Vitesse - Ajax 01-02-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wouter
Berichten: 19084
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Wouter » zo feb 01, 2015 6:05 pm

De clubleiding van Ajax heeft volgens mij gewoon de kwaliteit van de selectie verkeerd ingeschat. Dat De Boer er tweede mee staat is een prestatie van formaat, want zowel Feyenoord als PSV heeft gewoon betere spelers.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Marillion » zo feb 01, 2015 6:26 pm

Gefeliciteerd Wouter.

Ajax heeft de ploeg voor dit jaar inderdaad niet goed ingeschat. Dat moet de conclusie zo onderhand zijn. Al kan deze groep wel degelijk beter dan ze nu laten zien. Heel vervelend dit maar niet het einde van de wereld. Niet panikeren maar leren van de fouten en de problemen oplossen zodat we volgend seizoen de macht weer kunnen grijpen.
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Neefkens » zo feb 01, 2015 6:34 pm

Perfect mijn mening verwoord! Dank Marillion :)

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door brigade zuid » zo feb 01, 2015 6:47 pm

Marillion schreef:Heel vervelend dit maar niet het einde van de wereld. Niet panikeren maar leren van de fouten en de problemen oplossen zodat we volgend seizoen de macht weer kunnen grijpen.
Maar heb je daar vertrouwen in?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door zeux » zo feb 01, 2015 6:47 pm

Marillion schreef:Gefeliciteerd Wouter.

Ajax heeft de ploeg voor dit jaar inderdaad niet goed ingeschat. Dat moet de conclusie zo onderhand zijn. Al kan deze groep wel degelijk beter dan ze nu laten zien. Heel vervelend dit maar niet het einde van de wereld. Niet panikeren maar leren van de fouten en de problemen oplossen zodat we volgend seizoen de macht weer kunnen grijpen.
Eens. Alleen denk ik dat er verschil van mening kan zijn over wat de problemen precies zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Alexander » zo feb 01, 2015 7:24 pm

Ik zie bij Davy wel de mentaliteit die nodig is. Als enige.

http://www.at5.nl/artikelen/139911/vide ... g-amateurs

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Arthur » zo feb 01, 2015 7:26 pm

Dit heeft niks met mentaliteit te maken.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door El Clavo » zo feb 01, 2015 9:19 pm

Waardeloos! Ik heb echt helemaal niks meer met dit kut Ajax. Het boeide me zelfs nog amper toen er verloren werd, er heerste berusting, bleegh. Zimling inbrengen, om de achterstand niet groter te laten worden zeker?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Le T. » zo feb 01, 2015 9:36 pm

InnerHarbour schreef:De aanhang van die achterbakse doorgeleerde professor hebben er een jaar of vier op moeten wachten maar eindelijk, ze kunnen nu helemaal los. Enjoy yourself. :excited.gif:
Ik heb nergens op hoeven wachten hoor, elk seizoen sinds de schuurpapieren revolutie zijn er beschamende wedstrijden geweest. De trend van kwaliteit laten vertrekken en tinnef halen is ook al veel en veel eerder gesignaleerd. Misschien ben jij geschokt, maar dan heb je jezelf erg hardnekkig in de maling genomen.

Zou Cruijff deze keer wel gekeken hebben? Er is toch niet geschaatst zodat ie daar weer over kan schrijven?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Rednose » zo feb 01, 2015 10:13 pm

El Clavo schreef:Waardeloos! Ik heb echt helemaal niks meer met dit kut Ajax. Het boeide me zelfs nog amper toen er verloren werd, er heerste berusting, bleegh. Zimling inbrengen, om de achterstand niet groter te laten worden zeker?
Dat was inderdaad een wissel waarvan ik me afvroeg of de gekte nu echt heeft toegeslagen. Wat was de bedoeling daar nu weer van?
Nou ja, het zal de heren hopelijk nu ook een keertje duidelijk zijn.
(en voor de rest heb ik er gewoon de pest in)
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Rednose » zo feb 01, 2015 10:27 pm

