoerder Niklas Moisander tegen AZ uit het veld te sturen. Maar volgens de scheidsrechter was het duidelijk een rode kaart.

"Ik had in deze situatie twee mogelijkheden", vertelt Van Boekel, die Moisander uit het veld stuurde omdat hij de doorgebroken AZ-spits Aron Johannsson ten val zou hebben gebracht.

"De eerste mogelijkheid is dat ik het niets vind en dan laat ik doorspelen. Of ik fluit en dan is de vervolgstraf een rode kaart, omdat Johannsson een scoringskans wordt ontnomen. En ik zag een duw van Moisander. Kortom: een duidelijke overtreding en dus een duidelijke rode kaart."

Het duurde in de Arena wel even voordat Van Boekel de rode kaart trok, maar dat kwam niet omdat hij op advies van zijn assistent handelde. "Het was mijn beslissing, ik vond het meteen een overtreding."
www.nusport.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door El Clavo » vr feb 06, 2015 9:10 am

Ik ga er vanuit dat die achterlijke kaart ook geseponeerd wordt?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Duke » vr feb 06, 2015 9:22 am

Om het even in perspectief te zien:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Toppie » vr feb 06, 2015 9:48 am

Duke schreef:Om het even in perspectief te zien:
Om even in het perspectief te blijven we zijn 4 jaar kampioen geworden met alleen maar grotendeels drama voetbal op een paar wedstrijden nationaal en CL achtige na, soms nog betere wedstrijden tegen grote clubs vooral thuis. Ik heb toch in de tijd van Jol met Pantelic en Suarez beter voetbal gezien vooral het 2de deel van de competitie, toen Twente kampioen werd van de laatste minuten, soort Pisvee nu en de zgn revolutie van JC is mislukt :1evil.gif:

Koop gvd ervaring en blijft niet steken met je salaris en plafond beleid , er komt straks geen hond meer kijken en die platte kar van Pisvee kan over 1 maand van stal net na de carnaval :excited.gif:

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 10:09 am

Had die ploeg van Jol zoveel ervaring dan? Zo'n dom meelulwoord: ervaring. :excited.gif:

Jol had Luis, die er 35 in roste. Seizoen daarna was Luis moe en hij forceerde z'n vertrek. Toen liep het voor geen meter en moest Ajax het doen met de ervaring van Ooijer, Mido, Tainio, Atouba en Oleguer.

Ajax staat er prima voor na de successen onder FdB. Het gaat mis daar waar het mis gaat sinds ik Ajax-fan ben: aankoopbeleid. Wat dat betreft is Ajax al sinds mensenheugenis een amateurclub. Prima opleiding, slecht op de transfermarkt.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Baseman » vr feb 06, 2015 10:46 am

Opvallend is vooral dat Ajax op dit moment maar 1 punt minder heeft dan vorig seizoen...ondanks de dramatische serie sinds de winterstop.
PSV heeft maar liefst 26 (!) punten meer.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 11:00 am

wimpey schreef:Had die ploeg van Jol zoveel ervaring dan? Zo'n dom meelulwoord: ervaring. :excited.gif:

Jol had Luis, die er 35 in roste. Seizoen daarna was Luis moe en hij forceerde z'n vertrek. Toen liep het voor geen meter en moest Ajax het doen met de ervaring van Ooijer, Mido, Tainio, Atouba en Oleguer.

Ajax staat er prima voor na de successen onder FdB. Het gaat mis daar waar het mis gaat sinds ik Ajax-fan ben: aankoopbeleid. Wat dat betreft is Ajax al sinds mensenheugenis een amateurclub. Prima opleiding, slecht op de transfermarkt.
:biggthumpup.gif:

De wereld vergaat niet. Volgend seizoen staat Ajax er weer.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 11:01 am

Baseman schreef:
PSV heeft maar liefst 26 (!) punten meer.
psv heeft dit seizoen een prima ploeg. :biggthumpup.gif: En een ambitieuzer beleid. Bij Ajax is er zelftevredenheid en verzadiging ingeslopen. Wat dat betreft is die gifbeker geen ramp. Effe neus op de feiten, fouten rechtzetten en volgend seizoen weer volle kracht. En hopelijk nog een paar rondjes EL.

Wat vond je van die kaart voor Moisander? Ik heb 'm net nog effe terug gezien. Met veel fantasie kun je er m.i. geel voor geven. Die van Boekel is een drama.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 11:17 am

Murphy's law, Willem. Was uiteraard geen rood.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Duke » vr feb 06, 2015 11:18 am

Schikkingsvoorstel van 1 wedstrijd voor Moisander, onder protest (wat dat voor zin heeft weet ik niet) geaccepteerd door Ajax, Moisander is er zondag niet bij tegen Kowet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 11:22 am

Duke schreef:Schikkingsvoorstel van 1 wedstrijd voor Moisander, onder protest (wat dat voor zin heeft weet ik niet) geaccepteerd door Ajax, Moisander is er zondag niet bij tegen Kowet.
Slap. Ze hadden dat onder geen beding mogen accepteren. Nu komt die Van Boekel er mee weg.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13816
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Jinne » vr feb 06, 2015 11:23 am

Duke schreef:Schikkingsvoorstel van 1 wedstrijd voor Moisander, onder protest (wat dat voor zin heeft weet ik niet) geaccepteerd door Ajax, Moisander is er zondag niet bij tegen Kowet.
Kennelijk bang dat ie er anders niet bij is tegen Twente.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Yopi » vr feb 06, 2015 11:28 am

Snap het niet, hoor. Zo genaaid en dan die schorsing accepteren. :confused.gif:

Iets anders: we gaan veel plezier beleven aan Daley Sinkgraven. Die jongen is al goed bezig met wennen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door Ajaciedjuh » vr feb 06, 2015 11:34 am

In beroep gaan heeft toch geen zin, als de schijts achter zijn beslissing blijft staan. Kans is dat je dan nog 1 wedstrijd extra krijgt.

Enige positieve wat ik kan halen uit de huidige situatie is dat het hopelijk het TH de ogen opent. Daarnaast een prima debuut van Sinkgraven. Daar gaan we van genieten de komende jaren. Rust, overzicht, gevoel voor de situatie: eindelijk een goede opvolger van Eriksen. :biggthumpup.gif:

Een middenveld met Klaassen en Sinkgraven ziet er alweer een stuk beter uit. Volgend jaar ervaring en kwaliteit in de as erbij: Centrale linker verdediger, verdedigende middenvelder en een spits. Als Boilesen deze weg blijft inslaan, dan idd een linksback erbij (zou Maxwell no 1 - 2 jaartjes willen!?). Helaas bij de verkeerde zaakwaarnemer.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ 05-02-2015

Bericht door wimpey » vr feb 06, 2015 11:35 am

Yopi schreef: De wereld vergaat niet. Volgend seizoen staat Ajax er weer.
Onder de voorwaarde dat de beleidsbepalers lering trekken uit het huidige - en vorige seizoen. Met baggeraankopen en disbalans kom je jezelf een keer tegen. Komend seizoen is een kwaliteitsinjectie noodzakelijk. Dan redt Overmars het dus niet meer met een zuinig mondje.

Plaats reactie