InnerHarbour schreef:De aanhang van die achterbakse doorgeleerde professor hebben er een jaar of vier op moeten wachten maar eindelijk, ze kunnen nu helemaal los. Enjoy yourself. :excited.gif:
Ik heb sterk het idee dat je last van Alzenheimer hebt.
De discussie over voor of tegen de professor staat behoorlijk los van de reacties die ik nu zie.
Los van het verleden gaat het ook om de vraag of er de afgelopen periode verstandig is gehandeld.
Ben benieuwd naar jouw mening.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 349
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door roelf » ma feb 02, 2015 12:54 am

Rednose schreef:
El Clavo schreef:Waardeloos! Ik heb echt helemaal niks meer met dit kut Ajax. Het boeide me zelfs nog amper toen er verloren werd, er heerste berusting, bleegh. Zimling inbrengen, om de achterstand niet groter te laten worden zeker?
Dat was inderdaad een wissel waarvan ik me afvroeg of de gekte nu echt heeft toegeslagen. Wat was de bedoeling daar nu weer van?
Nou ja, het zal de heren hopelijk nu ook een keertje duidelijk zijn.
(en voor de rest heb ik er gewoon de pest in)
Premie voor gespeelde wedstrijd

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Zuidema » ma feb 02, 2015 8:09 am

Marillion schreef:Al kan deze groep wel degelijk beter dan ze nu laten zien.
Daar ben ik ook van overtuigd. In ieder geval een kern spelers van deze selectie. Waar ik wel van schrik is hoe diep we door de ondergrens gaan. Dat de jonge garde nukkig, grillig en labiel is kan je verwachten. Hoge pieken, diepe dalen. Zit het tegen, dan wordt het vaak wat paniekerig en geforceerd en zit je rap diep in het rood met zulke jongens. Maar de paar ervaren krachten geven evenmin thuis, spelen als een natte krant. De tweedejaars zijn ook niet bepaald op dreef. FdB lijkt het bovendien over de schoenen te lopen, gezien zijn merkwaardige tirades (bv dat overspannen "Lasse, lopen") van de kant en zijn wissels.

Het gezwalk van de afgelopen tijd, de slechte resultaten, het gaat de spelers natuurlijk niet in de kouwe kleren zitten. Het zelfvertrouwen is ver te zoeken, er is machteloosheid, er zijn blokkades aan alle kanten. Je zit met zijn allen in een spiraal naar beneden en de drive is in al die malheur kennelijk moeilijk nog op te brengen. Mogelijk zijn de spelers zelfs overtraind uit de winterstop gekomen, waardoor ze fysiek niet kunnen brengen wat ze normaal gesproken wel kunnen brengen.

Ik vraag me wel af of deze crisis alleen maar een kwestie van kwaliteit, mix, balans en conditie is. Ik krijg het idee dat er toch wat meer aan de hand is als je zo langdurig zo extreem los van de steiger slaat. De crisis in het spel en bij de spelers is wel heel erg breed en fors. Is bijvoorbeeld de chemistry tussen FdB en de spelers nog wel op peil? Is de houdbaarheidsdatum na 5 jaar soms overschreden? Kan FdB zijn spelers nog wel bereiken en sturen? En willen de spelers eigenlijk nog wel bereikt en gestuurd worden door FdB?
Success will tear us apart.

Wouter
Berichten: 19084
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Wouter » ma feb 02, 2015 8:55 am

Leg de selectie van Ajax eens naast die van PSV...Zou er een speler van Ajax zijn die ze in Eindhoven zouden willen hebben?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Bert » ma feb 02, 2015 9:02 am

Natuurlijk wel: Cillessen, Moisander, Van Rhijn, Klaassen, Kishna.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Baseman » ma feb 02, 2015 9:16 am

Als basisspeler misschien alleen Cillessen, de rest van de namen die je noemt mogen de bank warm houden.
Klaassen is veruit de beste speler bij Ajax, maar Wijnaldum is beter (dit seizoen tenminste).

Ik zag op Twitter voorbij komen dat Ajax in de laatste 4 wedstrijden in totaal slechts 11 keer (!) binnen de palen heeft geschoten...ter vergelijking: PSV won ontzettend moeizaam van Willem II, maar schoot alleen al deze wedstrijd 12 keer binnen de palen. Als dat niet duidelijk verbetert gaat Ajax grote problemen blijven krijgen om te winnen.

De traditionele top 3 is nogal slecht uit de winterstop gekomen, maar PSV en Feyenoord slepen er tenminste nog overwinningen uit. Ajax heeft sinds de winterstop nog geen wedstrijd gewonnen, heel opvallend.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Le T. » ma feb 02, 2015 9:33 am

Zuidema schreef: Ik vraag me wel af of deze crisis alleen maar een kwestie van kwaliteit, mix, balans en conditie is. Ik krijg het idee dat er toch wat meer aan de hand is als je zo langdurig zo extreem los van de steiger slaat. De crisis in het spel en bij de spelers is wel heel erg breed en fors. Is bijvoorbeeld de chemistry tussen FdB en de spelers nog wel op peil? Is de houdbaarheidsdatum na 5 jaar soms overschreden? Kan FdB zijn spelers nog wel bereiken en sturen? En willen de spelers eigenlijk nog wel bereikt en gestuurd worden door FdB?
De spelers voelen natuurlijk ook dat ze op hun tenen moeten lopen om van kleine clubjes te winnen en zien ook dat de plannetjes van De Boer vaak niet werken. Dan gaat het vertrouwen dat het goed komt wanneer je maar doet wat de trainer zegt op een gegeven moment ook weg.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door peter » ma feb 02, 2015 9:54 am

Wouter schreef:Leg de selectie van Ajax eens naast die van PSV...Zou er een speler van Ajax zijn die ze in Eindhoven zouden willen hebben?
Haha krijgen we dit. Het gros van de Ajacieden is vier keer landskampioen geworden, maar nu is het hele zooitje in Eindhoven op alle 11 plekken beter. Mind you, Ajax is erg slecht, maar PSV speelt slechts een fractie beter. Ajax zit in een diep wak, maar komt daar heus wel weer uit. Zal uiteindelijk niet genoeg zijn voor het kampioenschap, maar goed.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 9:56 am

Ik vond het opvallend dat de jongste veldspeler (AEG) de enige was die lef toonde.

Ik zie het vooral als een mentaliteitskwestie. Niet in de zin van: de spelers doen hun best niet. Nee, ze hebben niet geleerd zelf problemen op te lossen. Plan A moet werken, anders weten ze het niet meer. Gisteren zag je het keer op keer: ze wilden de bal niet en scheepten een ander/anderen met het probleem op. In dit verband: vorige week tegen F. haalde Serero als enige een voldoende. Precies een speler die niet uit de opleiding komt, maar durft te voetballen.

Over Schöne en Moisander: ze spelen zo slecht. Zijn ze wel met hun hoofd bij Ajax?

Voor De Boer geldt hetzelfde: heeft hij er nog zin in? Zijn coaching slaat nergens meer op. Hij komt nooit eens met een correctie en zet zichzelf voor lul met idiote wissels.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Mano » ma feb 02, 2015 9:58 am

Wat is de ondergrens diep bij dit Ajax..

Je hebt allemaal weleens een dip en dan speel je niet best maar met dit materiaal is het gelijk Jupiler Niveau
Dat is gewoon kwaliteit.

ook ik denk dat de chemie met FdB op is. Ik hoorde hem in een interview zeggen dat ze een bepaalde manier hadden afgesproken op te bouwen maar dat bepaalde speler niet liep waar ie moest lopen.. dus kon he niet.
Dit kan betekenen dat speler dacht: dat hebben we nu al 0x geprobeerd, werkt niet ik doe wat anders of dat hij helemaal niet meer luistert,

Ik lees ook dat men FdB schuchter vind wisselen maar dat vind ik wel meevallen.
Maar hij heeft toch geen flikker op de bank zitten :confused.gif:
spits erbij werkt niet...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door GangstaRiB » ma feb 02, 2015 10:07 am

Peter schreef:
Wouter schreef:Leg de selectie van Ajax eens naast die van PSV...Zou er een speler van Ajax zijn die ze in Eindhoven zouden willen hebben?
Haha krijgen we dit. Het gros van de Ajacieden is vier keer landskampioen geworden, maar nu is het hele zooitje in Eindhoven op alle 11 plekken beter. Mind you, Ajax is erg slecht, maar PSV speelt slechts een fractie beter. Ajax zit in een diep wak, maar komt daar heus wel weer uit. Zal uiteindelijk niet genoeg zijn voor het kampioenschap, maar goed.
Mmm... die vier kampioenschappen zijn ook met veel pijn en moeite behaald. Ben in al die 4 jaar nooit ontzettend overtuigd geraakt van de sterkte van Ajax. Het was m.i. meer de zwakte van de rest. Iets wat bevestigd wordt met de huidige situatie. Ajax heeft de afgelopen 4 jaar niet geinvesteerd in de selectie. Frank heeft kunnen beschikken over aardige talenten (Vertonghen, Toby, Eriksen, Blind), maar zodra die verkocht werden kwam er niks voor terug. Frank heeft alleen nog behoudender gespeeld (dat heet controle), waardoor Ajax nog wat puntjes binnensprokkelde. Dat hebben een aantal op dit forum aan zien komen, de rest dacht dat Frank zelfs met 11 krukken kampioen kon worden. Dat wordt nu aardig afgestraft.
Wat het TH dacht over de afgelopen 4 jaar... ik weet het niet. Het ging allemaal wel lekker vanzelf. Ik snap niet dat Frank wat meer met z'n vuist op tafel heeft geslagen. Indirect beschadigd ie ook z'n eigen carriere op deze manier.

En we zouden geloof ik ook nog aansluiten bij de sub-top van Europa.

Nou ja... 4 jaar later zijn we bijster weinig wijzer geworden als ik eerlijk ben.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Duke » ma feb 02, 2015 10:20 am

Financieel hebben we goed geboerd de afgelopen jaren. Dat maakt het ook geen ramp om een keer geen kampioen te worden.

Overigens mag de conclusie zijn dat het trainingskamp in Qatar slecht verwerkt is door de selectie.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Yopi » ma feb 02, 2015 10:25 am

Peter schreef:Haha krijgen we dit. Het gros van de Ajacieden is vier keer landskampioen geworden, maar nu is het hele zooitje in Eindhoven op alle 11 plekken beter. Mind you, Ajax is erg slecht, maar PSV speelt slechts een fractie beter. Ajax zit in een diep wak, maar komt daar heus wel weer uit. Zal uiteindelijk niet genoeg zijn voor het kampioenschap, maar goed.
Het is een momentopname. Ik denk dat Klaassen verder gaat komen dan Wijnaldum, bijvoorbeeld. Als ik tussen die twee moest kiezen, nam ik Klaassen. Wijnaldum was in het Ajax van gisteren ook verzopen.

We hebben het over jonge spelers. De publieke opinie gaat alle kanten op. Vorig jaar was Jetro Willems een hopeloos geval; nu is hij een wereldtopper in de dop. Wie weet hoe het over een jaar is? Bij Ajax lopen best aardige talenten rond. Die jongens zijn er alleen nog niet, ze moeten zich op alle vlakken (zeker ook mentaal!) nog ontwikkelen. En sommige spelers zullen het niet redden, ook dat hoort erbij.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door peter » ma feb 02, 2015 10:32 am

Precies. Gisteren werd die goal tot in de treure herhaald, want o o o wat was het een schone goal. Ja ok, het was wel hands, maar dat deed blijkbaar niets af aan de schoonheid. Ofzo.

Sowieso ligt het allemaal niet heel ver uit elkaar. PSV wint thuis van WillemII door twee hopeloze ingrepen van Lamprou en Ajax verliest door een handsbal bij Vitesse. OK, het was heel erg slecht qua veldspel, maar qua spelbeeld ligt het allemaal niet heel ver uit elkaar. Het vreemde is alleen dat PSV gigantisch goed is, Feyenoord is ook helemaal top en Ajax is treurig slecht. Dat laatste onderschrijf ik ook nog wel deels, maar doe nou niet alsof die andere twee clubs beter zijn. Dat is ook kommer en kwel.

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Vitesse - Ajax 01-02-2015

Bericht door Alexander » ma feb 02, 2015 11:06 am

Inderdaad. Gisteren voor Ajax de hele wedstrijd van Feyenoord gekeken. Dat was echt even slecht hoor.

Plaats reactie